Panasonic TX-P50VT30 Reviews

• Duurzaamheid
    7.8

• Gebruiksgemak 7
Product een maand in bezit
Nu een maand in bezit. Eerst leek ie erg groot en dacht ik mn vrouw gelijk te moeten geven met haar scepsis over 127cm. Maar na een paar dagen dacht ik al, misschien mag ie zelfs nog een klein beetje groter. Het geluid is goed genoeg voor nieuwsprogramma's en het journaal, uiteraard gaat de surround set aan voor films. En die zijn haarscherp vooral BluRay. Alle beeldinstellingen staan nog gewoon op de standaard bij binnenkomst, prima dus. Het wisselen van zenders gaat traag. Viera connect naar internet is wel aardig en je kunt trailers van nieuwe films zien. In 3D zijn vooral natuurfilms prachtig, koraalriffen net of je met je hoofd in een aquarium zit. De bijgeleverde brillen zijn prima alleen heb je overdag last van lichtinval vanaf de zijkanten. Ik kan dit toestel iedereen aanraden. Nu is het wachten op de home cinemaset die in april uitkomt, SC-BTT290EGK, past er mooi bij en connect met 1 hdmi kabeltje.
  • Beeldkwaliteit 5
  • Mogelijkheden 10
Product een paar weken in bezit
deze tv heeft uiteindelijk 2 weken in mijn huis gestaan en toen besloten om hem om te ruilen voor zijn grotere broertje 55vt30 .

waarom ? het beeld was niet goed te krijgen en zulke wazige beelden net of er iemand in de tv aan het roken is (misschien wel een extra toepassing van panasonic).

mijn vorige plasma had beter beeld maar wilde 3d plus meer HDMI ingangen en gewoon weer eens wat anders maar toen ik dit zag had ik spijt als haren op mijn hoofd.

gelukkig kon ik zonder problemen hem retour sturen en liet zijn groter broer aanrukken en wat een verschil zit daarin zeg..

die heeft gewoon een mooi beeld dus vraag me af wat er met die 50vt30 aan de hand was kan me niet voorstellen dat er zoveel verschil in kan zitten.

maar voor de rest was het wel een mooie tv wat design betreft en gebruiksvriendelijk.

alleen als je spellen wilt downloaden moet je een creditkaart hebben en die heb ik dus helaas niet dus dat extra gaat aan mij verloren..

heel stom van panasonic dat dit zo moet en aangezien het niet zo goed gaat met het bedrijf zou ik proberen om hier wat meer winst uit te gaan halen zie bijvoorbeeld apple en het ook voor mensen die geen creditkaart hebben het toegankelijk te maken
  • Duurzaamheid 10
Product een kwartaal in bezit
Voor ik deze tv kocht was ik bang voor Fluctuating brightness issue en huiverig over de groene blobs die voor zouden komen. Beide problemen komen bij mij niet voor en ik kan zeggen dat de beeldkwaliteit echt uitmuntend goed is:

Scherpte: perfect je ziet echt veel detail (HD)

kleur: zoals in de werkelijkheid en niet felgroen of overdreven rood oid

zwartwaardes: zwart is mooi diep zwart (lijkt na verloop van tijd zelfs beter te worden)

Klacht bij plasma is vaak dat wit geen wit zou zijn en dat de helderheid minder zou zijn dan in vergelijk met lcd maar dat ervaar ik echt niet zo.

In het begin zag ik hier en daar nog wat flikkeringen (vooral in heldere vlakken zoals blauwe lucht) maar die zijn er na een aantal weken helemaal uit en staat het beeld als een huis.

Geluidskwaliteit vind ik voor normaal tv kijken prima. wanneer ik films kijk of bij muziek dan gaat natuurlijk de surround set aan.

verder vind ik ook het design bijzonder mooi en staat de tv bij mij op de voet ipv aan de muur.

3D kwaliteit is ook erg goed te noemen al heb ik hier geen vergelijk buiten de bioscoop. Wel krijg ik wat vermoeide ogen na het kijken van een volledige film in 3D
Product een paar dagen in bezit
Sinds een week de VT30 in huis.

De verwachtingen waren hooggespannen en ik werd niet teleurgesteld. Wat een schitterend beeld. Het SD materiaal ziet er uitstekend uit. Maar met HD is het alsof je door een venster naar de werkelijkheid kijkt. Een uitzending van “Nederland van boven” maakte dat wel duidelijk. Heel bijzonder.

Er zijn diverse presets voor de beeldinstellingen. Vervolgens kunnen alle parameters nog bijgesteld worden. Momenteel heb ik de instelling “professional 1” ingeschakeld. Maar alle instellingen geven een zeer goed beeld behalve “dynamisch” Echt iets voor de LCD liefhebbers…Felle kleuren maar niet echt realistisch.

Het geluid is heel behoorlijk voor een flatscreen maar ik heb uiteraard de tv op een goede hifi installatie aangesloten.

Over het uiterlijk kan ik kort zijn: Chic door zijn eenvoud, mede door het “one sheet of glass” design en de dunne aluminium omlijsting.

