Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Lindaa79 15-11-2013

ik heb de camera gekocht op 8 november 2013 via redcoon. De camera is op woensdag geleverd. Hiervoor was ik alleen compact cameras gewend de laatste paar jaar fotos gemaakt met een Canon Powershot S2.

Reden om een nieuwe te kopen was omdat de Canon Powershot batterijen eet er moeten 4 batterijen in die zo leeg zijn, bovendien heeft deze geen mogelijkheid om (hd) te filmen
Bovendien maakt hij mooie fotos maar dan wel in 5MP blijft een reserve camera voor bijv concerten waar je misschien beter geen dslr meer kan meenemen voor de veiligheid.

Ik heb lange tijd getwijfeld om of een bridge camera namelijk de Sony DSC HX300 (kost momenteel vanaf 330,- volgens kieskeurig) te kopen die een superzoom van 50 x heeft, 20,4 MP en eruit ziet als een dslr camera, ook prettig in de hand ligt maar eigenlijk een bridge / compact camera is met iets meer functies en zoom
Voordeel van die camera was de superzoom en geen verwisselbare lenzen.

Maar geen verwisselbare lenzen betekent ook dat als er iets aan je camera kapot gaat je dan ook de volledige camera kan vervangen. Terwijl je anders misschien alleen of je objectief of je body moet vervangen,ieder voordeel heeft ook nadelen

Ik heb ook meerdere mensen gevraagd waarom superzoom / bridge of waarom een DSLR zoals de Nikon D5200
Eigenlijk adviseerden alle mensen op 1 na me een DSLR vanwege de kwaliteit van de fotos van een dslr de diepte van de fotos want die is bij een dslr beter. 1 persoon die me de DSC HX 300 adviseerde was verkoper bij Foto Klein. Verkopers bij Mediamarkt (2 winkels), Dixons, en kennis adviseerden me een spiegelreflex camera. Verkoper bij Foto Klein gaf aan dat de Sony DSC HX 300 een stuk voordeliger was, dat er geen vocht en dergelijke in de lens kon komen want deze is niet verwisselbaar en dat je er makkelijk fotos mee zou kunnen maken. De Sony DSC HX 300 zou hun meest verkochte compact camera zijn.... Ook zou de DSC HX 300 veel lichter zijn dan de DSLR cameras. Daarom ben ik naar de Mediamarkt gegaan om voor mijn uiteindelijke beslissing de camera in mijn handen te hebben, dit was de Nikon D5200 met 18-105 kit, maar heb ook de zwaardere dslr's even beetgehad. En qua gewicht vond ik de Nikon D5200 met de 18-105 zeker niet zwaar, en zeker te vergelijken qua gewicht met het gewicht van mijn Canon S2 compact camera of zelfs gelijk aan bijv het gewicht van de Sony DSC 300

Ik heb uiteindelijk toch voor deze NIkon D5200 gekozen
Ik dacht namelijk waarom zou je afgezien van de prijs kiezen voor een bridge camera als je een echte dslr kan kopen
De Nikon D5200 heeft 24 MP
Net als de bridge Sony superzoom kan hij makkelijk videos maken door op het rode knopje te drukken
Je kan de dslr op lifeview zetten en live de beelden zien en hem op auto zetten dus je kan hem ook gebruiken als compact camera en snel fotos maken net als een compact camera

De dslr heeft echter heel veel opties en uitdagingen zodat je ook je meer kan verdiepen in fotograferen en meer kan leren over de dslr, met een echte mooie goede in de hand liggende dslr waar ik nog heel veel plezier aan ga beleven.

Dirk 06-12-2015

Bedankt voor deze info , ben zoekende naar een camera en dit helpt enorm

Remko Schiedam 25-06-2013

Mijn vorige SLR camera was de Olympus E-510 die alweer een paar jaar oud is. Na deze te hebben verkocht heb ik de Canon G1 X aangeschaft maar ook alweer gauw omgeruild voor de D 5200. gelukkig deden ze daar bij Foka niet moeilijk over. Je zal misschien denken waarom ga je van compact naar SLR maar dat komt omdat ik qua snelheid en macro mogelijkheden al gauw achterkwam dat ie niet voldeed. Toen toch mar weer een SLR. Daar heb ik na een klein weekje absoluut geen spijt van. Deze camera doet precies wat je er van mag verwachten en de prijs kwaliteit verhouding is uitstekend. Ik was dus eerder niet gewend aan Nikon maar ik was er al snel achter hoe ik de camera moet bedienen en instellen. Wat mij vooral verbaasde is dat je bij 3200 ISO nog erg goede foto's krijgt en zelfs bij 6400 is het nog acceptabel. Ik heb gekozen voor dit objectief omdat hij erg veelzijdig is, je kunt er in bijna iedere situatie mooie plaatjes mee schieten.
Kortom: Een hele fijne camera en prijs vs kwaliteit is meer dan oké,