Alecto SA-15

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Alecto SA-15 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

3,8

e***************@g******** 14-08-2022

Onbetrouwbaar

Pas gekochte rookmelder..is nu al 2 keer zonder reden afgegaan
Gelukkig waren we thuis om snel de batterij te verwijderen..
Wat als we niet thuis waren .hadden de buren alarm geslagen.
Melder weggegooid geen vertrouwen meer in

Officiele reactie van Hesdo 15-08-2022

Beste,

De SA-15 is al behoorlijk oud. Je kunt het beste de verloopdatum op de achterkant in de gaten houden, als deze is verlopen, dan wordt geadviseerd de melder te vervangen. Mochten er verder nog vragen zijn, dan horen wij het graag!

c********@h********** 14-10-2021

Slechte rookmelders

Geschreven voor: Alecto SA-15

Wat een waardeloze rookmelders zijn dit.
2 maanden geleden 3 stuks gekocht maar om de haverklap beginnen die dingen te loeien terwijl er niets aan de hand is. En dat niet 1 die toevallig slecht is maar allemaal!
Leuk ook voor onze hond als we overdag allemaal weg zijn.
Ook meerdere keren midden in de nacht, zijn onze buren dan ook weer blij mee.
Echt nog nooit zulke slechte kwaliteit meegemaakt. En dan willen ze met de tijd rookmelders ook nog verplicht stellen in huizen, mogen ze dit soort wel eerst gaan verbieden!

Minpunten

• Gaan spontaan loeien
  • Na de eerste keer gaan ze steeds vaker af

Officiele reactie van Hesdo 18-10-2021

De SA-15 is sinds 2016 uit ons assortiment.
Wij adviseren dit model, waarvan we niet meer in kunnen staan voor de kwaliteit van de sensor, nog te gebruiken.
Inmiddels hebben we veel modellen met een levensduur van 10 jaar (zoals bijvoorbeeld de SA-110) welke bij wetgeving ook verplicht is per juli 2022.
Uiteraard adviseren wij u graag bij het maken van een goede keuze.
U kunt contact met ons opnemen via: https://support.alecto.nl/nl/support/tickets/new
Ook telefonisch zijn wij bereikbaar op het nummer: 085 808 14 96

Rutger van Alecto Service.

Kor van der Waal 18-10-2017

Alecto SA-15

Geschreven voor: Alecto SA-15

De rookmelder Alecto SA-15 heeft enkele jaren goed gewerkt, maar geeft nu vals alarm. Bij het verwijderen van de batterij is de aansluiting van het apparaat op de batterij afgebroken. Dit onderdeel was niet meer van de batterij los te krijgen. Nu staat op de achterzijde van de rookmelder o.a. "Totaal vervangen in 12/2017." Het apparaat heeft gefunctioneerd tot 12-10-2017. Vooral onze buren vonden het vals alarm bijzonder storend. Zelf had ik hier minder last van, omdat de rookmelder op zolder hing; de levensduur had ik langer verwacht.

Pluspunten

• gebruikersgemak

Minpunten

• vals alarm
  • aansluiting met batterij niet los te krijgen
  • levensduur

Kris 07-08-2017

continu vals alarm!

Geschreven voor: Alecto SA-15

Ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik niet eerst de reviews heb gelezen, doe ik normaal namelijk wel. Sinds we ze in gebruik hebben (december 2016) al 4x 's nachts uit bed gepiept door een vals alarm. Eentje had ik al verwijderd maar nu is een andere los gegaan. Wat een drama! Misschien handig om te zeggen dat ik het volledige pakket heb gekocht, de BPB-01+ Brand Preventie Box. Mensen moeten dit in ieder geval wel weten voor ze tot aanschaf overgaan. Als positief punt kan ik melden dat ze makkelijk te installeren zijn en een hele duidelijk alarmtoon afgeven. Maar dat laatste is meteen het nadeel als het vals alarm is.

