Gigaset Outdoor Camera

• Test panel 7.6 apr 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Gigaset Outdoor Camera op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

Serge145 30-04-2021

Sterk en netjes

Inhoud en uitstraling

De camera heeft een luxe uitstraling en voelt erg kwalitatief aan. De draaischarnier is lekker stroef waardoor hij in de juiste positie blijft staan aan de muur. In de verpakking zit een stroomkabel, adapter voor UTP en en voeding en een boortekening. Zo weet je precies waar je moet boren! Daarnaast worden er ook alarm stickers meegeleverd, zo weet iedereen in jouw buurt ze bekeken worden, het is immers verplicht in Nederland iemand te informeren ze worden opgenomen.

Installatie

De installatie via Wifi gaat erg moeizaam. Je kan via de app de connectie tot stand laten komen en ook installeren en je hebt geen installatie boekje nodig het is erg simpel. Let wel dat je de camera eerst aansluit op de UTP kabel ( netwerk kabel ) en dan daarna na installatie de wifi pas insteld van de camera. Want installatie via wifi gaat vaak mis...

Ik heb ook enig contact gehad met de klantenservice van Gigaset en deze hebben me goed geholpen met de ondersteuning in de installatie. Dit omdat wij een Experiabox hadden van KPN en deze heeft issues met deze camera omdat bepaalde poorten worden gesloten, en deze kan je zelf niet aanpassen en verreist technische kennis om dit wel te doen door forwarden.

Beeld en geluid

Moet zeggen voor de prijs kwaliteit is het meer dan ik hsd verwacht. Hier en daar wat ruis maar zeker niet storend en ja verwacht alleen niet je een kenteken kan lezen op 10 meter afstand, daar doelen ze ook niet voor en is de prijs niet naar,is puur ter beveiliging je eigendommen in de buurt. Het geluid is prima maar met wind, is het hoorbaar. Je hoort de wind duidelijk en is bijna niet afgeschermd waardoor de wind erlangs suisd. Tip, plaats op plaats waar je minder wind hebt. Verder niets te klagen!!!

Conclusie

Al met al een hele nette en behulpzame fabrikant, zet je niet in de regen. De camera is prijs kwaliteit echt een fijn product en zeker zijn geld waard gekeken naar andere aanbieders.

Let wel dat je een abbonement moet afsluiten om je bestanden terug te kunnen zien. Live kijken is gratis maar de opslag tot 30 dagen terug kost je een paar knaken maar dat is zeker betaalbaar. Ring bijvoorbeeld doet ook niet anders, alles op de cloud.zo ben je het nooit kwijt!

Pluspunten

• Sterk
  • Luxe uitstraling
  • Prijs is netjes
  • Veel bijgeleverde spullen
  • App werkt fijn

Minpunten

• Microfoon wat beter afschermen volgende keer
  • Beeldkwaliteit is top, maar kan beter
  • App installatie moeizaam met wifi
  • Kan geen Experiabox aan van KPN

Jaap Klazen 10-04-2021

Eenvoudig in te stellen Gigaset outdoor camera

Geschreven voor: Gigaset Outdoor Camera

Om en nabij 2 weken geleden heb ik de gelegenheid gehad om deze Gigaset outdoor camera te mogen testen. Eenmaal binnen gekregen ben ik via de Snelle installatie gids doorverwezen naar een app van Elements die mij stap voor stap door de installatie heeft geloodst.

Wat voor mij heel prettig werkte was dat de app "idiot proof" was. Er was weinig ruimte om iets verkeerd te kunnen doen, en als consument die geen zin heeft om zich in te moeten lezen is dit natuurlijk perfect.

Een tiental minuutjes later was heel de camera ingesteld en kon ik de beelden al ontvangen op mijn mobiele telefoon. Toen dat werkte ben ik de camera buiten op de schuur gaan installeren. Het enige wat ik moest doen was een gaatje boren voor de kabel zodat hij binnen in de schuur aangesloten kon worden. Maar ook dat ging eigenlijk hartstikke gemakkelijk, puntje van kritiek vond ik wel dat het kabeltje naar de adapter toe behoorlijk fragiel is.

Omdat ik hem aan de schuur heb vastgemaakt was ik wel een beetje bang dat het beeld slecht zou zijn omdat hij via de WiFi verbonden was met mijn netwerk binnen, maar door mijn DECO X60 mesh netwerk was dit totaal geen probleem en verbond hij vrij eenvoudig met een goede kwaliteit netwerkverbinding.

De beeldkwaliteit overdag vind ik gewoon prima, niet super goed want kentekens lezen van auto's die voorbij reden was niet mogelijk tenzij ik het beeld stilzet en dan handmatig inzoom. Personen die voorbij kwamen lopen waren goed in beeld maar omdat het beeld beweegt is het niet perfect, maar wel helder en duidelijk zichtbaar. In het donker (met redelijke straatverlichting) maakt hij ook hele mooie beelden, dit was voor mij een positieve verassing want had een stuk mindere kwaliteit verwacht.

