De'Longhi Magnifica ESAM 4500 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 160 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de De'Longhi Magnifica ESAM 4500 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Jo 18-03-2019

Waardeloos apparaat

Als je naar de constructie en bedrading kijkt, dan lijkt het apparaat wel gebouwd te zijn door een hobbyist. Amper gebruikt en nu al defect.

Minpunten

• Levensduur

Officiële reactie van De'Longhi Group 19-03-2019

Beste,

Hartelijk dank voor uw reactie op Kieskeurig.nl. Spijtig om te vernemen dat er een technisch defect lijkt te zijn aan uw espresso volautomaat. Indien gewenst kan uw espresso volautomaat worden beoordeeld en/of worden hersteld door onze technische dienst. Via de volgende link kunt u daar meer informatie over vinden:

serviceteam De'Longhi

PDeby 08-01-2018

Foutmelding : te fijn gemalen

Ik heb mijn DeLonghi nu 5,5 jaar. Bijna 10.000 kopjes espresso gemaakt, meestal perfect van smaak, temperatuur. Gemakkelijk in gebruik ook. Geen klachten daarover. Altijd op tijd ontkalkt, regelmatig grondig schoongemaakt. Maar nu krijg ik voor de tweede keer, precies na 2,5 jaar gebruik (dus altijd buiten garantie !) te maken met een foutmelding en blokkering : TE FIJN GEMALEN/REGELEN MAALGRAAD. Dan moet je de regelknop verzetten naar de grovere stand, en vervolgens heet water door de afgiftegroep laten lopen. Dat helpt niet. De regelknop staat op de grofste stand, maar die melding blijft staan, en de blokkering van de afgifte van kopjes koffie ook. Wat wel eventjes helpt, is uitschakelen en opnieuw aanzetten. De vorige reparatie was behoorlijk duur, en in 2 stappen, eerst mechanisch gerepareerd, maar daarmee was het niet verholpen, en vervolgens de printplaat vernieuwd. Dus ik heb hem toen ook "lang " moeten missen. En nu, weer precies na 2,5 jaar, zelfde defect. Dit lijkt mij echt een voorbeeld van geprogrammeerde veroudering : een defect dat telkens terugkomt, precies buiten de garantieperiode. Een apparaat van deze prijs zou best wel duurzamer mogen zijn.

Pluspunten

• smaak
  • gebruiksgemak

Minpunten

• duurzaamheid

marco en bianca 26-09-2016

geweldig apparaat

sinds 2 dagen in bezit en het bevalt prima heerlijke koffie en veel mogelijk heden.
makkelijk in gebruik ondanks de vele mogelijk heden een echte aanrader

Pluspunten

• koffie is snel gezet
  • en makkelijk te bedienen

Minpunten

• nog niet ondervonden

peter1234 17-10-2015

Wij hebben inmiddels de esam 4500 zo'n 10 jaar in ons bezit en hebben bijna 22000 kopjes koffie gezet waarvan zo'n 9000 cappucino.
Het apparaat voldoet erg goed maar ik heb wel 2x verwarmingselementen vervangen en de laatste keer een andere spindel geplaatst. maar ben nog steeds zeer tevreden.

O.Elzinga 14-04-2015

Ik heb de Esam-4500 nu sinds 2011 in bezit geweldige koffie, goed in te stellen en diverse mogelijkheden. Enige nadeel die ik heb is dat mijn warmte element of boiler nu voor de 4e keer defect is, dus warm/lauwe koffie, eerste keer laten repareren door Delonghi (garantie). Andere keren laten repareren,kosten ca 200 euro per keer. Contact gehad met Delonghi, Deze vertelde mij dat de bovenste boiler gevoelig was voor storingen en dat ik hem maar weer moet laten repareren via Delonghi. Delonghi gaf ook aan dat het apparaat tijdig moet worden ontkalkt, dit heb ik altijd gedaan, ook maakte ik hem regelmatig schoon van binnen. Het enige wat ik van Delonghi kreeg te horen was, "we vinden het vervelend dat u veel pech hebt met dit apparaat, maar we kunnen u niet tegemoet komen in een vorm van korting of iets dergelijks" met andere woorden het is mijn probleem, had ik dat apparaat maar niet moeten kopen. Dit is iets wat ik zeker ook nooit meer zal doen.

johansen79 17-03-2015

Al in het bezit van de Esam 4500 sinds eind 2007. Nog nooit problemen mee gehad, maakt nog steeds heerlijke koffie. Mocht ie ooit de geest geven, dan wordt het zeker weer een DeLonghi!

