Nikon D80 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D80 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Richardc79 25-02-2009
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Heb een D80 tweedehands op de kop kunnen tikken incl. 18-200 VR Nikon objectief en batterygrip.

De Nikon 18-200 lens is echt super en met de VR kan ik uit de hand bij iso 800 op 1/8 nog haarscherp fotograferen!
Dan heb je dus niet perse lichtsterke lenzen mee

Het contrast en de kleuren zijn ook echt verbluffend. De grip zorgt ervoor dat ik nooit meer batterijen hoef te wisselen.

Ik ben er echt super tevreden mee. Daarbij komt dat ze nu 2e hands voor echt (te) weinig geld weggaan!
Je kunt dus nu je slag slaan als je iets dergelijks zoekt.

huihey 04-02-2009
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Natuurlijk ben ik nog lang niet volleerd op dit apparaat, maar wát een camera, zeg! Er zit een 100 pagina's tellende handleiding bij, maar eigenlijk wijst het apparaat zichzelf grotendeels. Je zet hem aan, stelt volautomatisch in en je maakt de mooiste foto's! Nou ben ik zelf een behoorlijk enthousiaste amateurfotograaf, dus ik ga ook alle andere opties uitproberen de komende tijd, maar mocht je nog aarzelen: KOOP EEN D80, zeker nu, nu ze hier en daar voor spotprijsjes aangeboden worden.
KLASSECAMERA!!

zoeff 21-01-2009
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

D80 bijna 2 jr geleden gekocht samen met 18-200 Nikkor zoom objektief.
Geweldige kamera met uitstekende beeldkwaliteit; objektief is natuurlijk ook sterk bepalend voor de beeldkwaliteit.
Had en heb nog steeds F80 en F100; D80 vergelijkbare body als F80. Iets kompakter, houdt ook uitstekend vast. Ik hou niet zo van die super kompakte en lichte bodies. Look en feel van Nikon kamera bodies beter dan die van de konkurrentie; anderen komen soms erg plastic achtig over.
D200 vond ik te duur, D80 vrijwel dezelfde techniek maar body van (goede) kunstof en niet stofdicht. Nikon altijd degelijke bouwkwaliteit. D80 was toen ook al niet goedkoop vond ik.
D80 heeft AF motor, waardoor mijn oude objektieven ook bruikbaar zijn.
Geen ingebouwd sensor stof filter systeem, hoeft voor mij ook niet, tot nu toe geen problemen hiermee gehad. Kamera naar beneden houden bij verwisselen van objektief, blaasbalgje af en toe gebruiken.
Heel veel (te veel) instelmogelijkheden, gebruik ik zelden.
Volledige auto stand, met 'de ogen dicht' fotograferen, gaat altijd goed, maar gebruik ik niet. Irritant vind ik dat het flitsertje altijd opklapt. P-stand bevalt mij beter. gebruikte ik vroeger ook. Werk het meeste in de A-stand, diafragma voorkeuze.
Voorgeprogrameerde scene instellingen, landschap, sport, portret etc, gebruik ik nooit.
10 Megapixel meer dan genoeg, meer is niet nodig en geeft alleen maar nadelen voor een DX formaat sensor; kans op meer kleurruis, betere en duurdere objektieven nodig. 6-10 Mp is voor DX meer dan genoeg. Je ziet nu al 15Mp voor DX (Canon), maar dit is puur verkooptechniek om het hoogste aantal Mp's te willen hebben. Nikon doet hier niet aan mee en gaat voor beeldkwaliteit.
Iso 800-1600 prima bruikbaar; instebare gevoeligheid het grote verschil en voordeel van digi t.o.v. kleinbeelfilm.
18-200 Nikkor zoom objektief gebruik ik voor op reis en vakantie. Daarnaast aantal lichtsterkere objektieven aangeschaft; alles Tokina; oerdegelijke metalen bouwkwaliteit, optisch goed, vergelijkbaar met Tamron, Sigma. Vergelijkbare Nikkors mij te duur, het moet allemaal ook leuk en betaalbaar blijven. Tokina objektieven passen ook zeer goed met de Nikon body.
D80 uitlopend model maar nog goed verkrijgbaar; D90 opvolger.
D80 wordt zeer scherp geprijsd aangeboden. Ik zou het wel weten; D80 i.p.v. D60 of D90. Anti stof systeem heb je niet nodig, live view LCD scherm achterop hoeft voor mij ook niet. Het geld kun je beter besteden aan goede objektieven.
Probeer digi foto altijd in een keer goed te krijgen i.p.v. naderhand op de PC korrekties toe te passen; niet mijn hobby.
Gebruik soms nog de F80/ F100; geeft mij nog steeds een goed gevoel dat je met fotografie bezig bent.

Michels 26-11-2008
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Na ongeveer een jaar met een Nikon D40 te hebben gefotografeerd toch vorigige maand overgestapt naar een Nikon D80, mijn beweegredenen, kan eindelijk mijn oude lenzen gebruiken, en de camera is toch net iets uitgebreider dan de D40, en ik moet ook wel zeggen dat je net even wat meer camera hebt. Heb me gelijk verwend en er een 18-105 Ed VR. bijgekocht. Geen super top lens maar voor dit geld kan je daar ook niets van zeggen. Zoek je een goede camera met een mooi stukje techniek? Koop dan nu de D80! Deze body voor een zeer mooie prijs! Mogelijkheden genoeg, en kwalitatief erg hoogwaardig en degelijk.

