ZyXEL NSA310S

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ZyXEL NSA310S op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

bertito 08-05-2015
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Dit apparaat mist de broodnodige processorkracht...en daarom reageert de interface zeer traag (langer dan 45 sec) of helemaal niet, en daarbij valt de verbinding ook regelmatig weg. Ook is het onduidelijk of je altijd de serversoftware moet draaien op de PC of dat je rechtstreeks er met de browser naar toe kunt. Ik had hem aangeschaft als downloadserver, maar ik heb het geduld niet voor deze NAS. Hij gaat terug.

pelmke52 07-01-2014
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

deze server doet wat hij moet doen. eenvoudige installatie en was echt goedkoop. alleen maakt die van mij redelijk veel lawaai, verder niets op aan te merken

Dik de Boer 02-01-2014
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Ik had wat problemen met een NAS van een andere leverancier, mijn server stond op het punt om de geest te geven en ik had inmiddels twee schijven van 4 TB aangeschaft om de informatie veilig te stellen. Echter die schijven (>4TB) werden door geen van mijn PC's ondersteund en een work-around had ik nog niet op orde toen de aanbieding van Ibood zich aandiende.

Vijftig euro of zo, benieuwd wat je er van kan verwachten.
Even gechecked, en ja, mijn WD schijf wordt ondersteund. Ik heb geen behoefte aan een tweede (RAID) schijf en durf de investering aan.

Polkast sprak me daarnaast ook aan: een eigen voorziening die ik kan gebruiken naast dropbox en google drive en skydrive.

Een aantal dagen later: Joepie, de NAS is gearriveerd.
Keurig pakketje en een stappenplan met tekeningetjes, wat wil je nog meer. Geen overdikke handleidingen. Op internet staat een uitvoerige handleiding van meer dan 500 pagina's PDF.
Overzichtelijk apparaat, met de gebruikelijke 240 Volt stekker constructie. En een bijgeleverde CD.

Een schroefje (met aangenaam grote gleuf) losdraaien, frontpaneel eraf en schijf erin schuiven, frontpaneel er op schroefje er in. Aansluiten op 220 volt en ethernet kabel. Bijgeleverde software van cd installeren op de pc.

De schijf wordt herkend en specifiek geformatteerd, dat duurt een paar minuten, gedurende welke tijd de NAS niet bereikbaar is. Ik ben opgelucht als het na een paar minuten gelukt is.

Het vullen van de NAS gaat niet over rozen. Ik kopieer een aantal partities van een paar terabyte in totaal en al snel blijft het apparaat hangen. Blijkbaar doe ik teveel, vanaf meerdere pc's. Ik gebruik het backup programma BART om de bestanden partities stuk voor stuk over te zetten. Hoewel ik Gigabit ethernet heb blijft de snelheid beperkt tot 8.8 MB/seconde. Het overzetten duurt een fors aantal dagen en later kom ik erachter dat de flessenhals zit in het moederboord van de PC die de geest gaat geven: Die werkt gewoon niet sneller dan 10 Mbyte per seconde. In een later stadium zal ik de snelheid nogmaals aan de tand voelen.
Ik heb besloten om alles in een enkele share te plaatsen, zodat je makkelijk nog kan verplaatsen.

De web-interface zit een bestandsmanager. Hiermee kan je ook van de ene share naar de andere te copieren of verplaatsen. Handig want dat kan niet vanaf een pc.

USB aansluiting: deze werkt prima Mijn schijf wordt herkend en is ook benaderbaar vanaf het huisnetwerk.

Door omstandigheden heb ik geen tijd gehad om te kijken naar
- snelheid, Polkast, en misschien ook de functies Webserver - FTP server en - Itunes server etc.

