Epson EcoTank ET-3700

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Epson EcoTank ET-3700 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

Ron 01-12-2022

Zuinig met inkt maar niet voor afdrukken foto's

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Ik heb deze printer nu ongeveer één jaar.
M.b.t. het afdrukken m.n. foto's vind ik deze printer niet zo geweldig.
Deze printer wordt m.n. gebuikt voor zwart-wit waarbij kleuren een minder rol spelen.
Deze printer is m.i. erg zuinig met inkt.
Ik heb nog niets hoeven te vervangen en de hoeveelheid inkt is na 1 jaar nu ongeveer gehalveerd.
E.e.a. hang natuurlijk wel af hoeveel je afdrukt maar toch.
Ik heb nog een reserve set, geleverd bij de aanschaf.
In principe tevreden, echter foto's afdrukken doe ik niet met deze printer.

Pluspunten

• Zuinig met inkt

Minpunten

• Geen mooie afdruk foto's

fmj43 02-09-2019

SUPER all-in-one EPSON EcoTank ET-3700

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Mijn klantprofiel is: 600 prints per maand, dubbelzijdig printen noodzakelijk, geen foto's printen.
Na diverse cartridges printers, koos ik na grondig beraad in 2016 voor de Epson ET-2550 en deze leidde tot de volgende belangrijkste ervaringen:
++ Zéér lage all-in kosten [inkt en afschrijving printer]
+ Printkwaliteit en dubbelzijdig printen [goed]
o Bedieningsgemak, inkt vullen en design [voldoende]
-- Einde levensduur door inktkussen vol, na 3,2 jaar en 23.000 prints [hoewel dit niet extreem kort
is, toch een tegenvaller, daar de printer verder noch prima functioneerde]
Overall zeer tevreden en daarom besloot ik weer te kiezen voor Epson EcoTank, de 2e product generatie [o.a. vervangbaar inktkussen], maar wel één type zwaardere versie, de ET-3700.
Na 10 weken gebruik en 2.400 prints zijn mijn ervaringen boven verwachting, namelijk:
++ Op ALLE kenmerken is deze all-in-one belangrijk verbeterd [design, compactheid, installatie,
bediening [geheel front- bediening], goede printkwaliteit [uitstekend met Coulor Inktjet Paper],
vol autom. dubbelzijdig, capaciteit papiertoevoer [150 vel, tot 300g/m2], schoon en foutloos
inkt vullen, levensduur [garantie 3 jaar] en slechts €35 duurder] -- SUPER - Een verbeterpunt gewenst: verlichte toetsen en touchscreen

Pluspunten

• Uniek productconcept
  • Gemakkelijke installatie
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Goede/uitstekende afdrukkwaliteit
  • Vol automatisch dubblzijdig
fmj43 02-09-2019

Het schrijven van dit review werd automatisch afgebroken. Jammer, ik was bijna gereed en kon de opmaak en een paar typefouten niet meer corrigeren. Zo wil ik géén reviews voor kieskeurig.nl meer schrijven.

fmj43 20-10-2019

Beste Rob,
De feiten zijn:
# Ik heb 40 jaar ervaring in ontwikkeling van hoog volume printers, veel ervaring met evaluatie van printers en heb GEEN ENKELE connectie met Epson.
# De teller van mijn ET-3700 geeft nu: 2691 prints in 14 weken.
# Met ET-2550 + ET-3700 heb ik in bijna 37 maanden 26.334 prints gemaakt,
Mijn review is ONAFHANKELIJK, EERLIJK en gebaseerd op VEEL ERVARING.

