Sitecom Wireless Range Extender 300N

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 41 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sitecom Wireless Range Extender 300N op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,2

denisloos 02-05-2015

Prima prijs/prestatie verhouding.Heldere installatie. Goede performance, ik heb 2 exemplaren a.h.w. in serie staan om het bereik van mijn router belangrijk te vergroten. Werkt prima!

madehia 22-01-2015

Goede prijs / kwaliteit verhouding.
Zeer eenvoudige installatie; gewoon de 8 stappen uit de handleiding volgen.
Geen kabels e.d. nodig, alles werkt volkomen wireless.

Top! Eenvoudig en doet precies waar ik hem voor heb gekocht.

kezeman 20-12-2014

De installatie is een ramp. Maar na stug volhouden aan de praat gekregen en werkt prima!
Hopelijk blijft dat zo.

kezeman 20-12-2014

Nog vergeten: bij Paradigit voor slechts €19,99 gekocht!

zagortenej 28-10-2013

Waardeloos apparaat . Ik heb er helaas 2 gekocht. een voor de zaak en een voor thuis. beide werken alleen maar even direct na de (her)installatie en dan niet meer.

raven61 05-04-2013

Bereik goed, als die het doet tenminste, en we moeten het wel op de tussenverdieping zetten want van 0 naar 2 gaat niet lukken. Installatie gaat goed, geen plug&play, maar het lukt als je het voorbeeld volgt. Simpele plaatjes.
Problemen: Steeds conflicterend IP-adres, ondanks het volgen van alle aanwijzingen en contact met de leverancier.
Zelfs een keer omgeruild, het moest aan het apparaat liggen. Volgende exemplaar: zelfde ellende. Niet continu, maar af en toe valt het uit vanwege IP-conflict en dat geeft veel ergernis. Sinds een week houdt hij er helemaal mee op, dat rotding!

IvoBot 16-03-2013

Beste mensen,

Na ruim 6 uur werk is het mij gelukt om de range extender te installeren, hier volgt uitleg hoe het moet.

- Schakel het wi-fi op je laptop uit. Dit kan door in menu start naar apparaat beheer te gaan. Klik op netwerken, klik op jouw wi-fi apparaat, bovenin het scherm klik op actie en klik op uitschakelen.
- Steek de range extender in het stopcontact en verbind de range extender met je laptop door middel van de bijgeleverde kabel.
- Ga naar internet explorer en typ in 192.168.0.234
- Een inlogscherm verschijnt, typ als gebruikersnaam admin en als wachtwoord admin
- U komt terecht bij de setup van de range extender
- Klik op basic settings
- Vervang het Main ESSID met de naam van uw wi-fi netwerk
- Klik vervolgens op site survey en selecteer uw wifi netwerk uit de lijst. Als uw netwerk er niet bij staat, werk kort bij de router. Kijk tevens welke beveiliging uw netwerk heeft, dit is belangrijk voor de volgende stappen.
- Klik vervolgens op apply, daarna op continue.
- Klik nu op Advanced Settings
- Selecteer uw beveiling
- Er verschijnen meer punten, ik weet alleen hoe het met WPA Pre Shared Key werkt. Voor andere beveiligingen heb ik geen uitleg
- Selecteer uw WPA soort
- Voer de beveiligingscode in van uw eigen thuis netwerk
- Klik op apply en vervolgens continue
- Klik op toolbox vervang IP Adress met uw eigen ip adres, dit is te vinden op de onderkant van uw router.
- Voer ook bij default gateway uw eigen ip adres in.
- Zet vervolgens DHCP Server op disabled.
- Klik op apply en nu op apply.
- Er komt een melding over het veranderen van het ip adres, ga hiermee akkoord.
- De range extender reset zich automatisch.
- Klik op OK. Het kan zijn dat nu een pagina van uw provider opent.
- Sluit de internet browser en ontkoppel de range extender
- Zet het wi-fi op uw laptop weer aan door dezelfde stappen te volgen als bij het uitzetten, de knop uitschakelen is automatisch vervangen door inschakelen.

