AEG LAVATHERM 59840 SENSIDRY

Siemens WT4H8Y78NL

6,8

JoopvS 30-06-2016 Product jaar of meer in bezit

Ermee om leren gaan

Hallo! Mijn AEG T59840 wasdroger droogde ook niet meer zo snel, 23:00 aangezet en om 04:00 “nog een minuutje!”. De wasdroger heeft drie filters, en het laatste filter, direkt voor de warmtewisselaar, zat best wel dicht zelfs na schoonspoelen. Dus maar eens een nieuwe gekocht (http://onderdelen.aeg.nl/product/1123553107/Pluizenfilter+wasdroger € 23). Als je die nieuwe krijgt, blijkt pas hoe erg de oude dicht zit. En als je er dan toch mee bezig ben, ook maar met een waterspuit (aangesloten op de douce ernaast) het stof met water weggespoten van de voorklep, het luchtkanaal na het tweede filter, het derde filter en de inlaat van de warmtewisselaar. De kuip en het display ontzien, maar er komen toch wel een paar druppeltjes op. Hij ziet er daarna wel weer picobello uit. Leeg aangezet, en hij begint gelijk het water voor de warmtewisselaar weg te pompen. het oude filter in de vaatwasmachine (je weet nooit), daarna gaat er vanavond weer was in, ik ben benieuwd of het heeft geholpen.
Ik heb hem sinds 2009, dit is de tweede onderhoudsbeurt (zie eerder 2013-12-26).

Akap 07-06-2016 Product jaar of meer in bezit

`Lage duurzaamheid

5,6
App. 4 jaar geleden gekocht, drogen duurde steeds langer.
Nu na 14h draaien!! was de was nog steeds niet droog. warmtewisselaar is nauwlijks schoon te maken. conclusie, waardeloos ontwerp.

joke S 22-01-2016 Product jaar of meer in bezit

5,8
Goede droogresultaat. Wel luidruchtig. Na 6 jaar en 3 maanden stuk. Ventilator defect. Kostprijs nog. 200 euro + uren dus zeker 300 euro. Beter niet meer herstellen daar op trommel ook al lichte slijtage te zien is ( door stofophoping). AEG ontgoochelt.

Borisr 12-01-2016 Product jaar of meer in bezit

4,6
De eerste paar jaar heeft deze machine prima zijn werkt gedaan al vond ik het droogresultaat niet altijd even goed.

Elke maand netjes de filters schoon gemaakt.

Naar mate de Jaren verstreken duurde het drogen van het wasgoed een stuk langer, van 2 naar 3 uur.

Nu na 6 jaar in bezit, blijkt de droger geen warmte meer af te geven.

Machine is defect. Bij AEG een klacht ingediend, dit lijkt op een productie fout! Iedereen meldt dezelfde klachten.

didier 26-12-2015 Product jaar of meer in bezit

6,6
allez als ik dit hier allemaal lees zal ik maar blij zijn zeker met mijn 7jaar en 6maanden zonder problemen. Nu zijn ze begonnen ventilator maakt hels kabaal als ie al aangaat en droogresultaat is ook dat niet meer. Die filter (onderaan links) is niet te reinigen op deftige manier. Toch ene laten komen om eens te zien als het nog de moeite loont om er kosten aan te doen (vandenborre) maar als ik dat hier zo lees vrees ik ervoor.

Tristan 31-10-2015 Product jaar of meer in bezit

4,6
Waardeloze machine.

In het begin zeer tevreden, goed droogresultaat.
Nu 5 jaar in bezit, duurt zoals in de meeste revieuws na verloop van jaren steeds langer. Eigenlijk na het eerste jaar duurt het steeds langer.
Vannacht droger hele nacht aangehad. 's Morgens de was nog helemaal nat.
Conclusie machine overleden (of dure reparatie).