Het apparaat is zeer degelijk geconstrueerd en de fraaie afstandsbediening voelt solide aan. Alleen de navigatietoets gaat wat zwaar.

In eerste instantie denk je “wat een groot scherm” maar dat went heel snel. Het 50” beeldformaat is zeer comfortabel kijken op mijn kijkafstand van ca. 3 meter. Lijkt kort, maar als je alle details op HD wilt zien is dat zeker niet te dichtbij. Ik heb zelfs de neiging om dichterbij te gaan zitten. Volgens een artikel in HDTV Test is de optimale kijkafstand voor 1024i/p materiaal bij dit beeldformaat zelfs 2 meter.

Kortom:grote klasse
Product een paar dagen in bezit
Vandaag gekocht en direct aangesloten. Gebruik de TV in combinatie met een Onkyo receiver dus het geluid beoordeel ik niet,ik heb digitale TV van Ziggo met een Humax 5050c dus de cam modules gebruik ik ook niet.

Aansluiten en instellen gaat snel en gemakkelijk.

De standaard beeldinstellingen die je kan kiezen zijn eigenlijk al voor iedere smaak aanwezig. Verder is alles naar wens aan te passen en in te stellen.

Super strak beeld in HD, AVI bestanden 1,5GB via het netwerk, bekabel, zien er ook erg strak uit. Het normale digitale signaal van niet HD zenders is te doen.

De internet APPs zijn leuk maar niet erg snel. Bediening verloopt pas lekker als je het via de APP op je iPhone of iPad bedient.

3D vind ik echt een beleving op deze TV, nog nooit zo'n mooie ervaring gehad, en dan heb ik alleen nog de half SBS MKV bestanden getest.

Verder is de TV geruisloos,voor mijn oren dan ;)

De PS3 ga ik komend weekend uit proberen, wellicht volgt er dan nog een update.
Product een half jaar in bezit
Ik heb de Panasonic VT30 en ik heb op film 1 gewoon een prachtig beeld ! En op alle andere kwaliteits zenders ook. Snap werkelijk niet wat andere mensen met deze tv aan problemen hebben. Volgens mij zitten enkele mensen aardig bullshit verhalen te verkondigen over 50hz en ghosting enz. Misschien dat ze een apperaat in de buurt hebben staan die dit alles veroorzaakt.

Deze tv is op beeldweergave gewoon superrrr !
Product een paar weken in bezit
Heb deze tv sinds een week aan de muur hangen. Had hiervoor een 7.5 jaar oude Panasonic plasma tv en vond het wel eens tijd voor wat nieuws. Na wat gebruikelijke research gedaan te hebben tot de conclusie gekomen dat ik weer een plasma tv wilde en zeker omdat ik altijd erg tevreden was over mijn vorige Panasonic kwam ik al snel bij deze uit.

En na een week ben ik nog steeds onder de indruk van het beeld. Zie kleuren die ik nog nooit eerderop een tv heb gezien. Tuurlijk is het een beetje zoeken naar de juiste (persoonlijke) instellingen, maar wat een genot.

Aansluiten ging vrij simpel, alleen had ik er voor gekozen om al mijn randapparatuur via mijn nieuwe versterker te laten lopen, zodat er maar 1 HDMI kabel naar de tv hoeft. Ok, had eerst het boekje moeten lezen, maar vond het logisch om die kabel op de HDMI 1 poort aan te sluiten... dit werkte dus niet en later bleek dat het op de 2e poort moest. OK, veranderd en alles werkt nu perfect. Zelfs een avi-filmpje van 700 mb werd boven verwachting mooi weergegeven.

Het geluid is naar behoren, het mag wat voller wat mij betreft (als standaard en niet door de lage tonen op +7db te zetten).

3d weergave heb ik nog niet geprobeerd, maar dat gaat nog wel gebeuren, vind ik niet zo belangrijk.

Allerkleinste minpuntje: de afstandbediening pak ik elke keer ondersteboven beet, kennelijk omdat die zo simultaan er uit zie...

Maar wat mij betreft wordt het volop genieten de komende jaren....
6,8
  • Beeldkwaliteit 2
Product een paar weken in bezit
Ik heb deze tv nu 3 weken en het beeld is prachtig, met name zwart Ik wordt alleen gek van de schokkerige beelden. Googelen leert dat dit de 50hz bug is. Belachelijk gewoon dat panasonic dit heeft. TV is duidelijk voor de USA waar beelden op 60hz worden uitgezonden. In Europa (Ned) Alles in 50hz. Als je ifc aanzet helpt dit iets, maar echt niet genoeg en geeft weer andere problemen. Ook veel zichtbare "jagged edges" (kartelrandjes, met name bij letters)

TV is gewoon ook veel te donker en is alleen echt geschikt in een verduisterde kamer. Maar ja een lampje heb je altijd wel aan in de kamer dacht ik zo.

Smart tv is alleen internationaal en heb je niet veel aan. Alleen youtube is goed.

Geluid is gewoon wel erg goed.

