Bosch UniversalGardenTidy (Basic) - Reviews

• Test panel 8.6 okt 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch UniversalGardenTidy (Basic) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

l******@o******** 18-11-2023

Elektrische bladblazer

Prima bladblazer die volledig voldoet aan de verwachtingen. Bij een laag toerental nog krachtig blazend met een heel acceptabel geluid.

Pluspunten

• Geluidsdrukniveau is goed
  • Blaaskracht is prima
  • Makkelijk hanteerbaar

Cor 10-11-2020

Super fijn apparaat!

Om met de deur in huis te vallen! Wat een geweldig apparaat. Wij zijn onlangs verhuisd en hebben nu een grotere tuin. Deze 3 in 1 bladruimer helpt ons de tuin op orde te houden. Het in elkaar zetten van het apparaat ging met behulp van de handleiding zeer eenvoudig.

In de eerste plaats heb ik al het blad bij elkaar geblazen. Wat meteen opvalt is de zeer makkelijke bediening van het apparaat. Met de groene bak ernaast was het uiteindelijk makkelijker om de hoop er in 1 keer in te gooien. De blaasfunctie heeft voldoende kracht om ook het plakkerige blad weg te krijgen. Achterin de tuin en rond om de bosjes heb ik het blad opgezogen wat zeer goed ging. Het apparaat is ook erg wendbaar! Het gehakselde blad konden we mooi in de tuin rondom de planten en bloemen leggen voor voeding. Het geluidsniveau is heel acceptabel te noemen. Het opbergen van het apparaat is wat lastiger in de compacte doos, maar prima te doen.

Al met al een zeer handig apparaat die ik iedereen zou aanraden.

Pluspunten

• Handig in gebruik
  • Krachtig

Minpunten

• Verlengkabel

Linda 03-11-2020

Handige bladruimer

Hele fijne bladruimer! Vooral de bladblazer is me goed bevallen. Deze is goed te tillen en je hebt met de kracht van de blazer in een mum van tijd alle balderen op een hoop geblazen.
De kracht kun je instellen dus handig als je balderen bij potten weg moet blazen, ook met nat blad had de blazer geen moeite.

De bladruimer vond ik minder praktisch. Het is handig dat je de blazer om kan bouwen tot bladruimer. Maar ik vond het lang duren voordat ik het blad had opgezogen. Voordeel tov van blad opscheppen is dat het blad fijn wordt gemalen. Dus minder ruimte in kliko inneemt. Qua snelheid was ik sneller met scheppen.

De bladruimer werkt op stroom (geen accu). Je hebt dus een verlengkabel nodig om deze te kunnen gebruiken. Vooral bij een grote tuin iets om rekening mee te houden qua lengte van kabel.

Maar al met al een fijn apparaat die z’n werk doet.

Pluspunten

• Blaaskracht
  • Niet zwaar
  • Makkelijk in gebruik
  • Instelbare blaaskracht

Minpunten

• Verlengkabel nodig
  • Bladzuiger niet heel krachtig

marsie01 28-10-2020

Prima Bladblazer en -zuiger

Bij het uit de doos halen van de bladblazer viel me direct de hoeveelheid onderdelen op. Mijn eerste gedachte was: hoe en waar ga ik al die onderdelen laten!?
het aansluiten van de blaasbuis op de motor was geen probleem en zonder handleiding wel te doen.
De blasskracht is ook prima, de bladeren vliegen mooi op een hoop. Het gewicht van de bladblazer is prima te hanteren, ook dankzij het draagkoord.
Daarna ombouwen tot bladzuiger. Er zit een dik boekwerk als handleiding in de doos: enkel over veiligheid e.d. daarnaast een los blaadje met daarop wat plaatjes. Deze instructie had wat uitgebreider gekunt!
Het ombouwen is niet moeilijk, maar het zijn wel veel handelingen: buizen in elkaar schuiven, nieuwe kop op de motor en dan nog de opvangzak bevestigen.

Prettig is de regelbare zuigkracht, bij zwakkere plantjes kun je zo toch de lossen bladeren verwijderen. In de praktijk gebruik je de zuiger niet om grote oppervlaktes bladvrij te maken, daarvoor is de zuigmond te klein/zwak.

Nadat de tuin 'bladvrij' is gemaakt, volgt het opbergen... het demonteren van de zuigbuis is bijna niet te doen, dus je hebt wel de nodige opbergruimte in de schuur nodig.

Al met al doet de bladblazer prima zijn werk, ook gezien de prijs, maar het (de)monteren zou makkelijker moeten kunnen.

