Garmin nüvi 2495LMT

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Garmin nüvi 2495LMT op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

Thijs1977 04-09-2012
Geschreven voor: Garmin nüvi 2495LMT

Naar aanleiding van reviews hier deze Garmin gekocht. 2 weken op vakantie in Engeland gebruikt. Zou 'm het liefst terugbrengen, ben er niet tevreden mee.

Negatief:

Gebruiksgemak:
- Op de kaart naar iets zoeken is lastig. Er worden te weinig details/namen getoond als je uitzoomt, dus je moet maar gokken dat je inzoomt op het juiste stadje.

- Aanmaken favorieten is omslachtig, vooral dat je de naam pas kunt aanpassen nadat je 'm hebt aangemaakt.

- Kaartdetails kloppen niet altijd: groot meer in een natuurgebied is niet te zien, een kleiner meer wel.

- POI's kloppen niet of zijn niet up to date: voor een restaurant werd ik naar een woonwijk gestuurd, voor een postkantoor naar een plaats waar ze allang niet zaten.

- Zoek je een straat in een bepaald dorp, dan laat hij ook straten buiten dat dorp zien, maar dat heb je niet door totdat je de straat kiest. Niet handig.

- Verkeersinfo is dubieus: gisteren in de file voor werkzaamheden op de A2 bij Zaltbommel. Is al weken bekend. Navigatie geeft dit aan als "ongeluk", en pas als je al in de file staat i.p.v. van tevoren. Verkeersinfo wordt vaak pas getoond als je van aanbieder wisselt, lijkt te blijven hangen. Waardeloos.

- Het PC-programma waarmee je thuis je Nuvi kunt instellen, favorieten kunt aanmaken etc. is traag en werkt niet intuitief.

Positief:

- Spraakbesturing werkt uitstekend.

- Beeldkwaliteit is prima, in splitscreen zie je duidelijk welke rijbaan je moet hebben. De borden die worden getoond zijn echter niet leesbaar, te klein.

- Prettige stem. Ik heb geloof ik de andere Nederlandse stem gekozen dan die standaard aan staat.

- Bij snelle opvolgende aanwijzingen, worden ze beide genoemd: "ga over 200 m rechtsaf, en daarna linksaf". Heel handig!

- Duurzaamheid: doet mij robuust aan. Voedingskabel is extra dik, zal niet snel kapot gaan. Goede zuignap en klem.

- Bij file makkelijk opvragen van alternatieve route.

RonQ 20-07-2012
Geschreven voor: Garmin nüvi 2495LMT

Deze navi werkt gewoon uitstekend de updates gingen prima en de route berekening gaat zeer snel.

CdeGeus 15-05-2012
Geschreven voor: Garmin nüvi 2495LMT

Geen slecht apparaat, maar helaas had ik meer verwacht.

Deze Nuvi heeft voldoende mogelijkheden maar daar ligt voor mij dan weer juist het probleem. Het splitscherm wat bij kruisingen, knooppunten, etc. automatisch in beeld komt is voor mij erg verwarrend. Het lijkt allemaal heel simpel maar toch werkt dat voor mij niet. Bleutooth werkt niet altijd.
Stem (Nederlands) vind ik erg onprettig, heb dit bij meerdere systemen van Garmin ondervonden en snap niet dat dit niet opgelost kan worden (lees dit trouwens ook in meerdere reviews terug).
Batterijduur is niet optimaal, na enkele keren gebruiken ging deze nog maar maximaal 1 uur mee.
Levenslange kaarten is echter natuurlijk positief, maar daar koop je het apparaat ook voor. Het downloaden en installeren is echter ook iets wat je eerst goed moet ontdekken voordat je er goed mee uit de voeten kan.

henkhifi 20-12-2011
Geschreven voor: Garmin nüvi 2495LMT

een paar dagen in bezit.
goed: met de stem besturen, bluetooth werkt goed, afslagen duidelijk, snelheid van het berekenen, ontvangst van de satalieten.
minder: actueele verkeersinfo. ik weet niet of het beter kan maar hij gaf een file aan die er niet was.
over het geheel dik tevreden.
duurzaamheid weet ik natuurlijk nog niet. mijn vorige garmin doet het nog steeds goed.
update was toch wel een probleem, halverwege werd telkens de update afgebroken, manuele update gaat wel goed.

