Kobo Aura roze

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Kobo Aura roze op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Frits Raaf 23-11-2015
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Deze reader op m'n verjaardag gekregen.
Werkt op zich prima, maar het contrast had iets beter gemogen: letters zijn te grijs.
Het "omslaan" van pagina's is ook niet helemaal haperingsvrij. Er verschijnt namelijk af en toe een diapositief zweem tussen de pagina's.
Ik lees snel, dus de lettergrootte heb ik vrij klein om te voorkomen dat ik elke 5 seconden moet tikken naar de volgende pagina.
Desondanks is het formaat wel handig.
Nadeel is de "bleeding" aan de bovenkant van het scherm.
Conclusie: een prima reader, maar met minpunten en daardoor te duur.

G.I. Jane 05-12-2015

Je kan de verversings snelheid van de pagina's instellen: bij elk hoofdstuk, na 5 pagina's (dat heb ik ingesteld) of na elke pagina dan is jou probleem waarschijnlijk opgelost. Ook bepaalde lettertypes zijn grijzer dan andere en dan ook minder goed in te stellen.

TheXL 07-12-2015

Klopt. Ik heb hem ook op iedere pagina verversen staan en heb er dan geen last van.

Wolfje84 21-10-2015
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

De Kobo is nu een paar maanden in mijn bezit. Ik ben uitermate tevreden! Het is erg gemakkelijk en comfortabel lezen op de Kobo Aura, vooral ook door het verlichte scherm, dat je gemakkelijk aan kunt passen aan je eigen wensen. Ik gebruik geen internet, maar het Wifi gebeuren werkt uitstekend. Het importeren van boeken werkt ook goed; alhoewel de boekenkasten niet echt gemakkelijk werken. No point. Wat ik gelezen heb gooi ik er weer af en bewaar ik op een usb stick. Ik ben slechts tegen één probleem aangelopen, dat is het instellen van de lettergrootte. Dat is een kwestie van GEDULD. Als je ermee gaat zitten klooien via vergroten met je vingers, loopt het vrijwel zeker ind e soep met je e-reader. Zelfs als je met de daarvoor bedoelde bedieningsknop werkt (onderaan het scherm) is GEDULD geboden. Ik heb inmiddels met dit probleem twee keer een vastloper gehad. de tweede keer moest de Kobo totaal gereset worden. Tip: zorg dat je ergens de handleiding hebt opgeslagen zodat je die ten alle tijden kunt raadplegen én zorg dat er ergens een paperclip binnen handbereik ligt.

proefles 23-09-2015
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Deze e reader is perfect, handzaam, groot geheugen en je kunt er je eigen boeken op zetten.
Lezen binnen en buiten en in het donker uitstekend.
Goed menu om je boeken te vinden.
besteld bij CameraNU Urk, mooie aanbieding met e-reader cover.
's middags besteld 's morgens in huis. Prima.

joske11 15-09-2015
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

ik heb deze ereader gekocht vanwege de goede recensies en de aangename prijs; Ook de mogelijkheid om verlichting aan te zetten zodat je in het donker kan lezen is voor mij erg belangrijk,
aanvankelijk waarschuwde de winkelier mij dat ik er alleen zelf aangeschafte ebook er op zou kunnen zetten, maar dat blijkt niet het geval, ik heb er inmiddels al heel veel ebooks van derden opgezet en alles verloopt prima,; goede leesbaarheid en bedieningsgemak door het touchscreen,
groet van Joske11

joske11 25-02-2016

ik heb inmiddels een uitgebreide Nederlandse handleing gezet op https://www.gebruikershandleiding.com/zoeken.asp?searchtxt=elro+nv+1,
groet van Joske11

joske11 25-02-2016

Hallo, hier ben ik weer:
in aanvulling op mijn lovende recensie moet ik nu wel een kanttekening plaatsen :
gisteravond tijdens het lezen van een ebook bevroor het scherm ineens en bleef op dezelfde bladzijde staan, aanvankelijk hielp er niks, het scherm reageerde niet meer op aanraking en zelfs de knopjes bovenop reageerden niet, ik heb de reader toen maar gereset met een rechtgebogen paperclip in het gaatje onderaan de reader en toen de reader 3 uur op laten laden, Daarna was alles weer in orde gelukkig

TheXL 05-07-2015
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Ik heb een tijdje geleden een Sony PRS-T3 gekocht, inclusief nachtlampje/cover, en gebruik de Sony als vergelijkingsmateriaal in deze review.

