Garmin Forerunner 310XT grijs, oranje

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Garmin Forerunner 310XT grijs, oranje op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

Plausch 18-09-2015

Ik heb tussen oktober 2013 en mei 2015 hardgelopen en gezwommen met de forerunner 310XT. In die periode eigenlijk vooral gefrustreerd geweest met de abominabele kwaliteit van dit multisport horloge.

Algemene indruk:
Een horloge dat, als het design het enige probleem zou zijn, best goed had kunnen zijn... helaas.

Pluspunten:
De weergave op het scherm is wel duidelijk en de instelmogelijkheden zijn vrij uitgebreid.
Ook tijdens het sporten is het scherm goed af te lezen.
De knoppen werken intuitief en doeltreffend.
Batterijduur is prima. Nooit tijdens het sporten zonder stroom gezeten.

Problemen:
Bij het uitpakken bleek dit horloge wel erg groot. En dik, ook. Tijdens het sporten was het een behoorlijk blok aan je pols (meer dan vooraf verwacht).

Klein minpunt - er is geen goede zwemfunctie beschikbaar. Misschien is dit inmiddels softwarematig verholpen.

Ik heb zowel met de software als de hardware van dit toestel problemen gehad.
Na 1 jaar was een van de ophangpunten van het bandje doorgescheurd. Het ging om de kant waar het pinnetje van het bandje in de behuizing greep. Hiervoor werd het horloge opgestuurd en kreeg ik na 3 weken een vervangend toestel.

In de tijd dat ik dit horloge gebruikte heb ik 2 keer de hartslag metende borstband moeten vervangen (stoffen banden van garmin zijn behoorlijk aan de prijs). Dit valt natuurlijk niet persé onder de kwaliteit van DIT toestel, maar je zou iets meer levensduur verwachten van een inbegrepen accesoire.

Het pakken van een gps signaal vaak erg lang. In de winter wil je natuurlijk niet kleumend staan wachten tot je horloge eindelijk 'contact' heeft. Dus is dit een probleem.

Na ongeveer 16 maanden begonnen ook de problemen met de connectie naar mijn computer. Dit gaat bij dit horloge via een usb-stick die draadloos contact maakt met het toestel. Draadloos blijkt bij Garmin vragen om problemen. Van kwaad tot erger ging het, waarbij meer dan eens alle data van het toestel gewist moest worden, voordat er weer verbinding mogelijk was. Uiteindelijk was een connectie niet meer mogelijk, tenzij ik álle stuurprogramma's van de usb-verbinding opnieuw installeerde. Elke keer.

De helpdesk van Garmin biedt bij problemen behoorlijk snelle ondersteuning. Vaak bood hun oplossing wel soelaas, maar je wilt gewoon dat het werkt. En niet elke keer bij thuiskomst een 'harde reset' uitvoeren en alle trainingsdata kwijt zijn.

hermanster 08-01-2014

Geweldige horloge! 1 x een upload storing gehad naar Garmin connect. Maar door een perfecte service van Garmin na telefonisch contact en een vervolg mailtje was deze storing weer verholpen d.m.v. een master reset.
Voldoet aan alle wensen, en het is er fijn om alle activiteiten terug te kijken en te analyseren. Lijkt een groot en zware horloge maar in de praktijk geeft dit geen hinder.
Brukebe 29-06-2015

Heb er ondertussen meer dan 8000 k.m mee gelopen.
werkt perfect , je moet wel altijd de borstband nat maken, voor een juiste hartslag meting,
Je kan 4 waarden weergeven op je display ,
ook de virtual partner werkt goed.
Snel overschakelen van lopen naar b.v fietsen.duidelijke display,uploaden werkt goed , enkel firmware update deed het niet altijd.
Heb er één keer pech mee gehad , ze viel van men bureau op de grond , en er zit een barst in men scherm.
D0ch ze werkt nog steeds prima.
mvg bruno

Gertiew50 13-09-2011

Ik sluit mij aan bij Mlafors review: na een jaar vertoont het verontrustende hartslagwaarden. Als ik inloop schiet de hartslag naar 230 en dan de volgende kilometer naar 160 enzovoorts. Om de onrust weg te nemen mijn oude polar nog maar eens om gedaan en gelukkig normale waarden. Voor de rest een toestel met veel mogelijkheden en redelijk gebruiksgemak en goed af te lezen. Het is wel een blok aan je pols maar dat weet je als dit apparaat koopt.
Erikie1975 06-10-2011

De hoge waarden worden veroorzaakt door een defecte band. Neem even contact op met Garmin Nederland en je krijgt een nieuwe textiele band toegezonden.
Een ervaren gebruiker.

rsl 23-07-2012

.... die vervolgens ook weer vreemde waarden gaat geven... Ik ben intussen toe aan mijn derde band, die na enkele maanden dezelfde kuren gaf als hierboven beschreven. Ik heb de conclusie getrokken dat het een structureel probleem is en loop nu niet meer met de hartslagmeter. Maar ik gebruik het horloge toch vooral voor de andere functionaliteiten, waar ik zeer tevreden over ben.