Rob 20-10-2019

Uw review gaat voor de helft over de ET-2550, m.b.t de ET-3700:
# uw gebruiksaantallen kunnen niet kloppen (weken/maanden x prints), zie ook uw andere reclame
# productconcept is niet uniek en niet nieuw
# uw review bevat opvallende commerciële promotie, bijkans rechtstreeks van de epson-site

De kracht van kieskeurig.nl zijn objectieve hands-on gebruikersreviews, daar LIJKT u nogal buiten te vallen.

fmj43 27-09-2019

Ik kon mijn review niet afmaken en kon daardoor mijn enige verbeterpunt niet vermelden: Verbeter de bediening door de toetsen te verlichten ['s avonds moet ik de zaklamp gebruiken] en helemaal ideaal zou zijn als het LCD-display een touchsreen zou zijn [voor snellere en gemakkelijkere bediening].

anoniem 14-08-2019

Inferieure inkt (wel heel veel inkt meegeleverd)

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

De prints getest en hertest met andere papiersoorten, maar geen verbetering in afdrukkwaliteit te bemerken

Conclusie: de inkt is inferieur en het papier kan dat niet compenseren.
Epson bevestigde tot 3x toe dat de prints (na de hoge aanschafprijs) goedkoop zijn door de rijkelijk meegeleverde inkt van matige kwaliteit. Dit is een redelijke massaprinter voor de student en een groot gezin dat geen waarde hecht aan printkwaliteit of printerlawaai. Print je kaartjes, je rapporten, scan je foto's en kopier er lekker op los,
MAAR een sollicitatie of offerte print u elders als u serieus genomen wenst te worden. Totaal ongeschikt voor officieel en of bedrijfsmatig gebruik.

Print zwart en het wordt grijzig Priint kleuren en ze zijn vaal en flets, jammer

Pluspunten

• veelzijdig
  • goedkoop per printje
  • redelijk compact

Minpunten

• inktkwaliteit slecht
  • lawaai
  • klantenservice Epson

Rob 20-10-2019

Uw reactie LIJKT:
# Verdacht veel op iemand die ergens binding heeft met EPSON. Dezelfde fmj43 eerlijke recensie afkraker?
# Als doel te hebben de Epson commercieel te promoten, zie uw woord en tekstkeuze.

1. De inkt is bijzonder matig van kwaliteit, dat kan je niet compenseren met fancy paper
2. Lage printkosten klopt, maar er moet nu een stempel vervangen worden, prijs onbekend
3. Na langer gebruik wordt de ervaring erger en niet beter, inmiddels is het eerste paper geweigerd wegens onverzorgd uiterlijk. De classificatie studentikoos is niet meer van toepassing.

Op basis van ECHT gebruik, na langer gebruik de volgende ECHTE ervaringen met de EPSON ET-3700 in resumé:
- de fletse inkt blijft irriteren.
- duurder papier maakt niet uit.
- de printer vraagt zeer geregeld om upgrades, wat begint op te vallen.
- er zit een fout in de software, nl dat aangegeven dat de inkt bijna op is (wat niet klopt).
- per print 1 of 2 regels bibberig; calibratie nu wekelijks nodig ipv 1x per maand.

Niet koopwaardig, anders gezegd. wij hebben spijt van deze aankoop

fmj43 20-10-2019

Dit review LIJKT :
# Verdacht veel op het vorige review van 26-07-2019. Dezelfde anonieme schrijver ?
# Als doel te hebben de gemiddelde beoordeling flink omlaag te halen !!!!!
Na 2700 prints in 14 weken is mijn ervaring:
1. GOEDE printkwaliteit, met goedkoopste papier en UITSTEKENDE printkwaliteit met colour inkjet paper.
2. Zeer lage printkosten en geen gedoe met cartridges [onverslaanbaar door concurrentie].
3. Uitermate tevreden met deze TOP-printer voor persoonlijk én business gebruik.

