TomTom GO 730

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom GO 730 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

strijboc 07-08-2011
Geschreven voor: TomTom GO 730

Hoe meer je de TomTom Go 730 gebruikt hoe fijner het is om mee te werken.
Ik had een abonnement op de kaart update en na een jaar twijfelde ik of ik dat nog wel nodig vond.
Uiteindelijk heb ik toch besloten om mijn abonnement te verlengen want het is goedkoper dan na een jaar een hele nieuwe kaart update aan te schaffen.

strijboc 04-04-2011
Geschreven voor: TomTom GO 730

De TomTom GO 730 voldoet aan alle verwachtingen die je hebt van een navigatiesysteem.
Eenvoudig en zeer gebruiksvriendelijke bediening, geen handleiding nodig.
Een zeer duidelijk beel zeker als het gaat om de juiste afslag te kiezen.
Enkele mogelijkheden, in de meeste auto's zit al een radio en een gesproken boek afluisteren onder het rijden lijtk me niet verstandig.
De vormgeving is eenvoudig en strak.
Na meer dan een jaar in gebruik met elk kwartaal een update van de kaart werkt mijn TomTom nog feilloos.

Paul Wal 26-05-2009
Geschreven voor: TomTom GO 730

Navigatiesysteem nu circa 10 maanden in bezit en deze week de nieuwe kaarten geinstalleerd. Ben al maanden een zeer tevreden gebruiker. Gebruikersgemak is groot en nog belangrijker: de navigatie is top. De nieuwe rijstrookbegeleiding is een heel waardevolle toevoeging. Duidelijke aanwijzingen. Mocht je toch een keer foutrijden. De TomTom berekent supersnel een nieuwe route. Het is gewoon een geweldig navigatiesysteem.

Klaas Vaak 71 06-01-2009
Geschreven voor: TomTom GO 730

Prima navigatie. Doet het navigeren uitstekend. Het grote voordeel van de tomtom vind ik dat je poi's heel eenvoudig toe kunt voegen. In de prakijk gebruik ik de extra's van de 730 nauwelijks zoals mp3 en foto's. Rijbaanassistent is leuk en handig. De carkit werkt redelijk goed. Kortom een aanrader! Hiervoor had ik een Garmin 250 WT, deze heb ik binnen een week teruggebracht. Kan wat mij betreft niet tippen aan een tomtom. Ik vind de navigatie duidelijker en het toevoegen van poi's gaat bij TT niet zo verschrikkelijk moeilijk.

Gansjuh 08-12-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Heb de 730 nu en half jaar, maar heb spijt dat ik deze gekocht heb.De 730 stuurt je regelmatig giga om. Ook de instellingen voor de route's is beperkt.
De zuignap werkt ook niet goed.
Had een Garmin, maar deze had geen accu, dus deze verkocht en de TomTom gekocht.
Kijk nu dus weer naar een Garmin nooit geen TomTom meer.

TommyGo 01-11-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Mooi apparaat met zeer veel mogelijkheden, echter 2 GROTE minpunten t.o.v. mijn vorige Garmin,
Accuduur heeft hij niet,
als je hem een paar dagen niet gebruikt is de accu leeg, ook bij volgeladen accu kun je hem zonder voeding maar een half uur gebruiken.
Van deur tot deur navigatie?? niet echt, hij brengt je in de straat maar mist zijn doel soms tot 500 meter.

Johan023 18-10-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

TT730HD nu een krappe week in bezit. Heb hem nog niet echt in Nederland gebruikt.
Tot nu toe zeer tevreden.
Pluspunten:
Duidelijke kaarten en uitermate gebruikersvriendelijk.
Zelfs in Oostenrijk, Hongarije en Tjechie direcht zonder problemen naar de eindbestemming gereden.
Wanneer je bij een opgebroken weg moet doorrijden rekent hij binnen enkele seconden snel de nieuwe route uit.
Ook in tunnels blijft hij goed weergeven waar je je bevind.
Verbeterpunten:
Het duurt soms wel 2-3minuten voordat hij signaal heeft wat vervelend is als je net een parkeergarage uit rijdt. Dus vooraf alvast de route laten uitrekenen. Wellicht helpt de GPS-fix, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
De zuignap, behoeft geen verdere toelichting...
Al met al een tevreden gebruiker

Jos C.M.Verhoosel 07-09-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Omdat mijn vorige navigatiesysteem, een MIO 268, versleten was heb ik voorafgaand aan mijn vakantie in de Drôme in Frankrijk, een TomtomGo730 Nr. J45158H001VQ model GO730(4CH7.000) gekocht.
Het betrof hier niet een of andere actie maar een gewoon regulier model dat door Tomtom op de markt wordt aangeboden. De GO730 werd volgens specificatie geleverd met een volledige dekking van WestEuropa.

