Ryobi RCD18022L

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Ryobi RCD18022L op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Nick.B. 10-11-2012
Geschreven voor: Ryobi RCD18022L

Hier mijn beoordeling van de Ryobi RCD 18022 L accuboormachine.Deze heb ik gekocht als aanvulling omdat ik reeds over een veel zwaardere boormachine beschik.Deze dient dan ook voor het lichtere werk.Voordeel is dat deze veel minder zwaar is(schat zo een 1,5 kilo) en dat er geen kabel aan zit en die dan ook niet in de weg kan zitten.Nadeel is de batterij die eigenlijk best snel leeg is maar bij deze set krijg je gelukkig een reserve bij.Wel steeds opletten dat je bij het klussen niet vergeet de reserve steeds op te laden.Het opladen gebeurt vrij snel.Bij gebruik hangt het er vanaf hoe intensief de klus is om te weten hoeveel je kan doen met een opgeladen batterij.Andere specificaties van deze machine is de links/ rechtsregeling die je bij de meeste andere boren ook wel hebt.Handig is ook de magneet.Zeker als je met kleinere schroefjes aan de slag gaat.Een extra optie is het ledlampje zodat als je in je eigen licht staat wel nog goed kan zien waar je boort of schroeft.De automatische asvergrendeling zorgt ervoor dat je heel snel met slechts 1 hand zeer gemakkelijk kan wisselen van accesoire.Voor een optimale bediening is er de 24 traps draaimomentinstelling.Aan te raden is om zeker niet boven de capaciteit van deze machine te gaan hout/staal 38/13 mm
anders ga je hem overbelasten en ben je snel klaar(defect dus).Hij beschikt ook over 2 snelheden voor betere prestaties eender welk soort materiaal je boort/schroeft.De batterijen kan je altijd bijladen ook al zijn ze niet helemaal leeg zonder dat je verlies hebt(geheugeneffect).Alles wordt geleverd in een stevige koffer.Mijn conclusie is dat deze accuboormachine een prima aanvulling is en een must have voor de doe het zelver.Indien iemand vragen heeft laat gerust horen want elkaar helpen daar dient kieskeurig ook voor.Antwoord verzekerd.

simbird 10-11-2012
Geschreven voor: Ryobi RCD18022L

Deze review beschrijft mijn ervaringen met de Ryobi RCD18022L. Het is een nogal uitgebreide review, dus mocht je geen zin hebben om de hele review te lezen, dan staat onderaan een conclusie en een opsomming van de plus- en minpunten. Veel succes met je aankoop!

Ik heb deze machine aangeschaft nadat mijn vorige boormachine kapot ging na het ophangen van een lamp. Niet geheel onlogisch, omdat ik mijn boor gebruikte voor een klus waar ik eigenlijk een klopboormachine voor nodig had.

Ryobi was tot dan toe voor mij een onbekend merk en ik dacht eerst dus dat het een B-merk was. Omdat de prijs toch een stuk hoger lag dan een boor van een gemiddeld ander B-merk heb ik mij er toch wat nader in verdiept. Vooral ook omdat ik een aantal andere positieve reviews over dit merk las. Nader onderzoek leerde mij dat Ryobi onderdeel is van Techtronic Industries en die maken ook de wat beter bekende merken AEG Powertools en Milwaukee. Ryobi schijnt vooral in Australië en Noord-Amerika een bekend merk te zijn en wat minder in Europa.

Eerste indruk
De Ryobi RCD18022L wordt geleverd met een grote tas/koffer die enigzins doet denken aan een EHBO-pakket. Naast de boor en de koffer zitten er 2 Li-ion accu’s bij, 1 oplader, een dubbele schroefbit en een handleiding. Alles zit keurig verpakt.

Ryobi ONE+
Ryobi heeft een systeem wat ze zelf uniek noemen, wat volgens mij niet zo is, maar wat wel handig is. Het principe is simpel, voor alle apparaten van Ryobi kun je dezelfde accu gebruiken. In principe heb je dus aan 1 accu genoeg voor al je apparaten. Uiteraard moeten dan wel al je apparaten van Ryobi zijn en bij veel mensen, waaronder bij mij, is dat (nog) niet zo. Bovendien vind ik 1 accu te weinig. Stel dat halverwege je klus de accu leeg is of kapot gaat, dan kun je niet verder. Gelukkig heeft Ryobi wel een snelle oplader, maar toch, je kunt niet gelijk verder. Het voordeel van deze schroef-/boormachine is dus dat ik er twee accu’s bij kreeg. Zo zit je dus niet zo snel met lege accu’s.