Inleiding
Sony is helaas gestopt met het ontwikkelen en leveren van ereaders. Daarmee is de keus op de ereader markt als het gaat om "bekende" merken een stuk beperkter geworden.
Grofweg kan je nu kiezen tussen de (Amazon) Kindle en Kobo als het gaat om de bekendste spelers. Daarnaast heb je nog een heel scala aan andere merken als Pocketbook, Icarus en Autovision, maar die heb ik niet bekeken omdat ik daar minder vertrouwen in had. Dit kan geheel onterecht zijn overigens, ik wil geen enkele uitspraak of waardeoordeel doen over deze merken want ik ken ze niet. Maar het feit dat ik ze niet ken was voor mij reden genoeg om ze niet te bekijken.

Als Sony niet was gestopt met ereaders, had ik zonder omkijken nog een PRS-T3 gekocht, maar nu moest ik mij orienteren.
De keus tussen Kindle en Kobo was snel gemaakt, vanwege de betere ondersteuning van bestandsformaten op de Kobo, en omdat ik van epub boeken heb voor de Sony, die ik anders niet zou kunnen (her)gebruiken. Daarnaast ben ik geen fan van "Vendor lock-in".

Vervolgens was de keus tussen de Glo, Aura, Glo HD was ook snel gemaakt. De Aura heeft betere bestandsondersteuning t.o.v. de Glo en is lichter, compacter en werkt soepeler en sneller (volgens andere reviews). Daarnaast is Glo HD is een stuk duurder zonder heel veel meerwaarde, en is in andere reviews te lezen dat het scherm van de Aura fijner dan de Glo HD.
Kortom: de keus valt op de Kobo Aura.

De Kobo Aura
Om te beginnen voldoet de Kobo Aura prima aan alle verwachtingen.
Vooral de verlichting is voor mij belangrijk omdat ik veel 's avonds lees. Deze heb ik dus in de winkel ook uitgeprobeerd en werkt super. De verlichting komt niet van achter de tekst / scherm, maar schijnt er als het ware overheen, tussen het scherm waar de tekst op staat en het buitenste scherm dat je aan kan raken. Dit geeft een hele fijne rustige verlichting.
Ook buiten in de zon lezen is heel fijne met de verlichting aan. Het heft namenlijk een groot deel van de reflectie en schittering op, en daarmee leest het heel prettig.

Er zijn in het veleden een aantal issues geweest met de Aura m.b.t. pagina nummering, navigatie en opslaan van pagina's, maar die zijn allemaal opgelost met de afgelopen software updates.
De updates worden overigens automatisch voor je verwerkt en daar hoef je dus helemaal niks aan te doen.

De ereader werkt heel inuitief en je kan er direct mee aan de slag. Boeken er op gooien en klaar.
Je moet wel beschikken over WIFI bij de eerste installatie / opstartronde, of het via de computer doen met internet.
Ook heb je een account nodig bij bol.com, kobo, google om in te kunnen loggen. Dit is de eerste keer ook noodzakelijk.
Als je eenmaal de basale instellingen hebt doorlopen kan je direct boeken op de ereader zetten en direct lezen.
Je hebt in ieder geval geen handleiding nodig, als je die liever overslaat.

Tip voor de gebruikers: pagina's omslaan kan d.m.v. swypen of drukken aan de linker of rechter kant van het scherm. Verlichting instellen (feller of minder fel) kan door je vingers van boven naar beneden of andersom te laten glijden over het scherm. Heel makkelijk!!