Zoals verwacht mag worden heb ik voorafgaand aan de vakantie natuurlijk alle mogelijke updates gedaan.

Mijn schrik/ergernis gaat over diverse zaken

1.Tijdens het autorijden blijkt de zuignap waarmee de Go730 aan de ruit is bevestigd losgelaten. Bijgevolg viel de Tomtom op het dashbord (de eerste keer schrik je daar behoorlijk van omdat het geheel dan op je stuur terecht komt).

2.Tomtom blijkt (S-) bochten in de weg te vereenvoudigen tot stukken rechte weg.
Bij de S-bochten in de Drôme is dat echter levensgevaarlijk. De Mio-digiwalker was in de bergen zo nauwkeurig dat je kon anticiperen op bochten die er aankwamen. De GO730 echter stuurde me echter bijna regelrecht het ravijn in.
In werkelijkheid ging de bocht naar rechts terwijl de GO730 aangeeft dat de eerstvolgende bocht naar LINKS ging! Levensgevaarlijk bij nacht!

3.Geconfronteerd met een bijna lege tank, in La Motte Chalancon (Frankrijk), gezocht naar het dichtstbijzijnde benzinestation met behulp van NP's. Het eerstvolgende station is volgens de GO730 op enkele tientallen kilometers afstand terwijl het station op het einde van de straat (dat er al ruim 30 jaar staat) niet weergegeven wordt.

4.Ook de afstand tot NP's wordt ook fout berekend. Onduidelijk is hoe die wordt gemeten, hemelsbreed?. Als men b.v. kiest voor navigatie naar een NP kan het gebeuren dat de opgegeven afstand na het berekenen van de route zomaar ineens 3 keer zo groot blijkt te zijn. (Lastig als je dan ECHT zonder benzine in de bergen komt te staan)

5.Storend overigens is ook dat bij het downloaden van NP's je niet kunt kiezen voor EN EN EN. Als je wilt sorteren op tankstations in Frankrijk en je kiest voor STANDAARD FRANCE TANKSTATIONS worden bij het intypen van de laatste optie de eerdere weer teruggezet zodat je ook weer de stations uit Duitsland ziet. ???

6.De kaarten van Frankrijk blijken (zelf voor een apparaat van 4 weken oud) niet te kloppen of sterk verouderd te zijn. Mijn Tomtom GO730 geeft op de kaart 800.1762 te hebben(na updaten). Op de site van Tomtom echter staat dat de meest recente versie 8.05 is (een andere notatie, maar misschien ook wel een geheel andere kaart).
Als klant mag je verwachten dat als je een apparaat koopt (en geen speciale aanbieding) dat je voor het betreffende navigatiesysteem de meest recente kaart krijgt die erbij hoort (in dit geval West Europa).

7.De detaillering van de kaarten schiet tekort voor Frankrijk (terwijl toch geheel West Europa gedekt hoort te zijn) met name voor steden geldt dit. Steden in Nederland hebben b.v. veel meer details (wat niet zou mogen want b.v. in Parijs heb je die zeker ook nodig).

KORTOM. We zijn er met de schrik vanaf gekomen.

LJ 04-09-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

De GO 730 nu een 1!/2 week in bezit. Via internet aangeschaft (ben ik ook zeer tevreden over). Echt een super apparaat. Zeer gebruiksvriendelijk. Mijn telefoon (Sony Ericson 810) via bleutooth overgehaald. Ging super. Een SD kaartje erin gedaan voor de Mp3's en foto's. Ging allemaal prima behalve de keuze van de zender 107 mhz is niet super. Krijg veel gekraak maar dat kan zijn omdat daar in de buurt ook twee andere zenders zitten. De geluidskwaliteit kan misschien ook beter. De bediening van de TT gaat zeer eenvoudig. Mooi strak beeld met veel nuttige info. Eerste indruk ZEER GOED!

ed007 01-09-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

prima apparaat, snel en accuraat,de zuignap gebruik ik niet .Ik heb een eztra houdertje (universeel) van Hama gekocht voor het ventilatierooster.Zo heb je geen last van loslaten van de zuignap, en ook geen kringen op de voorruit !!! Het geluid bij sommige stemmen kan beter maar als je hier problemen mee hebt gewoon een andere stem downloaden.