Panasonic heeft alle aandacht gelegd op blacklevel en heeft daarbij vergeten te denken aan andere zaken zoals colorbanding en met name goede motion handeling voor de 50 hz regio's. Mijn advies aan iedereen in een 50hz regio (heel Europa dus) NIET KOPEN !!!

Ga hem omruilen voor een LG 50PZ950 die heeft al deze problemen niet. Neem de lichtere zwarwaarden wel voor lief. Maar wordt dan iig niet misselijk van het onrustige beeld. Onbegrijpelijk dat iedereen dit negeert.

Ga hem omruilen voor een LG 50PZ950 die heeft fit probleem niet. Neem de lichtere zwarwaarden wel voor lief. Maar wordt dan iig niet misselijk van het onrustige beeld. Onbegrijpelijk dat iedereen dit negeert.
Product een half jaar in bezit
----------Update review, 15-12-2011----------

Ik heb dus ook de Panasonic TX-P50VT30 en ik ben Super tevreden over deze Plasma, het is mijn eerste platte tv. Ik heb en kijk nog steeds naar andere type schermen en ik vind dat ik nog steeds de goed keus heb gemaakt ten opzichte van de andere zoals LED,LCD.

De Panasonic geeft een realistisch beeld weer. en is snel en geen wazig of blur effect. Wel jammer dat de mediaplayer niet alle codecs ondersteund om alle mkv bestanden af te spelen, of ik moet het verkeerd doen. Misschien toch een goede externe mediaplayer aanschaffen als ik het geld er voor heb maar ja welke ?

En de mogelijke hogere energie verbruik neem ik maar voor lief,al is het niet zo dat het je een vermogen gaat kosten aan energie verbruikskosten. Sommige mensen klagen allemaal over het beeld en bij mij is het gewoon geweldig, realistisch en geen harde en overdreven kleuren zoals bij LED. Dus als het over de beeld weergave gaat behoort deze tv tot de allerbeste van dit moment. En ik vermoed dat de mensen die deze tv afkraken er andere bedoelingen bij hebben zou niks anders kunnen bedenken. Heb ook de Blu ray Panasonic DMP BDT310 erbij en daar is ook niks mis mee. Wil alleen nog een leuke home cinema set erbij en wat wil je nog meer voor een bios effect.

---------1e review, 22-8-2011----------

Deze Panasonic VT30 enkele weken in mijn bezit en ik moet zeggen dat het beeld echt super is. Ik kan weinig negatiefs zeggen behalve dat ik films vanaf de HDD of USB stick (MKV) niet afgespeeld krijg ook na het afdraaien van het registratie divx filmpje niet.

Ook via het netwerk lukt het mij niet om de meeste films af te spelen.

Moet het nog eens uitzoeken. Of weet iemand mij dit te vertellen hoe ik het moet doen ?

Wel een HDD van 2TB aangesloten de Samsung Story, en onlangs kon ik de opgenomen films van film1 HD niet meer afspelen, vreemd ! Heb de HDD dus moeten formatteren.

Werkelijk een prachtige flatscreen en ik hoop ook dat er snel meerdere apps komen voor deze Panasonic.

De afstands bediening is wat onlogisch ingedeeld de meeste toetsen zou je met je duim moeten kunnen benaderen die je vaak gebruikt zoals guide,menu,enz...helaas niet zo.

Tot heden geen spijt,of het moet zijn dat de prijs voor de 55VT30 te ver van de 50VT lag anders was het de 55VT geworden...helaas :-(
  • Duurzaamheid 8
Product een paar dagen in bezit
Ik heb ook na veel research gedaan te hebben op t internet..deze tv aangeschaft.

Ik heb m nu 2 weken in bezit,en ben er erg tevreden over.

tv geeft zo uit de doos op de THX stand,al een prachtig beeld.

Ik vraag me ook af,of een ISF calibratie nog een grote verbetering zou zijn t.o.v de THX stand.

Zijn er al mensen die m hebben ISF laten calibreren?

Ik heb al diverse bronnen bekeken op de tv..

van MKV bestanden tot Blurays.. het ziet er allemaal prachtig uit.

Ook het gamen op de ps3/xbox360 ziet er schitterend uit op deze tv.

Ik had hiervoor een LCD,en was nogal bang dat plasma minder zou zijn om op te gamen.

door de mindere helderheid en scherpte,die met de plasma technologie samen gaan.

Maar ik gooide Gears of war 3 dr in..en mijn god..wat een beeldje!

De kleuren spatte echt van t scherm.

Ook 3D heb ik uitgebreid getest.

Half SBS bestanden op mn Dune mediaplayer..zag er super uit.

Ook originele 3D blurays op mn ps3..schitterende beeldkwaliteit.

En ook de 3D games op de ps3..en met name Uncharted 3 zager er prachtig uit op deze tv.

Al met al ben ik erg blij met mn aanschaf.

heb heel lang zitten twijfelen tussen de top led modellen van samsung en deze.

maar na vele reviews gelezen te hebben.is deze het toch geworden.