Het apparaat wordt elke dag gebruikt, zowel voor espresso, koffie als cappuccino. Schoonmaken is en blijft eenvoudig. De koffie is altijd warm genoeg. Oftewel; het apparaat doet wat ie moet doen, zelfs na meer dan 7 jaar in dienst te zijn. :)

Ik heb smaak een 10 gegeven, maar dit is natuurlijk nogal afhankelijk van de bonen die je gebruikt.

Aniram 25-10-2014

Wij zijn erg blij met de esam4500. Sinds kort hebben we een nieuwe aangeschaft, na zeven jaar en ruim 15000 kopjes koffie is onze eerste esam4500 ermee gestopt. We hebben direct een nieuwe aangschaft en hopen er weer net zolang plezier van de hebben. De koffie is lekker heet, wel doen we de kopjes voorspoelen met heet water.

chippie777 04-09-2014

Wij hebben dit apparaat al enkele jaren in ons bezit en zijn er nog steeds blij mee. Eén keer een probleem gehad, maar dit is onder garantie opgelost. Er worden hier veel tips gegeven en zelf hebben we ook wel wat ervaring met het schoonmaken en onderhouden van dit apparaat. Ik heb ze maar even gebundeld in deze review.
Melkkan:
Gewoon de kan schoonmaken onder de kraan is prima, vaatwasser wordt afgeraden omdat dan de kan dof zou kunnen worden. Het probleem zit hem in de deksel. Mocht je problemen hebben met het opschuimen van melk haal dan de deksel uit elkaar. Leg hem op een handdoek en verwijder de schroefjes. Er zitten wat losse onderdelen in de deksel dus let goed op hoe het in elkaar zit (maak desnoods een foto). Je zult zien dat er best wat vervuiling in zit. Na het schoonmaken moet alles weer werken zoals het hoort.(Wij laten het grijze schuifje een heel klein beetje uitsteken voor het beste schuimresultaat)
Aansluiting melk-kan op apparaat:
Dit vervuilt heel makkelijk. Je ziet hier twee ringetjes: een zwarte en een oranje. Let erop dat deze altijd aanwezig zijn, anders gaat het opschuimen nooit lukken. De aansluiting op het apparaat kun je het beste voorzichtig schoonmaken met een saté prikker. Je zult zien dat er veel hard geworden melkresten zitten.
Koffieapparaat inwendig:
Verwijder de koffiepers uit het apparaat zoals aangegeven in de handleiding. Spoel hem af onder de kraan. Verwijder het schroefje dat in het midden van de metalen zeef zit. Je heb hebt nu het metalen ronde zeefje in handen. Hier zitten hele kleine gaatjes in. Om dit goed schoon te maken kun je het laten weken in een bak water met een opgeloste vaatwasser tablet. Monteer het zeefje weer. Wanneer je met je duim op het zeefje drukt zul je de pers naarbuiten duwen tot je niet verder kan. Maak dit schoon en smeer het daarna in met een klein beetje vasaline.
Voordat je de pers terugplaats kijk je in het apparaat en zie je twee torx schroefjes zitten (op de plaats waar de koffie pers hoort). Schroef deze los en je hebt de hele pers houder in je handen. Maak deze schoon. Aan de achterkant zie je twee glij plaatjes voorzie deze van een dun laagje vaseline. In het apparaat zie je nu ook een spindel, deze is waarschijnlijk erg droog, breng hier ook een klein beetje vaseline op. Monteer de houder weer, en plaats de pers terug.
Nu heb je alles goed schoongemaakt een weer gesmeerd. Geen vreemde geluiden meer en schuim zoals vanouds. Ontklaken doe je natuurlijk met het voorgeschreven middel, niet bezuinigen hierop, je koopt een apparaat van 500+ euro dan moet je niet moeilijk doen over 10 euro ontkalkingsmiddel.
Uiteraard is al het bovenstaande voor eigen risico, maar ik zou niet weten wat er mis zou kunnen gaan.

