LG NEXUS 5 16 GB / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG NEXUS 5 16 GB / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

henkiee 30-08-2016

super telefoon

Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / zwart

ik vind dit echt de beste smartphone die ik heb gehad!
hij is super snel, doet wat hij moet doen, loopt nooit vast (heel soms loopt een app vast maar dat komt door de app en absoluut niet door de nexus), door google altijd voordelen zoals eerder software updates en beter besturings systeem.
ik vind het geheugen net te weinig maar dat kan je makkelijk oplossen door de 32GB versie te kopen.
de accu gaat ook gewoon een hele dag mee dus dat is prima.
ook zit er een geweldige camera in met een flits van hier tot overmorgen.
kortom top telefoon voor bijna alle gebruik zowel oudere als jongeren.

Pluspunten

• accu duur
  • grootte van scherm
  • mooie camera
  • krachtige flits
  • goede plaatsing knoppen

Minpunten

• iets te weinig geheugen

ilonadb 07-07-2015
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / wit

hoe langer ik hem heb hoe krakkemikkiger het apparaat wordt. Hij raakt oververhit en valt dan uit. Dan duurt het weer even voor hij weer aan gat en dan moet hij compleet opnieuw opstarten. Vaak blijft de telefoon ook hangen. Op zich een fijne telefoon hoor maar als ik hem nog geen jaar heb en dit soort issues doen zich voor, twijfel ik heel erg of hij de investering toch waard was.

henkiee 29-08-2016

ik heb hem nu 2 jaar en ben eigenlijk nog steeds tevreden.
hij word tegenwoordig wel heel heet maar valt zeker niet uit.
de accu duur is wel een stuk minder geworden maarja daar heb je een powerbank voor.

jerk_0 29-08-2015

Totaal geen last van. Hij is nog nooit oververhit geweest. Zelfs niet warmer dan gebruikelijk.

S.Pamhier 07-04-2015
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / zwart

Na ruim een jaar ben ik nog steeds bijzonder tevreden over de Nexus 5.
Behalve de bekende pluspunten wil ik vermelden dat de navigatie mogelijkheden van dit toestel bijzonder goed zijn.
Ook zonder netwerk verbinding komt de GPS fix snel tot stand. In een passagiersvliegtuig kun je precies de route volgen, mits je bij het raam zit (en je maps van tevoren geladen hebt).
Verder is de luchtdruk meter zo nauwkeurig dat de hoogtemeter al accuraat reageert als je de trap op loopt.

Bram_W 03-07-2014
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / wit

Bij het beoordelen van de telefoon heb ik de prijs buiten beschouwing gelaten, en alle punten afgezet tegen het best denkbare. Dit is een gemiddeld toestel voor een gemiddelde prijs. Bijna alle telefoons hebben 1 of 2 punten waarop zij echt uitblinken, en bij deze telefoon zijn dit de processor (lekker snel hoewel sommige duurdere telefoons aanzienlijk hoger scoren in benchmarks) en het gebruiksgemak.
Omdat het een Nexus toestel is krijg je als eerste alle nieuwe Google features, zonder dat fabrikanten hier hun eigen functies aan toevoegen. Je krijgt dus de pure Android ervaring, geholpen door de nieuwste processor die je kan krijgen. De rest doet gewoon wat het moet doen, beeldscherm, camera en geluid zijn niet uitmuntend maar ook niet slecht (hoewel ze verbleken bij sommige andere telefoons). Het is een doorsnee toestel dat je moet kopen om de lage prijs, het gebruiksgemak en de processor die voorlopig absoluut niet traag te noemen valt.
Verwacht geen bioscoopervaring of foto's die je tot posterformaat op kan blazen, maar een zeer goed toestel voor dagelijks gebruik. Voor mij is dit de beste telefoon die je voor dit bedrag kan krijgen.

Bram_W 15-07-2014

De accu is niet uitmuntend maar ook absoluut niet slecht. Het kan beter, maar meestal is het ruim voldoende om hem alleen snachts op te laden. Het grote scherm en de snelle processor zijn de grootste verbruikers. Voordeel is wel dat het laden niet buitensporig lang duurt.

