Garmin Dakota 20

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Garmin Dakota 20 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Lieven 13-03-2022
  • Product gekregen

Sterk en degelijk

Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Ik heb deze al ongeveer 13 jaar. Is een ongelooflijk sterk toestel. Het is al meerdere malen van mijn fiets tegen 20km/uur op de kasseien of asfalt gevallen en het blijft maar werken. Schermverlichting kan beter maar gezien de toenmalige technologie ben ik er zeer tevreden over. Mij hoor je zeker niet klagen.

Pluspunten

• betrouwbaar
  • lange levensduur

Minpunten

• soms trage opstart om satelieten te vinden
  • beeldkwaliteit

Oldy 20-02-2017

Een van de beste voor wandelaars

Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Wij wandelen/struinen/klimmen nu ruim 5 JAAR (!!!!!!!!) met onze Dakota 20 door heel Europa. Grote klasse. Er staat nu bijna 5000 km op de totaalteller. Met een goede topokaart loop je zelfs door 30 cm sneeuw over onzichtbare bospaden. Nog nooit verdwaald. Al die reviews over gebruik in de auto: ONZIN!!! Daar is hij niet voor. Als je dat wilt, heb je je niet goed geöriënteerd. Zelfs voor fietsen is hij al minder geschikt. Hij is voor hikers.
Als je hem koopt heeft hij een lege basiskaart. Voor het omgaan met deze GPS bestaan 2 kaarttypes; Één voor de computer, daar maakt Basecamp de kaart zichtbaar en kun je routes maken of vinden op internet; en één voor de GPS. Ga eerst dus eerst lezen/studeren. Begin in Nederland met de gratis OpenFietsMap kaart. Zet in de computer en op je GPS en ga oefenen met een gpx-track op de Dakota zetten via USB en hem lopen. Met een gpx-track zelf opnemen en later bewerken op de computer. Later zoek je op internet kaarten van andere landen (OpenStreetMap).
De kaarten van Garmin zelf zijn duur, maar dat is een keuze.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Vele mogelijkheden
  • Goed intern geheugen bij wissel Batterijen
  • Extra MicroSD mogelijk
  • Bijna 6 jaar intensief gebruik

Minpunten

• Soms wat traag met satellietzoeken (leeftijd?)

GPSRoefel 28-07-2014
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Deze gekocht om zijn grote en handzaamheid.
Totaal geen spijt van wanneer je je apparaat kent kun je er van op aan en dat is een hele gerust stelling.
Gebruik dagelijks voor GEO Caching en het uitzetten van nieuwe caches een heel precies apparaat voor deze doeleinde snel en precies dat is heerlijk. Goed overzicht op het scherm ook aan te passen aan eigen indeling en eigen profielen.

GPSRoefel 15-11-2014

Daar dat dit z'n fijn toestel is ga je naar gelang het gebruik ook veel meer leren over WP aanmaken vernoemen middelen en beheren, peilen in graden en afstanden kortom ken je toestel en ga er voor.
Iemand die nooit met z'n toestel gewerkt heeft zal hiervoor toch een zelf studie moeten gaan doen.Het is eenmaal niet kopen en gelijk alles er over weten dat zal vies tegen vallen. Dat is wat je ook leest in sommige reviews.
De zelf studie kan gelukkig tegenwoordig al via internet volgen bij verschillende informatie bronnen. Of even een cursus volgen helpt ook vaak. Dit alles heb ik ook gedaan met resultaat. Een goede kaart is natuurlijk ook heel belangrijk die er standaard op zitten is niets maar om een gedetailleerde kaart te kopen is best duur soms nog meer dan het toestel kost in verhouding.
Ik zelf heb een 8GB kaart van Europa er in zitten daar staan zeer veel details op dat is heel erg handig wanneer je ergens loopt of fiets op onbekend terrein. Deze kaart is ooit eens gemaakt voor mij en ben daar ook heel blij mee.
Samen met de kaard en de kennis van het toestel heb je gewoon iets waardevols in handen.
Groet van GPS Roefel zie geocaching.com

nieborgp 13-07-2014
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Ongelofelijk slecht apparaat. Het duurt lang voordat de GPS eindelijk contact heeft met satellieten. Na 3 jaar kon het apparaat compleet afschrijven. Geen aanrader

edzwal 01-09-2013
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Ik gebruik 'm met name om routes te fietsen en te geocach-en. Nooit eerder gedaan maar met behulp van het Net en de duidelijke uitleg bij diverse geoCaching sites een fluitje van een cent. Daarbij is de bediening van de D20 eenvoudig en begrijpelijk. Misschien mag de gebruiksaanwijzing wat beter maar uitleg en filmpjes zijn er in overvloed te bekijken op het Internet.

