Panasonic DMR-BCT720

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMR-BCT720 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Olga20000 22-01-2014
Geschreven voor: Panasonic DMR-BCT720

Het moet gezegd worden dat deze Panasonic een NIET gecertificeerde HD set-up box (decoder) is met gelukkig veel andere mogelijkheden. Een (beetje vervelend) telefonisch gesprek met Panasonic helpdesk verhelderde dat het bedrijf zal NOOIT deze of andere toekomstige modellen in Nederland certificeren. Dat heeft met Nederlandse wetgeving te maken. Zou het niet overal in Europa zelfde moeten zijn?? Ik snap niet waarom mensen in Italie, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland etc. met veel plezier en zonder problemen en met support gebruik van deze recorder kunnen maken en in Nederland en Belgie ben je op je lot overgelaten.

Bovenstaande introductie vond ik belangrijk voor de mensen die eventueel overwegen om deze recorder of een toekomstige model te gaan kopen. Het is een prijzige apparaat en aanschaf is op eigen risico! In de zin dat CI+ module zou zomaar kunnen ophouden met werken als kabelboer aan het net zou gaan knoeien.

Als je deze apparaat koopt, dan heb je:

1. Een fantastische 3D blu-ray speller
2. Een fantastische brander van blu-ray's
3. Een fantastische brander van DVD's (ik vermeld dat opzettelijk apart, zie mijn uitleg hieronder)
4. Harddisc recorder
5. Set-top box voor HD TV

Ik gebruik deze Panasonic ruim 3 maanden met heel veel plezier. Het is echt geweldige ding! Maar.... het is bij mij een keer voorgekomen dat een paar zenders waren verdwenen. Ik heb recorder terug in fabriek instellingen gezet (opnames op HDD bleven staan) en daarna pas ging ik opnieuw zenders zoeken. Toen gelukkig was alles terug. Een andere keer bleef CI+ module aangeven dat zenders waren versleuteld en dat ik kaartje nodig heb (al zat die erin). Bij Ziggo kan ik dan alleen maar Ned1 ongecodeerd bekijken. Gelukkig uit- en aanzetten van decoder was voldoende om dit te verhelpen.

Menu van decoder is niet in het Nederlands in te stellen (logisch: niet voor Nederlands markt). Ik heb het in het Engels. Je kan ook Duits of Italiaans kiezen. Geleverde handleiding is ook alleen in het Duits. In het Engels heb ik het op internet gevonden.

Branden van blu-ray's en DVD's kan je alleen vanuit HDD. Je kan je content op 3 manieren op HDD krijgen:

1. Opnemen via CI+ module (via Gids; Gids is geweldig en de opnamemogelijkheden zijn super uitgebreid). Dan heb je HD opname en die kan je op Blu-ray disk branden
2. Opnemen via scart kabel (via een andere losse set-up box). Je heb dan geen HD opname en branden kan je alleen op DVD!
3. Via usb stik kan je opname naar HDD overzetten, alleen in AVCHD. Dan zou je deze opname ook op Blu-ray kunnen branden. (heb ik nog niet geprobeerd)

Dus als je niet via CI+ module kan opnemen, valt best veel van de functionaliteit van deze decoder weg. En dat zou echt jammer zijn. Het ligt niet echt aan Panasonic en deze decoder zelf, maar aan feit dat die niet gecertificeerd is. Hoe hard moet je het dan rekenen?? Het is mogelijk minder toekomst bestendig dan je zou willen. Punten 2 en 4 uit mijn lijstje met wat decoder kan, kunnen zomaar verdwijnen. Ja, je kan nog wel op HDD opnemen via scart of via usb bestand overzetten, maar dat is toch net anders dan gemaak die je nu heb vanuit Gids.

Bij Ziggo zijn alle zenders (behalve Ned1) gecodeerd. Als je een opnamen heb gemaakt, dankzij beveiliging die Ziggo meestuurt, kan je opnamen maar eenmalig op blu-ray overzetten. Na het overzetten wordt opnamen automatisch van HDD verwijderd. Mij maakt het niet zo veel uit, want dat deed ik hoe dan ook met mijn oude DVD brander. Schelt mij een handeling. Opname via scart heeft deze beperking niet.

