Brother MFC-J1300DW

• Test panel 8.5 feb 2019

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Brother MFC-J1300DW op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Raymond 10-07-2019

Goede en compacte printer

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

Ik heb de printer recentelijk aangeschaft. Ik heb voor de printer gekozen omdat hij compact is en omdat alle functionaliteiten bezit die ik in een printer zocht. De installatie is zeer eenvoudig en het paneel is via het touchscreenscherm goed te bedienen. Ik had de printer alleen liever in het zwart gehad en liever gezien dat de stekker uit de achterkant kwam, maar dat zijn de enige aanmerkingen die ik tot nu toe kan maken op de printer. Ook de wifitoepassing is ideaal. De printer heb ik tevens aangeschaft omdat de cartridges blijkbaar lang mee gaan. Of dit daadwerkelijk zo is, zal de praktijk moeten leren.

Henk 26-02-2019

Multi-funktionele en compacte printer

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

Deze printer heeft veel in huis: fax, scan, kopieer en printfunktie.
Is door zijn veelvuldigheid prima geschikt voor kantoor gebruik.
Voor thuisgebruik lijkt me de faxfunktie overbodig.
De installatie verliep probleemloos; de meegeleverde cd was eigenlijk niet nodig.
Bij het printen is de afdruksnelheid meer dan voldoende, al moet je wel even wachten voordat het printen begint.
De afdrukkwaliteit bij zwart-wit is prima; de kleurenafdrukken vallen mij, bij dit kwalitatief hoogstaande apparaat, wat tegen. Opvallend hierbij een wat korrelig aspekt, lijnvorming en kleurverschillen.
De scanfunktie werkt eenvoudig, als verloopt het redelijk traag.
Kopieren verloopt prima, ook in kleur.
De fax-optie is niet getest.

Pluspunten

• snelle printer
  • prettig in gebruik
  • veel mogelijkheden
  • draadloze verbinding

Minpunten

• papierlade is beperkt
  • storende geluiden
  • kleurenprinten vallen tegen
  • scanner wat traag

Martine 25-02-2019

Keurige printer, tevreden mee!

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

Na deze printer enkele weken gebruikt te hebben kan ik oprecht zeggen er erg blij mee te zijn.

De printer is een niet al te groot apparaat en is netjes vormgegeven. Meegeleverd wordt een duidelijke instructie.

De aansluiting verliep voorspoedig, maar het is wel even opletten. Qua bediening wijst het apparaat verder zichzelf, de gebruiksvriendelijke (kantelbare!) display met touchscreen werkt als vanzelfsprekend. Ideaal vind ik het om via het thuisnetwerk een printopdracht te kunnen geven, zelfs via een mobiele telefoon! Op de normale instelling werkt de printer snel en netjes, maar niet hoogstaand. De kwaliteit is dan acceptabel, maar niet meer dan dat. Het geluidsniveau ligt prettig laag. Bij het scannen bleek dat er van ieder document een apart bestand gemaakt wordt, ik verwachtte eigenlijk (via de snelinvoer bovenop) alles achter elkaar in 1 bestand op mijn computer te zien. Ook bij dubbelzijdige documenten is het een nadeel dat je meerdere handeling moet verrichten en dit niet in 1 keer kunt invoeren.

Alles bij elkaar is mijn conclusie dat ik tevreden ben over de prestaties van deze printer en deze dan ook van harte aanbeveel.

Pluspunten

• Duidelijke display met touchscreen
  • Aansluiting op thuisnetwerk
  • Compact

Minpunten

• Kwaliteit prints niet hoogstaand
  • Ingescande documenten niet in 1 bestand
  • Dubbelzijdig documenten scannen niet in 1x

Piepo 29-05-2019

Het scannen van meerdere pagina's en opslaan als 1 bestand is wel mogelijk: https://support.brother.com/g/b/faqend.aspx?c=nl&lang=nl&prod=dcpj1100dw_eu_as&faqid=faq00002578_015