De range extender is nu klaar voor gebruik. Zet hem op een goede locatie in het huis, waar hij het wi-fi signaal goed opvangt. In mijn geval zorgde de range extender voor volledig bereik terwijl dit voorheen op mijn laptop 2/5 streepjes was en op mijn telefoon 1/4.

Veel succes met installeren.

Sitecom Webcare 07-09-2015

Beste Wraps,

Wij adviseren voor het installeren om gebruik te maken van een netwerkkabel. Tevens is het doorgaans nodig om een statisch IP-adres in te stellen in het bereik van de extender (zoals uitgelegd in de handleiding). Komt u er niet uit, neem dan gerust contact op met onze support. Contactopties vindt u hier: http://www.sitecomlearningcentre.com/nl/products/wl-330v2001/wireless-range-extender-n300/contact

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

wraps 06-09-2015

Voor Ivo Bot.
Schakel het wi-fi op je laptop uit.
Ga naar internet explorer en typ in 192.168.0.234
Hoe denk je dan in vredesnaam op die site te komen???
wraps

wraps 06-09-2015

Voor Ivo Bot:
Schakel het wi-fi op je laptop uit.
Ga naar internet explorer en typ in 192.168.0.234
Hoe denk je dan in vredesnaam verbinding te kunnen krijgen met die site???

Hans1200 27-01-2013

de installatie van het apparaat is niet gebruikersvriendelijk. Zeker geen "plug & play". Je moet je erg verdiepen in specifieke eigenaardigheden. Ik ben bepaald geen leek maar had zodanige moeite om het ding aan de praat te krijgen dat ik voor mezelf een "step-by-step" instructie heb geschreven. Afgelopen week m'n Ziggo modem-router moeten resetten en ja hoor, de SiteCom range-extender weigert ook. Moeten resetten: 45 minuten weg. Gisteren weigert zonder enige aanleiding elk draadloos apparaat internet toegang. Mag voor wat mij betreft naar de kliko. Slecht ontworpen apparaat, niet kopen.

Hans1200 30-05-2013

Ik werd er "gek" van. Heb een nieuwe gekocht Sitecom WLX-2001 N300. Een wereld van verschil ! Heb de nieuwe gemakkelijk kunnen installeren en de oude direct in de prullenbak gedeponeerd.

Hans1200 12-05-2013

Omdat de fabrikant dat niet doet hierbij een instructie voor het instellen Sitecom Range extender n300. Stappen om deze WiFi versterker op nieuw in te stellen (bv na stroomonderbreking of resetten van Ziggo router:

Sitecom*abc*:
1. Configureer de Sitecom op een plek dat je niet daarna de stroom eraf hoeft te halen. Dit apparaatje is gevoelig voor stroomonderbrekingen, risico op verlies van instellingen.
2. Op laptop: schakel de draadloze (adapter)kaart uit:
a. Via “Windowsknop linksonder: “run” en dan “devmgmt.msc” of via “configuratiescherm”, en “apparatenbeheer”
b. schakel de draadloze adapter uit:
i. Selecteer “ *naam Wi-Fi adapter kaart van je laptop* ”
ii. Klik met rechtermuisknop en druk op “uitschakelen”. Je krijgt nog een bevestiging of je het zeker weet: “ja”
3. Sluit de Sitecom met de internetkabel aan met de laptop.
4. Druk 30 seconden met een pen op het resetknopje.
5. Open Internet Explorer en vul in de adresbalk in “192.168.0.234” (geen “www” of http”). Druk op Enter. Mogelijk krijg je een foutmelding dat de computer niet verbonden is met internet (dat klopt zie stap 2 en 3). Vul nog een keer “192.168.0.234” en druk op Enter.
6. Als het goed is krijg je een popup-schermpje waarin je inlogt met “admin” voor inlog en “admin” voor wachtwoord
7. Druk op “basic settings”, dan op “site survey” en selecteer het netwerk “ * naam van je router *”. Druk op “done” en dan “apply”.
8. Druk op “advanced settings”, selecteer dan “encryption WPA preshared key”, selecteer rondje “WPA2 (AES)” en vul bij passphrase key in “ * je inlogcode van je router * ”
9. Druk op “apply” en daarna op “apply”. Wacht tot je de melding “OK!” krijgt (na aftellen).
10. Druk op “system” en dan op “DCHP server” op “disabled”. Hiermee schakel je de laptop als instelmiddel uit.
11. Druk op “apply” en daarna op “apply”. Wacht tot je de melding “OK!” krijgt (na aftellen).
12. Op laptop: schakel de draadloze (adapter)kaart in (stap 2 weer ongedaan maken):
b. schakel de draadloze adapter in:
i. Selecteer “ * naam Wi-Fi adapter kaart van je laptop * ”
ii. Klik met rechtermuisknop en druk op “inschakelen”.
13. Ontkoppel de Sitecom en de laptop van de internetkabel.
14. Controleer op de laptop of de * Sitecom ABC * werkt door over te schakelen op Sitecom in het Wi-Fi balkenkopje rechts onderin het scherm.