Ik heb uitgerekend dat als je gemiddelde prijs van 15 Euro per blu-ray film als basis neemt, dan met 40 films heb je deze decoder, zeg maar, 'terug verdient'. Daarna alles is winst.

Deze decoder is niet meer verkrijgbaar. Er is een nieuwe model die vanaf februari via Otto.nl of redcoon.nl in Nederland te verkrijgen (wellicht ook via andere webwinkels). De specificaties (en alle voordelen en beperkingen) zijn nagenoeg gelijk aan deze model, alleen nieuwe model heeft een andere design en kan 4K upscalen.

Ik zelf heb decoder in Duitsland besteld. Ik vond het zelf een beetje riskant en daarom heb ik met creditcard betaald. Echter, mijn zorgen waren totaal onterecht. Maandag besteld, vrijdag in huis en de hele tijd intussen kon ik met volgnummer mijn bestelling door de hele Duitsland en door Nederland volgen. In Duitsland was die ook 100 Euro goedkoper. Daar kon ik 2 CI+ modules aanschaffen! ;-)

Mijn conclusie: tot nu toe geen spijt van aanschaf. Panasonic levert een unieke en bijzondere apparaat. Echter, het blijft in mijn achterhoofd spoken dat ik iedere moment een gedeelte van deze unieke functionaliteit kwijt kan raken. Als je deze onzekerheid voor lief neemt, deze decoder is een grote aanrader.

harsip 18-07-2014

@lvriel:
Je zegt dat teletext het niet doet. Dat hoeft niet zo te zijn. Teletekst is zendergebonden en heeft niets met het niet voor de Nederlandse markt bestemd zijn te maken. Ik meen echter dat teletekst via het lullige RF antennenekabeltje tot in je tv doorgelust dient te worden! Ik vrees dat je alleen een hdmi verbinding gelegd hebt. Teletekst is prima verzorgd met een fors paginageheugen, dus niet zoals mijn Ziggo hd twintuner recorder van Cisco die maar 1 pagina in het geheugen opslaat

Olga20000 17-07-2014

@Ivriel: ZiggoOnDemand zal niet werken. Omdat deze recorder niet gecertificeerd is. Teletekst doet het waarschijnlijk niet omdat je het land had moeten aangeven. Dat kon geen Nederland zijn, want die staat niet in het lijstje. Net als HbbTV. Die zal ook waarschijnlijk niet werken (buiten het feit dat Ziggo het actief blokkeert).
Voor mij persoonlijk waren deze extra's geen vereisten. Ik had jaren Panasonic dvd recorder. Ik was erg blij mee. Dus deze blu-ray heb ik voornamelijk voor opnames gekocht.

Gr. Olga

leon 24-01-2014

Beste Olga, jij hebt behoorlijk wat ervaring met deze recorder. Ik heb de BCT835 onlangs aangeschaft. Deze werkt ook prima met de cam module en smartcard van Ziggo. Teletekst en Ziggo On Demand werken nu echter niet. Heeft dat te maken met de certificering of ligt dat aan een instelling van de recorder? Alvast bedankt voor jouw reactie. Groeten, lvriel

Blake22 09-01-2014
Geschreven voor: Panasonic DMR-BCT720

Hallo olga. Het updaten van de module ging bij
automatisch via het netwerk.
Het duurde daarna wel even voordat de betaal zenders gezien werden.
Toen ik het apparaat uitgezet had en wederom aan,deed alles het weer.
alhoewel het bij bij mij een keer was voorgekomen dat een zender verdwenen was.
Maar door opnieuw de zenders te laden kreeg ik hem weer terug.
En bij UPC maar 1kaartje.
Je kunt wel 2 versleutelde zenders tegelijkertijd opnemen.
Ik heb inmiddels veel plezier van het apparaat.
gr

