Sharp Home Appliances R-971INW - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sharp Home Appliances R-971INW op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,3

Bakhobbyist 06-03-2023

Ovenfunctie beoordeling Sharp R-971INW

Ik heb voor deze combimagnetron gekozen omdat het de enige grote vrijstaande combi was met deze inhoud en op advies van mijn leverancier,voorheen had ik altijd Bosch

Pluspunten

• De gratinfuncie
  • Combifunctie
  • Kookfunctie

Minpunten

• Oventemperatuur
  • Ovenfunctie

vdSluijs 11-11-2022

Topapparaat van goede kwaliteit (vorige bijna 20 jaar gehad)

Mijn vorige combi/oven was een voorganger van dit model en ben daar bijna 20 jaar tevreden over geweest. Helaas door kortsluiting (niet apparaat zijn schuld) heb ik deze moeten wegdoen.
Door de vele recensies die ik las m.b.t. witte waas in de deur heb ik wel flink zitten twijfelen of ik deze wel zou nemen. Vanwege de temperatuur welke tot 250 graden kan toch voor deze gekozen, omdat dit de enige combi/oven is die dat kan en je deze temperatuur voor sommige gerechten ook wel nodig hebt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan gerechten met bladerdeeg.

Bij de ingebruikname wordt aangegeven dat men deze eerst 20 minuten op de grillstand dient te verwarmen en daarna 20 minuten op de convectiestand op 250 graden. Reden hiervoor ontbreekt!!
De reden hiervoor was wel te vinden in de boekjes van mijn vorige oven en dat is dat de 20 minuten op de grillstand voorkomt dat er een blijvende witte waas in de deur komt. Deze dient bij het voorverwarmen op de grillstand rond de 10 minuten weer weg te trekken en bij de 20 minuten is deze geheel weg. Het 20 minuten op de convectiestand op 250 graden dient ervoor dat de temperatuurmeter goed ingesteld wordt en er daar geen afwijkingen in zijn. Tevens miste ik nog een aantal functies in de nieuwe gebruiksaanwijzing welke wel in de oude gebruiksaanwijzing stonden en nog steeds op het apparaat zitten.

Bij het ingebruikname kreeg ik inderdaad ook eerst de welbekende witte waas, welke ook netjes rond de 10 minuten wegtrok. Daarna de oven netjes op 250 graden en daarna de oven echt in gebruik genomen. Hierop geen klachten van te hoge of te lage temperatuur en/of condensvorming meer in de deur. Gerechten kwamen er gewoon perfect uit net zoals bij het vorige apparaat wat van Sharp was.

Het enige minpunt is dus de gebruiksaanwijzing die onoverzichtelijk is en waarin niet alle informatie of functies staan. Verder een perfect apparaat en eigenlijk heel gemakkelijk in gebruik!!

Pluspunten

• Temperatuur tot 250 graden
  • Accessoires van vorige passen ook op deze
  • Alles is goed schoon te maken
  • Groot genoeg voor alle gerechten
  • Veel functies en makkelijk in gebruik

Minpunten

• Niet alle info staat in de gebruiksaanwijzing.
  • 2e bakplaat ipv een rooster

kwester 04-07-2022

Bevalt slecht, geen aanrader

Gekozen voor deze relatief dure magnetronoven vanwege de ovenfunctie, die zeer goed zou zijn. Maar helaas zijn alle zoete baksels tot nu toe mislukt. Instructies (hoewel ingewikkeld) precies opgevolgd en op allerlei manieren gevarieerd, ook pogingen gedaan met het automatische “cake”-programma, maar helaas: steeds verkoold in het midden, ongaar aan de randen. Reactie servicecentrum: “Apparaat voldoet aan de specificaties”. Hartige gerechten lukken wel redelijk goed, hoewel ze snel aanbranden. Kortom, zeer ontevreden.

Walter 09-02-2021

Middelmatig. De vorige versies waren beter.

Dit is nu mijn 3e in 30 jaar.
Dit is de minste in kwaliteit.
Geen klok
Condens tussen de ruiten.
Temperatuur wijkt sterk af naar beneden 15/20%.
En hij wordt dus geen 250 gr maar slechts 210 gr.
Niet fijn voor pizza.
Meer geluid dan de vorige.
Om de temperatuur van de oven goed te krijgen moet men een 500 ohm weerstand in een stroomdraad van de temperatuur voeler zetten. Een simpele klus.
Volgende keer zal ik zeker een ander merk bekijken.

