TomTom XL LIVE IQ Routes Europe + 12 months Reviews

• Duurzaamheid
    4.8

6,8
Product een jaar of meer in bezit
Prima apparaat. De navigatie is geweldig. Alleen wilde ik na 2,5 jaar de kaart updaten waarbij dat liveshate gedoe meteen met update begon en het apparaat daarna niet meer werkte. Wilde eerst niet meer opstarten en na support van Tomtom kon hij de kaarten ook niet meer vinden. Heb maar een nieuwe gekocht. Advies maak never gebruik van Tomtomhome 2 met het liveshare gedoe. Een goed werkend apparaat is hiermee kapot gegaan. Gezien alle reacties op internet over Tomtomhome 2 liveshare ben ik niet de enige die dit overkomt. Heb daarom op duurzaamheid maar een 3 gegeven terwijl eigenlijk het apparaat na 2,5 jaar trouwe dienst nog goed was
6,8
Product een jaar of meer in bezit
Binnen 2 jaar na aankoop is TomTom al stuk; is niet meer aan de praat te krijgen. TomTom is weinig gebruikt. Na gewoon gebruik geen werking meer. Kost € 85,00 om deze te laten repareren. Ik dacht dat een TomTom wel langer mee zou gaan. Helaas. Kan wel nieuwe kopen met 20% korting bij TomTom maar dan ben ik erg duur uit.
  • Gebruiksgemak 7
Product een half jaar in bezit
Heb hem nu een tijdje in bezit, en vind het een super apperaat.

enige nadeel is de ophanging aan het raam , en dat hij soms eens uitvalt maar dat is nu 3 x gebeurt en niet tijdens de rit.
7,3
  • Duurzaamheid 4
Product een half jaar in bezit
super apparaat, helaas schijnt dit type tom tom met sommige versies van windows niet te communiceren, de mijne dus alle windows versies geprobeert 3 keer opgestuurd. maar elke keer als ik hem aan de pc hang loopt hij vast. met name na de live service verlopen was. tom tom gemaild gebeld, ze zijn ontzettend vriendelijk maar lossen je probleem niet op. een oplossing bieden ze niet en na 3 dagen geen reactie kun je weer opnieuw beginnen. ik nooit weer een tom tom. niet om het apparaat maar om de service van tom tom
Product een jaar of meer in bezit
Ik gebruik deze GPS nu al meer dan een jaar en ben er super tevreden over. Ik kan de vergelijking maken met Mio en ik vind dit toestel veel gemakkelijker in gebruik. Enig minpunt is de meegeleverde bevestiging voor op de ruit. Die is niet zo duurzaam.

Ik heb dit toestel aangeraden aan een vriend.
3,7
  • Geluidskwaliteit 4
  • Beeldkwaliteit 5
  • Vormgeving 1
  • Duurzaamheid 5
Product een kwartaal in bezit
Geluid is niet geweldig; het verschil in niveau tussen hard en zachtrijden is te groot.

Beeldkwaliteit was beter bij Sony. De verhoudingen vd wegen (afstand tot volgende hoek bijv.), en het verschil in inzoomen bij langzamere snelheid kloppen niet.

Wat heeft TomTom bezield om zo'n onbetrouwbaar, ongemakkelijk systeem als de easyport te gaan gebruiken? Alleen dat al maakt het tot een apparaat dat je niet graag gebruikt. Wist ik dit eerder dan had ik 'm zeker niet gekocht.
6,3
  • Vormgeving 6
Product een kwartaal in bezit
Heb de TT meegenomen op vakantie daar ik deze gehad heb en normaliter een Mio gebruik. Ik was ook wel nieuwsgierig naar de verschillen. Ik moet aangeven dat ik tevreden ben over de verkeersinformatie, deze is correct en overzichtelijk. Waar ik minder over te spreken ben is de gebruiksvriendelijkheid en het menu ( deze vind ik bij Mio overzichtelijker en prettiger in gebruik ) ook de raambevestiging heeft mij zeer geirriteerd daar de TT er meer dan 20 x afgevallen is en tevens lastig te plaatsen is. Daarnaast is de voet naar enkele keren draaien uit elkaar gesprongen en niet meer in elkaar te krijgen waardoor ik de terug reis het apparaat los op de dashboard had liggen.