Blake22 05-10-2013
Geschreven voor: Panasonic DMR-BCT720

Inmiddels deze recorder binnen, het is de silver uitvoering 721 dan, maar hetzelfde als de zwarte 720.
Het was een gok of ie wel goed zou doen in samenwerking met upc cam module, maar tot mijn verrassing pakt ie ook de cplus module, alhoewel UPC geen ondersteuning geeft met dit apparaat.
Er zitten heel veel mogelijkheden op, opnemen direct van 2 digitale kabel tuners.
Het upc kaartje geinstalleerd te krijgen was wel even een crime.
Je moet eerst je module updaten via het netwerk, dan het apparaat updaten via het netwerk.
Voor mensen die geen kaartje willen , de vrije digitale zenders pakt ie zo weer zo bij upc.
Het instellen van de favoriete zenders was even een heisa, vooral om ze weer terug te vinden op je tv.
Er zitten heel veel opname modussen in voor het hd gebeuren, even experimenteren wat het beste resultaat geeft.
Heb hem gekocht voor zo 550 euro.
Indien je de goedkoopste aanbieder wilt hebben, zoek dan op de 721 de zilveren uitvoering kom je uit bij de goedkoopste aanbieder in Nederland bij ......., mag wellicht geen reclame maken denk ik??

Blake22 07-10-2013

Hallo even een berichtje voor Olga.
Ik heb inderdaad al opgenomen op Blu-Ray ook de (tijdelijke) versleutelde opnamen.
Indien (nog) versleuteld,kun je het nog niet wegzetten op een Blu-Ray,maar wel bekijken via de HD.
Na het apparaat in de stand-by gezet te hebben,worden de versleutelde opnamen wederom gedecodeerd tot een bruikbaar bestand om weg te zetten op een Blu-Ray.
Indien je blu-Ray schijfje wilt gaan kopen,kijk dan eerst bij online aanbieders,daar ze in de gewone winkel wel duur zijn.
Ik betaal zo'n 80 cent voor een 25 gig enkellayer een duallayer,(50gig) kost zo 3 euro per stuk.
Ik zou willen aanraden om alleen de 25 gig schijven te gebruiken om zo goedkop mogelijk uit te zijn.

harsip 09-10-2013

Ik heb inmiddels een 2e CAM+ module bijgeplaatst in de DMR-BCT en na een minuut of tien werken ze zowaar beiden! NU kan ik dus 2 programma's tegelijk aanspreken. Eventueel ook alle twee tegelijk opnemen! Geen gedoe meer met het wel of niet versleuteld opnemen en het soms wel soms niet s nachts alsnog ontsleutelen. De 2e module is een Smit module en ook speciaal voor Ziggo bedoeld net als de eerste. Het lijkt erop dat nu alles werkt behalve TV on Demand/ uitzending gemist. Hier kan ik prima mee leven! Heb voor 625 euro in totaal nu een alleskunner, ook nog eens de versie met 1TB harde schijf. Ik kan opnames verknippen, CDs of MP3 erop zetten, Bluray en DVD branden. Zit ik alleen nog met het feit dat ik nu twee van mijn drie smart cards in de woonkamer ingezet heb en nu op de slaapkamer geen digitale HD TV ontvangst meer heb, tenzij ik met het kaartje heen en weer ga slepen of Ziggo ervan kan overtuigen mij een vierde kaart te leveren. Bij Ziggo koop je de 2e en 3e kaart voor 10 euro (als ik het me goed herinner). Een kaartje wat iemand anders over heeft zal vat niet werken als 4e kaart op één en hetzelfde IP adres.

