Kobo Aura Hd zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 35 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Kobo Aura Hd zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

Petra220 07-10-2015
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Leesbaarheid is perfect op elk moment (en bij elk soort licht) van de de dag. Boeken plaatsen van diverse typen is makkelijk. Bediening reageert wel erg langzaam. Levensduur is slecht. Gaat maar krap 2 jaar mee ondanks beperkt aantal leesuren.

Mathilde220 05-10-2015
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Leesbaarheid en laden van boeken zijn heel fijn. De levensduur van het apparaat is echter teleurstellend en de service nadien nog meer. Ging net een paar weken buiten garantie kapot en doet helemaal niets meer. Geen enkele neiging bij Kobo of leverancier om er iets aan te doen of tegemoetkoming aan te bieden. Jammer, voor mij geen Kobo meer. Daar is het dan toch te duur voor.

ed.bronsgeest 08-08-2015
Geschreven voor: Kobo Aura Hd wit

Boeken laden is in eerste instantie een uitzoekerij. Heb er ongeveer tien boeken opgelezen. Voor het slapen gaan nog er op gelezen. De volgende dag bij het openen van mijn beschermhoes stond hij in slaapstand en kreeg ik hem er niet meer uit. Aangezien ik in italie zat heb ik via google de kobo site bezocht en de instructie aangehouden dat ik hem kon resetten.
Dit gedaan te hebben kreeg ik een half scherm en deed hij helemaal niets meer.
Bij thuiskomst direct kobo een mail gestuurd en die verzochten mij om foto's van het apparaat te sturen.
Tot mijn verbazing kreeg ik een mail terug dat ik fysiek geweld zou hebben gebruikt.
Nog een mail er achter aangestuurd dat ik hem in een beschermhoes had zitten en er niets mee was gebeurd, maar volgens kobo was dat niet waar
Na wat google zag ik dat ik niet de enige ben die dit is overkomen.
Duur apparaat voor 10 boeken........ En de service van kobo is ver te zoeken!!!

Gustave 09-08-2015

Dat klopt, en al degenen die dit soort klachten hebben heb ik aangeraden om via de AP van Radar een beroep te doen op de service van de verkoper. Iemand als koper heeft het recht om van de leverancier te verlangen dat hij of zij die klacht verhelpt. U als koper hoeft dus niet die moeilijke weg naar de producent te volgen die op afstand gewoon de klachten naast zich neer legt. Die garantievoorwaarden zijn namelijk in de Nederlandse wet vastgelegd. Hij is het aanspreekpunt en kan de hardware beoordelen en testen en binnen het garantie termijn naar een oplossing zoeken. Succes.

fstikkelbroeck 17-06-2015
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Over het algemeen is deze e-reader een van de beste. Hij is makkelijk te bediennen, fijn om op te lezen en heeft een variatie aan extra opties die de leeservaring nog fijner maken. Ik ben er een half jaar erg tevreden mee geweest en heb (bijna) nooit problemen gehad.

Toch blijkt het dat de KOBO AURA HD zomaar in een keer kan stoppen met werken. Ik had hem gewoon gebruikt, uitgezet en weggelegd, en na een tijdje wilde ik hem weer gebruiken dus starte ik hem weer op. Nu bleek er plotseling een streep van dode pixels op het scherm te zitten. Gewoon ineens een grote brede streep midden over het scherm. Heb hem meteen teruggebracht naar de winkel en hoopte op een vervanging, blijkt het dat ze dit model niet meer verkopen!

Nu zit ik dus al 3 maanden te wachten op een antwoord van de kobo klantenservice betreffende mijn product. Ook heb ik nog een op maat gemaakt leren hoesje van 40 euro dat ik dus niet meer terug kan brengen of gebruiken en dat allemaal dankzij de betreurenswaardige service van KOBO. Ik raad jullie allen aan om een meer betrouwbaar product te kopen of op zijn minst een minder duur hoesje.

Vincent Veeger 06-05-2015
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Na verschillende Kobo's (Glow, Aura) voor mezelf en familieleden geconfigureerd te hebben, kreeg ik nu van mijn zwager het verzoek zijn nieuwe Kobo Aura HD voor hem te configureren.
Bloednieuw apparaat zo uit de doos bleek niet te starten. Na verschillende e-mails met Kobo klantenservice was hun conclusie:
We hebben de foto die u ons heeft gestuurd, geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat er sprake is van fysieke schade.
Fysieke schade wordt niet gedekt door de wettelijke garantie en dat betekent dat we uw Kobo-apparaat niet kunnen vervangen.