anoniem 26-07-2019

Duur en Inferieure prints

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Valt enorm tegen en dat komt door de goedkope inkt.
Ja je krijgt veel erg veel inkt bij de aanschaf meegeleverd, MAAR de kwaliteit is slecht. De afdrukken hebben daardoor een studentikoos niveau 'at best'. Kleuren zijn vaal, zwart is meer grijs.
Epson bevestigde dat dat het doel is van deze printer; als je veel print ben je goedkoop uit, maar dan mag je niets te eisen hebben van de kwaliteit van de inkt. Epson heeft wel betere inkt (duh), maar die krijg je er gewoon niet bij en kan je niet bestellen. Voor serieus printen, zoek elders

Pluspunten

• veelzijdig
  • dubbel printen
  • bij veel printen goedkoop

Minpunten

• afdrukkwaliteit
  • lawaai
  • vraag veel updates en access

fmj43 04-08-2019

Aanvulling,
De papierkwaliteit heeft flink invloed op de afdrukkwaliteit. Een kleine test geeft:
# Voldoende/goede printkwaliteit bij gebruik goedkoopste papier
# Uitstekende printkwaliteit bij gebruik Colour Inktjet Papier

fmj43 03-08-2019

Sorry, maar met dit review ben ik het totaal niet eens, om de volgende redenen:
1. ET-3700 is voor thuiskantoor/klein bedrijf [bij mij is dat ruim 600 prints per maand]
2. De afdrukken zijn van goede kwaliteit [voor hoogwaardige foto's, is de duurdere ET-7700]
3. De "All-in" kosten [afschrijving printer + inkt] zijn zéér laag.
4. Inderdaad maakt de printer geluid [lawaai], maar dat is m.i. niet extreem [voor mij zeker acceptabel]
Het lijkt mij dat je voor jouw behoefte, de verkeerde printer hebt gekocht.
Ik heb géén enkele band met Epson, maar heb wel 40 jaar ervaring in printer ontwikkeling.
Na 3,5 jaar, mijn ET-2550 [waarover ik zeer tevreden was] vervangen door de ET-3700. Na 3 weken gebruik [nog te kort voor een review] ben ik zeer enthousiast over deze printer. Op ALLE kenmerken verbeterd t.o.v. ET-2550,
maar is wél een niveau hoger in toepassingsgebied [printvolume] en prijs [hoewel, momenteel slecht+ € 35 door
tijdelijke aanbieding, normaal + €125]

Jordi Heilbron 11-01-2019

Fijne printer

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Prima werkt goed. Installeren kan wat lastig zijn maar uitleg die erbij zit is duidelijk genoeg. Het vullen gaat erg makkelijk en de kwaliteit is hoog. Zeker een aanrader!

• Kwaliteit

Minpunten

• Prijs

Hans 12-12-2018

Leuk om te testen

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Bij ontvangst heb ik eerst de instructie doorgenomen m.b.t. het vullen van de inkt. Deze printer vul je nl. met bijgeleverde inktflessen i.p.v. verwisselbare inktpatronen. Er wordt duidelijk uitgelegd hoe je dit dient uit te voeren.
Daarna dien je de printer te calibreren hetgeen een tijdje duurt. Er worden tijdens dit proces diverse prints gemaakt waaruit je de beste optie steeds dient te kiezen en moet bevestigen op de display van 6 cm op de printer.
Je kunt in de papierlade een behoorlijke stapel papier leggen.
De printer oogt wel plastic en sommige onderdelen lijken fragiel.
Tijdens het printen van bijv. testprints maakt de printer wel behoorlijk geluid.
Ook kun via wifi printen zodat je de printer niet met een usb kabel op je PC hoeft aan te sluiten.
Het scan opties kun je geheel zelf instellen (grote, dpi etc) en werkt goed.

Pluspunten

• voordelige inkt

Minpunten

• hoge aanschafprijs printer
  • lawaai

benalla 12-12-2018

Lekker printen....