Harold Koolen 17-10-2012

Installatie verliep enorm moeizaam. Na raadpleging van diverse sites (handleiding was dus niet toereikend) kregen we verbinding met onze router. Apparaat ziet er niet stijlvol uit: loshangende kabels en optisch lelijk door de twee "voelsprieten". Na installatie bleek de laptop wel nog verbinding te maken met het draadloze netwerk maar niet meer met het internet. Dit bleek, na raadpleging van het internet, een veelvoorkomend probleem te zijn. Apparaat ontkoppeld en geretourneerd. Daarvoor in de plaats gekocht: linksys RE1000 gekocht. Binnen vijf minuten werkend!

Pieter0001 20-06-2012

Eén grote ramp dit ding. Ook met de talloze instructies, te vinden op het net, niet gelukt om 'm stabiel te krijgen. Twee dagen mee bezig geweest.
Zojuist ingeruild voor een Linksys RE1000. In 5 minuten geheel operationeel. Geen gedoe, gewoon CD erin, klik klik klik en klaar is kees. Kost twee tientjes meer maar bespaart Wanhoop & Frustratie...

Hanzie 12-06-2012

Beste lezers, ik ben een leek op installatiegebied met computers maar dit gaat echt heel erg makkelijk. Door simpel de afbeeldingen en tekst op de handleiding te volgen was ik binnen 5 minuten klaar. Het bereik is ontzettend toegenomen naar het deel van het huis waar voorheen geen stabiele verbinding was. Dus schrik niet van de negatieve beoordelingen en reacties maar gewoon kopen.

Hans1200 27-01-2013

He Hanzie,

bevalt je baan bij SiteCom nog steeds? Wees eerlijk; installatie fool-proof is gewoon een ramp met dit apparaat. Ook klapt ie er om de haverklap uit. niet kopen !

Karola1 17-04-2014

Hai Hanzie, Volgens mij kan jij mij wel helpen. Ik heb Ziggo. Modem moet soms wel eens uit gezet worden. De N300 is dan gelijk van het systeem af en moet weer geheel geinstalleerd worden. Ik baal hiervan. Is dit probleem niet op te lossen?

Woodski36 26-05-2012

Installatie ging in mijn geval probleemloos. Binnen 5 min. alles aan de praat. Scheelt misschien omdat ik ook een Sitecom router heb maar volg je stap voor stap de handleiding dan kom je er ook.
Het bereik van mijn wifi signaal is na ingebruikname aanzienlijk verbeterd, ook buiten tot achter in de tuin!

stefiem 15-05-2012

Wat een draak van een apparaat om geconfigureerd te krijgen, maar als hij eenmaal werkt dan is het bereik en gemak super! Er zijn al wat instructies gegeven, maar voor de mensen die het graag nog eenmaal samengevat willen zien, volgt hier een stappenplan

In de volgende configuratie stel je de range extender in om je bestaande WIFI signaal op te vangen om vervolgens versterkt uit te zenden, in deze configuratie heeft je huidige router het ip adres: 192.168.1.1

1. In tabblad Toolbox:

* stel IP address in: 192.168.1.2 (192.168.1.1 is je standaard router)
* stel Default Gateway in: 192.168.1.1 (dit is je standaard router)
* DISABLE DHCP Server!!!