Schermverversing en flickering
Het scherm van de Aura heeft veel verversing nodig om scherp te blijven. Ik heb het ingesteld op iedere pagina van het boek volledig verversen. De Sony heeft hier veel minder last van. Buiten de boeken om (bijv. bij het gebruiken van de browser) móet de ereader vaak verversen, waardoor flickering (scherm wordt herhaaldelijk opnieuw geladen, snel achter elkaar) ontstaat. Erg onprettig om naar te kijken en kijkend naar de Sony ook niet nodig.

Menu bedieningen
Zoals gezegd werk de Aura heel intuitief. Wat wel heel vervelend is, is dat bepaalde instellingen niet onthouden worden.
Ik sorteer de boekenlijsten en bibliotheken bijvoorbeeld graag op Auteur, en als ik zoek of filter doe ik dat ook graag op auteur. De Kobo doet alles standaard op "meest recent". Dit betekent dat ik idere nieuwe zoekopdracht of bij het doorlopen van bepaalde lijsten weer opnieuw moet selecteren dat ik op auteur gesorteerd of gefilterd wil hebben. Soms irriteert mij dat, vooral omdat er een paar honderd boeken op staan, moet ik dit met enige regelmaat doen.

Accuduur (en Wifi + verlichting)
De accuduur van de Aura is goed. Ongeveer 60 uur, waarbij ik bijna altijd verlichting aan heb.
De wifi staat altijd uit, want die slurpt echt stroom. Met een paar minuten wifi aan zie je het accu percentage al met 1 of 2 procent dalen.
De verlichting kan heel fel. Zaklamp formaat, ideaal als je ook nog even je kleren wil uitzoeken in het donker, maar voor mij is dat niet fijn. Ik houd van een voldoende verlichtte achtergrond om goed te kunnen lezen (qua contrast), maar wil graag zo min mogelijk licht voor de rust van mijn ogen. Vooral vlak vor het slapen gaan is weinig licht heel prettig.
Bij mij staat de verlichting daarom op 3%!!
Dit lijkt niet heel veel effect te hebben op de accuduur.

Vergeleken met de Sony PRS-T3
De verlichting van de Aura, indirect tussen het scherm, is compleet anders dan de uitschuifbare lamp van de Sony. Die van de Sony schijnt dus van buitenaf direct OP het scherm.
De Aura is hiermee ontzettend veel fijner dan de Sony, echt een enorm pluspunt.

Omdat het sherm van de Aura lichrdoorlating heeft, is het sherm niet zo contrastrijk als de Sony. Het pearl-scherm van de Sony is significant beter en prettiger om te lezen. Veel meer contrast en veel "witter".
Het scherm van de Aura is prima, je hoort me niet klagen, maar als je de Sony kent is het echt wel wennen aan de "achteruitgang".

De Kobo werkt zonder software ook. Je kan via de verkenner gewoon boeken slepen naar de ereader (extern station), en ze worden automatisch verwerkt door de Aura. Gewoon slepen dus! Bij de Sony heb je eigen software van Sony nodig, die een hoop "zooi" meebrengt naar je computer. Wat da betreft is de Kobo echt in het voordeel.

De Aura en de Sony ereader werken beiden heel anders maar wel heel intuitief. Hierdoor doen ze wat mij betreft niet voor elkaar onder.

Conclusie: Verlichtiing van de Aura is significant beter dan de PRS-T3, maar het scherm van de PRS-T3 is significant beter dan de Aura. Omdat het scherm van de Aura meer dan goed genoeg is, gaat mijn eind-voorkeur toch naar de Aura.

Extra: de sleepcover van Kobo
Ik heb gebruik gemaakt van een speciale aanbieding, waardoor ik een sleepcover er bij kreeg.
Deze heeft als extra voordeel dat de Aura automatisch en en uit slaapstand gaat als jet hem open of dicht doet.
Dat werkt fanatastisch en heel fijn. Er zijn ook imitatie-covers die hetzelfde doen, en volgens mij werken die net zo goed. Het werkt namelijk op basis van een magneetje in de deksel van de cover.
De kwaliteit van de Kobo cover is geweldig. Keurig afgewerkt, heel stevig, past perfect, mooi materiaal.
Ik heb ook een nep-cover voor 5 euro gekocht, voor de lol, en die werkt net zo goed.
Kwaliteit van de nep-cover is logischerwijs niet te vergelijken met de Kobo cover, maar qua pasvorm en sleep/wake werking zijn ze vegelijkbaar.
Ik zou zeker de Kobo cover aanaden, maa voor het enorme prijsverschil (echt enrom in mijn ogen), zou ik je geen ongelijk geven als je de imitatie-cover kiest

Stan1234 23-10-2015

Ik ben van plan deze e reader te kopen, het enige wat ik me afvraag is of je ook bij pdf bestanden kan inzoomen of het lettertype kan vergroten?