Markp74 07-07-2014

Hoi Bram ,
Hoe is de accu duur van de nexus?
Twijfel nog om hem te bestellen ivm accu duur.
Ben een gemiddelde gebruiker .

Mark.

EML 01-02-2014
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / zwart

Twijfelde tussen de Nexus 5 en deze LG G2. Beide zeer interessant geprijsd tijdens de "btw actie van MM, jan-14). Nexus was 330,- euro, de LG G2 388,- euro. Ik had eerst de Nexus5 online besteld en ontvangen, Prachtig toestel hoor, maar ik miste het "Wauw" gevoel bij de Nexus 5. Ja het Full HD scherm is best mooi, maar iets te licht (washed out). Ja de Snapdragon 800 is snel, maar ik miste de ultieme snelheidsbeleving, ook Chrome hapert soms op de Nexus 5. De camera is verbeterd met 4.4.2, maar kan zich niet meten met andere high-end telefoons zoals de LG G2 en de accu is toch net even te zwak. Als laatste zag ik een klein beetje backlight bloeden op de Nexus 5. Met zijn stock Android had ik een perfect functionerende supersnelle smartphone willen zien, dat was de Nexus niet in alle opzichten.

Dus hop in de auto naar Mediamark, gelukkig kon ik hem nog omruilen voor de LG G2, 60 euro bijbetalen was voor mij de moeite waard. Ze deden niet moeilijk gelukkig.

De LG G2 heeft een meer premium uitstraling vind ik, ligt lekker in de hand en heeft een prachtig scherm met juiste kleuren. Amoled is vaak wat overdreven en de Nexus een beetje "washed out", deze LG G2 precies goed. De LG G2 is snel, zeer snel! Gek genoeg nog sneller dan de Nexus 5, dat zie je niet alleen terug in de benchmark tests, maar ook in de praktijk. De camera behoort tot één van de beste smartphone camera's van dit moment, echt fantastisch, ook bij weinig licht. En tot 60 fps video's maken met OIS is gewoon super.

En wat een mogelijkheden zitten er op het toestel, stiekem toch wel leuk om lekker al die functies te ontdekken en gelukkig vertraagd het de LG G2 niet teveel. Sterker nog, hij behoort tot de snelste toestellen van dit moment! Last but not least, de 3000 mAh accu houdt het mooi lang vol.

De LG G2 is een echte aanrader en biedt wat ik zocht in een high-end smartphone voor (momenteel) een mid-range prijsje!

albertams 10-01-2014
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / zwart

In een woord, top toestel !
Super snel zonder alle bloatware en schil van andere fabrikant.
Dit is hoe Android bedoelt is, het toestel zelf heeft een heel helder beeld,
en voor de de rest doet ie alles heel soepel en snelll ;)

JadwigaS 09-01-2014
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / wit

Ik heb dit toestel gekocht omdat ik ook weleens een puur Android-toestel wilde hebben zonder een skin van een fabrikant er overheen. Het toestel is heerlijk snel. Spraakbediening (zeg "ok Google" tegen het apparaat) werkt alleen als je de taal op English US zet, maar dan werkt het ook wel echt goed. Beter dan bijv. S-Voice van Samsung.
Ik ben ook zeker niet ontevreden over de batterijduur, doe er bijna 2 dagen mee. En dan gebruik ik wel degelijk zaken als Google Now.

KimvanGaalen 06-01-2014
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / wit

Mooi toestel voor verhoudingsgewijs weinig geld. Scherm haarscherp, batterijduur wat magertjes. Na update android is het fototoestel enorm verbeterd.

In de nieuwere lichting toestellen is ook het wiebelige aan/uit knopje verstevigd. Zeker een vooruitgang!

Mijn toestel had veel last van backlight bleeding bij de volume en aan/uit knop. Na een ritje naar saturn al snel een nieuw toestel gekregen zonder bleeding.

Heleen van de Ven 11-12-2013
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / zwart

Mooi licht toestel, licht super lekker in de hand! Mooi groot scherm!
Makkelijk te bedienen, moet alleen wennen aan het sms-en via "Hangouts". Ik ben alleen Android tablet gewend dus moet even wennen aan bellen en sms-en met android.

