Smartphone kopen: abonnement of los toestel?

Wanneer je abonnementsperiode verloopt is het altijd verstandig om te gaan verdiepen. Kan je mobiele abonnement goedkoper, of heb je je zinnen gezet op een nieuwe smartphone? Soms kan het verstandiger zijn een smartphone los aan te schaffen en te kiezen voor een sim only-abonnement.

Op zoek naar een smartphone of een abonnement?

Vind ze hier

Het verschil tussen een Sim only en een telefoonabonnement

Met een sim only-abonnement betaal je alleen wat je bij de provider afneemt: je data over 4G of 5G, je belminuten en je sms’jes. Of een all-you-can-eat-abonnement, met ongelimiteerde data, belminuten en sms. Hier betaal je je maandelijkse kosten voor. Een regulier telefoonabonnement komt inclusief toestel. Zo’n toestel koop je eigenlijk op afbetaling, leidt tot veel hogere maandelijkse lasten tot de smartphone is afbetaald. Omdat het op afbetaling is, gaat het om een lening met bijkomende BKR-registratie. Houd daar rekening mee, dat kan je in de weg zitten wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek aanvraagt.

Is een los toestel i.c.m een sim only-abonnement altijd voordeliger?

Een smartphone bij je abonnement kun je eigenlijk zien als een lening die je in maandelijkse termijnen bovenop je abonnementskosten afbetaalt. De hoogte van dat maandelijkse bedrag dat je bijbetaalt is afhankelijk van je contractduur en toestelprijs. De maandelijkse bedragen zijn wellicht beter behapbaar dan in een keer het bedrag van de smartphone ophoesten. De kosten van de smartphone zelf liggen vaak redelijk gelijk. Het voordeel van een los toestel kopen is natuurlijk wel dat je uitgebreider kunt prijsvergelijken om de beste deal voor de smartphone te vinden, wat uiteindelijk toch wat bespaart.

Kan ik mijn 06-nummer meenemen bij verlengen of overstappen naar andere provider?

Wanneer je een mobiel abonnement afsluit, ongeacht het nu een sim only-variant of abonnement met smartphone is, moet de provider kosteloos jou de mogelijkheid aanbieden om je huidige mobiele nummer te behouden. Dat is natuurlijk ook het geval als je verlengt. Je hoeft je dus nooit zorgen te maken over een nieuw telefoonnummer. Wil je dat juist wel, dan kun je daar altijd ook nog voor kiezen.

Waarom mis ik bepaalde smartphones bij de telefoonabonnementen?

Een winkel heeft altijd een selectief aanbod en hetzelfde geldt voor de winkelschappen van de provider. Heb je dus een specifieke smartphone op het oog, dan kan het zijn dat je provider deze niet aanbiedt. Maar dat betekent niet dat hij niet werkt met het abonnement van je provider. In dat geval kun je wellicht beter het toestel los kopen. Sommige andere webwinkels zoals Mobiel.nl en Belsimpel.nl werken samen met providers, zodat je de smartphones die zij aanbieden in combinatie met een abonnement kunt kopen, zodat je alsnog de maandelijkse betaaltermijnen hebt.