Epson V330

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Epson V330 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

marcel derks 27-10-2012
Geschreven voor: Epson V330

Ik heb het apparaat nu een paar weken in mijn bezit en ben er erg tevreden over.
De negatieventhouders wel aan de gammele kant maar we doen het er mee.
Ben erg tevreden over de foto kwaliteit.
Al met al een goede aankoop

MootjeS 04-10-2012
Geschreven voor: Epson V330

Ik was al een tijdje op zoek naar een goede negatiefscanner maar ik werd niet vrolijk van de reviews, totdat ik deze scanner tegenkwam. Meteen besteld en een dag later kon ik aan de slag. Ik moest wel even goochelen met de juiste instellingen maar eenmaal dat gevonden, werkt het als een trein. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit. Enige minpuntje vind ik de houder voor de negatieven. Al bij na de eerste dag zie ik al dat het kunststof beschadigingen heeft door het continue vervangen van de negatiefstroken (en ik heb er nogal wat liggen). Hierover zal ik Epson zelf nog wel even contacten. Ik vermoed dat er hier en daar binnenkort nog wel zal afbreken (maar vooralsnog is dit niet gebeurd). Ondanks dit een absolute aanrader.

MandyApie 07-09-2012
Geschreven voor: Epson V330

De scanner is het fantastisch. Hij heeft een supergoede resolutie en het scannen van (kleuren)negatieven is simpel en goed. De software komt simpel over, maar je kunt er uiteindelijk toch heel veel mee doen.
Voor mij de aankoop van het jaar!

Anoniem 01-03-2012
Geschreven voor: Epson V330

Een week geleden deze scanner gekocht, specifiek om kleurnegatieven te kunnen scannen. Reden hiervoor is een schoenendoos vol met mappen en het niet kunnen vaststellen wanneer gemaakt, had ik het er maar op moeten schrijven, en wat de foto's voorstellen.
Na het lezen van vele reviews was mijn conclusie, dat een Canon of Epson een juiste keuze zou zijn.
In 1 van de reviews werd de Epson V300 vergeleken met de Canon 5600F. Volgens de review gelijkwaardig, maar zowel de prijs als de zin "Only the V300, however, uses LEDs for scanning transparencies; the 5600F relies on a traditional light source, a cold-cathode fluorescent lamp" deden mij kiezen voor de Epson V330.
Inmiddels vele stroken gescand. Hierbij vind ik de gemaakte images allemaal te licht en dus iedere foto na scannen corrigeren op helderheid, contrast en kleur. De in de scan software aanwezige opties kleurherstel en tegenlichtcorrectie vind ik niet voldoen.
De in de Professionele modus aanvullende correctie mogelijkheden vind ik niet handig werken.
Wat mij ook niet is gelukt, is het scannen met 48-bit kleuren, althans, na de scanning wordt bij Eigenschappen in Windows 24-bit weergegeven.
OP zich vind ik dat niet erg, want de images van mijn digitale camera's zijn volgens Windows ook 24-bit en bevatten 180 dpi.
Ook wordt een enkele keer een negatief in 2-en gedeeld, dus 2 images. De oorzaak hiervan niet kunnen achterhalen. Een scan van zo'n negatief met Vuescan geeft wel 1 image.
Samengevat, redelijk tevreden, maar tijdrovend, per 4 negatieven al gauw zo'n 10 min bezig incl nabewerking. Het zal nog (vele?) weken duren voordat de schoenendoos met mappen allemaal gescand zijn.

Anoniem 01-03-2012

In aanvulling over het scannen van 1 negatief naar 2 images met hierop maar een deel van het negatief, gebeurt het ook af en toe, dat van het negatief maar een deel wordt getoond, dus het 2e deel helemaal niet. Ook in deze situatie levert Vuescan wel een complete image.
Uiteraard nieuwsgierig of andere gebruikers dit verschijnsel herkennen.
Ook nieuwsgierig naar het wel/niet kunnen scannen met 48-bit.

