Schade aan je smartphone: garantie en verzekering

Inhoudsopgave

  1. Garantie
  2. Wat valt onder garantie?
  3. Smartphone verzekering
  4. Welke schade wordt vergoed?

Je bent natuurlijk hartstikke blij met je (nieuwe) smartphone, maar de kans is groot dat hij een keer beschadigt. Een valpartij, onbedoelde duik in het toilet: er zijn talloze vormen van schade. Daarnaast kan je toestel gestolen worden of simpelweg stukgaan door een defect. En dan? Wat te doen als je telefoon niet meer aangaat bijvoorbeeld? We vertellen je alles over de garantie en over een eventuele verzekering voor je smartphone.

Garantie

Op elke smartphone die je koopt bij een Nederlandse (web)winkel zit garantie. Het maakt niet uit of je hem bij de fabrikant aanschaft of bij een externe partij. Anders dan soms beweerd wordt, is er in Nederland geen wettelijke garantietermijn van twee jaar.

Weliswaar staat dit in de Europese garantie wetgeving; de Nederlandse wetgeving schrijft dat een product moet bieden wat je ervan mag verwachten. Een smartphone hoort bij normaal gebruik langer mee te gaan dan twee jaar en dus heb je ook na die periode nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat schrijft Consuwijzer, een informatiewebsite van de Rijksoverheid.

Is je mobiel defect? De consumentenrecht-garantie schrijft voor dat als je toestel binnen zes maanden na aankoop kapot gaat, de verkoper moet bewijzen dat dat jouw schuld is. Vertoont je smartphone na die zes maanden een defect, dan moet jij als koper aantonen dat dat niet jouw schuld is. Volgens Consuwijzer hoef je dit alleen te doen als de verkoper zegt dat het wél jouw schuld is én hij daar goede argumenten voor heeft.

Goed om te weten is dat je voor garantie altijd naar de verkoper moet gaan, ook als je alleen fabrieksgarantie hebt. De reden is dat de verkoper jou de smartphone heeft verkocht, en dus moet hij het defect oplossen.

Soms krijg je direct een nieuw toestel of je geld terug, maar vaak wordt je kapotte smartphone opgestuurd ter reparatie. De fabrikant mag – vooraf! – eisen dat je bijvoorbeeld het arbeidsloon zelf vergoedt. Daar kun je akkoord mee gaan, om de verkoper daarna te vragen of hij de kosten aan jou terugbetaalt. De wet schrijft namelijk voor dat jij als consument recht hebt op een gratis reparatie, aldus Consuwijzer.

Wil je zelf je telefoon repareren? Dat kan natuurlijk, al is het bij veel modellen lastig. Een barst in het scherm zelf repareren is één van de lastigste dingen, en een vervangend scherm is bovendien duur.

Houd er ook rekening mee dat een niet-officieel gerepareerde smartphone mogelijk geweigerd wordt als je hem later alsnog (gratis) wilt laten repareren door de fabrikant. De kans bestaat dat die zegt dat er gerommeld is met het toestel en dat de reden van het defect daarom niet met zekerheid kan worden vastgesteld.

Houd er ook rekening mee dat een niet-officieel gerepareerde smartphone mogelijk geweigerd wordt als je hem later alsnog (gratis) wilt laten repareren door de fabrikant. De kans bestaat dat die zegt dat er gerommeld is met het toestel en dat de reden van het defect daarom niet met zekerheid kan worden vastgesteld.

Wat valt onder garantie?

De grote vraag is natuurlijk: wanneer is er sprake van een defect dat onder de garantie valt? Je hebt recht op een ‘deugdelijk product’, oftewel: je smartphone moet jarenlang naar behoren functioneren. Treedt er een probleem op, dan kun je gebruikmaken van de garantie wetgeving.

Maar let op: deze wettelijke garantie is in de praktijk vaak minder gunstig dan de verkopersgarantie of fabrieksgarantie. Deze garanties dekken doorgaans meer defecten, volgens Consuwijzer. Heb je deze garantie(s) niet of is de garantieperiode voorbij, dan kun je je altijd beroepen op de wettelijke garantie.

In de garantievoorwaarden staat onder meer dat je recht hebt op een gratis reparatie als het beeldscherm plotseling stuk gaat en dit niet jouw schuld is. Of wanneer de accuduur opeens verslechtert. Crasht je smartphone door een software(update) van de fabrikant? Dan moet het toestel ook gratis gerepareerd worden.

Kapotte mobiel-schade opgeven doe je – zoals eerder gezegd – altijd bij de (web)winkel waar je de telefoon gekocht hebt. De verkoper moet het defect namelijk oplossen, wat vaak gebeurt in samenwerking met de fabrikant. 

Let erop dat lang niet alle defecten onder de garantie vallen. Heb jij een smartphone die volgens de fabrikant niet waterdicht is en is hij stuk omdat je hem in het toilet of zwembad liet vallen? Balen, maar dan kun je geen aanspraak maken op de garantie. 

De garantievoorwaarden schrijven dat een toestel tegen een stootje moet kunnen, maar wat is dat precies? En hoe toon je aan dat je kapotte smartphone van tafel is gevallen en niet uit een vrachtwagen? Een lastig punt waarover veel discussie is tussen gedupeerden en verkopers en fabrikanten.

Smartphone verzekering

Wil je meer zekerheid, dan kun je je mobiele telefoon verzekeren. Houd bij alle soorten verzekeringen rekening met een eigen risico. Er zijn speciale smartphoneverzekeringen, zowel van fabrikanten als van (web)winkels en bekende verzekeraars. De prijzen, dekkingen en kleine lettertjes van de verzekeringen lopen sterk uiteen. Het loont daarom om de polissen vooraf te vergelijken.

Een inboedelverzekering biedt meestal geen dekking voor een kapotte smartphone. Met een aansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd tegen schade die je toebrengt aan de spullen van iemand anders. Laat jij de telefoon van een vriend per ongeluk op straat stukvallen, dan kun je contact opnemen met je verzekeraar. Let op: de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen keren niet uit als je de schade met opzet hebt veroorzaakt.

Welke schade wordt vergoed?

Om voort te borduren op wat we hierboven schrijven: welke schade je verzekering uitkeert, verschilt per verzekering. Een uitgebreide inboedelverzekering keert meestal uit als je toestel thuis stukgaat, terwijl een duurdere reisverzekering uitkeert als je toestel op vakantie schade oploopt.

Welke typen schade er gedekt worden, verschilt weer per reisverzekering. Is je telefoon in het water gevallen? Dan heb je bij de ene verzekering recht op een gratis reparatie, terwijl de andere verzekering in de kleine lettertjes heeft staan dat je zelf aansprakelijk bent.

De aansprakelijkheidsverzekering hebben we hierboven al beschreven, met de disclaimer dat de voorwaarden uiteenlopen. Over het algemeen geldt dat een speciale smartphoneverzekering vooral interessant is als je je wilt verzekeren tegen veel vormen van schade. Let ook hierbij op welke verzekering je neemt.

Een goedkopere smartphoneverzekering keert doorgaans niet uit bij diefstal of waterschade. Hier heb je meestal een duurdere verzekering voor nodig. Een kapot scherm wordt wel door de meeste verzekeringen vergoed. Heb je je telefoon laten vallen? Dan hangt het van je polis af of je zelf voor de kosten opdraait of aanspraak kunt maken op de verzekering.