Onkyo TX-NR818

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Onkyo TX-NR818 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

moudmaijer 21-04-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-NR818

Deze receiver eind 2012 gekocht en qua geluid echt super! Makkelijk in te stellen mbv Audyssey. Deze kalibratietechniek heeft echt meerwaarde wmb. Het zorgt voor helder geluid van gelijkmatig niveau over verschillende type geluidssporen (stereo of meerkanaals). Dit vind ik persoonlijk een groot voordeel. Je hoeft niet telkens de afstandsbediening te pakken om het volume te corrigeren.

Helaas waren er regelmatig schakelproblemen wanneer er tussen HDMI ingangen werd geschakeld. Soms geen geluid en uiteindelijk heeft de receiver het dan ook begeven en heb ik het apparaat teruggestuurd.

Nu gekozen voor Pioneer (SC-1223), maar qua geluid vind ik die toch net iets minder. De MCACC kalibratie haalt het wmb niet bij de Audyssey. De bassen zijn weer wat krachtiger van de Pioneer (icm met Kef SUB).

Het schakelen tussen HDMI ingangen is in ieder geval geen probleem meer.

rkers16 22-04-2014

Ik had zelf de TX-NR717 maar het lijkt erop dat die hele TX-NR#1# serie een zwak punt heeft met het HDMI-board, ook die TX-NR818 van jou. Die van mij had geen problemen met schakelen (schakelgedrag ligt ook aan de HDMI control-instellingen van de apparaten die je op HDMI poorten aansluit) maar het geluid viel uit na bijna 2 jaar dagelijks gebruik : HDMI-board bleek stuk . Dit is netjes onder garantie vervangen door het service center in Mijdrecht en ik heb na bijna 2 weken weer een goed werkend apparaat.
Inmiddels heb ik een TX-NR828, de opvolger dus, en ik moet zeggen dat Audyssey EQ en de mogelijkheden van de Onkyo mij goed bevallen. Overigens is de TX-NR838 aangekondigd, zoals Onkyo meestal ieder jaar een nieuwer model uitbrengt.

Snellaert 07-08-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-NR818

Zo’n twee maanden geleden, na het nodige uitzoekwerk en speuren op internet op allerlei test- en consumentensites gekozen voor de Onkyo TX-NR818. Alle websites die consumentenbeoordelingen met expertbeoordelingen hebben, plaatsen deze receiver in de top 5 en vaak op nummer 1 of 2, waarme hij tussen broertjes en zusjes staat die soms makkelijk twee keer zo duur zijn. Ik ben er dus vanuit gegaan dat deze zich voor een schappelijke prijs in het topsegment bevindt. Na drie dagen spelen en luisteren ben ik van mening dat dit ook zo is.

Ik heb 'm gekocht bij Smits Foto en Video in Arnhem op 26 juni, woensdagmiddag. De winkel was mooi leeg dus goed de tijd kunnen nemen en gekregen om ernaar te luisteren en nog het een en ander na te vragen. Ik heb er ruim een uur gezeten en de receiver werd voor me aangesloten op de Jamo 606 speakers. Dat heeft me nog even aan het twijfelen gebracht omdat dit de speakers waren die ik op het oog had. Nu ik het thuis allemaal heb aangesloten gaan die speakers niet door in ieder geval.

Maar nu over de receiver: in een woord: fantastisch. Wat een klasse bak van een apparaat!! Vandaag heel druk geweest met instellingen en The Hobbit gezien in 3D. Goedkope speakers gekocht voor surround achter en opzij, je krijgt echt, met goedkope speakers nota bene, de bioscoop thuis. Het geluid dat deze receiver produceert is ver boven verwachting en mijn verwachting was al hoog. Alles is haarscherp. Ik heb er nog een woofers op aangesloten maar de bass dondert nu al stevig door de kamer. De woofers zullen ongetwijfeld wel een goede toevoeging zijn bij films dus die ga ik zeker nog aanschaffen binnenkort. Hoe dan ook, de Hobbit heb ik met twee vrienden zitten kijken en we waren allemaal erg onder de indruk van het geluid.