Pluspunten

• makkelijk te installeren
  • duidelijke alarmtoon

Minpunten

• DUIDELIJKE ALARMTOON
  • regelmatig vals alarm

Officiele reactie van Hesdo 08-08-2017

Neem in dit geval even contact op met ons Service Center ( 073-6411355) dan kunnen we kijken of we je kunnen helpen. Als er bij een optische rookmelder (en dat zijn vrijwel alle rookmelders die in Nederland verkocht worden) iets voor de sensor zit dan gaat deze af. Vaak is het probleem op te lossen door er even doorheen te spuiten met lucht of de stofzuiger er op te zetten. Verder heb je twee jaar garantie op onze rookmelders. om hier gebruik van te maken kun je op onze site het reparatieformulier invullen. www.alecto.nl
Houdt er wel rekening mee dat de sensor niet eeuwig meegaat, de datum tot wanneer de rookmelder gebruikt kan worden staat achterop vermeld.

wimmo 22-01-2017

vals alarm

Geschreven voor: Alecto SA-15

Een handige, goedkopen rookmelder, deze gaat zelfs af wanneer en geen brand/rook is.
Dit gebeurt meestal als je niet thus bent of midden in de nacht! niet echt prettig dus.
Melders van een ander merk doen dit niet ( bij ons)

Rockryder 11-01-2017

Eenvoudige maar degelijke rookmelder .

Geschreven voor: Alecto SA-15

Eenvoudig te monteren , handleiding duidelijk samengesteld .
Het pakket is volledig , batterij zit er bij , wat niet bij iedere rookmelder het geval is .
Alarm is luid genoeg en gemakkelijk te testen , het uitzicht is hedendaags en niet te groot .

Pluspunten

• gemakkelijke montage
  • hedendaags ontwerp
  • prijs/ kwaliteit verhouding

Minpunten

• bevestiging batterij kan beter

P.M. Poland 09-10-2016

Handig en makkelijk te installeren

Geschreven voor: Alecto SA-15

Deze rookmelders van Alecto laat zich makkelijk installeren. Ik heb er drie op verschillende verdiepingen van mijn huis en ze Communiceren uitstekend met elkaar. Natuurlijk heb ik ze getest en bij rook maakten ze alle drie alarm.

Pluspunten

• eenvoudig te instaleren
  • duidelijke gebruikershandleiding

BEAMER 20-05-2016

ALECTAO SA-15 EN NACHTRUST ?

Geschreven voor: Alecto SA-15

Volgens deze rookmelders zou ik de afgelopen weken al zeker 8 keer brand hebben gehad en wel telkens midden in de nacht. Telkens loos alarm maar wel de buren op de stoep.Zeer ergerlijk die Alecto SA-15.Onbegrijpelijk dat de "melders" nog te koop zijn.
Vandaag alle 5 Alecto "melders" uit mijn huis verwijderd richting afval.Slecht product !

Officiele reactie van Hesdo 23-05-2016

Beste Beamer,
Neem in zo'n geval even contact op met ons Service Center ( 073-6411355) dan kunnen we kijken of we je kunnen helpen. Als er bij een optische rookmelder (en dat zijn vrijwel alle rookmelders die in Nederland verkocht worden) iets voor de sensor zit dan gaat deze af. Vaak is het probleem op te lossen door er even doorheen te spuiten met lucht of de stofzuiger er op te zetten. Verder heb je twee jaar garantie op onze rookmelders.

ivootje 04-03-2015
Geschreven voor: Alecto SA-15

Vorig jaar september twee gekocht en ook hier na 6 maanden de piep voor batterijen leeg. Eruit en erin en hij is weer een paar dagen stil. Maar inderdaad, ze beginnen steevast 's nachts te piepen, dus de kinderen weer uit bed...

Op advies van de batterijenwinkelwebsite 9v lithiums besteld voor €9, want die zouden langer meegaan. Helaas had ik ze al besteld voor ik de recensies op kieskeurig had gelezen... stom... stom... stom...