Daar kun je het dan mee doen, wat een waardeloze organisatie, voor mij nooit meer een Kobo, de Glo en de Aura in gebruik werken weliswaar nog steeds prima, maar de ervaring met de klantendienst rond deze HD-versie doet voor mij de deur dicht. Volgende reader wordt waarschijnlijk een Kindle Voyage

Gustave 07-05-2015

Beste Vincent,
Allereerst is de leverancier aansprakelijk als zo uit de doos het geleverde product niet functioneert. De koper dient zich tot de leverancier te wenden, en je herinnert je vast wel de reclame op TV over die Ap die je kan downloaden om aan de verkoper te laten zien. Zelfs als het garantietermijn van 1 of twee jaar nog loopt is dit nog mogelijk. Als volgens de koper het product onbeschadigd is kan je binnen het gestelde termijn het product aanbieden bij de leverancier. Ik zou wel in het bijzijn van derden het product van alle kanten fotograferen en netjes verpakken. De Kobo's die ik altijd voor onze relaties kocht en configureerden waren altijd in een kleine noodzakelijke verpakkingen verzonden. Kijk ook eens of die in onbeschadigde toestand is, je weet maar nooit. Maar de garantie begint bij de ontvangst en transportschade, daar mag je nooit de dupe van worden.

Marty01 30-12-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Ik heb de Kobo Aura HD gekocht bij Bol.com en deze hebben ze snel afgeleverd.

Kobo updaten
Direct mee aan de slag gegaan en ik moest een update uitvoeren. Ik vond het een handige optie om dit via de WiFi te doen, echter na het downloaden van de gegevens kreeg ik tot 2x toe een netwerkfout.

Toen de kobo aangesloten op de PC in de hoop dat dit wel zou lukken, en dat ging inderdaad goed.

Aanmelden op de Kobo
Hierna aangemeld op de Kobo met mijn bol.com account en mijn boeken werden automatisch gedownload op de e-reader die ik bij bol.com had gekocht.

Boeken laden, leesbaarheid en gebruiksgemak
Het laden van boeken gaat erg snel en de letters staan scherp op het scherm. Standaard staat de verversing van pagina's op 6. Dit houdt in dat Kobo in één keer zes "bladzijden" laadt zodat je snel van pagina kan wisselen. Echter zodra je op de 5e of 6e pagina bent krijg je wel enige vorm "ghosting". Dit betekent dat sommige zinnen vet gedrukt staan en tekens van de vorige pagina nog steeds zichtbaar zijn. Naar mijn mening kan je de verversing het beste zetten op iedere 5 pagina's.

De ingebouwde verlichting werkt perfect en je kan deze ook uitzetten, wat ik een plus punt vind.

Menu structuur van Kobo
Over het algemeen werken de menu's intuïtief en weet je snel alles te vinden. Echter als je een boek leest en dan de menu's oproept (lettergrootte, dikte, type, etc) dan blijft een deel van de tekst vetgedrukt en zie je wederom enige vorm van ghosting.

Verder mis ik wel een functionaliteit van de bibliotheek, zoals zelf mappen aanmaken en de boeken categoriseren.

Conclusie
Ik heb de Kobo nu enkele dagen in huis en ben er tevreden mee.

aheukels 02-11-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Vandaag de Kobo aura HD e-readerd gekocht bij de Mediamarkt. Aangesloten op mijn computer en na het installeren van de Kobo software kreeg ik een melding, dat er een nieuwe update is. Deze updates heb ik netjes geïnstalleerd en daarna deed mijn Kobo helemaal niks meer. Wat een wan product is dit, morgen ga ik snel mijn geld terug halen.

Hertekamp 03-11-2014

Altijd vervelend die updates en meestal onnodig. Als een toestel goed werkt niks aan doen is mijn idee.
Succes bij de mediamarkt en laat even weten hoe het afloopt.

ikikkert 16-09-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Heb hiervoor een tweetal e-readers gehad van Sony. Aangezien deze niet voorzien waren van verlichting ben ik bij Kobo gekomen. Als toch wel ervaren e-reader-lezer ben ik blij verrast. Het 'omslaan' van pagina's gaat zonder knipperen en zeer snel. Het is super om de lettertypen en grootte te kunnen instellen. Daarnaast is de comfort-light optie heerlijk. De lichtsterkte is eenvoudig in te stellen. De hardcover met sleepfunctie is een aanrader.