Olga20000 07-01-2014

Hoi Blake22,
Inmiddels heb ik ook deze recorder aangeschaft. Wat een ding! In principe zit ik bij Ziggo en op dit moment zitten er twee CI+ modules in, iedere met eigen smartcard. Bij Ziggo kan je tot 5 kaarten hebben. UPC is een andere verhaal... Ik heb gisteren vernomen dat zeer waarschijnlijk Ziggo door Liberty Global (eigenaar van UPC) wordt overgenomen. Ik verwacht dus dat Ziggo en UPC samengevoegd zullen worden en hoogst waarschijnlijk UPC business model zal bij Ziggo op termijn ingevoerd worden. Hoe ongelukkig ben ik daar mee ben, laat ik even ter zijde.

Ik zag (gelukkig) dat CI+ van UPC lijkt ook in deze apparaat te werken, al heeft je dat moeite gekost. Kan je iets meer over module updaten en apparaat updaten? Bedoel je via internet? of via kabel? Kan je vertellen welke stappen je dan had genomen? Alvast bedankt!

harsip 06-10-2013

Reinier, ik ben er nog steeds niet achter waarom hij soms via timer geprogrammeerde uitzendingen gewoon goed opneemt en soms versleuteld. Soms in dezelfde nacht en op dezelfde zender! Beide tuners naar behoren te gebruiken, dus twee versleutelde zenders tegelijk aanspreken is me nog niet gelukt. Ik heb nu op Marktplaats een 2e CAM module gekocht. Die ga ik er nu eens bijsteken zodra ik hem ontvangen heb.Dan moet ik wel mijn 3e Ziggokaartje van de slapkamer gebruiken want een vierde krijg je niet. Maar goed binnenkort kan ik dus vertellen wat het apparaat doet met twee CAM modules bij dezelfde provider (Ziggo in mijn geval dus.Voor het op harde schijf opslaan van HD TV programma's is de DR modus wat overdreven. Een AVCHD opname van mijn HD videocamera haalt die kwaliteit niet eens. Ik stel meestal HG in. Voor andere lezers: er is ook nog HA,HX en HE en XP,SP.LP en EP. Goeiedag........!
Vakantie video in full HD zojuist ook op het apparaat gezet via een SDHC kaartje. Zal vast en zeker ook met een USB kabeltje gaan. Ik wil er nog iets uitknippen en heb er nog geen bluray van gebrand. Dat zal echter vast wel probleemloos gaan. Verder nog steeds zeer tevreden. Zo'n 20 zenders in Full HD maar mis nu dus nog de ene zender kijken terwijl je een andere opneemt.Dat doe ik nu dan maar op de slaapkamer met die (waardeloze) Cisco HD ontvanger van Ziggo.
IK zal zeer binnenkort melden hoe de bevindingen zijn met 2 CAM+ modules in het apparaat. Misschien helpt het!!
En trouwens het sorteren van zenders en er je eigen lijst met favorieten van maken (lekker op je eigen volgorde)vond ik helemaal niet zoveel werk. Wen er maar aan want:...elke keer als Ziggo iets aan zijn pakket verandert moet ik "vrolijk" alle zenders weer opnieuw laten opzoeken anders blijven er een paar vergrendeld of melden: "no signal". Ik doe dat graag want er tegenover staat een dijk van een apparaat.
Wie weet komen Ziggo, UPC en Panasonic nog eens tot zaken hier in Nederland.

harsip 15-07-2013
Geschreven voor: Panasonic DMR-BCT720

De degelijkheid kan ik uiteraard nog niet bedoordelen, of het criterium moet zijn hoe stevig de behuizing aanvoelt......!