Als ik dan toch 1 minpunt mag noemen,en dat vond ik eerlijk gezegd wel een groot minpunt.

Dat zijn de brillen..

de glazen zijn zo smal..dat er altijd nog licht doorheen komt aan de onderkant.

Ook moet je kaars recht zitten met deze brillen op.

Ga je ook maar een beetje onderuit zitten,dan kijk je onder de bril door.

Echt megaaaa irritant.. de enige oplossing hiervoor is de bril op t puntje van je neus zetten.

maar hierdoor komt er nog meer omgevingslicht de bril door.omdat ie verder van je ogen staat.

en dat komt de 3D ervaring niet ten goede.

waarom ze de glazen vd brillen gewoon niet wat groter maken,is mij een raadsel.

Dus op de brillen na..is het echt een top tv.

Die ik iedereen kan aanraden.
  • Beeldkwaliteit 3
  • Mogelijkheden 10
Product een paar dagen in bezit
Hallo na lang wikken en wegen heb ik dan eindelijk de knoop doorgehakt en na 5 jaar een nieuwe Plasma Panasonic 50vt30 gekocht.

Hiervoor had ik de 42pv60 HD ready 50Hz.

Dan zou je zeggen dat ik zeker een nieuwe tv zou moeten aanschaffen maar niets is minder waar.

Ik begin gelijk over de beeldkwaliteit want daar schrok ik behoorlijk van en heb 'm daarom een 3 gegeven.

Ik heb van alles geprobeerd om hem zo natuurlijk mogelijk in te stellen.

Vrienden en bekenden hebben allerlei soorten tv's maar niemand kon tippen aan het beeld van mijn oude vertrouwde 42pv60.

Ik zei hun altijd dat ze er ff voor moesten gaan zitten en dan kregen ze hetzelfde beeld als mijn oude 42pv60.

Niemand heeft het ooit zo kunnen krijgen.

Nu heb ik het zelfde probleem.

Van alles werkelijk geprobeerd maar ik krijg het niet zoals ik het wil.

Het lijkt me toch dat ik alles perfect kan instellen met deze tv met zo'n goeie naam.

Het is schijnbaar moeilijk uit te leggen maar ik vind hem:

-flets

-grijze tinten

-niet haarscherp (zoals de 42pv60)

-dof

-blauwachtig soms grijsachtig wit.

Ik hoop eerlijk gezegd dat ik ergens een enorme instellingsfout heb gemaakt maar tot nu toe vind ik het beeld erg matig.

Ik heb 1.3 kabels nog tussen mijn Humax en deze tv liggen en ook daarvan dacht ik dat ik dat ze moest omwisselen met 1.4 kabels maar dat helpt ook niet.
Product een paar weken in bezit
Ik ben inmiddels zelf aan mijn tweede VT30 toe. De eerste had meteen het nadeel van een knipperend scherm. Dit was zichtbaar bij BluRay, HD TV en ook simpelweg in de gids. Met name de lichte delen van het scherm flikkeren en dit wordt erger als je een beetje schuin op het scherm kijkt.

Na een aantal telefoontjes kwam panasonic bij me thuis, hebben de klacht geconstateerd. Even nieuwe versie fimrware zou de oplossing zijn, dit had ik zelf uiteraard al lang geregeld, dat gaat automatisch als je de TV op internet aansluit. Was op dat moment dus niet oplosbaar, moest wachten op een nieuwe firmware.

panasonic een paar dagen achter elkaar gebeld en een week later kwamen ze de TV omruilen voor een nieuw getest exemplaar. Ze wilde deze in de werkplaats testen ivm mijn klachten over het flikkeren van het scherm.

na de nieuwe TV uitgepakt te hebben is de monteur vertrokken en ben ik in de avond er weer eens goed voor gaan ziten. Tot mijn verbazing zit het probleem er nog steeds in. Met name bij heldere ( lees witte of lichtblauwe ) achtergronden.

Nieuwe Firmware 8 zou het probleem oplossen, helaas, na het plaatsen hiervan geen verschil gezien. Diverse instellingen en aanpassingen gedaan, ook geen verschil. De flikkeringen blijven bestaan.

Inmiddels ben ik er een beetje aan gewend en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit dusdaning goed is dat ik kies om deze TV te houden. Maar soms lijkt het of ik naar de oude TV zit te kijken met Beeldbuis ipv naar 1 van de beste TV's ter wereld.

geluid is goed te noemen. Uiteraard heb ik een flinke installatie maar zo nu en dan kijken ik even via de TV en z'n eigen speakers. Gewoon goed.

instellen is makkie, alles wijst zichzelf en is duidelijk in Nederlands.

HD TV, ik gebruik de ingebouwd DVB-C tuner met Caiway. Even instellen en alle kanalen netjes op een rijtje.

Beeld; tja....op de flikkering na ziet het er echt top uit. Zwart, wit en de kleuren, kun je niets negatiefs over zeggen.

