TomTom XXL IQ Routes Edition Europe Reviews

• Gebruiksgemak 6
  • Vormgeving 4
  • Duurzaamheid 4
Product een jaar of meer in bezit
beeldkwaliteit: niet actuele, lage resolutie.

Mogelijkheden: geen waypoints op route, kaartwissel duurt uren (USB-1= stenen tijdperk), kaart Europa past niet in te krappe geheugen, geen slot voor geheugenkaartje, niet geschikt voor fiets/wandeltocht (accuduur te kort).

Gebruiksgemak: redelijk; sommige menukeuzes onlogisch of te beperkt. Vormgeving: lomp vergeleken met bv Garmin, clip-in is instabiel en leidt gauw tot onbedoeld indrukken aan/uit knop.

Duurzaamheid: beperkt; LiIon accu na 500x opladen versleten en niet vervangbaar
5,5
  • Beeldkwaliteit 6
  • Gebruiksgemak 6
  • Vormgeving 6
  • Duurzaamheid 1
Product een kwartaal in bezit
dat rotding laat me regelmatig verkeerd rijden en heeft moeite met het vinden van de satelieten wat elke keer een zee van tijd kost.

ook de beloofde gratis update werkt niet.

voor mij noooooooit meer een tomtom.

die een voor duurzaamheid is omdat ik hem binnenkort het raam uit gooi.
  • Duurzaamheid 4
Product een jaar of meer in bezit
Als het app het doet, ben ik over het algemeen tevreden over de werking. Op zich worden de routes wel goed aangegeven etc. Op een gegeven moment duurde het per gebruik echter steeds langer voordat het app "een sateliet"vond om de routes door te geven. Een groot aantal keren gebeurde dit helemaal niet meer, zodat ik al einden aan het rijden was zonder dat de tomtom aansloeg. Ondanks regelmatig update van t app geen verbetering hiein. Inmiddels ook maar en ander merk navigatie gekocht, want deze tomtom is onbetrouwbaar!!!
  • Mogelijkheden 10
  • Vormgeving 10
Product een paar weken in bezit
Mijn vorige navigatie was een PDA met een aparte antenne.

Dit apparaat is in vergelijk daarmee fantastisch, pakt de satelieten zeer snel op, een zeer duidelijk en helder beeld goed geluid, echt perfekt.

Alleen een zonnekap gekocht, want met zon erop vervaagt het beeld, en een dashboardbevestiging, maar

voor de rest ,ideaal, en zeker voor de wat ouderen onder ons.

En een goede aansluiting op de website, waar je een hoop dingen kunt vinden, updates, plaatjes enz.
4,8
  • Geluidskwaliteit 6
  • Gebruiksgemak 3
  • Vormgeving 3
  • Duurzaamheid 3
Product een kwartaal in bezit
Niet blij met dit apparaat. Mijn vorige TomTom van 4 jaar geleden was beter.

Aan 3 punten stoor ik mij

1. Vaker onlogische routes dan bij het oude apparaat.

2. De zuignap en bevestigingsring zijn zeer gebruiksonvriendelijk. Het zwabbert en is het is heel lastig los en vastmaken.

3. Na 2 maanden gebruik ontdekte sloot ik de TomTopm aan op mijn PC. Toen bleek dat mijn kaarten al anderhalf jaar oud waren. Gratis update periode van 30 dagen was al verlopen. Dus of ik 75 euro wil betalen om weer up to date te komen.

Kortom, dit is de laatste keer TomTom.
  • Gebruiksgemak 7
Product een jaar of meer in bezit
Over het apparaat niets dan goeds, Echter de update service naderhand, WAARDELOOS !!!!

Kocht het app. in feb 2010, zoals iedereen, gelijk updaten.

In nov 2010 wilde ik hem opnieuw updaten, dit was wel mogelijk maar dan moest ik € 78,-- betalen.Ik had nl al 1 keer geupdated.