Accu
Nu tegenwoordig vrijwel alles draadloos is vind ik een sterke accu een belangrijk aandachtspunt bij de koop. Zoals gezegd zijn deze accu’s op alle apparaten van Ryobi te gebruiken.

De accu’s die bij deze schroef-/boormachine zaten zijn Li-Ion accu’s. Het voordeel van dit soort accu’s tegenover Nikkel Cadmium (NiCd) is dat ze niet een soort geheugen hebben. Nikkel Cadmium accu’s moet je altijd helemaal leegmaken voordat je ze weer gaat opladen anders gaat de accu de volgende keer veel korter mee. Li-Ion accu’s hebben dit probleem niet. Je kunt ze dus voor het klussen opladen zonder dat je hiermee de accu kapotmaakt. Voor veel mensen is een ander voordeel van Li-Ion accu’s dat ze lichter zijn. Persoonlijk heb ik juist liever een wat zwaardere boor zodat je meer grip hebt.

Op de bovenkant van de accu’s zit een magneet. Erg handig, want zo hoef je niet alle schroefjes in je hand te houden. Je kunt ze gewoon op de magneet leggen en ze er 1 voor 1 afhalen.

De accu’s kunnen opgeladen worden in de bijgeleverde oplader. Deze oplader is vrij groot, maar dat is niet storend. Een groot voordeel van deze oplader is dat je accu na een uur weer vol is. Terwijl je dus met de tweede accu bezig bent kun je de eerste accu opladen. Dit is overigens ook geen overbodige luxe, want met intensief klussen zijn deze accu’s vrij snel leeg.

De accu’s zijn eenvoudig te verwisselen. Om de accu’s te verwisselen druk je de knoppen aan de zijkant in en haal je de oude accu los. De nieuwe accu kun je er vervolgens gewoon inklikken.

Mogelijkheden
De boormachine ligt goed stevig in je hand door de goede grip. Ik houd zelf van een wat zwaardere boor zodat je wat meer kracht kan uitoefenen. Deze boor weegt ongeveer 1,2 kg exclusief accu en met accu 1,7 kg.

De boor beschikt over een 13 mm snelspanboorkop. De meeste boren (vanaf 1 mm) kunnen hier dus eenvoudig in vastgezet worden.

In de boor zit een LED-lampje zodat je ook ’s avonds of bij veel stof nog wat kunt zien. Voor zover ik dat kan zien is het LED-lampje niet te verwisselen. In principe gaan LED-lampjes lang mee, dus ik denk niet dat dit een probleem is.

Dan wat technische gegevens. De boor heeft 2 snelheden. Zo kun je net wat betere prestaties behalen dan wanneer er maar 1 snelheid beschikbaar is. Het toerental is volgens de handleiding (sorry, ik heb het niet nageteld) 0 – 440 omwentelingen per minuut en 0 – 1.600 omwentelingen per minuut. De maximale koppel is 45 Newtonmeter. Dit is voor een boor best veel. Hiermee kun je dus door een harder materiaal boren. Aan de andere kant maakt het de boor ook wat gevaarlijker als de boor blokkeert omdat je meer kans hebt op blessures. Verder beschikt deze Ryobi over een 24-traps draaimomentinstelling. Dit maakt hem erg flexibel en zorgt ervoor dat je de optimale kracht hebt voor de klus waarmee je bezig bent. De maximale boorcapaciteit voor respectievelijk hout en metaal is 38 en 13 millimeter.

Overige aanwezige functies die niet geheel uniek zijn, zijn een links-/rechtsregeling en een motorrem.

Prestaties
Het is lastig om veel te zeggen over de prestaties. Kort gezegd komt het er op neer dat de Ryobi doet wat hij moet doen. Boren in hout gaat heel snel. Je kunt duidelijk merken dat er veel kracht in deze boor zit. Boren in metaal of zachte muren gaat iets minder makkelijk, maar ook hier levert deze boor prestaties die boven mijn verwachting lagen. Het is uiteraard geen klopboor en ik ben te zuinig op deze boor om te proberen of hij deze zwaardere taken wellicht toch aankan. Daar leen ik liever een klopboor voor.