3D is leuke feature. Leuk voor een verjaardag verder nog niet gebruikt. Maar....als redelijke 3D kenner inmiddels is de 3D beter dan een gemiddeld LCD Scherm. Een dikke 9. Het geknipper van de bril moet je even aan wennen maar verdwijnt vanzelf.

Vormgeving, een juweeltje aan de muur. Ophangen tegen de wand is het mooiste. Kortom, het mooiste schilderij dat je je kunt bedenken.

Ik ben benieuwd of meerdere gebruikers dezelfde problemen met het knipperen ervaren. Dit ie je met name in de gids, stilstaande lichte beelden of als je er een beetje schuin voor/naast zit. Ik hoop dat hier ooit nog een oplossing voor komt want dat zou hem op beeldkwaliteit een dikke 10 geven wat mij betreft. Nu twijfelde ik tussen een 8 en een 9, het is een 9 geworden.
Product een paar dagen in bezit
Afgelopen week een 51vt30 in Naarden gekocht.

Na het neer zetten van deze zware tv begonnen met het instaleren. Instaleren van de basis zeer eenvoudig.

Ik kreeg problemen met het instaleren van de DVB-S. Dit is de satelliet ontvanger. Ik heb thuis geen kabel tv dus ben aangewezen op Canal digitaal. Er was tijdens het instaleren geen Canal digitaal menu te vinden. Volgens de verkoper en de site van het berdijf is deze tv Canal digitaal gekeurd. Na telefonisch contact me Canal digitaal bleek dit niet het geval te zijn. Gevolg ik kon geen nederlandse HD kanalen kijken. Niemand kon mij ook vertellen hoe ik dat voor elkaar kon krijgen. Balen!! Wel tv kunnnen kijken met m'n oude receiver. Beeld fantastisch, geluid goed. 3D grappig om te zien maar je wordt gek van het geflikker van de bril. Na enkele minuten wordt je het dan ook zat. Viera internet stelt niets voor. Hier hoef je de tv dus niet voor te koen.Helaas door het DVB-S probleem TV dus retour. Ben nu aan de Samsung ps51d800. Zal later hiervan een revieuw plaatsen.

Bij het opruimen van de doos kwam ik nog de draadloze wifi tegen. Deze wordt er wel bijgeleverd.
Product een paar weken in bezit
Prachtig beeld in zowel SD,HD en zelfs ook 3D. Ik had hiervoor de Samsung P51D8000 gekocht, een week in huis gehad en deze omgeruild voor deze Panasonic. Wat me bij de Panasonic wel erg stoort is dat bij het kijken naar 3D je niet verder weg kunt zitten dan +/- 4 meter. Dan stopt de bril en volgens Panasonic is dat normaal. Dit is iets waar de Samsung geen last van had... bij een 50 inch ga je toch niet dichterbij dan 4 meter zitten...
9,4
Product een paar weken in bezit
We hebben deze TV nu een aantal weken en ik kan niet anders zeggen dan dat het een geweldig toestel is! Nog dagelijks verbaas ik me over het geweldige beeld (vrij van groene wazen e.d.!!) en ook het geluid is gewoon goed te noemen. Dat laatste verbaasde me omdat je met name erg negatieve verhalen leest en hoort over de geluidskwaliteit van moderne TV's. Verder kan ik eigenlijk weinig toevoegen, het meeste is inmiddels gezegd.
Product een paar dagen in bezit
Ik heb lang getwijfeld tussen deze pana plasma en de samsung LED D8000. Wat ben ik blij dat ik voor deze pana heb gekozen. In full HD kwaliteit is het beeld zo verbluffend goed dat ik mijn keuze hier wil onderbouwen om andere twijfelaars over de streep te trekken. Ook de geluidsweergave is veel beter dan bv een Samsung scherm. De kleine sub woofertjes helpen enorm in verstaanbaarheid en vol geluid. Het was een lastige keuze voor mij omdat de pana geen internetbrowser heeft, de samsung dit wel heeft.

Iedereen die bij mij komt kijken staat versteld van prestaties van dit toestel. Het beeld is een genot voor je ogen, vooral s'avonds kijk je niet naar een lichtbak maar naar een tv. Overdag heb je zelfs met invallend daglicht geen problemen met tv kijken. Het is dus niet zo dat een plasmascherm niet goed presteerd met vel daglicht. Ik heb op mijn android telefoon een app gratis gedownload en heb een super afstandbediening erbij met een qwerty toetsenbord en het touchscreen werkt als touchpad.

(voor de volledigheid; dit heeft samsung ook)

Ik ga er geen games op spelen en heb dan ook geen last van groene vlekken of wat dan ook.

