Brother MFC-J6530DW

• Test panel 8.3 nov 2018

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Brother MFC-J6530DW op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

f********@g******** 21-12-2021

Snel defect

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

printer na 13 maanden alweer defect. Geeft aan dat er papier vast zit. Alle oplossingen die door brother worden aangegeven uitgevoerd maar dit lost het probleem niet op.

Ben D 28-09-2018

Snelle A3 of A4 printer

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Dit is een gebruiksvriendelijk printer die geschikt is voor zowel zakelijk als privé gebruik.
De mogelijkheden en instellingen zijn zeer veelzijdig, waardoor vooral in de zakelijke markt deze printer een geschikte keus is.
De combinatie met de fax is mooi klassieke optie en bijna niet meer te vinden.

vanaf het uitpakken tot de eerste print duurde bij ons een halfuurtje. Om de rest in te stellen en online accounts, zoals o.a. GDrive, toe te voegen waren we totaal een uurtje bezig.
Dat de printer de mogelijkheid geeft om een (korte) handleiding af te drukken is leuk bedacht. Wie uitgebreidere instellingen wil aanpassen of achterhalen, moet online de handleiding raadplegen. Die is niet heel duidelijk, maar wel enorm uitgebreid.

Het display is duidelijk en gebruiksvriendelijk; de stappen in het menu volgen elkaar logische op.

De aansluitingen voor het netwerk en de fax zijn neefjes weggewerkt in de printer, zodat je bij het optillen niet direct de kabels los hebt liggen.

Het dubbelzijdig printen en mobiel printen zijn twee dingen die we zeer vaak gebruikt hebben in deze korte tijd.
Het scannen op A3, of net iets groter dan A4, gaat snel. Wel lijkt de sticker die aangeeft hoe je het net niet leggen om te scannen verdraait te zitten, zowel op de glasplaat als op de boven invoer.
Het scannnen gaat snel, afhankelijk van je gedetailleerdheid natuurlijk.
De mogelijkheid om rechtstreeks naar bepaalde schijven binnen het netwerk te scannen is erg prettig. Wel jammer dat het scannen niet dubbelzijdig kan. Wel kan het met de verschillende opties 2x A4 naast elkaar zetten, of draaien.

Ons grootste gemis is een extra papier-lade, zodat je A3 & A4 kan printen, en niet hoeft te wisselen tussendoor.
Met meerdere gebruikers is dat wel aan te raden.
Maar bij incidenteel wisselen van papierformaten krijg je met dit apparaat veel mogelijkheden voor een goede prijs.

Pluspunten

• A3 scan
  • Veel opties van A4 > A3
  • Fax
  • Makkelijk in basis gebruik.
  • Ook foto op A3 mogelijk

Minpunten

• 1 papierlade, dus of A3 of A4
  • Geen dubbelzijdig scan
  • Formaat groot bij alleen A4 gebruik

Wendy 13-09-2018

Veelzijdige en snelle A3 printer & scanner

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Deze MFC-J6530DW A3 printer van Brother is een hele fijne printer die eigenlijk alles biedt wat je van een zakelijke printer verwacht: printen, kopiëren, scannen, faxen, web, apps. En meer: de A3 functie voor scannen, kopiëren en printen is een fantastische toevoeging, waarvan je misschien niet eens wist dat je het nodig had. Maar als je deze optie opeens hebt, dan gaat er een wereld voor je open. De printer is zeer veelzijdig, waardoor hij voor zakelijk gebruik bijna perfect is, maar ook voor privégebruik is de printer erg geschikt. Daarnaast is de hoge snelheid één van de vele pluspunten van deze printer.

Printen

De Brother MFC-J6530DW kan printen op papier tot A3 formaat. Door dit grote formaat is de printer absoluut veelzijdiger dan een gewone A4 printer. Voor zakelijk gebruik is het A3 formaat een echte aanwinst, vooral als je net zoals ik veel rapporten, posters of handouts op regelmatige basis wilt printen. Daardoor hoef je nooit meer naar een externe partij, maar kun je dat allemaal zelf op groot formaat printen.
De prints van reguliere A4 documenten waren ok, maar daar had ik meer van verwacht. De snelheid van het printen was wel top! En opties als AirPrint is een groot voordeel, en eigenlijk onmisbaar op het werk én thuis.

Foto’s printen op A3 formaat

Waar ik laaiend enthousiast over ben, is de kwaliteit van de A3 foto’s. De foto’s worden in relatief korte tijd geprint en het resultaat is fantastisch! De prints zijn haarscherp en prachtig van kleur! De A3 foto’s is één van de grootste voordelen van de Brother MFC-J6530DW. De A3 fotoprints verbruiken uiteraard wel veel inkt, maar dat is het zeker waard.