Volgens de handleiding is deze boor naast hout en metaal ook geschikt voor aardewerk, kunststof, glasvezel en laminaat en voor het mengen van verf.

Ik kocht deze machine vooral voor het boren en niet zozeer voor het schroeven. Hier heb ik namelijk een kleiner apparaat voor en dat werkt iets makkelijker dan deze (grote) boor. De keren dat ik de schroefmachine heb gebruikt ging dit prima. Zowel grote als kleine schroeven gaan er gemakkelijk in. Deze schroefmachine doet dus wat hij moet doen. Maar zoals gezegd, ik gebruik ‘m vooral voor boren.

De prestatie van de accu’s valt mij ietwat tegen. Zeker bij de zwaardere klussen zijn de accu’s naar mijn mening al vrij snel leeg. Ik had verwacht dat Ryobi met haar ONE+ systeem ervoor zou zorgen dat de accu’s extra lang meegaan, maar het is toch aan te raden om nog een tweede opgeladen accu bij je te hebben.

Duurzaamheid
De materialen zijn van degelijke kwaliteit en zien er sterk uit. Tot nog toe is er niks kapot gegaan. De accu’s zijn Li-Ion accu’s dus er is geen sprake van een geheugeneffect. Ik zie geen onderdelen die snel kapot zouden kunnen gaan dus ik denk dat deze Ryobi lang mee zal gaan.

Prijs
Voor een goede boor die veel kan moet je ook wat geld beschikbaar willen maken. Mijn ervaring met goedkope boren is dat goedkoop duurkoop is. Deze Ryobi ziet er degelijk uit en is krachtig en wordt compleet met 2 accu’s geleverd. Hoewel deze Ryobi duurder is dan sommige andere boren denk ik dan ook dat de prijs-/kwaliteitsverhouding erg goed is te noemen.

Garantie en aftersales
Ryobi levert haar producten met 2 jaar garantie. Dit is standaard volgens de Nederlandse wetgeving dus niet bijzonder.

Ik heb nog geen contact gehad met de klantenservice, dus ik weet niet of deze goed is. Aan de andere kant is het een goed teken dat ik deze nog niet heb hoeven raadplegen natuurlijk.

Conclusie
Met de aanschaf van deze Ryobi RCD18022L koop je een degelijke boor- en schroefmachine waar je zeker geen spijt van zult krijgen. De machine doet wat hij moet doen en doet dat bovendien erg goed. Zoals vrijwel elke machine tegenwoordig beschikt deze Ryobi over een accu. Het betreft hier een Li-Ion accu, dus 1 van de beter accu’s. Enig nadeel van deze accu is dat deze redelijk snel leeg is. De prijs ligt hoger dan de gemiddelde prijs van een boor, maar voor dit geld heb je dan ook een degelijke en krachtige boor die meer dan 1 klus meegaat.

Pluspunten
+ Complete set
+ Uitgebreide opties
+ 2 Li-Ion accu’s
+ Degelijk en krachtig apparaat
+ Goede prijs-/kwaliteitsverhouding

Minpunten
- Accu’s zijn betrekkelijk snel leeg
- Prijs is hoger dan een gemiddelde andere boor

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van mijn review, stel ze gerust. Dan probeer ik deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

nissanboy 03-11-2012
Geschreven voor: Ryobi RCD18022L

Mijn bevindingen van deze accuschroefboormachine:Het leek me wel eens handig om te kunnen testen of deze ryobi mij zou kunnen bekoren en zodoende nam ik de proef op de som en zie hier mijn bevindingen.Het maximumtoerental van snoerloze modellen ligt sowiezo een stuk lager dan boormachines die op netspanning werken.Een klassiek model haalt makkelijk 3000 toeren per minuut terwijl deze 1600 haalt.Een hoge snelheid is van belang om met fijne boortjes snel en doeltreffend te kunnen werken.Zeker in metaal veel meer als in hout.Dus zwaar en veel boren doe je met deze beter niet.Beter gebruik je deze om te schroeven want daar zijn ze zowat gelijk in behalve als je echt grote schroeven moet gaan indraaien.De Li-ion batterij is beter dan de zgn NiCd batterij omdat deze laatste als je ze herlaad voor ze helemaal leeg zijn een stuk capaciteit verliezen.Minder ontlading met een Li-ion batterij dus.Voordeel van deze batterij is ook nog dat ze minder belastend voor het milieu zijn.De batterij bij dit model heeft een capaciteit van1,4 Ah wat eigenlijk niet hoog is en ze dus ook vrij snel leeg zijn.Daarom is het wel handig dat je er een reserve bij krijgt en je steeds aan de slag kan blijven.Mijn ervaring is dat het een goede machine is om te schroeven,minder om te boren.Positieve eigenschappen:gebruiksgemakkelijk,meer dient voor schroeven
Negatief:zeker niet geschikt voor zwaarder boren,autonomie van de batterij,te weinig capaciteit.Heb me dan toch maar een andere aangeschaft nl de makita bdf-440 die betere prestaties geeft.

