Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Jerry 14-12-2016

Mooie basis lens op mijn FF

Door de overstap van crop naar FF camera, en mijn 15-85 niet op de nieuw gekochte FF camera zou gaan passen, deze lens erbij aangeschaft.
Veel navraag over de 24-70 of de 24-105 te moeten aanschaffen, bracht me tot deze lens.
En inderdaad, net even lekker om een overlap op mijn 70-200 te hebben.
De lens is nog redelijk aan het gewicht, maar hierdoor weer je ook dat je goed glas in handen heb.
Na een paar dagen deze in bezit te hebben, blij met de keus.
De lens zal zicht komende tijd, nog verder moeten gaan bewijzen.

Pluspunten

• mooi bereik

Minpunten

• gewicht

Timo 13-10-2016

Top lensje

Simpelweg een top lens. Lekker ruim bereik en toch nog redelijk licht gevoelig. Het enige dat je zou kunnen smeken is dat het al een wat ouder model is en dat de IS op nieuwere lenzen wat beter is.

Pluspunten

• Top L lens
  • Prijs

Minpunten

• IS mocht net wat beter zijn

AdeW 07-03-2014

6 jaar in bezit, 9500 foto's gemaakt, en toen kreeg ik err99. Volgens Canon was de diafragmasturing defect, reparatiekosten € 270! Zou toch niet mogen voor zo'n dure lens.

Daffiedolf 18-01-2013

Lens bevalt uitermate. Is zeer scherp.
Aangeschaft bij camera.nl in combinatie met de cash back actie van Canon.
Dat verliep ook uitstekend.
Een mooie lens om het grootste deel van de tijd op mijn camera te hebben.

Xlix 08-11-2012

Na aanschaf geeft de lens op onregelmatige momenten err01 en doet dan vervolgens niets meer. Na afnemen en terugplaatsen op de body gaat het meestal weer eventjes goed tot de volgende err01 optreedt. Via Google zoeken op [Canon 24-105 +err 01] maakt duidelijk dat duizenden mensen hetzelfde probleem hebben, kennelijk dus een constructie- of productiefout! Ik mag aannemen dat de verkoper hem omruilt, want in de gevonden berichten op internet lees ik dat het nog een dure reparatie is ook en dat Canon niet erg coulant optreedt. Je bent gewaarschuwd!

Xlix 19-11-2012

Vervolg: Enig aandringen was nodig om de lens omgeruild te krijgen. Misschien ook wel begrijpelijk omdat de fout zich niet doelgericht liet reproduceren. Inmiddels alweer honderden opnamen gemaakt met de nieuwe lens en geen problemen meer ondervonden. Qua beeldkwaliteit en hanteerbaarheid is de lens fantastisch. De scherpte is uitstekend zonder wolligheid aan de randen, CA is ook minimaal. De vertekening die eigen is aan zoomlenzen laat zich softwarematig prima corrigeren. Kortom: ik ben zeer tevreden over de lens, alleen de betrouwbaarheid/duurzaamheid is mogelijk een punt van zorg.

karel-1 11-06-2012

een heerlijke lens voor normale omstandigheden , alleen bij weinig licht komt hij wat te kort ,maar dan gebruik ik mijn 50mm 1.4 of 85mm 1.8.
kwa scherpte is hij net zo scherp als mijn 50 mm 1.4 bij het zelfde diafragma van bv 5.6.
Er is maar een lens die scherper is die ik bezit en dat is mijn 70-200mm f/4l is .
ik gebruik deze lens nu 1,5 jaar op de canon 7d waar ik ook erg blij mee bent.
Ik heb deze lens gekozen met de bedoeling om eens een full frame aan te schaffen alleen vind ik de 5dm3 nog veel te duur en de 5dm2 veel te langzaam .

foto012 27-02-2012

---------- update review 27-02-2012 ----------
Zeer degelijk. Gebruik hem op de EOS 5 Mark II.
Scherpte, contrast en kleurweergave kan ook in de meeste Canoncamera's bijgeregeld worden.
Als semi professioneel fotograaf in twee jaar ± 25.000 opnames mee gemaakt. Landschap, portret, noem maar op.
Ook ideaal voor reportages.