Anoniem 22-01-2015

Helemaal mee eens, ik ben ook over gestapt van Sony naar Kobo.
Ook in de winter overdag als het wat somber wordt gebruik ik het licht, ideaal.
Verder werkrk hij geweldig goed.

Dirck64 10-08-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd

Mijn eerste e-reader was de Nook glow van Barnes & Noble, daar heb ik 3 jaar lang veel plezier van gehad. Een prima en vlotte reader maar helaas (nog) zonder de mogelijkheid om te zien wat je al gelezen hebt en geen browser om iets op het net op te zoeken. En een iets groter scherm met HD kwaliteit sprak mij ook wel aan.
Dus 3 maanden geleden de Kobo Aura HD aangeschaft. Ik was daar in eerste instantie redelijk tevreden over hoewel de Kobo aanzienlijk trager op alles reageerde dan de oude Nook, zowel bij het opzoeken in de bibliotheek, als bij het omslaan van de bladzijden reageert hij erg traag en soms gebeurt er niets, ook het browsen op het internet gaat erg traag. Dat het ding, als hij werkt, al zo ontzettend traag reageert op indrukken van het aanraakscherm is m.i. een teken dat er waardeloze chips inzitten. Je hebt zelfs eerst de neiging om nog maar eens op je opdracht te drukken, maar dan begint hij te flikkeren en stopt er mee, je moet na het aanraken van je opdracht gewoon rustig gaan zitten wachten tot er iets gebeurt. Dat is echt ondoenlijk . Tot het apparaat op een dag helemaal niet meer reageert op de aanraking van het scherm en volkomen vast zit.
Dus opgestuurd en vlot een nieuwe gekregen, maar dat apparaat wilde na synchronisatie met de Kobo desktop software al meteen helemaal niet meer opstarten. Dus ook maar weer teruggestuurd.
Nu heb ik de derde Kobo al weer twee dagen in huis en dat ding doet ook niets meer. Geheel volgens de regels van de wel erg summiere manual eerst maar weer via de PC gesynchroniseerd, vervolgens de eigen micro SD met boeken er in en na een dag en een nacht (!) inladen zou ik weer eens fijn gaan zitten lezen. De zoekopdracht naar het gewenste boek kwam weliswaar nog erg traag tot stand, maar daarna reageert hij nergens meer op. Ook na meermaals opstarten en resetten gebeurt er niets meer. Kortom, na drie ervaringen met de Kobo Aura HD kun ik concluderen dat dit apparaat gewoon van zeer inferieure kwaliteit is. Ik stuur hem nu weer op en vraag mijn geld terug. Nooit weer Kobo, het is gewoon waardeloze rommel.

joostdj 01-08-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Het is een prima apparaat er is echter een groot manco,
het bestandsbeheer (bibliotheek)is ronduit slecht. Volgens mij is dit echter geen uniek probleem van Kobo, maar komt bij (vrijwel) alle merken voor.

Er ontbreekt een eenvoudige menustructuur zodat je bijvoorbeeld vanuit de verkenner je bibliotheek goed kan beheren en daarna de boeken ook weer eenvoudig, bijvoorbeeld op alfabet, schrijver of wat dan ook kan terugvinden.

De handleiding geeft hier ook geen enkele informatie over, Als dat wel zo is wordt hier graag door iemand die weet hoe dit werkt naar verwezen.

Nu kan je wel vanuit de reader verzamelingen aanleggen maar het lijkt er op dat je daar alles dan een voor een in moet zetten.

Dit is merkwaardig want het apparaat heeft een capaciteit van 4 GB en die uit te breiden met maar liefst 32 GB wat overeenkomt met enkele 10duizenden boeken.
Hoe vind je hier ooit de weg in terug als je niet met een duidelijke menustructuur kan werken?

Verder kan ik me niet vinden in de overige negatieve opmerkingen van anderen, maar misschien heb ik wat dat betreft geluk gehad. Het is een prima reader met een duidelijk en onder alle omstandigheden goed beeldscherm en van "vastlopers" heb ik ondanks dat er al een paar honderd boeken op staan geen last.

Als iemand mij kan helpen met bovenstaande vraag lees ik dat graag.

Bartje46 24-08-2014

Het bestandsbeheer is inderdaad zeer slecht. Dat wordt gemakkelijker via een cloud, bv onedrive. Zet al je boeken in de cloud en je kunt met je readerbrowser elk boek binnenhalen. Als je de cloud mooi aanmaakt met submappen op bv auteus wordt het al heel gemakkelijk om overal ter wereld je boeken te lezen.

knarry45 30-07-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Vol verwachting deze e-reader gekocht. Hader nog geen 1. Synchroniseren op de Mac met Kobe sotware ging goed. Vervolgens 1 boek wat ik al had er opgezet. Alles voltooid. Daarna ontkoppeld en hop scherm flikkert en niet meer aan te krijgen. Reset ed. helpt niet meer. Dus kortom slecht product.