Lies 24-02-2019

Goede snelle printer

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

Deze printer heeft erg veel praktische functies en werkt goed, ik ben tevreden nadat ik hem de afgelopen weken heb mogen testen en zou hem dan ook echt wel aanbevelen! Hij is gebruiksvriendelijk en echt multifunctioneel. Hieronder ga ik graag in op een paar functionaliteiten en waarom ik tevreden ben na de test.
De printer is relatief gemakkelijk aan te sluiten en te installeren (ook voor iemand die minder digitaal onderlegd is zoals ik). De handleiding die online te vinden is is helder en goed bruikbaar, met deze handleiding gaat installeren goed en snel. Zodra hij op je wifi netwerk ingesteld is kan je ook vanaf andere apparaten dan alleen je computer printen (zoals je mobiel). Je kunt op een gewoon geluidsniveau printen en op een stil volume. Die laatste stand is inderdaad stiller maar wel iets langzamer. De inktbesparende modus werkt ook goed maar geeft minder mooie prints in die stand. De prints zijn dan nog steeds prima en leesbaar, maar wel minder goed.
De printer print ook erg goede foto`s, mits op goed papier en op de hoogste kwaliteitsstand. Dan is de kwaliteit ook echt wel heel mooi, voor deze kwaliteit hoef je foto`s niet meer professioneel af te laten drukken!
Scannen werkt, zeker voor teksten, ook erg goed en handig, het kan na het scannen ook omgezet worden in een bewerkbare tekst. Voor plaatjes en foto`s is het soms lastiger, die komen bij een scan niet erg mooi uit. Kopiëren gaat wel goed en makkelijk, met goed behoud van kwaliteit.
Een ander klein minpunt is dat het scherm in de juiste hoek bekeken moet worden om het te kunnen lezen. Het touchscreen werkt verder wel heel goed en handig, het bedienen gaat overzichtelijk. Al met al wegen de pluspunten absoluut op tegen dit minpuntje en zou ik de printer zeker gekocht hebben!

Pluspunten

• Print snel
  • Gemakkelijk te installeren
  • Makkelijk te bedienen
  • Op de silent mode print hij erg stil

Minpunten

• Soms lastig te lezen schermpje.
  • De machine neemt nogal ruimte in

Bouke 24-02-2019

Degelijke en gebruiksvriendelijke multi-functional

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

Deze printer met een wat degelijk uiterlijk heeft veel in huis! De installatie van de printer binnen mijn netwerk liep zeer gemakkelijk, doordat deze na verbinden met mijn wifi direct in het netwerk was te vinden. Met gebruik van de installatie-software schijnt het zelfs nog makkelijker te gaan, doordat je de printer dan automatisch aan je netwerk zou kunnen verbinden.

Wat ik zelf belangrijk vind aan een multifunctionele printer is met name afdruksnelheid, -kwaliteit en scangemak. Mijn ervaring is als volgt:
- De afdruksnelheid zelf is goed te noemen voor een thuisprinter. Afhankelijk van het af te drukken bestand kan het wel even duren voordat de printopdracht is 'aangekomen', wat voor wat vertraging kan zorgen.
- Mijn ervaring met de afdrukkwaliteit is dat deze tegenvalt: vooral met effen kleurenafdrukken zie ik uiteindelijk lijnen en kleurverschillen. Doordat het een inkjet printer is, is de kwaliteit ook van nature wat beperkt (een ietwat korrelig resultaat).
- Scannen werkt op zich gemakkelijk en er zijn veel mogelijkheden (scannen naar cloud, e-mail, telefoon en/of PC), wat prettig is. Het scannen zelf (via de bovenlader) is wel behoorlijk traag, maar voor een thuisprinter is dat niet ongebruikelijk. Ik had het prettig gevonden als je ook dubbelzijdig zou kunnen scannen, wat nu niet zonder extra handeling mogelijk is.

