Siemens HB84K552

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens HB84K552 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,3

AddeBruin 17-02-2015
Geschreven voor: Siemens HB84K552

De oven heeft tot nu toe prima gefunctioneerd maar nu is de binnenruit gesprongen bij de magnetronfunctie.
Ik heb een nieuwe binnenruit besteld en gemonteerd.
Bij het demonteren kwam ik veel roest schilfers tegen wat de oorzaak is van het springen van de ruit.
Er zijn dus geen of te weinig roestbestendige materialen gebruikt.
De combi magnetron is bijna 5 jaar oud.
De Duitse degelijkheid is ver zoek

Renewolf 29-07-2015

Bij mij is hetzelfde gebeurt. Als je goed kijkt is het breken van de glasplaat begonnen op de plaats waar roest langs de rand zit en wat dikker is. Daar ontstaat meer druk op het glas zodat het van daaruit breekt.
In de garantieperiode heb ik al eens geklaagd over roestvorming. Er is een monteur geweest die beweerde dat het vuil was dat hij had weggehaald. Later kwam de roest gewoon weer terug.
Nu nadat de ruit gebroken is wijst Siemens alle verantwoordelijkheid en materiaalfouten af.
Na het demonteren van de klep blijkt wel hoe slecht het materiaal voor de bevestiging is. zie foto: https://db.tt/LvnneveW een en al roest aan de binnenkant van het raamwerk. Dit zou niet mogen.

Hulshof1 01-07-2014
Geschreven voor: Siemens HB84K552

Na 4 jaar in mijn bezit is de binnenruit gesprongen.
Ik heb de onderdelen besteld bij siemens en vervangen want het is geen garantie volgens siemens en dat terwijl het wel heel vaak voorkomt.
Maar bij het vervangen blijkt dat aan de binnenzijde allemaal roest zit wat je normaal niet ziet.
Dit aangegeven bij Siemens en ze geven aan dat dit niet hoort en ze dit willen vervangen als ik tenminste wel voorrijkosten wil betalen.
En ik vind dat het bij een ondeugdelijke constructie gewoon helemaal garantie moet zijn.
De combimagnetron doet zijn werk naar behoren.
Na het gebruik van de oven duurt het zeer lang voordat deze weer afkoelt en kun je de magnetron functie niet gebruiken.

cvanlimpt 18-02-2014
Geschreven voor: Siemens HB84K552

na drie jaar sprong spontaan de raam en toen kreeg ik al te horen dat ik geen garantie kreeg nu na 14 maanden springt hij weer spontaan terwijl de deur openstaat na contact met klantenservice,( service laat maar weg) werd verteld dat het kwam dat er iets vets of een kruimel van iets tegen de binnenkant heeft gezeten, terwijl mijn vrouw eerder te veel dan te weinig poetst, dus ik kan er niks inverwarmen want owee als er een kruimel of spatje achterblijft, nee siemens wil graag verkopen maar is zeer slecht in klantenbinding, mijn volgend apparaat alle merken behalve siemens gr Kees

EgbertB 15-05-2013
Geschreven voor: Siemens HB84K552

Siemens heeft in onze ogen een degelijk en robuust karakter, daarom hebben wij in onze keuken gekozen voor Siemens apparatuur, waaronder de Siemens HB84K552 combi magnetron.

Van deze HB84K552 gebruiken wij met name de magnetron functie, en af en toe de oven.

Gisteren is ook bij ons de binnenste ruit van de oven spontaan gesprongen bij het voorverwarmen.

Op alle siemens apparaten in onze keuken hebben we 5 jaar garantie, geen probleem dus zou je zeggen. Vandaag contact opgenomen met Siemens service en zij geven echter aan dat dit niet onder de garantie valt?!

Het lijkt mij toch dat dit bij normaal gebruik niet zou mogen gebeuren!

Tot nu toe altijd goede ervaring gehad met de service van Siemens, ik hoop niet dat dit op een teleurstelling uitloopt :-(

Zaterdag komt de monteur, we hebben het apparaat immers hard nodig, ben benieuwd wat hij (of zij) daarover zegt.

Wordt vervolgd!

EgbertB 15-05-2013

Toch 'ns even navraag gedaan bij andere bekende fabrikanten. Ik heb er wat gesprekskosten tegenaan gegooid en de serviceafdelingen van Whirlpool, Samsung en Atag gebeld, dit is het resultaat:

WHIRLPOOL: Valt niet onder garantie indien de ruit voorheen al een beschadiging had, van het spontaan springen van de ruit door een ingebrande broodkruimel oid hadden ze daar nog nooit gehoord. (De ingebrande broodkruimel is een mogelijke verklaring gegeven door Siemens)

SAMSUNG: Ruit kan springen indien er veel vet op de ruit zit, dit is dan nalatigheid van de gebruiker en valt niet onder de garantie (bij ons zat overigens wel wat bruine aanslag, maar geen grote hoeveelheid vet op de ruit)

ATAG: Als het glas bij de eerste paar keer gebruik zou knappen zou het een fabrieksfout kunnen zijn, maar in alle andere gevallen valt glasschade nooit onder de garantie.

