Nikon D800 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 204 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D800 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

fvalk 19-01-2014
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Een geweldige full frame camera met hoge gevoeligheid en met zoveel pixels dat een uitsnede op maat nog steeds prachtige resultaten oplevert. Het dubbele geheugenslot is heel practisch voor gescheiden houden van foto en film, echter waarom CF gekozen is naast SD is me niet duidelijk. Nadeel is dat er (nog steeds) geen geintegreerde GPS in zit. Ook zou ik voor de E versie gekozen hebben als ik in me in een eerder stadium had gerealiseerd dat de scherpte op detail niveau daarin beter is. Een ware aanwinst voor een acceptabele prijs.

Luchtfotograaf 13-01-2014
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Ben al 30 jaar luchtfotograaf, tot 2010 heb ik steeds analoog gewerkt met de Linhof Aero 4x5 inch. De laatste paar jaren werk ik nog uitsluitend digitaal, eerst met de Canon en nu met de Nikon D-800. Met de f 2,8 24-70mm lens is D-800 een uitstekende combinatie met veel professionele mogelijkheden. Grote verbetering ten opzicht van de D-700 is de onovertroffen sensor! Wel veel instelknoppen die per ongeluk kunnen worden verschoven, wat dat betreft was de Canon in het voordeel.

C.Koorneef 07-01-2014
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Ik heb deze camera nu ongeveer een jaar in gebruik,en blijf bij mijn vorige review,ik begin hem steeds meer te waarderen,
en beter te doorgronden.

ellenvgelder 07-01-2014
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Een fantastische camera met eigenlijk maar een nadeel en dat is de kwaliteit van de lak van de metalen delen van de body. Met de camera naar Tanzania geweest en door het schudden van de auto (1600km) is de lak van de randen van de body grotendeels verdwenen. De camera lag gewoon op de zitting van de auto naast een andere Nikon die geen sporen van slijtage heeft opgelopen

matthijsp2 28-11-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Hele mooie en goede camera, je moet wel enige kennis hebben maar anders koop je deze camera ook niet.
Super foto's qua kleur maar goed werkte ook met de Nikon d 40X.

The Whall 28-11-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Een zeer degelijke camera met veel mogelijkheden.
Hoge resolutie en zeer scherpe opnames. Zeer contrastrijk.

K. Bakx 18-11-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Een top-camera. Degelijk (is een keer gestuiterd, zonder problemen), ergonomisch (knoppen zitten op plekken waar je ze van Nikon gewend bent) en de sensor heeft een fantastisch dynamisch bereik. De resolutie is vaak wat aan de hoge kant, dus ik mis de mogelijkheid om in 'RAW' te kunnen fotograferen, op een lagere resolutie. Maar dat is het enige minpuntje.

richmors 19-11-2013

wat 'n onzin: je hoeft niet in RAW te fotograferen, wel eens van tiff gehoord, of jpeg? die zitten er ook op, en ook in verschillende maten.

Jan Steur 21-10-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Deze camera ligt lekker in de hand. Alle knoppen op de plaats waar je ze verwacht. Ik heb er o.a. door Vietnam mee gezworven. Hitte en vocht hebben geen invloed. Supersnelle trefzekere scherpstelling zodat je elk moment trefzeker kunt vastleggen. Doet voor deze klasse camera echt veel RAW foto's uit één batterijlading. Heb de grip ook simpelweg thuisgelaten. Heb je voor de voeding niet nodig. Voor mij is negentig procent van de opnames met de automatische witbalans al behoorlijk goed. Gewoon een topcamera waar niet snel aan te tippen valt. En dat zeker niet tegen de scherpe prijs die je voor deze body moet neerleggen.

dbeljaars 14-10-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Het is een waanzinnig toestel. De camera heeft mij al meermalen positief verbaasd. Felle zon in de rug, Model met witte bruidsjurk op de voorgrond met op de achtergrond een donkere muur met waterval. Het contrast was enorm, maar de foto was nergens onder of overbelicht. Zo mooi. Als er iets is waar je rekening mee moet houden met deze camera is dat het geen snelle camera is ( kan ook niet met zo veel MP ). Ik verwacht zo maar dat een motorrace fotograferen voor dit toestel een uitdaging kan zijn. De uitdagingen die ik ken met fotograferen liggen niet aan de camera. Die kan het wel, maar ik......