Sanne 06-12-2015

Wauw, wat een fijne review, top!
Mag ik je nog een vraag stellen, geen idee of je het antwoord weet. Maar ik zie nu de aura en de aura H2O. De laatste is een stuk duurder. Enig idee of je ook meer krijgt voor dat extra geld? Dank alvast voor de moeite!
Groeten Sanne

beertje64 06-08-2015

Blij met je uitgebreide review, heb nl zelf ook Sony en was voor familie aan het kijken naar een e reader, en jouw review heeft mij zeker over de streep getrokken, ik vind zelf nl het licht van sony erg irri...dus bedankt, ik weet wat ik ga kopen!!!

jeijsden 28-07-2015

Bedankt voor het uitvoerige en heldere verhaal!
Ik heb nog geen ereader, maar een scherm van 6 inch lijkt mij zo klein!
Mijn blik is gevallen op een Kobo Glo HD. Echter, bij een bepaalde lettergrootte moet je wel erg vaak de bladzijden omslaan, lijkt me.
Is het overigens doenlijk om zelf het apparaat gebruiksklaar te maken? Bij Mediamarkt wil men het tegen betaling voor je doen, maar dat lijkt me onnodig.

TheXL 29-07-2015

6 Inch klinkt misschien klein, maar dat valt wel mee. Het is net iets groter dan een Bouquet-reeks of dat soort paperback bladzijdes, dus als je die goed kan lezen, is dit geen enkel probleem.
Omslaan is net iets vaker dan bij een gewoon boek, maar zeker niet storend.

Gebruiksklaar maken is geen enkele moeite. Met een paar "klikken" op het scherm is dit gedaan.
Als je een account en wifi wil instellen (eenmalig) is het iets meer klikken, maar het stelt niks voor, en wijst zichzelf.
Zelfs voor iemand met weinig affiniteit met digitale techniek een fluitje van en cent

savannah2202 24-10-2015

Dag TheXL,

Dank je wel voor de heldere en duidelijke uitleg! Ook heel fijn zoals jij de verschillende onderdelen behandelt/uitlegt! Geweldig!

Ik ben er door jouw uitleg en hulp helemaal uit!

Dank je wel voor jouw inzet, tijd en energie!

Hartelijke groet,

Savannah

TheXL 07-12-2015

Ja, het grote verschil zit hem in de maat (en schermmaat), en het feit dat de H2O (spat)waterdicht is. Dat maakt lezen in bad (vanwege de damp/stoom) of als je in de regen bij de bushalte staat mogelijk, mocht je dat willen.

Het scherm (diagonaal) van de Aura is 6 inch, 1024x758 pixels resolutie. het scherm van de H2O is bijna 7 inch diagonaal (bijna 2.5cm groter dus) met een resolutie van 1440x1080 (1080P resolutie).

De H2O is dus een stuk groter (3 bij 1.5cm), spatwaterdicht en heeft een hogere resolutie.
Door het grotere apparaat is hij ook 60 gram zwaarder, en dat is ongeveer 30%!!