Ik heb de gelegenheid gehad om te mogen testen met cloudopslag en dat is absoluut geen overbodige luxe. Ik had de camera zo ingesteld dat hij elke beweging registreert en dat hij die beweging dan ook opneemt zodat ik dat later terug kan kijken.
Hierover kan ik zeggen dat de camera ongeveer 3 seconden voordat de beweging komt opneemt en dat dan 20 seconden doet. Bijvoorbeeld 3 seconden voordat de auto aan komt rijden begint hij met opnemen en de 17 seconden daarna neemt hij ook op. Dit wordt in de App Elements allemaal geregistreerd en deze beelden kun je dan ook eenvoudig terugkijken.
Al deze filmpjes zou je ook kunnen delen met anderen voor het geval dat nodig zou zijn. Dit alles werkt echt ontzettend eenvoudig waardoor het zeer gebruiksvriendelijk is, zelfs voor de leken die dit zouden willen maar bang zijn dat ze het niet werkend krijgen.

Er zit ook een microfoon op de camera en die werkt wel, maar je moet er niet van verwachten dat je hele gesprekken van de buren zou kunnen ontvangen, maar alles in de buurt van de camera is redelijk verstaanbaar, al had de ruis onderdrukking wel wat beter gemogen. Al is mijn persoonlijke mening dat je bij een buitencamera liever goede beelden hebt dan goed geluid...

Al met al kan ik dus wel stellen dat ik best tevreden ben over dit product en zou ik zeker overwegen om een outdoor camera van Gigaset aan te schaffen.

Pluspunten

• Kwaliteit beeld in het donker
  • De eenvoud van installatie en gebruik
  • Degelijkheid van de camera zelf

Minpunten

• Kwaliteit beeld van bewegende opjecten
  • Weer een abonnement voor cloudopslag erbij
  • Kabeltje van 220V naar de adapter is fragiel