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Ik heb voor deze printer gekozen om 2 redenen; ik had al een Epson waar ik een aantal jaar naar volle tevredenheid gebruik van heb gemaakt, en ik wilde toch eens af van het regelmatig vervangen van de cartridges. Bij het uitpakken van de printer dacht ik wauw wat een hoop inkt genoeg ,voor ruim 14000 zwarte printen en ruim 11000 kleur printen dus voorlopig kunnen we vooruit .
Met gebruik van de handleiding de printer geïnstalleerd; eerst de inkt bijvullen, dit gaat erg gemakkelijk. Je zet het flesje op de vulopening en de inkt loopt langzaam in het reservoir, omdat het bijna doorzichtig is kun je aan de voorkant zien hoe vol hij is. Bij het afnemen van het flesje knoei je totaal geen inkt . Daarna duurt het ongeveer 10 min totdat de printer gebruiksklaar is daarna een aantal vellen voor uitlijnen. Ik heb de Wi-Fi ingesteld en via mijn telefoon kan ik nu gaan printen .
Binnen een halve minuut heeft de printer het document ontvangen en binnen enkele seconden is het document uitgeprint. Zowel zwart als met kleur zijn het duidelijke prints. Een foto printen geeft een mooi resultaat.
Kortom een fijne printer die wel erg aan de dure kant maar je hoeft voorlopig geen inkt te kopen. Dit maakt deze samen met de gebruiksvriendelijkheid voor ons de perfecte printer.
Er is wel 1 ding wat ik vervelend vind. De printer maakt meer geluid dan mijn vorige Epson, net voor het printen een zeer harde ratel en tijdens het printen ook opmerkelijk meer lawaai.

Pluspunten

• Inktgebruik
  • Printkwaliteit

Minpunten

• Lawaaierig

Bossie 10-12-2018

Goede printer met veel mogelijkheden

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Deze printer gekregen om te testen. Bij ontvangst heb ik eerst de instructie doorgenomen m.b.t. het vullen van de inkt. Na eerst de handleiding gelezen te hebben begonnen met het installeren van de printer, wat vrij gemakkelijk ging. Met de bijgeleverde cd en via internet (thuisnetwerk werd direct gevonden) alle mogelijkheden, zoals printen via e-mail, pc en telefoon/tablet en wifi geïnstalleerd. Na het kalibreren (wat best wel lang duurde) van de printer werden er wat testpagina’s afgedrukt waarin je de beste configuratie kon kiezen. Toen dit eenmaal klaar was, hebben we best wel veel geprint vanuit alle mogelijkheden, met steeds een goed resultaat. Bij het dubbelzijdig printen wil het papier nog wel eens kreukelen, maar dit kan ook de instelling van het papier liggen. Met de bijgeleverde cd en via internet (thuisnetwerk werd direct gevonden) alle mogelijkheden, zoals printen via e-mail, pc en telefoon/tablet en wifi geïnstalleerd.

Pluspunten

• Goede printeigenschappen
  • Makkelijk vanaf telefoon/tablet printen

Minpunten

• Bij dubbelzijdig printen soms een kreukel

JLee88 10-12-2018

Snel, zuinig en prettig!

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Het is een zeer snelle, duurzame en prettige printer.
Hij is zeker 10 x zuiniger dan een gewone printer met cartridges.

Er zitten veel opties bij voor op afstand scannen, printerinformatie bekijken en veel meer.

Van installatie tot gebruik simpelweg een TOP apparaat!

Pluspunten

• Zeer snel
  • Veel opties
  • Zuinig qua inkt

Minpunten

• Prijzig

Channie004 09-12-2018

Fijne printer, ecotanks zijn een uitkomst.