Belangrijker is te vermelden dat dit importapparaat (want Panasonic Nederland blijft de BCT720 en BCT820 afdoen met: Importeren we niet) uitstekend blijkt te funktioneren met Ziggo TV Extra. Ik heb in Duitsland de DMR BCT820 aangeschaft voor 535 euro compleet met normale garantie daar.(op Ebay Duitsland wat winkels opgezocht) In Nederland een Quantis CI+ CAM module gekocht.(Bij Foka on line)
Deze Panasonic Bluray recorder met twee tuners kan zowaar twee digitale TV programma's tegelijk opnemen. Eén ervan wordt dan echter voorlopig versleuteld opgenomen en later omgezet (in 1 op 1 tempo). Toch mooi dat dit kan! Je kunt niet nóg weer een derde digitale zender bekijken tegelijkertijd. Dan zouden er ook drie tuners in moeten zitten.
Installeren wijst zichzelf: Een paar dingen moet je invullen: frequentie en netwerk ID (dat is normaal). De Panasonic zoekt alle zenders op. Hij vindt, geloof ik, 174 digitale TV zenders en een bubs radiozenders. Dan pas de CI+ module in één van de twee slots daarvoor steken. Met de Ziggo smartcard erin natuurlijk. Ik had die eerst op de kop erin gedaan en zweette peentjes toen het niet werkte.....!
Daarna verliep alles vlot. Alle zenders van mijn TV extra pakket van Ziggo werden keurig opgeslagen.
En... hoera, je kunt eindelijk een favorietenzenderlijst maken op eigen volgorde. Nat Geo Wild en Animal Planet HD zitten nu gewoon op 11 en 12 bij mij. Alleen dat is mij al 100 euro waard vergeleken bij de Cisco 8485 die ik van Ziggo heb/had.
Je kunt nu eindelijk knippen in je opnames die je wilt bewaren. Bijv. de reclameblokken eruit of wat er teveel opgenomen was aan het eind!

Ik heb nog niet alle features kunnen proberen, daar is ook wat studie in de Duitse gebruiksaanwijzing voor nodig. Volgens mij moet de Panasonic ook met mijn router nog contact kunnen maken. Voor mensen met een 3D TV... er is ook 3D conversie mogelijk. Ik heb echter nog geen 3D TV, ik heb een prima zes jaar oude Panasonic Plasma TV met 107 cm beeld.
Mijn Full HD videocamera kan ik aansluiten op de USB poort van de DMR BCT820 en ik kan monteren op de Panasonic en een Bluray er van branden.Monteren/verknippen kan wel steeds een seconde opleveren dat het beeld hangt op de lassen.Het echt monteren van vakantifilms doe je beter in de camera of op de PC. Twintig stukjes uit een uur video knippen is echter geen bezwaar. Dat het beeld héél even stilstaat is bewust gedaan naar het schijnt om de montagepunten makkelijker terug te vinden en verder te rommelen. Je kunt ook een SDHC kaart met AVCHD video in de het apparaat steken zonder de camera aan te sluiten.(Dit alles nog niet geprobeerd)
Bezitters van een Panasonic DVD recorder zoals de EH57/58/69 zullen zien dat de menustructuren vrijwel hetzelfde zijn.
Voorlopig zeer tevreden met deze aanschaf van een NIET Ziggo gecertificeerd apparaat. Met UPC zal het waarschijnlijk ook allemaal werken. Dit is een alleskunner vergeleken met Humax en Samsung apparaten die Ziggo gecertificeerd zijn.
Let op: geen support verder van Ziggo verwachten als er iets is en je moet Duits kunnen want het apparaat is voor Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland. Ik heb me trouwens bij de ingebruiknemening als Zwitser in het keuzemenu "gemeld".
Zie verder ook het eerdere verhaal van Jan B. hier!
Engelse handleiding zal ook wel te vinden zijn op he internet.
PANASONIC en ZIGGO....... certificeer deze DMR BCT modellen nu eens eindelijk!

Blake22 07-10-2013

Hallo harsip,
Wat betreft opnemen in versleutelde modus komt volgens mij dat de cam module wordt toegewezen aan 1 opname en nietaan 2 opnames tegelijk.
De module kan maar 1 opname versleutelen en de 2e wordt opgeslagen (versleuteld) omdat er geen 2e module aanwezig is in het apparaat.
In de stand by modus van her apparaat wordt vervolgens de opname ontsleuteld.
Indien 2 modules aanwezig zal het volgens mij wel lopen, maar hier in Amsterdam bij UPC kanik maar 1 module huren voor 4 euro per maand, dat weer wel.
Ik weet niet of het mogelijk is om zo module los te kopen met een kaartje er in op het internet.
Moet nog veel experimenteren, dat wel.
Maar een pak van mijn hart dat ie het doet op UPC.
Ik hou je op de hoogte.
Groeten:Reinier

Ik dacht wel dat ze bij Ziggo wat meer flexibiliteit tonen dan bij UPC.