Dus redelijk goedkoop in aanschaf, maar duur in onderhoud.
Product een maand in bezit
Deze TT gekocht ivm de afmeting van het scherm. Bevalt mij zeer goed. App. heeft veel mogelijkheden, voor mij voldoende. Vooral het kunnen inbrengen van routes via de computer vind ik geweldig. Daarnaast valt mij de snelle herberekening van een route op. Nadat 50 m van de voorgestelde route is afgeweken is er al een herberekening zichtbaar. Ik vind het app. voor mij een goede keuze. Nadeel vond ik wel dat bij opnieuw laden van een kaart er maar een gedeelte van Europa kan worden geladen, moet je dus rekening houden met je vakantie bestemming, dat kan lastig zijn. Verder prima app.
5,8
  • Geluidskwaliteit 5
  • Beeldkwaliteit 7
  • Gebruiksgemak 3
  • Vormgeving 6
Heb ook een TT XXL.

Ben er erg ontevreden over.

Mn de GPS ontvangst.Binnen in een huiskamer geen ontvangst.Dwz als een route wil ingeven moet ik naar buiten,momenteel -3 gr C.Klop de gegevens in en na ongeveer 15 minuten is er ontvangst.

Let wel iedere keer een kwartier buiten staan om een route te plannen.

Ook het downloaden van nieuwe kaarten ging niet.

Maar ik heb wel €49,95 betaald.

Te triest voor woorden.

Collega heeft een Garmin en deze doet wel wat je vraagt.

Mensen koop geen TT .

Voor mij geen TT meer.

Groeten Peter
  • Mogelijkheden 4
  • Gebruiksgemak 5
  • Vormgeving 5
Product een half jaar in bezit
Heb deze TT XXL een half jaar in bezit en moet zeggen, een miskoop. Erger me iedere dag groen en geel aan dit apparaat. Ik gebruik hem in mijn truck door heel europa heen en vrijwel iedere route stuurt hij mij verkeerd. Probleem is dat je of moet kiezen voor snelste route, of beperkte snelheid waar je bij de TT one dit nog los van elkaar kon kiezen. Voor een truck moet je nl altijd een beperkte snelheid invoeren en de snelste route invoeren. Maar ook al stel ik hem in op snelste route, zal hij mij toch iedere x opweg naar berlijn bij osnabruck binnendoor willen stuuren. En volgens dit apperaat is de snelste route van berlijn naar kampen over bremen, en als je hem laat herberekenen stuurt hij je zelfs over hamburg, terwijl het snelst toch echt gewoon over osnabruck is. Er gaat geen dag voorbij of hij wil mij van de snelweg afstuuren en binnendoor laten rijden om vervolgens een 100 km verderop weer op die zelfde snelweg te laten uitkomen. Het maakt hierbij niet uit of ik mijn TMC aan of uit heb geschakeld en hoe mijn instellingen zijn. Voor mij een totaal onwerkbaar toestel.
  • Mogelijkheden 5
Product een paar dagen in bezit
DE XXl vind ik een prima apparaat maar wel een rotstreek dat mijn oude TMC ontvanger er niet meer op past, deze TMC ontvanger kost c.a. 50 Euro, zo word deze tomtom wel erg duur. als ik dit hat geweten had ik voor een ander navigatie systeem gekozen.

Tomtom om een reactie hierop gevraagt en kreeg als antwoord:

Bij deze een reactie op uw email. De stekker op uw RDS-TMC ontvanger is inmiddels verouderd, onze nieuwe apparaten maken allemaal gebruik van universele mini-USB connectors. Dit is gewoon een kwestie van nieuwe techniek toepassen op onze navigatiesystemen.

Je kunt dit nergens terug vinden op de side van Tomtom.

Zo word je weer op extra kosten gejaagd, ik vind deze gang van zaken niet erg netjes.
Product een half jaar in bezit
Heb de TomTom XXL IQ nu een half jaar en er al heel veel plezier aan beleefd! Afgelopen augustus naar Oostenrijk geweest. Veel files vermeden (uiteraard door gebruik van TMC) door alternatieve routes. Wordt supersnel opgepakt. GPS ontvangst valt af en toe even weg in bergachtig gebied, maar wordt wel weer snel opgepikt.