Je hoort heel erg zachtjes de koelventilator draaien maar dat is niet storend, ik hoor het alleen als de tv op mute staat. Verder geen geknetter van voedingen of andere bijgeluiden. IK BEN TEVREDEN MET DIT TOESTEL!!
9,6
Product een paar weken in bezit
Twee maanden geleden was ik op zoek naar een 46" LED televisie en was erg positief over het haarscherpe beeld en de sprankelende kleuren van de Samsung D7000 en D8000 modellen. Tot me opviel dat daar bij felle beelden een lichte band van ca. 1cm aan boven- en onderkant verschijnt. Ook kunnen donkere/zwarte beelden wel goed worden weergegeven, maar niet in combinatie met lichte elementen; deze worden dan ook sterk gedimd (kijk maar naar het Samsung logo op een zwarte achtergrond in hun eigen demo). Opvallend genoeg hing er ook een D8000 Plasma televisie van Samsung naast de LED modellen en deze leek een veel uniformer verlicht beeld te hebben, veel meer contrast, zachtere/natuurlijkere lijnen en kleuren te kunnen weergeven.

Van tevoren had ik een flinke afkeer van Plasma-televisies, vanwege het hoge stroomverbruik, de warmte die zo'n tv afgeeft, de verhalen van inbranden en de doffe indruk die een Plasma geeft als ie in de winkel naast een LED televisie hangt. Maar puur kijkend naar beeldkwaliteit lijkt er geen enkele LCD/LED televisie in de buurt te komen van de Plasma's van Samsung, Panasonic en LG..

De verkopers van (de betere) videospeciaalzaken bevestigden dit en wezen me nog op een punt waar LCD/LED televisies niet aan Plasma's kunnen tippen: de scherpte van bewegende beelden. Waar LED tv's superscherp zijn bij weergave van stilstaande/langzame beelden, wordt het al snel een beetje "blurry" bij snelle videobeelden zoals bij videogames of een voetbalwedstrijd. Aangezien ik de tv ook wil gebruiken voor mijn PS3 was dat wel een belangrijk punt. Ook lijkt het wel alsof alle LCD/LED televisies die ik gezien heb de kleur groen van gras alleen als onnatuurlijk "gifgroen" kunnen weergeven. Misschien is dit een kwestie van calibratie, maar bij Plasma's ziet gras er ongecalibreerd al een stuk realistischer uit. Wit is weliswaar veel witter op een LCD/LED televisie, maar donkere tinten vind ik mooier bij de Plasma's. Voor het kijken van films, waar over het algemeen veel meer zwart dan wit in zit, lijkt een Plasma dan ook de betere keuze.

Al met al genoeg reden om me serieuzer te verdiepen in Plasma. Aangezien er maar 3 merken zijn die deze televisies maken, is de keuze vrij beperkt als je op zoek bent naar het topmodel: de Samsung D8000 (plasma), de Panasonic VT30 of de LG PZ950. Aangezien de reviews van de LG op internet niet erg lovend zijn, bleven voor mij alleen de "Sammy" of de "Pana" over. Bij de Saturn in Leische Rijn (in The Wall) kon ik beide tv's perfect vergelijken: ze hebben daar een aparte kijk-/luisterruimte (zonder tl-verlichting!) waar beide modellen naast elkaar staan. En eigenlijk gaven ze voor mei beiden een nagenoeg perfect beeld. De Samsung is iets subtieler in het "ditheren" van kleuren en de Panasonic kan iets mooier donkere beelden weergeven. De tv's ontlopen elkaar verder weinig: de Samsung heeft wat meer Smart TV features, maar de Panasonic heeft mooier geluid en voelt een stuk degelijker aan. De reden dat ik uiteindelijk voor Panasonic gekozen heb is de goede naam en ervaring die Panasonic heeft op het gebied van Plasma.

De VT30 wordt geleverd inclusief 2 (actieve) 3D brillen, heeft een kleine subwoofer achterin en kan 24p content op 96Hz weergeven. Bij het goedkopere GT30 model van Panasonic is dit niet het geval, dus ondanks de 300 euro lagere verkoopprijs, was dit model voor mij minder interessant. Bovendien vind ik het "one-sheet-of-glass" design van de VT30 mooier en kan deze nog beter donkere tinten weergeven vanwege een extra filter. Het beeld is overigens meer dan helder genoeg, tenzij je tl-balken in de kamer hebt hangen of de zon overdags vol op je tv staat. In dat geval kan je beter de GT30 (of toch een LED televisie) overwegen. Maar laat je niet misleiden door de relatief donkere indruk die een Plasma televisie maakt in de meeste (tl-verlichte) winkels: dit is geen realistische kijksituatie vergeleken met de huiskamer thuis.

De 50" VT30 bestaat uit één grote glasplaat en een metalen behuizing, waardoor de tv behoorlijk zwaar is (>35kg). De voet is ook van metaal en het geheel voelt zeer degelijk aan. Een minder degelijk gevoel krijg ik bij de 4 ventilatoren die achterin de tv zitten. Ik hoor deze ventilatoren nooit tijdens het tv kijken, maar het zijn toch mechanische/bewegende onderdelen die kunnen slijten of luidruchtiger worden doordat ze stof vergaren. De tijd moet uitwijzen of dit van negatieve invloed is op de duurzaamheid van de VT30.