Geen aanrader !

rperogers 15-10-2015 Product jaar of meer in bezit

2,6
Net mijn AEG Droger laten afvoeren. Wat een miskleun van een droger.
Ben overgestapt op Miele.
De droger zit niet goed in elkaar, produceert heel veel pluis en droogt de was na verloop van tijd steeds minder goed. Heb de hele onderkant van de machine laten vervangen.
Een reparatie van Euro 470. Twee jaar na de reparatie was het weer mis.
AEG laat je wel in de steek.

vomov 25-08-2015 Product jaar of meer in bezit

Drie maanden geleden is dit apparaat vijf jaar geworden. Vijf jaar lang heeft hij zijn werk slecht tot matig gedaan, maar een apparaat van €900 vervang je niet zomaar!

De problemen zal ik met een voorbeeld uitleggen: een paar weken geleden zette ik het apparaat 's ochtends om 7:00 aan, met een vertraging van één uur. Natuurlijk staat het apparaat in een zeer goed geventileerde ruimte, van een aanzienlijk oppervlak, maar dan nog verwacht ik dat de druppels langs de wanden omlaag komen aan het einde van zijn taak. Om 8:00 ging ik de deur uit, en op dat moment startte hij braaf met drogen. Het scherm gaf, zoals altijd, aan dat hij er twee uur en 23 minuten over zou doen. Rond 14:00 kwam ik thuis, toen zei hij dat hij over tien minuten klaar zou zijn. Rond 15:00 was hij nog bezig, maar nu was het maar één minuut, dus ik wachtte even voordat ik de deur weer uitging. Om 15:30 was hij eindelijk klaar, dus ik haalde de droge, zuur ruikende was uit het apparaat (de was ruikt zuur, omdat de droger de was uren lang warm en vochtig houdt). Vervolgens maak ik de tegelwanden schoon, en dweil ik alle vocht op, omdat deze droger zeer veel condens geeft.

Contact met de fabrikant en de leverancier gaf telkens geen oplossing: "maak het apparaat schoon" was het standaard antwoord. Het apparaat deed dit al vanaf het eerste moment, en ik maak alle filters na ieder gebruik keer schoon. "Zorg dat de was zo droog mogelijk in het apparaat gaat" is een ander bekend antwoord. Als ik de was direct uit de wasmachine ophang, is het zo droog dat er zelfs geen druppels vanaf komen! De was is direct strijkdroog, en na een halve dag binnen laten hangen is niets vochtig meer, dus daar ligt het niet aan.

En dan nog: meerdere malen een monteur bij gehad, die ondanks de garantie en het feit dat hij het probleem niet kon verhelpen, tóch een rekening gaf! Uiteindelijk heb ik meer uitgegeven aan 'reparaties' dan aan het apparaat! En natuurlijk, nog geen twee maanden nadat de garantietermijn ten einde loopt, piept het apparaat, geeft het een foutcode, en weigert ook maar iets te doen.

Misschien generaliseer ik nu, maar ik blijf bij AEG uit de buurt; defecte apparatuur aanleveren, vervolgens weigeren garantie te geven, en uiteindelijk gaat het apparaat kapot op een manier dat ik bijna verwacht dat er ergens een timer in zit "Garantie ten einde? Dan geven we de foutcode meteen!".

Rene.ar 23-07-2015 Product jaar of meer in bezit

4,8
Bedankt AEG voor dit fantastische apparaat. Na 5 jaar matig drogen heeft hij het nu helemaal begeven. Hij doet helemaal niet meer. Waarschijnlijk moet de printplaat worden vervangen; kosten rond de €250. Voor een apparaat dat €900 heeft gekost vind ik het kwalitatief maar zeer matig.
Voor mij nooit meer een AEG. Toen ik dit apparaat kocht waren de reviews nog goed, maar toen was het apparaat nog nieuw! Ik snap ook niet dat mensen al een beoordeling over de duurzaamheid kunnen geven als ze het pas 1 week in bezit hebben. Toen ik aan mijn vrouw vroeg hoe zij het apparaat vond zei ze; Hij droogt niet zo goed, en hij doet er wel heel erg lang over. Ik heb dat allemaal onder de noemer van nieuwe techniek weggewuifd. Achteraf gezien had ze helemaal gelijk, het is gewoon een grote miskoop geweest.