2. In tabblad Basic Settings:

* Mode: Universal Repeater (pakt wifi signaal op en versterkt het)
* Band: 2.4GHz (B+G)
* MAIN ESSID: Geef het beestje een naampje
* Root AP SSID: Dit is het WIFI signaal van de standaard router (vind met Site Survey)

3. In tabblad Advanced Settings:

* Encryption: WPA Pre-Share Key
* WPA2(AES)
* Pre-Share Key Format: Passphrase Key
* Pre-Shared Key: code van standaard router

Bij punt 3 geef je de WEB/WPA gegevens op van je huidige WIFI signaal.

Je computer laat je verbinden met de MAIN ESSID zoals opgegeven bij punt 2.

klunsov 23-05-2012

Mmmm, toch iets te snel enthousiast geworden: er was internettoegang, maar nu weer niet.
Vraag aan Stefiem: je zegt dat 192.168.1.1 is de standaard router is, maar bij mij is dat 192.168.0.1. Moet dan in Toolbox het IP-adres niet zijn 192.168.0.2?

klunsov 24-05-2012

...en na opnieuw Stefiems procedure gevolgd te hebben, lijkt alles nu stabiel. Misschien had ik bepaalde instellingen in de extender niet opgeslagen (steeds 'apply' klikken bij elk subscherm Toolbox, etc.).
Vooralsnog lijkt het erop dat het lek boven is!

Doetje10 27-09-2012

Hallo,
Aangezien je uitstekend advies geeft, leg ik je mijn probleem voor. Misschien heb je hier een advies voor. Ik heb al vele malen met de gebruiksaanwijzing en die van jou de extender gereset, maar iedere keer springt hij over op een ander IP-adres dan 192.168.2.1.
Wij wonen in een nieuwe woning met 3 etages.
op de begane grond is de router van KPN op glasvezel gemonteerd.
Daarna is er een wireless extender van Sitecom 300n op de 2e etage geplaatst om ook ontvangst op de 3e etage te bereiken. Dat werkte, maar helaas niet altijd goed!
Iedere keer moet ik de extender resetten of de laptop naar de 2e etage brengen om zonder extender draadloos te kunnen jnternetten.
Sinds ik een draadloze printer heb geïnstalleerd, werkt de Sitecom extender helemaal niet meer.
De printer geeft wel het juiste IP-adres aan als de extender niet aanstaat.
Gelukkig maar, want de printer gaat voor!
Wat doe ik fout of wat valt hier aan te doen?
In de winkel zeiden ze dat onze woning teveel dikke muren heeft en dat de extender problemen heeft om van de BG naar de 3e etage bereik te krijgen. Teveel etages.
Als je nog zin hebt om te adviseren, dan dank ik je bij voorbaat!
De extender ligt nu 3 maanden ongebruikt in de kast.
Als vrouw ben ik best handig maar dit is een hopeloos geval.

W.v. Gerwen 17-05-2012

Beste Stefiem, Ondanks je goede uitleg gaat mij dat niet lukken.Is het mogelijk om met u persoonlijk contact hierover te krijgen.Ben bereidt om je eventuele hulp te vergoeden.M/vr. groeten

klunsov 23-05-2012

Ik had deze extender al bijna bij het grof vuil gezet. Op diverse fora blijk ik niet de enige te zijn die de boel niet aan de praat krijgt: steeds wél verbinding, maar geen internettoegang.
Met deze aanwijzingen en instellingen werkt hij eindelijk!! Enorm veel dank, ik hoop dat veel andere wanhopigen deze handleiding weten te vinden!

HE7 06-05-2012

Ik weet niet of mijn voorgangers de review goed gelezen hebben, maar ik was klaar in 4 minuten (incl. 4x 20sec opnieuw starten). Gewoon plaatjes volgen, super simpel!!! Handig is het om even je draadloze verbinding eerst uit te schakelen, maar is niet nodig, moet je even de melding dubbel ip wegklikken. Kortom super goed apparaat dat betere reviews verdient. Aanrader!