Algemeen.
---------
Beeldkwaliteit zou wat beter mogen zijn maar desondanks geen echte belemmering om het toestel te gebruiken zonder enig probleem. Het is zeker niet zo slecht dat het apparaat niet de gebruiken zou zijn. Er is zelfs iemand die vanwege een bijzonder negatieve review besluit om de Dakota dan maar niet te kopen. Dom. Voor de prijs die je nu bij Bever betaald, is het een dijk van een apparaat. Vergelijkingen maken met een TomTom is misschien nog wel dommer. Het zijn twee totaal verschillende technieken. Daarbij wordt de TomTom 1000x meer verkocht als een handheld GPS die voor een klein groepje mensen interessant is. Geklaag over dure kaarten is niet evident: download gewoon de kaarten die je wilt hebben van Opensource Map. Ten leste: het geklaag over batterijen. Wat heb je liever? Een tweetal goedkope AA cellen of een dure extra accu? Koop bij Ikea een setje oplaadbare batterijen (door de Consumenten Bond als beste getest) met een lader. Zorg ervoor dat je altijd een opgeladen setje bij je hebt en je kunt zo lang weg zijn met de GPS dat er een amber alert wordt uitgegeven.

Scherm: kan beter zijn maar is gewoon goed bruikbaar.
Geheugen: koop een microSD van 8GB erbij voor een tientje.
Prijs: zoals alle handheld GPSsen behoorlijk aan de prijs.
Mogelijkheden: teveel om op te noemen.
Paperless Geocaching: wat een gemak!!!
Kaarten: haal ze op bij OpenSource Map. Verschillende op het net!
Fietsstuurhouder: Koop bij Bever. €11,50 i.p.v. €24,50 bij sommigen.

Al bij al. Voor €179 een prachtig ding.

PS Van de duurzaamheid kan ik nog niet veel vertellen. Toch, afgaande op het ontwerp van de GPPS geef ik op voorhand maar een 8

Wortelstampot 23-08-2013
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

De beeldkwaliteit is slecht, de touchscreen krasgevoelig en absurd dat een GPS standaard uitgerust wordt met een wereldkaart met hoofdwegen ipv een fatsoenlijke hike, fiets of wandelkaart (van de Benelux bijvoorbeeld). Daar heb ik voor een prikkie een TomTom voor autonavigatie. Dus mag je nog eens extra 100 euro voor een DVD met wandelroutes Benelux te ontvangen. Ik vind het echt slecht.

edzwal 01-09-2013

@Sjoerd. Jammer dat je je laat leiden door iemand die geen onderscheid kan maken tussen een handheld GPS voor routering en tracking op kaarten die TomTom niet eens heeft en kaarten die gratis te downloaden zijn. Voor de auto heb ik een TomTom, voor fietsen en geocaching een handheld GPS. Prijs verschil tussen de twee apparaten komt gewoon doordat er -tig meer TomToms verkocht worden dan zo'n specialistisch apparaat als handheld GPS. En daarbij: herinner je nog de prijzen van de TomTom toen die net uitkwam?! Je laat een mooi ding met een mooie korting liggen.

sjoerd jaasma 28-08-2013

Dank, dat geeft bij mij de doorslag, dit apparaat niet te kopen bij Bever, want daar zijn ze nu in de aanbieding.

verp65 11-08-2013
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

De Dakota 20 is een degelijke GPS die snel de satellieten vindt, tegen een stootje kan, en meer dan 10 uur werkt op 2 Ikea NiMH AA oplaadbare batterijen. Ik heb er kaarten van OpenStreetMap op gezet, en dat werkt prima. Via USB kun je data van en naar de GPS overbrengen, zoals kaarten en tracks. De gelopen tracks kun je dan verder op de pc bekijken met bv gratis software zoals viking. Als wandelaar kun je er dus een hoop plezier aan beleven.