Getriggerd door de verhalen hier werd ik erg nieuwsgierig wat voor batterijen er dan in het feestpakket van 6 stuks First Alerts (4x normaal, 1x CO, 1x hitte, kamer, ketel, keuken) zitten, die ik bij aanschaf van ons huis in 2009 heb gekocht. Wat blijkt: de originele, merkloze alkaline AAA batterijen.

Ofwel, snelle rekensom: 2x70 cent (AAA batterijen) voor tenminste 5 jaar plezier met de First Alerts versus 1x3,50 euro (9v blok) voor nog geen jaar plezier met Alecto. Ik ga het niet eens uitrekenen. Schandalig en bepaald niet duurzaam!!!

Nu dus voor €9 de stuk batterijen gekocht voor de Alecto's in de hoop dat ze langer meegaan. Had ik beter in First Alerts kunnen steken. Dat rekent snel rond en die zijn nog mooier ook (kleiner en degelijker plastic) en beter voor het milieu wat betreft batterijenverbruik. Stevige afstraffing voor mijn impulsaankoop in de graaibakken bij de bouwmarkt... :-(

Officiele reactie van Hesdo 06-03-2015

beste Ivo,
zo te zien lopen er hier een paar zaken door elkaar heen. Als de batterij van de SA-15 zwak wordt geeft de rookmelder tijdig een waarschuwing in de vorm van een tjilpend geluidje. Dit is een zacht geluid, eens 3-40 seconden, om u er op te attenderen dat de batterij aan vervanging toe is.
Als de batterij te snel leeg is kunt u binnen de garantieperiode van 24 maanden altijd contact met ons opnemen ( 073-6411355 of service@alecto.nl)voor een gratis nieuwe batterij.
Lithium batterijen zijn inderdaad een stuk duurder,dit is een optie die wij niet promoten.
Een hard alarm geeft de melder af als er zich iets voor de optische sensor bevindt: dit kan rook zijn, maar ook een pluisje of spinnetje iod. De rookmelder eens goed schoonzuigen met de stofzuiger is vaak al de oplossing. Blijft de rookmelder "spontaan" afgaan dan graag contact met ons service center opnemen.

Dhr. GR Bos 21-10-2014
Geschreven voor: Alecto SA-15

Ondeugelijk product. Rookmelders gaan spontaan af (midden in de nacht). Dit is al de 2e die na omruilen spontaan afgaat.

Laten misleiden door "de beste koop".
Volgens Alecto kwam het door een spinnetje voor de sensor.

Kennelijk leveren ze het spinnetje mee in de verpakking want de de 1e ging binnen 5 minuten na het uit de verpakking al spontaan af.

Doe jezelf een plezier en koop een ander merk, die werken wel gewoon.

Officiele reactie van Hesdo 22-10-2014

Geachte mijnheer Bos,

wij betreuren het zeer dat u tot tweemaal toe problemen met uw rookmelder heeft gehad.
Vriendelijk verzoek om contact met ons op te nemen (073-6411355) zodat we tot een bevredigende oplossing kunnen komen.

Deurlooj 30-09-2014
Geschreven voor: Alecto SA-15

Batterij heel snel leeg; jammer, want kost weer €5,= Nieuwe batterij gekocht, maar kan niet terug plaatsen. Zodra ik de batterij aansluit gaat hij af!
weggooien en een beter merk kopen.

Officiele reactie van Hesdo 01-10-2014

Beste gebruiker,
beide problemen zijn eenvoudig en snel door ons op te lossen, graag even contact opnemen met onze helpdesk: 073-6411355 of stuur een mailtje naar service@alecto.nl, dan heeft u in no time weer een goed werkende en betrouwbare rookmelder!