Netwerkinstellen 09-04-2012

Goed en handig apparaat! Doet wat jij hoort te doen. Betrouwbaarheid is niet veel over te zeggen (nog niet).

Bowie24 01-04-2012

Sinds zaterdag 31 maart in bezit. natuurlijk direkt geinstalleerd, dat was een drama.
Wat ik ook probeerde het lukte niet om verbinding te krijgen met internet, terwijl de status aangaf dat ie verbinding had. andere ip, gateway, beveiliging enz enz. na uren zoeken kwam ik toevallig een tip tegen op een forum van telfort. volg gewoon de handleiding die te vinden is op de site van sitecom zelf. Maar en nu komt de truuk de bandbreedte staat op 2.4 ghz ( B-N-G) zet deze op 2.4 ghz ( B-G) en wonder boven wonder draait als een trein. heb de router in de woon kamer en de extender in de garage en kom tot achter in de tuin. ( heb 500m2 grond)

Higgins 02-04-2012

Bedankt voor je tip! Ik heb die instelling na jouw verhaal gelezen te hebben meteen gewijzigd omdat bij mij thuis wel eens klachten waren over het incidenteel wegvallen van de Range Extender.
Heb je dit ontdekt door zelf te experimenteren of stond deze instelling zo beschreven in het Telfort-forum?

Edwin-1967 10-01-2012

De Sitecom WL-330 Wireless Range Extender 300n is zoals de naam doet vermoeden in staat om het bereik van jouw Wifi signaal te vergroten. Nadeel van zo'n range extender is dat je deze moet plaatsen binnen het bereik van je bestaande Wifi verbinding. Zet je het net op de rand van het bereik dan loop je de kans een trage of wegvallende verbinding te hebben.

In mijn geval staat de draadloze router in de meterkast en wil ik graag internetten in de tuin, een afstand die niet te overbruggen valt omdat het signaal nauwelijks de meterkast uit komt. Als range extender sta je in zo'n geval dan relatief dicht bij het basisstation.

Eigenlijk wat eigenwijs begon ik meteen met de set-up waar je intuïtief niet echt uitkomt. Hoewel de gebruikersinterface (GUI) er verzorgt uitziet en in vele talen beschikbaar is, is niet altijd duidelijk wat je moet selecteren. De .pdf handleiding in het Engels biedt wat dat betreft meer houvast.

De WL-330 werkt als range extender prettig, het signaal wordt goed opgepikt en versterkt (mits goed binnen de range van het basisstation). Let er echter wel op dat je dezelfde beveiliging configureerd op de WL-330 als op jouw router staat ingesteld. Enige houvast heb je aan de Home-tab van de GUI waar je achter "Modus" kunt zien of verbinding met het basis access-point tot stand is gebracht. De Nederlandse .pdf handleiding biedt wat statussen betreft meer inzicht in dan de Engelse al zegt Scanning niet alleen dat het draadloze netwerk buiten bereik is. Ook als de twee beveiligings instellingen tussen basis Wifi-station en WL-330 niet gelijk is zal er "scanning" staan.

Uiteindelijk had ik in de repeater modus moeite met het vinden van een plek voor het kastje, ook al heb je geen netwerk aansluiting nodig in deze modus, je bent nog wel afhankelijk van een spanningspunt. Daarnaast stond de repeater naar mijn idee te dicht op het basisstation (slechts zo'n 4 meter).

Uiteindelijk de WL-330 geconfigureert als Accesspoint, waar in tegenstelling tot de repeater modus wel een netwerk aansluiting nodig is. Dit blijkt voor mijn situatie ideaal te zijn. Het accesspoint staat op een plek waar ik een etage erboven ook nog een aardig signaal heb om mobiel te internetten op bijvoorbeeld de iPhone.