Henri Land 13-10-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Een beetje zwaar, vooral met de 70-200 lens, die van zichzelf ook een zwaargewicht is, maar verder een perfecte kamera.

richmors 14-10-2013

Beetje zwaar? Ten eerste is de D800 10% lichter dan de D700. Ten tweede is het een professionele camera waar je ook de professionele lenzen bij koopt. Er moet enige balans tussen camera en objectief zijn. Als prof wil je iets in de hand hebben, een lichtgewicht camera is minder degelijk vast te houden. Ik droom nog steeds van de degelijke D100 analoog, dát voelde lekker aan.
Als je zegt "beetje zwaar", dan moet je bij de hobby camera's kijken, en zeker hier niet aan beginnen.

Vahlenkamp 12-10-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Camera blijft na een jaar gebruik nog steeds verbazen. Er zijn zo verschrikkelijk veel -menu-mogelijkheden waar je ook echt wat aan hebt. De sensor werkt fantastisch, kleurbereik, scherpte, het kan echt veel hebben. Handeling is typisch Nikon, alles op de juiste plek waar je het wilt hebben. Zelf heb ik grote handen en maak veel staande beelden, dan is de verticale handgreep met batterijgrip een must, helemaal top. Binnenkort ga ik mijn reservebody (D700) verruilen voor een 2e D800!

edturk 06-10-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

D800 aangeschaft als vervanging van D300, vnl vanwege de 1.2 en 1.5 cropfactor met behoud van voldoende pixels. Gebruik ik voor sportfotografie (long reach)in aanvulling op de D3s.
Voldoet goed, al zou de burst snelheid wat hoger mogen zijn. De kosten van de grip + EN-EL18 batterij + adapter zijn aan de (te) hoge kant, vandaar de lagere waardering onder mogelijkheden.

richmors 07-10-2013

De kosten van de grip zijn ongeveer hetzelfde als van andere prof-Nikons, dus om daarvoor een lagere waardering te geven is niet juist.
En niet iedereen heeft de grip nodig. Ik had er een bij m'n (analoog) F100, en opnieuw bij de D700. Ik gebruikte 'm nooit, dus nu heb ik er geen bij m'n D800, en ik mis 'm totaal niet. ;-)
De burst snelheid is inderdaad lager, maar daar staat tegenover dat je juist voor long reach sportfotografie veel meer pixels tot je beschikking hebt voor uitvergroten.

joeniek 03-10-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Voordat ik de D800 in gebruik nam was de D700 mijn voornaamste camera van dienst. Het is dan ook onvermijdelijk om de twee met elkaar te vergelijken en dat heeft invloed op de score.

Als ik de D800 in ogenschouw probeer te nemen zonder aan de D700 te denken, dan zeg ik...heerlijke camera! Met een hoge en goed bruikbare resolutie, alles wat je maar kan wensen van een camera (en meer). Zeker geen beginnerscamera, maar iedereen moet natuurlijk kopen wat hij/zij wil...

De D800 vraagt wel iets van de gebruiker en de te gebruiken objectieven door zijn hoge resolutie. Mijn Kenko teleconverter kon met pensioen, want croppen gaf een veel beter resultaat dan dat de converter gaf. Zo ook mijn oude vertrouwde Sigma 15-30, wat altijd (en nog steeds) een erg goed groothoek objectief is geweest...vertoont opeens zijn grenzen wanneer je hem koppelt aan de D800. Is dat heel erg? Nee hoor...maar wel iets om rekening mee te houden met zoveel pixels. Hetzelfde geldt voor de bewerkingstijd op de pc en benodigde harde schijf ruimte. Wees bereid om daarin te investeren, want het gaat hard!