Ik vond persoonlijk de "gewone" Aura vanwege het kleine formaat en het lichte gewicht veel prettiger.
Daarnaast worden de meeste boeken geleverd in XGA verhouding, en geen HD verhouding. Een resolutie in HD verhouding oogt soms dus wat vervormd.
Dit was voor mij persoonlijk de reden om voor de gewone H2O te gaan

TheXL 29-07-2015

Nog een kleine toevoeging op onderstaande vraag: persoonlijk vind ik het scherm van de Aura fijner dan die van de Glo, en de HD verse heeft maar nét een paar pixels meer, wat een voordeel lijkt, echter lijkt de verhouding in het scherm net niet meer te kloppen. De HD versie lijkt daardoor iets minder scherp, letters worden soms net iets vervormd vanwege de verhouding. Persoonlijk zou ik de "gewone" Aura verkiezen boven de HD en/of Glo

Wolfje84 03-07-2015
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Tot nu toe bevalt het goed, het downloaden etc. van boeken is goed gelukt. Wel moest ik daarvoor de gebruiksaanwijzing van internet vissen, want die zat er niet bij.
Daarnaast heb ik via de volgende site de nodige tips gebruikt.
O.a. hoe en waarom Adobe digital Editions en DropBox te downloaden, zodat de boeken via de Mac op de e-reader terecht kunnen komen.
Het is nu nog even wennen. De automatische handelingen moeten nog komen.
Heb enkele boeken gekocht en enkele gratis gedownload en in beide gevallen met succes.
Ze staan intussen ook op de Iphone…
(Overigens erg jammer dat de boeken uit de Vakantiebieb wel op de tablet kunnen, maar momenteel nog niet op de E-reader.)

Het grote lezen gaat nu beginnen, ik verwacht dat dit wel goed gaat komen.

Kxxx 07-05-2015
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Deze e-reader heb ik ongeveer twee maanden in mijn bezit gehad en van de een op de andere dag is deze opeens kapot gegaan. Dit is zonder aanwijsbare reden gebeurd, nooit laten vallen of iets dergelijks. Het halve scherm heeft nu dode pixels waardoor je maar de helft van de bladzijde kunt lezen. Volgens de customer service van Kobo valt het niet onder de garantie omdat zij aan het patroon van de pixels kunnen zien dat het gaat om fysieke schade. Ik ben altijd zeer zuinig op mijn spullen, zo ook deze e-reader. Zoals ik eerder zei heb ik deze nooit laten vallen, gekrast, vocht bij laten komen etc. Ik heb zelfs een hoesje ervoor! De argumentatie van de customer service vind ik daarom zeer teleurstellend en naar mijn mening is het gewoon een manier om de kosten af te schuiven op de eindgebruiker, terwijl het product zelf gemaakt lijkt te zijn om kapot te moeten gaan. Ik raad het u hierbij daarom graag ten zeerste af dit product te kopen, zodat u de frustratie die ik heb meegemaakt niet hoeft te ondergaan.

PdW1503 15-06-2015

Helemaal mee eens.
Mij gebeurde precies hetzelfde.
Klantvriendelijkheid en service is ver onder het nulpunt. Hetzelfde geldt voor het product.
Wettelijk gezien heb je overigens wel degelijk garantie.
Ik had geluk en had bij BCC gekocht.
Die snappen het wel en geven je zonder morren een nieuwe. TOP

Arie Kasper 02-03-2015
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Een echte aanrader super snel en heel makkelijk in verbruik,nadat ik eerst de kobo glo had,en ben overgestapt op de aura,moet ik zeggen dat de aura vele keren beter is.
Als je de aura aanschaft krijg je daar geen spijt van

couwit 06-05-2015

Allereerst bedankt voor je review. Wat ons nog niet helemaal duidelijk is in deze reviews, is de vraag, of je alleen maar e-books via kobo of de reader kunt plaatsen?

TheXL 07-12-2015

Je kan via de verkenner gewoon boeken naar de ereader slepen vanaf je computer. Maakt niet uit of het van kobo is of niet

pvro1949 29-10-2014
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Na enig zoekwerk gekozen voor de Kobo Aura e-reader. Voornaamste argumenten: goede ervaringen van andere gebruikers en het verlichte scherm, waardoor de reader zowel in de zon als in het donker is te gebruiken. Communicatie met pc verloopt perfect met het gratis programma Calibre. Verhalen uit Word exporteren in html-formaat en in Calibre omzetten naar epub, erg handig. De Kobo Aura laat zich makkelijk en probleemloos bedienen. Ik heb veel dingen uitgeprobeerd en geen enkele storing of vastloper gehad.
CameraNU.nl had een combinatiepakket gemaakt samen met de Kobo Aura Sleep Cover, en was daarmee de goedkoopste aanbieder van deze combinatie. Door de Sleep Cover kun je het boek dichtklappen en gaat de Aura vanzelf in de slaapstand. Zodra je de Cover weer opent staat de Aura weer op de bladzijde waar je gebleven bent.