---------- 1e review 27-12-2011 ----------
Op Canon 5D Mark 2 in gebruik als standaardlens. Doe er echt alles mee behalve extreem groothoek.
Zeer snelle AF en perfecte anti-bibber.
Wil nooit meer anders.

kohaku 29-12-2011

Heb deze voor de kerst gekocht. Ben ermee het bos in gegaan en diverse foto's gemaakt van de kids. KLeuren zijn erg mooi en de foto's waren erg scherp maar hard. Moest wel wennen aan het geluid dat de IS maakt wanneer je de afdrukknop van je camera half in drukt. Heb gebeld naar de winkel maar dat schijnt normaal te zijn. Heb hem gekocht voor een mooie prijs met 5 jaar garantie. Al met al zeer tevreden

TOM2 26-01-2012

Beste Kohaku,
ook 'mijn' exemplaar maakt erg weinig geluid tijdens het scherpstellen... Verder een prachtlens, ragscherp en snel! Komt nauwelijks (in ieder geval zo weinig mogelijk) van m'n toestel af!

J. Beun 31-12-2011

beste kohaku,
In het menu van uw camera is de hardheid van het beeld te beinvloeden.
In mijn exemplaar is de IS geluidloos, ik heb er nooit wat van gemerkt.
Mijn ervaring is, hoe langer je hem gebruikt, hoe meer je de kwaliteit van de foto's gaat waarderen.
Groeten en succes verder.
Jan.

Jan Reinier 09-10-2011

Heb lens meer dan 2 jr in bezit. Ben er zeer ontevreden over en raad aanschaf af. In 2009 dure reparatie. recent zelfde problemen. nl. een err 01 melding bij uitzoomen. Reiniging contacten helpt niet. Reparatiekosten vgl. Canon TechRepaircentrum € 426. Zoektocht op internet levert veel gebruikers met identieke problemen op. Klantenservice van Canon Nederland weet van niets en is niet bereid probleem verder te onderzoeken.

JeroenGame 27-07-2012

Dat je niet blij bent met de storingen in je lens is begrijpelijk maar om dan de scherpte e.d zulke lage waarderingen te geven is niet reeel .

J. Beun 27-12-2011

Beste Jan,
Waarschijnlijk heb je een z.g. Maandagmorgen-exemplaar. De mijne is al enkele jaren intensief in gebruik (± 30.000 shots) en werkt nog steeds perfect.
Ook de scherpte en kleuren laten niets te wensen over.
Klantenservice Canon naar particulieren kan beter, daar heb je gelijk in.

pim47 28-07-2012

ik heb deze lens ook op me 50d en hebt genoemde klachten als die van jou nieten raad deze lens wel aan.

Ronald1959 10-10-2011

Joh, dat is rot voor je. Prachtige lens. Moet opgelost worden door canon. Daar is de lens te duur voor. Sterkte.

Niels 24-105 01-07-2012

Zelfde klachten gehad. Circa 4 jaar in bezit.
Intensief gebruik.
Kosten 470,65 (incl filter).
De prijzen zullen dus niet veel, of helemaal, schelen.

Een maandagochtend model is niet correct. Canon is wat dat betreft gevoelig. Nikon is hierin degelijker.

CeesDam 08-09-2011

Wat een geweldig objectief! Super beeldkwaliteit super scherp, mooi contrast en kleuren, snelle AF. Objectief voelt heel solide aan. De 4 stops IS werkt naar behoren en is zeer effectief.
Echt een aanrader!