Al met al ben ik tevreden over de aankoop en heb ik vertrouwen dat de informatie veilig is opgeslagen.
In deze prijsklasse een aanrader.

rik1261 31-12-2013

Reden voor aanschaf:
- ik gebruikte reeds voor een aantal jaren een externe harde disk
- het steeds aansluiten van de harde schijf om backups te maken, betekende dat ik dit niet vaak genoeg deed
- ik wilde de muziek en foto's die opgeslagen waren op de externe harde disk altijd tot mijn beschikking hebben
- alle gebruikers op mijn thuisnetwerk moesten ten allen tijde toegang tot muziek, foto's en hun backup mogelijkheden

Installatie:
- ik heb de lijst met goedgekeurde harde schijven gebruikt om een harde schijf te bestellen http://www.zyxel.com/nl/nl/ProductTab.shtml?pid=20130508092208&idx=7&c=nl&l=nl
- installatie van deze harde schijf was het losmaken van de voorkant en de schijf erin schuiven, te simpel voor woorden
- vervolgens het aansluiten op het thuisnetwerk met de bijgeleverde kabel
- daarna de bijgeleverde NAS starter utility software geinstalleerd op de PC en de installatie procedures gevolgd
- de schijf was zichtbaar op mijn netwerk

Gebruik:
- toegang tot mijn muziek en foto's via mijn PC gaat via de meegeleverde NAS starter utility software
- toegang via mijn IPad gaat middels de gratis app van ImediaShare, foto's en muziek perfect toegankelijk
- het maken van backups gaat middels microsoft standaard windows 8.1 software, maar nu aangeven dat de NAS de opslaglocatie is

verdere mogelijkheden:
- er is een uitgebreide beschrijving voor externe toegang via internet
- het automatisch downloaden van bestanden
- gebruik van dropbox
- de bijgeleverde software ondersteunt deze mogelijkheden
- ik heb dit nog niet gebruikt, maar ben dit wel van plan
- waardering: 7

Conclusie:
- voor een heel schappelijke prijs een NAS die doet wat ik nodig heb (muziek, foto's, backup)
- simpel in gebruik en installatie
- mogelijkheden om uitgebreidere NAS functies te gaan gebruiken

pkmelee337 29-12-2013
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Ik wilde een goedkope NAS waarmee ik i.i.g. op mijn lokale netwerk goed uit de voeten kan. Dat lukt met deze NAS heel goed. De installatie is erg simpel, en op mijn Android telefoon en tablet zijn er genoeg apps te vinden die prima samenwerken met deze NAS. Ook op mijn PC is mijn data eenvoudig te bereiken. Buiten mijn lokale netwerk is de NAS niet heel snel, maar wat wil je voor deze prijs? En dat heeft ook te maken met internetsnelheid e.d.

benvan45 27-12-2013
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Mooi apparaat en snelle installatie etc. Maar toen begon het feest......zeer trage overdracht via netwerk en na enkele dagen synchroniseren nog steeds zeer ontevreden. Wil nu 2 computers synchroniseren met deze NAS, maar als één van de computers uit de slaapstand komt, maakt ie vaak geen verbinding met de NAS en gaat het synchroniseren dus niet door. Kortom......erg jammer allemaal. Moet steeds dan handmatig de netwerkverbinding starten of langer wachten en alsnog de sync starten, maar dit kan niet de bedoeling zijn. Ik kan er zo niet mee werken.

maartenpoortman 27-12-2013
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Leuk apparaatje voor weinig geld, maar je kunt er - dus - geen wonderen van verwachten. Goed voor een backup van de backup, bijvoorbeeld. Of, inderdaad, als een media- en bestandsservertje van bestanden waarvan het niet erg is als je ze kwijtraakt. Mijn exemplaar maakt een ratelend geluid, veroorzaakt door het ventilatorje dat niet goed is vastgeklemd; de beugeltjes zijn iets te ruim bemeten. Maar zelfs al het goed is vastgezet blijft de pulssturing van de ventilator irritant hoorbaar, misschien door een beetje speling in het asje van de ventilator. Vandaar die 7 als score. De firmware heeft voldoende mogelijkheden voor waar het apparaat voor bedoeld is, inclusief die voor iTunes en TimeMachine. Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet standaard een ssh-toegang is, in plaats van de wel aanwezige en onveilige telnet-toegang. Ik ga zeker kijken of er custom firmware in omloop is.

m.lieder 27-12-2013
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Nadat ik een harde schijf erin had gezet begon hij meteen te werken. Helaas is er geen Nederlandse beschrijving bij en dat vind ik jammer. Het instellen wordt hierdoor er niet gemakkelijker op. Dit is eigenlijk het enige kritische puntje.