De irritaties hebben gewonnen van de verkeersinformatie en ik gebruik mijn Mio weer.
6,7
Product een jaar of meer in bezit
De TomTom valt regelmatig uit. Tijdens het opstarten bevriest het apparaat en start daarna opnieuw op. Daardoor wordt de GPS verbinding opnieuw opgezet, hetgeen meerdere minuten kan duren.

Tijdens het updaten van een nieuwe kaart komt de melding 'geheugen te klein'. Dit kan worden opgevangen door een zone te downloaden.

Onbegrijpelijk dat TomTom in eerste instantie een kaart adviseert die niet eens op het interne geheugen past!

Jammer als tijdens het installeren van een nieuwe kaart de computer uitvalt, want dan wordt de TomTom onbruikbaar. Hetgeen betekent een enkele reis richting prullenbak...

Leuk apparaat als het werkt, maar verder zonde van het geld.
3,7
  • Beeldkwaliteit 5
  • Mogelijkheden 5
  • Vormgeving 5
Product een half jaar in bezit
Ik ken maar niet begrijpen dat als je 2 TT`s in de auto hebt en de zelfde opdracht invoert

dat ze bij een bepaalde splitsing de een links aangeeft en de ander rechts. De oude TT GO 910 heeft het altijd goed, maar de nieuwe Tom Tom XL live IQ waardeloos. De twijfels begonnen met de Tom Tom XL live IQ dat hij een bepaald oud adres niet volledig herkende, vandaar dat ik de oude GO 910 ernaast plaatse. TT doet er niets aan, na een keer te hebben opgestuurd kwam die met het zelfde euvel terug. Heb toen een nieuwe gekregen, en blijkt dezelfde fout te hebben, niet alles herkennen. TT laat je gewoon met een waardeloos product zitten ze doen er verder niets mee. Jammer voor de klanten dan. Ze zullen deze serie wel met de noorderzon laten verdwijnen, dan is TT er van af. Maar voor mij NOOIT meer een TT. Alleen al omdat ze het niet op een normale manier oplossen, je koopt een ding wat niet te vertrouwen is.
6,4
  • Beeldkwaliteit 10
  • Gebruiksgemak 3
  • Duurzaamheid -
Product een jaar of meer in bezit
Inmiddels één jaar in gebruik. Wij trappen er niet meer in om volledig op de Tom Tom te vertrouwen! Wij zijn 3 x per jaar in Frankrijk en Tom Tom blijkt steeds weer niet Up-to-date. Straten in gestuurd worden die dood lopen of verboden in te rijden zijn en ter plaatse geldende snelheden, overigens ook in NL, die in de Tom Tom niet correct worden aangegeven. Praktisch gezien vaak hele onlogische routes. Al na de aanschaf begon het gezeur met de "live service" voor 1 jaar gratis. Na de registratie denk je dat het geregeld is maar was het niet. De service werd na 3 maanden gestopt, na best wel "onnodig" gedoe met het opsturen van aankoopbon, bewijs van de registratie etc. werd het hersteld. Echter werden wij april in Frankrijk geconfronteerd met een niet meer werkende "live service". hij is dus al stop gezet, terwijl dit tot en met juni had moeten lopen. Accuduur is ook zeer slecht. Verder blijkt de Tom Tom XL live IQ ook steeds tijdens of na een update via Tom Tom Home de weg kwijt. Heb al 2 keer gehad dat na een update het apparaat het niet meer deed. De laatste update was helemaal een crime. Oa een probleem dat er niet genoeg geheugen beschikbaar zou zijn. Helaas blijkt hierover het nodige op diverse forums te vinden waardoor het gelukkig wel was op te lossen. Ook is hij na de laatste update, april 2011, een stuk trager. Voor zo'n "duur" product valt het erg tegen! Ook een "betaalde" live service is natuurlijk achterhaald. Neem een voorbeeld aan de concurrenten. Na deze geen Tom Tom meer voor ons!
  • Geluidskwaliteit 6
  • Beeldkwaliteit 6