Erik vB 08-04-2021

Scherpe beelden, goed gebouwd

Geschreven voor: Gigaset Outdoor Camera

ook ik mocht de Gigaset camera een paar weken testen.
De levering vanuit de doos is erg compleet en is ook goed verpakt. Naast camera, netvoeding en instructieboekje vond ik ook een montagesetje met schroeven en pluggen. Aan alles is gedacht, de schroeven zijn van RVS, voor buiten natuurlijk nodig maar bij andere merken niet altijd aanwezig. Daarnaast ook een tweetal stickers en een boormal voor de bevestiging. Ook zit er een verbindingsblokje 2x RJ45 en voeding bij. Met een tweetal stickers voor bevestiging aan het raam kan aangegeven worden dat hier camera toezicht is. Natuurlijk ontbreekt er ook geen instructie.
Helaas wordt onze omgeving nogal eens geplaagd door inbraken en was er bij mij eenmaal ingebroken en maakten wij twee pogingen tot inbraak mee. Camera's vindt ik om deze reden noodzakelijk en deze camera overwoog als vervanging van een andere (defecte). Deze camera ziet uit op de voorkant van het huis, de stickers zijn daarom nodig want het is niet mogelijk alleen de voordeur in de gaten te houden zonder de stoep in de beelden mee te nemen. In mijn review vergelijk ik daarom ook mijn ervaringen mee met de camera's aan de achterzijde van het huis.
De montage zelf is heel simpel, het boren van een groot gat is noodzakelijk. Dat gat moet ter grote van een RJ45 (netwerk) stekkertje zijn. Groot, ja, lastig nee! Dat stekkertje met kabel is namelijk alles wat je nodig hebt middels de RL45 aansluiting wordt namelijk de camera van stroom voorzien, geen PoE, maar wel praktisch doordacht. Persoonlijk heb ik nog nooit gezien dat er buiten alleen maar één kabel te zien is. Ter vergelijking, de meeste merken werken met losse geluidsstekkers er nog bij, een voedingsstekkertje en soms een reset knop, daardoor ben je eigenlijk verplicht een oplossing te zoeken voor alle stekkers en draden met een kastje. Hier dus maar één draad, helemaal top want die draad is ook nog eens lang genoeg voor doorvoer door de gevel. Binnen kun je met het verbindingsblokje de voeding aansluiten en indien je dat nodig vindt, ook een bedraad netwerk. De camera is op de sokkel eenmalig draaibaar, het draaipunt is een flink grote kogel met voldoende grip die handmatig is vast te zetten.
Er wordt een sjabloonsticker voor het boren bijgeleverd (gaten voor de camera zelf), ik heb die niet gebruikt maar ik vraag me ook af of die sticker op een baksteen buitenmuur blijft zitten. Voor het bevestigen van de camera zelf kun je de voet over het grote geboorde stekkergat heen zetten, dan heb je een volledig blind systeem. Er zit ook een draaddoorvoer aan de onderzijde, dit was mijn keuze.
De camera heb ik eerst binnen op goede werking gecontroleerd, daarvoor verwijst de handleiding direct naar de app. Die handleiding is summier en gaat verder niet in op de werking van de app, jammer want een beetje extra informatie had ik wel handig gevonden. Je hebt een QR code op de achterkant van de camera nodig. De app zelf is eerst wat verwarrend, er blijken namelijk nog meer apparaten mee aangestuurd te worden, daarover later meer. Aangezien wifi aanwezig is heb ik hiervan direct gebruik gemaakt. Ons huis is voorzien van een mesh-wifi op 2,4GHz en 5GHz, helaas is deze camera alleen op het drukke 2,4GHz aan te sluiten. Eenmaal buiten op de muur gemonteerd bleek het wifi netwerk ook niet voldoende om in zijn werking te voldoen. Jammer maar niet vreemd wifi is vaak niet voldoende, ook hier dus niet.
Eenmaal aangesloten geeft deze camera een prima beeld, helaas wel alleen op een telefoon of op een tablet. Je kunt ook via een pc inloggen, je wordt daarheen ook gedirigeerd als je dat wilt. Jammer genoeg is deze site verre van af, je kunt wel terugkijken naar wat geweest is maar niet live kijken. Hierover heb ik contact gehad met Gigaset wat ook nogal verwarrend verliep, het is een compleet Duits georiënteerd bedrijf en wij moesten met Engels verder. De site blijkt nog niet af. Vergeet ook niet de site bij je favorieten te zetten, nergens staat het internetadres verder vermeld! (voor de zekerheid hier nog maar eens, https://app.gigaset-elements.com/.).
Gigaset is groter zoals ik eerder meldde, er blijkt een scala van apparaten te zien die via dit platform te kunnen werken. Je kunt er ook je verwarming mee aansturen, telefoneren etc. mooi maar ook verwarrend. Zo kun je de app koppelen aan Google home maar heeft de camera niets waaraan je dat kunt koppelen. Bij een camera bij mij aan de achterzijde van het huis kun je met Google home de beelden casten naar een scherm, hier werkt dat niet.
Gigaset lijkt zich te scharen bij een aantal bedrijven dat apparaten maakt die werken met gesloten software. Je bent dus verplicht de rest ook van de apparatuur ook daar af te nemen en net als hier maandelijks een bedrag te betalen voor gebruik. Ik heb gebruik gemaakt van het “Welcome” pakket met drie maanden testen, wil je goed gebruik maken van de camera dan is betalen eigenlijk geen andere keuze. Er zijn verschillende pakketten maar wat nu precies de verschillen bij die pakketten zijn is mij niet helemaal duidelijk geworden. De camera alternatief aansluiten gaat helaas niet. Er werd aangegeven door de helpdesk dat ONVIF niet wordt ondersteund. Mijn NVR systeem zag de camera overigens wel als ONVIF maar vroeg een wachtwoord en dat wordt niet afgegeven. Voor velen wellicht geen probleem, voor mij een sterk negatief punt.
De app is in te stellen op gebieden die niet in bewegingsdetectie wordt meegenomen. Ik heb dat ingesteld maar in de praktijk leek dat erg slecht te werken, ook uitzonderingsgebieden werden gedetecteerd wat veel valse bewegingsmeldingen geeft. Wat een heel sterk punt is, is de uitkomst van die bewegingsdetectie. Het lijkt (maar zeker weet ik dat niet) dat deze camera 100% aan internet doorgeeft. Beweging wordt opgenomen zelfs voordat er beweging terug te zien op de camera, waarschijnlijk wordt er teruggegrepen naar een paar seconden buffer, iets wat dus prima werkt. Er is veel netwerkverkeer op mijn router te zien (wellicht ook de reden dat wifi slecht(er) werkt). De standaard opnametijd bij detectie kan niet worden ingesteld behalve bij handmatige opname. Mijn telefoon gaf regelmatig meldingen over het stroomgebruik.

Pluspunten

• Laagdrempelig aansluitbaar
  • Eenvoudige en duidelijke app
  • Prima beeld
  • degelijk gebouwd
  • goed weg te werken.

Erik vB 29-07-2021

We zijn alweer 3 maanden verder en de camera is verwijdert. Na ettelijke storingen en een enorm trage helpdesk heb we besloten het abonnement te laten aflopen. De overgebleven functies zijn zo minimaal dat de camera ook geen nut meer had. De enige functie die overblijft is het handmatig opnemen en dat is voor een camera niet acceptabel. De onduidelijke abonnementen en hoge aanschafwaarde maken dat dit geen apparaat is voor ons. Dat is eigenlijk jammer want de werking en de beelden zijn perfect.
De abonnementen voelen als een gijzeling van de apparatuur. Er hangt nu een goedkopere camera en deze is samen met de andere aangesloten op mijn DVR en dat werkt perfect.

