Bel naar 088 - 550 0176

• Print
Review:
Blokkie73
09-09-2011
Twee maanden geleden was ik op zoek naar een 46" LED televisie en was erg positief over het haarscherpe beeld en de sprankelende kleuren van de Samsung D7000 en D8000 modellen. Tot me opviel dat daar bij felle beelden een lichte band van ca. 1cm aan boven- en onderkant verschijnt. Ook kunnen donkere/zwarte beelden wel goed worden weergegeven, maar niet in combinatie met lichte elementen; deze worden dan ook sterk gedimd (kijk maar naar het Samsung logo op een zwarte achtergrond in hun eigen demo). Opvallend genoeg hing er ook een D8000 Plasma televisie van Samsung naast de LED modellen en deze leek een veel uniformer verlicht beeld te hebben, veel meer contrast, zachtere/natuurlijkere lijnen en kleuren te kunnen weergeven.

Van tevoren had ik een flinke afkeer van Plasma-televisies, vanwege het hoge stroomverbruik, de warmte die zo'n tv afgeeft, de verhalen van inbranden en de doffe indruk die een Plasma geeft als ie in de winkel naast een LED televisie hangt. Maar puur kijkend naar beeldkwaliteit lijkt er geen enkele LCD/LED televisie in de buurt te komen van de Plasma's van Samsung, Panasonic en LG..

De verkopers van (de betere) videospeciaalzaken bevestigden dit en wezen me nog op een punt waar LCD/LED televisies niet aan Plasma's kunnen tippen: de scherpte van bewegende beelden. Waar LED tv's superscherp zijn bij weergave van stilstaande/langzame beelden, wordt het al snel een beetje "blurry" bij snelle videobeelden zoals bij videogames of een voetbalwedstrijd. Aangezien ik de tv ook wil gebruiken voor mijn PS3 was dat wel een belangrijk punt. Ook lijkt het wel alsof alle LCD/LED televisies die ik gezien heb de kleur groen van gras alleen als onnatuurlijk "gifgroen" kunnen weergeven. Misschien is dit een kwestie van calibratie, maar bij Plasma's ziet gras er ongecalibreerd al een stuk realistischer uit. Wit is weliswaar veel witter op een LCD/LED televisie, maar donkere tinten vind ik mooier bij de Plasma's. Voor het kijken van films, waar over het algemeen veel meer zwart dan wit in zit, lijkt een Plasma dan ook de betere keuze.

Al met al genoeg reden om me serieuzer te verdiepen in Plasma. Aangezien er maar 3 merken zijn die deze televisies maken, is de keuze vrij beperkt als je op zoek bent naar het topmodel: de Samsung D8000 (plasma), de Panasonic VT30 of de LG PZ950. Aangezien de reviews van de LG op internet niet erg lovend zijn, bleven voor mij alleen de "Sammy" of de "Pana" over. Bij de Saturn in Leische Rijn (in The Wall) kon ik beide tv's perfect vergelijken: ze hebben daar een aparte kijk-/luisterruimte (zonder tl-verlichting!) waar beide modellen naast elkaar staan. En eigenlijk gaven ze voor mei beiden een nagenoeg perfect beeld. De Samsung is iets subtieler in het "ditheren" van kleuren en de Panasonic kan iets mooier donkere beelden weergeven. De tv's ontlopen elkaar verder weinig: de Samsung heeft wat meer Smart TV features, maar de Panasonic heeft mooier geluid en voelt een stuk degelijker aan. De reden dat ik uiteindelijk voor Panasonic gekozen heb is de goede naam en ervaring die Panasonic heeft op het gebied van Plasma.

De VT30 wordt geleverd inclusief 2 (actieve) 3D brillen, heeft een kleine subwoofer achterin en kan 24p content op 96Hz weergeven. Bij het goedkopere GT30 model van Panasonic is dit niet het geval, dus ondanks de 300 euro lagere verkoopprijs, was dit model voor mij minder interessant. Bovendien vind ik het "one-sheet-of-glass" design van de VT30 mooier en kan deze nog beter donkere tinten weergeven vanwege een extra filter. Het beeld is overigens meer dan helder genoeg, tenzij je tl-balken in de kamer hebt hangen of de zon overdags vol op je tv staat. In dat geval kan je beter de GT30 (of toch een LED televisie) overwegen. Maar laat je niet misleiden door de relatief donkere indruk die een Plasma televisie maakt in de meeste (tl-verlichte) winkels: dit is geen realistische kijksituatie vergeleken met de huiskamer thuis.