Voordat ik de aanschaf deed heb ik eerst gekeken naar de ervaringen op internet. Het is zeker geen waardeloos product omdat je het niet aan de praat krijgt. Mijn advies, teken je netwerk componenten op een A4 en zet bij elk component relevante gegevens als gateway, ip-adres, DHCP-range en DNS gegevens. Vooral het instellen van de juiste gateway op de WL-330 bij de Tools-tab kan het verschil betekenen tussen een werkende configuratie en een hoop frustratie. Standaard is mijn basis modem/router geconfigureerd met ip-adres 192.168.1.254 terwijl Sitecom er in de basisconfiguratie van uit gaat dat het 192.168.0.x is. Jammer er in de handleiding niets over het belang van de gateway staat. Let dus extra op als jouw modem/router niet van Sitecom is maar van een ander merk.

Tip: als je er niet uitkomt, geef zoveel mogelijk informatie over de netwerkcomponenten adhv het A4'tje waar ik het eerder over had. Wees niet bang om ip-adressen anders dan het ip-adres van jouw internet provider te vermelden. Het zijn immers doorgaans ip-adressen in de private-address-space welke zich niet kunnen profileren op het internet. Herkenbaar aan 10.x.x.x, 172.16-31.x.x of 192.168.x.x.

De vier andere modi heb ik niet geprobeert maar kunnen in de toekomst nog handig zijn om bijvoorbeeld de mediaspeler te voorzien van Wifi mogelijkheden en dus draadloos te maken.

Tenslotte
Als het schrijven van reviews mijn hobby zou zijn, zou ik het fijne willen weten van het verschil tussen de Sitecom WL-330 en WL-331. Geef gerust commentaar als je er meer over weet te vertellen. Ik zie zo snel alleen een verschil van 5 euro tussen de twee waarbij de WL-330 net het goedkopere broertje is.

jannes d 16-04-2012

OVER DE 331: het verschil wat ik uit de diverse handleidingen heb gedestilleerd is dat als extra op de 331 een WPS-knop zit.(wifi-protected-setup)
Of dat ding daardoor nog beroerder is te installeren dan de 330, hetgeen wordt veroorzaakt door de inconsequente handleidingen,is maar de vraag.
Zonde van dit overigens mooie product.

RonW 12-01-2012

Daar zou ik nog op willen aanvullen: kijk op de site van de fabrikant voor meer info (en updates). Zo kwam ik er achter dat de beveiliging die ik aankoos kan zorgen voor uitvallen dus moest een andere kiezen

RonW 02-01-2012

Beetje ingewikkeld apperaat zeg...en dan werk ik dagelijks in de ict. Moet wel wat ervaring voor in huis zijn om deze te configureren. Buiten dat komt het macadres wat het apparaat aangeeft niet overeen met wat mn router aangeeft, één cijfer maar, maar toch. ook onthoudt ie ergens het ipadres wat ik m eerst gegeven heb maar inmiddels veranderd heb. Dus heb het eerst gegeven ipadres weer terug moeten zetten om verbinding met het internet te krijgen. Alles via de handleiding geeft nog geen resultaat. Moest ook de wireless adapter van ziggo helemaal omgooien. Maar ineens was ie er...internet. Nu maar afwachten of het blijft werken.

Geraldassen 12-04-2012

Kan je ook zeggen wat je hebt moeten omgooien in je Ziggo Router? Mijn broer heeft ook geen internet maar wel een sterke verbinding op de router. Ben er al uuuuren mee bezig geweest, maar krijg dit kreng niet op internet

Baring 02-12-2011

Heb zoals al velen voor mij deze Extander aangeschaft, echter ook bij mij liep het vast tijdens installatie. Bij punt twee moet je je draadloze adapter uitzetten. Op dat moment kan je geen verbinding meer maken met de extander. Toch de adapter maar weer aangezet en nu kon ik het programma doorlopen. Ook na vele suggesties op internet (en ook hier) kreeg ik dit ding niet communicerend met de modem van KPN (witte Experia box). Blijkt zoals een voorganger al had aangegeven dat de software van KPN niet compatibel is met de extander. Terug naar Paradigit. Zij hadden een alternatief: CISCO Linksys RE1000, wel 5 euro duurder maar wat denk je? Binnen 5 minuten werkend. CD-Rom erin en de rest gaat vanzelf. Niets meer programmeren, extander in het stopcontact..that's it. Mooi klein apparaatje. Echt een aanrader en fantastisch signaal. Sowieso voor de mensen met een Experia Box een (DE!) oplossing.