Een ervaren gebruiker.

hermanster 08-01-2014

Doe een master reset. Voer je gegevens even opnieuw in, en hij werkt weer als vanouds. (power en mode knop gelijk indrukken en een paar sec houden. De rest volgt)

Eek1000 05-04-2012

Ook ik heb al jaren de 310XT en gebruik al een jaar of langer de hartslagmeter niet meer omdat deze volledig onbetrouwbaar werd. Ik heb hier ook al veel klachten van andere 310-bezitters online over teruggevonden. Dat is wel doodzonde want verder vind ik dit apparaat perfect. De waterdichtheid (makkelijk even afspoelen na het rennen), de tril-functie (ik heb altijd muziek opstaan dus hoor geen piepjes) en de combinatie met de elektronische weegschaal vind ik ideaal. Ook zeer gebruikersvriendelijk en online-omgeving heel redelijk (zou wel iets makkelijk kant-en-klare schema;s willen kunnen inladen).

mlafors 27-06-2011

Ik heb hem nu ongeveer 2 jaar en na 1 jaar is gaf hij hele vreemde hartslagwaarden aan, van heel laag in eens naar 240 bijvoorbeeld en dat tijdens het warmlopen.

Toen is hij omgeruild en ging het weer goed. Nu na weer een jaar hetzelfde probleem. Ik heb de batterij reeds vervangen, alles gereset, alle updates gedraaid en opnieuw laten scannen, maar geen verbetering.

Voor mij dus nooit meer een Garmin. Ik ga dan maar weer terug naar Polar, maar dan zit je weer met een losse GPS pod, jammer!

Peter10.06.53 12-03-2011

Eerst een polar met footpod gehad,dit werkt in de praktijk niet prettig,Ik loop op 3 verschillende schoenen op verschillende ondergronden,bos,baan en straat,moet dan de footpod steeds overzetten en dan nog een keer in het menu, naar boven of naar beneden bijstellen i.v.m. de calibratie afwijking.
De Garmin met gps, het maakt niet uit welke, heeft hier allemaal geen last van.
Ik heb zelf de forerunner310XT HRM gekocht,is gebruiksvriendelijk.Ned.tekst,had polar ook niet.Is overzichtelijk,duidelijk leesbaar,en naar wens de velden van de 4 pagina s in te delen. Ik heb p.1 voor gewone tijd[satelliet naukeurig]P.2 voor wedstrijd.P.3 duurlooptraining.en P.4 interval voor op de baan.De tegenhanger v.d.310 is de 410 met de veegrand,toont misschien wat charmanter,maar heeft een kleiner display,en dat vegen moet je ook maar kunnen,nog een plus punt v.d.310 is de accuduur ,20 uur.en waterdicht,ik heb hembij een Garmindealer op internet gekocht,is 110,00 euro goedkoper dan de reguliere winkels,en gewoon 2 jr garantie.gr.Peter.

digicoach 15-12-2010

Omdat ik echt een goede degelijke sporthorloge wilde heb ik de Garmin 310XT gekocht. Qua functionaliteit een fijn horloge. MAAR: na een val van nog geen 30 cm van een bankje bij het omkleden is het glas gebroken. Echt een grote ontwerpfout dat het glas boven de kast uitsteekt en zo snel kapot kan gaan!!! Dat mag niet gebeuren bij een buitensport horloge van deze prijs! Na wat zoeken op fora blijken ook anderen bezitters hierover te klagen. Als extra frustratie blijkt dat de importeur van Garmin in Nederland er dit jaar mee stopt, dus die nemen geen horloges meer terug voor reparatie of vervanging. De omruilkosten werden geraamd op 150,- euro, bizar voor een stukkie glas. Ik gebruik het horloge minstens 3x per week, echt een hele slechte service van Garmin!!
ERS1958 09-06-2012

Garmin Nederland BV, is gevestigd aan de Bramenberg 9-3, 3755 BT Eemnes, telefoon: 035-5393702. Gisteren 8-6-2012 nog per telefoon en e-mail contact mee gehad. Mijn ervaring m.b.t. service is uitstekend. Ik had een Forerunner 305, waarvan de interne batterij versleten was. Als alternatief met geringe bijbetaling een Forerunner 310XT HRM aangeboden gekregen.

Ronald42195 14-11-2010

Geweldig apparaat. Een must-have voor elke serieuze hardloper (of triatleet). Ik gebruik de 310XT nu een half jaar met zeer intensief en kan niet meer zonder.

De 310XT is zeer uitgebreid als het gaat om het instellen hardlooptrainingen op diverse mogelijkheden: tempo, hartslag, interval, etc. Ook de GPS functies zoals het navigeren over zelf ingevoerde koersen is reuze handig, zeker als je in onbekend gebied loopt.

Voordeel van het 50 meter waterdicht zijn en de lange accuduur van 20 uur zijn een voordeel tov de 305 en 405 series.

