Sony Xperia Z 10,1 inch / zwart / 16 GB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia Z 10,1 inch / zwart / 16 GB op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Hurmmer 27-12-2013

Ik vind hem gewoon super, kijkhoek is goed geluid is super als je hem op een bepaalde manier vasthoud.
Scherm heeft echt haarscherpe weergave, het gemiddelde filmpje op internet komt niet aan de resolutie die hij aankan dus denk dan niet het scherm is niet goed nee het filmpje is van slechte kwaliteit.
Werkt vlug betrouwbaar nu in bezit vanaf begin dat hij in Nederland op de markt kwam.
Houvast is ook super door de vormgeving.
Nu een cradle erbij voor het opladen en wegzetten.
Ps3 kastje er op aan gesloten voor de spelletjes maar ook ooit handig als je hem gebruikt om tv te kijken in de jacuzzi de druppels van het scherm maar geen probleem voor de z echt top, ipv een waterdichte tv van 1600euro of zo.
Ook de afstandsbediening voor op de tv is super handig en snel.
Het is gewoon een makkelijk alround apparaat, afwasbaar onder de kraan bruikbaar in bad het werkt en het klopt.
Gebruik hem zonder hoesje met de standaard beeldbescherming a fabriek deze is nog steeds in goede staat, waarom en platte tablet kopen als je hem in een hoesje moet stoppen! Ofwel hij is best degelijk maar alles kan kapot het blijft een tablet natuurlijk.
Ik heb net 1.5 uur filmpjes gekeken en 1uur internet gebruikt enz. Nu nog 66% accu dus oordeel zelf.
Het is wel duidelijk ik ben een Sony fan maar ik ben ook niet vlug tevreden, hoop jullie een beetje inzicht te hebben gegeven over de Tablet Z.
Een Tip voor alle Tablet gebruikers let op met wat je download en met updates deze kunnen je apparaat dusdanig vertragen of verstoren.

Gr. en succes met zoeken naar jou ideale tablet.

maxvanos 22-12-2013

Nu een half jaar in bezit. Wij hebben thuis ook een Ipad 3, dus goed te vergelijken.
Mijn voorkeur is duidelijk de Sony. Dit ding is gemaakt voor beeld en geluid. Hij accepteert elk formaat audio en video. 64gb kaartje erin. Met een HML kabeltje probleemloos afspelen op een hdmi tv. Geluid, met goede headset fenomenaal. Vergeleken met een Cowon D2. Heeft de Ipad voordelen? ja. Ios scrollt vloeiender dan Android. Betere apps, UPC TV (heeft Android nog niet). Verder wint de Sony op alle fronten (HDMI, micro sd kaart, gewicht, ziet meteen alle files op het netwerk en speelt alles af).

BirdyX 11-11-2013

Dit is mijn vierde(!) Android tablet in korte tijd.
Na Archos, Asus, Samsung, welke allen bijna onbruikbaar werden na een slechte firmware upgrade, of daarvoor al.
Ze waren/werden traag, en liepen regelmatig vast en/of resetten constant.
Dit ook na diverse keren herinstalleren, en/of andere reparatie-handelingen.

De Sony Xperia Z (het duurdere segment) had de iPad kunnen worden voor de Android-gebruikers.
Maar die kans heeft Sony toch een beetje laten liggen.
Het is ongetwijfeld een mooi tablet, maar toch niet met alle puntjes op de spreekwoordelijke i.
Ik begin de indruk te krijgen, dat het laten produceren van producten in China (zonder de eindcontrole van wijlen Steve Jobs), niet zo'n goed idee meer is.

Mijn eerste Sony Z kwam met enkele gebreken.
De front-camera zat een beetje scheef, zodat je de tablet helemaal schuin moest houden, om zelf recht in beeld te komen, terwijl de camera zelf in het midden zit.
En bij het filmen was het geluid zo zacht, dat dit bijna onhoorbaar was, maar wel met veel contactgeluiden.

Ook vind ik het scherm een beetje te stroef voor gebruik met stylus (bamboo).
(En dat werd met de bijgeleverde screenprotector alleen maar slechter)
Ik houd niet van besturing met vingers.

Ik heb niet verder getest, en de Sony gelukkig snel mogen omruilen.