  • Gebruiksgemak 6
  • Vormgeving 6
  • Duurzaamheid 6
Product een paar weken in bezit
Als het werkt is deze tomtom echt geweldig. maarja, dat doet hij niet. Eigelijk vanaf het eerste moment al problemen dat hij elke keer uit viel, eerst alleen als ik hem 's avonds aanzette, maar later ook overdag als ik hem 's avonds niet aan had gehad. Erg lastig als je net weg rijd, en hij gaat opnieuw opstarten, want hij pakt dan niet de oude route weer op. Dus dan moet je terwijl je autorijd de route opnieuw instellen. Terug geweest naar de Halfords waar ik hem gekocht had, daar hebben ze hem ge-rised, maar naar een paar dagen kwam het probleem weer terug. Er zat ook een gratis kaart update bij, binnen 30 dagen na aankoop. Maar toen ik dat wilde doen begon het probleem pas echt. Je moet delen van Europa selecteren omdat de update te groot is voor het geheugen. Het kwam er op neer, dat ik met 'centraal Europa' niet via Duitsland naar Spanje kon rijden, maar eerst de tomtom aan de pc moest koppelen om een ander deel te selecteren. De tomtom helpdesk gebeld op advies van de winkel, maar het enige wat die konden doen is de oude kaarten (dus zonder updates) terug zetten. Schiet ik dus niets mee op aangezien er de laatste tijd zeer veel nieuwe rijkswegen en knooppunten geopend zijn. De service van TomTom zelf viel me ook erg tegen! Ik kon praten wat ik wou, maar een oplossing (behalve de oude kaarten) kwam er niet, laatstaan wat begrip van hun kant. Uiteidelijk terug naar de Halforts om het product terug te brengen omdat ik er niet tevreden mee was, en de verkoper ons had gegarrandeerd dat (ook met de update) het intern geheugen groot genoeg was. Na lang praten een deel contant geld, en een deel aan cadeaubonnen terug gekregen. Erg jammer...
6,2
  • Beeldkwaliteit 10
  • Gebruiksgemak 4
  • Vormgeving 5
  • Duurzaamheid 6
Product een paar weken in bezit
Ik heb sinds een jaar een garmin 765tfm gebruikt in de vrachtauto zelf aangeschaft,bevalt zeer goed na vaak vragen routeplanner van werkgever gekregen,TomTom XL live iq,Wat een tegenvaller begint al met de raam montage ik moet hem elke dag verwijderen zeer lastig dan de routes niet logisch,ik heb nu 2 dagen allebij gebruikt jammer ,ik heb er over geklaagd bij de baas ,maar ik krijg geen andere. Is dan alles negatief nee,de rijbaan assist is mooier als bij Garmin en ook de Flisservice is beter Groet Gerrit
  • Geluidskwaliteit 1
  • Beeldkwaliteit 1
  • Mogelijkheden 1
  • Vormgeving 1
Product een jaar of meer in bezit
Ik heb er nu 3. Als ze goed zouden werken, zijn ze prima. Helaas veel problemen met telkens uitvallen en opnieuw opstarten. Al vele malen op verzoek van Tomtom support de boel opnieuw geformateerd en geinstalleerd, dan gaat het 2 weken redelijk en dan begint het haperen opnieuw. Omdat we 3 dezelfde hebben, allemaal met abonnement en recente kaart, ligt het niet aan 1 toestel, maar aan de serie. Ik ga Tomtom voor de zoveelste keer maar weer eens bellen, wanneer die dingen eindelijk stabiel gaan werken.
  • Mogelijkheden 10
  • Gebruiksgemak 10
  • Vormgeving 10
  • Duurzaamheid 10
Product een maand in bezit
---------Update review, 7-11-2010----------

Top apparaat.

Ik kreeg het apparaat met 1 maand live services gratis. Na één maand wilde ik niet meer zonder en heb deze service inmiddels met een jaar verlengt.

Op het moment is er geen betere optie dan TomTom met live services. Beter optie is er eigenlijk ook nooit geweest.

Duidelijk, accuraat en gebruiksvriendelijk.