27harry 14-03-2015 Product jaar of meer in bezit

Ook wij hebben de T59840 van AEG. 1e 3 jaar probleemloos. Daarna geleidelijk aan verdubbeling van droogtijd. Heel veel pluis in alle filters etc. Heel herkenbaar wat hier geschreven wordt.

Maar wat is nu de oorzaak of oplossing?

Gewoon maar een nieuwe kopen?

Breimer 10-03-2015 Product jaar of meer in bezit

na twee en half jaar motor vervangen en spanrol.( 350 euro) nu( 5 jaar oud) de ventilator 250 euro aan de beurt. totaal maar liefst 600 euro reparatie in 5 jaar! conclusie: AEG laat je wel degelijk in de steek! AEG = Altijd Ergernis en Geldverslindend.
dus nooit weer een AEG!!!

D. Meijer 19-11-2014 Product jaar of meer in bezit

Apparaat nu 3 jaar. Was vanaf begin slecht droog en hele lange droogtijd. Dacht ligt aan dat het nieuwe manier van drogen is. Droogtijd nu zelfs 4 uur terwijl display 2 aangeeft, daarna was nog vochtig. Ben gaan zoeken zie ik deze recencies. Heel herkenbaar ook die tik . Heb vorige droger en wasmachine van AEG gehad12 jaar mee gedaan. Dit is gewoon een slecht apparaat. AEG moet hierop service verlenen want ik heb er ook 700 euro voor betaald.

Olav116 06-09-2014 Product jaar of meer in bezit

3,8
Heeft het ca. een jaar goed gedaan. Nu droogt hij nog maar ik denk dat als ik de was in de wasmachine laat zitten met het deurtje open dat het dan net zo snel droog is. Duurt eeuwen!
En volgens de totaal onvriendelijke monteur van AEG is het normaal...
Ook voor ons geen AEG meer

Goede14 10-08-2014 Product jaar of meer in bezit

4,4
Na drie jaar problemen, droogtijd verlengt naar dubbele tijd en wordt dan nog niet helemaal droog
Machine overal volgehoopt met centimetersdikke pluizen. Linker en rechterdeksel voleldig weggehaald en gereninigd
Toen ook nog vlottertje van condenspomp gedeblokkeerd door vuilophoping.
Een ramp qua duurzaamheid, deze machine

MarceldeB 02-08-2014 Product jaar of meer in bezit

Vreselijke spijt dat ik deze AEG gekocht heb 5 jaar geleden voor zoveel geld. Mijn klacht is hetzelfde als alle anderen hier;
-reparatiekosten hoger dan de aanschafwaarde ondanks goed reinigen.
-droogtijd van 4-5 uur ipv de aangegeven 2-3uur.
Voor mij nooit meer een AEG! Een AEG laat je dus wel in de steek.
AEG schaam je!

Rene96 14-03-2014 Product jaar of meer in bezit

4,4
Ook hier hetzelfde. 3,5 jaar in bezit( is een T59850) eerst prima werkend maar na verloop van tijd langer durende droog beurten. Daarna werd de was niet meer droog en blijft vochtig.
Probleem proberen op te sporen (ben zelf best wel handig) en mogelijk zelf repareren. Na onderzoek kom ik tot de conclusie dat de lucht die verwarmd moet worden door de compressor niet warm meer wordt.
Waarschijnlijk is de compressor defect wat een dure reparatie wordt, omdat dit niet zelf is te doen, naar mijn mening.
Iemand mogelijk een andere oplossing??
Ik heb geen zin en veel geld er voor over om een dure reparatie te laten doen voor deze machine.

Kli47567 09-03-2014 Product jaar of meer in bezit

3,4
Na 5 jaar weinig gebruik doet de warmte pomp het niet meer, uren draaien zonder drogen. Miskoop

Rob.Erto 08-03-2014 Product jaar of meer in bezit

Na 4 jaar is ventilator (spontaan) stuk gegaan. Reparatie van ruim €300, voor een droger op de helft van zijn levensduur gaat mij veel te ver. Geen service vanuit AEG. Nooit meer een dure warmtepompdroger (aanschaf €651) en ook zeker geen AEG meer in de toekomst.

dijkbreuk 12-01-2014 Product jaar of meer in bezit

5,6
Sinds vandaag werkt onze AEG T59820 (~gelijk aan de 59840)weer goed, maar pas na de tips die ik van dit forum heb gehaald.