Geluid van het toestel is minder goed - scherp geluid, maar ook te zacht. navigatie wilde ik graag harder zetten, maar dat lukt niet. Ook probleem met headset met draadje, werkt niet altijd (bug?). Bluetooth headset werkte goed - aansluiten van bluetooth werkt super.

Toestel was moeilijk te verkrijgen, omdat hij snel uitverkocht was of slecht geleverd. Belsimpel heeft super goede service: veel informatie over de levering of uitstel van de levering. snelle reactie op vragen! Wit model makkelijk om te ruilen voor een zwarte omdat deze nog niet geleverd wordt (aan jou de keuze om te wachten of voor zwart model te gaan). Als ze hem zelf binnenkrijgen ligt hij de volgende dag bij jou op de stoep - met track&trace gemakkelijk te volgen!

marcodehaas1987 21-12-2013

Hallo Heleen van de Ven. Indien je via Hangouts (wat nieuw is voor Nexus gebruikers) niet zo fijn vind werken kun je ook nog via Play Store de officiële SMS applicatie krijgen via https://play.google.com/store/apps/details?id=com.thinkleft.eightyeightsms.mms

Het zachte geluid is hier sinds de nieuwe update naar Android 4.4.2 opgelost.. Het scherpe geluid is helaas niks aan te doen. Dit verschilt erg per toestel, maar over het algemeen hebben ze er allemaal last van. In-Ear oordoppen lossen dit probleem voor de filmpjes & muziek in ieder geval op!

Ik was alleen benieuwd waardoor het geluid een 3 krijgt van je, aangezien dit wel erg laag is voor de kwaliteit die LG achterlaat voor Google.

Flaker91 24-11-2013

Eerste indrukken na 2 dagen (aankoop op 22-11-2013):
- Rare vormgeving vergeleken met de Galaxy Nexus, de Nexus 5 is veel hoekiger.
- Scherpe, deels rammelende power-knop en volume-knop.

- Accuduur "on idle" is redelijk, verbruikt 1%/uur.
- 10 minuten AutoScout24 app draaien = -20% accu (HOE?!)
- Schermverlichting is heel vreemd verdeeld. De eerste 20% geeft een groter verschil dan de laatste 80%. Mogelijk trekt dit ook veel accu.

- Enkele handige features van de "oude" Nexus/Android zijn er zo te zien niet meer (zoals swipe-on-lock screen naar bvb. mail of andere tabs.
- Android 4.4 op de Nexus 5 is flink wennen, op de Nexus 7 is er relatief weinig verschil te merken.

- Het beeld is prachtig, fel, scherp. Duidelijk pluspunt!
- Het geluid is... anders. Ik heb de geluiden van mijn oude en nieuwe telefoon vergeleken. Je hoort duidelijk een verschil, maar wat het nou is.... ik weet het niet.

Eerste conclusie
Aan het uiterlijk van de telefoon kunnen ze weinig meer doen. Het is hoekig (misschien meer de stijl van LG, dat weet ik niet), maar ligt op zich wel aardig in de hand.
Het is over het algemeen vooral heel erg wennen. Misschien dat wat bugfixing wonderen gaat doen voor (hopelijk) de accuduur.
Ik zou anderen aanraden nog even te wachten met een aankoop.

axemc 26-01-2014

Sinds vrijdag 26-01-2014 ben ik in het bezit van een Nexus 5.
Hoe goed ik de Nexus ook door elkaar schudt: ik hoor geen rammelende geluiden. Ook geen loszittende powerknop. Waarschijnlijk is het probleem opgelost met een nieuwe productieserie.

marcel paardenkoper 28-11-2013

hi rammelend geluid komt door de camera die er losser inzit in verband met de camera stabilisatie dat heb ik op een.forum gelezen

Flaker91 27-01-2014

Zo,

Nog een laatste update (als er geen rare dingen meer gebeuren):
- Zoals in mijn 1e reactie na de review: Er zijn geen rammel-geluiden, alleen een rammelgevoel. Niks ernstigs. Als het opgelost is, is dat mooi.
- Accuduur nu eens echt getest. Kwam op 87 uur (3d15u) zonder opladen uit met minimaal gebruik (mails/whatsapp checken en 10 minuten per dag 9gag).
- Er blijven apps slecht werken op 4.4.2, maar het aantal is volgens mij wel kleiner geworden.