Alex.B. 23-09-2014
Geschreven voor: Alecto SA-15

Had er 4 gekocht (2 x set van 2) en redelijk makkelijk te installeren (wel goedkoop dun plastic) maar het is geen goed product. Hiervoor had ik vrijwel identieke First Alert rookmelders en deze deden het prima maar waren wat vergeeld. De First Alert werkten bijna 10 jaar op 1 batterij en deze Alecto SA-15 nog geen jaar. Midden in de nacht (natuurlijk altijd dan) een brandmelding (maar geen brand) en ook in de nacht piepen dat de batterijen leeg zijn. Ondingen. Geeft wat meer uit want in de nacht telkens je bed uit moeten komen door een vals alarm of batterij ben je verder van huis. Jammer genoeg worden de rookmelders alleen getest of ze brand dedecteren en niet op betrouwbaarheid of duurzaamheid. Volgende zal w.s. een First Alert worden van 30 euro per stuk. Beter 2 goede dan 4 slechte.

Officiele reactie van Hesdo 24-09-2014

Beste Alex,
de SA-15 -een rookmelder van nog geen 5 euro, en toch Beste Koop bij de Consumentenbond!!!- is een optische melder: wanneer er iets voor de sensor zit ( vaak een spinnetje of zo) kan het alarm afgaan inderdaad. Zuig hem eens schoon met de stofzuiger, dat lost dit probleem in bijna alle gevallen op.
Dat er een alarm gaat om aan te geven dat de batterij bijna leeg is puur uit veiligheidsoverwegingen, stel je voor dat je op de melder vertrouwd terwijl er lege batterijen in zitten!!!Uiteraard maakt deze functie geen verschil tussen dag en nacht, maar aangezien een batterij zeker een jaar meegaat kunt u hiervan niet veel last gehad hebben.
Blijft u toch problemen houden neem dan even contact op met onze helpdesk (073-6411355), u heeft immers 24 maanden garantie. Niet slecht voor een apparaat van 5 euro....

Dxexnxnxixs 08-12-2013
Geschreven voor: Alecto SA-15

Ik heb er ook één van Alecto gehad maar ook van een ander merk. Na 2 maanden zijn ze kapot omdat ze vals alarm geven.

Tenslotte heb ik ze helemaal open gemaakt.
Ook het zwarte rookkamertje waarin 2 ogen zitten schoon geveegd.
Helpt voor hooguit 1 of 2 weken later nog maar 2 uur.

Daarna gevoeligheidsknop (zit valk bij de zwarte rookkamer)
naar rechts gedraaid om gevoeligheid terug te draaien.
Maar dit werkt hooguit een dag daarna weer constant vals alarm. Ding woest kapot gegooid.

Op Duitse tv heb ik gezien dat elektronica fabrikanten de levensduur van artikelen doelbewust terugbrengen.
Zo gaat bv een wasmachine nog maar 4 tot 5 jaar mee ipv 13 jaar. Geld verdienen.

Installatie gemak. Er zit geen haakje aan om hem/haar ergens aan op te kunnen hangen.
Alarm is alleen te beëindigen door de batterij te verwijderen en dan loop je gehoorschade op.

Officiele reactie van Hesdo 10-12-2013

Beste Anonymus,
het is goed mogelijk dat uw rookmelder defect was, aan ieder product kan wel eens iets niet goed zijn. Dat is nog geen reden het hele product af te kraken en in de vuilnisbak te gooien: dat is weliswaar uw eigen vrije keuze maar wel zonde en een niet erg reële benadering van het probleem.
Alecto geeft u niet voor niets 24 maanden garantie, gebruik die dan ook!
Ten aanzien van de installatie: er wordt bevestigingsmateriaal meegeleverd, daarnaast hebben wij ook de MK-1, een magnetisch bevestigingssysteem. Makkelijker kan het niet!
Een haakje is niet erg zinvol, een rookmelder moet aan het plafond bevestigd worden en daar zal weinig te vinden zijn om hem aan te haken.
Al met al: volgende keer niet weggooien maar even onze helpdesk bellen ( 073-6411355) dan komen we er samen altijd uit!