Scannen tot A3 formaat

Ook scannen kan op formaten tot A3. Heel erg handig, want zowel zakelijk als privé kom je vaak documenten tegen die groter zijn dan A4 (en dan voldoet een reguliere A4 alles-in-één printer dus niet). Denk bijvoorbeeld aan diploma’s en brochures: die kun je met deze printer zonder moeite inscannen. Scannen gaat erg snel (de snelheid is uiteraard afhankelijk van de kwaliteit, maar die je zelf kunt instellen). De kwaliteit van de scans zijn perfect en overtreft mijn verwachtingen. En heel fijn is dat je de scans kunt opslaan waar je maar wilt: op een USB, smartphone of op een computer (die je via het netwerk kunt aansluiten). Ook een groot pluspunt: teksten kun je als doorzoekbare PDF opslaan, wat erg handig is voor bedrijven.

Praktisch

De Brother MFC-J6530DW heeft een touchscreen en wordt geleverd met software waarmee het apparaat aangestuurd en ingesteld kan worden. Heel fijn, vooral als je op zoek bent naar een veelzijdige printer met veel opties. Maar het is ook begrijpelijk als sommige gebruikers de opties té uitgebreid vinden. Ik vind het echter wenselijk dat een printer meer doet dan alleen printen en dat ik zelf alles kan instellen en uit veel opties kan kiezen. De printer is wat aan de grote kant, maar dat is ook wel weer begrijpelijk door de A3 functie. Deze printer voldoet aan al mijn wensen, waardoor de printer zowel voor mijn bedrijf als voor thuis inzetbaar is. Wat al snel opviel aan de Brother MFC-J6530DW, was de snelheid waarmee het apparaat kan scannen, kopiëren en printen: de hoge snelheid is een dik pluspunt. Daarnaast is het heel eenvoudig om de cartridges te plaatsen en te vervangen, nog een groot pluspunt! Ik ben dus erg enthousiast over deze printer en beveel hem graag aan!

Pluspunten

• Prachtige A3 fotoprints
  • Hoge snelheid (printen, scannen)
  • Veelzijdig
  • Printen via WiFi
  • Touchscreen

Minpunten

• A4 prints zijn ok, maar niet fantastisch
  • Apparaat is wel wat groot

Marcel Kruysifix 12-09-2018

Snelle en gebruiksvriendelijke printer

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Deze printer is erg gebruiksvriendelijk en geschikt voor zakelijk,maar ook zeker voor familiair gebruik geschikt. De mogelijkheden zijn groot, waardoor vooral in de zakelijke markt deze printer een geschikte keus is.Het display is duidelijk en gebruiksvriendelijk en de printsnelheid is hoog. De printer is via wifi en kabel aan te sluiten en daarnaast is dubbelzijdig printen en mobiel printen een mogelijkheid hierbij. Ook scant deze printer netjes, vlot en duidelijk. Mogelijkheid om rechtstreeks naar bepaalde schijven binnen het netwerk te scannen is ideaal van deze printer. Naast a4 ook in a3 formaat te printen. Kortom een aanrader voor zeker het zakelijk gebruik met veel mogelijkheden voor een goede prijs.

Pluspunten

• snelheid van printen
  • gebruiksgemak
  • naar schijven scannen
  • via wifi en kabel aan te sluiten

Minpunten

• groot in formaat

Sander 12-09-2018

Betaalbare alleskunner voor A4 en A3

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Jaren geleden hebben we al eerder een A3 printer gehad en deze na verloop van tijd vervangen voor een A4 printer omdat we toen het A3 printen eigenlijk te weinig gebruikten. De aanschaf was toen ook veel hoger. We hebben echter het niet meer op A3 kunnen printen wel gemist.
De verwachting zijn dan ook hoog om deze nieuwe A3 printer in gebruik te nemen.

Verpakking/eerste indruk
Na het uitpakken van de doos is het eerste wat me opkomt: 'Wat is dat ding toch groot!' De printer is, mede ook doordat deze zwart is, echt wel aanwezig op het bureau. Op zich ziet de printer er goed en degelijk uit maar sommige beweegbare kleppen voelen wel erg plastic en fragile aan.

Installatie
De installatie van de printer gaat redelijk makkelijk. Er is echter wel heel veel wat ingesteld kan worden waardoor het voor sommige mensen met wat minder computer kennis iets lastiger zal zijn. Wanneer alles eenmaal geïnstalleerd is dan is de printer erg makkelijk in gebruik.

Afdrukken
De eerste printjes komen er lekker vlot uit. In de praktijk komt het er op neer dat er standaard A4 in de lade zit en als er A3 geprint moet worden we de achter invoer gebruiken. Dit kan echter maar 1 vel per keer.
Gewone prints met tekst zien er goed uit en worden lekker snel geprint. Wel duurt het even voordat de printer reageert. Kleuren prints zien er op zich goed uit maar strepen in het begin wel en zijn wat flets. Dit wordt opgelost door de printer te kalibreren en de foto's in photoshop iets aan te passen.
Er zijn best veel instel mogelijkheden. Het komt dan ook wel regelmatig voor dat we A3 willen printen maar dat er slechts een A4 uitkomt. Dit is iets wat je goed moet checken in het printermenu.

Scannen
Voordat we een scan konden maken moesten we eerst even het scanprogramma installeren. Na wat instellingen goed gezet te hebben kun je op verschillende manieren scannen. Ook dit gaat relatief makkelijk. Het erg fijn dat er op A3 gescand kan worden.