Ivootje 26-07-2009

Ik heb nog geen minpunten aan de lens kunnen ontdekken. Ideaal vind ik dat hij F4 heeft over de hele range. Wat voor een luxe dat is besefte ik mij pas toen ik de lens een aantal weken had en in het schemerdonker ging fotograferen bij een sportevenement. Tot in het halfdonker blijven fotograferen op grote afstand. En bovenal, in- en uitzoomen ZONDER je diafragma bij te hoeven stellen in de Tv, Av en M (cano450) stand van de camera.
Super!

T. de Wit 09-11-2008

In eerste instantie viel de lens zwaar tegen. Geen scherpe foto's etc. etc.Via Canon bij het servicecentrum in Roosendaal nagezien. Bleek een defect te zijn.Nu de lens terug is ben ik zéér tevreden. Kwaliteit is zoals je van een professionele lens mag verwachten.

karel 2008 02-10-2008

zeer degelijke lens, zoals alle L - lenzen van Canon. snelle scherpstelling. mooie kleuren. dankzij de stabilisatie kun je bijna altijd uit de hand fotograferen.maakt haarscherpe en contrastrijke foto's. een echte topper.

Ronald 1959 17-09-2008

Ik gebruik deze lens als allround lens en ben er erg tevreden over. Ik heb inderdaad ook gelezen dat er lenzen zijn van dit type die wat minder zijn, maar dat geld volgens mij voor meerdere lenzen van verschillende merken. Mete elke lens die ik koop wil ik eerst zelf gefotografeerd hebben. In dit geval heb ik deze lens met een 5D getest. Ik ben dan ook zeer tevreden over deze lens. Verder bezit ik nog een 16-35 2.8L II een 50 mm 1.4 en een 70-200 2.8L IS. Allemaal super lenzen. Ik bezit zelf een 40D.

Phatom009 15-09-2008

Ik gebruik deze lens inmiddels 2 jaar en zeer veel (90 %) ik ben verder in het bezit van de een Canon 70-200 2.8 IS L lens en een Canon 400 2.8 L lens.
Ik gebruik de lens i.c.m. een Canon 5D waar ik ook zeer tevreden over ben. De lens is ca. kleurstelling en scherpte erg goed, ook de snelhedi van de scherpte is prima. Het enige nadeel wat ik kan noemen is met name in de uiterste stand 24 mm dat er vertekening is (is zo weer recht te zetten in PS) maar ik vermeld het toch, in de max stand 105 mm is dit een stuk minder.
Ik kan deze lens aan een ieder aanraden ik gebruik hem dan ook als allround lens. Het is een lens uit de L-serie en dat merk je aan tal van dingen, lees kwaliteit (we worden ook wel verwend met deze serie een veel gehoorde uitspraak is dan eens een L-lens en je wil nooit meer anders).

RvR1 22-04-2008

Zeer goede allround lens. Scherpte, contrast, kleurweergave heel goed en zeer snelle autofocus. Gebruik de lens samen met de 450D. Lens komt vrijwel niet meer van kamera. Prima combinatie. Voor meer groothoek gebruik ik de kitlens 18-55 IS deze is acceptabel goed in het groothoek bereik tot ca 35 mm. Had eerst de 55-250 IS gekocht maar weer ingeleverd en de 24-105 genomen. Vond de fotos van de 55-250 IS niet scherp (soft) en autofocus veel trager.

Broek 01-04-2008

Wat een geweldige alroundlens
je kunt er echt hele mooie foto,s mee maken
de 4.0 geeft mij geen problemen ..en het gewicht tegen een 24-70 is enorm ,
nee dit is een prima keuze vooral ook door de is usm

KAarts 27-03-2008

Ik heb deze lens als standaardlens samen met mijn Canon Eos 40D gekocht. Al veel foto's gemaakt onder verschillende omstandigheden. Een prima combinatie, ook in de gewichtsverdeling camera-lens. Geen last van enige onscherpte. De kleuren en contrast worden mooi en gebalanceerd weergegeven. De lens straalt degelijkheid uit zoals een L lens betaamt. Geen minpunten ontdekt tot zover.