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Ik heb de Epson printer nu ongeveer 3 weken in gebruik. De eerste ervaringen met deze printer zijn goed. Ik heb jarenlang een HP printer gebruikt, maar de inktcartridges waren altijd snel leeg en de originele cartridges van HP zijn duur. Ik heb daarom nu voor een Epson printer gekozen met een ecotank systeem. Het vullen van de inkt in ecotanks van de printer was goed te doen. De printer werd geleverd met een dubbele hoeveelheid inktflessen (van iedere kleur twee flessen), waardoor ik de komende periode waarschijnlijk geen inkt meer hoef te kopen. De inktflesjes zijn dusdanig ontworpen dat deze alleen op de juiste tank/kleur gezet kunnen worden. Wat mij opviel is dat de inkt niet helemaal in de inkttanks paste. Een klein restje inkt bleef in de fles achter, maar dat is later toe te voegen aan de printer. Epson beloofd dat je ruim 14000 zwarte en 11000 kleuren printjes met deze printer kan maken, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. De gebruiksaanwijzing en te nemen stappen voor de installatie van deze printer zijn helder. Het proces van uitpakken, bijvullen en installeren duurde ongeveer een uur en is eenvoudig te doorlopen. Het installatie- en kalibratieproces duurde het langst en tijdens het kalibreren moest best veel geprint worden. Wat wel even wennen is dat de ET-3700 geen touchscreen heeft en ook geen verlichtte toetsen heeft. Het ontbreken van een touchscreen is ano 2018 wel weer even wennen en werkt minder gebruiksvriendelijk. De vormgeving van de printer is basic. Niet te groot en oogt zeer degelijk. Bij de printer wordt geen printerkabel geleverd, alleen een stroom kabel. Mocht je de printer dus rechtstreeks aan de PC willen aansluiten heb je een aparte printerkabel nodig. Met deze printer is het ook mogelijk om draadloos te printen. Het verbinden met een Wifi netwerk ging makkelijk werkt goed. De afdruk kwaliteit van deze printer is goed. In de papierlade passen ongeveer 150 A4 papiervellen. Op A3 papier printen is met deze printer niet mogelijk. De kleuren van de afdrukken zijn mooi. Een pluspunt is dat deze printer ook dubbelzijdig kan afdrukken. Deze printer staat officieel aangeschreven als “zakelijke” printer. Ik denk dat de printer meer geschikt is als printer voor “thuisgebruik”. Echter de hogere aanschafprijs (€ 309,-) van deze printer zal de thuisprinters misschien afschrikken. Resumé: Prima printer, ecotanks zijn een uitkomst, kwaliteit van de prints zijn goed…..een “zakelijke” printer is het niet echt.

Pluspunten

• Ecotanks
  • Mooie afdrukken
  • Draadloos printen

Minpunten

• Aanschafprijs
  • Geen touchscherm

EHL 15-12-2018

Ook net in het bezit van deze printer, maar het dubbelzijdig afdrukken staat standaard uit. Hoe kun je dat instellen? Alvast bedankt!

A3V64 08-12-2018

Geweldig product

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Printer is makelijk te installeren en aan te sluiten op je WiFi netwerk. Het gebruik vriendelijkheid van het vullen van de color tanks is vrij simpel te noemen... Het gebruik van de Epson App is zeker een pluspunt te noemen mede het printen op afstand en de mogelijkheid tot dubbelzijdig printen... Dit is zeker een printer die op mijn bureau zou mogen staan.

Pluspunten

• Installatie
  • Op afstand printen
  • Vullen van de color tanks
  • Epson app
  • Dubbelzijdig printen

nheijmink 07-12-2018

Over all goede printer

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Ik heb deze printer sinds enkele weken in bezit en overal gezien ben ik tevreden over de printer. De reden waarom ik geïnteresseerd was in deze printer was het idee van goedkope inkt vanwege het Epsons eigen ecotank systeem. Dat is ook meteen een van de grootste pluspunten van de printer. De inkt is goedkoop en gemakkelijk bij te vullen. Wat interessant is dat een volle inktflacon net iets meer is dan je maximaal in de tank kan en je dus altijd een klein beetje inkt overhoud (dat je natuurlijk later wel weer kunt gebruiken). Waar ik benieuwd naar ben of deze inkt niet opdroogt als je weinig print.