Anoniem 05-03-2012

Inmiddels meer dan 1000 negatieven gescand.
Een enkele keer wordt een negatief verkeerd en soms helemaal niet gescand. Behalve de reeds genoemde verkeerde scans is soms in de Preview een foto enigzins vierkant alsof onder- en bovenkant ontbreekt. Met Vuescan gaat het wel goed, dus de software? Vuescan geeft ook een donkerder resultaat.
Ik kwam ook negatieven van 6x6 en 3x3 tegen. 6x6 kan sowieso niet, maar 3x3 past wel in de houder.
Het is mij echter niet gelukt om in de Professionele modus de juiste maat van het negatief in te vullen.
Er vindt automatisch correctie plaats op de verhouding van het kleinbeeldformaat.
Bij de V500 versie moeten bovenstaande formaten wel mogelijk zijn, deze scanner kan dus alleen kleinbeeld formaten aan of ??? Tips zijn welkom.

Anoniem 03-03-2012

Ter aanvulling over te licht verkregen foto's, ik zie mijn foto's op een 22" Philips 226V scherm, die ik mbv meegeleverde software zo goed mogelijk heb gecalibreerd op helderheid, contrast en kleur.
Ook de kwaliteit van de foto speelt natuurlijk een rol en er zijn ook verschillen tussen merken negatieven, Afga, Kodak, Fuji. Wellicht speelt ook de ontwikkelcentrale een rol in de kwaliteit van het negatief. Of ouderdom nog van invloed is, geen idee.
Voor de achteraf correcties maak ik gebruik van Microsoft Office Picture Manager en Irfanview.

2801 29-02-2012
Geschreven voor: Epson V330

Fijn apparaat. Gezien bij mijn nicht, erg enthousiast. Ook foto's die "rood" zijn geworden krijgen weer de originele kleur terug.

Dirk de Reus 21-02-2012
Geschreven voor: Epson V330

Voor deze prijs een prima scanner, Zowel dia's als negatieven gescande zonder problemen.Vooral professionele mode geeft veel mogelijkheden voor deze prijs. Een aankoop waar je geen spijt van krijgt!
Snel geleverd en voor een goede prijs door Kamera Express.

2011-Henk 10-11-2011
Geschreven voor: Epson V330

Ik koos de scanner voor zijn resolutie. De uitvergrootmogelijkheden voor foto's, ook thumbnailformaat, zijn imposant; en de scankwaliteit voldoet daarbij aan mijn verwachtingen. Documenten en boekpagina's kunnen voldoende snel achtereen gescand worden; de grijsscan is zo goed selectief dat documentscans zich goed laten computer-bewerken tot zwartwit door contrastverhoging.
De scansnelheid ervaar ik bij 1:1 scans als gewoon, maar de scansnelheid neemt weinig af bij hoge-resolutie-instelingen en ik vind de scanner bij hoge resolutie best wel snel (Ik gebruik alleen de instelling "profesioneel").
Na ruim 300 fotoscans en 200 documentscans in de afgelopen twee weken, ben ik enthousiast over het gebruiksgemak: de multiple-zoom-instelling worden vastgehouden, zodat je series van foto's van hetzelfde formaat snel achter elkaar kunt scannen, waarbij de foto's met een volgnummer geordend meteen in de gewenste map geplaatst worden.
Opslaan kan in jpg of tiff; ik had graag ook opslaan in png gehad.
Groter dan A4-scannen vergt natuurlijk vanwege het A4-scanbed scannen in delen, voor het samenvoegen gebruik ik andere dan de bijgeleverde software en daar heb ik dus geen oordeel over.
Over de degelijkheid heb ik mijn twijfels. De lichtgewichtuitvoering heeft zijn nadelen: (a) Het dekselscharnier en de losse dekselonderdelen lijken kwetsbaar. (b) Toen ik de scanner eens met een boek erop op een niet-vlakke ondergrond had staan, schuurde de scanbalk over de bodemplaat, en liet daar een zichtbare schuurplek achter. (c) Uitzetten van het apparaat met 3 seconden de aan-uitknop vasthouden is niet evident: meestal is het resultaat dat het scanprogramma geactiveerd wordt op de computer, en dat dan de scanner niet uitgaat. (d) Het lichte gewicht maakt mogelijk de scanner gevoelig voor trillingen, ik heb vaag de indruk dat die soms op gedeeltes van de hoge-resolutiescans op pixelniveau te zien zijn.