Een paar minpunten:
* Het scherm heeft een wel erg lage resolutie, en dat is hinderlijk: wil je goed kunnen zien hoe de route gaat, dan moet je ver inzoomen, en daarbij raak je het overzicht over de kaart kwijt.
* De handleiding is vreselijk slecht: oppervlakkig, te beknopt, en met onjuistheden. Gelukkig zijn op youtube volop filmpjes te vinden waarin de mogelijkheden van deze GPS wel goed beschreven worden; het is zeer de moeite waard er daar een aantal van te bekijken!

Erik W 16-02-2013
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Super ding dit, GPS is erg nauwkeurig, zit er heel af en toe 1-3meter naast. En wat een instellingen en mogelijkheden zeg.
Let op: afhankelijk waarvoor je hem instelt: geocaching, boot, etc, heeft hij weer meer/minder opties/mogelijkheden.
Hij vind erg snel de satellieten. Hij voelt heel robuust aan en kan tegen een stootje.
Ik heb er 2maanden geleden gewone batterijen in gedaan, en na vele uren zijn ze nog 4 streepjes. doe er straks oplaadbare in, kan het nog langer mee.

Nadeel vind ik het grafisch kwaliteit van het scherm, is duidelijk al techniek van 5-6jaar oud. maar Touch screen werkt wel snel en nauwkeurig.
In kaart-stand, als je aan het geocaching bent, dan heb je veel opties met wat het scherm je kan laten zien in 2 vakjes: afstand tot object, tijd tot object, gemiddelde wandelsnelheid, totale snelheid,, coördinatie, en nog veel meer. had dit laatst niet goed ingesteld, en kreeg het niet zo 123 weer zoals ik het wou. soms heeft hij te veel mogelijkheden/instellingen. maar als ik daar aan gewend ben zeur ik niet meer.

GPSRoefel 15-11-2014

Beste Erik,
Het grafisch vermogen licht grotendeels aan de kaart die je er in hebt zitten.
Zelf heb ik een 8GB kaart van Europa er inzitten die heeft ooit iemand voor mij gemaakt.
Op deze kaart zie ik hekjes in weilanden, molens postkantoren, banken ens. Laats liep ik in een gebied met veel water, sloten en begroeiing, doordat ik goed uit zoemde zag ik waar de dammetjes waren om over de sloten te kunnen komen en m'n cache te vinden.

Janja390 22-01-2013
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Apparaat geckocht om te geocachen.
Kaarten wisselend van kwaliteit, topo kaarten zijn goed. (maar dat heeft niets met de GPS te maken).

Plus:
Doet wat hij moet doen
nauwkeurig
heeft snel satellieten gevonden
eenvoudig van gebruik
goed voor geocaching

Min:
Scherm onleesbaar in de zon
Vreselijk traag met POI's
Vreselijk traag voor route berekening (voor mij waardeloos als auto navigatie). Inferieur tov mijn TomTOm
Kompas geeft (af en toe) bij geoachaching de foute richting aan
Dikte van het apparaat
Geen oplaadbare Accu (2 AA batterijen nodig)
Vanwege het kleine scherm zijn (grotere) tracks niet af te lezen.

Janja390 27-01-2013

Robbedepop:
Ik kan pas een apparaat beoordelen als ik er intensief gebruik van heb gemaakt en kan vergelijken met andere GPS'en. Wat mij nu (negatief) opvalt is idd de dikte en de batterijen (waar ik initieel geen problemen mee zag). Tijdens het skieen heb ik deze gebruikt (voor tracks) en dan moet je dagelijks batterijen wisselen.

Absolute minpunten zijn het kleine scherm (goed voor geoacachen, wandelen en fietsen, but that's it), de vreselijk slechte afleesbaarheid in de zon en de traagheid (eigenlijk onbruikbaar) voor het zoeken in POI's.