Pluspunten

• Maat/vermogen

Minpunten

• Geluid
  • Geen klok
  • Temperatuur oven wijkt af

Sylvia Wouda 12-06-2020

Prima en functionele combi magnetron

Dit is mijn 2e Sharp combi-magnetron.
Heel functioneel en duidelijk.
Zitten nu meer functies op dat is even wennen.
Gerechten altijd prima en gaar.
Zaten nu 2 bakplaten bij. ( gelukkig heb ik het rek van mijn oude nog bewaard)
Zeer blij met deze combi-magnetron. Zeker een aanrader.

Pluspunten

• Prestatie
  • Gebruiksvriendelijk
  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • ontwerp/design

Minpunten

• geen klokje

PeterVos 17-09-2019

niet aan te raden

Onze vorige combi was ook een Sharp en na 15 jaar trouwe dienst naar volle tevredenheid dus weer een Sharp gekocht. Wat een teleurstelling!! Onhandige/onduidelijke bediening. Magnetron gaat nog wel goed, maar oven komt niet goed op temperatuur en als je het draaiplateau niet gebruikt is de achterkant verbrand en de voorkant nog niet gaar.Commentaar van Sharp: de hitte komt vanuit de achterwand dus dit is logisch, niets aan te doen! Als hij na voorverwarmen 220celcius zou moeten zijn geeft de vleesthermometer 178celcius aan, dus ook een slechte thermostaat Ik raad dit product zeker NIET aan.

Minpunten

• oven werkt niet naar behoren

Michel 04-09-2019

Topproduct

Helder display, veel functies en veel accessoires.
Doet wat het moet doen en heeft veel inhoud (40 Ltr).
Voor een semi-professionele hobbykok is dit een must!

Pluspunten

• Veel functies
  • Veel inhoud
  • Heldere display
  • Direct te gebruiken

Minpunten

• Geen tijdindicator

Adinda 30-01-2019

Fijne combimagnetron

Dit produkt vind ik heel goed.mijn vorige was ook een Sharp en heb er 18 jaar mee gedaan. ik wilde weer een Sharp kopen. Heb al van alles geprobeerd koken bakken grillen magnetron en alles werk perfect.
Makkelijk in gebruik . Het is een alleskunner mijn beste gebruik is de kippenknop heerlijke gegrilde kippenpoten.
Ik ben er superblij mee.

Pluspunten

• Ruim
  • Makkelijk in gebruik
  • Hulp in het display
  • Alleskunner

Fp 23-02-2017

Nooit kopen

Deze oven gekocht bij Media mark.
Na 2 weken was draaiplateau stuk, was er vocht in de deur..
2 x gebruikt voor cake te bakken , deze was achter zwart en voor wit.
Media mark wil oven niet terug nemen, omdat deze gebruikt is?
Oven is nu op gestuurd , gaat enkele weken duren.
Deze oven is zeer slecht

Minpunten

• Zeer veel problemen
  • Vocht in deur
  • draaiplateau Stuk

Polletje 15-12-2016

Display verlichting laat het na 2 jaar afweten

Deze oven 2 keer gekocht . Na 2 jaar bijde ovens is de display verlichting zo slecht dat deze niet goed meer is te zien. Ik zou deze niet meer kopen.

Minpunten

• Display verlichting

P 26-09-2016

grote combimagnetron

Grote combimagnetron met optimaal gebruik van de binnenruimte door de 2 bijgeleverde vierkante bakplaten. Goede beschrijving bijgeleverd en gebruiksvriendelijk. Wel even wennen dat het instellen van de oventemperatuur bij het hoogste aantal graden begint i.p.v. bij het laagste.