chippie777 09-08-2016

Inmiddels nog een tip, koop speciale melkreiniger en gebruik dit minimaal 1 keer per maand (men schrijft zelfs 1 keer per week voor). Dit werkt erg goed en maakt alle melkonderdelen van binnen schoon.

chippie777 05-09-2014

Een kleine aanvulling: Ik heb het over twee ringetjes bij de aansluiting op het apparaat. Dit is fout. Het zijn 3 ringetjes: een zwarte, een oranje en een groene. De groene zit op het bovenste pijpje en dit pijpje kan behoorlijk vervuilen. Dus maak vooral die heel goed schoon. Ik gebruik hiervoor een houten state prikker.

Keetje49 25-08-2014

Een tip. Nadat wij dit apparaat al enkele jaren gebruikten en ons steeds ergerden dat de koffie te lauw was, toevallig een oplossing gevonden.
Mijn man heeft water bijna aan de kook gebracht met de waterkoker en dit in het reservoir gedaan.
Heerlijk. Eindelijk een goede temperatuur

Henk30 19-08-2014

5 jaar in gebruik; Ik had in het begin wat storingen, deze zijn gelukkig verholpen...
Nu begin augustus 2014 werd de DeLonghi luidruchtiger, gaf duidelijk ander geluid dan dat bv. de zetgroep deed.
Wat bleek de Spindel achter de zetgroep(houder) was helemaal 'droog' er was geen smeermiddel meer te bekennen (na 5jaar).
Ik had nog spindelvet, dus de zetgroephouder verwijderd en de spindel ingevet, en tevens ook de 'vlakken' waarlangs de zetgroephouder beweegt ook ingevet.
Resultaat: werkt weer als nieuw, geen bijgeluiden meer.

fvanarum 01-03-2014

Goede machine, makkelijk in te stellen en gemakkelijk in gebruik. Zeer goed schoon te maken. Over de levensduur valt nu nog niets te zeggen, maar vooralsnog een aanrader.

saraeline27 28-02-2014

De koffie heeft een volle smaak! Het zetten van een cappacino is in 1 handomdraai gedaan! Ook is het bedieningspaneel makkelijk in gebruik! Een echte aanraden dus!

saraeline27 28-02-2014

De smaak van de koffie is erg vol! Een cappacino zetten is in 1 handomdraai gebeurd. Het bedieningspaneel is fijn en makkelijk in gebruik. Ook het warmhoudplaatje bovenop is ideaal en zorgt er voor dat de koffie extra heet is! Dit apparaat is een echte aanraden dus!

Jenny74 27-02-2014

Over smaak valt te twisten maar dit apparaat schenkt gewoon heerlijke koffie. Geen 10 omdat de temperatuur van de koffie tegenvalt. Mogelijkheden ook een 9 omdat er geen hoge glazen onder passen maar het is dan ook een capuccino apparaat. Voor de rest zijn de mogelijkheden met wat handigheid eigenlijk ongekend!
Het schoonmaken van het gehele apparaat is door de vormgeving veel werk, vandaar gebruiksgemak en vormgeving wat lagere cijfers. Duurzaamheid lijkt me o.k. maar ik heb het apparaat pas een paar maanden.
Ik ben een echte koffie-liefhebber en moet concluderen dat dit apparaat de perfecte latte macchiato, capuccino en espresso kan maken, mits je het apparaat slim gebruikt.
De melk komt vrij koud uit het reservoir dus als je een warme latte of capuccino wil tappen, druk dan eerst een tijd op clean op het reservoir. Er komt dan heet water in je kopje wat je er meteen weer uit kunt gooien.
Je kopje is dan voorverwarmd, net als het melkschuimbuisje.
Druk na "melkschuim" weer op clean op het melkreservoir, zodat er een kleine hoeveelheid heet water in je kopje stroomt en het melksysteem meteen gereinigd is.
Laat daarna de gewenste sterkte en hoeveelheid koffie doorlopen.