Judith38 21-10-2014
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Ik had hiervoor de kobo touch maar vond dat je met die in het schermer niet meer goed kon lezen. Bovendien liep die nog wel eens vast. Uiteindelijk gekozen voor de kobo aura. Het eerste boek er perfect mee gelezen. Maakelijk te bedienen, perfect licht waardoor je met weinig licht al super kan lezen.
Helaas halverwege het derde boek liep het scherm vast en vertoonde het rare plekken op het scherm.
Ter reparatie aangeboden via de winkel waar ik het gekocht had. Na bijna 8 weken kreeg ik bericht dat ik in het filiaal een andere ereader mocht komen uitzoeken.
De medewerker vertelde dat sinds kobo het ingebouwde licht erin hebben verwerkt ze heel veel kobo's terug zien voor reparatie.
Ik heb uiteindelijk een ander merk gekocht in de hoop dat die langer mee gaat.
Heel jammer want qua lezen en functie's vind ik de kobo echt perfect.

Pascalieh 19-08-2014
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Dit is mijn eerste e-reader. Lang gezocht en zag door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk gekozen voor de Kobo Aura. Makkelijk in gebruik. Verlichting is echt heel fijn, Sony heeft dat niet. Hoesje met sleepcover gekocht, ook heel handig, je kunt meteen weer verder lezen. Soms is hij wat traag, het is niet te vergelijken met een Ipad. Verder een prima apparaat dat doet wat het moet doen.

Zitanero 28-07-2014
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Topding. Helemaal in combinatie met een hardcover gekocht bij uwreader.nl. Gaat op slaapstand bij het dichtdoen en weer aan op de bladzijde waar je was bij het openen. De ereader zelf werkt snel (zeker in vergelijking met de Sony prss t2) Het licht in het apparaat werkt goed en is dimbaar. Handzaam apparaat. De cover voorkomt dat je te snel op het vlot reagerende scherm komt. Zonder cover is dat irritant omdat je anders snel een bladzijde verder of terug gaat. Het is 1 vlak scherm zonder opstaande rand of zo. Woordenboek is makkelijk maar kent ook veel woorden niet. Is niet flexibel in herkennen van vervoegingen en zo. De opgeslagen boeken kom direct op de ' voorkaft' en direct bereikbaar. Als je twijfelt omdat je wacht op een betere, is dat zonde van de tijd. Deze is echt goed.

Jannica 28-06-2015

Beste,

Ik lees hier over een woordenboek. Wat bedoelen ze hier dan mee?
Wilt dit zeggen dat de ereader een engels boek vertaald?

TheXL 07-12-2015

Nee, je kan een woord selecteren en dat vertalen. Gaat dus per woord, niet per zin

Karin S 14-07-2014
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Na lang wikken en wegen de Kobo aura aangeschaft omdat er in de reviews van de GLO vaak vastlopers worden aangegeven. Met deze aura inmiddels ook een vastloper gehad maar na de reset deed ie het weer.
Verder is het scherm soms erg gevoelig en sla je soms 2 bladzijden om maar soms ook ongevoelig en dan moet je een paar keer tikken om de bladzij om te slaan.
De Kobo aangeschaft vanwege de verlichting. Die is echt super. Ik kan nu in bed lezen zonder dat manlief hinder van licht heeft of van het geluid van bladzijden omslaan. Ook is de Kobo klein en licht zodat je um met 1 hand kan vasthouden.

Karin S 19-07-2014

Hoi Roos,

Of het klopt weet ik niet maar bij mij is dat ook zo.
Ik kan er in de gebruiksaanwijzing niet over vinden.

