Gigaset C610

• Gebruiksgemak8,0
  • Vormgeving7,0
  • Duurzaamheid7,0
FritsW 10-06-2012 Product een paar weken in bezit
Een probleem met de nummerweergave van binnenkomende gesprekken ontdekt. Het basisstation van de C610 is via een kabel aangesloten op een FritzBox 7340 ADSL router. Het blijkt dat de nummerweergave standaard niet werkt. Er is een provisorische oplossing voor dit probleem. In de FritzBox interface, ga naar: Telephony > Regional Options > selecteer het land: Germany/Duitsland.

Behalve de Gigaset heb ik echter ook een snoertelefoon aagesloten op de FritzBox. Door bovenstaande procedure werkt de nummerweergave op de snoertelefoon niet meer...
7,4
  • Geluidskwaliteit7,0
  • Mogelijkheden8,0
  • Gebruiksgemak8,0
  • Vormgeving7,0
  • Duurzaamheid7,0
FritsW 03-06-2012 Product een paar dagen in bezit
Heb het toestel tien dagen in bezit. Het instellen van de handset gaat gemakkelijk via overzichtelijke menu’s. Er wordt tevens een goede, uitgebreide handleiding op papier meegeleverd. Het toestel heeft een duidelijk afleesbaar kleurendisplay, dat helaas zeer gevoelig is voor krassen. Ook bij lichte aanrakingen krijg je al een krasje. Deze telefoon biedt vrij veel mogelijkheden, zoals handsfree, een babyfoon-functie en sms’en. Dat laatste alleen als je telecomprovider het ondersteunt. De toetsen, en de telefoon in zijn geheel, maken een redelijk degelijke indruk. De handset ligt meer plat in het basisstation dan dat hij rechtop staat, daardoor is hij weinig gevoelig voor omvallen. De C610 heeft geen ingebouwd antwoordapparaat, daarvoor moet je de C610A hebben.

Zoals bekend zendt het basisstation van een DECT-huistelefoon continu een radiosignaal uit, ook als er niet wordt gebeld. In een aantal Europese landen wordt dit om gezondheidsredenen ongewenst geacht, maar in Nederland wordt er door de overheid geen aandacht aan besteed. In Duitsland kwam er al in 2006 een richtlijn dat de zender van het DECT-basisstation uitgeschakeld moest worden wanneer de telefoon niet wordt gebruikt. De Gigaset C610 biedt deze mogelijkheid. Via het menu Instellingen kun je Eco-Modus+ selecteren. Standaard zendt het basisstation wel continu uit als een normale DECT-set.

Met Eco-Modus+ wordt de zender van het basisstation en van de handset van de C610 compleet uitgeschakeld wanneer de handset niet wordt gebruikt. Dit vind ik een belangrijk pluspunt (en een koopargument) van deze telefoon. Een continu zendend basisstation zou ik niet in huis willen hebben.

Eco-Modus+ wordt door andere telefoonfabrikanten ook wel Fulleco of DECT-zero genoemd. Onafhankelijke tests hebben echter uitgewezen dat er typen toestellen met fulleco of DECT-zero bestaan waarbij de zender toch periodiek wordt ingeschakeld als er niet wordt gebeld. In tests is vastgesteld dat de zender van de C610 werkelijk compleet is uitgeschakeld wanneer het toestel stand-by staat. In de handleiding staat dat in Eco-Modus+ de stand-by-tijd van de handset wordt gehalveerd. Ik heb de stand-by-tijd met Eco-Modus+ nog niet precies gemeten, maar het is minimaal 125 uur.

Daarnaast is er ook nog de instelling Eco-Modus (zonder plus), waarbij tijdens het bellen het zendvermogen van basisstation en handset met 80% wordt gereduceerd. Hierbij neemt de reikwijdte met 50% af volgens de handleiding, maar ik merk daar in mijn flat niks van.

De verstaanbaarheid met dit toestel is goed. Maar de geluidskwaliteit is geen topklasse. Er is op de achtergrond continu een soort licht knisperen hoorbaar. Dit is weliswaar zeer zwak maar altijd aanwezig, ook als je met de handset dicht in de buurt van het basisstation bent. Dit zou toch beter moeten kunnen. Ook is de klankkleur van de stem van een beller iets anders (minder natuurgetrouw) vergeleken met een goede analoge snoertelefoon. Maar zoals gezegd, de verstaanbaarheid is goed.
  • Geluidskwaliteit8,0
Nu 2 weken in gebruik.
Mooi toestel.
Makkelijk te programmeren.
Veel mogelijkheden.
De 700 mAH van GP heb ik vervangen door Duracel DX1500 800 mAH.
Tevreden met dit toestel.