Er zit ook een programma op waarmee je naar internetradio kan luisteren. Vergelijk dat maar met Winamp of clouddiensten. Als je daar je muziek niet tussen vindt, dan hou je misschien niet van muziek. Het heet Vtuner en je kan het online ook vinden.

Gebruiksgemak dan. De mogelijkheden zijn ook groots, als je via het menu op je TV kijkt wat je allemaal kan instellen qua geluid. Beeldmateriaal is een ander verhaal, hij pakt niet alle gangbare formaten, maar die laat ik dan weer over aan de blu-ray speler over, alles zit op het netwerk dus als het ene apparaat het niet kan dan het andere wel.

De receiver op het netwerk zetten en toegang geven tot de computer e.d. moet uit de handleiding gehaald worden en dat is wel wat werk, maar dat is ook gelukt. Je kan de handleiding van internet plukken, maar dan wil ik je wel even waarschuwen dat die een dikke 100 pagina's telt.

Vormgeving is wat mij betreft erg fraai, ik wilde eigenlijk de zwarte variant maar ben nu blij dat die niet meer op voorraad was, dus heb nu de zilveren versie. Daardoor valt hij meer op maar dat staat 'm goed. Hou er rekening mee dat hij erg groot is, breedte en diepte zijn normaal maar in de hoogte is het echt een bakbeest. Hij past misschien niet in kastjes waarvan de lades niet verstelbaar zijn.

Duurzaamheid. Tsja... dat weet ik natuurlijk niet. NVT dus. Ik heb echter geen verhalen kunnen vinden van kapotte gevallen, bij Pioneer heb ik daarentegen heel veel van dat soort verhalen gevonden.

Kortom: dik tevreden en wat mij betreft een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een brute receiver!

Graag hoor ik nog van mensen of ze deze receiver ook hebben icm nieuwe speakers en wat de ervaringen zijn. Ik neig langzaam maar zeker naar Teufel maar dat is nog lang niet besloten.

Snellaert 17-08-2013

Hoi Ron,

Bedankt voor je reactie. Goeie tip om te informeren of de speakers mee naar huis kunnen inderdaad, thuis is toch net weer even anders dan in een studio en ook met de afstand tot de muur had ik eigenlijk nog helemaal geen rekening gehouden zelfs. Als er tussen bank en muur rekening gehouden moet worden met een extra meter gaat 't hier ook mis, die ruimte heb ik niet / wil ik niet kwijt. Dit moet ik allemaal weer even op mijn gemak gaan uitzoeken.

Dit zal wel te maken hebben met de bassreflex, ik denk dat je dat bedoelt. De goedkope kringloopboxen die ik nu heb staan hebben dat niet maar de eventuele vloerstaanders zometeen natuurlijk wel. Het moet straks wel een verbetering opleveren anders is het zwaar zonde van de centen. Niet de bedoeling. Ik zal die M1 satellietjes ook eens ergens beluisteren de komende tijd, weet ik in ieder geval waar je het over hebt en kan ik erover meepraten. Ik heb nu twee hele oude frontspeakers staan van Fisher (SP-7000BX), daar zit echter wel een woofer in van tegen de 30 cm dus die hoor je en voel je.

Maar het gaat nog een speurtocht worden inderdaad, laat ik eerst maar eens veel dingen gaan zien en horen, dan zal 't stapje voor stapje vanzelf wat duidelijker worden. Het geluid is nu eigenlijk toch al fantastisch dus dat wordt flink zoeken... maar ik heb dan ook absoluut geen haast aangezien het geluid nu al wel zeer goed is te noemen.

Wederom bedankt voor de tips Ron!! Super. Dit zijn nu net van die dingetjes die ik over het hoofd zou zien omdat je er eigenlijk niemand over hoort dus dan was ik daar waarschijnlijk achteraf pas achter gekomen.

Gr. Martin

Snellaert 13-08-2013

Hoi Rkers en Mark,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb bowers&wilkins nog niet echt in het vizier gehad, daar zal ik ook nog eens naar gaan kijken. Verder ben ik iets te onduidelijk geweest waar ik naar op zoek was qua boxen inderdaad, maar ik heb zelf ook al her en der wat complete surround setjes beluisterd, en dat gaat 'm niet worden.