MRedelijkheid 06-04-2021

mooie degelijke camera, gemiddeld/goede kwaliteit

Geschreven voor: Gigaset Outdoor Camera

Na enkele weken in bezit te zijn van deze camera ben ik er over-all erg tevreden over.
Beginnend bij de buitenkant; de behuizing is van metaal en komt degelijk over.
Ook de vormgeving is modern en van deze tijd.
Wij wilden hem graag tegen het plafond aan monteren maar de camera is hier minder geschikt voor. De antenne zit bij plafondmontage in de weg bij het richten.
Het is erg eenvoudig om de camera te installeren.
Ook de bekabeling is plug en play. Minpuntje is wel dat de camera niet POE aangesloten kan worden, hierdoor dient er altijd 230V aanwezig te zijn.
Verder is er een keuze om de camera in het wifi netwerk te koppelen of bekabeld met UTP.
Bij ons hangt hij in het wifi netwerk wat bijna feilloos werkt;
we hebben een paar keer gemerkt dat de camera even de wifi kwijt was waardoor hij iets niet opgenomen heeft. Bekabeld verwacht ik dat dit geen problemen geeft.
De camera is te koppelen met een goede app. App is eenvoudig te bedienen en ook het koppelen met de camera is goed te doen.
App is eenvoudig op meerdere apparaten/telefoons te installeren.
De camera/app heeft geen eigen geheugen, alles wordt opgeslagen in de cloud.
Bij beweging word er een opname opgeslagen van 30 seconden, deze begint net voor dat er beweging gedetecteerd wordt.
Nadeel van de cloud is dat hier een abonnement aan vast zit.
Je kunt er ook voor kiezen de camera zonder abonnement te gebruiken echter slaat hij dan geen opnames op en geeft dan alleen een notificatie bij beweging , je kunt dan handmatig opnemen vanaf het moment dat je de app geopend hebt.
Je hebt dan een onvollediger beeld van de gebeurtenis.
Het beeld en de resolutie zijn goed echter moet je geen full-hd kwaliteit verwachten, vooral bij inzoomen geeft het best wel wat ruis, hierdoor kun je niet altijd goed details zoals bijvoorbeeld een kenteken aflezen.
De camera heeft goed nachtzicht, waardoor de kwaliteit van het beeld nagenoeg hetzelfde is als overdag.
Wat mooi is aan deze camera is dat deze beschikt over een uitstekende microfoon, je kunt werkelijk letterlijk verstaan wat er gezegd word al is dit op een afstand van 20meter.
Alles bij elkaar genomen is dit een prima camera voor een particulier en een mooie aanvulling om je huis/ terrein te beveiligen.

Pluspunten

• degelijk/robuust ontwerp
  • plug en play
  • makkelijke app
  • microfoon
  • nachtzicht

Minpunten

• minder geschikt voor plafondmontage
  • geen hoge beeldresolutie
  • geen poe aansluiting
  • geen eigen geheugen, alleen cloud

Antoon 06-04-2021

Goed beeld en goed geluid

Installatie.
De camera is netjes verpakt in een doos met een daarin een netvoeding, een aansluitblokje en bevestigingsschroeven en pluggen. Bij mij thuis heb ik de camera geïnstalleerd aan de achterzijde van de garage welke naar achter versprongen tegen ons huis staat. Zo is er met de Camera een soort van beveiliging van de auto mogelijk. Voor de kabel is een gat door de stenen muur geboord en vervolgens is de camera met pluggen en schroeven aan de muur bevestigd op ongeveer 2,5 meter hoogte. Aan de binnen zijde van garage is de camera met een kabel aangesloten op een switch van ons thuisnetwerk en de voeding op het stroomnet. Later heb ik de camera ook nog losgemaakt van het bekabelde netwerk en getest met WIFI wat alleen ging op het 2,5GHz netwerk. Installatie met gebruik van de android app (Gigaset Elements) op een Samsung telefoon werkte zonder problemen. Makkelijk te voorzien van een naam enz. Met een QR code welke op camera is aangebracht en op de installatie handleiding

Beeldkwaliteit
Het beeld van de camera is overdag uitstekend. De kleuren zijn helder en scherp. In de avond als het donker wordt schakelt de camera naar een zwart wit beeld wat ook goed van contrast is.

Geluid
De camera heeft een microfoon die mogelijk onder invloed van de muur van het huis en de garage een soort van richtwerking heeft. Hierdoor geeft hij in deze opstelling een zeer helder en duidelijke weergave van wat er in de omgeving en in het zichtbeeld aan geluid veroorzaakt wordt.