PetraHM 18-09-2014

Klinkt bekend. Ik raad je aan contact op te nemen met je leverancier. Ws is dit apparaat niet meer te repareren. Via Wehkamp kreeg ik een nieuwe die het wel goed doet.

PetraHM 04-07-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Vol verwachting aan de slag gegaan om de ereader aan de gang te krijgen. Ondanks meerdere wifinetwerken in de buurt lukte het niet om contact te maken. Dan maar via de computer. In eerste instantie lukte het om er via Kobo 5 boeken op te zetten. Daarna gebeurde er niets meer. Opgeladen, de reset gebruikt. Het scherm gaat een halve seconde aan en weer uit. Verder niets. Terugzetten van fabrieksinstellingen lukt dus ook niet.
Drie dagen geleden de helpdesk van Kobo benaderd met dit probleem. Zou binnen 24-48 uur antwoord krijgen. Niet dus. Zeer teleurgesteld.

PetraHM 05-07-2014

Na 4 dagen nog geen reactie van Kobo. Ik heb het apparaat terug gestuurd naar Wehkamp.

PetraHM 05-07-2014

Gustave, de ereader deed helemaal NIETS meer, terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw beginnen was dus niet mogelijk. Vandaag Kobo telefonisch gesproken. De email werkte helaas niet. Ik kreeg alleen automatische berichten van ontvangst, verder geen antwoord op mijn vraag. Telefonisch werd ik netjes te woord gestaan. Inmiddels heb ik hem teruggestuurd naar Wehkamp.

anaaktgeb 07-08-2014

Aart
31-7-2014
Zelfde klachten. 2 verschillende Kobo Aura HD's na een uur vastgelopen. Opladen en resetten werkt totaal niet.
Beide Kobo's terug naar de winkel, ik wacht nog op een reactie

PetraHM 18-09-2014

Ik heb de ereader terug gestuurd naar Wehkamp. Kreeg daarna een nieuwe die het wel vlekkeloos doet. Leest prettig. Nog niet veel ervaring met de verlichting.
Heb ook nog telefonisch contact gehad met de Kobo helpdesk. Er waren inderdaad problemen met de mailservice. Telefonisch prima te woord gestaan.

Gustave 05-07-2014

Beste Petra,
Via de computer is inderdaad een goede stabiele manier. Ik hoop dat je op de site ook het configuratie protocol hebt gevolgd zoals het in het kleine opstart boekje staat. Dan wordt ook de laatste software update geïnstalleerd. Daarna kan je van de site af gaan en altijd via het veilig hardware verwijderen je aansluiting met de computer verbreken. Het opladen kan je dan in het vervolg met het zelfde snoertje via een oplaadstekker doen. Als het in dit voortraject ergens fout gaat moet je dat opnieuw doen denk ik. De boeken via je computer binnenhalen vinden wij veiliger en makkelijker. Ik heb hier op de site al eerder beschreven hoe. Succes.

senga_66 27-06-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Ik ben super tevreden over deze reader ik riep ruim een maand geleden nog dat ik liever een "gewoon" boek lees maar toen een kennis zei wil je me reader even lenen om uit te proberen was ik al snel verkocht, bij haar Sony vond ik het wel hinderlijk dat je met losse verlichting moest werken dus toen kwamen we bij het zoeken al snel op de Kobo terecht.
We hebben toen na wat reviews lezen gekozen voor de HD en ik moet zeggen hij is echt nog beter dan de geleende Sony leest ook nog rustiger dan de sony! Niks ogen die moe worden zelfs lezen in de zon gaat super en de ingebouwde lampje is zeker een pluspunt. Duurzaamheid kan ik nog niets van zeggen wel heb ik nav van sommige reviews meteen een cover besteld, maar voor mij is een ding duidelijk: waarom heb ik dit niet eerder geprobeerd!!

senga_66 30-06-2014

Klein nadeeltje bij de Kobo is dat als je hem afsluit (dus niet de slaapstand) dan opend hij 2a3 blz meer naar voren. Dit los ik op door de "ezelsoor" functie te gebruiken.
Klein vraagje nog klopt het dat er geen engels/nederlands woordenboek op zit?Wie weet of ik daar ergens wat voor kan downloaden?

senga_66 08-08-2014

Ik heb gelukkig niet de problemen die ik hieronder lees ben super tevreden , de vraag over duidelijk ordenen volg ik wel even ik heb er nu nog maar een paar boeken op staan en ik was dit nog niet echt als probleem tegen gekomen maar als er meer op staan zou misschien idd handig zoeken makkelijk zijn.

poe123 09-06-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Mijn Aura HD heb ik in augustus 2013 gekocht. Binnen twee maanden was het scherm stuk. Niets raars mee gedaan. Opgestuurd en ik kreeg een nieuwe. In januari weer stuk en weer zonder dat ik hem heb laten vallen ofzo. Nu krijg ik geen nieuwe meer. Het kan aan mij liggen, maar ik stel hogere eisen aan de "beste" ereader dan waar de Aura HD aan kan voldoen. De bediening ging ook traag en ja, eenvoudig zoeken in je bibliotheek zit er ook niet in. Nu lees ik gewoon weer op mijn oude Samsung S2 en wacht ik tot er een echt goede erader op de markt komt.

hjietswaart 25-04-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Ik heb de Kobo Aura HD nu een week redelijk intensief gebruikt, en ben er best tevreden mee. Er zijn wat puntjes waar ik mij aan stoor, maar datgene waar ik hem voor heb, doet-ie prima.

De e-reader wordt geleverd in een keurig doosje. Het apparaat is voorzien van een plasticje over het scherm, en wordt vergezeld door een snelstartgids en een USB kabel. De snelstartgids gaat er van uit dat je in de directe nabijheid van een (met internet verbonden) computer bent. Gelukkig is dat niet noodzakelijk, ook via een mobiel Wi-Fi AP kan de setup worden doorlopen. Tijdens de setup wordt gelijk een update geinstalleerd. Daarna is het apparaat gereed voor gebruik... nou ja, als je een computer ter beschikking hebt om eigen boeken op de Kobo te zetten, of je meteen geld wil spenderen aan boeken die via de Kobo shop te verkrijgen zijn. Misschien dat het mogelijk is om via de ingebouwde browser (die als Beta-functie wordt bestempeld) en een cloud-server een boek te downloaden en te importeren, maar het is mij nog niet gelukt...

Aanzetten gaat met een minuscuul schuifknopje, dat zo ongeveer met de nagel moet worden bediend. Het lichtje (ideaal voor lezen in het donker) wordt met een verzonken knopje aan de bovenkant bedient... Je zal niet snel per ongeluk het licht aan zetten (of uit).

Uiteindelijk thuis aan de computer gehangen, en via de desktop applicatie geprobeerd boeken uit mijn eigen collectie te importeren. Niet gelukt... wel via calibre, Adobe Digital Editions moet ook werken. Correct afkoppelen, wachten tot het apparaat klaar is met boeken herkennen... Toen begon het genieten. Heerlijk lezen op een scherp scherm, met e-ink technologie dus ook in de volle zon. Bladeren is simpel door te slepen of te tikken, waarbij je kan instellen of je het scherm in drie delen verticaal verdeeld wilt hebben (links tikken voor terug, midden voor menu, en rechts voor verder) of dat je het grootste gedeelte van het scherm wil gebruiken om vooruit te kunnen bladeren. Bij dat vooruit bladeren viel wel gelijk op dat er geen vloeiende overgang is naar de volgende bladzijde, maar dat het scherm eerst grotendeels zwart wordt, en dan pas de volgende bladzijde toont. Is soms storend, maar valt aan te wennen.

Door de lettergrootte aan te passen, krijg je best veel tekst op het scherm. Wel duidelijk minder dan ik op mijn 10 inch tablet gewend ben, misschien dat ik voor een volgende e-reader (ahum) toch een groter scherm wil hebben. Nu moet je best snel weer een hand ter beschikking hebben om te kunnen bladeren. Het apparaat ligt wel goed in de hand, en door de vormen is het goed vast te houden in alle houdingen.

Ik heb het apparaat nog niet ontladen gekregen. Ik heb de indruk dat dat wel snor zit. Het menu komt wat rommelig over, hoewel het gestructureerd in elkaar zit. Maar met de verschillende grijstinten lijkt het niet helemaal consistent. Daarnaast moet je heel goed opletten hoe en waar je tikt om iets te selecteren.

Vervolgens heb ik de Kobo app op mijn telefoon en tablet geinstalleerd. Voorheen gebruikte ik Moonreader+ dat via Dropbox boeken op verschillende apparaten kan synchroniseren. Een soortgelijke functie zit ook op de Kobo e-reader en de apps, maar... alleen voor boeken die via de Kobo shop zijn aangekocht. Zelf geimporteerde boeken worden daarmee niet ondersteund.

Ik heb een slecht gegeven voor bouwkwaliteit. Jammer genoeg kon ik geen matig geven... Hoewel het apparaat er op het eerste gezicht heel goed uit ziet, zit er een hele kleine kier in de onderste rand. Als ik het apparaat vast pak, voel en hoor je de twee delen op elkaar klikken. Laat los (klik), veeg, pak vast (klik). Niet prettig, het verstoort toch een beetje de spanning uit het boek.

Als je de e-reader in slaapstand zet, of uit, blijft toch het scherm tonen welk boek je op dat moment aan het lezen bent. Had van mij niet gehoeven, uit is uit.

Bij de e-reader heb ik een kaartje van 8 GB gekocht. Volstrekt onnodig... Je kan op de 4 GB intern zoveel boeken zetten, je hebt echt geen kaartje nodig.

Er zit ook Sudoku op. Geen meesterstuk, één keer gebruikt, zal het niet vaker doen. De browser is ook erg traag, daarnaast is natuurlijk alles in zwart of grijs-tinten.

Al met al een prima e-reader, hoewel ik hem fiks aan de prijs vind. Hier ga ik hoop ik nog jaren plezier van hebben.

hjietswaart 27-05-2014

Ondertussen is er blijkbaar een update geweest waarin de mogelijkheid tot het aan- of uitzetten van de cover tijdens de slaap- en uitstand is ingebouwd. Nu staat er alleen nog 'slaapstand' of 'uitgeschakeld".

ikkehr 26-04-2014

hoi,
ik heb 2 opmerkingen over je reactie waar ik je misschien wel mee verder kan helpen.
1. Ik hang mijn aura hd nooit meer aan de computer. Ik zet mijn boeken in de dropbox op de computer en haal ze er dan via de browser op mijn kobo zo uit. Ik heb de link van dropbox opgeslagen als favoriet en dat gaat heel vlot zo.
2. Dat de pagina elke keer zwart wordt ligt volgens mij aan het verversen bij de pagina's. Je kan dit ergens bij instellingen veranderen. Je kan kiezen om de hoeveel pagina's hij moet verversen. Staat die van jou misschien op 1??? Dat is echt niet nodig hoor. Bij mij staat het op 6 of 7 (het maximum dat er tussen staat) en werkt perfect zo.

Josie Jane 26-05-2014

Ben ook erg tevreden over de Kobo Aura HD. Twee punten, herkent iemand dit:
1. wanneer je tijdens het lezen overschakelt naar woordenboek of internet flikkert het scherm 4 a 5 keer, echt storend!
2. het lettertype veranderen lukt me niet, het enige wat aan lettertype verandert zijn de bladzijde nrs onderaan de bladzijde?

Moos100 24-04-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Nog even een reactie over de opmerking dat vingerafdrukken er niet meer af gaan.

Vreemd verhaal, nooit iets van gemerkt.
Mij bevalt ie nog steeds uitstekend, nooit stuk geweest (heb wel een hardcover). Vooral de ingebouwde verlichting is een pre, ook overdag. Kortom een aanrader.

TvVeelen 13-04-2014

[b]Waarom gekocht ...[/b]

|Tot een maand geleden las ik e-boeken op m'n iPad. Nou ben ik een z.g. veellezer en met het lezen op de iPad ondervond ik de volgende nadelen
- gewicht van de iPad (meer dat 600 gram en dat is toch een fors boek ...)
- hoofpijn bij langdurig lezen
- het melatonine-probleem

Er was een aanbieding bij Klein voor 134,= en dat is een aantrekkelijke prijs ... vind ik.

[b]Bouwkwaliteit[/b]
Niets op aan te merken (zie andere reviews)

[b]Beeldschermkwaliteit[/b]
Prima, vooral de ingebouwde verlichting is zeer welkom. Wel vind ik dat je die al gauw nodig hebt .... je moet de verlichting eerder aanzetten dan je b.w.v. een lamp aan moet doen bij het lezen van een gewoon boek.
Edoch, ondanks het vele lezen 's avonds en 's nachts stond de acculading na een maand alsnog op 20% ... prima dus.