Kopiëren
Over de kopieerfunctie ben ik niet zo te spreken. De kopieen zijn erg afwijkend van kleur en erg flets. Waarschijnlijk is dit nog wel verder in te stellen zodat er betere kopieen gemaakt kunnen worden maar hier heb ik me verder nog niet in verdiept.

Airprint
Dit is misschien wel de meest prettige functie die erop zit. Wat een genot om vanaf je telefoon alles te kunnen printen. Wel is het zo dat het mij alleen lukt om foto’s op A4 te printen. Ik heb niet de mogelijkheid om een ander papierformaat in te stellen.

Brother Print&Scan app
Via de Brother print en scan app heb je veel meer mogelijkheden qua instellingen. Zelfs randloos printen is dan een optie. Ook deze app is makkelijk in gebruik maar de voorkeur gaat toch wel uit naar airpint.

Eind conclusie
Op zich doet de printer wat hij moet doen en wat je kan verwachten qua prijs/kwaliteit verhouding. Toch komt de printer op grafisch vlak qua kleurbeheer wel te kort. Voor de gewone office werkzaamheden is het een perfecte printer maar zodra je meer wil qua foto afdrukken dan is dit niet de beste keuze.

Pluspunten

• Alleskunner
  • Erg makkelijk in gebruik
  • Betaalbaar

Minpunten

• Erg groot
  • Matige kleuren prints en kopieën

Wouter 10-09-2018

Zwitsers zakmes in printervorm

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

In printerland worden er met grote regelmaat nieuwe en verbeterde inkjet printers uitgebracht. Waren ze 20 jaar geleden nog schreeuwend duur, onbetrouwbaar, luidruchtig en betaalde je je een breuk aan moeilijk vindbare cartridges dan is het nu wel anders gesteld. En geloof me; Ik heb wat printers door mijn handen laten gaan in de afgelopen decennia. Altijd maar op zoek naar sneller, beter en toeters en bellen. Dat heb ik teruggevonden in mijn nieuwe vriendje de Brother MFC-J6530DW.

Met de MFC-J6530DW heeft Brother een goede slag geslagen om zich op het ZZP segment te richten met een uiterst complete A3 printer met scanner en een fax op de markt te brengen. Op zich niet zo opmerkelijk als je gewend bent in het A4 printsegment te opereren, maar het unieke verkoopargument van de MFC-J6530DW is echt wel de mogelijkheid om op A3 formaat te printen, scannen en faxen. Hoe vaak heb ik niet met papier, plakband en Photoshop lopen worstelen om alles netjes en presentabel op A3 te krijgen. Dat is nu niet meer nodig met de MFC-J6530DW die je overigens qua aanschaf van gemiddeld € 200,- geen rib uit je lijf meer hoeft te kosten.

Toeters en bellen
De MFC-J6530DW is volledig opgetuigde machine die zowel bekabeld als via WiFi en WiFi Direct een breed scala aan netwerkdiensten zoals, Dropbox, EVERNOTE®, Facebook, Box, Google Drive en je FTP-server waarmee zonder je computer, documenten kunt opslaan. Met name de optie leesbare PDF en OCR spreekt me aan. Op zich logisch want veel speelt zich tegenwoordig draadloos af. Deze functies zijn allemaal via Brother Web Connect te installeren. De snelkoppelingen zijn allemaal te vinden via de bijgeleverde of gedownloade software.

Wat opvalt is dat de Brother zo afgeladen vol zit met functies dat ik er duizelig van word. Met name de mogelijkheid om PDF’s te kunnen distribueren tussen verschillende ontvangers zonder tussenkomst van een computer met betaalde software van Nuance PaperPort een functionaliteit is iets wat ik nu niet snel zou gebruiken, maar bijzonder handig is om bijvoorbeeld call-sheets – die in de film- en TV wereld worden gebruikt – onder de cast en crew te verspreiden. Hoewel het natuurlijk ook heel gemakkelijk via de mail kna.

De Direct WiFi-mogelijkheid voor smartphones en tablets om zonder koppeling aan het lokale WiFi-netwerk nagenoeg over de volledige functionaliteit kunnen beschikken spreekt me erg aan. Eigenlijk te veel om op te noemen. Hardwarematig moet opgemerkt moet worden dat de netwerkkaart nog van de lang achter ons liggende 10/100 generatie is.

1e indruk:

Verpakking
Verpakt in een extreem grote doos met handige uitsparingen voor je handen. Zonder deze handgrepen is de doos nagenoeg onhandelbaar en til je je een breuk. De grootte van de doos blijkt logisch als je de printer hebt uitgepakt en eenmaal op het bureau of kastje ziet staan shinen.

Zwaar. De doos van 23,9 kg moet dan ook van Brother door twee personen getild worden. Uiteindelijk staat er 19,6 kg op je bureau. Een snelle rekensom vertelt ons dat de doos inclusief verpakking materialen dan 4,3 kg zwaar is.

TIP: De doos op zijn kant leggen en de Brother er voorzichtig uit laten glijden is een goed alternatief als je in je eentje bent.