G.v.d.Veen 06-12-2011

Nu dec 2011 : de wl330 in sept gekocht en een maand geprobeerd het aan de praat te krijgen, zelfde configuratie als vorige reactie. Zelfs door sitecom gebeld en hebben uren aan de tel gezeten om het voor elkaar te krijgen, zeer goede en rustige hulp overigens!!!!Niet gelukt, mocht het apparaat ruilen voor een andere, omdat men een hardware fout vermoedde. Nu dit app opnieuw geprobeerd te installeren, niet gelukt. Hun helpdesk weer gemaild en zal de bevinding 'niet compatible met kpn doorgeven' Hartelijk dank voor adviesen tip!

joronimo 15-11-2011

Mede vanwege slecht bereik van mijn PS3 (30% signaalsterkte) besloten tot aanschaf van een extender. Zonder vooraf op kieskeurig.nl gekeken te hebben gelijk een sitecom aangeschaft (enige extender te koop in het dorp). Na het lezen van de reviews van deze extender zakte me enigszins de moed in de schoenen. Toch besloten om het te proberen. Gebruikmakend van een iMac, Thompson Router i.c.m. UPC; leek het in eerste instantie allemaal niet te werken. Medewerker van de winkel had aangegeven dat ik de extender met een utp kabel aan de iMac moest hangen. Het bleek zo echter niet te werken. Oplossing is deze; exentender aan de router hangen. Via het adres "192.168.2.0234" in de interface van de extender gekomen. Vervolgens verliep de installatie eigenlijk heel simpel (de handleiding van Sitecom, die overigens alleen toeziet op Windows, was voor een gedeelte ook toe te passen op de algemene instellingen). In de interface selecteer je je eigen netwerk (bijv. UPC12345678), vervolgens stel je een wachtwoord in (zelfde als je beveiligde WPA2 (AES) netwerk, selecteer je hetzelfde kanaal als je origneel netwerk en vervolgens zet je het DHCP filter uit. Hierna kan je de exentender loskoppelen van de router en elders in de woning aan het stopcontact hangen. Hierna kan je (in mijn geval met een PS3, nu ook inmiddels ook iPad & iPhone) op nieuw internet instellen en het netwerk van de sitecom pakken (bijv. Sitecom12345678) met bijbehorende WPA2 sleutel. Et voila; singaalsterkte van PS3 = 100%. Hopelijk geeft deze handleiding een houvast! Op internet kon ik eigenlijk niets vinden wat mij geholpen heeft, wellicht help ik anderen hiermee.

Victor Jetten 29-09-2011

In aanvulling van de review hieronder, de snelheid gaat dramatisch omhoog als je de extender met de utp kabel aan de PC koppelt zodat er een directe verbinding is. Voor degene die moeite hebben: ik heb een KPN experia box met een 802.11n netwerk (is een Thomson router). Alle apparaten zitten in het bereik boven 192.168.2.1 en daarboven Ik heb de extender als volgt ingesteld:
Basic settings: Universal repeater, netwerk naam Sitecom_bad320, kanaal 11 en root AP 'FRW3' (mijn netwerk naam);
Advanced settings: preshared key AES (voor het n netwerk, als je g hebt moet je TKIP gebruiken, hier ging ik de mist in) en natuurlijk password;
Toolbox: DHCP server uit, gateway naar de AP gateway (192.168.2.254 in mijn geval) en IP nummer van de sitecom zetten op 192.168.2.250. Steeds na iedere stap apply en continue en aan het eind apply en apply zodat de ok button verschijnt.
Dit werkt als wireless extender maar dan halveert de snelheid wegens up en downloaden, maar nu staat ie met een kabeltje direct naast mijn PC (op zolder) en heb ik de gewone volle snelheid weer. Het signaal gaat door twee vloeren van gewapend beton, niet slecht... ben wel tevreden
Succes!