Droger gekocht vanuit duurzaamheidsoverweging + sommetje gemaakt hoe lang de droger storingsvrij zou moeten draaien om het prijsverschil met een traditionele machine te kunnen breken. Dit bleek 6-8 jaar te zijn. Iets wat ik met een (degelijke) AEG wel verwachte makkelijk te kunnen halen.
Werkelijkheid is dus iets anders.
Na initieel heel tevreden te zijn, bleek ook onze droger steeds meer tijd te vragen voor de droogronde, eerst valt dat niet op maar als het 3,5-4 uur wordt dan weet je dat er iets niet klopt.
Machine daarom enige tijd geleden deels uit elkaar gehaald en dacht gevonden te hebben wat de oorzaak was; de pomp. Daar een andere voor besteld, maar dit bleek niet de oorzaak te zijn. Het probleem zat in het systeem voor de pomp. Mijn vrees was dat het de warmte wisselaar zou zijn, of een sensor en heb derhalve toch maar een monteur laten kopen (a 75 euro).
Deze monteur riep bijna direct dat het de klok/computer zou zijn en of ik maar even een kleine 300 euro wilde aftikken.
Reden: andere onderdelen waren/werkten allemaal goed.
Omdat ik zelf in de ICT werkzaam ben snap ik wel wat van computers en was er van nagenoeg van overtuigd dat het niet de computer was, maar iets anders. Monteur daarom laten gaan en zelf nog maar verder gaan zoeken.
Toen ik toevallig dit forum las over de 59840 (daarvoor steeds gezocht op de 59820) ben ik de condensor ook maar eens gaan schoonmaken met een haaknaald en een plantenspuit.
Twee uur later en een bak vol drap was de condensor weer redelijk schoon. Sindsdien doet de wasdroger het weer zoals het moet.

Tip voor iedereen: neem regelmatig even de tijd en maak de condensor (links onder-in achter het filter) goed schoon, zodat de vochtige lucht hier weer goed doorheen kan gaan.

JoopvS 27-12-2013 Product jaar of meer in bezit

Hallo! Mijn AEG T59840 wasdroger maakte ook een raar geluid. Het bleek de achterventilator te zijn, waarvan de 2 lagers waren uitgedroogd (door de hoge temperatuur daar) en misschien ook waren aangetast door heel fijn roest wat vlak achter de dop zat. Stof was geen oorzaak. Wat naaimachineolie op de lagers om ze weer gangbaar te maken, en vet voor elektrowerktuigen achter de dop, tegen de roest, en hij draait weer fijn.
Wat me opviel dat er geen spoor van stof was bij de achterventilator, en ook niet in de machine (buiten het luchtcircuit). De filters doen hun werk kennelijk zo slecht nog niet. Ik ga de warmtewisselaar vóór voortaan wel regelmatig schoonspuiten met iets wat ik op de douceslang kan aansluiten en wat meer kracht heeft (maar geen hogedrukspuit). Het water loopt dan over de badkamervloer, helaas maar geen drama in mijn geval.
Dat een compressor kapot gaat door stof zoals in deze rubriek staat, kan niet; alleen door oververhitting (kapotte voorventilator plus falende beveiliging) of intern (slijtage, lekkage, of andere fabrieksfout). De Tik die bij mij te horen is, is van de aardingsborstel of sensor, waar de trommel overheen glijdt. De Tik komt van de trommelnaad, dit kan verder geen kwaad. De aardingsborstel slijt wel snel en vervuilt ook zijn plekje.
Bij mij slaat de compressor na ongeveer een minuut aan. Het is een duidelijk te herkennen "koelkastgeluid". Als de ventilator werkt, compressor werkt en de trommel draait kan de was haast niet anders dan droog worden lijkt mij.
Naast de droger staat de AEG wasmachine. Die had ook weleens wat maar doet ondertussen alweer 20 jaar zijn werk. Dus ik ben benieuwd. Groetjes Joop