De kaartupdate verhalen zijn op zich waar, maar met een beetje freubelen kom je er echt wel uit! 't Is mij ook gelukt...... ;)

Dus: TomTom XXL IQ Routes is zeker aan te bevelen!!
Product een maand in bezit
Na ruim 3 jaar de TomTom One vervangen door de TomTom XXL IQ . De doorslaggevende reden was het 5 inch beeldscherm. Ik ben zeer tevreden over het comfort en gemak van dit grote scherm; de iconen en het toetsenbord zijn (uiteraard) groter dan bij de One en dit maakt het gebruik eenvoudiger, maar bovenal kijkt het erg prettig. Handig is inderdaad dat bij afslagen en grote verkeerspleinen de juiste rijrichting op het beeldscherm wordt aangegeven; in Duitsland en Oostenrijk was dit een aangename meerwaarde. Wat de extra waarde van IQ in de praktijk is kan ik niet beoordelen. Ten opzichte van de 3 jaar oude One wordt het GPS-signaal wel sneller opgepakt, maar het blijft af en toe wel (te) lang duren. De bevestiging middels de EasyPortHouder gaat eenvoudiger dan bij de One, maar ik vind het nog steeds geen handig systeem; de zuignap blijft wel prima zitten (ik verwijder deze niet), maar je moet af en toe de knop wel even aandraaien. Verder blijft het bevestigen van de stroomdraad nog steeds een gepriegel. Merkwaardig blijft het dat de accu zo snel leeg is; mijn MP3 was na 13 uren vanuit Oostenrijk nog niet voor een kwart leeg. Het downloaden van de nieuwste kaart gaat eenvoudig, maar het is ietwat jammer dat je niet alles ineens kunt downloaden, maar een keuze voor een zone moet maken, wat overigens wel weer eenvoudig is. Samengevat ben ik zeer content met de XXL, met name om het grote beeldscherm, de gebruikersvriendelijkheid en de betrouwbaarheid van de routeaanwijzingen.
Product een paar weken in bezit
Navigatiesysteem nu enkele weken in bezit. Met name dit model gekozen voor het 5 inch scherm. Het is inderdaad super duidelijk. De gebruikersvriendelijkheid is wat je van TomTom mag verwachten, eenvoudig & simpel. Ik ben alleen niet gecharmeerd van dat apparaat elke keer op je voorruit vastmaken dus ik heb gelijk een permanente houder in mijn auto gemonteerd van Carcomm, echt een aanrader. Kan ook direct de TMC antenne worden weggewerkt.

Ik heb wel een aantal kanttekening bij deze navigatie:

- Het duurt soms erg lang voordat hij z'n TMC informatie heeft gevonden, je kan dan al in de file staan, bij wijze van spreken.

- Een route herberekenen duurt soms ook lang, hij blijft dan mekkeren dat ik om moet keren.

- Kaartupdates installeren is inderdaad niet eenvoudig, een gehele update binnen halen past namelijk niet op het interne geheugen van de Tomtom. Gelukkig kun je wel een gedeelte van de kaart updaten dus b.v alleen west-europa.
Product een paar dagen in bezit
Ik heb de nieuwste TomTom XXL aangeschaft met 5 inch scherm maar een waarschuwing is hier op zijn plaats. Er zit een nieuwste kaart garantie bij. Echter dat is alleen maar gedurende de eerste 30 dagen, daarna is het betalen. Maar je hebt er niets aan want bij het aansluiten op de pc kreeg ik de melding dat er nieuwe kaarten waren dus ik gelijk installeren. Na een hele tijd kreeg ik de melding dat deze kaarten niet meer passen op deze nieuwe XXL vanwege te weinig geheugen. Deze nieuwe kaarten zijn groter dan 2 GByte en het geheugen van de XXL is maar 2 GByte, belachelijk gewoon want geheugen kost niets meer. Dit betekent dat ik ruim 300 euro heb uitgegeven voor een syteem wat al verouderd is voor je het hebt uitgepakt.

De helpdesk adviseerde mij de XXL opnieuw te formatteren om ruimte vrij te krijgen, onzin want het geheugen is kleiner dan de kaarten dus dat was een fout advies en ze weten zelf niet waar ze over praten. Ben nu al avonden aan het formatteren en installeren maar hij accepteert de nieuwe kaarten niet. Gelukkig had ik vooraf een backup gemaakt zodat ik de oude kaarten weer terug kon zetten want die voorziening heeft TomTom ook niet.

