Apple iMac

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Apple iMac op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Peter Frijling 02-05-2014
Geschreven voor: Apple iMac

Deze keuze had ik eigenlijk jaren geleden al moeten maken. Het aantal uren en de frustraties doordat ik regelmatig met mijn PC bezig moest in plaats van dat ik er gewoon gebruik van kon maken wegen nu nog veel zwaarder.... WAT een genot. Het is duidelijk te merken dat Steve Jobs de gebruiker centraal heeft gesteld en niet zijn eigen uitvindingen zoals Bill Gates dat altijd heeft gedaan. Alles WERKT gewoon! Het is duurder, maar dan kun je ook gewoon doen waarvoor je het apparaat hebt gekocht in plaats van dat je een studie systeembeheer moet volgen omdat je werkelijk niet weet waarop je PC weer eens niet doet waarvoor je 'm had aangeschaft. Laat de Windows gebruikers maar lekker doormodderen. IK ben om!

wjager 29-11-2013
Geschreven voor: Apple iMac

Al vijf maanden na de aanschaf doet de aan/uitknop het niet meer. Reactie van Apple: "Dat kan gebeuren, breng het product maar terug naar de winkel. Dan wordt deze onder de garantie wel gerepareerd. Dat kan overigens wel maximaal twee weken duren." Tenzij je bovenop de aanschafprijs van bijna €1.400 nog een Applecare Protection Plan aanschaft voor nog eens €179. Dan is Apple bereid de I-mac thuis te komen ophalen.

EiSA 02-09-2011
Geschreven voor: Apple iMac

Super goede pc, hiervoor een windows machine gehad. Ik moet zeggen heb nog nooit een MAC gebruikt maar dit is wel erg makkelijk.
Zelf heb ik deze MAC besteld bij de officele Applewinkel. Nadat hij geleverd was werkte de toetsenbord niet en vervolgens heeft apple iemand van een installatiebedrijf ernaar laten kijken, http://www.eisa.nl (voor de mensen die zelf ooit hulp nodig hebben). Bleek dat de toetsenboard defect was, omgeruild en klaar.

TOP PC!

MaestroJan 19-06-2011
Geschreven voor: Apple iMac

Sinds een half jaar in het bezit van een iMac. Wat een fantastisch mooi apparaat !! Ook de hardware binnenin dit mooie apparaat is erg goed (mag ook wel voor die prijs). Het is wel even wennen aan het kleine toetsenbordje.De muis is prachtigvorngegeven, maar is wel een beetje aan de zware kant, dus die heb ik inmiddels vervangen door een magic trackpad.

Over OSX ben ik echter minder te spreken. Het ziet er allemaal wel erg strak vormgegeven uit, maar het is toch qua functionaliteit wat gedateerd aan het worden. Wanneer je besluit om veel programma's tegelijk open te zetten, ben je al snel het overzicht kwijt. Ook het sluiten van programma's gebeurt wat mij betreft niet intuitief, waardoor ik aan het einde van de dag alsnog bezig ben om alle nog openstaande programma's "nogmaals" af te sluiten.
Ik begrijp ook de keuze die Apple heeft gemaakt bij iTunes en iPhoto niet helemaal. Wanneer je muziek of foto's van je externe harde schijf wilt afspelen of bekijken, worden deze door het programma gekopieerd, waardoor er onnodig extra kopieën op de machine rondzwerven.

Mocht je in het verleden intensief gebruik gemaakt van Microsoft Outlook, dan is het aan te bevelen om ook direct te investeren in Office for Mac, aangezien Apple Mail en iCal wel erg basic (en in mijn geval echt ontoereikend) zijn.

Waar ik wel erg enthousiast over ben, is de recent geïntroduceerde App store voor de iMac. Met een paar klikken en voor vaak een schijntje leuke en interessante software downloaden. Daar kan Microsoft nog een puntje aan zuigen.

Ik heb mijn hoop gevestigd op de nieuwe versie van OSX (OSX Lion). Wellicht dat die wat van mijn ergernissen zal gaan oplossen.

Voor het overige ben ik blij met mijn iMac, al is het maar dat het een juweel is in mijn woonkamer.

