Yamaha A-S1000

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Yamaha A-S1000 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

AudioI 19-02-2015
Geschreven voor: Yamaha A-S1000

Voor mijn Focal 826W speakers was ik op zoek naar een bijpassende versterker. Gezien de verschillende reviews leek de Yamaha A-S1000 voor mij de juiste keuze.
De klank van de versterker wordt vaak omschreven als laidback en warm. Een perfecte match voor mijn Focals die over hel algemeen bekend staan als neutraal neigend naar helder en analytisch.

Wat een tegenvaller!
De term laidback is echt een understatement. De extra details, dynamiek en scheiding van de verschillende instrumenten die het luisteren naar (semi) hi-end apparatuur zo mooi maakt zijn totaal verdwenen door toedoen van deze versterker.
Daar waar ieder instrument zijn eigen plekje in het geheel behoort te hebben lijkt het alsof ze met z'n allen zijn weggestopt in een klein hoekje ergens achter in de speakers. En vanuit daar proberen ze dan weer allemaal tegelijkertijd een weg naar buiten te vinden.
Muziek beluisteren moet mijns inziens een belevenis zijn. En dat gaat met de Yamaha A-S1000 helaas niet lukken.
Bij speakers uit een lagere prijsklasse zullen de tekortkomingen van de Yamaha misschien minder snel worden blootgelegd. Maar dan is de vraagprijs voor deze versterker absoluut niet gerechtvaardigd.
U begrijpt dat hij inmiddels het huis weer heeft moeten verlaten.

staudiofile 02-02-2018

Ik heb een aantal jaar geleden de A-S1000 gekocht ter vervanging van mijn dertig jaar oude A700.
Mijn bevindingen :
- A700 klonk veel warmer dan de A-S1000. Dus qua klankkleur een achteruitgang
- Input selector verspringt soms automatisch zonder reden
- Transfo humming noise als hij een beetje warm staat.

Besluit : geen positieve ervaring met deze versterker.

P Bastiaan 16-04-2012
Geschreven voor: Yamaha A-S1000

Deze versterker heb ik een half jaar aangesloten gehad op een paar Dynaudio's DM 2/7 en daarna Sonus faber Toy Tower. Over de constructie en vormgeving geen klachten: een prachtige versterker, solide gebouwd. Het geluid is mij tegengevallen. De tonale balans is matig. Bastonen zijn goed, soms iets te vet aangezet. Middentonen worden onderbelicht. Hoge tonen: dramatisch voor een versterker van deze prijsklasse. Alleen met de toonregeling is één en ander nog te redden. De versterker klinkt nogal wollig en weinig precies. Pas wanneer ik de "treble" helemaal opendraaide hoorde ik een redelijk gedetailleerd klankbeeld.
In combinatie met een meer transparante luidspreker zijn wellicht betere resultaten te verwachten (bijv. Kef XQ - 40)
Heb na een half jaar de Yamaha AS 1000 ingeruild voor een andere versterker: de Roksan Kandy K2. Een verademing: meer lucht tussen de instrumenten, een dynamischer en transparanter klankpalet. Alsof er een waas is opgetrokken; zo helder en overtuigend komt het geluid los van de luidsprekers!
Kortom: de Yamaha AS 1000 is geen slechte versterker, maar maakte voor mij de verwachtingen niet waar. Het is een prachtige versterker om te zien, maar uiteindelijk gaat het om één criterium: de geluidsweergave. In combinatie met de juiste luidsprekers kan de geluidskwaliteit worden verbeterd. Alleen jammer dat daartoe de toonregeling voortdurend moet worden aangesproken.

pbastiaan 02-03-2013

Ter aanvulling op mijn review van de Yamaha AS-1000: onlangs testte Hifi.nl de "grote broer" van de AS-1000, namelijk de AS-2000. Naast positieve aspecten kwam bij beluistering naar voren dat er weinig opwinding werd ervaren.Het onbreekt de versterker aan karakter en muzikale intensiteit. Dit heb ik ook ervaren bij de AS-1000. De Roksan K2 Kandy daarentegen is minstens zo nauwkeurig als de Yamaha, maar tegelijk is de weergave veel natuurlijker en evenwichtiger. De hoge tonen zijn meer verfijnd. Een versterker met karakter; ik heb nimmer een toonregeling gemist....!

pbastiaan 05-03-2013

Reactie op Justus32: Uiteraard weet ik dat de match tussen versterker en luidsprekers bepalend is. Over de bouwkwaliteit van de Yamaha AS 1000 heb ik geen negatieve uitspraken gedaan.
Volgens mij ben ik voldoende genuanceerd geweest en onderscheidend; met diverse luidsprekers was dit het resultaat en ik vind dat mensen verschillende meningen mogen vernemen over een produkt. Mijn indruk van deze versterker vind ik terug in diverse vakbladen en reviews, dus sta ik hier niet bepaald alleen in. Dat jij het een "uitstekend" product vindt en dat je stelt dat de bouwkwaliteit van de Roksan minder is; prima, dat is jouw mening, maar ook hier mis ik nuance en argumentatie. Afrondend: De Yamaha AS-1000 is een goede versterker die mijn verwachtingen niet waarmaakte. En ik geniet nu volop van m'n Roksan K2!