De beeldweergave van de VT30 is thuis nog verbluffender dan in de winkel, zeker bij 1080p content. De scherpte, kleuren en contrast zijn echt fantastisch (en ik ben niet snel tevreden :-) 3D content wordt ook in 1080p weergegeven, in tegenstelling tot passieve 3D tv's. Out of the box had het beeld een lichte groene tint, maar Panasonic (en ook Sharp) blijken dit bewust te doen omdat dit in Japan beter aanslaat bij de consument. Via de uitgebreide calibratie opties is dit eenvoudig aan te passen waardoor het beeld iets warmer overkomt. Wanneer je met je neus bovenop het beeld zit oogt het enigzins onrustig t.o.v. een LCD televisie. Dit komt vanwege de Plasma (fosfor) technologie en de anti-retentie/burn-in beveiligingen van Panasonic. Maar op normale kijkafstand (2x de diagonaal) zie je hier niets van en ziet het er superstrak uit. Dit wil niet zeggen dat het beeld *altijd* perfect is. Bij slechte(re) kwaliteit content heeft de VT30 duidelijk last van "posterisation" (harde kleurscheidingen i.p.v. een vloeiende overgang). Bij het afspelen van BluRay, MKV of DVD is het vrijwel nooit te zien, maar via de tuner valt het regelmatig op, met name bij SD content met computerbeelden en fade-in/out effecten. Ook zie je bij het horizontaal scrollen over een lichte egale achtergrond (bijv. een blauwe lucht) een licht "banding" effect. Beide euvels zijn typische tekortkomingen van veel Plasma tv's, dus wat mij betreft jammer maar geen groot probleem, zeker niet omdat de totale beeldkwaliteit mijns inziens ongeëvenaard is door andere televisies. Alleen de Samsung D8000 plasma komt dicht in de buurt.

Wat het geluid betreft valt de VT30 me 100% mee. Ik had verwacht dat - zoals bij de meeste platte tv's - het geluid vlak en blikkerig zou klinken, maar het is juist helder en vol. Het is prettig dat de speakers direct naar de kijker zijn gericht en niet indirect zoals bij de Samsung. Ook doet de kleine subwoofer goed zijn werk, al moet je natuurlijk geen diepe baspartijen verwachten. Veeleisende muziek- en hometheaterliefhebbers zullen toch een aparte versterker met boxen moeten aanschaffen, maar voor veel mensen volstaan de interne speakers waarschijnlijk prima.

De "SmartTV" features (Vierra Connect) zijn leuk, maar verwacht er niet teveel van. Er zijn Twitter, Facebook en YouTube apps, maar bijv. geen buienradar, nu.nl of uitzendinggemist. Hopelijk breidt Panasonic de app store nog flink uit, maar vooralsnog lopen ze wel achter op Samsung en LG. Omdat ik een losse HD recorder en mediaspeler heb, heb ik deze functionaliteit van de VT30 nog niet gebruikt. Wat erg fijn is, is dat de tv instellingen onthoudt per ingang (HDMI/TV/..) en voor 2D/3D. Je hoeft dus bijv. niet handmatig naar THX mode te switchen op moment dat je content van de mediaspeler wil bekijken; dit gaat automatisch.

Het valt me op dat in een aantal fora (m.n. avforums) veel negatieve punten van de VT30 worden genoemd.

Een overzicht en mijn bevindingen:

- Retentie/burn-in: het langdurig/blijvend zichtbaar zijn van langgetoonde beelden (bijv. logo's). Ik heb hier nog geen sporen van gezien. Heb wel alle beveiligingsopties die de tv hiervoor biedt aanstaan.

- Te donker beeld: bij donkere 3D beelden in een lichte huiskamer kan dit een probleem zijn omdat de actieve 3D brillen de helderheid flink reduceren. Bij 2D gebruik is de televisie helder genoeg, tenzij je een extreem lichte huiskamer hebt.

- Lawaai van voeding of ventilatoren: Heb ik (vanaf 2m afstand) nog niet gehoord.

- Fluct. Brightness: de helderheid zou onder bepaalde omstandigheden sterk fluctureren. Dit heb ik nooit waargenomen, wellicht dat het opgelost is in de firmware die ik gebruik (1703).

- Pixelation: dit is wel waar te nemen van dichtbij als "dithering" van kleuren. Op normale kijkafstand zie je dit niet. Pixelation in de vorm van "ruis" is er niet.

- 50Hz issue: bij 50Hz beelden zou je soms last hebben van "ghosting" en dubbele contouren. Dit zie je soms bij voetbalwedstrijden, maar verdwijnt wanneer je IFC op minimal instelt.

- Posterisation/banding: zoals hierboven genoemd heb je daar met name bij SD content via de tuner soms last van. De ene beeldmodus (normal) heeft hier meer last van dan de andere (thx).

- Green blob: een groene vlek midden op het scherm. Waarschijnlijk is dit een fabricagefout of transportbeschadiging. Op mijn tv is geen groene vlek te zien.

- Slecht geluid: integendeel! Voor een platte tv is dit zeer goed, maar het is natuurlijk geen HT.

- Dode pixels: nog niet gevonden.

- Fosfor trailing: een groen nagloeien van heldere beelden op een donkere achtergrond: nog niet gezien.