Gigaset Elements App
De app is in verschillende talen te zetten. Ik heb gekozen voor Nederlands. Onder het hoofdstuk Services zijn abonnementen in te stellen en af te sluiten. Er is een volledige gratis optie.
Het Outdoor welcompakket geeft de mogelijkheid om voor 3 maanden voor €0,99 Cloudopslag en allerlei opties extra's te gebruiken. Bij een detectie in instelbare vlakken van het beeld wordt een clipje opgeslagen die terug te kijken is. de cloudopslag is voor 30 dagen. En zo is dus eenvoudig de app te voorzien met een pakket aan mogelijkheden.
In de handleiding staat niet hoe je op de pc de beelden kan bekijken.
Dit is wel mogelijk via in te loggen op: https://app.gigaset-elements.com/
Helaas is het moeilijk om live beeld op het scherm te krijgen. Wel is het me gelukt om de diverse clipjes die door de camera zijn gemaakt bij beweging enz te bekijken.
Ook was eenvoudig een clipje te downloaden.

Eindoordeel:
Voor een betrekkelijk laag aanschaf bedrag is dit een goed werkende camera met duidelijk beeld en geluid. De app kan beter. Daarnaast zou het fijn zijn de camera uitwisselbaar en inpasbaar te maken voor een thuis beveiligingsinstallatie. Ook is het jammer dat in de app geen mogelijkheden zijn om camera's van een ander merk in te passen. De App is bruikbaar maar ook nog te verbeteren voor wat betreft functionaliteiten en gebruiksgemak.
Deze Camera is van goede kwaliteit en aan te bevelen

Pluspunten

• eenvoudige installatie met NL handleiding
  • goede stabiele beeldkwaliteit
  • Goed geluid

Minpunten

• eenvoudige app
  • niet te combineren met thuisinstallatie

EddyVos 05-04-2021

Goed beeld maar matige app

Unboxing:
- Camera
- Stroom
- Verloopstekker Ethernet stroom naar Ethernet
- Bevestigingsplugjes
- Installatie handleiding (ook Nederlands)

Installatie:
Installatie via de smartApp Gigaset Elements is noodzakelijk. De stappen zijn zeer simpel te nemen waarop de Gigaset Outdoor Camera makkelijk aan het eigen WiFi netwerk verbonden kan worden. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat de camera alleen op een 2.4Ghz WiFi signaal werkt. Het beste is om een aparte SID netwerk in te stellen op je router die alleen deze frequentie gebruikt. Zelf hoop ik dat een toekomstige versie ook gebruik gaat maken van de 5.0Ghz frequentie.
Een tekortkoming is dat de camera max 10 meter van je WiFi punt mag hangen. Als je hem verder wilt ophangen moet je zorgen dat het bekabeld aan je netwerk zit of dat er een WiFi booster aanwezig is. Zelf heb ik hem getest op 9 meter afstand en zelfs dan zie ik vaak dat de camera tussen ONLINE en OFFLINE schakelt.

Als start zit er een ‘Freemium videopakket’ bij. Deze geeft jou de mogelijkheid om
o Een manuele video opname van 30 seconden te maken
o 30 seconden video opname zonder alarm
o Bewegingsdetectie in 1 zone
o 2 dagen Cloud opslag
o Web / Video Manager

Het is mogelijk te upgraden voor 1 euro per maand of 10 euro per jaar met als extra
o Notificaties bij bewegingsdetectie
o Cloud opslag van 7 dagen
o Video opnames bij alarmsituatie
o Video opnames bij thuiskomst
o Bewegingsdetectie in 2 zones
o Max 3 camera’s

Dit uitgebreide pakket kan je ook tijdelijk voor 3 maanden krijgen tegen 1 euro als welkoms pakket. Hiermee kan je eerst testen of je gebruik gaat maken van de extra functionaliteiten.

De app is handig op de telefoon. Er staat alleen nergens in de handleiding of op hun website vermeld hoe je via de computer kan inloggen om je beelden te bekijken. Maar door naar https://app.gigaset-elements.com/ te surfen lukt het je toch om de beelden te bekijken.
Nadeel is dat sommige functionaliteiten, zoals het afsluiten van een abonnement, alleen mogelijk is via een android/ios device en niet via je computer/laptop.

De App heeft nog wat ‘bugs’ die opgelost moeten worden. Zo geeft hij soms aan dat de camera ‘OFFLINE’ is in het ‘JOUW HUIS’ scherm. Maar klik je op de camera dan zie je de live feed gewoon binnen komen.

Meldingen in de App moeten ook nog gesynchroniseerd worden met de web interface. Als je in de Web-GUI ziet staan dat de camera OFFLINE of ONLINE is gegaan, dan zie je in de app niet OFFLINE of ONLINE maar ‘Cameraopname’ staan. Verkeerde tekst die dus suggereert dat er iets is opgenomen wat niet zo is. De icoontjes voor OFFLINE/ONLINE staan wel juist in de app.

Op Android 11 crasht de app regelmatig. Als je naar ARCHIEF gaat en vervolgens een dag selecteerd waar opnames van bewaard zijn, dan sluit de app zichzelf af in Android. Via de Web-GUI kan je de video wel terugkijken.

