Pioneer SPH-DA120 - Reviews

4,4 Lees 1 review

Beoordeling op basis van 1 review

4,4

• Slecht

Marcomusic 24-05-2016 Product kwartaal in bezit

Teleurstellend apparaat

4,4
Ik heb over Pioneer producten nog nooit klachten gehad en ik heb heel wat producten van deze fabrikant in huis: van autoradio's tot professionele CD-spelers.

Hoe anders is het met de SPH-DA120....

De radio blijft maar scannen door de voorgeprogrammeerde voorkeuzezenders. Ontvangst is goed: goede antenne en antenne versterker. Oude auto radio heeft goede ontvangst en SPH-DA120 heb ik ook nog geprobeerd in een andere auto.
Aangesloten op een Iphone 6s+ loop ik tegen hetzelfde problemen aan: in carplaymodus, blijft de radio door mijn muziek scannen. Na enkele seconden springt hij over op het volgende nummer.
Alles nagekeken: firmware opnieuw geïnstalleerd, bedrading gecontroleerd. (het zou immers kunnen dat de draar van de remotecontrol ergens contact maakt ofzo)

Verder vind ik het ontzettend storend dat Carplay wel via USB beschikbaar is en niet via HDMI.
Via USB werkt Car Media Play weer niet. Dat gaat alleen maar via HDMI. Nu heeft Apple daar een connector voor: De Lightning Digital AV Adapter. Deze kost rond de 50 Euro en nu kun je via een soort van splitter je iphone aansluiten. De HDMI uitgang op de de HDMI ingang van je radio. en de lightning uiitgang naar de USB van je radio. Je zou verwachten dat je nu Via HDMI de Apps krijgt en via USB carplay kunt gebruiken. Maar helaas. HDMI Werkt inderdaad wel maar als je nu kiest voor de USB ingang geeft pioneer doodleuk de melding dat het usb apparaat niet herkend wordt.

Firmwareupdates zijn niet duidelijk. Op mijn radio zat af fabriek versie 1.08 geïnstalleerd. als je je opzoek gaat naar de laatste update van Pioneer is dat versie 1.07. volgens diverse fora zou er een versie 1.09 zijn uitgebracht die veel van de door mijn ervaren problemen zou verhelpen maar deze versie is dan weer niet geschikt voor modellen in de EU.... Verder vind ik het zorgwekkend dat Pioneer een 7 (ZEVEN) pagina tellende instructie op de zite heeft staan om een firmware update uit te voeren en deze alleen engelstalig beschikbaar is.
Voor mij persoonlijk is engels gren probleem, maaar ik kan mij voorstellen dat er menen zijn die hier niet zo makkelijk mee om kunnen gaan. Een foutje is dan snel gemaakt en met een firmware-update kan dat nogal grote gevolgen hebben.

Dan nog de microfooningang. Handsfree bellen werkt niet. Zelf een gesprek starten kun je vergeten. In Carplaymodus wordt het gesprek verbroken na de eerste beltoon. Als je een gesprek binnenkrijgt en je krijgt het voor elkaar om op te nemen, kan men je, aan de andere kant van de lijn, niet horen.
Ook hier heb ik diverse instellingen geprobeerd en zelfs verschillende microfoons getest.

Oh ja zolang de bijgeleverde GPS antenne niet (of niet goed) is geïnstalleerd kun je de datum en tijd niet instellen.
Dealer Bellen? Deze verwijs naar pioneer. Pioneer verwijst dan weer naar de dealer.

ijn tip: spaar een beetje door en koop een iets duurdere radio uit de AVIC serie. De Laatste modellen zijn ook geschikt voor Carplay maar zijn bovendie ook nog uitgerust met eigen navigatie en er zijn modellen met DAB+ ontvangers. Ook is de support voor deze modellen stukken beter.