Wat ik verder prettig vindt:
- De printer start automatisch op vanuit zijn slaapstand wanneer je een afdrukopdracht geeft. Je hoeft 'm dus niet van te voren op te starten.
- De bediening middels het touchscreen werkt goed en nauwkeurig. In vergelijking met eerdere printers met een touchscreen scherm, merk ik dat dit apparaat nauwkeuriger is, ondanks het kleine scherm.
- De printer heeft een zéér grote printcapaciteit door de omvangrijke print cartridges. Je hoeft dus niet snel nieuwe cartridges te bestellen.

De printer maakt voor en na het printer wat ongebruikelijke geluiden en in een open ruimte zou dit als storend kunnen worden ervaren.

Al met al vind ik het een prima thuisproduct, maar zou ik eerder voor een goedkoper alternatief gaan met dezelfde functionaliteit.

Pluspunten

• Snelle printsnelheid
  • Makkelijk in gebruik en installatie
  • Hoge printcapaciteit
  • Redelijk compact
  • Te gebruiken binnen je (thuis)netwerk

Minpunten

• Maakt vreemde geluiden
  • Trage scanner
  • Scanner niet dubbelzijdig
  • Printkwaliteit valt soms tegen

jantina 24-02-2019

compacte printer met goede resultaten

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

we hebben een deze getest en een prima printer in vele opzichten makkelijk te installeren compact duidelijke printresultaten zowel printen copieren als ook foto's printen. Hij is erg snel en zonder aan of uit te zetten werkt hij wel moet je het op werkhoogte zetten gezien het scherm van in stelllen aan de voorkant zit

Pluspunten

• compact
  • mooie printresultaat

Steven 22-02-2019

makkelijk in gebruik printer/scanner/kopieerapparaat/fax

Levering:
Dit complete apparaat wordt geleverd met 3 jaar inkt in 4 cartridges. Er wordt een 'quick-start guide' bij geleverd, de uitgebreide handleiding moet online worden opgezocht (alhoewel de vermelde website in de quick-start-guide niet (meer) actueel is, was de handleiding via de website van Brother te vinden). Op de meegeleverde CD staat software en een beknopte handleiding . De eerste in gebruik name en het koppelen aan apparaten en aan wifi is eenvoudig. Door de handige en overzichtelijke touchscreen is het apparaat makkelijk te bedienen.
Afdrukken:
Afdrukken kan op verschillende manieren met een computer of met een app op de mobiel en d.m.v. verschillende verbindingen in een netwerk, met WiFi, met Bluetooth en NFC. Het afdrukken met NFC heeft als beperking dat de sensoren nogal nauwkeurig op elkaar geplaatst moeten worden, maar dit is wat bij NFC hoort en niet aan de printer zelf ligt. Het printen van documenten is eenvoudig. Enkelzijdig afdrukken staat standaard ingesteld, dubbelzijdig afdrukken moet handmatig ingesteld worden. De printer heeft een ‘silent print functie’ voor stiller afdrukken, het printen duurt dan echter wel wat langer. Het apparaat heeft tevens een inkt besparende functie. Wanneer de inkt besparende functie vergeleken wordt met ‘normaal afdrukken’ dan is er een duidelijk verschil te zien, het is echter nog een goed leesbare print.
Het printen van foto’s is getest met ‘premium plus glossy photo paper BP71’ en normaal papier. Voor het afdrukken van foto’s wordt gebruik gemaakt van de papierlade. Er is duidelijk verschil zichtbaar tussen afdrukken op gewoon papier en foto papier. Er zijn qua kwaliteit meerdere afdruk-instellingen mogelijk (normaal, hoog en hoogst). Kies voor het printen van foto’s de hoogste kwaliteit; het printen duurt langer maar het resultaat is wel mooier.
Scannen:
Scannen wordt uitgevoerd door met het programma iprint & scan, dit programma wordt meegeleverd met de printer. Scannen kan met meerdere pagina’s in een top lade of pagina voor pagina op de glasplaat. Via het touchscreen kan er gekozen worden voor verzenden naar de computer of opslaan op een geheugenkaart of USB-stick. Het verzenden naar de computer verliep probleemloos, enkele keren bleek het document niet op de USB-stick te staan na het scannen.
Het scannen van tekst kan omgezet worden naar een d.m.v. tekstverwerker bewerkbare tekst. Voor het scannen van foto’s en andere afbeeldingen zijn de te selecteren aantal kleuren niet toereikend, dit maakt het resultaat flets en komt niet overeen met het origineel.
Kopiëren
Kopiëren kan via de glasplaat of via de automatische invoer. Via het touchscreen kan het aantal kopieën aangegeven worden. Het kopiëren van teksten gaat snel en moeiteloos.
Fax
De fax-optie is aanwezig, deze is echter niet gebruikt en getest.
Conclusie
De Brother MFC-J1300DW is een eenvoudig te bedienen apparaat met veel opties. Het enige minpunt is dat het apparaat tekort schiet bij het scannen van kleurenafbeeldingen. Al met al kan geconcludeerd worden dat de meest gangbare opties meer dan prima werken.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Veel functies/mogelijkheden
  • Voor drie jaar inkt in 4 cartridges
  • Mooie afdruk van foto's
  • Silent mode voor afdrukken