[b]Geleverde Software[/b]

Zelf downloaden via www.kobosetup.com en een account aanmaken. Het alternatief voor de Kobo software is Calibre. Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd, maar ga dat zeker doen.
Aan de geleverde software zitten nadelen.
- Geen onafhankelijke cloudruimte (bijv. Google of Onedrive)
- Altijd die relatie tot de shop van Kobo in beeld ....
- Altijd het 'statistieken'-sectietje in beel .... je kunt beide niet uitschakelen.

[b]Accuduur[/b]
Zoals hiervoor aangegeven: perfect.

[b]Vergelijking[/b]
Persoonlijk vind ik dat je het lezen van e-boeken op een e-reader niet moet vergelijken met een tablet. De voordelen van de reader zijn duidelijk: lange accuduur; licht in gewicht en handig in formaat en vooral het lezen in felle zon en in het donker (met ingebouwde verlichting); én ... geen nadeel voor je ogen.
Toch kan er mijns inziens verbeterd worden op de features. Zo mis ik het tussentijds bladeren naar een colofon of samenvatting en vervolgens snel weer terug naar de oorspronkelijke pagina. Op z'n minst zou de mogelijkheid er moeten komen om snel een bladwijzer te plaatsen bij de 'actieve' pagina.

Daarnaast is de indeling in genre een probleem. Ook dat lijkt me niet moeilijk in te bouwen in de software die Kobo bij al zijn readers levert ......
Het feit dat je Calibre nodig hebt om e.e.a. overzichtelijk te houden zegt genoeg .....

Je kunt overigens een e-reader feitelijk het beste zien als een boek.
Je gaat naar je boekenkast, of de bibliotheek, of de winkel om een boek uit te zoeken en leest het thuis ... of elders. En dát doe je met de Kobo Aura.

Kobo zou dus een keus moeten maken: lever een toegepast 'bieb'-programma op de pc of mac waar je boeken staan, zodat je van daaruit snel een boek kan kiezen: uploaden naar je reader. De huidige software is wat mij betreft teveel gericht op reclame voor de Kobo e-book store!!
Of: lever verbeterde ingebouwde software, waarmee je op de reader die functionaliteit beter tot je beschikking hebt.

Andrea2810 31-03-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Zeer prettig lezen. Dit is mijn eerste e-reader. Het leest veel prettiger en rustiger dan een boek. Krijg geen vermoeide ogen. Het ingebouwde licht is ook heel natuurlijk. Veel beter dan met een lampje erop. De e-reader heb ik gekocht bij Foto Klein, kies voor afhalen scheelt 10 euro (134 euro betaald).

hi there 18-02-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd

Ik moet vaak een paar keer op een "knop" tikken om in een andere weergave te komen, dat vind ik storend.
Goed beeld, ook in de avond vanwege het ingebouwde licht.
In zonlicht kan je ook duidelijk lezen.

Gradje52 14-02-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Half jaar in bezit. Zeer tevreden over leesbaarheid, bediening etc. Voor mij is omgang met noten belangrijk, en dat doet hij goed als het om een boek van KOBO gaat, maar slecht bij boeken van andere leveranciers. Is ook een verbeterpunt van sony. Mooie lettertypes. Lamp heel prettig bij lezen in slechte lichtomstandigheid. Loopt soms vast, maar dat lost zich op door opnieuw te starten of op het resetknopje te drukken. Batterij prima, maar die 30 dagen red hij niet, niet met mijn leestempo. 10 dagen. Is nog veel.

markito00 13-02-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd

Aura HD heeft als pluspunt een zeer goed scherm, leesbaarheid is zeer goed en ook zeer prettig leesbaar in donker.
ECHTER, de kwaliteit van het product is zeer matig! Ik heb het product enkele weken in bezit en scherm is nu al defect. Defect valt volgens Kobo niet onder garantie. Hoewel ik er zorgvuldig mee ben omgegaan (altijd in beschermingshoes en in tas) toch zeer snel defect. Het is qua robuustheid in niets te vergelijken met mijn ipad of mijn eerdere sony ereader (ongeveer 4 jaar gebruikt).
Verder is de aan/uit knop echt knullig, een last te bedienen en ook nog eens een lelijke knop voor zoiets simpels. Tijdens de weken dat ik deze gebruikt heb heeft me dit nogal geïrriteerd.
Ondanks het goede scherm en prettige mogelijkheid om ebooks aan te schaffen zal mijn volgende ereader zeer waarschijnlijk toch een ander, meer degelijk, merk worden.