Eco
Verpakking: Er zit piepschuim en plastic verwerkt in de verpakking ondanks het duurzaamheidsprogramma Brother Earth waarin hergebruik een groot goed is. Dit en de dorst van de kleurencartridges. Waarover later meer.
Printer: Eco stand met Blaue Engel en de onvermijdelijke Energy Star certificering. De Brother standaard ingesteld na 5 minuten in slaap en schakelt zichzelf na twee uur uit. Deze functies zijn overigens gemakkelijk aan te passen.

Formaat
Imposante machine niet geschikt voor kleine bureaus. Je moet er wel ruimte voor maken.

Installatie software
Gemakkelijke installatie d.m.v. downloads i.p.v. CD ROM zowel Mac als iOS.
Onoverzichtelijk menu m.b.t. instellen webdiensten. Intuïtief verwacht je snel bij de te gebruiken functies te kunnen komen. Beetje een domper als je keer op keer door dezelfde menu’s blijft scrollen. Kan ook aan mijn ongeduld liggen. Ik ben nl. zo’n gebruiker die meteen de installatiehandleiding terzijde legt en begint met installeren. Hoe moeilijk kan het zijn?

Papierlade
De MFC-J6530DW heeft twee soorten papierinvoer; eentje aan de achterkant en een schuiflade voor 250 vel aan de voorkant zoals we dat bij veel printers gewend zijn. Een flinke jongen die in eerste oogopslag waarin meteen A3 papier kan worden geladen als je het schuifje in de lade maar genoeg naar je toe trekt. Nee dus. Het papier blijft er aan de voorkant uitsteken en de lade kan niet meer compleet in de machine. Dat was voor mij het eerste moment om de installatiehandleiding te raadplegen. Wat blijkt? De lade is voorzien van een ingenieus uitschuifsysteem. Een simpel palletje op de bodem van de lade omgooien en je kan de papierlade zelf laten uitschuiven tot A3. Een kind kan de was doen.

Verder is de Brother geschikt voor allerlei kleinere maten dan A3 papier en het bedrukken van enveloppen. Het laatste scheelt weer in de aanschaf van dure bedrukte enveloppen met je logo en bedrijfsgegevens. Zeker als je net als ik vanuit verschillende projecten (met eigen logo), mensen moet kunnen aanschrijven.

Stil en snel
Een full size A3 fullcolour print zonder randen was er binnen 9 minuten uit. De printer maakt geen overbodige herrie bij het laden van het papier en is opvallend stil tijdens het afdrukken. En dat zelfs terwijl de silent mode nog niet eens ingeschakeld was.

TIP: Let op als je op fotopapier gaat uitdraaien. Behalve het menu goed instellen moet je er ook voor zorgen dat er geen andere soort papier in de lade ligt. De afdruk wordt door het apparaat heen getrokken en drukt dan af op de zijde die met de glossy kant naar onderen gericht is. De eerste print had met zijn glimmende laag een normaal vel A3 meegenomen dat nog in de lade lag, zodat er twee vellen uitkwamen. Het normale papier met 99% van de print en het fotopapier met een rand van 2 cm. Niet handig van mij.

Resultaat
Het uiteindelijk resultaat op het Brother BP71 fotopapier is schitterend. Met volle cartridges ziet het er gelikt uit. Gelukkig had ik de misprint nog. Als je ze naast elkaar houdt knalt het glossy fotopapier er regelrecht uit. Een dure Dye Sublimation printer zou daar nog een puntje aan kunnen zuigen. Eerlijk is eerlijk.

Inktverbruik:
Het valt op dat de kleuren cartridges bij twee full size A3 prints al voor 20% verbruikt zijn. Na 15 full colour prints ga je het toch wel merken.

Cartridges:
Wat mij betreft mogen die cartridges best wat groter zijn. Zeker als je in een werkomgeving zit waar je veel moodboards en illustratieve presentatie elementen moet produceren. De printer blijkt een zware drinkebroer (Brother) van (A3) formaat. Bij dit verbruik blijf je cartridges bijbestellen. Net als bij de andere inkjet printerproducenten, is de verkoop van die inkt ook het verdienmodel binnen de printerdivisie van Brother. Wel moet gezegd worden dat de cartridges van de MFC-J6530DW net als de printer zelf erg schappelijk geprijsd zijn. Een 1e zoektocht op Google geeft aan dat een kleurencartridge op de € 19,- komen te liggen.

Gunstig:
Je kunt Brother er niet van beschuldigen dat ze koste wat kost cartridges te verkopen door nieuwe inktpatroon modellen te gebruiken. Ze blijven voortborduren op een bestaand platform van printers, zodat je je oude cartridges moet weggooien als je een nieuwe printer koopt. Als je een Brother MFC-J5330DW, MFC-J5730DW, MFC-J5930DW,MFC-J6530DW, MFC-J6535DW, MFC-J6930DW, MFC-J6935DW bezit, kan je deze 1 op 1 in de MFC-J6530DW gebruiken.