Al met al zeer veel spijt van deze aankoop, het was zo veelbelovend.
9,6
  • Vormgeving 10
Product een paar dagen in bezit
Gisteren heb ik mijn nieuwe XXL ontvangen. Ik heb de eerste TT software voor PDA en de eerste GO meegemaakt, en deze XXL geeft mij nog steeds die zelfde eenvoudig te bedienen software. Gelukkig hebben ze de 5” niet gebruikt om de resolutie te verhogen om allerlei onnodige zaken op het scherm te tonen, maar zijn de iconen en tekst gewoon groter. En dat is héél handig als je anders al een leesbril nodig hebt. Deze versie is in België in de winkel nauwelijks verkrijgbaar, maar via webshops heb ik een duitse versie gekocht, MET TMC ontvanger aan een bijzondere prijs. Gewoon even aan de computer aansluiten en de Vlaamse stemmen gratis downloaden via TTHome. Deze XXL heeft geen Bluetooth maar bellen doet men zowiezo toch niet in de wagen ook al is het handenvrij.
  • Duurzaamheid 8
Product een paar weken in bezit
omdat de oogjes een leesbril nodig hebben, en mijn oude mio 286+ met zijn kleine schermpje en veroudere kaarten het navigeren moeilijker maakte, werd het tijd voor breedbeeld!! De xxl van tomtom voldoet ruimschoots aan verwachtingen.

een prachtig mooi apparaat. duidelijke spreekstemmen die hun volume aanpassen aan de snelheid(dus lawaai) van de auto. een goed en zeer duidelijk beeld, en vele extra handige Points of interest.

Minder handig is de luchtrooster bevestiging. Ik gebruik deze wel maar zonder de klemmetjes. Ik heb het geheel met 2 tairipjes door t vetilatie rooster vast gezet.

Even een beetje je crativiteit

laten gaan en het zit als een huis. De voedings kabel ook netjes weg gewerkt. Bij een rit door Lelystad miste overgens de tomtom 3 rotondes. Ondanks de update,s dus toch nog weer dit ongemak.

Kijken of de verder update,s dit zullen aanpassen.

Al met al zeer tevreden over de tomtom xxl
Product een paar dagen in bezit
Heb vorige week de XXL besteld via Redcoon, de informatie folder is duits maar de talen zijn gewoon instelbaar (uiteraard ook NL) op de XXL zelf zit ook de nedelandse gebruiksaanwijzing en demo functie,

Apparaat werkt perfect en volgt de kortste en nieuwste route,s.

Extra voordeel : bij de geleverde XXL via Redcoon zit ook meteen de TMC antenne die normaal geleverd wordt voor 49,95 extra !
Product een paar weken in bezit
Na een Mio 269+ deze navigatie gekocht. Wat een enorme verbetering. De Mio was al een prachtig apparaat, maar deze Tom Tom overtreft alle verwachtingen. Duidelijke aanwijzingen, 5 inch display, gemakkelijk in te stellen, heel veel mogelijkheden, automatisch update via computer van nieuwe versies, enz. enz. Een regelrechte aanrader. Zeker nu de prijs tot onder de €200.- gezakt is. (De Mio kostte indertijd meer dan €500.-) Geen spijt van de aanschaf.
Product een maand in bezit
Te lang gewacht met aanschaf. Een heel fijn en duidelijk navigatiesysteem.

5 inch schermgrootte is super!

Ruim een maand in bezit en ben vrij snel gewend geraakt aan bediening en instellingen. ook updaten via internetsite gaat echt gemakkelijk. Jammer dat er niet een 220 volt oplader bijgeleverd wordt. Voor deze XXL een Mio navi gehad met een kleiner scherm. Ook dit apparaat de nodige jaren vol teveredenheid gebruikt, maar deze XXL overtreft in vele opzichten de MIO.
Product een paar weken in bezit
Na lang wikken en wegen deze XXL met rentepunten bij de ING gekocht. Helaas zonder RDS-TMC kabeltje , maar daar gebruik ik hem toch te weinig voor. Wil je dat wel dan zijn andere aanbieders goedkoper. Het apparaat is overigens geweldig. Met TomTomHome eenvoudig te beheren en met een programma als Tyre kunnen routes worden gemaakt of gedownload direct op je XXL. Het scherm is super, dat wil je nooit meer kleiner. Opstarten duurt soms wat langer zoals ook het berekenen van route. Maar dan gaat het wel om een route direct naar Zuid Spanje of de Noordkaap in Noorwegen.