Ik ga de set sowieso zelf helemaal opbouwen en dat wordt een 7.1 systeem met voor twee vloerstaande speakers en achter ook. Zijkanten moeten ik nog iets op bedenken want het is niet handig dat het dan in de vensterbank en midden in de woonkamer staan. Dat gaat 'm niet worden. Verder heeft Smits Arnhem me woofers laten zien met een eigen versterker en volumeregelaar dus dat zijn sowieso opties die ik er bij wil hebben om zoals Rkers al aangaf zeker te weten dat het zachter / harder kan!

Als ik het nu even zou in moeten schatten, dan zijn de speakers Teufel 40 Mk2 en Teufel 500 MK2 goede kandidaten en heeft B&W ook wel wat goede kandidaten, maar dat gaat dan bij vier stuks wel heel erg in de papieren lopen.

Maar goed ik heb er weer wat ideeën bij in ieder geval, dank u. Als ik volgend jaar ergens een keer een besluit heb genomen dan zal ik dit nog even updaten.

rkers16 14-08-2013

Het is wel handig dat je nu vertelt wat de bedoeling is met die speakers. Overigens was ik zelf ook niet gecharmeerd van alle surroundsetjes en ging naar Hobo Hifi Rotterdam om, net zoals jij, te gaan voor een set van vloerstaanders. De verkoper liet me toen kennis maken met de M-1 omdat ik toch achter wat minder makkelijk vloerstaanders op 1 meter vrij van de muur kon plaatsen en ik sowieso 2 kleintjes moest hebben voor in de vensterbank en als center ook geen grote joekel wilde plaatsen. In combinatie met de actieve Sub was het geluid van die B&W's eigenlijk zeker zo goed als met 4 vloerstaanders. In tegenstelling tot satelietjes van andere merken klonk dit wel goed, vandaar dat ik met heel andere speakers thuis kwam dan ik vooraf had geslecteerd op basis van mijn vooronderzoek.
Het leuke van de Sub die ik nu heb is dat deze zowel voor Film als Muziek apart is in te regelen, dus eenmaal goed instellen en hij schakelt netjes zelf tussen beide karakteristieken zonder dat je iedere keer aan de knoppen hoeft te draaien als je minder aardbeving wilt bij stereo geluid ;)

Toen ik de Teufels op proef had heb ik overigens de opstelling van 2 Teufel vloerstaanders Front en 2 Magnat vloerstaand Achter gehad aangevuld met de B&W M-1s en Rel Sub als 7.1. Eerlijk gezegd bleek toen dat ik geen grote speakers achter nodig had omdat de Sub het laag overneemt en de diepere bas niet meer uit de vloerstaanders komt, dus heb ik de M1-s daar weer gewoon teruggezet en staan de Magnat's weer als Front speakers omdat die net iets minder gekleurd klinken dan de Teufels. Teufel en Magnat is beide overigens Duits fabrikaat, terwijl de B&W een duidelijke britse speaker is gaat dit wel goed samen vind ik.
Als je toch voor 4 vloerstaanders gaat is mogelijk de actieve Sub amper nodig tenzij je van aardbevingen houdt, dus probeer het eerst eens uit als 5.0.

Mijn tip: ga vooral zelf proberen wat je in gedachten hebt en luister de (ingespeelde) speakers thuis op proef als dat kan. Hoe ook rekening met de eisen die verschillende speakers stellen aan hun opstelling want sommige vloerstaanders moet je nogal ver van de muur plaatsen om een mooi geluid te krijgen en niet alle kamers hebben die ruimte kan ik je uit ervaring vertellen.

Succes met je zoektocht.