Justus32 04-03-2013

De reactie zoals hierboven is er echt 1 van veel onwetendheden!
De combinatie versterker/speaker is een alles bepalende!!! Roksan is een goede versterker maar zeker qua bouwkwaliteit de mindere! Toon-regeling gebruiken is een 'armoedige' keuze die al helemaal niet aan de orde dient te zijn. Ik raad deze review-schrijver meer nuancering en onderscheidend vermogen toe. Uitstekende producten op een dergelijke wijze beoordelen is niet passend en zeker niet helpend voor anderen bij het nemen van een gedegen keuze!!

Johan 15-11-2015

Tja mensen ik heb hem beluisterd, en nog eens beluisterd. Ben het niet met jou eens pbastiaan. Ik mocht deze versterker even van een vriend lenen en tot mijn verbazing klonken deze ontzettend mooi op mijn Chario mil. 2.
Wat een bom van een versterker zeg voor dat geld, zolang je maar van de toonregeling afblijven.

medervee 18-04-2012

Interessante bevinding. Denk dat er wellicht iets niet helemaal goed is want qua detail en hoge tonen springt hij met kop en schouders boven Marantz, NAD en Cambridge uit. Dat maakt me wel nieuwsgierig naar de Roksan natuurlijk als die nog opener klinkt. Zowel op mijn oude &W Dm2a's als mijn nieuwe Kudos X2 klinkt hij echt heel helder, gedetailleerd en met een erg hoge definitie. Opvallend is ook hoe ruimtelijk het geluid is. Dit ervaar ik ook met mijn Beyerdynamic hoofdtelefoon. Jouw luidsprekers ken ik niet. Bij goede opnames kan de toonregeling neutraal staan maar bij de meeste is het inderdaad veel mooier om wat hoog toe te voegen. De toonregeling werkt ook lekker direct itt sommige nieuwe versterkers waar je bijna geen verschil hoort. Als ik de kans krijg zal ik ook eens een Roksan beluisteren...Ik moet ooit nog een nieuwe versterker voor in de studeerkamer en wilde nog een A-s1000 kopen. Maar als die Roksan echt nóg beter klinkt neem ik het uiterlijk op de koop toe.

Raycooo 17-05-2012

Ik heb er een setje Kef IQ 9 op aangesloten, maar het klinkt perfect !! Heb er ter ondersteuning van de bas ook nog een Kef PSW 3500 subwoofer naast staan, maar alleen ter ondersteuning ! Velen zouden zeggen : een sub is niet nodig in stereo, maar het klinkt wel veel voller. Heb hem nu een kleine 2 jaar, en ben er nog super tevreden over. Heb trouwens ook de cd speler CD-S1000

gebruiker 1961 01-12-2011
Geschreven voor: Yamaha A-S1000

De A-S1000 is een geweldige versterker zonder poespas voor in de huiskamer.
Ik beveel de versterker vooral aan voor degene die wat moeilijkere geluidsweergevers bezitten.
Ik doel hierbij op luidsprekers met een wat lager rendement en een lage impedantie(zoals sommige elektrostaten ,de wat oudere magnetostaten of conusluidsprekers dat kunnen hebben)
Wanneer je beschikt over een meer reguliere luidspreker met voeldoende rendement is het te overwegen om uit deze serie een model met wat minder vermogen te kiezen.

medervee 18-03-2011
Geschreven voor: Yamaha A-S1000

Na een lange zoektocht deze versterker gekocht. Deze is echt een verademing tov de andere versterkers die ik heb getest. Begonnen bij NAD en Marantz maar die vond ik teveel klinken alsof je in de garderobe van het concertgebouw staat ipv in de zaal. Toen een week de Cambridge 840a in huis gehad die aanmerkelijk beter was (hier zat je wel bij in de zaal maar niet zo'n goede zaal). Maar vond de tonen toch te rond om het gevoel te hebben dat de muziek in de kamer gespeeld werd, het bleef wat ver weg klinken. Bovendien vervelende volumeknop die je eindeloos rond moet draaien voordat er wat gebeurt.