Ook voor routes die ik blind kan rijden gebruik ik de TomTom voor eventuele vertragingen onder weg en de en de mobiele flitsmeldingen. Zo heb je het abonnement op deze service snel terug verdiend.

--------1e review, 18-10-2010----------

Ik heb deze TomTom nu een maand in bezit, super apparaat. Vooral de live services heerlijk om van te voren te weten wat je zoal aan vertraging en flitscontroles! tegen zult komen onder weg. (Ook mobiele flitscontroles)

Leuk voor als je op vakantie gaat, TomTom geeft wanneer je live services hebt de weervoorspellingen van de bestemming weer.

Ik begrijp niet dat TomTom op kieskeurig relatief laag beoordeeld wordt aangezien TomTom na mijn idee toch echt het beste op navigatie gebied is.

Duurzaamheid een 10 omdat ik hiervoor 3 andere tomtom systemen heb gehad en nog steeds heb. Aangezien die het nog steeds doen.
  • Geluidskwaliteit 6
  • Beeldkwaliteit 7
  • Gebruiksgemak 6
Product een kwartaal in bezit
dit is mijn tweede tomtom en ik zeg er gelijk bij ook mij laatste, mijn eerst tomtom was al naar 2 weken stuk, opgestuurd naar tomtom en kreeg hier voor een nieuwe die heeft het een jaar gedaan

dit jaar heb ik weer een tomtom gekocht maar was ook naar een week weer stuk kon niet meer updaten niet meer opladen niks meer,weer opgestuurd naar tomtom ik kreeg weer een nieuwe tomtom, maar ik heb het gehad met tomtom.

ik heb nu een mio live 575 en die werkt perfect

er zit weliswaar niet zo veel op als op een tomtom

maar wat hij doen moet doet ie goeg van a naar b bregen
  • Geluidskwaliteit 10
  • Gebruiksgemak 10
  • Duurzaamheid 9
Product een paar dagen in bezit
Heb de TT XL Live IQ Routes Europe 42 Coutries nu enkele dagen in gebruik en mijun ervaringen zijn prima. Directe satellietverbinding, bij verlaten geplande route binnen 2 seconde een alternatief gevonden. Ruim voldoende mogelijkheden en gebruikersgemak. Zeer helder geluid en een duidelijk beeldscherm, wat op vele manieren op dag/nacht instelbaar is. Ik las bij een review dat e.e.a een uurtje had gekost qua downloaden, ik ben wel wat langer bezig geweest. Al met al heb ik 2.5 uur achter mijn computer (en die is zeker niet langzaam) gezeten om alle vijf de deelkaarten, centrale zone, noordelijke zone, oostelijke zone, westelijke zone en zuidelijke zone op mijn computer had staan. Al met al toch bijna 7 GB. Bij mij ging het downloaden van Tom Tom Home trouwens ook niet automatisch, wel via de site. Het wisselen van een zonekaart (gemiddeld zo'n 1380 MB) duurt een klein half uurtje. Dit laatste is alleen nodig als je wat verder van huis gaat natuurlijk, bv Spanje, Kroatië, Groot Brittannië of bv Zweden Finland of Noorwegen. Zelfs als je richting Oekraïne en Rusland gaat kom je nog heel ver. Ik heb standaard de centrale zone in mijn TT. Ik heb er geen thuislader of autolader bijgekocht. Is niet nodig er zit een usb kabel bij voor aansluiting op de computer,k waarbij automatisch oplading plaats vindt en natuurlijk ook een auto aansluiting (mini usb naar sigarettenaansteker stekker). Verder had ik tijdens bestuderen enkele gebruikersvragen naar Tom Tom gemaild, waarop ik eigenlijk direct antwoord terug kreeg, prima service en duidelijk beantwoording. Oh ja, bij mijn aankoop kreeg ik 20 eurootjes retour, ze zijn blijkbaar aan het afbouwen, ik heb wel een jaar gratis live-service. Dit laatste werkt vooralsnog prima en snel, er ging zelfs een waarschuwingspiepje en er was een klein waarschuwingsbordje 70 zichtbaar, toen de matrixborden op 70km sprongen en even later het verkeer zachter ging rijden. AL MET AL EEN AANRADER, wat mij betreft.
  • Gebruiksgemak 9
Product een paar dagen in bezit
TOMTOM levert vanaf juni 2010 op alle LIVE modellen 1 jaar LIVE services. Dus ook op modellen die nog verkocht worden met als zijnde 1 of 6 maanden LIVE services. Doe er je voordeel mee zolang winkels die nog aanbieden tegen de oude, lagere prijs! Je krijgt ook nog eens 30 euro retour, zie TomTom website.