Het is en blijft een erg leuk toestel wat voor mij in ieder geval erg goed werkt.
Ik blijf erbij: Het is een aanrader!

Flaker91 22-12-2013

Update op 22-12-2013:

Na een maand "spelen" kan ik wat verder uitleggen wat ik nu mis/waardeer.

Vormgeving went aardig, je moet alleen wel opletten dat je hem niet met zo'n hoek in je handpalm plant...
De Power- en Volumeknop zitten nog steeds wat losjes, je voelt het wel, je hoort het niet.

Accuduur is nog steeds 1%/uur on idle, ik kan er met een beetje voorzichtigheid twee dagen (bvb. maandag 08.00 de stekker eruit, dinsdag 23.00 de stekker er weer in) mee doen (zolang ik geen AutoScout gebruik).
De schermverlichting heb ik maar op automatisch gezet, je merkt gewoon dat dit veel beter werkt dan een continu, maar laag lichtniveau.

De Swipe-on-lock-schermen mis ik nog steeds, dit is echt een punt waar wat aandacht aan besteed kan worden (of heeft iemand een manier gevonden om dit wel voor elkaar te krijgen?)
Android 4.4.2 is inmiddels beschikbaar en werkt vrij soepel, weinig op aan te merken. Enige nadeel: Een aantal apps zijn nog niet ingesteld op 4.4(.2), hierdoor werken ze slecht of niet.

De speakervraag van mijn eerdere review is opgelost. Er blijkt dus maar 1 minimaal speakertje onderin te zitten. Dit merk je vooral als je per ongeluk je telefoon verkeerd beetpakt. Dan komt er bar weinig geluid uit. Dit verklaart wel waarom het anders klinkt.

Conclusie:
Erg leuk toestel, zeer gebruiksvriendelijk en snel. Al met al ben ik erg tevreden met mijn aankoop.
Aanrader? Als 'ie ergens nog verkrijgbaar is... JA.

axemc 26-01-2014

Sinds vrijdag 26-01-2014 ben ik in het bezit van een Nexus 5.

marcodehaas1987 08-11-2013
Geschreven voor: LG NEXUS 5 16 GB / zwart

Sinds maandag 4 november in bezet van de LG Nexus 5 Black. Grote twijfel welke kleur ik wou, aangezien ik de witte variant erg mooi vond! Nadat ik ze beide in handen heb gehad was de keuze makkelijk.. Ook al vond ik wit mooier, ik ben voor zwart gegaan. De degelijkheid van de zwarte voelt namelijk echt aan als een Premium toestel!

De zijkanten en achterkant zijn van een plastic achtig materiaal gemaakt dat erg rubberachtig aanvoelt. Bij de witte variant is de zijkant glanzend gemaakt, en de witte achterkant is gewoon een normale plastic achterkant.

De zwarte variant heeft dus een betere grip dan de witte variant.

Het design van het toestel is erg mooi, en goed afgewerkt in de details op 2 punten na:
- De plaats waar de MicroSIM inzit steekt een milimeter uit, terwijl deze er gewoon verzonken in zou kunnen.
- De powerknop voelt losjes omdat er teveel speling in zit. Dit is op te lossen door een hulpvideo van Youtube. Echter stoor ik me er niet aan, hij werkt gewoon goed.

De eerste dagen vrij veel ermee aan het spelen geweest en hierdoor was de accuduur erg matig, en was ik bang voor tegenvallende kwaliteit. Na 8 a 9 uur was mijn toestel namelijk schoonleeg! Sinds vandaag gebruik ik het toestel zoals ik al mijn telefoons gebruikt heb en merk nu echt dat de accu toch iets beter is in werkelijkheid. Als ik zo doorga haal ik de 10 tot 12 uur, en dit is bij iedere Smartphone tegenwoordig zo.

Het geluid heb ik een lagere score gegeven dan ik graag zou willen. Via Youtube is het geluid gewoon netjes, maar hij kan niet zo hard. De meldingsgeluiden (Ringtone, SMS, enz) komen wat krakerig over. Dit probleem las ik op internet vaker, en Google zou werken aan een update aangezien het volgens Google softwarematig zou zijn.