Victor Jetten 29-09-2011

wel even prutsen voordat het werkt, belangrijk is de juiste versleuteling: tkip voor een g netwerk en aes voor een n netwerk. Toen ik dat doorhad werkte het. verder een ip adres geven in het bereik vsn de router. manual is belachelijk. Ingesteld als extender halveert hij de snelheid! andere instellingen moet ik nog nakijken.
bij mij in combinatie met een kpn experia box.

Sikkens1965 03-09-2011

Wat een drama om dit ding goed in te stellen. De info die je krijgt met het veel te grote pictogram blad stelt echt geen bal voor.
Na heel veel speuren op het internet en combineren van alle info heb ik hem dan nu eindelijk werkend. Nu hopen dat het het blijft doen.
Ter info.
De instelling zoals ik het nu heb staan,met de router van ziggo
Naam van id van router en exenteder zijn gelijk. Ip adres van extender is aangepast in range van de router naar 192.168.178.100.
Gateway = die van de router in mijn geval 192.168.178.1 . Dhcp uit.

enricover 22-08-2011

Net geinstalleerd in 15 minuten. Ik had al een sitecom 300N wifi router. Handleiding NL van de Sitecom site gehaald en precies alle stappen gevolgd, en de extender kwam probleemloos beschikbaar. Ik merkte dat na 10 minuten een aantal aparaten een netwerkverbinding aan het zoeken was. Ik heb in het menuutje toolbox toen DHCP uitgezet zoals een aantal mensen hier al had uitgevonden (waarvoor dank). Mocht ik nog wat tegenkomen, dan zal ik de andere stappen van Tom ook uitvoeren.

Al met al doet het ding precies waar ik het voor heb gekocht: op 1 verdieping hoger (gewapende betonnen vloer en muren ertussen) aan de stroom leggen, zodat apparaten op de 2e verdieping (met ook nog een houten vloer ertussen) een goede verbinding krjgen zonder enige extra kabel vanuit de garage (waar de wifi router staat) te hoeven aanleggen.

Tom van Maanen 17-08-2011

Ik hoor anderen ook over de installatie klagen. Ze hebben gelijk. In de handleiding staat veel niet vermeld en het aanpassingen van settings was gewoon lastig. Het lukte mij niet in een keer, terwijl ik ondertussen nogal wat ervaring met dit soort werk heb. Ik heb het volgende aangepast: 1/ zet de DHCP uit 2/ laat het adres van de gateway verwijzen naar de router van je netwerk 3/ maak het netwerkverkeer encrypted en 4/ zet een wachtwoord op de beheerssite. Allemaal redelijk rechttoe - recht aan, maar het kostte me wel ff wat werk omdat het herstarten niet altijd even lekker ging.

Toen het eenmaal gelukt was, liep het dingetje verder prima,

Higgins 23-07-2011

----------1e review 21-6-2011----------
Ik heb de installatieprocedure van internet afgehaald en was in het Nederlands opgesteld. Installatie ging redelijk gemakkelijk en ik verwachtte weinig problemen omdat ik al beschik over een router van Sitecom. Mijn zoons waren niet tevreden over de verbinding op hun slaapkamer (niet stabiel) en zelf had ik op een laptop alleen lokaal internet. Tenslotte las ik een tip over het uitschakelen van de DHCP in het toolbox-system-menu. Nadat ik deze functie had uitgeschakeld had ik onmiddelijk internet op mijn laptop dus wellicht dat anderen die problemen hebben met dit apparaat even kunnen checken of bij hun deze functie is uitgeschakeld. Het is nog te vroeg om nu meteen te concluderen dat alles feilloos werkt maar de verbetering is er!

----------Update review 25-7-2011----------
Hier volgt nog een klein vervolg op mijn vorige review: het apparaat heeft bij mij bewezen betrouwbaar en stabiel te zijn mits alles goed is ingesteld en mits een en ander compatibel is met de andere router in huis. In ieder geval is de installatie het makkelijkst te doen met de handleiding zoals die op de site van Sitecom staat en zeker niet met dat groot papieren ding dat bijgesloten is. Inderdaad niet vergeten de DHCP uit te schakelen en dan zou het moeten lukken! En zeker vooraf goed informeren of de bestaande router in huis compatibel is met de Sitecom.