LET OP
1. De zwarte cartridge is groter dan de rest en past alleen in het daarvoor bestemde compartiment. Als je even niet oplet kan je er ook per ongeluk een kleinere kleuren cartridge in steken. Met alle gevolgen van dien. Dat zal er wel aan liggen dat de MFC-J6530DW van normale- en een high capacity cartridge kan worden voorzien.
2. Bij het afdrukken van foto’s moet je goed opletten dat de goede kant onder ligt. Als je even niet oplet en de verkeerde kant bedrukt wordt, heb je een vochtige print die je transportrollen bevuilt. Dat betekent dat je de rollen van de lade moet schoonmaken. En die zijn lastig bereikbaar via de voorkant. Je kunt daarna geen foto’s meer afdrukken omdat het fotopapier dan te glad is voor de rollen. Om dit snel op te lossen lag je een document op de glasplaat en ga je deze 3x kopiëren op inkjetpapier om de inkt van de rollen op te nemen en ze daarmee te drogen.
3. Het fotopapier moet met aandacht behandeld worden, omdat je bij onachtzaamheid snel fouten kan maken. En fouten kosten geld.

Scanner / Copier:
Goed te doen via overzichtelijke menustructuur niets mis mee. De machine is zelfs zo vriendelijk een bescheiden piepje te geven als je document nog op de glasplaat ligt. Erg handig als je die vaak vergeet mee te nemen als je met je hoofd ergens anders zit druk druk druk.
Snelheid is die je van een inkjetprinter mag verwachten. Binnen een paar minuten heb je een verse kopie in handen. Verderop lees je over het gebruik van de scanner en de cloudservices waar je Brother je mee kan laten verbinden en een hoop werk uit handen neemt.

Cloudservices:
Documenten inscannen en rechtstreeks naar Dropbox , Google Drive of een andere webservice isnu een eitje geworden. Via Brother support (uiteraard wel even je printer registreren) vraag je de service aan -in mijn geval Dropbox- om documenten via de scanner op te slaan op het account. Je krijgt een code – die 24 uur geldig is- voert die op de Brother in en je hebt rechtstreeks contact tot de service. Het leuke is, is dat je kunt kiezen in welk formaat het document op Dropbox terechtkomt. Mijn favorieten zijn Word document of doorzoekbare PDF. Maar ook OCR of als afbeelding opslaan in een vastgestelde map genaamd “From_BrotherDevice”. Vanuit die map kan je zorgdragen voor de distributie van je documenten in Dropbox.

Heb je een stapel documenten, dan kan je deze eenvoudig op de papierinvoer op de bovenkant laten scannen. Wel moet je na het scannen nog even akkoord of je je scan echt wel wilt opslaan. Handige final check.

Je kan van deze service een snelkoppeling maken op het beeldscherm en eventueel een pincode instellen. Handig als je met meer mensen in het pand werkt. En het scheelt om iedere keer weer door al die menu’s heen te bladeren.

M.b.t. de andere in te stellen Cloud services ga je precies hetzelfde te werk. Appeltje eitje.

Conclusie:
Qua prijs/kwaliteit/performance is de Brother een indrukwekkende printer/scanner/fax waar menig ZZP’er en MKB’er snel up and running kan zijn en een hoop eigentijdse functionaliteiten in 1 machine verenigd ziet. Waarbij ik moet opmerken dat de fax persoonlijk een beetje niet maar van deze tijd is. Ik gebruik 'm zelf in een Mac omgeving.

Topmachine met zoveel functionaliteiten waar ik in de toekomst nog veel dieper in zal moeten duiken vanwege mijn nerdy inslag. Zo leuk. En als het mijn werk gemakkelijker maakt ben ik de eerste om dat uit te pluizen.

Anderzijds kan je als eindgebruiker die niet te veel eisen stelt supersnel aan de slag met je nieuwe Brother. Bij het printen van beeldvullende A3 foto’s moet je wel de overweging maken of die print echt wel nodig is. Hoewel de Brother met het speciale BP71 fotopapier er uit knallen qua kleur; Inkt is duur en snel op. Gelukkig zijn het verschillende cartridges. Zwart houdt het gelukkig wel erg lang vol.

Ik ben er in ieder geval erg blij mee.

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Geweldige fotoprints
  • A3 formaat
  • Cloudservices

Minpunten

• Dorstig type bij A3 full colour (op zich logisch)

Richard 07-09-2018

Snel en mooie A3 borderless foto's

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Voor een A3 printer is hij best compact, dit neemt echter het “WOW” effect niet weg bij de aflevering van de printer. De meeste ruimte is voor en boven nodig (A3 papier in lade en openen scanner klep) waardoor hij eventueel in een kast zou kunnen.

Installatie op 5GHz wifi kan helaas niet, en omdat ik geen 2.5GHz meer gebruik is hij via de LAN aangesloten, Windows 10 herkent de printer half, wat ik persoonlijk niet vaak tegen kom.
Of alles werkt incl. Extra software of hij wordt niet herkend.
Dus via de site de software geïnstalleerd waarna de herkenning correct was.

Het instellen van een scan naar netwerk is wat omslachtig omdat dit gaat via de web interface.
Echter wijst alles zich vanzelf en werkt het daarna perfect.