Groet,
Ron

rkers16 11-08-2013

Ik zie dat je vraagt naar ervaringen met deze receiver in combinatie met speakers. Zelf had ik nog 2 Magnat Vintage 510 speakers die ik als front speakers gebruik, de sub is een Rel Quake Mk2 (niet meer te koop maar de Rel T-5 is zijn opvolger). Voor het surround effect heb ik heel lang gezocht en heel veel sets beluisterd. Om een 7.1 opstelling te realiseren wilde ik kleine satelietspeakers hebben die een mooi zuiver geluid produceren, ook onder hoge belasting, maar desnoods mijn front speakers kunnen vervangen samen met de sub en ook stereo over het hele spectrum goed presteren.
Ik heb mijn ideale cinema set gevonden : Bowers & Wilkins M-1 als satelieten en centerspeaker toevoegen aan mijn bestaande speakerset en een sub toevoegen voor het echte laag bij films.

Als je de M-1 speakers ziet dan denk je dat ze klein en plasticachtig licht zijn maar niets is minder waar... ze zijn erg mooi afgewerkt van metaal en een soort rubber kap en ze zijn erg zwaar en worden inclusief standaard/muurbeugel geleverd met snoerdoorvoer in de voet.

Als ze bij mij geluid produceren dan geloven mensen niet dat deze kleine jongens zo mooi kunnen klinken en gaan ze op zoek naar "de grote speakers die ik wel verstopt zal hebben". Teufel Theater 500Mk2 5.1 set heb ik geprobeerd, en ik moet zeggen voor de prijs is het zeker leuk spul maar de afwerking en klank van de B&W's is toch wel beter als je ze naast elkaar hebt staan. Voordeel van de Teufels is dat je alles thuisgestuurd krijgt om te proberen en weer terugstuurt als het niet bevalt, en zodoende kon ik beide sets goed vergelijken na een klein weekje laten inspelen.
Eerlijk is eerlijk, voor 5 M-1 speakers van B&W was ik wel 5x225 Euro kwijt exclusief luidsprekersnoer en voor een 7.1 opstelling moet je daar nog 450 Euro bijtellen voor 2x M-1 extra plus de prijs van de sub als je een iets zwaardere basweergave wilt. Je kunt echter ook een complete 5.1 B&W set aanschaffen met de 5xM-1's als B&W MT50/MT60D ...maar ik vond de REL Quake minder zware bassen geven en dat vind ik persoonlijk rustiger luisteren, zeker met muziekweergave. Het zal even lastig zijn om de losse M-1 satelieten of MT60D/MT50 theatre sets van B&W te vinden want niet elke speciaalzaak zal ze hebben maar de importeur kan je vast wel vertellen waar je ze kunt kopen. Die van mij kon ik trouwens rechtstreeks bij de importeur in Rotterdam ophalen omdat ik ze direct wilde meenemen om een weekje te testen en de winkel ze niet op voorraad had.
Mijn set is dus een kleine Sub van REL (T-5 als je die nu wilt kopen), 2 front speakers Magnat Vintage 510 (niet meer te koop), centerspeaker B&W M-1 en 4 satelieten ook M-1... totaal dus een 7.1 opstelling voor een prachtige filmbeleving maar ook een goede muziekweergave met de Onkyo. Het zou zonde zijn als je deze fijne Onkyo receiver te kort doet met goedkope speakers, dus bedenk goed welke speakers je koopt en beknibbel daar niet op.

Schmeitsie 10-08-2013

Hoi,

Leuk om jouw recensie te lezen. Ik zelf ben van plan om mijn alles-in-1 homecinemaset in te wisselen voor een losse receiver en goede speakerset. Ik was in elk geval van plan om deze receiver die jij hebt te pakken. En toevallig wil ik ook voor Teufel speakers gaan. Welke set van Teufel heb jij op het oog? De THX System 5.2 Cinema? Ik hoor het graag. Twijfel zelf namelijk of die set goed genoeg is, of dat ik beter voor de System 7 of 8 kan kiezen.