Pluspunten

• gewicht (niet te zwaar)
  • goede blaaskracht
  • grote opvangzak

Minpunten

• zuigkracht valt tegen (ook op hoogste stand)
  • buizen lastig uit elkaar te trekken
  • wisselen van blazen naar zuigen omslachtig
  • opvangzak ledigen onhandig
  • onduidelijke handleiding

Jeroen de Vries 28-10-2020

Superfijne bladruimer

Eerste indruk
Ik mocht deze bladruimer van Bosch testen en mijn eerste indruk was meteen positief. Omdat ik een bladrijke omgeving woon, ondervind ik hier vaak veel last van. Met deze bladruimer kun je in korte tijd alles opruimen!
En vanwege de 3-in-1 oplossing kun je zelf kiezen of je bladeren helemaal opruimt door de zuiger en hakselaar te gebruiken, of gewoon even je oprit schoon blazen. Je hoeft alleen maar de juiste accessoire aan te koppelen en je kunt aan het werk.
De eerste keer is dat even puzzelen, maar de bijgevoegde handleiding vergemakkelijkt dit proces.

Blaasfunctie
Wanneer je het blaasgedeelte koppelt, heb je de lichtste variant: een korte koker vastmaken en je kunt alles wegblazen. De blaaskracht is in te stellen middels een draaiknop. Dit is vooral erg prettig als je niet je planten uit je tuin wilt blazen, maar alleen de bladeren er tussenuit. Mocht je alleen bladeren (en evt. takken) van je oprit willen blazen, kun je meer vermogen aanspreken en dit doet het apparaat met gemak.

Zuigfunctie met hakselaar
Als je de zuigfunctie wilt gebruiken, koppel je de grote koker aan het apparaat. Hiermee wordt hij een stukje zwaarder. Hiervoor is een schouderriem bijgevoegd, waarmee je het gewicht ook mede op je schouder kunt dragen. Desondanks blijft deze bladruimer – zeker bij langer gebruik – best zwaar.

Design
Deze Bosch UniversalGardenTidy is compact en ziet er professioneel uit. Waar je de plantsoendiensten wel eens met zo’n benzineblazer bezig ziet zijn, kun jij nu ook. Omdat het met een verlengsnoer aangesloten moet worden, ben je iets beperkter, maar dat doet niets af aan de functionaliteit.

Kortom: zeker een aanrader!

Pluspunten

• 3-in-1 functie: zuigen, hakselen én blazen
  • instelbaar vermogen
  • groot volume opvangzak
  • zuigt bladeren, maar laat steentjes liggen!
  • zelfs kleine takjes worden opgezogen

Minpunten

• bij langer gebruik wordt het wat zwaar

Groeneveld 27-10-2020

Zeer gebruiksvriendelijke bladruimer !

Het bladvrij maken van mijn tuin was nog nooit zo gemakkelijk dankzij deze gebruiksvriendelijke bladruimer.
Ik had nog nooit eerder een bladruimer gebruikt, maar omdat deze bladruimer gemakkelijk en snel in elkaar te zetten is kon ik al snel beginnen...
De blaasfunctie (die verstelbaar is in snelheid/kracht) werkt verrassend goed. Ik kon voorzichtig bladeren uit potten en planten in mijn tuin blazen en door de blaaskracht op te voeren kon ik echt geweldig goed het vele blad onder mijn haag/heg wegblazen en daarna alles één kant op blazen om te verzamelen op één grote hoop. Wat hierbij opviel is dat zelfs op deze hoogste/meest krachtige stand het geluidsniveau van deze bladruimer niet storend/niet te luid is.

Hierna kon ik gemakkelijk en snel enkele opzetstukken/buizen en de opvangzak plaatsen om zo gebruik te kunnen maken van de zuig- en hakselfunctie.
Het opzuigen van de bladeren ging (zelfs bij de meeste krachtige stand) niet zo snel als ik wilde/verwacht had. Ik moest het verzamelde blad echt voorzichtig vanaf de zijkanten benaderen met de bladzuiger omdat deze het anders al snel niet aankon/niet kon verwerken.
Het blad wordt zeer fijn gehakseld waardoor er veel in de opvangzak kan en dus ook in mijn gft-container: dit is naar mijn mening een groot pluspunt.

Omdat ik deze bladruimer alleen maar korte tijd in bruikleen had om deze te testen moest ik de bladruimer weer uit elkaar halen om deze netjes terug te kunnen doen in de originele verpakking/doos. Hierbij viel het weer uit elkaar halen van de buizen van de bladzuiger nogal tegen...dit was bijna niet te doen.