vlad 02-01-2008

Ik heb deze lens in combinatie met Canon 5D en ben zeer ontevreden over de scherpstelling bij de grootste diafragma (f4). Zover ik het had kunnen lezen hier en gaar op internet, het schijnt een min of meer bekend probleem te zijn bij deze lens. Echter komt niet bij alle exemplaren voor, men spreekt hier over bad copy, schijnbaar een fabrieksfoutje. Ik kan mijne niet meer omruilen, zal Canon bellen voor het advies. Verder heb 50mm 1.4 besteld voor betere fotos binnen zonder flits.
Vignetting heeft ie ook maar deze is makkelijk weg te werken met de photoshop.
Voor de goede orde, met een flits of voor buiten is een prima glas!

jan lichtmast 28-12-2007

Ik begrijp werkelijk niet waarom men zo positief is over deze lens. Hij is niet scherp en vertoont veel vignetering in het groothoek bereik. Rond de 60 mm is de lens redelijk vertekeningsvrij, maar hoe meer je naar de uiterste brandpunten gaat, hoe groter de vertekening;vrijwel elke foto moet gecompenseerd worden in Photoshop.

Wij zijn van NIKON D2 naar EOS1 Ds Mark II gegaan (3x camera's en 3x 24-105), omdat zowel de camera als de lens beter zouden moeten presteren dan de NIKON tegenhangers; wat een enorme teleurstelling.

In vergelijkingen met meerdere NIKON en CANON lenzen en camera's haakt de CANON op alle fronten af.

Nieuw 15-12-2007

Deze gebruik ik op een 400D met grip.
Ik moet zegen erg pretige combinatie om mee te werken.
Foto's met deze lens gemaakt zijn ragscherp gewoon te mooi om waar te zijn.
De IS werkt erg goed en ik wil niet meer zonder. Hij komt eigelijk niet veel meer van de cam af.

Aanrader!!!

Mvg,
Nieuw

Bob UK 14-12-2007

Gekocht in de VS na grondig proberen van andere (Canon) lenses en lezen van reviews.

Het verschil tussen de standaard lens op mijn Canon 400D, 18-55 EF-S, en deze L lens is verbazingwekkend en zeker het geld waard.

Plus punten:
- haar scherp
- uitstekend contrast, zeker vgl met de 18-55 EF-S
- razend snelle USM scherptestelling
- Image Stabilisation, twee tot drie stops verschil

Min punten
- nog geen gevonden.

Deze lens is een zgn full frame lens, alhoewel de 400D een kleinere APS-C licht sensor heeft. Voor de kwaliteit van de fotos voor de 400D is er geen verschil.

Als je in de toekomst een Canon full frame digitale camera aanschaft, zoals de Canon 5D, kun je nog steeds deze lens gebruiken. In tegenstelling tot EF-S lenzen die alleen op APS-C formaat cameras gebruikt kan worden.

EdwSchil 26-02-2007

Indukwekkend mooie lens. Gebruik hem met de Canon 400D ter veranging van de kit-lens. Werkt uitstekend in combinatie met de 430 ex flitser die zich automatisch kan aanpassen aan het zoombereik van het objectief (24-105). Maar ook zonder flits, bij lagere sluitertijden haarscherpe foto's dankzij de Image Stabiliser. Ik ben dik tevreden met het bereik, de mogelijkheden en vooral de resultaten.

DJVerb 07-01-2007

Ik ben het volkomen met de heer R v/d Valk eens alleen ik heb er een 30d achter
staan. De snelheid van de lens is ook prima en de IS werkt perfect. Al met al
gewoon een prima lens.

R vd Vlak 02-07-2006

Zeer mooie lens, degelijk gebouwd. Resultaat is wat je van eel L lens mag
verwachten, professionele kwaliteit dus. Heb de laatste serie lens icm EOS 20D.
Ik kan niets zeggen over de vinietting vanwege de cropfacktor van de body maar
de flaire is minimaal. Als allround lens sterk aan te raden alleen als je iets
meer onscherpte diepte wilt hebben adviseer ik de 24-70 2.8.