Gr,Mark

crusher 10-01-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-NR818

Heb de TX-NR818, 31 december 2012 om 20.45 uur besteld bij Foto Smits Arnhem. De receiver (zilveren versie) was daar iets van 680 euro incl verzendkosten. Als je op diverse andere sites kijkt, is Correct de enige die daarbij in de buurt komt. Vele aanbieders, winkels en webshops vragen nog steeds meer dan 1000 euro. Ik twijfelde even of ik het goed zag, 4x dubbelcheck en gewoon besteld. 4 januari kreeg ik de doos thuis bezorgd. Kunt u het voorstellen, om voor dat bedrag dit beest te kunnen kopen... Nee, maar toch heb ik echt de 818 thuis! En wat een monster is het, mooi design, geen plastic rotzooi aan de buitenkant iig. Ik ben tot nu toe meer dan tevreden met mijn aankoop en eerlijk gezegd ben ik nog steeds bezig om de settings een beetje door te spitten. ivm rennende kids in huis, hier niet echt veel tijd voor gehad. Wat ik kan melden toen ik de receiver aansloot aan mijn netwerk, dat er meteen een update beschikbaar was. Dat was zonder dat ik iets had gewijzigd in de settings. Aangezien ik nog eerst eventjes wat dingen wilde testen en aansluiten, hier nog eventjes mee gewacht. na een tijdje besloot ik de FW update te gaan uitvoeren, gewoon via de receiver, niet moeilijk doen met een usb stick. En wat een onzin allemaal dat dit niet veilig zou zijn. Gewoon de update geïnstalleerd via de receiver, die alles voor je afhandelt. Daarna kreeg de receiver een reboot en klaar. Dit alles heeft +/- 10 min geduurd, Stratus vd update is gewoon te volgen op de display van de receiver. Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden, precies zoals in verschillende specs over dit model valt te lezen. Het lijkt er overigens wel op dat de receiver geen FLAC files leest. Maar dit moet ik eventjes goed uitzoeken, maar het lijkt er wel op. Verder zijn er via de "net" settings vele online radiozender te gebruiken en is natuurlijk je eigen nas of windows/linux/OS X machine waarbij nfs/cifs/upnp etc bereikbaar (dlna). Mijn usb sticks en usb drives leest hij uiteraard gewoon af. Ik las in de settings dat dit perse fat16 of fat32 moet zijn, maar dat klopt niet. NTFS leest de receiver gewoon aangesloten aan front of back usb poort, geen enkel probleem. Ik heb er verder nog maar een old school 2.1 systeem (4 ohm) aan de receiver hangen. De receiver staat default (dacht ik) op 6 ohm. Via de OSD kon ik de speaker settings gewoon op 4 ohm zetten. Verder heb ik ook nog een oudere NAD dvd speler aan de receiver aangesloten beeld via component en geluid via toslink. Aangezien ik de dvd voorheen via rgb naar mijn plasma had aangesloten, heb ik natuurlijk beeldwinst. Ook op de receiver kun je vrijwel alle beeldsettings wijzigen, hoe je wilt. In principe wordt alles wat via het output hdmi signaal naar je plasma loopt, geupscaled naar 1080p, mits de bron lager is. je kan dit forceren, maar bv ook passthrough gebruiken. Ook qua geluid is het van belang (mbt hdmi) om dts/dolby via native passthrough te laten verlopen. Op mijn NAD DVD speler, moest ik wel progressive scan/component settings aanzetten (ivm de oude RGB aansluiting) en het geluid op bitstream zetten ipv PCM. Dit voor je dolby/dts etc geluid. Al met al te veel om op te noemen. Mbt duurzaamheid, heb ik dit opengelaten. Ik heb de receiver pas een aantal dagen in huis/in gebruik. Mocht er iemand wat vragen hebben, dan beantwoord ik ze graag.

crusher 10-01-2013

Nog even een correctie op het bericht dat ik FLAC files niet kan streamen. Op een of andere manier ligt het aan de bron files, want andere FLAC bestanden worden prima door de receiver opgepakt. Dus het FLAC probleempje lag niet aan de receiver.