Castell 12-09-2011
Geschreven voor: Epson V330

De cijfer 10 lijkt op deze site de zijn gegeven door mensen die nooit eerder een scanner hebben gehaad, in welk gevaal deze cijfer (volkomen subiectief) lijkt wer reel. Anders NIET.

UITGEBREID REVIEW: Deze enorme scanner is 4 maal groter (als totale volume) dan mijn 4 jaar oude Canon-Lide80 scanner, die dezelfde resoluties, functies en mogelijkheden had als deze Epson.
Deze bijna half meter lange scanner heeft (misschien om de hiervoor nodige oppervlakte te beperken) beide aansluitpunten (voor de stroom en pc kabels) aan de zijkant, maar aan de VÖÖRkant-zijkant nota bene i.p.v. de zijkant achter, waardoor de kabels hangen vooraan storend en lelijk, in het zicht.

De “EPSON scan” icoon (verschijnt na installatie van je scanner/CD) klikken, brengt de scan window te voorschijn. Rechtsboven in die window, heb je 4 scan modussen (of “modi”..enz): Volautomatisch, Thuis modus, Kantoor modus en Professionele modus.

Alleen maar de “Kantoormodus” is dus effectief en sneller dan de rest, maar ook hier, heb je meerdere nadelen:
De scanner heeft wel interessante schijnbaar bruikbare opties hierin zoals de helderheid en contrast aanpassen, maar omdat deze functies zijn te gebruiken maar als je eerst “Voorbeeldscan” kiest/doet en dan pas “Scannen”, ook als in die software window ook “Snel scannen” staat (door je) gevinkt, deze “snel scannen” van voorbeeld scan en daarna scannen laten je scan gebeuren in 50 seconden nota bene, bijna een minuut(!), voor een zeer simpele en kleine + maar een paar tekens en kleuren erop document, en met een USB2 verbinding dus, op een PC die Intel CORE i7 V-Pro processor heeft en 4GB RAM nota bene. (dus die van mij, een Acer Veriton 6610G).
Dus dat deze scanner “snel” is, is een misleidende reclame.

Ook met voorbeeldscan eerst (doen) en dan scannen, de grote aparte window die verschijnt (met het voorbeeld van je gescande document) heeft veel bruikbare functies erin die je kunt niet vinken, want die zijn bevroren/grijs. DIT voor de “gewone gebruiker” die geen computer specialist is(!).
Uitleg: Je hebt in de voorbeeld window 2 boven-hoofdrubrieken met functies eronder:
“Normaal” en “Thumbnail”. Onder “Thumbnail”, wat daar staat, zie ik niet want “Thumbnail” is bevroren/grijs/niet klikbaar.
Onder “Normaal” heb je in totaal 8 rubrieken/functies, waarvan maar 3 zijn groen en kun je erop klikken, 2 van roteren en een van foto inperken.
Als je de vraagteken onderaan links in deze voorbeeld window klikt, verschijnt de hulp en info verhaal/window met info over wat gebeurt als je op deze (incl. grijze/niet klikbare) functies klikt. Hoe moet je die klikbaar maken, staat niet.
Wie goed is in raden, kan puur uit zijn hoofd raden dat eerst “moet” je op de foto (voorbeeld foto) klikken om zo die bevroren/grijze opties in deze voorbeeldscan window te activeren. Waarom zijn die niet allemaal (maar een paar dus nu) geactiveerd, zou ik niet weten, misschien Epson hanteert voor ons (de klanten) de motto “Waarom makkelijk als het kan zo ingewikkeld”.