Een ander groot pluspunt van deze printer is het installatiegemak. Het koppelen van de printer aan het netwerk is gemakkelijk en ook het vervolgens koppelen van de printer aan de pc via het netwerk is zo geregeld. Wanneer je de printer voor de eerste keer start wil deze zichzelf wel kalibreren en heeft daarbij jouw hulp nodig. Dit proces duurt toch al snel 5 minuten geen grote ramp zou ik zeggen. Als je deze procedure eenmaal hebt gestart start de printer in het vervolg direct op hetgeen fijn is als je even snel wat wil afdrukken (+-1 sec opstarttijd).

De print kwaliteit vind ik zelf wat minder. Voor documenten met standaard afbeeldingen zijn de afdrukresultaten behoorlijk goed, echter voor foto's is deze printer beduidend minder. In donkere gebieden verliest de printer details. Voor lichte foto's is de kwaliteit beter en zeker in vergelijking met veel kantoorprinters.

De vraag is de printer het geld waard? dat is echt afhankelijk van de hoeveelheid die je print. Zelf denk ik dat ik te weinig print om echt voordeel te hebben van deze printer. Het feit dat de inktflacons goedkoop zijn en daar veel afdrukken mee gemaakt kunnen worden is zijn unique selling point. Heb je veel inktkosten dan is deze printer wellicht een uitkomst maar voor het gemiddelde huishouden is een goedkopere printer (in aanschaf) onder de streep ook uiteindelijk wel goedkoper.

Pluspunten

• Goedkope inkt
  • Gemakelijk aan te sluiten
  • Compact
  • Mooi vormgegeven

Minpunten

• Aanschafprijs
  • Printkwaliteit foto's

DianneN 07-12-2018

Fijne printer

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Ik vind dit een hartstikke fijne printer. Toen ik hem binnen kreeg was ik nog een beetje aan het twijfelen over de manier waarop de printer met inkt werkt. Ik mertke al snel dat de inkt flesjes heel gebruikersvriendelijk waren. Ze lekken niet, vullen gemakkelijk bij, gaan lang mee. Ook zie je heel duidelijk hoeveel er nog over is.

De installatie was ook heel simpel maar kostte wel vwel tijd. Dit kwam vooral door het installeren van software. Dat duurde heel lang. Ook kreeg hij bij mij niet automatisch de wifi te pakken. Ik moest dit handmatig invullen.

Daarna ging het printen heel goed en fijn. Ik moest nog een paar keer de printer bijstellen voordat de printer perfect printte. Ook het scannen en kopieren gaat fijn. Echter, maakt hij wel veel geluid. Dat is voor mij zelf geen minpunt maar ik kan begrijpen dat dit voor andere mensen wel een minpunt kan zijn.

Pluspunten

• Gemakkelijk in gebruik

Minpunten

• Veel geluid

Roosje1127 06-12-2018

Goed design en makkelijk in gebruik!

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Bij de levering van de printer wordt een behoorlijke hoeveelheid inkt meegeleverd. De installatie ging snel en de handleiding is duidelijk.
Het vullen van de inkt gaat veilig doordat de inkt pas gaat lopen als de inktdop goed op de reservoirs staat en stopt wanneer deze vol is.
De snelheid van de printer vind ik voldoende. Grote bestanden duren natuurlijk langer en bij meer plaatjes of kleur doet hij der iets langer over maar met voldoende kwaliteit.
Het design vind ik prima, de printer staat momenteel in het zicht en dit is acceptabel. Het gebruik met de wifi is top en het schermpje is makkelijk bedienbaar door de pictogrammen (het scherm is wel wat klein).