Al met al (voor mij) een acceptabel apparaat, maar niets bijzonders.

robbedebop 23-01-2013

IK snap niet dat jij deze hebt gekocht!!!
Je wist toch van twee AA batterijen(oplaadbare) en dat hij wat dik was.
En dat deze niet voor Auto maar voor fiets is!!!!!
Voor mij is deze Dakota 20 geweldig en brengt je naar de
mooiste plekken met dan wel een fietskaart.

twoerden 21-03-2012
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Deze gps heeft mij al veel de weg gewezen in Europa. Het is een fijne gps en makkelijk in gebruik. Deze heb ik inmiddels al 2 1/2 jaar en met plezier. Bij de site van Garmin had ik de citynavigator van Rome en Edinnburgh gekocht en deze gps bracht mij overal waar ik wilde zijn zonder omwegen. Vooral als je de navigatie in "vogelvlucht" zet. dan loop je er helemaal binnendoor heen. Via Futurumshop had ik de gps gekocht en daarbij ook de topografische kaart van NL. Ik woon vlakbij nationaal park de Peel en ook hier kwam ik overal waar ik wilde zijn en kon ik goed zien waar ik mij precies bevond. Altijd handig in zo'n park.
Helaas zette ik de gps van de week aan en was het scherm gestreept en zat er een zwarte ( brand ) plek op het scherm. Dit verbaasde mij omdat ik altijd zuinig ben geweest en de gps nog nooit heb laten vallen. Ik had even contact opgenomen met Futurumshop en kon ik de gps gratis retour sturen. Ik krijg net bericht dat de gps inderdaad kapot is en buiten de garantie valt, dit is namelijk 2 jaar. Ik kan een nieuwe bestellen tegen een gereduceerd tarief en dat is wel netjes. Dus lof voor de Futurumshop, maar ik had wel een langere levensduur verwacht van deze gps. Zeker omdat ik deze niet dagelijks gebruik en er netjes mee omgegaan ben.
Ik ben wel ingegaan op het voorstel voor een nieuwe gps tegen een gereduceerd tarief en ik hoop dat het gewoon een maandagmorgen- geval is geweest en de nieuwe langer mee zal gaan.

paul1112 04-12-2011
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Sinds één week in bezit en ik wil er al niet meer van scheiden. In het begin is het wat zoeken maar samen met basecamp is het uitstippelen van routes echt kinderspel. Topproduct !!

margie 35 08-11-2011
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Ik heb nu 3 maanden een Dakota 20 en deze heeft mij veel ergernis opgeleverd. Het kaartmateriaal(nieuwste) is van zeker 15 jaar geleden!! Er staan restaurants op die er al lang niet meer zijn en nieuwe fietswegen/paden kent deze al helemaal niet.
Als je vragen aan de servicedesk stelt, zowel in de USA als in de Benelux krijg je geen antwoord.
Vorige week toch weer gebruikt en hij gaf niet aan waar ik links of rechtsaf zou moeten gaan voor de route zodat we met fietsen midden door een zandverstuiving gingen!!! Als je een kompas wilt is die goed, maar voor routeplannen heb je er niets aan.

Andre666 09-11-2011

Moet je meer euro's uitgeven aan kaarten en die dan ook installeren. Op alle onderdelen een 10 scoren is niet geloofwaardig. Een 1 geven zegt ook iets over de gebruiker.

margie 35 28-02-2012

De kaart van open street maps is inderdaad beter. Toch hadden we nog niet de kortste route en fietsten we om. In een plaats met erg kleine nauwe straatjes heb je er ook niets aan. Het is niet mogelijk je te oriënteren. De service desk heeft me nog steeds geen antwoorden gegeven op de vragen die ik stelde. Voor een apparaat met dure fietskaart mag je toch betere service verwachten.

Anoniem 10-11-2011

Ik ben absoluut geen fan van de Dakota en ik heb hem al snel ingruild voor een Oregon. Maar de ervaring die u er mee heeft ligt, denk ik een beetje aan u zelf. Op de Dakota kan je b.v. op een aantal manieren die navigatie aanpassen aan het doel. Ga je fietsen stel hem dan in op Via weg herberekenen. Ga je wandelen of geocachen stel hem dan in op Offroad herberekenen om maar eens wat te noemen. Hiervoor selecteer je eerst een doel geocache of een route. Daarna stel je in hoe je er naar toe wilt gaan: Hoofdscherm->Waarheen->Via weg herberekenen of Offroad herberekenen.