Als je van “Kantoormodus” naar “Thuis modus wilt en dat rechts boven daar kiest, i.p.v. naar die modus te gaan, de software laat beide (Epson scan en voorbeeld window) verdwijnen en ook de scan software afsluiten ZONDER de gevraagde/geklikte Thuismodus te laten verschijnen(!).
Je moet weer dus op de Epson scan klikken om het scan programma te openen. Dan pas verschijnt die automatisch in de eerder gekozen/gevraagde “Thuis modus”.
In vergelijking met Kantoormodus, hier mag je NIET kiezen direct scannen, of indien gewenst eerst voorbeeld scan en dan pas scannen, want hier “Scannen” staat bevroren/grijs/niet klikbaar.
Eerst dus voorbeeld scan, dan scannen, van hetzelfde simpele document. Totale duur 1 minuut, met USB2 en i7 pc processor dus. En met maar de “Kleurherstel” en “Stof verwijderen” functies gevinkt (van 5 opties totaal) in de scan window. Met 4 functies gevinkt, zo’n simpele document scannen neemt ongv. 1,15 minuut.
Een normale A4, bijv., een simpele Diploma/Certificaat, met heel weinig tekst erop en maar 2 kleuren, neemt ruim 2 minuten in beslag (scannen) in deze Thuismodus, met 4 (van 5 totaal) opties gevinkt. Ik heb dan “Ontrasteren” en “Tegenlichtcorrectie” des-gevinkt om te zien of het sneller gaat met maar 2 opties gevinkt (stof en kleur, zie boven), maar dit lijkt de software van deze Epson volkomen in de waar te brengen want hij “denkt” dan veel te lang (de blauwe wieltje draait op het scherm) en het totale scan gebeuren (nu dis met maar 2 gevinkte opties) duurt dan 10 minuten(!!!).
De hele scan gebeuren afsluiten en dan weer opstarten leek me een beter optie. Maar dat gaat ook niet meer goed want een window verschijnt die zegt dat geen communicatie met de scanner mogelijk is terwijl die AAN is en via zijn USB2 kabel met de pc verbonden. Die kabel dus uit en dan weer instoppen. Scannen van deze simpele Diploma met maar 2 opties gevinkt duurt 1,40 minuut. Onacceptabel dus, voor deze scanner waarvan Epson zegt compatibel (en hij is) met Windows 7 die de beste (net als mijn processor) en snelste is die bestaat.
Dat in deze Thuis-modus, het scan voorbeeld in de “Thumbnail” (van boven-menu) verschijnt, die hier wel klikbaar is (i.t.t. Thuismodus) is irrelevant aangezien weer naar “Normaal” boven-menu springen, of andersom, of wat dan ook doen, breng de software in de waar, en alles duurt heel erg lang.
GEEN Thuis-modus dus gebruiken(!) als je dezelfde dag het scanresultaat wilt zien.

Springen (doorschakelen) van een Modus naar en andere (nu van Thuismodus naar Professionele modus) duurt ongelofelijk lang, schakelt ook alles uit. Weer beginnen, zie ik maar 2 (van 5 totaal) opties gevinkt staan, en onderaan Voorbeeldscan en Scannen, beide opties klikbaar. Via Voorbeeldscan eerst, het totale scan gebeuren duurt een ongelofelijke 10 minuten.
De scan software afsluiten en dan weer in, geeft hetzelfde resultaat als in Thuismodus: “geen communicatie met de scanner mogelijk”. Weer de kabel uit en aan dan. Dan weer scannen… Zeer vermoeiend. Weer starten duurt sneller, maar het totale Epson scan gebeuren DEUGT NIET.