Uiteindelijk is het uit elkaar halen en het netjes terug in de doos doen van de bladruimer toch nog gelukt, wat misschien jammer is ;) want eerlijk is eerlijk: ik vind het jammer dat ik deze bladruimer weer moet inleveren/terugsturen want ik zou deze graag willen kunnen blijven gebruiken omdat hij heel goed bevallen is!

Pluspunten

• gebruiksvriendelijk
  • prettig/niet storend geluidsniveau
  • goed blaasvermogen
  • gewicht/niet te zwaar
  • goed en mooi design

Minpunten

• zuigfunctie gaat soms moeizaam
  • buizen bladzuiger moeilijk weer los te krijgen

Jan Zanen 27-10-2020

Geweldig hulpvaardig apparaat

Wat een geweldig apparaat. De afgelopen weken het product getest en zeker in deze tijd (herfst) is het een handig en zeer behulpzaam apparaat bij het op orde maken en houden van je tuin.
Onze tuin is omringd door bomen en dus ieder jaar weer een uitdaging om al het blad weg te krijgen. Met deze Bosch UniversalGardenTidy is dit nu een stuk makkelijker. Zeker de haksel functie is ideaal omdat dit behoorlijk wat ruimte scheelt in de container doordat het blad versnipperd wordt.
Het apparaat is goed opgebouwd en zit slim in elkaar. De aluminium rotor is degelijk en zal in mijn optiek niet snel kapotgaan.
Wat ik ook als heel fijn ervaren heb is de regelbare blaas/zuigfunctie, soms kan en wil je echt niet op vol vermogen blazen.
Het vermogen is meer dan voldoende om ook natte bladeren weg te kunnen blazen en vervolgens op te zuigen en te hakselen, het apparaat doet dit allemaal zonder enig probleem.
Het geluid dat hij bij vol vermogen produceert valt mij alles mee en je kan hem dan ook bedienen zonder gehoorbescherming.
Zijn er dan geen minpunten? Eigenlijk niet, maar als ik dan toch iets moet noemen dan is dat het snoer wat hij nodig heeft om het te gebruiken. Maar ook hier word je vanzelf handig in en is die belemmering ook weg. 😉
En als tweede, als de zak vol met blad zit wordt hij iets minder makkelijk te manoeuvreren en zwaarder maar nog steeds goed te gebruiken.

Pluspunten

• Blazen, zuigen en hakselen in 1
  • Handelbaar apparaat
  • Logisch en degelijk ontwerp

Karim Benmoussa 27-10-2020

Krachtige compacte bladruimer

Wat mij gelijk blij maakte was het compacte formaat en het lichte gewicht van deze bladruimer. Ook de meegeleverde riem is comfortabel en makkelijk verstelbaar. Dit beide zorgt ervoor dat je ook lang kan bladruimen zonder dat het na een tijdje te zwaar wordt voor je armen/polsen. Je kan bij het zuigen en hakselen de riem zo instellen dan de machine volledig steunt op je schouders en steeds licht hoeft bij te sturen met je handen.

Het is een enorm krachtig apparaat. Bij mijn vorige bladblazer liep ik er tegen aan dat de natte bladeren op de stenen niet of maar moeilijk weggeblazen konden worden. Ook de natte bladeren in het gras kwamen soms moeilijk los. Deze bladriuimer van Bosch heeft daar helemaal geen problemen mee. Ondanks het kleine mondstuk genereert het apparaatje enorm veel kracht. Je kunt de kracht ook makkelijk instellen en meestal heb ik hem iets over de helft gehad, want dit was al voldoende. Dit scheelt natuurlijk in het geluid(hij is al relatief stil) en de energie.

De bladruimer bestaat uit 2 mondstukken die je moet verwisselen. ik was hier eerst een beetje sceptisch over. Dit was deels onterecht. Het verwisselen is erg gemakkelijk en als je de kijkwijzer/handleiding 1x hebt doorgenomen, moet dit geen problemen opleveren.
Het zuig/haksel stuk bestaat uit 2 delen. Na het inelkaar zetten krijg ik ze niet meer los. Nu is dat geen groot probleem, maar ik kan hem nu niet meer in de doos opbergen.

Het zuigen en hakselen is erg leuk om te doen. Hij heeft zoveel kracht dat ook verdwaalde eikels makkelijk meegzogen worden in de hakselaar. Verder is het ook makkelijk om de bladeren die echt niet uit het gras komen even op te zuigen.