- Flickering: wanneer je 24p content op de laagste stand (24Hz?) weergeeft dan knippert het beeld wel, maar op 96Hz zie je daar niets van. Alle andere beeldmodi zijn >100Hz dus knippert het niet. Bepaald omgevingslicht (tl, gedimde halogeen) kan theoretisch wel voor resonantie en dus flikkering zorgen.

- Reflecties: dit merk je wel bij donkere beelden in een lichte kamer, maar de spiegeling van het scherm valt me 100% mee. Dit is een stuk minder dan bij mijn oude CRT televisie en veel minder dan bij de Samsung D7000 en D8000 LED tv's.

- Energieverbruik: dit is bij normaal 2D gebruik zo'n 200W. Dat is 2x zoveel als veel LED televisies van dezelfde omvang, maar vergelijkbaar met/minder dan LCD televisies van enkele jaren geleden. Je kan de tv wel als extra kachel gebruiken in de winter, want hij straalt wel warmte uit :-)

M.a.w. behalve de posterisation/banding issues heb ik geen noemenswaardige bevindingen bij mijn VT30 en geniet ik van een nagenoeg perfecte beeldkwaliteit van deze schitterende tv!

Conclusie:

==========

Laat je niet afschrikken door negatieve verhalen over Plasma televisies. Veel problemen behoren al geruime tijd tot het verleden. Echter, de perfecte televisie bestaat niet (of is onbetaalbaar) en dus hebben ook Plasma televisies hun tekortkomingen. Deze zijn m.i. echter veel minder uitdrukkelijk aanwezig dan die van LCD/LED televisies en je krijgt er een nagenoeg perfecte beeldkwaliteit voor terug!

+ fenomenale beeldkwaliteit in zowel 2D als 3D

+ goed geluid voor een platte tv

+ degelijk gebouwd, strak design

- posterization/banding bij sommige (tuner) content

- energieverbruik en warmte
6,8
  • Beeldkwaliteit 1
Product een maand in bezit
Gesterkt door goede reviews dit toestel een maand geleden gekocht. Echter al snel blijkt dat er een groot probleem is met deze serie van tv's. net als zovelen heb ik ook last van het "green blob" probleem waarbij er groene vlekken zichtbaar zijn in het beeld. Tot op heden heeft Panasonic hiervoor nog geen oplossing kunnen bieden.
Product een paar dagen in bezit
Ik zie dat er een aantal pechvogels zijn, die een defect kregen. Maar dat is ook vaak de rede om een review te plaatsen. Er kan altijd wat mis gaan met technologie.

Los daarvan is dit een geweldige TV.

Ik had hiervoor de TH-42PV60E Panasonic TV. Deze was nog steeds goed, maar HD-ready en niet full HD. Deze gaat naar de slaapkamer.

Hoewel je verwacht dat 't niet veel beter kan als het al was bij Panasonic is dit opnieuw een openbaring. Wat een geweldig mooi beeld. Zo helder, met natuurlijke kleuren en een stuk scherper ook als m'n oude plasma (je kunt zelfs de porien zien van de acteurs. Echt verbluffend mooi.

Dat 3D erbij zat was voor mij een leuke extra, maar geen must have, maar ik moet eerlijk zeggen, wat geweldig! Ik heb alleen de ervaring met de ouderwetse kleur brilletjes, en dit vond ik vaak vermoeiend, niet scherp en met vertekende kleuren.

Maar dit is echt meer zoals je wilt zien. En deze TV scoorde in alle reviews ook als "benchmark" goed. Dus dat zegt ook wel wat.

Kortom, volgens mij kun je geen betere TV kopen voor dit geld op dit moment. Ook de Samsung D8000 is niet zo goed als deze, wel een goede 2e.

Het geluid is echter magertjes, maar dat geld voor vrijwel elke TV en 9 van de 10 gebruiken een receiver daarvoor (ik ook), dus ik snap wel dat ze daar niet op focussen. Voor mij maakt dat helemaal niet uit.

Nu maar hopen dat die net zo trouw dienst doet als m'n vorige Panasonic TV. Ook een keer laten calibreren, ben toch benieuwd hoeveel verschil dat nog maakt. Al heb ik zelf al een beetje zitten rommelen natuurlijk om 't beeld perfect te krijgen :) Met name de THX setting is geweldig, zeker bij een THX film. Dat ze deze certificering hebben zegt ook al e.e.a.
  • Geluidskwaliteit 5
  • Beeldkwaliteit 4
  • Gebruiksgemak 7
  • Vormgeving 7
Product een paar dagen in bezit
Naar aanleiding van alle positieve reviews deze televisie in huis gehaald. Jammer genoeg hangt er een constante groene waas over het beeld en verder heb ik ook last van enorme flikkeringen in het beeld. Het geluid van de tv is ook niet denderend maar hier kan ik nog enigzins mee leven. Jammer genoeg kan ik deze set niet echt aanbevelen. Toestel gaat retour en ik ga me een andere uitkiezen!