mlyczba 02-11-2012
Geschreven voor: Ryobi RCD18022L

Deze RCD18022L is van de ONE+ lijn van Ryobi. Dit zijn zeg maar de extra sterke 18 volts machines.

Ik heb het geluk dat ik met dit apparaat een tijdje heb mogen werken, en zal onderaan mijn conclusie geven.

Ik moet zeggen dat ik mezelf wel als een accuboormachine-expert beschouw. Ik heb er zelf al velen mogen uitproberen, niet alleen die ik zelf gekocht heb, maar ook die van mijn ouders waar ik lang gewoond heb, alsmede door mijn voormalig beroep in de bouw als elektromonteur.

Helaas was mijn kennis niet groot genoeg om mij ervan te weerhouden om een Makita-koffer te kopen, van een straatverkoper. Tenminste, dat dacht ik, het leek namelijk niet in de verste op een echte makita, maar bleek een nepper te zijn, waar ik achter kwam toen ik een extra accu wilde bestellen die al (heel) snel versleten bleek...

Ook heb ik ervaring met bijvoorbeeld Bosch. Verschillende zelfs.En ik weet ook dat er verschil in kwaliteit is tussen Bosch geproduceerd voor goedkope landen als voor westerse landen!

Deze Ryobi is vele malen goedkoper als een Makita, maar duurder als de gemiddelde bouwmarktaanbieding. Dus de vraag is: wat is de prijs-kwaliteit verhouding?

Ryobi is een zeer onbekend merk in Nederland, en daardoor (nog) niet echt populair. Anders is het in Frankrijk of Amerika waar deze merk vrij bekend en populair is.

Waarschijnlijk is het goed te vergelijken met AEG, die uit hetzelfde fabriek komt rollen.

Belangrijkste is, is er makkelijk aan reserveonderdelen te komen? En dan met name de accu's. Je wilt niet opgescheept zitten met een apparaat van 200 euro die waardeloos is geworden omdat de accu's versleten zijn!

Gelukkig zit dit wel goed, googlend op de typenummer vind je gelukkig online wel voldoende verkopers van de accu's, en de prijs valt ook zeer mee! Zo'n 65 euro voor een 1,4 Ampere.

Niet dat je die snel nodig hebt, want er worden namelijk 2 accu's meegeleverd met het apparaat.

Persoonlijk zou ik alleen voor een losse accu gaan als de rest van de set nog 100% ok is, zonee, dan is het natuurlijk wel te overwegen om meteen weer een hele set te kopen, met weer 2 accu's erbij, en voor de meerprijs van 60 a 70 euro heb je natuurlijk meteen weer een hoop reserveonderdelen, zoals een 2e machine en lader voor een 2e locatie.

Het meest handig is natuurlijk dat je alle draadloze machines van dezelfde merk en type hebt, zodat de accu's onderling verwisselbaar zijn. Dus in plaats van een 2e accuboor zou je bijvoorbeeld ook kunnen gaan voor een ander apparaat die dezelfde accu gebruikt.

Of, wat ook te overwegen is, is om een sterkere accu te kopen, namelijk van 2,4 AH, wat een stuk zwaarder is als de meegeleverde 1,4 AH en dus langer meegaat.

Maar nogmaals, verwacht niet dat ik er snel 1 nodig heb. De accu's zijn van Li-ion, en zouden dus nagenoeg geen geheugeneffect moeten hebben. Wat dus zou betekenen dat je ze niet steeds helemaal leeg hoeft te maken voordat je ze weer oplaad.

Wel is het aan te raden om de accu's in ieder geval de eerste keer goed op te laden!

En daarna nog eens 1x per jaar of zo, om ze in goede conditie te houden.