De normale print/kopieer kwaliteit is goed en is zowel op A4 als A3 heel snel.
Via mijn opmaak programma printen vereist in mijn geval we een aparte preset om kwaliteit wat beter te krijgen. Foto’s printen met de juiste instellingen perfect en al helemaal op het Brother BP71 A3 (glossy papier). Borderless printer (printen zonder randen) is een fijne toevoeging van deze printer en kan veel papier snijden/afval schelen.

De papier lade is in een handomdraai aangepast naar een ander formaat.
En de handinvoer is prima voor snel 1 vel of dikker papier zodat je lade niet hoeft aan te passen.

Kopiëren gaat snel en zonder tussenkomst van een computer kan je veel instellingen aanpassen voor de kopieën, denk aan vergroten/verkleinen, van twee naar dubbelzijdig etc.

Het grote gemis is hier het dubbelzijdig kunnen scannen/kopiëren. Dit zal met de hand moeten.

Scannen gaat makkelijk en geeft je via de Brother software veel opties, maar ook zonder computer even snel scannen geeft je genoeg mogelijkheden. Zelf veel naar netwerk gestuurd, maar lokaal naar USB is ook makkelijk.

Gebruik van een app op de mobiel doe ik normaal niet, maar heb ik voor deze test wel geprobeerd.

De app herkent de printer en de bijhorende functies snel, en geeft genoeg opties. Toch mis ik bijv. de optie om meerdere foto’s op 1 vel te printen. Verder werkt het probleemloos.

Touchscreen is vrij klein maar toch goed leesbaar en te gebruiken.

Overal perfecte printer die snel is, mooi resultaat levert en voor een A3 printer zeer compact is.

Pluspunten

• Afdrukken op A3
  • Borderless printer
  • Mooi foto resultaat

Minpunten

• ADF werkt niet dubbelzijdig

Maarten 07-09-2018

Grote snelle printer voor kantoor

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Veel grotere printer dan ik had verwacht. Zwaar, grote doos. Groot product, dus je hebt hier wel ruimte voor nodig. Voor thuis denk ik wat overdreven, meer voor op een kantoor. Snelle, stille printer met pagina's. Foto's gaat moeizamer, een streep over de foto, foto's printen duurt behoorlijk lang, heeft moeite met de papierinvoer. Vaak moet je 2 x het papier invoeren op dezelfde manier.
Geleverd in een grote zware doos. Compleet met allerlei extra's. Installatie is gemakkelijk.
Na 2 weken in gebruik, vervaagt het zwart op de pagina's, lijkt me niet dat cartridge nu al op is.

De touchscreen is een mooi en duidelijk schermpje; prima leesbaar, goede grootte en werkt prima.
Ook updates van de firmware worden via het scherm aangeven en deze voert hij, indien gewenst, automatisch uit.
Ook andere meldingen worden op het touchscreen aangegeven.

De printer start snel op nadat je hem hebt aangezet, hij is dus snel bruikbaar.

Bekabeld heb ik hem niet gebruikt, want hij werkt prima draadloos.
Een ideale functie om te gebruiken!

De printer neemt voor mij persoonlijk teveel ruimte in, hij beslaat een half tafelblad, dat vind ik echt teveel voor een printer.
Het is een groot en zwaar apparaat, daardoor wel van zeer goede stevige kwaliteit.
Ik raad deze printer vooral aan voor kantooromgevingen en voor mensen die snel willen printen: met name tekstpagina’s.
Minder geschikt vind ik hem voor thuiskantoren, ZZP’ers, omdat hij veel ruimte inneemt.

Pluspunten

• Draadloos printen
  • Snel met tekstpagina's
  • Alleskunner
  • Modern, verbinding met internet
  • Zware kwaliteit

Minpunten

• Zwaar
  • Groot
  • Neemt veel ruimte in
  • Langzaam met foto's

Pascal 06-09-2018

Snelle A3 printer voor een betaalbare prijs

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Om te beginnen is het grote formaat van deze printer A3 printer toch wel ff wennen, maar het is tenslotte wel een A3 printer.
Installeren van deze A3 printer ging redelijk vlot, alleen de firmware update gaf ff wat problemen maar was snel opgelost.
Software voor aansturing van de printer werkt ook goed, men kan zelfs online gratis gebruik maken van het Brother Creative center, waar men gratis sjablonen kan gebruiken voor het maken van visitiekaartjes, brochures en Posters.
Plaatsen van inktpatronen ging snel en zonder problemen.
Inktpatronen zijn er ook in XL formaat.,
Printer geschikt voor A3 en A4 printen en men kan hem zowel bekabeld als draadloos (wifi)gebruiken.
Bij het gebruik van de papierlade moet wel wel opletten dat men het papier de goed kant oplegd.
Verder was het misschien handig geweest om de coderingen in de papierlade in witte letter uit te voeren. (is veel beter zichtbaar als dit donkere lettertype)
Ook zeer handig en dat hebben meerdere printer tegenwoordig is het touchscreen LCD schermpje, al had het schermpje voor mij persoonlijk iets groter gemogen (de plaats is ervoor).
Printer heeft ook een aparte achterinvoer waar men 1 vel per keer kan gebruiken zonder de hele papierlade te moeten verwijderen.
Printen op A4 en A3 ging snel, vlot en probleemloos en de kwaliteit is ook prima.
Printen van documenten (Word,Pdf enz) ook dubbelzijdig gaat makkelijk en snel, met goede kwaliteit.
Vond alleen dat op speciaal Brother A3 papier (BP71) de kleuren een beetje mat uitzagen op de afdruk.