_Edward_ 13-12-2011
Geschreven voor: Garmin nüvi 2495LMT

Ik heb deze navigatie nu een aantal dagen in gebruik en ik kan bevestigen, wat Amerikaanse reviews reeds aangaven: een goed apparaat.

Ik werk al langer met Garmin als GPS voor looptrainingen en outdoor activiteiten maar voor de auto was het tot nu toe altijd Tomtom (GO950). Deze laatste is natuurlijk ook prima, maar er zijn toch wel een aantal belangrijke verschillen in het voordeel van deze Garmin:

- Zeer snelle GPS fix en blijft ook nauwkeurig tijdens rijden
- Junction view: zowel navigatiescherm als afslagscherm gelijktijdig op scherm.
- Eenvoudig routes te programmeren en ook aan te passen.
- Gratis updates kaarten. Gratis traffic.
- Zowel horizontaal als verticaal te gebruiken
- Ondersteund Onroute kaarten voor motorfiets
- Te gebruiken als wandelaar. Garmin heeft ook zelf veel kaarten, die je via Basecamp op deze nav kunt toevoegen.
- Snelheid schermopbouw en aangeven van te volgen route tijdens rijden is sterk verbeterd. Meer indicaties met pijlen bij ingewikkelde afslagen.
- Triplog: er wordt onthouden waar je bent langsgereden. (Kun je ook uitzetten).
- Intern geheugen: 8 GB + micro SD sleuf voor geheugenuitbreiding
- Navigatieopties zijn gemakkelijk naar smaak in te stellen. Menuopties zijn hiervoor eenvoudig te vinden.

Gelijkwaardig aan Tomtom (GO950):

- Snelheid berekening routes en alternatieve route.
- Kwaliteit van route

Minder dan Tomtom

- Garmin gebruikt wat meer losse PC-programmas om zaken te downloaden/configureren op de navigatie. Dat is wennen omdat Tomtom dit allemaal via hetzelfde programma (HOME) doet. Kost meer tijd om uit te zoeken.
- Navigatiestem. Deze Garmin heeft soms wat moeite met Nederlandse uitspraak. (De instructies kloppen overigens wel.)

Conclusie tot nu toe: goede koop. Heb zeer ontspannen met deze navigatie kunnen rijden. Dit mede dankzij de uitstekende navigatieinstructies op het scherm. Voor mij een belangrijke reden van aanschaf is dat deze navigatie ook te gebruiken is met de nieuwe Onroute kaarten. Dit itt Tomtom.

_Edward_ 01-04-2012

Update na enkele maanden gebruik:

- In de praktijk kiest deze Garmin toch vaker als TT een niet optimale route. Soms een weg die parallel loopt (maar zeker niet sneller is), een 1-richtingweg gebruiken waar dit niet kan.
- Het Garmin update systeem van kaarten en systeemsoftware werkt lastig. Via MyGarmin kun je het systeem upgraden, maar dit gaat regelmatig fout omdat de Garmin upgrade website/software dan niet correct werkt. Niet erg gebruikersvriendelijk dus.
- Voor het opladen van de Garmin zou je verwachten dat je een reguliere adapter met mini-USB aansluiting kan gebruiken. Dit is echter niet het geval. Het blijkt dat Garmin heeft gekozen voor een niet standaard miniUSB. Hiervoor zul je dus opnieuw bij Garmin moeten aankloppen, omdat deze niet bijgeleverd wordt.

Conclusie herzien: Garmin blijft een goede koop, alleen navigatiekwaliteit is toch wat minder als TT. Daarnaast is het ontbreken van een gestandaardiseerde oplaadmogelijkheid (via miniUSB) een manco.
Voor overige conclusies zie voorgaande reactie.