Pluspunten

• grote inhoud
  • vierkante bakplaten

OlbOjs 30-05-2016

slechte service

Bij mankementen (zoals het motortje van het draaiplateau dat slechts een levenduur van anderhalf jaar heeft), past sharp methodes van de 20e eeuw toe, zoals; kluitjes in het riet, simpelweg niet reageren, apparaat op laten sturen ter reparatie en het dan maanden kwijt zijn. Kortom, een duur apparaat met een paar kleine onderdelen die een korte levensduur hebben en een slechte service. Voor mij geen sharp meer.

pietbakkes 15-09-2015

Ik heb deze magnetron een aantal weken , maar is ook al twee keer opgestuurd naar Sharp. Reden: bij voorverwarmen en koken komt er condens tussen de glasplaten en wordt dan helemaal wit. Daardoor kan je niet meer in de magnetron kijken hoe het staat met je eten.
Van Sharp krijg ik dan een uitleg dat dit een normaal verschijnsel is. Dus doen ze er niets mee. Van BCC kan ik deze uiteindelijk omruilen maar bij die vormt zich ook condens. Zij hebben hier ook geen oplossing voor.

tiny 04-02-2017

Jammer, dat ik deze revieuw nu pas lees. Ik heb het probleem ook. Heb ook naar Sharp gebeld en krijg het zelfde antwoord. Miskoop dus.

Jos438 08-12-2015

Wij waren zeer tevreden over ons vorige model Sharp magnetron, en dachten bij een nieuwe magnetron dus onmiddellijk aan een Sharp. Stom, wij blijven het model R-971INW bijzonder irritant vinden. De reactie van pietbakkes sterkt ons in de idee dat we het merk Sharp voortaan echt beter links kunnen laten liggen.

Jos438 19-06-2015

Ter aanvulling op mijn vorige review: eenmaal ingeschakeld, kun je in dit model niet meer de oventemperatuur wijzigen. Dat kon wel in een vorig model. Dat valt me heel erg tegen.

Jos438 28-02-2015

Er zit geen 'gewone' klok in. Terwijl zoiets toch min of meer vanzelfsprekend is?!

Het zwarte display heeft geen verlichting; dat is een zwak punt! Als er geen direct licht op valt, is het display haast niet af te lezen.

De gebruiksaanwijzing vermeldt: "Gebruik voor het ontdooien van gevogelte, kippenpoten, koteletten, steaks en braadvlees het automatische ontdooiprogramma AUTO DEF."
Maar de hele term 'AUTO DEF' komt verder nergens anders meer voor in de Gebruikershandleiding...!

Deze combi-magnetron biedt de mogelijkheid om twee gerechten op twee etages te bereiden. Als we probeerden twee gerechten met een verschillende bereidingstijd op eenzelfde tijd gereed te hebben, ontstond er een fors probleem. De oven ging namelijk bij het laden en herstarten voor het 'tweede' gerecht met de grill voorverwarmen. Resultaat: bovenste gerecht verbrand!

Jos438 19-06-2015

Dit apparaat scoort laag op 'usability'. Er zit bijvoorbeeld geen 'gewone' klok in. Terwijl zoiets toch min of meer vanzelfsprekend is?!

Eenmaal ingeschakeld, kun je in dit model niet meer 'onderweg' de oventemperatuur wijzigen. Dat kon wel in een vorig model. Dat valt me heel erg tegen.

Jos438 19-06-2015

Eenmaal ingeschakeld, kun je in dit model niet meer de oventemperatuur wijzigen. Dat kon wel in een vorig model. Dit valt me heel erg tegen.

iwan073 06-12-2015

Dag Jos,

Die gewone klok zit er wel degelijk op. Je hebt hem nu in spaarstand ouzo staan.
Als je de klok in stelt blijft hij gewoon zichtbaar als de combi niet in gebruik is

pietbakkes 05-01-2016

Hallo,
De ruit van de magnetron is nu wat minder wit bij het koken, maar tussen de glasplaten vormt zich nu een grijze waas en dat komt doordat de glasplaten steeds wit of minder wit uitslaan. Over een of twee jaar kan je er misschien niet meer doorheen kijken.
"Dat zien we dan wel weer" zegt Sharp.
Maar dan is wel mijn garantie verlopen.

xtrnuno41 07-07-2017

nogmaals naar SHARP gereageerd, echter tot nu toe geen reactie meer, volgens onderstaande mail:

Uitzonderlijk !!
Dit betekent dus ook dat ik andere produkten tussen de glazen platen kan krijgen en het een
broeinest van bacterieën en schimmels kan worden. Immers er zijn wel meer stoffen, welke een kleinere molecuul structuur hebben. en/ of mee reizen in de waterdamp.

Dat mag de werking dan niet beïnvloeden, maar wel de gezondheid. Of stelt SHARP dat 100 graden alles wel dood en wordt het tussen de glazen platen een zooitje?? Waarbij de deur dan ook nog gaat staan lekken?, immers het wordt weer water en/of zit opgesloten? in de deur.

SHARP heeft hierop dus bedacht, dat tussen de glazen platen vrij simpel is schoon te maken?
Welke absurde Europese regels mochten dat zijn dan, dat je je apparaat non consumer friendly maakt? Met waterdamp wordt de glazen deur toch ook 100 graden !

Helaas mocht ik niet terug zien in uw antwoord of reparatie beter gecoördineerd is en de wachttijden verkleind zijn. Mocht het zo druk zijn, dan blijkt bijna dat SHARP veranderd is tot een
slechter produkt en reparaties zich opstapelen, toch?
Het verbaast me dan, dat de Consumentenbond dit zo positief getest heeft.

xtrnuno41 03-07-2017

Ik heb nog steeds een R951, pak weg 15 jaar oud nu. Maar kan temp tijdens runnen niet meer wijzigen.
Wat betreft het runnen met 2 gerechten, bij opstarten verkeerde knop gebruikt? Je moet tijd invoeren en temp en daarna door starten. Druk je op knop hete lucht, gaat ie inderdaad met voorverwarmen beginnen en gaat de gril aan.
Onbegrijpelijk dat er condens TUSSEN de 2 glazen platen komt, dat is niet normaal, wel aan de binnen kant.
Ik zal eens een briefje sturen met de vraag of dat probleem is opgelost, want ik was dus van plan de 971 te kopen. Mn 951 heeft me in het begin wel een keer in de steek gelaten, maar laten repareren bij een elektro bedrijf alhier, niet zo duur en snel, was al uit garantie toen. Pas gelee lampje moeten vervangen. Verder draait het ding nog als een tierelier. Soms wel het idee laatste tijd dat magnetron zn kracht verliest. Verder goed opletten dat er geen metaal in komt, kan zelfs een schildering zijn op een kopje, vind ie niet leuk. begint ie te brommen.

xtrnuno41 03-07-2017

SHARP het volgende mailtje gestuurd, ik laat nog weten wat het antwoord was :

Ik lees omtrent de 971 problemen met condensering TUSSEN de glazen ruiten en dat er niets aan kan worden gedaan.
Dat SHARP dit afwimpelt als normaal. DIt is niet normaal, daar mijn 951 , dat niet doet en deze is zo"n 15 jaar oud
Tevens gaat het mis met reparaties , waarbij voor een nieuw motortje bv van het draaiplateau maanden moet worden gewacht.
Zelf heb ik nog een 951 en wilde een naar een 971, echter zie ik toch wel wat gesputter en dat maakt me niet blij.
De 951 heeft me een keer in de steek gelaten na garantie en kon nog vrij goedkoop gerepareerd worden, merendeel was arbeid.
Over het algemeen wel tevree met de 951, maar ja dat was een andere klant ook en verwenste zijn 971.
Heeft SHARP inmiddels hier actie op onder nomen? Het heeft geen zin een nieuwe SHARP te kopen als SHARP het laat afweten.

pietbakkes 07-12-2015

Dag iwan073,
Ik heb ook dezelfde magnetron, maar ik kan geen klok instellen.
Hoe doe jij dat dan?
Groet Piet

Het antwoord van SHARP:

Geachte,

Bedankt voor uw e-mail,

Sharp verkoopt het platform waarop de R-971INW is gebaseerd vanaf 1999

Enkele jaren geleden hebben wij i.v.m. nieuwe Europese regels op het gebied van temperatuur aan de buitenkant van de magnetron, de constructie van de deur moeten aanpassen om hieraan te kunnen voldoen.
Dit heeft tot consequentie dat indien er een product wordt verwarmt wat veel vocht bevat condens kan ontstaan tussen het glas.
Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de werking van het apparaat of het verwarmen cq koken van het product.

Overigens heeft de Consumentenbond de R-971INW in februari 2017 als “ Beste Getest “ beoordeeld.