Minpunten

• Weinig kleuren bij scannen van afbeelding

Egbert Kruithof 22-02-2019

Geweldig mooie printer met veel functionaliteiten!

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

Geweldig goede en mooie printer, met heel veel mogelijkheden. Vooral het afdrukken van foto's levert hele mooie resultaten op. Heb nu een aantal foto's afgedrukt op foto papier van Brother en ik was blij verrast. Kwaliteit is het zelfde als wanneer je de foto bij een specialistisch bedrijf zou laten afdrukken. Ook het afdrukken van documenten gaat probleemloos en vlot. De scan en kopieerfunctie zijn ook prima. Scannen gaat vlot en probleemloos zowel met een vaste internet verbinding als met een Wifi verbinding. Ook kan het maken van een kleuren kopie is geweldig, de kleuren wijken na niet van het origineel af. Ik vind deze printer de verkoopprijs zeer zeker waard. Een echte aanrader dus!

Pluspunten

• Bijna geluidloos tijdens printen.
  • Stabiele wifi verbinding.

Minpunten

• Wel wat groot voor in de woonkamer.
  • Lettertjes gebruiksaanwijzing zijn erg klein.

M.F. Knook 22-02-2019

uitstekende multifunctional

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

In het verleden al diverse all-in-one printers mogen testen maar deze Brother is weer een flinke stap vooruit. Met name de snelheid, geluid en niet onbelangrijks de afdrukkwaliteit zijn uitmuntend. Als u als thuiswerker of als eigenaar van een kleine kantooromgeving op zoek bent naar een apparaat waarmee u kunt printen, kopiëren, scannen en faxen dan is deze Brother MFC-J1300DW zeker aan te raden.

Pluspunten

• Formaat (compact)
  • Afdrukkwaliteit
  • Geluid (in standby modus, Stil!)
  • Snelheid

Minpunten

• papertray (wat aan de kleine kant)
  • geluid (bij afdrukken)

C. Vroomen 21-02-2019

multifunctionele Brother printer/scanner

Geschreven voor: Brother MFC-J1300DW

Deze brother is een multifunctionele, compacte printer. Door zijn veelzijdigheid en talloze instellingen zoals scan/kopieer/fax is hij zeer geschikt voor kantoor gebruik.
De installatie ging snel waarbij de cd-rom niet nodig was.
Het draadloos printen kan via telefoon, laptop of tablet. Hier zijn tal van mogelijkheden voor.
De printsnelheid is goed en tijdens gebruik hoor je de printer maar het is niet storend. De kleuren inkt is mooi en lekt niet wat een pré is, zeker bij het printen van een foto. Één nadeel is dat de papierlade wat aan de kleine kant is. Verder is dit een uitstekende printer.

Pluspunten

• veel mogelijkheden
  • mooie kleuren inkt
  • compact
  • snelheid

Minpunten

• papierlade te klein
  • geluid