Bij de tweede versie was de camera positie wel beter, maar nog steeds niet optimaal.
Het geluid was nu wel duidelijk hoorbaar, maar hoogstens redelijk in kwaliteit.
Maar i.t.t. de eerste versie, werkte bij de tweede Sony de WIFI weer wat minder goed.

Al Goochelend bleek ik niet de enige te zijn met deze problemen.
Dit duidt toch op een minder goede eindcontrole naar deze, of andere problemen.

Dit gezegd hebbende, moet ik constateren dat deze tablet veel sneller is, dan bijna al mijn vorige tabletten te samen. :-)
Waren de andere merken niet vooruit te branden, deze Sony is zeer rap (ook bij geheugen lees-schrijf  metingen)
Het tablet is lekker licht, en zelfs met cover (open versie) goed langdurig te gebruiken.
Het waterdicht zijn is een pre, maar wel een beetje lastig in gebruik door de zeer fragiele afdichting plaatjes. (Wel makkelijk afspoelen onder kraan!)
Hoelang deze dekseltjes standhouden is de vraag.

Bij mij zit de cover over het LEDje onder de aan/uit knop, waardoor je deze informatie moet missen.
Ik vond de ribbel rand geen probleem.
Ook is de usb-voedingskabel veel te kort (bij doorwerken tijdens opladen), en is de plug erg klein en fragiel voor constant gebruik.
Gek genoeg is deze kabel niet te verlengen met een usb-verlengkabel, want bij gebruik duurt het laden dan nog veel langer.(??)
Een (oplaad)dock is misschien aan te bevelen.
Het stereo-geluid is - ondanks de mogelijk software aanpassingen - magertjes, maar dat hoort blijkbaar  bij zo'n plat model.
Er is gewoonweg geen plaats voor redelijk klinkende speakers.
Het scherm is goed te noemen, zelfs in verhouding tot merken met een nog hogere resolutie.
Dus resolute alleen is niet zaligmakend.
Daar aan tegen valt de back-camera een beetje tegen voor dit merk en prijsklasse.
Het is het net niet.
Als de front-camera recht zit, doet deze het beter dan gemiddeld.
De batterij-duur valt best mee, maar kan beter voor deze prijs.
Het opladen gaat weer wat trager, en oplaadtijd wisselt blijkbaar ook per apparaat.

Al is deze Sony Z nog net geen Ipad (hw) kwaliteit, toch is deze het beste in de Android-markt.
Ik ben een Mac desktop gebruiker, maar wil geen totaal gesloten ios apparaat hebben zoals de iPad/iPhone, met de gedwongen iTunes koppeling, en zonder uitbreiding voor geheugen en aansluitingen.
(Ik ben geen Steve Jobs aanhanger).
En als Windows je ook niet aantrekt, blijft Android (lees Google) over, al word ik daar ook niet echt  vrolijk van.
Helemaal niet, als de hardware-fabrikanten zelf ook nog eens aan de software gaan zitten rommelen, en daarmee nog extra bugs gaan toevoegen.
Bij deze Sony valt dat wel mee, al wacht ik nog even met de laatste fw-upgrade.

Kan ik deze tablet aanbevelen?
Eigenlijk wel, maar wel met een beetje geluk m.b.t. de afwerking en eindcontrole.
En doe die controle zelf thuis ook meteen grondig!
Een gebrek welke bij een goedkoop tablet nog acceptabel kan zijn, is dat niet meer voor een in deze prijsklasse.

Deze Sony liep ook een paar keer vast, maar dat ligt waarschijnlijk aan instabiele apps, welke in ruime mate aanwezig zijn in de Play Store van Google.

Dus een prettig werkend tablet in gebruik, met enkele kleine minpuntjes, maar toch aan de top in Android-land.
Aan te bevelen, maar net (nog) geen iPad.
(Zonder controle-stempel van SJ, maar wel met een te sterk aanwezige Google)

Hopende, dat Sony bovenop de toekomstige firmware-upgrades gaat zitten, en die dan ook binnen een redelijke tijd aflevert.

birdyX 08-03-2014

Als je de Sony Z wat langer gebruikt, wordt je aanvankelijke enthousiastme toch wel wat getemperd.
De back camera is gewoon niet scherp, tenminste bij mijn exemplaar.
De piepkleine oplaadaansluiting is gewoon te fragiel, evenals de dekseltjes die zorgen voor de waterdichtheid.