Sextant 13-07-2013
Geschreven voor: Alecto SA-15

Rookmelder gekocht vanwege positieve test consumentenbond, helaas begint het ding vanzelf te piepen (zonder rook) Een rookmelder moet je kunnen vertrouwen en dat kan bij deze dus niet. Afijn mailtje gestuurd naar Alecto, mailtje terug, ding terugsturen met bonnetje, maar geen bonnetje meer. Overigens had ik in mijn mailtje geschreven, dat ik ervan uitging, dat ze een onbetrouwbare rookmelder graag terug wilde hebben, om het ding te onderzoeken! Kennelijk niet dus! Niet verstandig van Alecto, Alecto verkoopt meer, maar voor mij geen Alecto meer.

Donni 18-10-2011
Geschreven voor: Alecto SA-15

Deze rookmelder was eens de "beste koop" van De Consumentenbond. Helaas is dit een slechte koop! Deze rookmelder gaat opeens af, geeft het singaal af dat de baterij vervangen moet worden terwijl dit niet nodig. Een relatief goedkope brandmelder, maar onbruikbaar!
Ik ben nu overgestapt naar Ajax Kidde rookmelder 29D, deze kwam als beste uit de test van De Consumentenbond. Ongeveer twee maal zo duur, maar hopelijk beter.

Officiele reactie van Hesdo 19-10-2011

De SA-15 is een optische melder, dwz dat deze afgaat wanneer er iets voor de sensor gedetecteerd wordt. De praktijk leert dat het overgrote deel van dit soort storingen veroorzaakt wordt door stof of bv een spinnetje voor de sensor.
Wij raden aan met de stofzuiger de ruimte voor de sensor eens goed schoon te maken.

WimE15 25-09-2011
Geschreven voor: Alecto SA-15

Onbruikbaar, want gaat spontaan af. We hebben er al 3 gehad waarbij dit gebeurt. Dat wil je niet, want heel vervelend voor de buurt als je niet thuis bent.

knifto 25-01-2011
Geschreven voor: Alecto SA-15

Voor mij nooit meer deze rookmelder, om de haverklap spontaan afgaan op de meest idiote momenten. Is niet uit te zetten met de knop, alleen eraf draaien en de batterij eruit halen helpt.

cedo13 16-01-2011

Zwak apparaat,
Ik heb er 2 van deze Alecto SA 1 in huis. Een op de overloop en die werkt goed. Een heb ik er beneden in de hal en die geeft continu een piep met tussenpozen van 20 seconden. Ik dacht dat er sprake is van een soort van luchstroming, maar in de keuken piept hij ook. Er zit een nieuwe Duracell batterij in, misschien matcht die niet goed met het apparaat.

Advies: koop geen Alecto. Ik ga over op een gedegen apparaat.

Jack16 20-05-2010
Geschreven voor: Alecto SA-15

Ik heb ook 2 van deze rookmelders, maar deze hebben geen dienst meer. Ze gaan spontaan af zonder rook of vuur.
Service dienst van Alecto is niet thuis omdat ik het aankoopbonnetje niet meer heb.

Janke53 15-03-2010
Geschreven voor: Alecto SA-15

Wij hebben 2 van deze rookmelders.
We gebruiken ze nu niet meer, want ze gaan spontaan af.
Dus waardeloze dingen.
Je moet de batterij eruit peuteren voordat ze stoppen.

UTR030 10-02-2010
Geschreven voor: Alecto SA-15

Geen hele ingewikkelde en uitgebreide rookmelder, maar voor ons thuis is deze prima. Ik heb er in totaal 3 hangen (1 op de gang, 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer).

Testknopje werkt prima, handleiding is zeer beknopt (maar niet nodig gehad) en installatie is binnen enkele minuten gebeurt.

Degelijkheid lijkt me voldoende, al kan ik er nu nog niet echt veel over zeggen. Dus vandaar een 6-je!