Olga20000 09-08-2013

Hoi,
Nog een vraagje: hoe zit het met ondertitels? Kan je bv. Engelstalig film mét ondertitels kijken én eventueel mét ondertitels opnemen?

harsip 30-07-2013

Nog even een toevoeging: Het lukt mij niet om naar de ene digitale zender te kijken terwijl ik een andere opneem! Hij wil dus niet twee tegelijk ontsleutelen. Hij neemt de ene dan wek braaf versleuteld op en zou dat dan moeten kunnen ontsleutelen later. Dán volgt echter een foutmelding. Dit zal allemaal te wijten zijn aan het niet gecertificeerd zijn! Ook is er geen interactieve TV te vinden. Verder een fijn apparaat. Ik wil nog een keer met een betaald 0900 nummer bellen van een meer technische service van Ziggo of ze misschien nog iets op afstand voor me kunnrn doen, ik denk het echter niet. Gelukkig heb ik de Cisco snert twin tuner receiver nu op de slaapjamer om daar eventueel nog wat op te nemen wat ik anders geheel zou missen.
Ondertussen ook al HD video gespeeld en opgenomen op de harde schijf vanaf een SDHC kaartje. Ook YouTube mooi op 42 inch plasma kunnen kijken met eigen account en favorieten.

harsip 16-07-2013

Nog even een aanvulling: Ik heb nog niets kunnen ontdekken over TV on Demand of Uitzending Gemist en dergelijke. Het kan zijn dat dat niet mogelijk is!! Ik mis dat zelf ook (nog)niet. Dit zou en minpuntje kunnen zijn als gevolg van dat dit geen Nederlands apparaat voor Ziggo en UPC is.
Heb nog even AVCHD video-opnames via het SDHC kaartje van mijn HD videocamera overgezet op de harde schijf van de panasonic. Werkt prima. Voorlopig nog niets gebrand op DVD of Bluray. Dat zal nog even op zich laten wachten.

Olga20000 29-07-2013

Beste Harsip!
Hartelijk dank voor dit review. Ik woon ook in Ziggo gebied en was huiverig om deze apparaat aan te schaffen. Alle reviews die ik tot nu toe gelezen had, waren van mensen uit UPC gebied en UPC geeft een aantal zenders ongecodeerd door.
Als deze apparaat met Ziggo te gebruiken, zal ik die ook aanschaffen.

Bij deze verzoek, als je toch iets tegenkomt wat niet werkt, laat aub weten.

Persoonlijk heb zeer goede ervaringen met Panasonic. DVD brander gebruik ik al 6 jaar met plezier. Zodra ik zelf deze apparaat in gebruik heb genomen, zal ik een review plaatsen.

Jan Boersma 789 08-07-2013
Geschreven voor: Panasonic DMR-BCT720

Digitaal tv kijken heb ik altijd afgewezen omdat ik best wel tevreden was met het analoge signaal van UPC. Bij mijn philips lcd tv heb ik een harddiskrecorder van panasonic staan. De DMR EH67 doet het prima en geeft fraaie beelden. En tevens kan ik het beeldmateriaal op een dvd'tje branden.

Dus waarom zou ik kiezen voor digitale tv als ik daar een extra kastje (en afstandsbediening) voor nodig heb en ik kan mijn opnames niet eens op een schijfje plaatsen. Behalve door er nog een apparaat bij te plaatsen en weer een afstandsbediening op tafel.

Tot ik 2 maanden geleden een brief van UPC kreeg waarin stond dat ik per ommegaande zonder decoder digitale tv kon kijken. NED 1, NED 2 en NED 3 zelfs in full hd. Mijn tv moet echter wel over een digitale tuner beschikken en dat doet 'ie niet.

