Linksys Dual-Band Wireless-N ADSL2 Modem Gigabit Router

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Linksys Dual-Band Wireless-N ADSL2 Modem Gigabit Router op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,1

Davy Kager 11-03-2011

Ondanks de verhalen die ik op Kieskeurig (en andere websites) had gelezen over deze modemrouter, besloot ik toch om hem aan te schaffen. Ik verwachtte en hoopte dat Linksys inmiddels de problemen wel opgelost zou hebben, het is tenslotte een "vooraanstaand" merk. Terugkijkend op de afgelopen week vraag ik me af waarom ik niet wat meer aandacht besteed heb aan de eerdere reviews. De hardware, installatie en interface zijn prima in orde, maar er zijn ook een aantal negatieve punten, waarvan er één in het bijzonder het gebruik van deze modemrouter erg onprettig maakt. Ten eerste missen er een paar onderdelen in de web-interface. In het bijzonder zijn dit een mogelijkheid de router te herstarten, en een status-pagina voor de ADSL-verbinding. Beide onderdelen zijn wel te bereiken via speciale URL's, maar dat is niet optimaal, zeker niet als je niet op Internet wilt zoeken naar manieren om sommige (doorgaans toch vrij vanzelfsprekende) functies te gebruiken. Minder vanzelfsprekende functies die ook ontbreken zijn het instellen van IPv6 en het opzetten van een VLAN, maar daar is vaak wel mee te leven. Een groter probleem vormt echter de stabiliteit van de ADSL-modem. Zoals op vele websites is te lezen, valt de ADSL-verbinding letterlijk elke nacht uit. Een belangrijk gevolg hiervan is een internet-verbinding die steeds trager wordt, als je ISP tenminste een systeem gebruikt dat automatisch terugschakelt bij veel verbindingsfouten (b.v. KPN). Van onze anders zo stabiele 16 Mbps-verbinding is nu, na een krappe week, nog net 10 Mbps over. Verder is het me nog niet gelukt om met een hogere overdrachtssnelheid dan exact 3 MB/sec via de USB-poort bestanden te delen, ik vermoed dus dat hier een harde limiet op zit, maar dat is slechts een idee waar ik geen harde bewijzen voor heb. Ik ga deze WAG320N zo spoedig mogelijk retourneren, en raad hem iedereen van harte af.

jan.linux 08-01-2011

Ik heb deze router nu een jaar in gebruik. De installatie was heel eenvoudig. Als netwerkspecialist ben ik ook tevreden over de vele mogelijkheden.

Maar dan zijn er 3 problemen:

- Het wireless bereik is bijzonder slecht, en er is geen mogelijkheid tot uitbreiden met een externe antenne. Als je groot woont - zoals bij mij het geval - mag je een extra access point bijplaatsen.

- Bij een zware datatransfer tussen 2 lokale pc's vallen alle andere verbindingen weg, zowel wired als wireless. Zodra de transfer voltooid is zijn de verbindingen terug normaal.

- De betrouwbaarheid is beneden alle peil. Meerdere keren per maand valt de verbinding weg en moet de router fysiek gereset worden. Na een zoektocht in Google ben ik te weten gekomen dat dit een algemeen probleem is, en dat dit niet enkel bij mijn router het geval is.

Helaas is dit niet de eerste negatieve ervaring met buggy firmware van Cisco, een IP camera moet ook dagelijks gereset worden. Als Cisco Certified Network Associate raad ik dit product ten sterkste af.

guppy 12-04-2010

Strak design, prima handleiding middels CD-rom(eerst cd-rom er in en dan pas aansluiten).Aansluiten en installeren is een fluitje van een cent, merk wel op dat mijn adsl-leverancier in de lijst voorkomt van aanbieders, ander dient u zelf de gegevens in te vullen. Beveiligen van draadloos gedeelte WPA2 heel eenvoudig uit te voeren. Prima verbinding.
Voor de rest nog weinig van te zeggen. hoop dat hij zo stabiel blijft.

In en rondom het huis prima bereik. (staat in de meterkast).