Kies je eigen router
Al jarenlang duikt af en toe de vrije modem– of routerkeuze op in het nieuws. Hiermee wordt bedoeld dat consumenten eigen apparatuur direct op de internetaansluiting kunnen aansluiten en dus geen gebruik hoeven te maken van de dichtgetimmerde verstrekte (modem-)router. Op zich kon dat al vanuit de wet, maar in de praktijk toch niet helemaal. Wij leggen je uit hoe dat zit.
De huidige situatie uitgelegd
Van je internetprovider krijg je doorgaans een (modem-)router zodat je de internetverbinding kunt gebruiken. Sommige gebruikers willen echter eigen apparatuur gebruiken en dat zou op zich moeten kunnen. In de wet is vanuit Europese regelgeving sinds 2016 een besluit eindapparaten opgenomen waarin wordt aangegeven dat gebruikers zelf eindapparaten zoals modems en routers mogen aansluiten. Helaas is de praktijk weerbarstiger. De Nederlandse wet is niet sluitend uitgelegd waardoor internetproviders in sommige gevallen nog altijd hun eigen modem-router afdwingen.
De rol van het ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de toezichthouder op onder andere telecommunicatie. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het toezicht op het eerder genoemde besluit eindapparaten. In 2017 is al geprobeerd om een sluitende uitleg te krijgen, maar dat is toen niet gelukt. In juli 2020 heeft de ACM eindelijk hun uitleg gepubliceerd die in 2021 definitief werd en eind januari 2022 in werking treedt. Dan mogen consumenten eigen apparatuur direct op het aansluitpunt van de internetprovider aansluiten.
Mening van de providers
Internetproviders zijn niet onverdeeld enthousiast. Aan de ene kant zijn er providers die deels al aan de regelgeving voldoen en gegevens publiceren waarmee het voor consumenten mogelijk is eigen (modem-)routers op de internetverbinding aan te sluiten. Wanneer je internet hebt via vdsl of glasvezel, dan is dat in de praktijk vaak al mogelijk. Aan de andere kant zijn er providers zoals Ziggo die menen dat de eigen modem-router essentieel is voor de dienstverlening en eigen apparatuur niet toestaan.
Uitkomst rechtszaak en gevolg voor de consument
Een klant van Ziggo was het niet eens met het gegeven dat hij geen eigen modem-router mocht aansluiten en diende een aanklacht in bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Deze gaf de consument op basis van de Europese wetgeving in mei 2021. Ziggo besloot echter naar de rechter te gaan en vond dat alleen de ACM hierover mag beslissen. Dat duurde niet lang, want zoals je eerder las publiceerde de ACM in juli de Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten.