Freecom Network Drive Network Media Player 450 WLAN 500GB 500 GB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Freecom Network Drive Network Media Player 450 WLAN 500GB 500 GB op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,1

vhenricks 05-01-2009
Ik heb vandaag de Freecom MediaPlayer 450 WLAN teruggebracht naar de winkel. Het apparaat voldoet niet aan mijn verwachting.

De koppeling van het apparaat aan de televisie is eenvoudig (in mijn geval via HDMI). Het configureren van WLAN neemt wat tijd in beslag, met name het ingeven van de neterksleutel.

Het afspelen van DVD's via .VOB bestanden is mogelijk, echter in de meeste gevallen kan er niet gekozen worden voor ondertiteling of een andere taal (audio). Je moet in de verkennermap zelf aangeven welk .VOB bestand moet worden afgespeeld, dus geen auto-play functie. Niet alle videoformaten worden afgespeeld. WMV is niet mogelijk, WMV9 wel. Soms hapert het beeld.

Als externe harde schijf werkt de mediaplayer verder prima.

AsianBoy 24-12-2008
Hoi,

Na een intensieve zoektocht naar een geschikte apparaat met de volgende eigenschappen (FTP, WLAN, netwerkaansluiting, afspeelbare .AVI bestanden) heb ik de Freecom MediaPlayer-450 WLAN [hierna '450WL' genoemd] aangeschaft.

Binnen 24 uur na aanschaf heb ik het apparaat (gelukking in de winkel gekocht) geretourneerd. Hieronder mijn eerste ervaringen met het apparaat:

CONFIGURATIE:
Het instellen van de 450WL is niet echt moeilijk. Na het aansluiten van de 450WL aan het bedraad netwerk en aan de televisie en het wijst wel de weg. Het apparaat krijgt automatisch een DHCP adres van de router.

Echter het configureren van WLAN vergt, zonder de gebruiksaanwijzing te raadplegen, enig uitzoekwerk.
Het access-point is snel gevonden, maar het ingeven van een netwerksleutel vergt met behulp van de afstandbediening enig geduld. Ook het kanaal waarop de WLAN verbinding actief is (Channel 1 t/m 13) moet handmatige vast worden gezet. Dit houdt in dat als het access-point een ander kanaal kiest (bijvoorbeeld interferentie met de buren) automatisch de verbinding wordt verbroken. De verbinding wordt dan weer hersteld als je handmatig het kanaal wijzigt.

TV / Web-interface / CLI
Het instellen van de 450WL kan uitsluitend met het menu op het televisiescherm. De 450WL kent geen web-based interface of een CLI (command-line interfac). Dat houdt in dat je perse achter je televisie moet zitten als je iets wil wijzigen.

FTP - bestandsnamen
De 450WL heeft een ingebouwde FTP server. Dit geeft de mogelijkheid om vanaf de PC de schijf via het FTP protocol te benaderen. Bij een test waarbij 38 bestanden (+/- 700 Mb) vanaf de PC naar de 450WL via het LAN zijn gestuurd; waren enkele bestandsnamen verminkt. De bestandsgrootte is wel goed overgekomen.

FTP - snelheid
De FTP snelheid van PC naar de 450WL lag, middels een 100 Mbps LAN netwerk, slechts op 26 Mbps.
Met behulp van een WLAN netwerk (54 Mbps, 85% coverage) lag de snelheid op 10 Mbps.

FTP - client in 450WL
In de 450WL is ook een FTP client ingebouwd. Dit geeft de mogelijkheid om vanaf de 450WL naar een FTP server te connecten en zo de bestanden van de FTP-server naar de 450WL te kopieren. In een test aan een 54 Mbps WLAN netwerk werden niet alle bestanden gekopieerd. Een bestand van 1,4Gb kwam slechts voor 3% binnen en bij resume; de volgende 4%, en bij de volgende resume opdracht de volgende 3%. Dus om 1,4 Gb binnen te halen moet je meerdere keren op resume drukken. Ik ben gestopt na 5 keer drukken.

AVI-file afspelen
Als test heeft de 450WL 2 filmpjes gegeven. Deze filmpje draaien goed en het beeld en geluid lijken synchroon te lopen. Maar mijn AVI files loopt het beeld achter op het geluid. Mijn bestanden zijn +/- 700Mb groot. Aan het begin van het bestand staat het beeld even stil, maar het geluid loopt verder. Het ligt volgens mij niet aan de AVI files, omdat deze op de PC geen problemen geeft.

Streaming ISO vanaf FTP server
Als laatste test heb ik een film (ISO file) willen streamen vanaf een FTP server over WLAN. Het lijkt alsof ik de slow motion toets heb ingedrukt. Streamen? Nee, dat gaat niet over WLAN.

USB-drive
De 450WL functioneert als externe USB drive goed en het werkt prima met Windows Verkenner. Maar dan kun je net zo goed een externe Harddisk kopen ;-)

Dus heb ik maar besloten om de 450WL terug te brengen.