Scannen vanuit de printer en scannen vanuit de computer gingen beide zonder enige problemen.
Ook handig is het scannen naar een netwerklocatie ,FTP of USB stick .
Scanner is ook in hoogte verstelbaar, heel handig voor het scannen van een boek.

Kopieren van foto's en documenten in kleur en zwart wit kan deze printer zonder problemen.
Indien gewenst kan men zelfs een foto vergoten van A4 naar A3 formaat.

Faxen kan deze alleskunner ook alleen die gebruik ik niet meer.

Printen vanuit een Samsung smartphone (document en foto) ging echt fijn.
Brother heeft hier een handige app voor.

Kortom een hele fijne, snelle en betaalbare alleskunner in A3 formaat, maar zoals al aangegeven mag de afdrukkwaliteit op speciaal brother papier toch wel iets beter voor deze prijs.

Pluspunten

• Zeer snelle A3 printer
  • Afdrukken op A3
  • Heel veel mogelijkheden
  • Draadloos scannen en printen

Minpunten

• Grote printer
  • Foto kwaliteit op speciaal A3 fotopapier

Erwin 04-09-2018

Hele veelzijdige printer voor een goede prijs

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Een indrukwekkende doos wordt bezorgd met de post, de Brother MFC-J6530DW is er.
De printer is een groot toestel, er moet even plaats voor georganiseerd worden om hem neer te kunnen zetten.
De installatiehandleiding is niet erg uitgebreid, maar met een beetje inzicht is het instaleren makkelijk te doen. In de verpakking zit nog een CD met de software, dat is een beetje overbodig tegenwoordig. Eenvoudig wordt vanuit de website de software geïnstalleerd. Deze printer is geschikt voor A4 en A3 printen, draadloos of bekabeld.
In de verpakking ontbrak het telefoonsnoer. Op zich niet erg, wie faxt er nog tegenwoordig.
Het schermpje is vrij klein maar prima leesbaar.
Op de computer (Apple in mijn geval) komt 1 programma voor het scannen, wel jammer dat de naam ‘ControlCenter’ niet herleidbaar is tot de printer, dat kan voor verwarring zorgen, het is raadzaam om daar ‘Brother’ aan toe te voegen.
Printen van documenten (Word, Excel en Pdf), ook dubbelzijdig gaat makkelijk en snel, met prima kwaliteit. Een fotoafdruk A3 (glossy papier) zag er redelijk uit. Iets sepia achtig en wat minder scherp en verzadigd dan het origineel (van een gekalibreerd scherm).
Het draadloos aansturen van de printer vanuit de computer verliep 1 keer wat probleemloos, verder verliep dat prima. Vanuit meerdere computers van en naar de printer versturen van scans en prints werkte makkelijk en snel.
Scannen vanuit de automatische documentinvoer werkte in het begin slecht, elke keer liep het papier vast waardoor deze volledig gekreukeld eruit komt en niet meer te scannen of kopiëren is. Kopiëren en scannen gaat prima vanaf het flatbed, al zien de kleuren er wat fletser uit dan van het origineel. Ook kopiëren vanuit doc feed lukt prima, daarna lukt ook het scannen vanaf doc feed wel. Ook het scannen van grotere hoeveelheden vanuit de doc feed gaat snel een eenvoudig. Scannen van dubbelzijdig papier gaat helaas niet.
Bij het vullen van A3 papier moet dat in plaats van het A4 papier en blijft de papierlade een stuk uitsteken. Niet heel praktisch, maar hoe vaak moet een mens A3 printen.
Het printen vanaf een mobiel, in mijn geval een mail vanuit een iPhone werkte probleemloos. Dat is heel handig, je hoeft niet eerst de computer aan te zetten om een mail of attachment te printen.

Kortom een hele uitgebreide printer zowel voor thuis als (klein)zakelijk gebruik voor niet veel geld. Eerlijk is eerlijk, persoonlijk zou ik liever iets meer uitgeven voor een printer die betere fotoafdrukken maakt maar dat zal niet voor veel mensen een issue zijn.

Pluspunten

• Eenvoudig draadloos printen en scannen
  • Snel printen met goede kwaliteit
  • Eenvoudig dubbelzijdig afdrukken

Minpunten

• Groot toestel
  • Redelijke kwaliteit fotoprint

Arjan 31-08-2018

Snelle A-3 alleskunner / fotoprinter

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Ik heb de mogelijkheid gekregen om deze alleskunner op A3 gebied te kunnen testen.