Er is ook geen rekening gehouden met gebruikers die een styluspen willen gebruiken.
Het oppervlak is veel te stroef, en na bevestiging van een screenprotector, wordt dit alleen maar erger.
(Ik heb het oppervlak van de screenprotector bewerkt met een beetje was, om het te laten glijden.)
Zelfs na bewerking met was, moest ik nog een stylus met grotere punt gebruiken.
Mijn oude Bamboo stylus, en nog meer, het nieuwe model van Bamboo, had een te kleine smalle punt.

Maar helaas was de laatste Firmware update ook geen groot succes.
Bij alle androidapparaten komen er ernstige problemen voor bij de FW-updates.
En deze Sony is geen uitzondering.
Vreemde lay-out aanpassingen, apps die crashen of geheel stoppen met werken, flikkeren van het scherm, of andere vreemde effecten.
En oude problemen die nog steeds niet waren opgelost.
Vergeken met andere tablets, en ik heb er al veel versleten, valt het bij deze Sony nog wel mee, maar toch....

De NL after-sales service van Sony is ook niet al te best. (Ze hebben er zelfs de TV mee gehaald!)
De klant helpen is niet hun sterkste punt.

Met veel moeite heb ik mijn Sony weer redelijk draaiend gekregen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Alles blijft wel redelijk snel draaien, maar is toch niet meer zo stabiel als voor de upgrade.
Blijkbaar is geen enkele fabrikant in staat om zelf een goed werkende FW-upgrade te maken.
Misschien zouden ze er beter helemaal van af moeten blijven?

Is de Sony nog steeds een aanrader?
Met wat geluk krijg je een goed werkend model, en dan krijg je ook een snel product.
En dan misschien maar geen FW-upgrade meer uitvoeren?
Misschien wordt bij de Z2 versie een betere eindcontrole toegepast, en de fouten verbeterd.

Een ding staat vast voor mij; De andere merken tablets hebben nog veel meer problemen.
En een iPad is toch een andere filosofie.

Dus kunnen we alleen maar hopen op betere tijden ;-)

Robus 22-07-2013

Op zoek naar een kwalitatief goede Android 10" tablet, kwam ik uit op de Sony Xperia Z. Sony omdat ik hiervan al veel apparatuur heb (connectivity), Android omdat dit me goed bevalt en al in apps heb geïnvesteerd, 10" omdat kleiner te dicht bij mijn telefoon zou komen qua afmetingen en omdat ik de tablet als vervanger voor een laptop wil gebruiken.

Bouwkwaliteit
Op moment van schrijven is de Xperia Z de lichtste tablet op de markt; hij ligt inderdaad lekker in de hand en voelt (toch) stevig aan. De achterkant is bedekt met een leerachtige 'coating' en de zijkanten worden 'beschermd' met rubber 'bumpers' met daarbinnen pianolak kunststof. De voorkant is geheel bedekt met glas. Binnen een rand van 1,5cm a 2cm zit het touchscreen. Het glas heb ik direct voorzien van een screenprotector van Sony. Het beschermt niet alleen, maar is minder reflecterend dan het oorspronkelijke scherm. Aan de linker zijkant zit de lichtmetalen aan/uit knop en de volumeregelaar (zwart kunststof). Aan de linker en rechter zijkant zitten ook de speakers. Aan de onder- en linkerzijkant klepjes waarmee verschillende aansluitingen waterdicht kunnen worden afgesloten. Deze klepjes vormen meteen de achilleshiel van de Xperia Z; ze zijn flexibel gemaakt om ze makkelijk open en dicht te kunnen doen, maar zijn daarom ook erg fragiel. Voordat je de hoes (niet meegeleverd) van de Xperia dichtklapt, moet je je ervan verzekeren dat je de klepjes ook dicht hebt gedaan, anders kunnen ze makkelijk beschadigen. Bij de Xperia Z wordt ook nog een netoplader met een (losse en wat korte) USB kabel geleverd. Aangesloten voelt USB verbinding ook wat fragiel aan.

