ZyXEL NSA-310

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ZyXEL NSA-310 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

LudoL 31-08-2012
Geschreven voor: ZyXEL NSA-310

Begin deze week heb ik de NSA310 ontvangen, geïnstalleerd en in gebruik genomen. Ik wil graag mijn ervaring met dit apparaat delen met andere gebruikers hier op Kieskeurig.nl
Allereerst het uitpakken. In de doos zit een schijfje met software, quick start guide, garantie papiertje, netwerkkabel, beugelstandaard en natuurlijk de NSA zelf. Ik had zelf nog een 1 TB WD Green harde schijf liggen.(niet meegeleverd) Er zit onderop 1 schroef waarmee je de voorkant kan open maken. Het is even goed kijken op welke manier de schijf erin moet, maar dan is het erin schuiven, klikken en klaar! Hard schijf inbouwen is dus snel en gemakkelijk.
Initiële installatie wizard - Wordt meegeleverd met een disc waar de NAS Starter Utility (NSU) op staat. Ik heb gekozen voor de manual configuration. Hiermee krijg je een aantal schermen waarin je de volgende zaken kan instellen: netwerk instellingen, tijdzone, naam van het apparaat, schijven indeling, admin wachtwoord, netwerk mappen en gebruikers. Dit ging allemaal erg soepel en zonder problemen. Let erop dat als je een harde schijf erin zet de NAS deze schijf opnieuw gaat formatteren waardoor je de data kwijt bent die erop stond!
Vervolgens heb ik de NAS web interface geopend door de naam in te voeren in het adresveld van je browser. Eenmaal ingelogd als administrator valt me op hoe simpel en overzichtelijk de interface is. Links heb je een menu en rechts krijg je menu inhoud te zien. De NAS had firmware versie 4.40 in de doos en je kan in de webinterface checken op nieuwe versies en ik zag al meteen dat er nieuwe firmware beschikbaar was. Het mooie vond ik dat je meteen ervoor kan kiezen om deze te downloaden en te installeren. Simpel!
Er zit een functie op die package management heet en hiermee kan je applicaties downloaden van het internet waarmee je de NAS kan uitbreiden met functionaliteiten. Voorbeelden zijn DynDNS, Gallery, SqueezeCenter, BackupPlanner etc. Ik heb voor nu alleen S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology) geïnstalleerd. Dit is een handige functie die ervoor zorgt dat hij de interne harde schijf bekijkt en een seintje geeft als de performance of de gezondheid van de schijf afneemt. Hierdoor kan je het kapot gaan van een schijf redelijk voorspellen.
De hoofdfunctie van de NAS is toch wel het downloaden van diverse bronnen. In het menu "Download Service" kan je een aantal zaken instellen voor bijvoorbeeld Torrents. Je kan de bandbreedte aanpassen, seed/leech verhouding, DHT etc. Ik heb het getest en de snelheid is goed en je kan genoeg zaken naar wens aanpassen. Je kan hem laten mailen als de download klaar is of je kan een RSS feed met download informatie aanmaken.
Dropbox ondersteuning is ook zeer handig. Ik heb mijn account gekoppeld en de NAS maakt 2 mappen op je dropbox account aan "Drop2NAS" en "zDownload" Met Drop2NAS kan je bestanden in zetten waardoor hij deze zal overkopiëren op de interne schijf. Met zDownload kan je Torrent bestanden neerzetten waardoor hij direct start met downloaden van je favoriet content. Hierdoor kan je overal waar je maar bent je NAS aan het werk zetten. Als je thuis komt dan meteen genieten van het spul dat hij heeft binnengehaald.
De PDF Handleiding die je op internet kan downloaden is erg uitgebreid en bespreekt alle voorkomende vragen en instellingen die je zou willen weten. Ik raad je aan om deze eerst door te nemen voordat je deze koopt. Hierdoor krijg je een goed beeld van de functionaliteiten en wat je kan verwachten als je het product binnen krijgt.

BWI 06-06-2013

Hallo LudoL,
Heel erg bedankt voor je review. Deze heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken om het apparaat aan te schaffen.

WillemSan 31-08-2012
Geschreven voor: ZyXEL NSA-310

Let op ik heb deze beoordeling ook geplaatst bij hetzelfde product waarbij de 1TB schijf mee wordt geleverd. Gisteren ontvangen nav Ibood. Apparaat aangesloten en werkt meteen. De userinterface is erg vriendelijk en overzichtelijk. Heb zelf ook een Zyxel 2500 mediaplayer, dit loopt nog niet helemaal lekker maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het nog niet helemaal heb uitgezocht. Al met al dik tevreden voor de prijs!
Update: gisteren nieuwe firmware voor de Zyxel DMA-2500 geinstalleerd, nu loopt de NSA in combinatie met de mediaplayer gesmeerd.