Toen de printer werd afgeleverd schrok ik wel even van het formaat en het gewicht van deze printer welke overigens wel erg goed was verpakt. Maar ja het is dan ook wel een echte A3 printer voor zakelijk gebruik dus dit formaat heb je echt wel nodig om er prettig mee te kunnen werken.
Na het uitpakken en aansluiten heb ik de drivers die ook netjes op dvd in de doos aanwezig was geïnstalleerd. Het indrukken van de patronen die aan de rechter voorkant zitten is erg gebruiksvriendelijk jet hoeft niet heel je printer open te maken zoals bij veel concurrenten maar gewoon een klepje te openen. Direct al wat proef printjes gedaan op A-4, die zagen er veelbelovend uit.

Eerlijk gezegd ben ik zeer verrast door de afdrukkwaliteit en snelheid van deze printer. De kleuren komen natuurlijk over en zijn erg scherp op normaal papier. Het opstarten van de printer nadat de opdracht is gegeven is zeer snel evenals het printen zelf en dan maakt het eigenlijk niet uit of je hem draadloos hebt geïnstalleerd of via de ethernet kabel aansluit. Als je op het Brother inkjet papier afdrukt is de kwaliteit echt verbluffend goed, de printer print dan wel iets minder snel maar voor een A-3 printer altijd nog steeds erg snel en ook nog relatief stil.

De afdruk kwaliteit op het Brother BP71 foto papier zijn ook van kwalitatief zeer hoge kwaliteit, zakelijk en privé maak ik gebruik van foto inkjet printers van de 2 grote merken op dit gebied dus ben ik wel wat kritisch. Het verbaasde mij zeer dat de Brother hier dus inmiddels heel goed is verbeterd en vergelijkbare kwaliteit aflevert. En dat voor een zakelijke A-3 printer is wat mij betreft zeer indrukwekkend. Wat mij betreft mag hij zelfs het predicaat fotoprinter mee krijgen.

Wat ook indrukwekkend is is de printsnelheid op een A-4 die zelfs die van menig laserprinter overtreft.
De kwaliteit hiervan is door Brother in de afgelopen jaren sterk verbeterd. Brother print de A4 pagina's zijwaarts af en op een of andere manier kan het afdrukken hierdoor sneller. In het verleden zag ik bij oudere modellen van Brother de letters en lijnen hierdoor heen en weer verspringen maar inmiddels heeft Brother dit prima onder controle, ik kon het zelfs op de snelle afdruk de verspringingen niet meer waarnemen.

De papier lade werkt erg makkelijk. In een handomdraai zet je hem om van A-3 naar A-4 en andersom en ligt er toevallig net het verkeerde formaat papier in de lade en moet je één printje in een ander formaat maken dan heb je achterop altijd nog de handmatige invoer voor 1 vel.

Scannen werkt zoals je zou verwachten prima en de deksel kan goed omhoog bij inscannen van een boek. Brother heeft handige software waar je alles prima mee kan bedienen en finetunen maar veel kun je ook gewoon vanaf het bedieningspaneel van de printer doen, zoals scannen naar een locatie op je pc en zelfs naar een netwerklocatie.

Kopiëren doet deze alleskunner ook meer dan goed zowel in kleur als in zwart wit gaat alles eigenlijk gesmeerd en rap en in goede kwaliteit. Handige functies zoals vergroten van a4 naar A3 gaan wel via de glasplaat maar werkt super.

De functie op te faxen heb ik niet kunnen uitproberen, in ons bedrijf maken we van die functie geen gebruik meer. Wel de functie van scannen naar e-mail en die werkt gewoon prima.

Ook afdrukken en scannen via de Andoid app heb ik getest en die werkt gewoon ook erg goed.

Is dan alles super aan deze printer?
Nou bijna zou ik zeggen, met onze vorige A-3 All-in-one van Brother hadden we de mogelijkheid om via de automatische documentdoorvoer ook automatisch dubbelzijdig te scannen en te kopiëren, dat is wel een functie die ik heb gemist in deze printer maar dat is dan wel het enige min puntje wat ik zou kunnen bedenken. Brother heeft dit laatste wel opgelost bij kopiëren in de vorm van handmatig omdraaien waardoor je 2 kanten scant en de printer dit dan wel dubbelzijdig print, maar bij dubbelzijdig inscannen is het niet te doen om telkens vanaf een andere kamer te komen lopen en het velletje weer om te draaien.

Dit is gewoon echt een zeer goede A-3 printer en zowel voor kleine kantoren als voor veeleisende thuisgebruiker meer dan capabel en ik kan hem van harte aanbevelen.

Pluspunten

• Zeer snel
  • Prima afdrukkwaliteit op alle media
  • Afdrukken A-3 +
  • Hele goede foto afdrukken

Minpunten

• ADF werkt niet dubbelzijdig

Voyager 12-06-2018

Fijne snelle A3 printer

Geschreven voor: Brother MFC-J6530DW

Nadat de voorganger, de Brother MFC-6490CW, de geest gaf, heb ik deze printer aangeschaft. Ik ben plezierig verrast door de perfecte en snelle werking, het gebruiksvriendelijke touchscreen en nieuwe features zoals een specialiteiteninvoer, XL-formaat inktpatronen en dubbelzijdig printen. Voor wie een A3 printer wil die ook A3 kan scannen is deze ideaal.

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijkheid
  • Vele mogelijkheden
  • Afdrukkwaliteit