Nu heb ik de Yamaha gekocht met de cd-s700 (ik wilde toch graag USB aansluiting). Het is een imposante versterker van 22 kilo. Hier is het geluid alsof je midden op het podium staan en je kunt kiezen welk instrument je wilt volgen. Zelfs de meest onopvallende baslijn kun je precies volgen en is vol detail.

-Er zit een ingebouwde hoofdtelefoon versterker in, terwijl dit meestal alleen een hoofdtelefoon aansluiting is
-De toonregeling werkt weer als vanouds. Toonregeling van moderne versterkers is vaak zo genuanceerd/beperkt dat je echt goed moet luisteren om verschil te horen. Hier kun je wel goed de opnamefouten mee corrigeren.
-De volumeknop is heel prettig. Gewoon kwart slag open voor lekker volume en reageert meteen.
-Als de toonregeling neutraal staat gaat de versterker automatisch over in de 'direct' stand.
-Alles is heel fraai afgewerkt en robuust. Eigenlijk van buiten nagenoeg identiek aan de 70-er jaren versies.
-Om te bedienen kun je alles op gevoel doen. Je hoeft niet op een display te kijken wat je aan het doen bent
-Vooral indrukwekkend mooi geluid. Heel mooi strak laag, mooi scherp midden en hoog. Bij een metalen gitaarsnaar hoor je goed dat het metaal is en de drum klinkt ook lekker scherp alsof je echt op het podium staat. Het is echt lastig om te stoppen met luisteren...

Min
-Hij blijkt wat dieper te zijn dan andere versterkers, iets om rekening mee te houden.
-De afstandbediening is niet logisch/handig (anders ook qua bediening een 10).

Ik zou iedereen aanraden om deze versterker (of wellicht een a-S700 te gaan luisteren voordat je een besluit neemt over een versterker want de verschillen zijn levensgroot.

Justus32 13-01-2012

Hele prettige, inhoudelijke, goed geformuleerde review waar ik echt wat aan heb gehad. Mede op grond van dit verhaal deze versterker aangeschaft. Ik moet hem nog gaan beluisteren, doch deze reactie moest mij nu al van 'het hart'.
Medervee bedankt!!!
Justus32

hayoschreijer 01-10-2010
Geschreven voor: Yamaha A-S1000

Heerlijke versterker, samen met bijpassende CD/SACD speler. De versterker is lekker basic, en doet qua styling aan als een 70-jaren model. En gelukkig is de klank ouderwets lekker. Ik draai met B&W 805S speakers, met de bi-wire optie van de versterker. De versterker levert prima vermogen en kwaliteit voor het geld. Alle ingangen worden netjes met relais geschakeld. Er zijn veel betere versterkers met meer power, maar vanuit prijs/kwaliteit zijn deze minder goed dan deze Yamaha.

Bediening is door basic design ook lekker simpel.

Een mooie feature op deze versterker is de "main in" functie. Hiermee koppel je deze versterker+speakers aan je (goedkope) homecinema set. Ik heb er een Yamaha RXV-2500 naast staan voor surround, die deze A-S1000 dan als eindversterker voor de voorspeaker kan gebruiken.

Voor mogelijkheden een lager cijfer, er alleen het hoogstnoodzakelijke op, en dat is maar goed ook.

Q65 02-09-2010
Geschreven voor: Yamaha A-S1000

Ik ben liefhebber van een goed stereo geluid, en heb de A-S1000 + de cd speler CD-S 1000 in de kleur zilver gekocht. Werkelijk een perfecte versterker en een cd speler. Met een gezamelijk gewicht van 38kg ! zeer solide gebouwd. Heb er oude Quadral Montan MK-V speakers op staan, en het klinkt geweldig. Heb ook nog even naar Cambridge Audio gekeken, maar zwakke speaker aansluitingen op de versterker. Had hiervoor een Marantz PM 8200 + CD 6000, ook een hele goede combi. Heb nu ook ook de Yamaha TS-1000 Tuner + de AKG-K701 hoofdtelefoon gekocht. De Yamaha set heeft een mooie retro look met moderne technologie.

sp bruggeling 05-10-2009
Geschreven voor: Yamaha A-S1000

vanuit de harman cardon hk680 die ik zo'n 13 jaar heb gehad en een fantastisch apparaat was ben ik over gestapt naar een Yamaha v1800 Wat bleek dat ik meer belang hechte aan de geluids kwaliteit als de surround sound.
Dus nieuwe apparaat weer verkocht en getest een Cambridge 740 azur
Kwaliteit van het geluid is echt slecht te noemen.
vervolgens de A-s1000 van Yamaha aangeschaft
Zeer goed qua geluid en bediening en rendament van de versterker. Subliem apparaat dus en net zo duur als de cambridge