En dan in vergelijk met de D700. Dan kan ik sowieso zeggen dat hij lichter is en dat je dat ook duidelijk merkt...en dat de sluiter een stuk stiller klinkt. Wat wel heel jammer is is dat een paar knoppen plaats hebben moeten maken voor knop combinaties via het menu of het lcd scherm. Dat werkt minder prettig in stresssituaties, maar 'went' uiteindelijk wel. Deze knoppen hebben met name plaats gemaakt voor videofunctionaliteit. Ik snap dat, maar vind het jammer...omdat ik, ondanks dat ik video best leuk vind...het niet de core-business van mijn camera is.

De D700 gebruik ik nog zeer regelmatig ook. Dit door de vlakken waar de verschillen zitten. Foto's nodig voor internet? D700, want scheelt verwerkingstijd. Foto's van snel bewegende onderwerpen? D700, want hogere fps...maar voor bewegende onderwerpen werkt de AF (schijnbaar) ook beter. Ook merk je dat je bij de D800 door de hoge resolutie nóg beter op je sluitertijd moet letten bij bewegende onderwerpen...aan de andere kant...foto's in slecht verlichte situatie...de D800...qua ruisperfomance is hij gelijk tot iets beter dan de D700...maar qua focus merk je op dat vlak dat die van de D800 een heel stuk beter is!
Het dubbele geheugenkaart slot is echt een uitkomst tov de D700. Ik had alleen wel liever twee keer CF gezien, maar soms moet je gewoon leren blij te zijn met wat je hebt.

Al met al is de D800 een heerlijke camera...een trouwe vriend zou ik bijna zeggen, met een iets steilere leercurve dan zijn 'voorganger'...maar wel een zeer bevredigende leercurve.

Wiepje 10-04-2014

een mooi multiple choice verhaal.

richmors 03-10-2013

Ik ben het helemaal eens met deze vergelijking. Ik was erg tevreden met m'n D700. De D800 kocht ik voor het grote aantal pixels, en desondanks een goede ruisverhouding in slechte lichtomstandigheden. Het grote aantal pixels geven me de mogelijkheid om foto's uit te vergroten, ik hoef geen dure 300 of 400mm lens te kopen.
De D700 en de D800 zijn beide erg fijne en gemakkelijke camera's, ik heb de gebruiksaanwijzing nooit hoeven te lezen.
Joeniek noemt de D800 zijn trouwe vriend, en daarin ga ik mee.

mketting 02-10-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Geweldige camera met ontzettend veel pixels. Toch is het ruisniveau erg laag.
Na de firmware update ontzettend mooie filmcamera met een fullframe sensor waardoor er hele mooie onscherpe achtergronden mogelijk zijn. Hierdoor heb je voor toch een scherpe prijs een full HD, Fullframe Hollywood filmcamera die mij al vele uurtjes voor veel plezier hebt gezorgd.
Natuurlijk zijn er tegenwoordig veel hulpmiddelen die je er aan kan toevoegen waarmee het filmen nog leuker wordt.
Één nadeel...De harde schijf is nu wel wat sneller vol..

Benra 30-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Een geweldige camera; geeft fantastische resultaten!
Het vergt wel veel zelfstudie om alle mogelijkheden te kunnen benutten.