Wissewas 16-06-2011
Geschreven voor: Apple iMac

De computer voldoet aan alle verwachtingen. Ik vergelijk summier met de HP omni 100, de pc-variant van een alles in een, draaiend onder Windows 7, die ik in mijn werkomgeving gebruik.

Ik vind de verschillen in kwaliteit, gebruiksgemak en consistentie erg groot. De fors lagere prijs van de HP (500 versus 1000) biedt nu vooral schrale troost. Er komt maar geen chemie los tussen hard- en software bij Windows 7/HP. Bij Windows blijven irriterende updates, tegenstrijdige meldingen Mocht je af en toe frustraties ervaren bij het gebruiken van een Windows-pc en wil je daar nu wel eens vanaf, mijdt dan Windows 7 en waag de stap, het zal je niet teleurstellen.

Voor mij is de grote kracht van de iMac dat ik het niet meer als computer beleef. ( Een boek ervaar ik ook niet meer als boek, ik krijg een boek ook altijd open.) Ook de AppStore is een verademing; alle mac-software op een presenteerblaadje, gratis en betaald, met nuttige reviews en installeren met niet meer dan een druk op de knop. Dit maakt de Mac tot een laagdrempelige gebruikscomputer en je gaat er meer mee doen dan je eerst dacht. Ik heb ook nog niet meegemaakt dat de prestaties te laag of traag waren.

De vergelijking in kwaliteit van behuizing is schrikbarend. De HP is een plastic desktop
Waar een scherm tegenaan geplakt is. Het funtioneert. De iMac is door de aluminium behuizing met hoge afwerking echt van een ander kaliber en voegt ook iets toe aan de ruimte waar die staat. Het aluminium houdt de computer ook koel en stil ( bijna volledig stil).

Qua duurzaamheid verwacht ik veel. Familie heeft een 4jaar oude iMac die veel gebruikt wordt. Die draait nog altijd als een zonnetje en start bijvoorbeeld nog even snel op. Ook andere ervaringen bieden een goed vooruitzicht.

Wat betreft geluid: prima als je erachter werkt of in de buurt wat doet en wat wilt horen. Het beeldscherm voldoet goed, de helderheid kun je via het totsenbord evt snel bijstellen.

Foto64 13-05-2011
Geschreven voor: Apple iMac

Een fijn en mooi vormgegeven apparaat wat bij mij een slecht werkende cd/dvd-speler had.
Na 2,5 jaar liep de harde schijf vast.
Beide zaken onder garantieplan vervangen.

mgibmg 16-02-2011
Geschreven voor: Apple iMac

ik heb de nieuwe Imac 2,8 quad core 27" imac eveneens bij de MM gekocht enkele weken geleden (wel met extra 4GB uitgebreid naar 8GB). Voor mij is dit de eerste apple ervaring (altijd een windows goeroe) en ik moet zeggen "once a mac never get back" systeem werkt eenvoudig geen poespas zoals windows het heeft, back to the roots. Het is wel even wennen maar na een week weet je niet beter.

Voor de rest een fantastisch systeem en als mijn laptop aan vervanging toe is dan wordt het zeker ook een apple.

Wel zijn er enige minpunten:
1) hotmail ondersteuning is niet zo flexible en wel vaker moet je het WW opnieuw ingeven. Zou fijn zijn een e-mail client zoals live-mail van MS
2) geen agenda koppeling van Hotmail met ICal
3) gevoelsmatig iets minder controle over het geen wat je doet, bestanden etc. (wellicht komt dit wel met de tijd)
4)Een imac os en blijft zoals je hem kocht, niet zoals bij een windows pc hier en daar wat onderdelen vervangen, kan een probleem worden als je defect hebt aan o.a. de harddisk of cd/dvd drive etc.

no imac 10-02-2011
Geschreven voor: Apple iMac

Prachtige computer om te zien. Mooi beeld als het allemaal werkt. Helaas gebeurt dat veel te weinig. Nog geen twee maanden in bezit en nu al voor de tweede keer defect. In de tussentijd geen dag zonder problemen kunnen gebruiken. Constant spontaan afsluitende programma's of volledig vastlopende computer. Erg veel spijt van deze aanschaf.

