Apple MA850G/B

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Apple MA850G/B op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

AlexanderTon 28-06-2013
Geschreven voor: Apple MA850G/B

Er staan op kieskeurig 2 in-ear koptelefoon van Apple, ik weet niet welke mijn uitvoering is, maar volgens mij maakt dat ook niet zo veel uit.

Ongeveer 3 jaar geleden kado gekregen. In eerste instantie was ik er helemaal niet blij mee. Had mijn zinnen op een Monster koptelefoon gezet, maar achteraf ben ik erg tevreden over dit product.

Dit was mijn eerste in-ear koptelefoon. Daarvoor heb ik het altijd gedaan met de koptelefoons die je bijgeleverd krijgt bij je iphone/ipod. Er ging dan ook een wereld voor mij open toen ik hier mee aan de slag ging.

Na 3 jaar is de koptelefoon echter op. Ik gebruik hem dagelijks bij het reizen en bij sporten dus mag wel zeggen dat ik hem intensief heb gebruikt.

Geluid:
Zoals ik eerder aangaf was dit mijn eerste echte in-ear. Ik ben enorm tevreden over het geluid. De dopjes sluiten goed af waardoor er weinig geluid van buitenaf de muziek kan verstoren. Voordeel hiervan is dan ook dat je de muziek niet zo hard hoeft te zetten om buitengeluiden uit te sluiten. Ik lees wel eens dat echte audiogekken klanken beschrijven als te plat, te veel bass, te hoog etc. Ik zou zelf willen zeggen dat het geluid uit het koptelefoontje neutraal is. Misschien kon er wat meer bas in zitten, maar dat is af te stemmen via de geluidsinstellingen. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat het hier gaat om een allermandsvriend.

Comfort:
Je krijgt 3 maten oordoppen bijgeleverd. Op zich moet er dus altijd wel een dopje bij zitten die past. Als de doppen eenmaal zitten voel je ze na een tijdje niet meer en dat is erg prettig.
De afstandsbediening zit in het snoer van het rechter oordopje. Sommige mensen vinden dit prettig, andere mensen willen de afstandsbediening liever lager hebben. Het is maar net wat je voorkeur is, maar handig is wel dat je nu met je jas dicht de afstandsbediening kan gebruiken omdat hij wat hoger zit.
De functies van de afstands zijn precies op de iphone/ipod afgesteld. Harder/zachter, play/pauze, nummer verder/ nummer terug, opnemen/ophangen. Meer heb je niet nodig, maar met minder kan ik nu ook niet meer )
Duurzaamheid:
Qua duurzaamheid zit ik met grote uitschieters. Zowel negatief als positief. Laat ik positief beginnen.
Na 3 jaar intensief gebruik is de kabel nog heel. De kabel is vrij dun als je dit vergelijkt met andere aanbieders. Ik dacht dus ook dat hij snel zou beschadigen oid, maar dat is niet gebeurd. Ja de afstands doet het nu niet meer en er zit een klein breukje in de kabel op dit moment, maar na 3 jaar intensief ben ik daar tevreden over. De koptelefoon is ook een paar keer per ongeluk in de wasmachine terecht gekomen, maar deed het daarna gewoon weer voor de volle 100%. Voor de rest is de koptelefoon nog heel. Dus geen beschadigingen in het uiterlijk en dat valt mij enorm mee.

Zowel bij de oordopjes als bij de "jack" zit een stukje rubber waar het snoer uit komt. Op de foto kan je dit zien als het stukje wat iets donkerder van kleur is. NA verloop van tijd begint dit rubber te scheuren en valt het van de koptelefoon af. Dit heeft verder geen effect op de geluidskwaliteit, maar zorgt wel voor een mindere kwaliteitsbeleving van het product. Onder het rubber zit een stukje onafgewerkt metaal en daar krijg ik nu bij sporten soms een schokje van.

Negatief:
De siliconen dopjes vallen heel snel van de koptelefoon af. Ik ben ze in de loop der tijd dus ook kwijtgeraakt en heb namaak moeten bestellen via ebay omdat Apple ook geen reserve dopjes verkoopt. Deze namaak dopjes zijn minder qua issolatie wat weer jammer is.
Als voorbeeld hoe de dopjes er vanaf vallen: Je hebt de koptelefoon in je oor en blijft haken achter je snoer. Koptelefoon valt uit je oor, maar het siliconen dopje blijft in je oor zitten. Of je haalt de koptelefoon uit je zak en de dopjes blijven haken achter iets wat in je zak zit.

Overal ben ik best tevreden over de koptelefoon. Zoals ik eerder aangaf had ik nog geen ervaring met andere in-ear producten dus kan dit ook nog nergens mee vergelijken.

Zou ik hetzelfde product nog een keer kopen? Op zich wel, maar ik heb nu voor een Jamo Wear In40i gekozen. Waarom? Ten eerste kon ik die voor een fractie van de prijs kopen, en ten tweede kan ik nu beter vergelijken of dit product van Apple zijn geld wel waar is. Apple staat er om bekend om vrij prijzig te zijn. Ik ben benieuwd of de Jamo die qua advies prijs in dezelfde orde valt meer kan bieden.