Als leek zou ik zeggen: een oven zou toch bestand moeten zijn tegen wat vet of een broodkruimel op de ruit?? Maargoed, dat is kennelijk toch niet zo vanzelfsprekend!

EgbertB 18-05-2013

Zojuist de monteur uitgezwaaid, hij heeft keurig de ruit vervangen maar liet helaas toch een rekening van 278,36 achter. Dit was overigens inclusief een tube schoonmaakgel.

Ik blijf het toch gek vinden dat dit niet onder de garantie valt. Ik vind het logisch dat je het apparaat goed moet behandelen en schoonmaken, maar het is toch nauwelijks te voorkomen dat er een kruimel of stukje vet in de sponning van het binnenruitje valt...

Wat nog wel opmerkelijk was, was dat de ruit is gesprongen tijdens het voorverwarmen van de oven, terwijl de monteur aangeeft dat dit normaal gesproken tijdens magnetron gebruik gebeurt. (het blijkt namelijk vaker voor te komen)

Ik ben benieuwd naar meningen en bevindingen van anderen, hoop dat jullie die willen delen.

Ik ga nog een poging wagen bij de Siemens klachtenservice, mocht daar nog iets uitkomen dan zal ik dat hier vermelden.

cvdveeken 29-12-2013

Hallo Egbert,

Bij ons is ook het binnenruitje van de Combi magnetron spontaan gesprongen. Extra balen omdat vorige maand onze motor van de afwasmachine defect bleek. ( beide apparaten zijn 2 jaar en 10 maanden oud). Volgens Siemens was de motor defect door te veel gebruik. Hoe kan je een afwasmachine nu te veel gebruiken???? Is het raar dat je hem elke dag aanzet??? Dus nu het ruitje van de magnetron-oven. Als ik je verhaal zo lees hoeven we niets van Siemens te verwachten.... Of ben je al wat wijzer geworden na je laatste verhaal? ( Voor mij in ieder geval nooit geen Siemens meer :( )
Graag reactie, groetjes Charlotte

Klaas_S 18-02-2014

Hoi Egbert, dank voor je review, bij mijn dezelfde combi is het ruit ook gesprongen. Ik heb nog garantie (ook 5), dus ik dacht als Siemens het niet wil betalen zet ik rechtsbijstand er achteraan. Maar uiteindelijk gewoon het raam + rubberring besteld en ben ik voor 45 euro klaar, omdat het dan minder tijd kost en negatieve energie, maar vind het ook een constructiefout. Nu nog een belangrijk punt voor mensen die het raam vervangen, trek aub de stekker eruit! Ik dacht, deur eruit en raam vervangen en terug plaatsen, klaar is kees. Niks stekker eruit :-)aar daarna ging de Siemens magnetron na 3 seconden uit, dit blijken ook meer mensen te hebben, door het verwijderen van de deur maken de contacten erin sluiting en springt de zekering er uit. Deze zit achter de achterplaat, nadat ik die vervangen had werkte het weer is snel te vervangen en niet duur, maar toch onnodige extra werk.

AddeBruin 19-02-2015

Het is een ontwerpfout want het zijn geen broodkruimels of vet maar roestschilfers en dus geen roestvaste materialen gebruikt.
Deze roestschilfers gaan vonken in de sponning en dan springt de ruit.

Officiële reactie van Siemens 06-01-2014

Beste EgbertB,

Wat vervelend voor je dat het glas van je magnetron is gesprongen! Het springen van een binnenruit van een bakoven met magnetron kan het gevolg zijn van een ongelukkige vetophoping. Andere oorzaken zijn stoten of defecte scharnieren. Het glas van de ovenruit is gemaakt van veiligheidsglas. Een kenmerk van veiligheidsglas is dat het versplintert. Indien je gebruikmaakt van een ovenreiniger, raden wij aan bij het schoonmaken er op te letten dat alle vetdruppels worden verwijderd en deze niet in de rand zakken.

Siemens Consumentenzaken

cvanlimpt 15-02-2014

bij mij een 15 maanden geleden ook en nu weer is toch een foute constructie lijkt mij Kees

Ton___ 10-01-2012
Geschreven voor: Siemens HB84K552

!! ONTWERP FOUT glas kan spontaan kapot gaan !!!

We hebben deze combi oven nu bijna twee jaar en waren er heel te vreden over, totdat ruit spontaan kapot ging tijdens het gebruik van de magnetron.

De Siemens verkoper en ook het Customer Centre gaven aan dat dit kan gebeuren als er bijvoorbeeld een broodkruimeltje tegen de glasplaat zit die lokaal verwarmd wordt. Ondanks dat ze bevestigen dat dit bij normaal gebruik kan gebeuren weigert Siemens dit onder de garantie te vergoeden. Mijn inziens een erg slechte zaak voor een fabriek die zeg A merk producten te verkopen.

oke59 08-02-2012

ik ben sinds dec 2011 in bezit van deze oven en mij is gezegd dat je 2 jaar volledige garantie heb ,dus siemens niet zeuren en deze vergoeden

Siemens_gebruiker 22-04-2012

Inmiddels al meer support van Siemens? Vandaag is de glasplaat van onze HB84K552 ook spontaan gebarsten. Broodkruimel?