Matthijsfcu 05-02-2011

Wat een top apparaat!
Ik heb hem gekocht tijdens de 19 % korting dagen bij de Mediamarkt, had de Mac dus voor 1679 euro, hoop geld maar dan heb je echt wel iets!!

De grootste reden dat ik de IMac heb gekocht is dat ik veel foto's bewerk en dit gaat echt als een trein!
Zat erg te twijfelen tussen een windows computer en tussen deze IMac, maar de Looks van de Mac hebben toch wel de doorslag gegeven.

Met het besturing's systeem had ik totaal geen ervaring mee, op de iPhone 4 na, maar na een paar daagjes oefenen en uitproberen ben ik er al helemaal aan gewend!

Voor mij allen nog maar Apple!!!!

RipCurl 21-12-2010
Geschreven voor: Apple iMac

Heb na lang wikken en wegen een iMac gekocht. De rede voor de aanschaf was niet omdat we geen Windows wilden gebruiken, want als je zoals sommige hier om de 2/3 maanden het opnieuw moet installeren dan doe je gewoon iets niet goed (heb destijds alleen de PC eens opnieuw geïnstalleerd vanwege de release van Windows 7 en draait tot op heden als een zonnetje). Nu moet ik toegeven dat mijn kennis wellicht boven gemiddeld is op dit gebied, omdat het ook mijn werk terrein is...daarom ook de stap naar OSX. Linux en Windows ken ik nou wel en ik wilde iets leuks op de keukentafel zonder een enorme kast en eerlijk is eerlijk, dan kom je bij Apple uit.

Qua hardware kun je kort zijn, het is allemaal best in orde en de magic mouse is subliem. OSX is helemaal gefocust op de iMac hardware, dus geen geklungel met drivers en dergelijke. Dit maakt OSX ook veel sneller dan Windows dat op bijna elk systeem (lees hardware configuratie) moet kunnen draaien. Dit is de kracht van Apple, maar toch een minpuntje. De Airport Express verlies wel erg vaak zijn connectie met een standaard router. Een probleem waar Apple je verwijst naar een APR of allerlei herstel procedures. Een beetje zoeken leert dat Apple het probleem niet erkent en heel veel mensen hier last van hebben, net als met de gele waas. Bellen met Tech Support is dus zinloos net als reparatie. Alleen een betere firmware kan dit probleem oplossen of je oudere router vervangen voor een recent uit 2010 of nieuwe firmware. Als je een oudere router hebt dan heb je pech. Op Google zijn diverse workarounds te vinden die Apple je liever niet geeft...maar liever een Timecapsule verkoopt (om nog maar te zwijgen wat daar mee mis is).

Ook heeft Apple het bootcamp gedeelte nog niet helemaal goed op orde voor deze versie (ook niet na de recente update). Vooral zwaardere grafische applicaties en spellen zorgen voor vastlopers onder Windows 7. Wine, Cider, CXZ, etc. werkt vaak nog niet goed onder OSX en zeker wat oudere spellen (maanden, geen jaren) hebben vaak geen recente ondersteuning.

Velen zeggen dat de installatie zo gemakkelijk is. Dit klopt, het slepen naar de programma folder is alles wat nodig is. Dit komt omdat de app een container is waarin alle files zich bevinden. Echter is deinstallatie vaak een ander verhaal omdat de preferences en aanverwante bestanden hier niet worden opgeslagen maar in de bibliotheken. Hou hier rekening mee bij het opruimen. Op het moment komen er ook meer installatie bestanden zoals op Windows die ook deze bestanden verwijderen. Er zijn diverse apps die je bij het verwijderen van aanverwante bestanden of overbodige talen kan helpen.

Ander minpuntje is de firewall. Deze is redelijk complex voor de leek en staat standaard (!) uit. Ook blijken veel MacOSX applicaties regelmatig naar huis te bellen. Ook is er niet voor alles een alternatief, sterker nog, bij lange na niet. Controleer dus eerst voor de overstap of je favoriete applicaties een alternatief heeft op OSX of een OSX-versie.