crusher 03-02-2013

Beste Vicus,

Internet radio favs kun je inderdaad gewoon vastleggen en middels je afstandbediening direct aanroepen, meerdere wegen om je internet radio favorieten die je hebt vastgelegd direct of via een omweg af te spelen. een externe HDD aansluiten is natuurlijk geen probleem (zie de specs) Mijn externe HDD's die ik eraan heb gehangen waren ntfs en fat32 en dat was geen probleem. Vrijwel elk audio formaat wordt ondersteund (geen film formaten!) ook flac wordt moeiteloos ondersteund. De Apple lossless audio codec variant (ALAC)wordt ook moeiteloos ondersteund..

rkers16 07-08-2013

@Wisjag : De NR-818 heeft geen ingebouwde WIFI en Bluetooth maar met een USB adapter (Onkyo UBW-1, resp UBT-1)die je los aanschaft kun je dat wel toevoegen. De nieuwe NR-828 heeft zowel WIFI als Bluetooth ingebouwd, dus dat is een optie om te overwegen maar kijk even goed naar de specs want de NR-828 mist bepaalde aansluitingen die de NR-818 wel heeft.
Netwerk bedraad aansluiten verdient wat mij betreft nog steeds de voorkeur, maar WIFI zou voor muziek streamen goed moeten werken. Over bluetooth werkt het bij mij overigens ook goed, maar eerlijk gezegd gebruik ik nu alleen nog maar de Android app om het apparaat te bedienen en direct muziek te streamen vanaf mijn smartphone.
Spotify werkt prima op dit toestel, maar je zit dan wel vast aan Spotify Premium wat je maandelijks 9,99 Euro kost en dan ben je ook van die hinderlijke reclame af.

wisjag 23-03-2013

Gezien de mogelijkheden om de lypsinc per kanaal in te stellen ben ik erg geïnteresserd in dit apparaat maar zie ik nou goed dat er geen Wlan is? Is dan bedraad aansluiten de enige optie of werk een USB-adapter ook?
Heeft iemand ervaring met Spotify? Wil graag muziek kunnen luisteren zonder reclame.

vicus 31-01-2013

crusher,
ik twijfel tussen Yamaha (XRV-773 of Advantage serie) of de onkyo.
Kan je bij de 818 de internetradio's vastleggen in een preset, rechtstreeks op de receiver?
Ik dacht dat de yamaha dit niet kon, toch jammer, met >8000 keuzezenders, steeds opnieuw de favoriete te moeten opzoeken.
Kan de 818 ook muziek afspelen rechtstreeks van een externe HDD, aangesloten op de USB?

Matthijs4 01-01-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-NR818

Geweldige receiver voor een goede prijs-prestatie verhouding.
Het is even zoeken om de instellingen allemaal goed te krijgen maar voor een deel gaat dat automatisch bij het installeren. Als alles eenmaal geïnstalleerd is blijkt hoe geweldig dit apparaat is. Een mooie heldere klankkleur bij zowel cd als video. Een geweldige doorgave van het video signaal. Ik had na aanschaf van een nieuwe tv veel last van synchronisatieproblemen. Deze kunnen met deze receiver goed worden opgelost. Per ingangskanaal kan een audio-vertraging worden meegegeven.
Er zijn nog een paar dingetjes die niet helemaal goed gaan. Zo gaat de receiver uit als ik de tv uit zet. Soms is dat goed maar als je net naar de radio zit te luisteren is het niet de bedoeling. Nog eens uitzoeken of dit ook te wijzigen is. Er zijn zoveel instellingen mogelijk dat je er bijna een studie van moet maken.

Conclusie een prachtig geluid, goede beeld doorgave en veel instelmogelijkheden. Prima prijs-prestatie verhouding. Voor mensen die niet te veel toeters en bellen (instellingen) willen is dit misschien een iets te geavanceerd apparaat. Maar ik ben tot nu toe erg tevreden!

lionloeki 15-07-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR818

geweldige receiver. geweldige sound. overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik. speelt zelfs internet radio en 3D (bijv. bij een Bluray True-3D film) af. goeie deal gedaan bij Correct. (stukken lager dan hier op site wordt vermeldt) geweldige service en geweldige receiver!!!

JBK2211 10-09-2012

Beste Lionloeki,

Aan welke prijs moet ik dan denken?