Jafu 28-08-2008
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Fantastisch toestel. Ik heb 'm nu een paar maanden en ik heb o.a. heel veel foto's gemaakt tijdens mijn vakantie. Alle knoppen zijn logisch geplaatst en het display aan de bovenkant vind ik ideaal. De camera ligt ook goed in de hand. Heb lang getwijveld tussen deze en de Canon 450, maar die vond ik toch te klein. De Nikon geeft een veel meer gedegen indruk.
Gebruikt de camera samen met de Nikon 18-200 lens.

Echt een aanrader!!!

Pcornel 25-08-2008
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Prachtig fototoestel! Ik heb hem gekocht met 18-200 VR. met weinig licht mooie foto's. Had eerst een D70s maar die is met de vakantie door noodweer nat geworden en niet te herstellen, gelukkig een reisverzekering.
Erg gebruiksvriendelijk, display bovenop het toestel is zeer handig net als de D70s maar deze heeft enkele mogelijkheden meer. De D70S is helaas uit de rolatie.
Heb ook gekeken naar de D60 maar die miste toch enkele dingen t.o.v. de D70S. Nu gekozen voor de D80 met lens 18-200 ik vind de eerste genomen foto's beter van kwaliteit als van de D70, maar het is de lens die het doet. De prijs ligt nog wel wat hoger van de D80 maar heb er zeker geen spijt van.

Mokkie 20-08-2008
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Ik heb de D80 gekocht met een Tamron 28-300 en ben zeer tevreden over deze investering. Het enige minpuntje van de D80 is een kleine overbelichting van de foto's, maar dit is goed mee te werken. De menu instellingen zijn duidelijk en de instelmogelijkheden legio. Nu nog beter de instellingen leren gebruiken en de foto's zullen nog mooier worden.
De D80 ligt erg lekker in de hand en de accu gaat lang mee en is snel weer opgeladen. Ik heb een 8GB SD-schijf (extra snel) erbij gekocht, dus de accu is veel eerder leeg dan dat ik mijn honderden foto's heb geschoten.
Een hele goede prijs-kwaliteit verhouding.

Mr jazzy 1952 23-07-2008
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Deze D80 is reeds meer dan een jaar door mij in gebruik in combinatie met 18/135 mm.
40% in de volle zon of -15% in de winter geen probleem, de accu is ook zeer krachtig!
Deze combinatie ligt ook lekker in de hand.
In mijn iPhoto bibliotheek staan inmiddels meer dan 1200 geslaagde foto's.
Zeker meer dan 3000 foto's geschoten waarvan niet een mislukt door tekortkoming van de camera of lens.
Onscherpte is er meestal in combinatie met een te korte belichting, mijn voorkeur zonder statief is meestal minimaal 1/100. iets meer diafragmeren geeft ook meer scherpte.
Voor de gevorderde amateur is dit nog steeds een hele goede keuze, de lens voldoet ook prima en is mijns inziens handiger dan bijvoorbeeld 18/55 plus 55/200 mm.
Na een dik jaar inclusief gebruik aan het strand etc. nog geen stofje op de sensor.
Nadelen kan ik niet bedenken, natuurlijk zijn er veel betere lenzen maar daar is de prijs dan ook naar.
De handinstellingen leveren hele goede resultaten op.
Mijn foto's genomen onder bepaalde licht omstandigheden zijn adembenemend!
De rapport cijfers geef ik dan ook in prijs/kwaliteit verhouding.
De prijs zal zeker gezakt zijn het afgelopen jaar en daarom zeker een goed keus!

Reinier2008 26-05-2008
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Prachtig fototoestel! Eerst met 18-135, nu met 18-200 VR. Moet zeggen dat 18-135 prettiger in gebruik was, maar VR met weinig licht een stuk beter is.
Hele mooie foto's, 3 keer een 'blauwe' gloed op foto gehad. (wellicht mijn fout...)
Erg gebruiksvriendelijk, display bovenop het toestel is zeer handig!

Erwin010 13-11-2007
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Ik heb de camera nu 7 maanden in bezit in combinatie met een 18-200mmVR objectief.
Het is de 2e body
De eerste ( en deze ook weer ) heeft de vervelende eigenschap soms uit zichzelf te gaan focussen, een flitser die ineens opklapt en dan een foto maakt.
Hiervoor hoef ik de camere niet eens aan te raken, alleen maar aan te zetten.

deze klachten zag ook mijn dealer, en kreeg een nieuwe D80 body.
Maar helaas ook deze heeft zo zijn kuren.

Nee..ha mijn d50 /70 ben ik nuet erg te spreken over de Nikon, en hij staat ook op de nominatie om er uit te gaan voor een Canon.