AEJMB57 05-02-2014

Nooit kopen!!! Niets dan ellende mee gehad! Dit apparaat inmiddels 2,5 jaar in ons bezit, waarin hij minimaal 5 x gerepareerd is!!!! Na 3 maanden kortsluiting: een enorme klap en lichtflits. Apparaat opgestuurd en na 6 weken met nieuwe printplaat terug gekregen. Sindsdien niets dan problemen, alle onderdelen zijn wel ongeveer vervangen. Geen melk -> compressie-unit stuk, problemen met functies, etc etc.
Meteen bij eerste crash een nieuw apparaat gevraagd: niet gekregen. Sindsdien steeds een monteur die iets verving, waarna het wachten was op het volgende probleem. Nu, na 2,5 jaar, is de garantie verlopen en kunnen we het apparaat in de prullenbak gooien omdat deLonghi nog steeds geen nieuw apparaat wil geven. Nooit kopen dus!!!!!

Rubinati 12-12-2013

In veel reviews over de DeLonghi wordt het probleem van ‘koude koffie’ genoemd. Hoewel het een nare klacht is, is het onterecht dat het op de DeLonghi espressomachines wordt afgeschoven. De oorzaak van dit probleem ligt namelijk niet direct in de machine zelf, maar in het gebruik en onderhoud ervan. Alle koffiemachines -van welk merk dan ook- moeten met regelmaat ontkalkt worden en hebben onderhoud nodig. Koffiemachines van de merken Jura, Siemens, Gaggia, Saeco en ook van DeLonghi kunnen gewoon niet zonder. Het gevolg van achterstallig onderhoud is laagvorming tegen de wand van een boiler waardoor het element niet meer direct het water raakt. Hierdoor komt de koffie iets minder heet uit de machine.

Over het algemeen is dit een ontwikkeling waar de gebruiker in de eerste 3-4 jaar geen last van heeft. In het bijzonder bij de DeLonghi, aangezien deze machine niet één maar drie boilers bevat. De hoofdboiler die bovenin ligt bestaat uit twee delen. Daarnaast zit er een rapidsteam boiler in die ervoor zorgt dat de melk voor de cappuccino of latte verwarmd wordt. De hoofdboiler die uit twee delen bestaat heeft een zwak element aan de bovenkant. Als er niet goed ontkalkt wordt of als er een storing in de printplaat optreedt dan gaat het bovenste element kapot, met als gevolg dat de machine de koffie op halve kracht opwarmt. Dit defect is op te merken aangezien er in het scherm twee keer zo vaak "opwarmen" komt te staan.

Bovengenoemd defect is waar de klachten van de koude koffie vandaan komen. De mensen die de koffie niet heet genoeg meer vinden hebben een defecte boiler. Wij hebben een professionele technische dienst waar we deze problemen regelmatig voorbij zien komen. Zodra de machines bij ons in onderhoud zijn geweest CQ gerepareerd zijn dan is de temperatuur meer dan perfect, namelijk tussen 78-83 graden Celsius. (Komt de koffietemperatuur daar boven dan verbrandt de koffie waardoor deze bitter smaakt, dus heter dan dat is ook niet goed).

Onderhoud is van essentieel belang voor een lange levensduur van een espressomachine en goed smakende koffie. De ontkalkboodschap negeren of de machine zelden aan onderhoud onderwerpen werkt dergelijke klachten in de hand. Afgeven op de machine lost de problemen niet op, een bezoek aan een expert, erkend bedrijf of kenner van espressomachines wel. Deze zullen het probleem op een professionele manier oplossen door de boiler na te kijken, te repareren of te vervangen en de machine te ontkalken. Een nieuwe boiler plaatsen kost minder dan een kwart of 1/5 van de machine en hierna kunt u weer 5 jaar hete koffie drinken.