Tijdens het testen met het ‘Freemium’ pakket komen wel netjes de meldingen binnen als er beweging is gedetecteerd. Alleen zal er dan geen opname gemaakt worden naar de cloud. Om die reden heb ik voor het testen een ‘Outdoor Welcome’ pakket geactiveerd voor 3 maanden.
Na het bestellen van dit pakket is het direct actief. Wat wel opvalt is dat het opslaan van de video’s niet consequent is. Ik zie netjes alle meldingen wanneer er beweging is gedetecteerd maar lang niet bij elke melding is er een video aanwezig.

Als je de beelden wilt bewaren kan je door een simpele click deze downloaden naar je smartphone of laptop. De bestanden komen netjes in MP4 formaat die door de meeste players wel af te spelen zijn.

Beeld van de camera is redelijk. Verwacht niet dat je haarscherp beeld krijgt voor deze prijsklasse. De nachtbeelden zijn door de infrarood verbazend goed te noemen. Door te dubbelklikken op het camerabeeld kan je zelfs inzoomen. Dit inzoomen werkt nog niet echt gebruikersvriendelijk in de app maar zal vast in een latere versie verbeterd worden. Waar je wel voor moet waken is dat je de camera niet op een positie plaatst waar overbelichting mogelijk is. Als de zon erop komt te staan zal je weinig zicht hebben door deze overbelichting.

Het geluid laat wat te wensen over. Je hoort duidelijk als iemand wat zegt maar je hoort ook een soort brom door het geluid heen. Bij het bekijken van de livestream hoor je deze brom ook duidelijk wanneer niemand in de buurt is.

Helaas lukte het mij niet om de camera te koppelen aan mijn smart devices netwerk. Zou een mooie toekomst optie zijn om direct beelden te zien op mijn Google Hub Max als de camera iets detecteert.

Eindoordeel is dat het een leuke camera is om zicht te hebben op delen van je huis die door bouw of tuinbegroeiing slecht zichtbaar zijn. Maar de app die erbij hoort kan nog flink verbeterd worden.

Pluspunten

• Cloud opslag
  • WiFi optie
  • Installatie

Minpunten

• App
  • Beeld
  • WiFi afstand
  • Geluid

Stefan 05-04-2021

Stabiele camera met goed beeldkwaliteit

Installatie
De installatie gaat vrij eenvoudig. De stappen in de handleiding zijn duidelijk. Er wordt een sticker, met daarop aanwijzingen voor de boorgaten, bijgeleverd die je op de muur kan plakken. Zodoende kan je gemakkelijk de gaten voor de bekabeling en pluggen boren. Om de camera te testen, heb ik hem in de achtertuin aan de muur van de schuur bevestigd. De bijbehorende adapter kan op een stopcontact worden aangesloten en dan is de fysieke installatie klaar.
De camera is aan te sluiten op een netwerkkabel of via de Wifi. Ik heb gekozen voor de installatie via Wifi. Daarvoor heb je de gratis app ‘Gigaset Elements’. Door de QR-code, die achterop de camera zit, te scannen, kan je de camera in de app verder installeren. Het aanmelden op het Wifi-netwerk ging eenvoudig en vlekkeloos. Ook al zit het modem ongeveer 10 meter van de camera vandaan. Het aanmelden was alleen mogelijk op het 2,4GHz netwerk. Bij de installatie in de app kan je de camera een gemakkelijke naam geven en plaatsen in een ruimte.

Beeldkwaliteit
De camera is via de Wifi verbonden met het internet, ik verwachtte daarom een iets mindere kwaliteit van de beelden. Maar de beeldkwaliteit is verrassend scherp. Overdag worden de kleuren helder weergegeven. ‘s Nachts schakelt de camera automatisch over naar nachtzicht en blijft de beelden scherp weergeven.

Microfoonkwaliteit
De kwaliteit van de microfoon is prima. De camera pikt veel geluiden op en het geluid is goed te beluisteren op de telefoon. De microfoon staat vrij gevoelig, waardoor er vaak een zachte ruis te horen is.