Beeld en performance
Zonder allerlei ingewikkelde statistieken te willen tonen, is mijn algemene gevoel over de snelheid van deze tablet erg goed te noemen. Hij start snel op, reageert adequaat op input en draait de wat zwaardere apps moeiteloos. De beeldkwaliteit is subliem en met een resolutie van 1900x1200 lijkt Sony de Xperia Z vooral bedoeld te hebben om in landscape modus te gebruiken (het beeld kantelt natuurlijk prima naar portrait). Ook de inkijkhoeken zijn goed te noemen. De batterij lijkt een lange adem te hebben; pas bij het spelen van grafisch wat zwaardere spelletjes gaat de meter lopen. Als je vooral spelletjes wilt spelen, kan je beter een PSP of een Vita kopen.

Software
Op moment van schrijven draait de tablet Android 4.1.2 met een lichte functionele Sony 'skin'. Sony levert zelf nog enkele eigen apps en aanbiedingen die de moeite van het bekijken waard zijn. In zijn algemeenheid merk ik op dat de markt voor apps op tablets nog in de kinderschoenen staat. In de Playstore zitten inmiddels wel categorieën als Tablet 101, maar lang niet alle apps zijn geoptimaliseerd voor tablets, laat staan dit 1900x1200 formaat. De apps die wel zijn geoptimaliseerd zijn vaak fantastisch mooi. Helaas werkt mijn Navigon licensie (nog) niet op de Xperia Z; dat ligt vooral aan Navigon en heeft ongetwijfeld met de resolutie te maken.
ALs je de tablet voor het eerst op een PC aansluit via USB, krijg je de mogelijkheid om een Sony sync suite te installeren; hiermee wissel je eenvoudig content uit tussen tablet en PC.
App van Ziggo draait supergoed op deze tablet: live TV kijken met je Ziggo abo en een goede TV gids bij de hand. Met UB Reader is het ook prima boeken lezen op deze (lichte) tablet. Verder is het natuurlijk vooral veel proberen vanuit de PlayStore van Google (ze hebben deze week een eigen online boekenwinkel geopend).

Extra's
Zoals inmiddels bekend, is deze tablet waterdicht en bijvoorbeeld ook prima in de keuken (kookboek, video instructies, tv etc) te gebruiken. Het offer dat hiervoor is gebracht betreft vooral de eerder genoemde klepjes. Daarnaast heeft de Xperia Z een universele IR remote ter vervanging van je verzameling afstandsbedieningen; werkelijk een verademing. Het icoontje van de remote staat nagenoeg altijd in beeld. Tot slot de connectie met de PS3 Dualshock controller; technisch zou dit mogelijk moeten zijn maar het is met nog niet gelukt dit aan de praat te krijgen (mbv kabel en USB>micro USB adapter). Kan ook aan de adapter liggen en voor mij geen ramp.

Conclusie
Alles bij elkaar een powerhouse van een tablet die toch rustig met zijn voeding omspringt en erg veelzijdig kan worden ingezet. Lichtgewicht ook, in letterlijke zin. In dit segment zijn nog maar weinig alternatieven beschikbaar en tot die tijd is de Xperia Z koning (in het land der blinden). Het enige dat ik me afvraag hoelang ons gezin met één exemplaar toe kan ;-)

Hurmmer 27-12-2013

Mooi gesproken, Koning in het land der blinden!
Duidelijker kan je niet zijn het is gewoon een zwaar ondergewaardeerd top apparaat. Tablet van het jaar 2013!

mieksje 19-07-2013

Het beeldscherm is heel mooi. Kijkhoek is heel groot. Details zijn prima te zien. Kleuren zijn mooi. Bij instelling "automatisch" past de lichtsterkte zich aan aan de omgeving, dat betekent dat je ook buiten in zonlicht kunt lezen. Accuduur valt mee. Hij gaat langer dan een dag mee. Maar wij schakelen wel internet uit als we het niet gebruiken, dat vreet stroom. Stamina, een energiebesparingsfunctie, staat standaard aan. De tablet is lekker vlot, reageert zoals je wilt. GPS werkt goed. Geluid is oké. Via oortjes wat minder, maar we hebben ook niet een goede kwaliteit oortjes... Aanraakscherm werk direct. We hebben er een pen van Trust bij gekocht, houdt je scherm langer schoon.
Hoesje hebben we van Gecko (slim hoesje), slank en stevig ontwerp. Maakt wel de tablet stukje zwaarder. Zelf is de tablet licht en voelt degelijk aan. Ligt stabiel in de hand.
Afstandbediening nog niet gebruikt.
Gewoon een fijn apparaat.