Albert36 30-08-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Perfect werkend 730 ontvangst is uitstekend moet er wel bij zeggen gebruik een externe antenne omdat ik speciaal glas in mijn auto heb en daar komt geen sat doorheen . Het probleem van de zuignap heb ik ook niet ik gebruik een Optimount beugel die is bevestigt op het daschbord van de auto en mijn stroomvoeding is keurig achter het daschbord weggewerkt .

Piet48-01 14-08-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Als aanvulling op mijn navigeren heb ik bij mijn standaard Toyota navigetie systeem een Tom Tom Go 730 aangeschaft.
Dit om de GPS lokatie van punten vast te stellen en om te gebruiken bij het wandelen en fietsen.
Diverse keren heb ik dit uitgeprobeert en wat de verkoper mij uitgelegd heeft klopt.
Dit apparaat is voor mij zeer bruikbaar om bij het wndelen, fietsen en autorijden te navigeren.
Het is een gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen apparaat, kotom ik ben er erg tevreden over.

Maartenprins 13-08-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

In aanvulling op m'n eerder rescensie, nu 4 maanden ervaring.
Wat valt op:
- Het apparaat valt inderdaad snel naar beneden, door slechte zuignap. Verkoper PDA shop erkent het probleem, maar kan er niets aan doen. Aanfluiting voor zo'n duur systeem, bij vorige systeem (Navman) was betere zuignap geregeld (met klisysteem drukte lucht uit de de zuignap). Koste me bijna m'n carkit (TomTom viel erop)
- Helpdesk van Tomtom telefonisch niet te bereiken en op e-mail wordt niet gereageerd???
Jammer, want op zich een goed apparaat, maar de zuignap en de service halen het niveau fors omlaag...
Ander dingetje: bij de Navman kon je op straat zoeken, dat is erg handig als je niet precies weet welke plaats het is, of als je weet dat straatnaam niet vo vaak voorkomt.
Apparaat is nog steeds aanrader als je voor andere manier van monteren kiest dan via zuignap

kww 24-06-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

heb deze tomtom nu een paar weken en 4 keer geprobeerd.
van de 4 keer had hij 3 keer een foute route en 1 keer geeft ie een ambulance ingang bij een ziekenhuis aan als zijnde eindbestemming ziekenhuis.
route van A7 richting boven groningen voert ie ons niet langs de ring maar recht door de stad wat zeker langer en trager is (snelste optie gekozen)
op de terug weg wel via de ring geloods maar afslag te vroeg aangegeven.
tevens gaf hij bij deze rit de huisnummer 75 meter later aan zodat we bij een weiland stonden.
andere route gaf hij het huisnummer aan de verkeerde kant aan.
1 keer een flitsmelding te vaak (geen beschuttings mogelijkheid dus duidelijk te zien)
verder is de stem duidelijk genoeg, het beeld is super ook met lichtinval en de zuignap is inderdaad voor verbetering vatbaar.
tomtom had de naam de beste te zijn maar vind dit erg teleurstellend.

vezelf 14-06-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

vanaf dag 1 zelfs voor een navigatieleek goed te begrijpen.
Spraakherkenning werkt zeer goed en veilig.
Geluid in de eigen auto (peugeot) uitstekend te verstaan. In de huurauto VW Golf of Polo) iets lastiger te verstaan met handsfree bellen. Navigatie stem is ook daar uitstekend.
Duidelijke aangave in stem maar ook in rijstrook.
Voldoende groot scherm. MP3 geluid via de radio klinkt goed alleen de muting wordt bij navigatiestem in de stad irritant.
Apparaat voelt degelijk en heeft eenvoudige menu's.
HD traffic heb ik er (nog) niet bijgenomen omdat voor mij eerst duidelijk moet worden of dit systeem een Europese dekking krijgt (nu slechts in Nederland) en of er winst te behalen is uit de info die je krijgt inclusief routeaanpassing.
Kortom een zeer aan te bevelen navigatiesysteem

Vos 12-06-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Erg makkelijk en gebruiksvriendelijk toestel.

Heb eigenlijk maar 1 min. De ruis via de fm funktie.
Zeker als het toestel oplaad vind ik dit echt storend.
Verder top.

Fokko 08-06-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Werkelijk een geweldig apparaat.
Het apparaat heeft slechts 1 nadeel in dat is de zuignap waarme de 730 aan het raam word bevestigd.
Ondanks het vetvrij maken van de vooruit is mijn 730 reeds 3 X van het raam gevallen.
hoop dat TomTom,hier een oplossing voor vind.

y.t 05-06-2008

helemaal super deze versie
Ik heb dit product nu 3 dagen. Dat is nog maar kort, maar de eerste indruk is vaak bepalend, en die is bijzonder positief.........en tmc antene bij dan is supeer.