Groet
Karin

TheXL 07-12-2015

De power knop i dat rode schuifje boevenop. 3 seconden naar rechts schuiven is volledig uit

roosminmail 17-07-2014

Karin, ik kan er niet achter komen hoe ik de kobo in zijn geheel uitzet. Ik blijf in beeld houden de tekst uitgescakeld. Klopt dit?

johanbarelds 03-07-2014
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Sinds enkele dagen in bezit van deze mooie ereader. Het apparaat voldoet aan hoe ik een e-reader ken en wat ik er van verwacht. De achtergrond verlichting is in deze reader een plus tov mijn oude ereader. Werkt prima!
Kortom: prima stukje hardware.

Wat mij echter teleurstelde is de functionaliteit die Kobo om het apparaat heen biedt. Er zijn gratis apps voor Ipad en smartphone beschikbaar om je boek verder te lezen die je op de Aura bent begonnen. Voor mij een belangrijk omdat ik vaak in een verloren uurtje verder lees via mijn telefoon omdat ik vaak mijn ereader niet bij me heb. Wat Kobo hier niet bij verteld is dat dit "overal beschikbaar zijn" niet geldt voor je eigen geuploade epub boeken. Alleen de via de Kobo store gekochte boeken worden gesynchroniseerd over de verschillende apps/apparaten. Je eigen geuploade boeken zijn alleen beschikbaar op het apparaat waar naartoe je ze geupload hebt. Jammer en in mijn optiek bekrompen!

Verder had ik het gevoel dat ik weer terug in de tijd ging toen ik ontdekte dat de gekochte ebooks beschermd zijn met Adobe DRM. Klaarblijkelijk loopt Kobo hier een stuk achter bij de muziekindustrie waar men allang ontdekt heeft dat dit flauwekul niet werkt. Jammer 2!

Verder blijkt de gratis desktop reader geen optie te hebben om vanachter een proxy te werken. Ook niet van deze tijd. Jammer 3!

Kortom: De Kobo Aura is een prima stukje hardware maar aan de diensten er omheen kan nog het nodige worden verbeterd.

Minalicious 11-05-2014
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Dit is persoonlijk mijn eerste E-reader. Ik wilde sowieso een Kobo, omdat dit de enige E-reader is met oplichtend scherm. Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor een Aura, omdat deze compacter, lichter en naar mijn idee iets meer "afgewerkt" en eleganter is. Appearances matter. Achteraf ben ik zo blij dat ik deze Kobo heb gekozen, omdat het licht ideaal is, ik lig 's nachts heerlijk in bed te lezen, of overdag in de felle zon. Het enige wat ik persoonlijk nog had willen zien is iets van een notitie. Gelukkig was dit voor mij geen deal breaker.
Graag zou ik ook de eerste reviewer willen bedanken voor de ontzettend handige tip voor het downloaden van het "Calibre" programma. Wat een heerlijkheid om alles te kunnen orderen.
Kortom, het is een prachtding.

Sachas 11-02-2014
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Ik heb hiervoor 2 x een Sony gehad. Deze ereader kocht ik omdat je dan ook in het donker kan lezen. Toch ervaar ik die backlight niet als prettig. Voor de rest is de Kobo niet beter of slechter dan de Sony. Hij is alleen wat kleiner.

Etanera 01-07-2014

De Kobo Aura heeft geen backlightverlichting zoals bij een ipad of smartphone, maar voorgrondverlichting.