Als laatste opmerking: het staat weliswaar niet in het onderhoudsboekje van uw aangeschafte koffiemachine, maar net als bij een fiets, een auto of een paar nieuwe schoenen heeft een koffiemachine regelmatig onderhoud nodig om de levensduur van uw machine te verlengen. In het geval van koffiemachines zal dit om de 2-3 jaar moeten gebeuren.
Succes en misschien tot ziens.

Rubinati

ste.vandenbroek 02-01-2015

vanaf dag 1 heeft deze al koude koffie, en delonghi geeft niet thuis en zegt dat ik de kopjes maar moet voor verwarmen.

Roos 22-12-2015

Wat een beroerde reactie is dit, net of wij gebruiker dom zijn. Vanaf het begin gewoon lauwe koffie , ook al staat de instelling op extra warm. Altijd gelijk ontkalkt en ook de machine verder goed schoongehouden . Dus beetje jammer dat lauwe koffie dan gelijk op verkeerd onderhoud word geschoven

kdg 23-12-2015

Ook wij hebben dit probleem gehad. Ook bij ons is alles, maar dan ook echt alles vervangen. Echt niet te geloven. Wat een merk en wat een service ....

Johnny Don 13-11-2013

Apparaat met genoeg mogelijkheden en de koffieprodukten zijn heerlijk. Het onderhoud waar hij redelijk snel om vraagt is simpel, snel maar met de aanbevolen ontkalkingsmiddelen toch prijzig. Net buiten de garantieperiode ging het apparaat voor het eerst stuk. Er moesten een leiding vervangen worden en wat rubbertjes, kosten 100 euro. Een jaar verder werd de koffie niet meer gemaald, opgestuurd kosten 100 euro. Nu weer een jaar verder hetzelfde probleem. Nog niets opgestuurd want ik denk nu aan vervanging. Alles opgeteld hangt aan mijn apparaat toch een behoorlijk kosten plaatje.

gitto 07-11-2013

Heb dit apparaat al meer dan 3 jaar in bezit nog nooit problemen mee gehad, super apparaat mocht hij nog kapot gaan meteen een ander en dan dezelfde, voor mij geen ander. Fijn dat je niet met slangetje je melk moet kloppen alles via de kan. Ik zou hem zo aan iedereen aanraden super apparaat.

mcjeee 10-10-2013

Ik heb dit apparaat sinds 2007 en in inmiddels is hij defect
Hij geeft goede koffie
Maar toch veel problemen mee gehad na enkele jaren
De cappuccino functie ging al snel kapot

Meerdere keren moeten ontstoppen en ook een pomp vervangen
Inmiddels geeft hij kortsluiting, door vermoedelijke lekkage in het verwarminsblok
Vervangen kost 100 euro aan materiaal als je het zelf doet
Dus toch maar een nieuwe gekocht, wel weer een delonghi maar ander type
Hopelijk doet deze langer zn goede koffiezet werk

777chippie 02-07-2013

Inmiddels hebben wij de delonghi ruim 3,5 jaar in ons bezit en naar volle tevredenheid. In de garantie een keer een probleem gehad (lekkage) wat keurig, binnen een week is opgelost door delonghi.
Voor de rest zijn wij meer dan tevreden. Het opschuimen van melk kan soms een probleem zijn maar dit is op te lossen door de deksel van de kan GOED schoon te maken (dus alle losse onderdelen van de deksel halen en dan lang onder een hete kraan houden). Maar vergeet ook de aansluiting van de melkkan op het apparaat zelf niet. Hier gaat melk inzitten wat hard wordt waardoor het opschuimen niet meer lukt. Dit is eenvoudig schoon te maken met een sate prikker. Voorzichtig in het gaatje en dan de melk resten er uit peuteren. LEt er ook op dat de twee rubbertjes op de aansluiting in orde en schoon zijn. Ik heb ze nu eenmaal vervangen, werden gratis opgestuurd door delonghi.