Nadeel is ook als je een externe HDD wilt delen tussen OSX en Windows (NTFS) je een 3rd party applicatie nodig hebt om te kunnen schrijven op dezelfde partitie. OSX kan wel NTFS lezen, maar niet bewerken. Hiervoor zijn wel 3rd party apps maar kosten wel geld.

Pluspunt is de mogelijkheid om nu zelf je geheugen uit te breiden. Dat is dan ook het eerste wat ik heb gedaan. Ik heb er nu 16GB in zitten tegen een fractie van de prijs die Apple hier voor vraagt. Op de site van Apple kun je vinden welk geheugen geschikt is. Via Tweakers is ook genoeg te vinden hier over. Dit scheelde mij een paar honderd euro.

Voor wat betreft de extra garantie vanuit Apple kan ik kort zijn: Als u graag met een helpdesk belt dan heeft het toegevoegde waarde. Voor de garantie heeft het geen enkele waarde, omdat bij wet de verkopende partij zich moet houden aan het consumentenrecht. U bent dus al voldoende beschermd. Let wel: Alleen als u bij een APR of AR koopt en niet via de Apple Online Store (!). Ook diverse APR's, zoals iFactors, zullen zich achter de fabrieksgarantie verschuilen maar wettelijk heeft u het recht en deze zult u ook altijd kunnen krijgen. De extra garantie is dus het afkopen van eventuele strubbelingen die u kunt ondervinden met de verkoper. Niets meer...

Als laatste het fabeltje dat je met OSX geen last hebt van malware. Dit is wat het zegt: Een fabeltje. Er zijn wel degelijk virussen en malware voor OSX, alleen niet in de mate zoals voor Windows. Ook is door de structuur van OSX deze minder snel te misbruiken, maar vraag jezelf af als je het verzoek krijgt om je root wachtwoord in te voeren of dit echt noodzakelijk is. Ook illegale software voor OSX kan malware bevatten.

Al met al ben ik prima tevreden met mijn iMac. Ik heb voor 45% goede alternatieven of OSX-versies kunnen vinden voor mijn meest gebruikte applicaties. OSX heeft bij mij Windows niet kunnen vervangen en draai daarom VMware Fusion (kan ook met Parallels) icm OSX, waardoor ik onder OSX mijn Windows programma's kan blijven gebruiken zonder dat je merkt dat je onder Windows werkt. Toch blijft voorlopig voor mij een echte Windows PC onontbeerlijk, maar als je alleen een beetje mailt, internet, chat, documentjes maakt en ilife alles doet wat je wilt is het een uitstekende keuze qua hardware, design en OS...alhoewel het voor velen waarschijnlijk wennen zal zijn qua toetsencombinaties, context menu's en kleine toetsenbord.

PS: Zorg voor oplaadbare penlites, want die gaan best snel bij dagelijks gebruik van muis en toetsenbord.

Matthias1118 29-11-2010
Geschreven voor: Apple iMac

Ik heb een Imac 24" uit 2009, spijtig genoeg enkele maanden voor de nieuwe reeks verscheen, had ik voor €200 meer een 3,06Ghz en 27" scherm.
Deze is een 2,66 Ghz Intel Core 2 Duo 4Gb 1067Mhz DDR3 nvidia GeForce9400 met dus 256Mb
en dus de laatste is dus ook een beetje de enige waar ik spijt van heb,
had toch liever aan ati readen gehad of toch een nvidia van 512Mb

maar over de rest valt niks te zeggen, in het begin een beetje zoeken naar alles dat nieuw is, het was ook mijn 1ste Mac computer en toch wel de beste aankoop op gebied van computers echt de beste stap
zo komt mijn mac op de 7de plaats in aankopen op 9jaar tijd, waarvan ik op een gegeven moment 2pc's ter gelijk had en zelf 1jaar zonder zat vanwege het feit dat ik geen pc meer wou maar een mac.
meestal is het moeilijk omdat het overal met windows wordt gewerkt
maar eigenlijk spreekt mac voor zich zelf, het is allemaal heel logisch in elkaar gestoken, en je kan altijd 'help' ter beschikking halen waar ze héél duidelijk
in verstaanbaar nederlands uitleggen hoe het moet.