De 310XT heb ik besteld via SeeYourHeartBeat.com en had ik in een dag binnen. Uitstekende service en kreeg ook keurig antwoord op diverse vragen die ik over de 310 had.

mastr 23-10-2010

Super apparaat. Heb hem nu een maand in gebruik en kan niet anders zeggen dat ik er ontzettend enthousiast over ben. Batterijduur is goed - 20 uur - de inhoud van het scherm is zelf te bepalen. Zelf heb ik hem ingedeeld met een scherm met loopgegevens (snelheid, gem. snelheid, afstand en tijd) en één met hartslaggegevens (huidige hartslag, hoogste hartslag, gem. hartslag). Werkt allemaal erg goed en eenvoudig (na korte bestudering van de handleiding en wat stoeien/spelen). GPS vindt de satellieten erg snel. Hartslagband zit prettig (in tegenstelling tot mijn oude polar). Met bijgeleverde ANT kun je de gegevens uploaden naar bijgeleverde software of naar Garmin Connect, waar je o.a. de gelopen ronde kunt zien (was voor mij een belangrijke overweging om hiervoor te gaan en niet voor de Suunto T3D runnning pack). Heb hem gekocht bij Hartslagmetershop.nl, goed advies en goede prijs - kreeg er ook nog een tasje bij van ze waar ik het geheel in kan opbergen/vervoeren. Wat mij betreft een absolute aanrader (zowel apparaat als shop)

Mvr310xt 17-08-2010

Sinds een paar weken heb ik de 310XT. Ik heb al meerdere hartslagmeters gehad (Polar s210 en rs800sd), maar omdat de techniek van de footpod voor mij te onnauwkeurig was (en ik denk voor iedereen) ben ik nu voor een GPS HRM gegaan.

Vormgeving
De 310 is behoorlijk bulkig in vergelijking met de standaard polars, maar ik neem aan dat dit aan de GPS techniek ligt. Het komt over als een solide apparaat en stoort niet tijdens een hardlooptraining.

Gebruiksgemak
Ondanks de vele, vele, VELE mogelijkheden is de menustructuur erg overzichtelijk. Je moet regelmatig door de menu's heen, maar als je een magnetron kunt bedienen, zou ik me niet af laten schrikken door deze menubediening.

Mogelijkheden.
De hartslag-analyse software is minder uitgebreid dan bij de polar. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat normale stervelingen ook niet of nauwelijks met hartslagvariabiliteit aan de slag zullen gaan. Dat de 310 dit niet biedt is dus nauwelijks een gemis. De GPS data is werkelijk subliem en overtreft mijn verwachtingen. In dicht overdekt bos lijkt bij achteraf analyse op de PC de route zeer nauwkeurig te zijn. Bij een viaduct trekt ie zelf een rechte lijn tussen ingang en uitgang, maar dat kun je hem niet kwalijk nemen. Een leuke extra is de auto-lap functie. Als je deze instelt op "1 km" dan krijg je iedere km een weergave van de snelheid over de km. Erg handig voor temporiseren van lange duurlopen of herstelloopjes!
Nog een handigheidje is dat ie met een instelling met een kompasnaald en roos je de richting en afstand tot je vertrekpunt wijst. Ik loop nu dus op de bonnefooi in een mij onbekend bos de kleinste paadjes en ben er zeker van dat ik niet verdwaal! Zo ontdek ik nieuwe plekken in de omgeving en dat geeft een nieuwe impuls aan de trainingen. Erg goed voor de motivatie dus.
De koppeling met de PC verloopt ook vlekkeloos en toont alle info van de training op je eigen Garmin-pagina (garmin connect). Er wordt ook een programma bijgeleverd om off-line je data te analyseren (garmin training center), maar dan heb je niet het kaartmateriaal van Google-maps op de achtergrond. Een leuke verassing was wel dat de kaarten die ik bij mijn motor-navigatiesysteem heb direct herkend werden en nu als kaartmateriaal in training center staan!

Al met al een uitstekend apparaat. Voor digibeten makkelijk in gebruik. En voor de techneuten genoeg om maanden mee te kunnen tweaken. De prijs-functie verhouding vind ik uitstekend (vooral in vergelijking met de polar rs800sd)

Ferris 01-12-2009

Heb eerlijk gezegd geen vergelijkings materiaal, maar wat mij betreft een heerlijk horloge om mee te sporten. Werkt perfect op de Mac, PC sowieso (zelf niet getest). Ook de looks kan ik inmiddels waarderen. Draadloze overdracht als je het horloge in de buurt van de dongle houdt. Binnen enkele minuten na thuiskomst al mail ik het gelopen parcours met alle data van dien naar mijn hardloopmaatje; zeer informatief, maar ook erg leuk om te zien daar het geprojecteerd wordt op maps van Google (Earth). Echt een aanrader. Redelijk makkelijk te begrijpen, maar door de vele mogelijkheden toch af en toe lastig (luxeprobleem).