Jbergs 26-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

In de reeks van Nikon D50, D80 en de D90 was de tijd rijp om de stap naar Full frame te maken. Mede omdat ik van fotografie deels mijn beroep heb gemaakt door het oprichten van mijn bedrijf Bergsma-Photography. Na maanden doorworstelen van de vele reviews rondom de D600 en de D800 op het internet heb ik de keus gemaakt voor de D800. Doorslaggevend waren de sluitertijd van 1/8000, het grotere scherpstelbereik,het gebruiksgemak omdat je niet steeds in het menu hoeft te duiken, de solidere bouw en last but not least de geweldige beeldkwaliteit. Alhoewel die van de D600 ook niet slecht is. Na enkele weken in mijn bezit te hebben, had ik de ultieme mogelijkheid om de camera te testen tijdens een midweek "Masterclass" fotografie cursus in Frankrijk. Met 3 andere deelnemers lag daar oa de nieuwe Canon D6 op tafel, maar ook de Canon D60. In alle situaties manifesteerde de Nikon D800 zich als winnaar. Alhoewel in eenvoudige situaties zat hij er wel eens naast. Daarmee gezegd dat de D800 geen instap model is. Enorme pluspunten zijn het grote dynamische bereik, het bedieningsgemak, de vele mogelijkheden om de D800 te personaliseren middels de menu's en natuurlijk de geweldige beeldkwaliteit. Tel daarbij op het Active Day Lighting systeem en je foto kan haast niet meer fout. Dat past ook in mijn filosofie dat een goede foto uit de camera moet komen en niet uit Photoshop. Alle noodzakelijke camera instellingen zijn te doen via de vele maar logisch geplaatste knoppen. Dat voorkomt dat je steeds diep in het menu moet duiken. Op beeldkwaliteit (vooral kleur), bedieningsgemak, dynamisch bereik en het goed in de hand liggen liet de Nikon D800 de Canon D6 ver achter zich. Kortom, ik ben een zeer tevreden en trotse bezitter van de Nikon D800 die mij tot nu toe als semi beroepsfotograaf geen enkel moment in de steek heeft gelaten, ook niet onder slechte lichtomstandigheden. Er moet heel wat gebeuren wil je last van ruis hebben.
Wat naar mijn idee echt ontbreekt is een ingebouwde WiFi. Nu is men aangewezen op dure randapparatuur.

hazelaar1948 26-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Camera gekocht in verband met hoge verwachtingen t.a.v. scherpte, camera is zeer gevoelig voor beweging. Daardoor af en toe onscherpe beelden.
Camera is regelmatig enige tijd bezig met het opslaan van beelden.
Verder prachtige camera

Luchtfotograaf 25-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Na een aantal jaren en Canon D-5 met de D-700 te hebben gewerkt schaftte ik vorig jaar de D-800 met 2,8- 24-70 lens aan. De camera voldoet aan de gestelde verwachtingen en na een aantal jaren zowel met Canon al met Nikon te hebben gewerkt geef ik uiteindelijk nog steeds de voorkeur aan Nikon.Ook is het deel uitmaken van de Nikon-Nederland gemeenschap heel prettig.

JanPaulvH 24-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Dit is een absolute top camera van een zeer goed merk. De kwaliteit van de foto's is verbluffend goed, je moet oppassen met de resolutie die mogelijk is maar niet altijd wenselijk in verband met de grote bestanden. De mogelijkheden zijn haast onbegrensd. Het gebruiksgemak heeft hier veel mee te maken, dit is geen beginners camera, het vergt behoorlijks tudie om alle mogelijkheden optimaal te benutten. De vormgeving is typisch Nikon, daar ben je fan van of niet! Degelijk is deze camera zeker, ik gebruik hem nu vanaf de introductie en ik heb er nooit iets mee gehad. Of het is de batterij geweest, die werd snel na de aankoop als gevaarlijk gemeld, maar de omwisseling verliep vlekkeloos. Bravo Nikon!

environ 24-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

de sensor van dit toestel is de beste van de full frame categorie.
de scherpte en kleuren van dit toestel zijn ongeevenaard.
Zeer goede film mogelijkheden, ruim voldoende buffere voor continue opnamen

Eddies38 24-09-2013

Jongens 170+ reviews in een dag of vijf. Wie heeft de Nikon prijs gewonnen? Ja jullie hebben een dijk van een camera. De beste die er is? I beg to differ. Het ligt er maar aan wat je er mee wil doen. Er zijn vele mooie camera's out there van vele merken and in the end it is up to the person taking the picture.