De camera is ook iets minder in werking dan bij de Nexus 4. Bij het ideale licht en juiste stilte maakt de Nexus 5 perfecte foto's! Maar de sluiter doet er nogal lang over om te focussen.. Hierdoor is een kleine beweging of lichtverandering slechtvoor het resultaat. Ook dit zou een software probleem zijn.. Dus even afwachten.

Qua snelheid, en werkgeheugen is het toestel echt een topper, en kan hij makkelijk meekomen met de vlaggenschip van HTC, LG & Samsung. Hier doet hij totaal niet onder namelijk.

Android 4.4 KitKat met hun nieuwe Stock Schil is echt een vooruitgang geworden. Dit is ervaring van de vorige Nexus varianten die ik heb gehad, en de groei van Android goed heb mee gemaakt.

Al met al is de LG Nexus 5 dus echt een topper in zijn klasse!!!

Hij snel, kan goed multitasken, geen problemen met zware games en overschakeling naar Facebookmeldingen of WhatsApp berichten.. En het voordeel van de Nexus is "Zodra Google een software update uitbrengt ben je altijd de eerste die hem heeft, aangezien fabrikanten altijd enkele maanden nodig hebben om hun eigen schil eroverheen te plaatsen"

Als Google het geluidsprobleem en camera fix uitgebracht heeft zal ik op deze review terugkomen met mijn nieuwe mening over het geluid en gebruiksgemak.. Want deze scoren door de paar kleine bugs lager dan ik graag zou willen voor dit top toestel.

marcodehaas1987 21-12-2013

Chris de accuduur is hier agelopen tijd sterk verbeterd! Het toestel heeft een update gehad die boel heeft opgelost.. Net als de kwaliteit en camera van de Camera is velen malen vooruit gegaan!

Daarnaast leert het toestel zichzelf ook aan hoe je omgaat met je toestel, waardoor hij ook daardoor al in een week tijd kan zien hoe jij werkt met je toestel en hierdoor accu anders kan gaan gebruiken.

marcodehaas1987 16-11-2013

De eerste paar dagen was ik ook niet super te spreken over de accuduur. Maar na een week in gebruik ging deze kwaliteit rap omhoog. Ik sta iedere dag rond 08:00/08:15 op en als ik om 00:30 richting bed ga heb ik nog zon 25/30% accu over bij goed gebruik.. Hij haalt dus makkelijk het einde van de dag nu!

En het is geen toeval, aangezien er meer van deze reacties op het internet te vinden zijn.. Blijkt dat de accu op zijn kracht moet komen na enkele keren opladen.

Ik doe er vrij veel mee namelijk op een dag:
- Bel er sowieso 2 uur per dag mee
- WhatsApp erg veel
- Facebook open ik regelmatig
- Nu.nl & RTV Noord gaat vaa open
- Androidworld.nl open ik vaak
- Speel er zo'n 2 uur een game op (Rayman & Asphalt)
- Agenda gebruik ik veel
- Gmail heb ik veel aan

Wifi, Mobiel Netwerk & GPS bepaling (nauwkeurig: GPS, wifi, mobiel netwerk) heb ik ook altijd aan

Ik heb er ondertussen ook een App opgegooid die speciaal bedoelt zijn voor Qualcomm Snapdragon processors. Deze app leert in 4 dagen tijd je gebruik aan, en zorgt voor nog eens een beter accu gebruik. Ben benieuwd wat hij na zn learning mode geleerd heeft en kan.

Chris. 13-11-2013

Ik heb de Nexus 5 gehad, maar ik ben.. ehh was (ik heb 'm weer retour gezonden) totaal niet te spreken over de accuduur van 't apparaat.

Met de krappe en niet uitbreidbare opslag valt nog te leven, maar de batterij had wat mij betreft een stuk beter gemogen (dit terwijl ik alle positionerings-/locatie-services, GPS, BlueTooth e.d. had uitgezet en de besparingsmodi ingeschakeld).

Mijn Samsung Galaxy S4 houd het een stuk langer uit en dit met enkel Wi-Fi en tussendoor een spelletje.

Ik kan me bij veel dingen neerleggen oortjes maar door op de capaciteit van de accute beknibbelen schiet Google zichzelf in 't been. Maar dat vind ik dan.

Christiaan