• Zuinig verbruik met inkt
  • Veilig bijvullen van inkt
  • Snel
  • Kwaliteit/prijs verhouding prima

Minpunten

• voldoende kwaliteit (kan beter)
  • Geen kinderbeveiliging op de inktflesjes

scheurneus1 05-12-2018

Aanrader

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Een printer die veel mogelijkheden bied, goedkoop in afdrukken en snel. Eenvoudig te installeren en makkelijk in gebruik

Pluspunten

• goedkope afrukken
  • dubbelzijdig printen

Minpunten

• vind grote bestanden niet fijn

berend deekens 04-12-2018

Fijne

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

Omdat onze printer aan vervanging toe was , en ik zat was van het steeds vervangen van de cartridge , hebben we deze printer aangeschaft , bij openen van de doos zat er behoorlijk veel inkt bij van flacons van iedere kleur . Het eerste bijvullen van de inkt wat super makkelijk , de flacon past precies op de vulopening en knijpen hoeft niet en via de voorkant kun je zien hoeveel inkt er in zit , bij het afhalen van het flacon moes je totaal geen inkt wat een super systeem zeg , en ze leveren genoeg inkt bij voor ruim 14000 zwarte en 11000 kleuren prints . Na het installeren via de begrijpelijke handleiding wat ongeveer 10 minuten duurt en een aantal papiertjes verder , om de printer uit te lijnen is deze klaar voor gebruik . Ik print via de Wi-Fi vanaf mijn mobiel en binnen een paar tellen na de verzending gaat hij printen . En binnen no time heeft hij de pagina geprint . Ik was verrast van de kwaliteit van de print goed duidelijk en goed van kleur . Ook kun je er mee kopiëren en de kopie is bijna niet van het origineel te onderscheiden . De laatste functie is scannen het enige minpunt vindt ik dat je niet naar je email adres kan scannen wat mijn vorige wel kon , dus laptop er bij na de installatie met de disc krijg ik een duidelijke scan . kortom wij zijn erg blij met deze veelzijdige printer waar je nooit de cartridges van hoeft te vervangen, hij is wel wat aan duren kant maar je krijgt er wel een hoop inkt er voor bij . voor ons een top printer

Pluspunten

• Geen cartridges meer vervangen
  • Toch vrij compact en niet te groot
  • Goede duidelijke prints

Minpunten

• Het niet kunnen scannen naar je email

Dennis19802018 03-12-2018

eenvoudige printer

Geschreven voor: Epson EcoTank ET-3700

De Epson ET-3700 nu een aantal dagen in bezit. Ik zocht een alles kunner en makkelijk te gebruiken printer. Bij uitpakken kwam er een product tevoorschijn wat erg mooi was. Het was even wennen met de inkt welke je uit de flacons moet vullen. Dit is goedkoper in aanschaf en heeft een erg groot printbereik! Dit gaat heel erg makkelijk en netjes, iedereen kan dit. Ik moet wel zeggen dat daarna de installatie van de inkt wat lang duurde en er veel geprint moest worden. Waar je dan ook achter komt is dat de ET-3700 geen touchscreen heeft en geen verlichtte toetsen. Het schermpje zelf is wat "goedkoop" verlicht. Ook de plaatjes en interface is wat goedkoop bijna amateuristisch. Dit is wel erg jammer voor dit geld! Verder is de verbinding met de smartphone makkelijk op te zetten en werkt dat allemaal redelijk snel. Het aansluiten op de computer gaat ook wel makkelijk maar moeten er veel verschillende programma's geïnstalleerd worden. Het werkt wel allemaal soepel als het geïnstalleerd is wat erg belangrijk is. De kwaliteit van printen is ook wel erg netjes. Dit geprobeerd met foto's inscannen en afdrukken op gewoon papier en is erg mooi, scherp en dynamisch. Afdrukken vanaf de telefoon is wat donker en minder scherp. Al met al is het een mooie printer die gemakkelijk werkt. Alleen zou ik persoonlijk voor een goedkoper alternatief willen kiezen waar iets meer "luxe" in zit.

Pluspunten

• vormgeving
  • gesloten papierlade
  • inkt in flacons

Minpunten

• geen touchscreen
  • geen verlichte knoppen