Wel jammer, maar eraan ergeren is vervelender.

geldropgeldrop 20-12-2008
Hoi,

In april dit jaar de Freecom 450 500GB gekocht, van het begin af aan gaf systeem al problemen, ging nl. spontaan tijdens film of copieslag hangen. Na opsturen via leverancier nieuwe gekregen. Deze starte regelmatig niet op, bleef dan ook hangen en kon hem niet meer uit zetten. Als ik met de HDMI kabel bewoog viel het systeem spontaan uit, kortom NIET tevreden over de 450. Menu doet idd dosachtig aan, en ondertiteling is moeilijk goed te zetten. Apparaat is van kunstof en doet net als de afstandsbediening goedkoop aan. Voor mij GEEN 450 meer of een van de andere modellen. Gelukkig mocht ik van leverancier ander product uit kiezen voor de tweede keer, en na de goede reviews ben ik gegaan voor de Conceptronic CFULLHDMA , deze gisteren in huis gehad en wat een verschil, heel mooi menu en degelijk apparaat (staal), wel geen HD in, maar via usb of Gigabit, kun je alles af spelen ook ripped Bluy ray! kortom na een avondje spelen een wereld van verschil. Conceptronic, sleuteld ook constant aan firmware, met steeds weer verbeteringen, elke maand wel een update.

Raynbow6 09-12-2008
Hallo,

ik heb deze nu 2 weken in gebruik; is het wat? Ja en nee...
Hij is goed in te stellen, ftp wireless of bedraad, het werkt.
Als ik 10 film copieer via ftp over de kabel (LAN) is die wel een paar uurtjes aan het stampen. Het resultaat is vervolgens dat soms 1 of soms 2, maar ZEKER geen 10 film op de schijf staan.......

Nog gekker: Als ik vervolgens via USB de schijf aansluit, en in Windows explorer de eigenschappen van de schijf bekijk, zegt die lekker dat ik een 320Gb schijf heb in plaats van 500......
Waar is de rest nu???

Ik heb hem inmiddels als NTFS opnieuw geformateerd. Alles klopt nu. Maar de betrouwbaarheid om over ftp te kopieren???? Ik weet het niet....

Opstarten van de video-ts.ifo gaat vaker niet dan wel. Bij Freecom zeggen ze dat het de kopieerbeveiliging van de dvd's kan zijn die dwars ligt (?)
Zij raden aan om ISO files af te spelen.

Een heleboel foto's (jpg) geeft als melding: lack of memory. CODEC niet goed??? Ik weet het niet....

Als het werkt is het allemaal leuk, maar zo niet, dan is het bagger. Jammer eigenlijk...

Piet Patat 19-08-2008
In eerste instantie niet aan de praat te krijgen. Na op diverse forums gezocht te hebben, het probleem opgelost. Bevalt hij: ja en nee.

Nee: Een absoluut gemis is het spelen van HD content. Blijkbaar is de processor niet krachtig genoeg. Volgens de specs speelt hij HD, dus op dat gebied voel ik mij bekocht

Ja: Verder speelt hij alles, ook over het draadloze netwerk.

PCKtje 12-05-2008
Prima systeempje. Draait alles af ISO,VOB en zelfs de sony HD TS files. Werkt prima in het WLAN en downloaden van data via FTP gaat goed. Bij het inschakelen van het AV kanaal en daarna de media player kan het zijn dat de \HDMI poort niet wordt geactiveerd. Even schakelen naar een ander AV kanaal en weer terug werkt wel. Mogelijk wordt dit probleem opgelost met firmaware update 1.1.11.

Wat niet juist werkt is foto's afspelen vanuit mijn netwerk drive (ook Freecom). Hier wordt de foto in vlakken verdeeld en zit een stuk van de rechterkant aan de linkerzijde van de foto. Vragenhierover gesteld aan Freecom geeft nog geen juiste reactie. Foto's van een shred drive op mijn PV via het netwerk gaan wel goed.
Mogelijk ligt dit aan de formatering van de netwerkdrive (moet FAT 32 zijn).

Harry uit Made 18-04-2008
Heb hem nu 3 weken in huis.

Eerste indruk mm ziet er maar goedkoop uit, is nie mijn stijl, maar ben er nu aan gewend en heb nu spijt dat ik de 1000Gb versie niet heb.
Dit was het apperaat wat ik zocht, heb hem helemaal vol staan met alles, werkt echt perfect!!!

Alleen het opstarten duurt me te lang (30 sec) maar da's al.

O ja de afstandsbediening vind ik mager, maar daar neem ik een Logitech harmony 885 dan ben ik helemaal klaar.

Johan van Veenendaal 17-04-2008
Het is een zeer veelzijdig apparaat. Wij gebruiken de WLAN-functie niet maar gebruiken de speler voor het opslaan en weergeven van speelfilms op HDMI-kwaliteit. Geluid in 5.1 digitaal en wanneer op de film aanwezig op DTS. Allemaal zonder probleem. Wij zijn zeer tevreden alleen is de communicatie tussen de speler en de remote van tijd tot tijd slecht. Inmiddels hebben wij van Freecom een nieuwe remote gehad waarvan wij nog even moeten afwachten of die goed werkt. Dit apparaat is voor bovenstaande doeleinden een echte aanrader, daarbij is het ook mogelijk om een extra HD via de host-usb aan te koppelen, zodat de opslag fors kan uitgebreid.