Ageeth13 05-12-2013
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Deze kobo aura 6" is mijn allereerste ereader, ik heb daarmee geen vergelijkingsmateriaal met eerdere of andere modellen. Bij aanschaf van een ereader heb ik lang gewacht en getwijfeld, metname tussen de Kobo en Sony. Uiteindelijk toch voor de Kobo aura gekozen ivm de verlichting, gewicht en het design. Het scherm is namelijk helemaal plat en dat is veel mooier en praktischer, de icoontjes in de hoeken zijn daardoor ook perfect te bedienen. De interne verlichting is echt een uitkomst, deze is tijdens het lezen te bedienen door met 2 vingers op het scherm omhoog en omlaag te bewegen. De laagste stand vind ik absoluut prima om in het donker bij te lezen, zeker niet te vel. Ook het gewicht was voor mij een belangrijk punt in mijn keuze. De aura HD vond ik in de winkel vrij groot en zwaar aanvoelen. Ik lees vaak in bed en met deze 6" hou ik dat makkelijk een uur vol zonder kramp etc. Verder reageert hij lekker vlot en zijn je boeken via bv dropbox makkelijk toe te voegen aan je bibliotheek. Erg prettig dus dat er WiFi op zit, hoewel ik het verder niet gebruik voor andere doeleinden. Om de bibliotheek nog beter te kunnen beheren heb ik Calibre geïnstalleerd op mijn pc en daarmee een heleboel boeken tegelijk overgezet naar mijn Kobo. In Calibre kun je deze reeds categoriseren en dit neemt je Kobo over. Werkt perfect! Een link hiervoor is te vinden bij de vorige review...(dank daarvoor overigens!). Op YouTube zijn uiteraard ook nuttige filmpjes te vinden over de Kobo aura... Al met al is deze Kobo aura een echte aanrader en volgens mijn leesstatistiek heb ik er al heel wat leesuren op zitten:-)

Lies0312 22-10-2013
Geschreven voor: Kobo Aura zwart

Sinds een maand heb ik de Kobo Aura en ik ben er meer dan tevreden over!!

Ik heb van te voren heel lang zitten twijfelen over welke ereader ik zou kopen, toen ik eenmaal besloten had voor welk merk ik wilde gaan (de Kobo, i.v.m. de verlichting), vond ik het moeilijk een keus te maken tussen de Glo, Aura of Aura HD.

Online las ik echter veel negatieve feedback over de Glo, dus die viel direct af voor mij. Uiteindelijk de Aura gekozen, omdat deze kleiner is dan de Aura HD (hij heeft hetzelfde formaat als de Glo) en minder weegt.

Daarnaast wil ik een ereader om op te lezen, zo no-nonsense mogelijk. Vandaar ook de Aura, i.p.v. de Aura HD.

Ondanks de vele verhalen over vastlopende Kobo ereaders (voornamelijk de glo), kan ik enkel lof spreken over de Kobo Aura. Ik lees er sinds een maand elke dag op en hij heeft nog geen één mankement vertoont. De batterij staat zelfs nog op 75%, ook al lees ik steeds 's avonds en dus met de (super fijne!) verlichting aan.

Ik beheer mijn boeken in Calibre, wat ik iedereen aanraad. Gebruik deze link (http://rsnijders.info/vakblog/2013/08/15/kobo-shelves-calibre/) om boekenplanken aan te maken in Calibre. De labels die je hierbij aan je boeken geeft (bijv. "romans", "spirituele boeken", "Isabel Allende" etc.) gaan mee als je je boeken overzet op de ereader, waardoor je boeken georganiseerd komen te staan onder "Bibliotheek" - "Mijn collecties". Heel handig.

Ik raad je alleen wel aan om je boeken per maximaal tien over te zetten op je ereader. Ik probeerde in eerste instantie namelijk in 1x ruim 70 boeken over te zetten, alleen toen kwam de helft niet mee en kwam er zelfs geen één boekenplank-label mee. Toen ik mn boeken vervolgens in groepjes van 10 overzette liep alles prima. Je moet ietsjes meer geduld hebben, maar als je niet meer dan 100 boeken op je ereader zet is het zo gebeurd.

Ik heb zelf rond de 75 boeken op mn reader staan. Waarom zou je er meer opzetten? Je leest toch nooit meer dan dat de eerst komende tijd!

Ik geef de Aura een 10 voor leesbaarheid van het scherm, vooral vanwege de verlichting en vanwege het mooie, platte scherm.

Een 10 voor overige mogelijkheden. Met Calibre zijn je boeken makkelijk te beheren. Het woordenboek is heel handig (ik lees veel Spaanse boeken) en de Aura heeft Sudoku, dat ik een leuk spel vind :-)

En een 9 voor bediengsgemak. Het enige, piepkleine minpuntje van de hele Kobo Aura: het is soms een beetje lastig en priegelen om een zin of woord gemarkeerd te krijgen.

Al met al: een aanrader als je een ereader wilt aanschaffen!