Bij het materiaal wat je in de zak opzuigt en hakselt zit natuurlijk ook altijd wat aarde. De zak is van katoen/syntesche stof. Ik had de binnenkant van de opvangzak liever van glad plastic gezien. Natte bladeren vermengd met wat aarde zou je dan makkelijk er uit kunnen vegen. Dit is nu lastig, omdat het blijft plakken.

Ik ben erg postief over dit product. Het is een goede aanvulling voor je tuingereedschap!

Pluspunten

• Krachtig
  • Licht
  • Compact

Wilco 26-10-2020

Krachtige Bladblazer

Door zijn klein formaat is deze bladblazer makkelijk hanteren. Niet alleen in gebruik maar ook het wisselen van de accessoires van blazen naar zuigen zijn makkelijk te verwisselen door 1 schroef.

Hij is mooi licht waardoor het fijn is om snel en makkelijk door de tuin te lopen. Door dat je hem moet aansluiten op stroom kan je gewoon door gaan met het werk en hij constant krachtig blijf, het nadeel van een kabel is alleen dat je moet op letten dat je net ergens blijft haken.

Door 1 draaiknop kan je hem aan en uitzetten hiermee regel je ook de blaas en of zuigkracht. Er zit veel power en mijn ervaring is dat het apparaat niet hard hoeft te zetten voor een goed resultaat, waardoor hij ook weer minder energie verbruikt.

Naast blazen heeft dit apparaat ook een zeer krachtige zuig functie en een meteen wordt het blad versnippert. Heel fijn omdat je hierdoor niet zo snel de zak hoeft te legen en het legen is gemakkelijk door de rits helemaal te openen. Ook hier is door maar 1 draaiknop de snelheid te regelen.

Het geluid is ook niet zo hard, zodat je nog genoeg mee krijgt van wat er om je heen gebeurd wat wel zo veilig is.

Pluspunten

• Licht
  • Klein
  • Makkelijk te gebruiken

pauline 26-10-2020

Zeer handige en stille bladblazer!

De bladblazer komt in delen maar is zeer eenvoudig in elkaar te zetten. De blaasfunctie is krachtig genoeg om grote hopen bladeren bij elkaar te blazen. Wat mij opviel is dat het apparaat niet heel veel lawaai maakt. Na het bij elkaar blazen bouw je het apparaat in eenvoudige stappen om in een bladzuiger. Deze heeft een lange brede buis waardoor ook grote bladeren eenvoudig opgezogen worden. Jammer is wel dat als de buis in elkaar zit je deze niet meer uit elkaar krijgt en dus niet meer netjes in de doos is op te ruimen. Handig en veilig is ook de kabelhouder waardoor je verlengsnoer niet losschiet van de bladblazer. Gebruik hiervan is door middel van tekst en tekening uitgelegd in gebruiksaanwijzing.
De hakselaar vind ik superhandig! Andere jaren harkte ik vele zakken bladeren bijeen en bracht die vervolgens weg. Nu hakselt het apparaat de bladeren zo fijn dat ik maar 1 keer naar de gemeentelijke bladerkorf hoef te lopen. Het apparaat is zeer licht en makkelijk te bedienen. Verschillende standen en mede door de draagriem comfortabel te gebruiken.

Pluspunten

• stil
  • inhoud zak
  • licht
  • eenvoudige bediening
  • eenvoudig om te bouwen

Minpunten

• de zuigbuis is niet demontabel

Erwin 25-10-2020

Super fijn combi apparaat

Echt een super apparaat, vooral zuig-haksel combi. Zuigt grote hopen blad, ook als het iets vochtig is (zeer natte bladeren zou ik niet proberen). Uit grof grint border zuigt het geen stenen mee. Maakt alles mooi fijn. Als een enkele keer takjes vast komen te zitten, zijn deze eenvoudig te verwijderen door opzuigbuis los te maken. Opvangzak is makkelijk binnenste buiten te keren en uit te schudden. Blaaskracht is iets minder krachtig dan andere bladblazer die ik heb, maar voldoet prima.
Eenvoudig te monteren uit de doos; de verschillende delen waaruit de zuigbuis is opgebouwd, zijn lastig weer uit elkaar te halen waardoor opbergen in doos lastig is.
Tijdens gebruik met verlengkabel laat de stekker makkelijk los; deze is echter eenvoudig onder de draagriem over je schouder te klemmen.

Pluspunten

• zuigkracht
  • eenvoudig te monteren en bedienen
  • opvangzak, ook makkelijk te legen
  • draagriem voor over schouder

Minpunten

• separate aan-uit knop ontbreekt
  • stekker laat makkelijk los