Pjotter1 24-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Fotograferen wordt verslavend (of nog verslavender) met de D800.
(Semi) professionele 32 Megapixel full-frame camera die goed in de hand ligt en van reportage tot sportwedstrijd erg goed uit de voeten kan.
Geweldige weinig-licht-lage-ruis prestaties.
Autofocus met 3D tracking die super snel werkt (neem r wel de juiste lens bij).
Nikon lichtmeting is onvolprezen, witbalans is bij iedere lichtomstandigheid top.
In full-HD filmen is een prettige feature.

Maarten v. Elk 23-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Goed: Resolutie,(crop marge) dynamisch bereik,totale afbeeldings kwaliteit,autofocus,zoeker.
Goede ergonomische kwaliteits body.

Minder goed; Kleuren reproductie,bepaald soort groen wordt als blauw afgebeeld.Rood en groen wordt soms te bont,zelfs in nef of camera instelling moeilijk te corrigeren.
Slechts 4 beelden per sec.in full frame mode,dat is voor b.v vogel fotografie soms wat weinig.

Albert1975 23-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Heb deze camera gekocht als opvolger voor de D700 waar ik een aantal jaren heerlijk mee gefotografeerd heb. De mogelijkheid om ook te filmen, het spelen met de resolutie leken mij goede redenen om voor de D800 te gaan. Ik schoot met de D700 veel foto's van bands in het donker en dat lukt met de D800 ook prima, het dynamisch bereik van de camera is indrukwekkend. Nikon heeft een aantal zaken gewijzigd, die ik niet helemaal begrijp! Zo zijn de + en - knop omgedraaid ten opzichte van de D700... In- en uitzoomen ging dus geregeld verkeerd om. Verder kiest de camera zelfs met flitser sneller een hogere ISO waarde in vergelijk met de D700. Een andere benadering, niet perse een slechtere! Er zijn wat knopjes opgeofferd ten opzichte van de D700 die ze van mij hadden mogen laten zitten (AF-S/AF-C/manual en scherpstelgebied). Een degelijk pro tool voor alle situaties!

josklijn 23-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

Mensen die denken dat ze een D800 moeten hebben omdat de camera veel megapixels heeft en een zeer hoge beeldkwaliteit heeft, kunnen van een koude kermis thuiskomen. De D800 is een dijk van een camera, maar zeker niet voor iedereen. Ben je een enthousiaste fotograaf en zoek je een goede full-frame? Koop dan een D600.

Wil je het avontuur aangaan? Ga dan voor een D800. Het is een dijk van een camera met een zeer goede beeldkwaliteit en een groot dynamisch bereik. De camera is zo goed, dat je alleen met de toplenzen van Nikon de beste beeldkwaliteit kunt behalen. Ga dus voor goud, weet je niet wat ik daarmee bedoel: D600 :-)

Postitief: beeldkwaliteit, aantal megapixels geeft zeer veel mogelijkheden (gratis teleconverter-bereik t.o.v. bv de D4), dynamisch bereik, videokwaliteit, uncompressed video out, tal van overige mogelijkheden.
Negatief: zeer gevoelig voor beweging waardoor snel onscherpe foto's, diffractie vanaf f/8.0, regelmatig geheugenkaart die "bezig is", grote ruwe bestanden, daardoor ook trage burst van 4 fps.

Cees Booij 23-09-2013
Geschreven voor: Nikon D800 zwart

De D800 is een fantastisch toestel. In allerlei opzichten zeer flexibel. Onder moeilijke omstandigheden goede foto's , bijv. in schaars belichte musea kun je heel goede resultaten
maken. In de studio, in samenwerking met de nodige flitsers, goede resultaten en fijne kleurschakeringen. Ik stel wel altijd bij in fotoshop met lens correcties.
Kortom als je dit toestel goed hebt leren kennen, een droom toestel. Hij maakt zijn 36 MP
gewoon waar.