limarq 29-11-2010
Geschreven voor: Apple iMac

Gekocht vanwege het duurzame imago van Apple. Qua vormgeving een hele mooie computer met een redelijk stabiel OS. Minpunt is dat door de minimalistische vormgeving het moeilijk te zien is wat er gebeurt (geen ledje voor harddisk activiteit) en het ontbreken van de eject knop voor de cd/dvd station. Het is dus wel even wennen aan de diverse toetscombinaties.
Het grootste minpunt is de Apple service. Telefonisch contact betekent betalen!! al na 3 maanden naast de telefoontikken ook € 50,- voor ondersteuning. Met het advies van Apple was alle informatie op de computer weg. Zelf googlen leerde dat een memorybank kapot was => garantie.
Het Apple service centre meldde ongevraagd dat de schermen vaak geel gaan kleuren. Let op! dit valt onder de garantie.

imacjohn 28-10-2010
Geschreven voor: Apple iMac

wat een geweldig apparaat is supersnel je zet hem aan en binnen 10 seconden zie je je e-mail en of internet pagina.
toetsenbord en magic muis is draadloos werkt perfect.
jarenlang met windows liggen tobben altijd updates halen en met de virusscanner klooien. dit is nu voorbij deze Mac is geweldig

Mols1234 25-09-2010
Geschreven voor: Apple iMac

Mijn man had genoeg van onze 7 jarige windows pc. Iedere 2/3 maanden opnieuw installeren ondanks een virusscanner, altijd vastlopers en wat was dat ding langzaam. Terwijl we toch in nieuwe onderdelen hebben geinvesteerd in die 7 jaar. Op een avond komt mijn man thuis met deze Imac i5 quadcore. Ik moet nu zeggen dat hij geen betere keus had kunnen maken. En ja het kost idd een flinke duit, maar wauw, je hebt dan ook wat.
We moeten natuurlijk (nog steeds) even wennen, maar alles is eigenlijk veel makkelijker en sneller te installeren dan op een windows. Je moet alleen even weten hoe.

Het prachtig vormgegeven grote 27" scherm is volledig LED en alles wat je erop kijkt is prachtig, alles is al geinstalleerd en er zitten leuke programma's op.

We hebben er Office Mac bij gekocht en alle documenten van de Windows Office zijn compatibel.

Wuzzle 14-09-2010

Beslist een aanrader!

Ben ooit gestart met de Amiga 500, daarna MS-DOS machines, uiteindelijk met Windows. Totdat ik enkele weken geleden de nieuwe mid-2010 Apple Imac tegenkwam. Ik heb me terdege laten voorlichten in een Apple-store en ben overstag gegaan. Het kost inderdaad een aardige duit, maar je hebt dan ook een topproduct! Alles wat je nodig hebt is al voorgeinstalleerd!
Alle hardware (harde schijf, videokaart, dvd-speler geintegreerd in het sublieme 27inch beeldscherm. En het is allemaal muisstil!
Dat ik dit niet eerder heb gedaan!!
Het enige minpuntje is de m.i. vrij kostbare uitbreiding van de service tot drie jaar na aankoop...

Rastarobin 13-09-2010
Geschreven voor: Apple iMac

Had niet gedacht dat het zo fijne computer zou zijn.
Was wel bekend met Apple computers , maar een imac had niet mijn intresse.
Nu ben ik zo erg tevreden dat er een tweede aan zit te komen als het geld daarvoor binnen is.
Het beeldscherm is te goed zodat ik het iets heb moeten dimmen , omdat anders mijn ogen pijn zouden gaan doen.
Geluid is voor muziek en gamen onder de maat , maar voor al het overige goed .
Snel is die ook , want ik hoef nergens op te wachten.
Alles wat je er op doet gaat soepel en de magic mous had ik in secondes onder controle hoe gek dat ook mag klinken bij zo speciale muis.
Ook van de kabel kluwe ben je verlost , want de imac heeft er maar eentje.
Het allergekste is dat ie zo stil is , want je hoort echt helemaal niets.
Deze computer is een echte aanrader.
Voor de zekerheid heb ik er wel een gratis antivirus opgezet , want je weet maar nooit.
Ik heb namelijk een pc verleden.