Suc6
Cor

margie 35 14-11-2011

Andre666 en basofiel: de fietskaart die in de Garmin Dakota 20 zit is een Benelux kaart van Garmin, de allernieuwste!! We hebben het in augustus gekocht voor heel veel geld namelijk € 129,00!! Dan verwacht je ook dat de kaart is bijgewerkt tot augustus 2011.
De kaart valt op dit moment niet te updaten.
Thik Hai: voor de kortste route via weg gebruik ik ook de optie via weg herberekenen, maar i.p.v. naar het zuiden door het park (en daar liggen wel degelijk fietspaden) leidt de kaart je via een omweg naar het eindpunt. We hebben tot 2 maal toe de servicedesk gemaild en geen reactie ontvangen, via de telefoon nog geprobeerd en niet te bereiken. Zo kun je ook niet leren er mee om te gaan.

marneli 07-12-2011

Hallo Margie 35

Heb Dakota 20 nu 2 maanden en ben zeer tevreden.
De topografische kaart van benelux is maar beperkt en erg duur.
Heb via internet de open-street-maps van benelux en duitsland gedownload, deze werken zeer goed.(enkele onzuiverheden). Op deze kaarten zijn de straatnamen aangegeven en bij de kaart benelux zelfs op straatnamen te zoeken (duitse kaart minder,is echter in ontwikkeling). Belangrijk voordeel is dat deze kaarten geheel gratis ter beschikking worden gesteld en regelmatig worden geactualiseerd.

basofiel 08-11-2011

Wat voor kaart heb je? Ik woon in een nieuwbouwbuurt, veel jonger dan 15 jaar en alle wegen staan op de kaart. Ook de wegen van een paar jaar oud zijn vermeld

Flaker91 26-09-2011
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Heb hem nu bijna een jaar, geweldig apparaat!
Hij heeft me in een jaar tijd maar 1 keer in de steek gelaten en dat was m'n eigen schuld (batterijen waren op :p).
Tip: als je van plan bent hem de hele dag aan te laten staan, neem dan wel een setje reserve-batterijen mee.
Als je hem van 8 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds continu gebruikt, zit je waarschijnlijk net voor het einde van je dag zonder stroom.

Fietskaarten erop gezet bij gebrek aan een land-map van Europa. Ideaal als je geocaches zoekt tijdens het fietsen.

nl13286 15-07-2011
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Een geweldige GPS ontvanger die ik voornamelijk ga gebruiken voor geocaching. Genoeg mogelijkheden en gebruiksvriendelijk. Er zijn veel verschillende profielen om voor elke bezigheid de beste instellingen hiervoor vast te zetten. De behuizing is erg handzaam en past precies goed in de palm van mijn hand. Om er fijn mee te werken moet je er wel andere kaarten opzetten dan die er standaard opstaat. Van deze koop heb ik geen spijt. Via T-online gekocht en was leverbaar binnen 5 dagen volgens de site. Helaas heb ik wat langer moeten wachten dan dat. Als je goedkoop uit wil zijn en wel een week geduld heb, een goeie keuze.

basofiel 10-07-2011
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Ik heb tot nu toe de eTrex legend cx gebruikt. Deze vond ik ook wel aardig, maar de Dakota 20 is echt een klasse hoger. Heeft snel de satellieten te pakken en heeft ook geen problemen onder een bladerdak. Ik vind het scherm goed, ook in de zon. Met geocaching is de extra info over de caches erg handig en maakt paperless geocaching mogelijk.

Walliebal13 23-06-2011
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Ik heb de Dakota 20 aangeschaft voor het fietsen (race en mtb) en wandeltochten in het buitenland. Edge 705 is mij te uitgebreid (coaching etc) en voor het overzetten van activiteiten op de pc (Garmin Connect en Training Center) gebruik ik mijn Forerunner 405. Als kaarten gebruik ik de zg OSM. Die zijn zeer gedetaillerd en zijn gratis. Even zoeken naar de gmapsupp.img van een bepaald gebied/land en deze op een microSD kaartje zetten voor in je Dakota 20. Ik gebruik trouwens zonder problemen een 16Gb microSD. Het apparaat heeft de satelieten snel gevonden. Scherm is groot genoeg voor op de fiets. Je kunt een hoop instellen. Snelheidsweergave is behoorlijk precies (weinig vertraging) in tegenstelling tot mijn Forerunner. Die geeft de snelheid pas een paar seconden later aan (vertraging van doorgeven dus). De Dakota heeft daar veel minder last van. Al met al een mooi apparaat dat prima te gerbuiken is voor verschillende activiteiten (wandelen, fietsen en eventueel in de auto=routeerbaar).