Ik ben toen op zoek gegaan naar een harddiskrecorder die het digitale signaal van UPC (DVB-C hier in Amsterdam west) kan ontvangen en waarmee ik tevens een opgenomen programma op een schijfje kan branden.
Ik vond slechts één apparaat: de panasonic DMR-BCT720 (721 in zilver en de 820 met 1 TB harddisk ipv. 500 GB).

Panasonic verkoopt het apparaat officiëel niet in Nederland maar er zijn enkele webwinkels die 'em aanbieden.

Op een mailtje aan UPC kreeg ik snel en adequaat antwoord (thx Kees!) waarin stond dat deze panasonic 'in principe' het digitale signaal van UPC zou moeten weergeven maar het is niet een door UPC gecertificeerd apparaat.

Ik nam de gok en bestelde het apparaat bij coolsound.nl en werd niet teleurgesteld in hun orderafhandeling. Professioneel en geheel volgens verwachting werd het apparaat enkele dagen later bij mijn afgeleverd. Super.

Let er op dat panasonic ook een BST720 heeft en dat model heeft geen DVB-C tuner.

Na het aansluiten van de kabels (coax, hdmi en netsnoer) was er beeld. De BCT720 kan heel goed met het UPC-signaal overweg en geeft schitterend beeld.
NB: panasonic heeft geen hdmi-kabeltje bijgesloten maar de goedkoopste is goed genoeg; mijn hdmi-kabeltje kostte slechts 2,99 bij de Wibra en werkt prima!

Het is wel zo dat deze harddiskrecorder dus niet voor de nederlandse markt is en daardoor kun je tijdens de initiële installatie alleen kiezen uit duits, frans of engels.

De hd-recorder is zoals je van panasonic mag verwachten goed verpakt. Helaas is de papieren handleiding alleen duitstalig en daar ben ik niet zo sterk in.
Bingen met [manual panasonic bct820] leverde me een engelstalige handleiding in pdf-formaat op en daarom koos ik tijdens de installatie van de BCT720 voor engelse menuutjes en Germany als land van residentie.

Als er random flitspixeltjes in het tv-beeld zitten en het beeld hikt regelmatig even zwart, verander dan op de panasonic BCT720 de HDMI Video Format van 'Automatic' in '1080p' via Function menu (knop) -> Connection -> HDMI Connection -> HDMI Video Format
Dat heeft bij mij geholpen en nu kijk ik super strak digitaal beeld.

De BCT720 heeft ook nog 2 CI insteekslots voor de decodeermodules. Of die in staat zijn om de encrypted signalen van UPC te decoderen heb ik nog niet geprobeerd.
Voorlopig houd ik het nog bij de uncrypted zenders die UPC aanbiedt.

De mogelijkheden van de panasonic BCT720 zijn legio en omdat ik al behoorlijk met zijn analoge voorganger (de EH67) heb gestoeid, lukte het me al vrij snel om goed met de BCT720 om te gaan.

Het is dus wel zo dat alle menuutjes die de harddiskrecorder op tv toont engelstalig zijn. En ik kan me ook voorstellen dat de bediening van dit apparaat voor sommige mensen ingewikkeld kan zijn. Maar wie al een harddiskrecorder heeft, moet er redelijk snel mee overweg kunnen.
De afstandsbediening van de BCT720 is super en misschien ben ik nog wel het meest blij dat ik die rot afstandsbediening van de philips tv nu bijna niet meer hoef te gebruiken.

Blake22 27-09-2013

Hallo Jan Boersma,
Ik las je review met veel interesse,daar ik in Amsterdam,(upc gebied) woon.
Ik lees dat je de ''gratis''ongecodeerde signalen kunt ontvangen met de recorder,maar heb je inmiddels al ervaring opgedaan met een insteek-module?
Ik ben ook van plan zo'n apparaat te kopen,maar wil dan wel het hele zenderpakket digitaal ontvangen.
Bij voorbaat dank voor respons.
groeten :Reinier