De app
‘Gigaset Elements’ is een overzichtelijke en compacte app in o.a. het nederlands. De hoofdstructuur bestaat uit ‘Elements’ (apparaten), ‘Services’ en ‘Nieuws’. Onder ‘Nieuws’ kan je voornamelijk acties m.b.t. Gigaset producten vinden. Bij ‘Services’ kan je de verschillende abonnementen met de daarbij behorende functies vinden. Er is een startpakket voor 3 maanden van €1,09 waarbij Cloudopslag etc. is inbegrepen.
De camera is onder ‘Elements’ te vinden, samen met de ruimtes, gebeurtenissen en archief. Hier kan je ook de instellingen voor de camera wijzigen, denk aan bewegingsdetectie, nachtzicht, Hd-kwaliteit etc. Bij de bewegingsdetectie is het mogelijk om alleen meldingen weer te geven bij een detectie of een melding en een opnamen van ong. 30 seconden. Hier kan je ook zones instellen, waar de camera geen opname activeert bij een detectie. Een paar keer was er sprake van ‘vals alarm’. Helaas is het niet mogelijk om bij deze optie een bepaald tijdsbestek in te stellen. Daarnaast is het wel mogelijk om bij een detectie een bepaald geluid op je telefoon te laten afspelen, waardoor je bij een melding gelijk hoort dat het betrekking heeft op een detectie.
De opnames zijn gemakkelijk per dag terug te vinden in de app en per opname te downloaden naar de fotomap van de telefoon. Vanuit die map zijn de opnames gemakkelijk te delen via WhatsApp etc.

Naar mijn mening een stabiele en betrouwbare camera met niet al te veel opties en instellingen, zeer goed beeld en prima gebruiksgemak.

Pluspunten

• eenvoudige installatie
  • beeldkwaliteit
  • gebruiksvriendelijke app

Minpunten

• geen tijdsbestek bij detectie

Patrick 05-04-2021

Een simpele camera

Geschreven voor: Gigaset Outdoor Camera

Ruim twee weken heb ik deze camera uitgebreid mogen testen op al zijn functies met de bijhorende app.

De camera zelf zit in een stevige metalen behuizing, wat kwaliteit uitstraalt aan de buitenkant.

Het buiten monteren van de camera was vrij gemakkelijk, alle benodigdheden daarvoor, op de boormachine na zaten in de doos inbegrepen.

Wij hebben voor deze test de camera opgehangen buiten in de tuin, bij de achterdeur.
Daarbij is dus een gat geboord door de muur voor de stroomkabel, de camera krijgt zijn stroom via een UTP kabel die vast zit aan de camera zelf, en is dus niet los te koppelen.
Daarna moet deze UTP kabel worden aangesloten op de bijgeleverde AC adapter.
Helaas geen is er geen PoE ondersteuning, dus is dit de enige manier van aansluiten.

Voor de hele montage van de outdoor camera, heb ik hem eerst gekoppeld met de gratis bijbehorende Gigaset elements app.
Door de QR code sticker achterop de camera te scannen met de App maakt de camera draadloos verbinding en kun je de installatie stappen simpel verder volgen op je telefoon of tablet.

Dit verliep hier niet helemaal vlekkeloos, Het duurt vrij lang voor er verbinding gemaakt kan worden, en ik heb het koppelen 4x opnieuw moeten doen door onbekende reden.
Uiteindelijk is het gelukt om verbinding te maken met het Wi-Fi netwerk.
En de rest van het installeren is een kwestie van naam, locatie etc opgeven.
In de app kun je vervolgens instellingen aanpassen zoals bewegingsdetectie instellen, nachtzicht schakeling, beeldkwaliteit, en microfoon instellingen.
Mocht je Wi-Fi verbinding niet stabiel genoeg zijn kun je er ook nog voor kiezen om via de ethernet kabel verbinding te maken. (Bijvoorbeeld via een powerline adapter)

Eenmaal gekoppeld werkt de camera, en kun je hem gaan gebruiken.
Helaas kun je de camera alleen gebruiken via de app, en eventueel via de web browser.
Er is geen mogelijkheid om hem bijvoorbeeld te koppelen aan mijn NVR set van een ander merk.
De camera heeft ook geen Onvif ondersteuning, dus je bent echt gebonden aan de meegeleverde app.
Wat voor mij een grote teleurstelling was, aangezien ik nu dus 2 verschillende apps moet gebruiken voor mijn andere camera’s ook te bekijken.
Dit zou geen probleem zijn als je dus alleen deze camera’s zou hebben van Gigaset.
Wel zou een koppeling met Google Home mogelijk zijn, echter krijg ik de camera daarmee niet werkend.
Daarop krijg ik telkens de melding dat er een koppeling is gemaakt, maar daar blijft het bij.
Dit heb ik dus helaas niet werkend gekregen.

Optioneel is een extra cloud abonnement die je kunt afnemen voor zeer schappelijke prijs.
Zelf heb ik gebruikgemaakt van het welkomstaanbod van 99 cent voor 3 maanden.
Daarmee kun je beelden opslaan voor 30 dagen in de cloud.
Als de bewegingsdetectie afgaat neemt die dus automatisch 30 seconden op, en kun je dit vervolgens in de cloud terugkijken.
Deze beelden kun je dan met een druk op de knop downloaden, en eventueel delen.
Dit werkt verrassend goed, ook in de avond als het donker buiten is krijg je snel een melding.

De web versie werkt overigens minder goed, daar kreeg ik geen live beeld te zien, en klopt de tekst niet, een gebrekkige Nederlandse vertaling.