Gustave 14-02-2014

Ik heb nu al zoveel relaties deze Kobo aanbevolen en niemand heeft er problemen mee, net als wijzelf. Als het beeldscherm niet robuust lijkt te zijn, kan dat bij andere beeld schermpjes ook voor komen. Iedereen bij ons heeft ook gelijk een hardcover gekocht en drukt de aan uit knop met de nagel enige seconde in de gewenste richting. Een schermpje kan snel beschadigen door een klein hard voorwerp in een tas als er een soft hoesje omheen zit. Als het scherm niet beschadigd is en een hardware defect, heeft is de leverancier verplicht om de garantie bepalingen uit te voeren. Dat is de garantie die op de bon staat en de verlengde bepaling in verhouding met de verwachte levensduur. Op Tros Radar kunt u deze gegevens vinden. U moet die reclame toch ook wel eens gezien hebben. Gebruiksbeschadigingen, verlies en diefstal daar kunt u zich tegen verzekeren. Mvg. Gustave

ricsa 26-01-2014
Geschreven voor: Kobo Aura Hd wit

update van mijn vorige review. Na het om ruilen van de aura. Heb ik het zelfde probleem gehad na een aantal weken. Hij bleef hangen. Na wat speurwerk op google kwam ik er erachter dat je dan het beste je aura helemaal op moest laden en dan met een een dun pennetje moest resetten. Maar omdat je dan niet kan zien of hij helemaal opgeladen is , heb ik hem ongeveer een uur of 4 laten laden. Daarna tot drie maal resetten en toen kwam hij weer tot leven en functioneerden weer top.

onbekend1956 06-12-2013
Geschreven voor: Kobo Aura Hd

Leesbaarheid is erg goed, maar de software is weinig doordacht. Maak je een fout, dan kom je niet terug in het vorige menu, maar krijg je een foutmelding "Netwerk error". Als je pech hebt, kun je opnieuw beginnen (3x gebeurd).

Het aanmaken van een account is verplicht. Dit wil ik niet. Zonder account kun je het apparaat niet gebruiken. Erg slecht. Dit punt heb ik helaas nergens gelezen en werd mij niet verteld in de winkel.

Als ik dit geweten had, had ik het apparaat niet gekocht.

rbrakele 30-10-2013
Geschreven voor: Kobo Aura Hd wit

Ik heb de Kobo AURA HD nu enkele maanden in bezit. Voorheen had ik de Sony PRS-650 e-reader. Hierbij miste is vooral dat ik niet in schemer kon lezen.
Met de AURA HD was dit probleem opgelost. De e-reader leest altijd perfect, zowel buiten met zon als in bed. Dit komt omdat het mogelijk is om verlichting aan te zetten. Dit licht schijnt inderdaad op het scherm en niet rechtstreeks in je ogen zoals tablets met backlight wel doen. Het lezen ervaar ik zowel met als zonder licht als uiterst prettig en ontspannen. Daarbij komt nog de hoge schermresolutie die altijd voor een zeer scherp beeld zorgt. Het grotere scherm vind ik prettig omdat er meer tekst op kan terwijl de e-reader nog steeds goed in de hand ligt. Ik vind de bediening van de AURA HD erg comfortabel. Ik mis de toetsen van de Sony niet. Ik vind wel dat het touchscreen heel snel reageert. Daar heb ik even aan moeten wennen, maar nu werkt het prima.
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, zodat je zowel e-books als pdf's goed een gebruikersvriendelijk kan lezen. Ik denk hierbij aan lettertype en grootte, regelafstand en marges, maar ook aan het kunnen inzoomen van pdf's.
De online store vind ik ook handig en compleet. Leuk zijn de aanbevelingen voor soortgelijke boeken die regelmatig worden gegeven. Verder vind ik het fijn dat alle gekochte boeken ook op de computer, tablet en smartphone kunnen worden gelezen met de Kobo app zonder echtra geld uit te geven.
Kortom voor mij de bijna perfecte e-reader die ik niet zal inruilen voor een ander.

Gradje52 27-10-2013
Geschreven voor: Kobo Aura Hd zwart

Goede E-reader, met een prima scherm, veel lettertypes, handige winkel aan boord. Indeling met boekenkasten erg handig. Makkelijk te combineren met Calibre, je bent dus niet afhankelijk van KOBO. Ander pluspunt: kan mobi lezen. Verlichting erg prettig en een uitkomst.
Minpunten: pdf lezen lastig, soms blijft reader hangen omdat pagina niet goed gelezen wordt. Gaat slecht met voetnoten om, nog slechter dan Sony. Verbeter dat, en hij is bijna perfect.