Volgens het apparaat hebben wij, 4954 keer koffie gezet, 1129 keer water getapt, 4949 cappuccino's gemaakt. (Dit menu kun je oproepen door eerst de stekker eruit te halen, dan de menu knop en de change knop ingedrukt te houden en nu de stekker er weer in te doen. Knopje los laten en met de next knop kun je nu door de verschillende gegevens bladeren)

Koffiezettertje 11-05-2013

Heb dit apparaat al 4 en een half jaar met veel plezier in bezit. Heeft het al die tijd perfect gedaan. Heb na 2 jaar een nieuwe melkkan moeten kopen maar deze functioneert nu al meer dan 2 jaar goed. Verder heb ik het ringetje van de melkkan een keer vervangen. Deze heb ik gratis toegestuurd gekregen van Delonghi. Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden want dit apparaat wordt zeer intensief gebruikt zonder noemenswaardige problemen.

Assie1966 24-04-2013

Ik heb deze Delonghi nu bijna 3 jaar. 2 maanden geleden kreeg ik geen schuim meer,alle koffie werd koffie verkeerd maar dan met melk (niet lekker!) nieuw deksel voor de koffiekan gekocht en nieuw onderdeel waar de melkkan opgeklikt wordt. Hij deed het weer prima.
Vorige week bij ontkalken kortsluiting: koffiezetten ging nog maar ik kon de melkkan niet meer schoonpoelen. alle stekkertjes en draadjes van binnen nagekeken en aangedrukt, hij deed het weer. Nu, na weer een paar dagen weer geen druk om schoon te spoelen.We nemen gemiddeld 4 kopjes koffie per dag, en hadden eigenlijk wel verwacht dat dit espresso apparaat het langer zou doen. Ondertussen gekeken naar de Siemens die er ook mooi uitziet, en hoge cijfers scoort, maar ook daar vaak defecten na korte tijd en dan praat je over een apparaat van meer dan 1000 euro.Ik vind de waardering bij elk van deze aparaten eigenlijk te hoog voor hoe lang het meegaat. Je koopt het aparaat tenslotte niet voor 3 jaar.(of korter)

fervanhuis58 25-04-2013

Houd er wel rekening mee dat tevreden gebruikers zich zelden laten horen, wat vaak gebeurt is dat je alleen de narigheid leest. Omdat iemand die geen klachten heeft deze site niet of bijna niet gebruikt. Overigens heb zelf een melitta ci prima apparaat.

fervanhuis58 08-03-2013

Apparaat doorgegeven aan mijn zwager , nu inmiddels 4 jaar oud werkt de delonghi nog prima..heb altijd prima koffie uit gekregen en slechts een keer een monteur aan de deur gehad voor een molen die vast zat kortom niet verkeerd mee.

kdg 16-02-2013

Binnen de garantie werkt alles prima, na de garantie is al 2 keer een monteur langsgeweest. In totaal al meer dan €300 aan kosten gehad. Vandaag kreeg ik de melding "algemene storing" en is hij overleden. Mijn advies, schakel niet de reparatie service van Delonghi in, dit zijn oplichters. Hoe kan het anders dat zelfs na de garantie periode (3 maanden) van de reparatie de machine weer stuk gaat. NIET kopen als je langer dan 2 jaar wilt genieten van deze Delonghi ESAM4500

Anoniem 19-02-2013

Wij hebben nog steeds geluk gehad. We hebben hem bijna 3 jaar zonder mankementen.
Echter, wij kopen ook geen nieuwe, sowieso na al die waarschuwingen zoals van kdg m.b.t. de service.
En, wij vinden de koffie niet heet genoeg.

fervanhuis58 18-11-2012

Na 4 jaar prima werking de machine vervangen, doet het overig nog steeds, geen problemen mee gehad altijd lekkere koffie, wat mij betreft zeker geen verkeerde aanschaf.