Van de Professionele-modus naar Volautomatische modus (rechtsboven) gaan, duurt (net als eerder bovengenoemd) heel lang. Eenmaal in Volautomatische modus, heb je geen voorbeeldscan. Alleen maar scan direct. Dit duurt ook lang (3 minuten) en je krijgt ook een zeer slechte scan, zeer overbelicht en ook nog gekropt (ingesneden, boven, rechts, links en onderaan). Je mist delen van je scan(diploma in mijn geval).
Het heeft (voor je dus, als user!) geen voorbeeld scan, maar hij gebruikt wel voorbeeldscan, omdat je hoort hem 2 maal apart scannen, en dan een voorbeeld scan (klein) verschijnt na de eerste scan in deze (enige, kleine) “Volautomatische modus” window, als je goed daar kijkt althans.
Deze volautomatische-modus window zegt ook “bezig met het maken van voorbeeldscan”. Waarvoor, zou ik niet weten, als noch jij noch de scanner-software heeft wat aan een voorbeeld aan.
Daarbij het missen van delen van je gescande document, maakt deze Volautomatische-modus onbruikbaar. Je hebt in deze modus ook geen helderheid of contrast om de altijd overbelichte (in alle modussen) scan te corrigeren, dus…vergeet deze modus.
Trouwens, de Kantoormodus lijkt de enige die geen ingecropte beeld geeft.
ALLE modussen geven/veroorzaken vaak programma-bevriezing waardoor je die (in Windows Taakbeheer, anders lukt het niet) moet beëindigen en dan opnieuw starten, wat ook NOOIT lukt vanwege “geen communicatie met de scanner..” gebeuren/melding, dus altijd moet de kabel steeds weer uit en weer in.
ALLE modussen geven een veel de witte/overbelichte scan/foto. De Kantoor-modus is de enige modus waarin je na voorbeeldscan de helderheid en contrast kunt regelen voordat je scant, om een zo dicht (bij het origineel) scan te krijgen. Deze modus lijkt ook het snelste, maar veel te lang in vergelijking met mijn zeer oude scanner (“Canoscan Lide80”). Daarbij het programma staat vaak vast. Steeds beëindigen in “Window Taakbeheer”(Ctrl+Alt+Delete) en dan ook niet te werken zonder de kabel uit en weer in, maakt de software van deze scanner een COLLOSALE BLUNDER.
De enorme afmetingen en de op verkeerde plek geplaatste kabels aansluitingen, maakt deze Epson-RAMP compleet. Dat ook bij het UITzetten van de scanner moet je minimaal 3 seconden (zo staat erop) op de UIT-toets blijven drukken (WIE in God’s naam heeft dit systeem verzonnen??? Is hij zwaar aan WIET verslaafd?) en soms zelfs dat zet de scanner niet uit (de stekker moet uit en weer in), laat duidelijk begrijpen WAT voor soort “waar” krijgt u voor uw geld. Succes ermee dus! (You’ll need it! HARD.) Want deze "Epson Perfection" is echt een PEREFCTE FLOP.

EXTRA INFO:
EPSON (producent) liegt ook zonder schaamte op alle sites, en geeft bewust misleidende informaties aan leveranciers. Hier een site waar u een videoclip reclame voor dit model kunt zien, gemaakt door Epson zelf (in engels):
Voor wie engels begrijpt en deze scanner heeft, merkt al direct de grote leugen over het openen van de deksel aan 2 kanten (lengte & breedte) die helemaal NIET WAAR is. De engelse stem in de reclame clip zegt “you can open the lid in portret of landscape orientation”. BS dus. Kan niet.
Hij zegt ook dat deze scanner een “slim-line design” heeft, wat ook een aberratie is aangezien deze is DE DIKKSTE SCANNER OOIT, en ook 3 maal dikker dan mijn ex-scanner Canosacn Lide80. Alleen maar misleidende reclame dus.
Maar ja, u bent gewaarschuwd(!).

HW 02-12-2011

Wat een ongelooflijk slecht Nederlands waardoor het een onleesbaar warverhaal is.

Alphonsus 06-12-2011

HW:

Even afgezien van het Nederlands is de inhoud van her review wel of niet reëel.