De TOMTOM geeft ook flitswaarschuwingen in de rijmodus, dus zonder een bestemming ingevoerd te hebben. Erg handig bij woonwerk verkeer, dan wil je niet steeds routeaanwijzingen horen.

In de winkel een MIO bekeken, vanwege de gratis TMC+ mogelijkheid. Ondanks een "nieuw" model, vind ik de mogelijkheden erg beperkt. Bij routeopties kun je alleen kiezen uit snelste, gemakkelijkste en goedkoopste. De laatste 2 hebben m.i. geen enkel nut. (waar baseren ze "goedkoopste" op??)

Bij TomTom kun je o.a. kiezen uit snelste, kortste, wandel, en fietsroute en vermijd snelwegen.

Alleen de standaardset POI bevat veel verouderde gegevens. Je kunt wel zelf POI toevoegen via de website, maar de basisset niet vernieuwen. Gemeld bij de helpdesk, zouden ze doorgeven aan de 2e lijn.

Ook contact gehad over de verlenging van LIVE services naar 1 jaar, en wat gebruikersvragen. Ben zeer tevreden over de professionele beantwoording, bereikbaarheid en afhandeling van emails. Gewoon een telefoonnr. in Amsterdam i.p.v. een duur 0900 nummer.
5,3
  • Beeldkwaliteit 7
Product een maand in bezit
-----------Update review, 23-5-2010----------

tom tom xl live

werkte niet goed loopt af en toe vast en reset zichzelf

midden in een geplande route dat is lastig moet je onder het rijden stoppen om hem weer in te stellen terug naar de mediamarkt na 14 dagen weer met een nieuw programma terug

werkt nu nog steeds niet voor de 2 e keer terug naar de mediamarkt misschien repareren ze hem nu beter gr Henk

----------1e review, 9-5-2010-----------

Mijn tomtom xl werkt niet goed meer na een maand , na instellen van een route valt deze regelmatig uit en reset zichzelf waarna je weer op het beeldscherm moet aantoetsen. Terug naar tomtom gestuurd via mediamarkt. 2 de brandstofprijzen in de live services kloppen niet zijn denk ik van 2 jaar terug ,de tankstations zijn soms al opgeheven,google weer kon ik in duitsland niet ontvangen dus ik denk niet dat ik een live abbo neem je hebt er weinig toegevoegde waarde mee. verder mis ik op parkeerplaatsen de kaartinfo
Product een paar dagen in bezit
Enkele dagen in het bezit, maar moeten terugbrengen. Toestel liep al onmiddellijk vast en vond geen bruikbaar gps signaal, geen satellieten beschikbaar. TomTom geupdate, werkte toen opnieuw normaal gedurende 2dagen toen opnieuw hetzelfde: geen bruikbaar gps-signaal, 0 satellieten.

Ik heb hem teruggebracht naar de winkel en ik mag binnenkort een nieuwe TT gaan uithalen. Ik ben eens benieuwd of deze dit ook gaat hebben. Alhoewel ik nog aan het twijfelen ben op een Navigon of Garmin te nemen.
6,3
  • Gebruiksgemak 7
Product een paar dagen in bezit
Vorige week Tomtom XL Live gekocht. Heb blijkbaar een slecht exemplaar want hij vindt vaak geen satalieten. Als hij het wel doet zit ik na een paar honderd meter ineens in een park of een paar straten verder waarna het GPS signaal weer zoek blijkt te zijn. Thuis aangekomen heb ik ineens weer sigaan en zegt ie Eindpunt bereikt; maar dat wist ik natuurlijk al. Hij gaat morgen terug want hij is echt niet in orde.