Pieter73 27-05-2008

In 1 woord,Klasse!!
Heb op alle punten deze navigatie een 10 gegeven,omdat ook echt alles waar is wat deze TomTom te bieden heeft.
Heb hiervoor jaren de Go gehad en dat ging steeds prima,maar met deze nieuwe 730 (heb dan wel de HD Traffic) is het allemaal nog makkelijker.alleen al de spraakherkenningsfunctie is helemaal super.Ook Map-share werkt perfect.
Geluid is voor mij hard genoeg en kan hem prima verstaan,zeker als je voor Eva kiest.Kies je voor de computerstem dan is zij idd soms wat onduidelijk,maar werkt wel mooi.
Ook de functie die aangeeft op welke baan je moet gaan rijden werkt goed.
TomTom is en blijft gebruiksvriendelijk en bij de 730 (HD Traffic) is het meer dan dat.

Kortom....een aanrader!

Ruud Spanjerberg 24-05-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Prachtig apparaat, een echte alles kunner.
Ik ben Taxi chauffeur in Noord-Brabant en gebruik deze elke dag. Kan niet zonder meer.

Kleine minpuntjes
- Geluid wat zacht
- Bij 2D scherm en Rijstrook aanduiding schermpjes overlappen elkaar soms niet goed
- Bij gebruik RDS-TMC ontvanger blijft apparaat soms hangen. Niet bij HD TRAFFIC receiver werkt perfect
- Bij gelijktijdig MP3 afspelen en Computer stem aan en alles voorlezen blijft TT730 af en toe hangen en gaat zichzelf resetten.
- Zuignap is waardeloos, valt steeds van het raam af

Maarten Prins 29-04-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Paar dagen in bezit. De eerste ervaringen:
- geluid zou harder moeten kunnen
- erg gebruiksvriendelijk
- schermkleuren zouden meer contrast moeten hebben (was dit gewend van NavMan)
- eerste keer echt lang opladen voor ie t doet (ik was al bang dat ik een kapotte had gekocht)
- razendsnelle fix met satelliet + berekening
- rijbaan navigatie is super
- tov mijn vorige navigatiesysteem meer vooraankondigingen (hoeft voor mij niet)
- flisinformatie erg handig en accuraat
Ik ben er erg blij mee!!

barryk 27-04-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Lang op gewacht en eindelijk in mijn bezit.
Ben er erg over te spreken.
Ik ben koerier en heb hem dus al goed kunnen testen.
Ongeveer een km of 700.
Mijn vorige was een 720tmc en die was ook top.
Ik heb de 730 genomen omdat deze iq route heeft en inderdaad het werkt ook nog, ik heb mijn oude tomtom er naast gehangen en wat schept mijn verbazing hij gaf echt een andere route was 2km langer maar wel sneller bij de aankomst. De rijbaan hulp is ook zeer gemakkelijk je weet precies welke baan je aan moet houden.MAAR niet alles is goed 2 kleine min puntjes voor de tomtom 730.
Als eerste de kaart die geeft aan versie 8.001(nieuwste kaart)alleen als je van uit denbosch richting Utrecht rijd en je wil er af op industrie terein Lage weide dan geeft hij aan afrit 7(oude afrit) Maar die is er niet meer terwijl de tomtom 720 de afrit niet aangeeft kaart versie 7.15.
En tentweede het geluid is minder hard als de tomtom 720. Beetje jammer.
Verder een TOP navigatie.
Een echte aanrader voor wie veel op de weg zit.

nsa1976 24-04-2008
Geschreven voor: TomTom GO 730

Absoluut geen spijt! Alles werkt perfect en heb geen fouten gevonden. Standaard krijg je een bureaulader erbij en de flitslocaties zijn al vooraf geinstalleerd. Ook tomtom home is zeer gebruiksvriendelijk.
Korte samenvatting van de pluspunten:
+ goede werking bluetooth verbinding met mobiele telefoon. Je kunt dus gewoon zonder problemen handsfree bellen!!!
+ rijbaanhulp werkt goed
+ spraakherkenning werkt ook goed
+ eenvoudige menu en installatie van de software
+ mp3 via fm frequentie verzenden werkt ook (heb wel last van ruis, maar niet storend (kwestie van vrije kanaal zoeken)

minpunt(je):
- Mijn vorige tomtom (one) had een veel luidere speaker.

Kortom een alleskunner!

Dit is mijn 3e tomtom en heb bij geen van ze te klagen gehad over de duurzaamheid. Ik verwacht dan ook dat het met hiermee ook wel goed zit.