De 50" VT30 bestaat uit één grote glasplaat en een metalen behuizing, waardoor de tv behoorlijk zwaar is (>35kg). De voet is ook van metaal en het geheel voelt zeer degelijk aan. Een minder degelijk gevoel krijg ik bij de 4 ventilatoren die achterin de tv zitten. Ik hoor deze ventilatoren nooit tijdens het tv kijken, maar het zijn toch mechanische/bewegende onderdelen die kunnen slijten of luidruchtiger worden doordat ze stof vergaren. De tijd moet uitwijzen of dit van negatieve invloed is op de duurzaamheid van de VT30.

De beeldweergave van de VT30 is thuis nog verbluffender dan in de winkel, zeker bij 1080p content. De scherpte, kleuren en contrast zijn echt fantastisch (en ik ben niet snel tevreden :-) 3D content wordt ook in 1080p weergegeven, in tegenstelling tot passieve 3D tv's. Out of the box had het beeld een lichte groene tint, maar Panasonic (en ook Sharp) blijken dit bewust te doen omdat dit in Japan beter aanslaat bij de consument. Via de uitgebreide calibratie opties is dit eenvoudig aan te passen waardoor het beeld iets warmer overkomt. Wanneer je met je neus bovenop het beeld zit oogt het enigzins onrustig t.o.v. een LCD televisie. Dit komt vanwege de Plasma (fosfor) technologie en de anti-retentie/burn-in beveiligingen van Panasonic. Maar op normale kijkafstand (2x de diagonaal) zie je hier niets van en ziet het er superstrak uit. Dit wil niet zeggen dat het beeld *altijd* perfect is. Bij slechte(re) kwaliteit content heeft de VT30 duidelijk last van "posterisation" (harde kleurscheidingen i.p.v. een vloeiende overgang). Bij het afspelen van BluRay, MKV of DVD is het vrijwel nooit te zien, maar via de tuner valt het regelmatig op, met name bij SD content met computerbeelden en fade-in/out effecten. Ook zie je bij het horizontaal scrollen over een lichte egale achtergrond (bijv. een blauwe lucht) een licht "banding" effect. Beide euvels zijn typische tekortkomingen van veel Plasma tv's, dus wat mij betreft jammer maar geen groot probleem, zeker niet omdat de totale beeldkwaliteit mijns inziens ongeëvenaard is door andere televisies. Alleen de Samsung D8000 plasma komt dicht in de buurt.

Wat het geluid betreft valt de VT30 me 100% mee. Ik had verwacht dat - zoals bij de meeste platte tv's - het geluid vlak en blikkerig zou klinken, maar het is juist helder en vol. Het is prettig dat de speakers direct naar de kijker zijn gericht en niet indirect zoals bij de Samsung. Ook doet de kleine subwoofer goed zijn werk, al moet je natuurlijk geen diepe baspartijen verwachten. Veeleisende muziek- en hometheaterliefhebbers zullen toch een aparte versterker met boxen moeten aanschaffen, maar voor veel mensen volstaan de interne speakers waarschijnlijk prima.

De "SmartTV" features (Vierra Connect) zijn leuk, maar verwacht er niet teveel van. Er zijn Twitter, Facebook en YouTube apps, maar bijv. geen buienradar, nu.nl of uitzendinggemist. Hopelijk breidt Panasonic de app store nog flink uit, maar vooralsnog lopen ze wel achter op Samsung en LG. Omdat ik een losse HD recorder en mediaspeler heb, heb ik deze functionaliteit van de VT30 nog niet gebruikt. Wat erg fijn is, is dat de tv instellingen onthoudt per ingang (HDMI/TV/..) en voor 2D/3D. Je hoeft dus bijv. niet handmatig naar THX mode te switchen op moment dat je content van de mediaspeler wil bekijken; dit gaat automatisch.