Nick078 30-08-2013

Prima scanner voor mensen die niet direct naar een Coolscan willen grijpen. Maar wat een dramatische review van Castello, tenenkrommend Nederlands en kritiek die nergens op gebaseerd is.

H.P.K. 23-08-2011
Geschreven voor: Epson V330

Een geweldig apparaat met heel veel mogelijkheden.
Ik kan deze Epson iedere potensionele koper van harte aanbevelen Gemakkelijke bediening,een kind kan de was doen.

J.Bösel 08-08-2011
Geschreven voor: Epson V330

Deze epson is zeker perfect voor wat hij doen moet.
Klasse.

Intellitrade Kft 23-06-2011
Geschreven voor: Epson V330

Uitermate geschikt voor het doel waarvoor we deze scanner kochten. Vele honderden dia's en negatieven in korte tijd online gebracht.
Afwikkeling via internetshop.nl ook prima.
In alle opzichten aanbevelenswaardig.

Silvana.A 08-06-2011
Geschreven voor: Epson V330

Prima scanner!!, handig en fijn in gebruikt. Helaas alleen wat langszaam, maar zeker een aanrader!

SanderNijmegen 06-06-2011
Geschreven voor: Epson V330

Na een paar weken kwam ik erachter dat er strepen door de scans kwamen. Na twee mailtjes aan Epson is op zaterdag de scanner opgehaald. De woensdag erna kreeg ik al een compleet nieuwe scanner geleverd! Geweldige service. De vervangende scanner werkt perfect. De software is eenvoudig te gebruiken en de resultaten van negatieven en foto's scannen zijn verbluffend

teuntjeremi 16-04-2011
Geschreven voor: Epson V330

Op Imac aangesloten, werkt erg goed en makkelijk. Binnen 10 minuten na ontvangst fotos aan het inscannen. Super apparaatje.

Herdersmat 18-02-2011
Geschreven voor: Epson V330

Heel gebruiksvriendelijk met voor de iets verder gevorderden extra veel mogelijkheden. Gebruik hem alleen voor het verwerken van foto's om in te voegen in film.
De ledverlichting is bijzonder omdat geen opwarmtijd nodig is. Ook het gelijktijdig kunnen verwerken van meerdere foto's in meerdere kaders is tijdwinst.
Of de scanner ook duurzaam is zal de tijd leren.

Sierpoland 02-12-2010
Geschreven voor: Epson V330

De vormgeving is goed, dikkere boeken zijn ook makkelijk te scannen.
Ik heb er nu pakweg 700 dia en negatieven meegescand
op 4800 dpi, ik moet zeggen ze zijn schitterend.
Nabewerking doe ik in Photoshop Elements.
Het kost wat tijd maar je kan eindelijk je boeken ondertussen uitlezen. Voor de prijs kun je amper een week een professionele scanner huren. Je houd er daarna in iedergeval een goede documenten scanner aan over.

martijn75 02-11-2010
Geschreven voor: Epson V330

Ik wilde al tijden oude foto's digitaliseren van vroeger. Veel foto's waren al ernstig vergeeld en als ik nog een paar jaar zou wachten zouden ze helemaal weg zijn. Zonde natuurlijk, daarom deze Epson V330 Photo gekocht. Wat een fantastisch apparaat, kind kan de was doen! Oude foto onder de scanner, openen met meegeleverde programma en even op "auto verbeteren" klikken, klaar is het! Daarna kun je de foto nog laten ontruisen 'hetgeen vaak (let op niet niet altijd) een nog mooier resultaat geeft. De kleur wordt weer prachtig opgehaald en mijn oude foto's zijn gered. Naast fotoscanner kun je er ook gewoon documenten mee scannen, je kunt er pdf's van maken, gewoon gebruiken als kopierapparaat, een document en scannen en direct via de mail versturen etc etc. Maar ik gebruik hem enkel voor foto's. Een absolute aanrader!!