Het terugkijken en downloaden van opnames lukte wel.
Maar het lijkt erop alsof de website nog niet helemaal klaar is voor gebruik.

Dan toch het belangrijkste, althans voor mij, Beeld en geluidskwaliteit.
Deze stellen toch wel erg teleur voor een camera uit deze prijsklasse.

Het beeld is net geen HD te noemen, en heeft erg veel zichtbare ruis.
Waardoor een kenteken op 8 meter afstand dus niet meer leesbaar is, en gezichten moeilijker te herkennen zijn.
De cameralens is heeft bijvoorbeeld geen HLC of WDR, waardoor zonlicht het beeld erg kan belemmeren.
Je kunt helaas ook niet het contrast of helderheid handmatig aanpassen.
Dus bij erg zonnig kan een weerkaatsing van de zon het beeld erg belemmeren, en krijg je valse bewegingsdetectie meldingen.
Nachtzicht is vergelijkbaar met bovenstaande punten, je kunt hierin niets aanpassen.
Wel kun je nachtzicht schakeling uitzetten, handig als je bijvoorbeeld voldoende buitenverlichting hebt.

De kwaliteit van de microfoon is wel voldoende te noemen, je kan gesprekken wel duidelijk verstaan bijvoorbeeld.

Pluspunten

• Cloud service
  • Stevigheid behuizing
  • Bewegingsdetectie

Minpunten

• Weinig instelmogelijkheden
  • Beeldkwaliteit
  • Prijs
  • Geen Onvif ondersteuning

Marco 03-04-2021

Scherp beeld en duidelijk geluid

Geschreven voor: Gigaset Outdoor Camera

Sinds een aantal weken heb ik de Gigaset Outdoor Camera mogen testen.

In de doos zat de Outdoor Camera met een losse Wi-Fi antenne, AC adapter, verbinding box, pluggen en schroeven, handleiding met montage mallen t.b.v. van de gaten die je moet boren.

Een complete set dus, aan de Outdoor Camera zit een vaste UTP-kabel.

Voor de installatie moet een gat worden geboord in de muur waar de Outdoor Camera geplaatst moet gaan worden. Van belang hierbij dat er hier een stroompunt en internetaansluiting (vast of Wi-Fi) bereikbaar is. De UTP-kabel dient door dit gat naar binnen te gaan. De camera kan dan buiten worden vastgeschroefd. Op de UTP-kabel wordt de verbinding box geplaats. Let hierbij op welke kant dit moet gebeuren, het staat erop maar is slecht leesbaar. Helaas ondersteunt de camera geen Power-over-Ethernet (POE) waardoor de AC adapter nodig is die ook op de verbinding box dient te worden aangesloten. Hierna heb je de keuze of via UTP of Wi-Fi te koppelen aan je netwerk. Hierbij kan alléén gebruik worden gemaakt van de 2.4 GHz band. Beide verbindingen werken prima.

De Outdoor Camera kan hierna (mocht je dit niet vooraf doen) gekoppeld worden aan de App. In de handleiding staan alléén de naam van de App (Gigaset Elements) het zou makkelijk zijn wanneer bijvoorbeeld een QR-code zou worden opgenomen voor de installatie. De applicatie is eenvoudig en doet wat deze moet doen. Als eerste wordt gevraagd om een ruimte aan te maken, bijvoorbeeld oprit, en geef je de camera een naam. In het menu van de kunnen instellingen voor bewegingsdetectie, nachtzicht, kwaliteit, microfoon, Wi-Fi en tijd (inclusief zomertijd) worden ingesteld. Dit kan per Gigaset device apart worden ingesteld. On het service menu heb je de mogelijkheid om naast de Freemium optie (kosteloos) aanvullende Cloud functies aan te schaffen naar behoefte van de extra functies. De kosten van deze Cloud functies zijn m.i. acceptabel.

Vanuit de Cloud functies heb ik de Outdoor Welcome getest voor € 0,99 voor drie maanden. Hiermee worden de beelden automatisch voor maximaal 30 dagen opgenomen. Bij het terugkijken kun je door op Download Video te klikken de opname op je device op te slaan. De Beeldkwaliteit en Microfoonkwaliteit van de live beelden en opname zijn meer dan voldoende.

Wanneer de Gigaset Elements App geïnstalleerd is kan deze ook in Google Home worden toegevoegd. Echter wanneer ik in Google Home, Apparaat Instellen, werkt met Google kies kun je zoeken op Smart Home by Gigaset. Er verschijnt een melding "Je Smart home by Gigaset-account linken verschijnt" na het invoeren van de accountgegevens, waarna dit direct afsluit. Dit heb ik niet werkend kunnen krijgen.

Algemene indruk van deze Outdoor Camera is postief.

Pluspunten

• Scherp Beeld dag en Nacht
  • Helder geluid
  • Acceptable prijs Cloud diensten

Minpunten

• Geen PoE
  • Onduidelijke handleiding m.b.t. App installatie