wimdepoetie 22-01-2012

hallo walliebal13,
ik heb een vraagje voor je,ik heb de dakota 10 in mijn bezit,als ik een mtb route ga rijden(een opgeslagen track)heb ik het volgende probleem:ik klik op de desbetreffende track,daarna toon op kaart(geeft hij met een zwarte lijn het parcour aan)klik ik op ga en zet de hoogte meestal op 50m,maar dan geeft hij de te rijden lijn in de kleur paars/lila aan.Ik heb alles al geprobeert maar krijg de kleur niet veranderd,ik heb liever een zwarte lijn,die is namelijk beter zichtbaar als ik in het bos rijd.
weet jij misschien hoe ik dit wel in een zwarte lijn kan krijgen,misschien heb jij dit ook al gehad.
alvast bedankt voor je reactie,je zou me enorm helpen.

Erik2389 25-05-2011
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Het display is erg slecht. Het geeft heel weinig ligt. De bijbehorende foto is erg geflatteerd.
Hij vindt trouwens de satellieten wel snel

AOO 19-02-2011
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Ik heb deze tijger nu ruim 1 jaar. Heb er lang over getwijfeld welke meerwaarde een gps mij kon bieden. Ik loop regelmatig en sinds enkele jaren ook diverse wandeltochten. Mijn nieuwsgierigheid bevredigen is doorslaggevend geweest. WIl altijd graag weten waar ik ben en hoeveel ik nog moet. Ook gemiddelde snelheid en hoever tot eindpunt. Aangezien er nog legio andere handige zaken opzitten zoals op coordinaten lopen of zon op/onder. En een kompas, hoogte/dieptemeter. Het enige waar je even voor moet zitten is de instelling zodat je batterijen niet te snel leeglopen. Wil je je gelopen route opnemen bijvoorbeeld of juist alleen weten waar je naar toe moet lopen. Scherm auto uit na 1 minuut. Helderheid inschakelen. Ik heb wel een snellader gekocht (15 minuten en volop stroom inde batterijen, gewoon in de rugzak). Duurzaamheid batterijen op stand van opnemen route = 3 uur max. Hoe meer of vaker je aan de instellingen of in de menus zit te klooien des hoger is het verbruik van je batterijen.
Dit apparaat heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt.
Kaarten zijn viavia makkelijk te verkrijgen dus garmin hoef j maar 1x te spekken haha. Via diverse sites zijn wandelroutes te uploaden. Meestal gpx files. Gewoon op je microsdkaartje pompen en lopen maar. Je het geen (ik herhaal geen) mapsource nodig. ROutes kun je ook via afstandmeten.nl zelf maken. Waar ook ter wereld. De enige beperking is of je de juiste kaart op je microsdkaartje hebt gezet.
Een neopreen hoesje is wel makkelijk als accesoire, maar allerlei bevestigingringen e.d. zijn m.i. onzin. Een tie-ripje is veel goedkoper (neem wel je kniptangetje mee hahaha).
Succes met dit verhaal en doe er wel of niet je voordeel mee.

andre2712 09-10-2010
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Sinds 5 dagen in bezit. Gekocht via een internetshop.
Lekker compact in de handpalm. Dus niet zo opzichtig aan het geocachen. Direct de software geupdated via de Garmin-site. Dat moet je wel doen. Kun je direct aan de slag met GPX-bestanden.
Zeer nauwkeurig device. Snel doorklikken in de menu's.
Klein Toppertje