Walter20071 27-08-2007
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Deze camera een paar weken in bezit. Wat een mooie camera. Ik heb al veel praktische instelmogelijkheden (automatische en handmatige opties) gebruikt, zoals de Auto Iso functie, multi instelbare witbalans. Vooral het gebruik van oude lenzen op de nieuwe body is een praktische optie. Het gebruik van die lenzen geeft een andere dimensie aan mijn beeld. Het leuke van de camera is dat ik mijn foto's op de camera zelf al kan bewerken en opnieuw op kan slaan. Natuurlijk ligt de kwaliteit ook aan de soorten lenzen die je gebruikt. Zeker uitproberen dus. De negatieve commentaren zijn mijn inziens van pechvogels of van jaloerse leveranciers van andere merken of zo. Als je wilt investeren in iets goeds is dit een regelrechte aanrader. Maar als je al een ander merk lenzen hebt, zou ik meer investeren in die body. De verschillen zijn ook niet super groot in de prijsklasse.

PeeWee68 21-06-2007
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

Helemaal klaar met die D80. Zoals eerder gemeld vertoonde mijn camera twee Hot pixels. Uiteindelijk terug met dat ding. Mij ook bij andere vakhandels laten adviseren en die waren van mening dat ik welicht een maandagochtend toestel had gehad. Toch maar opnieuw een D80 dan. En jawel, drie Hot pixels en twee stuck pixels. Je pikte ze er zo tussen uit. Ook terug en daarbij net zoveel problemen gehad als de eerste. En dan zit je zonder. Alternatieven waren lastig te vinden en de Nikon plaatjes zijn eerlijkheidshalve prachtig. Uiteindelijk heb ik bij een grote winkelketen een D70s body gekocht. De D80 heeft dan een groter schermpje, 11 focuspunten en 10mp, maar de ergernis is te groot om zo veel meer te betalen voor deze features. Zal mijn niet verbazen dat je volgens jaar te horen krijgt dat de 10 mp chip toch niet stabiel bleek te zijn. De D70s chip is brandschoon. Net als mijn oude D50. Natuurlijk zou het kunnen dat de chips geremapped van de fabriek komen. Maar waarom krijgen ze dat dan niet voor elkaar bij de 10mp en wel bij de 6mp. Ze kunnen mij nog meer vertellen.

Snakie73 28-02-2007
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

De D80 is echt een beest van een camera. Zelfs de automatische stand werkt perfect. Bij zijn oudere broertje de D70 was vooral bij flitslicht de foto nogal beroerd.
Werkt perfect! Mooie foto's Ik heb zelf de 18-135 lens erbij. Aanrader! Maakt mooie foto's en je kan toch net iets meer. Tenzij je natuurlijk ook een tele koopt. Dan kan je net zo goed de normale lens erbij kiezen...

P.M. 04-11-2006

Wat een geweldige camera deze nikon D-80. Ik ben na lang wikken en wegen
omgegaan voor de digitale fotografie en heb er geen moment spijt van. Ik was
eerst nog bang dat de foto`s die ik zou willen vergroten minder van kwaliteit
waren dan van de analoge spiegelreflex, maar nee hoor geweldige kwaliteit,
super.
Ik moest door deze aanschaf wel een vakantie met de feestdagen laten schieten,
maar deze camera is het zeker waard.

Bernard6 28-09-2006

Wat een fantastische camera. Voorheen had ik een Canon 300D. Ik heb ook de
18-200 Nikon lens erbij gekocht. Mooie foto's. Maar wel een gewichtige
combinatie. dati is wele even wennen.

Gebrruiksgemakt is hoog en het voelt allemaal veel beter aan dan de Canon 300D.

Zeker een aanrader !!!!

Ger1966a 28-09-2006
Geschreven voor: Nikon D80 zwart

De D80 is wederom een goede Nikon. Hiervoor de D70 gehad, de 801S, de 601S etc.
De D80 heeft veel verbeteringen, zoals het bewerken in de camera, meer pixels
etc. De zoeker is aanmerkelijk verbeterd t.o.v. de D70 en hij focust sneller.
Nadeel is de SD t.o.v. de CF; dit lijkt in eerste instantie langzamer, echter
met 10 mp is dit ook niet vreemd. De file wordt zeker 60% groter. Bij het
normale werk tot 13 x 18 zou ik hem op normal zetten en niet op fine. Bij het
grotere werk, zoals portretten etc kun je fine of RAW toepassen. De lichtmeting
op spot is net als alle voorgaande Nikons te donker; dus wederom + 0,3 vast
instellen. Ik ken trouwens geen Nikon die dat probleem niet had. Het knopje
om de belichting cq focus vast te houden(AE-L/AF-L) dien je vrij hard in te
drukken t.o.v. de D70.
De beeldverwerking is echter super.

john_11 25-09-2006

Sinds kort deze D80 in bezit (icm nikon18-200), voelt degelijk aan en ligt goed
in de hand.
Veel instel mogelijkheden, menu is Nederlands instelbaar.
Prachtig groot (2.5 inch) LCD scherm.
Ben hem nog volop aan het uitproberen maar de eerste resultaten zijn veel
belovend.
Zal nog wel even duren voordat ik alle opties bestudeerd en uitgeprobeerd hebt.