Wil je de sterkte weten van het apparaat, dan moet je het vermogen weten, en dat doe je door het verbruikte stroomsterkte met de voltage te vermenigvuldigen. Voor dit apparaat is dit een prima 18 volt! Meer als van de meeste concurrenten. Echter kan ik niet vinden hoeveel amperes dit apparaat opneemt, zodat ik niet kan uitrekenen hoeveel Watt dit apparaat is, maar wel dat hij maximaal een koppel van 45 Nm (Newtonmeter) aan kan. Ter vergelijk: dat is als een kracht van 18 kilo die je uitoefent op een dopsleutel van 25 cm lang. In vergelijking met andere merken in dezelfde prijscategorie is dit best veel! Ik gebruik deze machine dus niet alleen om schroeven in en uit te draaien, maar ook om te boren!

De accu's zijn ook voldoende snel opgeladen. In deze koffer zit een 1-uurs snellader, dus voordat je eerste op is, is de tweede alweer opgeladen!

1 uur vind ik dus de perfecte oplaadsnelheid. Er bestaan wel snellere opladers van andere merken, bijvoorbeeld 15 minuten, maar dat is funest voor de houdbaarheid van de accu!

Maar heel belangrijk om te vermelden is dat de accu's gewoon erg betaalbaar zijn!

Vormgeving: Mooie opvallende kleur. Het zou wel wat kleiner en lichter kunnen zijn. Desondanks zit het goed in de hand!

Duurzaamheid: moet zich noch bewijzen nadat ik hem (een paar keer) hebt laten vallen, en hoe snel de batterijen achteruit gaan.

De oplader is fors. Wat ik begrepen heb is dit bewust gedaan om voldoende koeling te geven tijdens het opladen. Dus ik beschouw dat als een plus!

Gebruiksvriendelijkheid: De accu's laten zich zeer makkelijk verwisselen met een simpel systeem. Het kan zelfs met 1 hand! Ik denk dat dit vooral handig is als je op een ladder staat of zo, maar dat zal niet vaak gebeuren. Handig is dan ook het magneetje waar je bijvoorbeeld de benodigde schroefjes op kan plakken!

Ook het verwisselen van de boortjes of bitjes gaat snel met de snelspankop.

1 groot voordeel is dat je er boren tot 13 millimeter er in kan plaatsen, in tegenstelling tot veel machines die maar tot 10 mm gaat! Zelfs boortjes van 1 mm zijn geen probleem!

Het ingebouwde LED-lampje is ook heel erg handig als je geen goed licht hebt op de plek waar je moet boren/schroeven!

Prijs kwaliteit: De prijs/kwaliteit verhouding lijkt me zeer positief. Ik denk dat je minimaal 250 a 300 betaal voor een vergelijkbare kwaliteit gereedschap van een ander merk.

Conclusie: Als je geen goedkope rommel wilt, maar 1 die toch wel een tijdje mee kan, en geen geld hebt voor een DeWalt of Makita ofzoiets, dan vind ik Ryobi echt een aanrader!

RoHa65 30-10-2012
Geschreven voor: Ryobi RCD18022L

Via IBOOD de schroefboormachine Ryobi Type: RCD18022L aangekocht. Heb hem nog niet lang, (dus kan nog niet goed over de duurzaamheid oordelen.) maar ik heb er wél reeds een grote vlonder van 45m2 mee in elkaar geschroefd. Het is echt een superding! Het is een zeer gebruiksvriendelijk apparaat met slechts één knop snel omschakelen van de schroef- naar de boorstand, of andersom. De kracht is echt enorm; schroeven van 5mm x 50mm vliegen probleemloos de hardhouten balken in, en met het goed instelbare slipmechanisme zou je deze nog eventueel kunnen beïnvloeden. Loopt de klus een beetje uit, is het geen probleem want het led-lampje zorgt ervoor dat je 's-avonds kan doorwerken.
Perfect dat er 2 accu's bijgeleverd zijn, zo kun je lekker doorwerken. Ze zijn snel opgeladen, en Li-Ion is het systeem dat je de mogelijkheid geeft ook op te laden wanneer de batterij nog niet helemaal leeg is. De prijs/kwaliteit verhouding is Top! Ik had voorheen een professioneel merk, en na één jaar moest ik een nieuwe accu kopen..; deze kostte me zowat net zoveel als deze hele set van Ryobi..!!
nissanboy 03-11-2012

Heb je al het iets zwaardere werk gedaan?Vooral boren vind ik dat je met deze machine veel te weinig kracht hebt.