Perry123456789 06-09-2010
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Het apparaat is eenvoudig te bedienen. Ik gebruik hem alleen om te wandelen, ik heb er een fietssteun bij gekocht, maar daarvoor lijkt hij me bij nader inzien niet zo geschikt. Het scherm is niet zo heel groot (4 x 5.5cm) en bij fietsen heb ik meer behoefte aan een groter overzicht (tenzij je een vooraf ingestelde route wilt fietsen) dit vraagt zo ver uitzoomen dat je de details mist. Bovendien is de leesbaarheid van het scherm afhankelijk van de lichtinval. Het beeld is optimaal als de zon er in schijnt. Als je de dakota in je hand houdt, kun je zelf de meest optimale positie bepalen, als de dakota vastzit lijkt me dat toch een probleem.
In het begin had ik ook problemen met batterijen die erg snel leeg waren, maar dat lag waarschijnlijk meer aan een slechte batterijoplader dan aan de dakota. Met batterijbesparende opties aangezet gaat het wel goed. Het beeld schakelt dan uit als je het scherm 30 sec. niet hebt aangeraakt. Dit betekent wel dat je steeds een knopje in moet drukken om opnieuw beeld te krijgen, maar als je loopt (en ook graag iets van de omgeving ziet) is dat niet echt een probleem. Ik heb niet meer uitgeprobeerd hoe lang de batterijen meegaan wanneer de batterijbesparende optie is uitgeschakeld. Ik heb er nu 8 a 9 uur mee gelopen en de batterij staat nu nog op 3 van de 4 streepjes.
De satelietontvangst is prima ook in dichtbeboste omgeving en het apparaat ligt lekker in de hand.
Zonder kaart heb je er niet zo veel aan en de kaart die er standaard bijgeleverd wordt is behoorlijk nutteloos. Ik heb zelf de topo benelux erbij aangeschaft. Je kunt ook de gratis Openfietsmap installeren, maar om gegevens uit te kunnen wisselen met de computer heb je ook Garmin Mapsource of Basecamp nodig. (Volgens de site van openfietsmap kan dit ook zonder aanschaf van een garmin kaart) Het uitwisselen van de gegevens met de computer werkt over het algemeen goed.

Maurice van Alphen 16-07-2010
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Zeer prettig gps-apparaat met een goede en makkelijke bediening. Ontvangst is beter dan de map60 en dat wil wat zeggen. Ook in de zon geeft de Dakota 20 goed beeld.

4rthur 09-07-2010
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Ik heb de Dakota 20 nu 2 weken in mijn bezit en ben er erg tevreden over. Het is een heel erg gebruiksvriendelijk toestel. Ik heb hem gekocht om mee te geocachen en had geen zin om me te verdiepen in de werking van andere toestellen. Bij reviews van andere toestellen stond dat je je eerst een week of twee in het apparaat moest verdiepen, voordat je de functies onder knie had. Verder vond ik het prijsverschil met de Oregons te groot, maar wilde het geheugen wel kunnen uitbreiden; daarom heb ik de Dakota 20 en niet de Dakota 10 gekozen.
Het enige nadeel van het apparaat is dat er een hoge rand langs het touchscreen zit, waar je als het ware je duim over heen moet tillen; volgens mij heeft de Oregon dat minder.
Ik heb geen problemen met verbindingen met mijn computer: alles wordt goed naar mijn Dakota gezonden en vice versa.
Al met al zeer tevreden. Tenslotte heb ik nog een klem gekocht zodat ik hem aan de kinderwagen of fiets kan bevestigen.

nerobruno 02-09-2009
Geschreven voor: Garmin Dakota 20

Heeft 2 dagen gewerkt nadien verdween het scherm en was er zelfs geen opstarten mogelijk.Vooreerst kwam ik tot de conclusie dat European city select v4.00 die vroeger met mijn navtalk(wie kent dat nog?) geleverd werd niet op een dakota kan overgezet.Ik was natuurlijk niet op de hoogte dat je een kaart maar op één bepaalde gps kunt laden.Dus voor city select dien ik een nieuwe kaart te kopen.Ik had topo kaart routeerbaar Belgie-GHL reeds geladen in de dakota;na de city select te willen laden kreeg ik melding dat de kaart niet kon ontgrendeld op dakota.OK maar blijkbaar wordt dan de topo kaart overgeschreven zodat die opnieuw moet geinstaleerd.Tot daar het kaartenverhaal.
De winkel sportxl.nl heeft mij wel snel geholpen met het terug aan de praat krijgen van de dakota.Vooreerst moest die terug herkend worden door de computer(30 sec ingedrukt houden en usb aansluiten)daarna op de computer de gpx file in de dakota volledig wissen.Nadien terug scherm.Vrolijk gaan wandelen;gps opgezet en geen scherm.Terug thuis gpx file wissen en terug scherm;nadien eerst verschillende gpx waypoints in de file geladen(zoals geimporteerde wp en temp wp)want het vorige wp was er één van markeer wp op de dakota zelf.Tot nu werkt gps terug!
Is er een software probleem met de gpx extensie?Mapsource heeft duidelijk voorkeur voor de *.gdb.Wat ik ook niet goed snap is dat een gdb wp ingeladen in de dakota nadien toch verschijnt als een gpx wp.Voor de rest een prima toestel als het werkt.