Het valt me op dat in een aantal fora (m.n. avforums) veel negatieve punten van de VT30 worden genoemd.
Een overzicht en mijn bevindingen:
- Retentie/burn-in: het langdurig/blijvend zichtbaar zijn van langgetoonde beelden (bijv. logo's). Ik heb hier nog geen sporen van gezien. Heb wel alle beveiligingsopties die de tv hiervoor biedt aanstaan.
- Te donker beeld: bij donkere 3D beelden in een lichte huiskamer kan dit een probleem zijn omdat de actieve 3D brillen de helderheid flink reduceren. Bij 2D gebruik is de televisie helder genoeg, tenzij je een extreem lichte huiskamer hebt.
- Lawaai van voeding of ventilatoren: Heb ik (vanaf 2m afstand) nog niet gehoord.
- Fluct. Brightness: de helderheid zou onder bepaalde omstandigheden sterk fluctureren. Dit heb ik nooit waargenomen, wellicht dat het opgelost is in de firmware die ik gebruik (1703).
- Pixelation: dit is wel waar te nemen van dichtbij als "dithering" van kleuren. Op normale kijkafstand zie je dit niet. Pixelation in de vorm van "ruis" is er niet.
- 50Hz issue: bij 50Hz beelden zou je soms last hebben van "ghosting" en dubbele contouren. Dit zie je soms bij voetbalwedstrijden, maar verdwijnt wanneer je IFC op minimal instelt.
- Posterisation/banding: zoals hierboven genoemd heb je daar met name bij SD content via de tuner soms last van. De ene beeldmodus (normal) heeft hier meer last van dan de andere (thx).
- Green blob: een groene vlek midden op het scherm. Waarschijnlijk is dit een fabricagefout of transportbeschadiging. Op mijn tv is geen groene vlek te zien.
- Slecht geluid: integendeel! Voor een platte tv is dit zeer goed, maar het is natuurlijk geen HT.
- Dode pixels: nog niet gevonden.
- Fosfor trailing: een groen nagloeien van heldere beelden op een donkere achtergrond: nog niet gezien.
- Flickering: wanneer je 24p content op de laagste stand (24Hz?) weergeeft dan knippert het beeld wel, maar op 96Hz zie je daar niets van. Alle andere beeldmodi zijn >100Hz dus knippert het niet. Bepaald omgevingslicht (tl, gedimde halogeen) kan theoretisch wel voor resonantie en dus flikkering zorgen.
- Reflecties: dit merk je wel bij donkere beelden in een lichte kamer, maar de spiegeling van het scherm valt me 100% mee. Dit is een stuk minder dan bij mijn oude CRT televisie en veel minder dan bij de Samsung D7000 en D8000 LED tv's.
- Energieverbruik: dit is bij normaal 2D gebruik zo'n 200W. Dat is 2x zoveel als veel LED televisies van dezelfde omvang, maar vergelijkbaar met/minder dan LCD televisies van enkele jaren geleden. Je kan de tv wel als extra kachel gebruiken in de winter, want hij straalt wel warmte uit :-)

M.a.w. behalve de posterisation/banding issues heb ik geen noemenswaardige bevindingen bij mijn VT30 en geniet ik van een nagenoeg perfecte beeldkwaliteit van deze schitterende tv!

Conclusie:
==========
Laat je niet afschrikken door negatieve verhalen over Plasma televisies. Veel problemen behoren al geruime tijd tot het verleden. Echter, de perfecte televisie bestaat niet (of is onbetaalbaar) en dus hebben ook Plasma televisies hun tekortkomingen. Deze zijn m.i. echter veel minder uitdrukkelijk aanwezig dan die van LCD/LED televisies en je krijgt er een nagenoeg perfecte beeldkwaliteit voor terug!

+ fenomenale beeldkwaliteit in zowel 2D als 3D
+ goed geluid voor een platte tv
+ degelijk gebouwd, strak design
- posterization/banding bij sommige (tuner) content
- energieverbruik en warmte
Totaal 10
5 sterren

• Geluidskwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Mogelijkheden
  • Gebruiksgemak
  • Vormgeving
Eerdere review [ Review 17 van 35 ] Latere review
Top 5 aanbieders met de laagste prijs
Sluiten

Extra beveiliging

Om misbruik te voorkomen mag deze actie maar beperkt worden gebruikt. Deze blokkade wordt over seconden weer opgeheven. Probeer het dan opnieuw.