Dirrukkie 30-10-2012
Geschreven voor: Ryobi RCD18022L

Doet prima wat hij doen moet: schroeven: kracht genoeg, accu's ok, laad snel genoeg: kortom ik ben erg tevreden met mijn Ryobi

pierrebongers 29-10-2012

Sinds enkele weken ben ik in het het bezit de Ryobi RCD 18022L,
Het verbaasde mij hoe krachtig deze machine is, en hoeveel instel mogelijkheden er zijn.
Tevens het lampje dat bijlicht bij de werkzaamheden is ideaal.
De gebruiksduur van de accu is ook goed , ook de snellader doet zijn werk zeer goed.
Ook licht de machine gemakkelijk in de hand , niet te zwaar.
Het is voor mij als hobbyist de perfecte machine.
Een aanrader onder de schroefmachines.

JT1971 15-10-2012
Geschreven voor: Ryobi RCD18022L

Monstermooi machientje die me al veel klussen heeft weten te klaren. Ik heb deze al een paar jaar in mijn bezit onder de naam P202. Deze heb ik in Amerika op Ebay gekocht toen de Dollar koers zeer gunstig was en het de moeite loonde om de invoerrechten en btw op de koop toe te nemen. Dit was toen een packagedeal samen met een slagmoerschroevendraaier P232 (175Nm!) die ook met dezelfde uitwisselbare ONE+ 18v accu's werkt. Het pakket Ryobi machines dat met dit type accu werkt is ondertussen enorm gegroeid tot wel 50 verschillende toepassingen! Het grote voordeel is dat je 2 accu's hebt die overal in passen en daardoor vaker gebruikt worden waardoor ze efficienter zijn in gebruik. Je hoeft slechts 2 accu's te laden en op termijn te vervangen.
Ze zijn in ca. 40 minuten vol zodat je altijd door kunt gaan tijdens het werk. Vanwege dit accu voordeel heb ik er ook nog een tuin strimmer en kitspuit bij gekocht welke je gewoon zonder accu's en lader los kunt kopen!
Meer info op http://www.ryobitools.com/catalog/18v_oneplus

Ik ben er zeer blij mee en Lithium vervangings accu's worden inmiddels ook voor gunstige prijs aangeboden. Dat is een hele andere prijs dan van mijn Makita die ik voorheen had. E 86,00 p/s voor 9,6v NiCad accu's die toch wel weer snel verslijten.

Voor wat betreft mijn beoordeling op de genoemde punten heb ik het volgende te vermelden:

Instelmogelijkheden zijn ruim voldoende met 23 koppelstanden voor hoge en lage versnelling = 46 koppelstanden! en vaste stand voor boren. De boorkop is erg fijn en neemt met gemak een klein boortje van 1mm op of een onderdeel uit de dopsleutelset zodat je de dopjes 10 en 13 mm ook op deze machine kunt gebruiken. (handig bij monteren van zonnepanelen o.i.d.) Linksom, rechtsom en koppelstanden wat wil je nog meer?

De kracht is prima, lange houtschroeven 5mm van van 80 mm lang draait hij moeiteloos in hout.

Gebruiksgemak is soms iets minder i.v.m. gewicht van het apparaat, er zijn lichtere machines op de markt. Langdurig boven je hoofd werken voel je wel in je arm na een dag lang werken. Slimmigheidje is de magneet boven de accu waarop je schroeven enz. kunt "vastplakken". Ook is er een klein waterpasje boven op de machine zodat je recht kunt boren.

Duurzaamheid.
Tja, eigenlijk moeilijk te zeggen na slechts 2 jaar gebruik. Ik gebruik hem zeker 10x in de maand en hij moet doen waar hij voor gemaakt is, ik ben er niet echt zuinig op. Maar vergeleken met mijn Makita heb ik het idee dat de lagering? van de as van de boorkop iets ruimte begint te vertonen. Ik kan de boorkop iets heen en weer bewegen. Volgens mij was dit in het begin niet het geval, maar hij werkt er nog prima en ik hoop dat ik er nog veel plezier van heb.

Trouwens die slagmoerschroevendraaier is echt een aanrader!
Ook voor dikke lange houtschroeven in hardhout gaat dat prima.