Persberichten archief 2e helft 2006

Alle persberichten per jaar: 2009 / 2008 / 2007 / 2e helft 2006/ 1e helft 2006 / 2005 / 2004 / 2003 / 2001 / 2000


Voor de pers: voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Minouk Fieggen-Verkerke, hoofd Marketing.
Mail naar info@kieskeurig.nl, of bel 0345-548927.

Persberichten 2006:

Onduidelijkheid bij consument over rechten en plichten bij online aankoop

Gfk -Kieskeurig Webtracking voorspelt aankoopgedrag consumenten

Digitale decoders te vergelijken op Kieskeurig

Bezoekers Kieskeurig ‘kiezen’ links kabinet

Kieskeurig start categorie luisterboeken

Kieskeurig 'Best Reviewed' producten consistent

Kieskeurig-bezoekers in de ban van de hitte

ilse media neemt Kieskeurig.nl over


Onduidelijkheid bij consument over rechten en plichten bij online aankoop

Bezoekers vergelijkingssite Kieskeurig.nl spreken zich uit over garantie, annulering en risico’s bij verzending

Culemborg, 13 december 2006 – Nederlandse consumenten zijn niet goed op de hoogte van hun rechten en plichten bij een online aankoop. Dit blijkt uit een onderzoek van prijs- en productvergelijkingssite Kieskeurig.nl onder bijna 1500 bezoekers van de website. In het onderzoek vroeg Kieskeurig zijn bezoekers naar de rechten en plichten van verkoper én koper. Tweederde van de bezoekers bleek niet of onvoldoende op de hoogte van de belangrijkste voorwaarden.

Termijn annulering aankoop niet goed vastgelegd
Hoewel het overgrote deel van de deelnemers aan het onderzoek online koopt, leveren de regels over het annuleren van een aankoop veel onduidelijkheden op. Ruim 35 procent denkt te kunnen annuleren tot het moment van levering en 37 procent verwacht te kunnen annuleren tot moment van betaling. Bijna 28 procent heeft helemaal geen idee tot wanneer annulering mogelijk is. Deze laatste groep zit overigens nog het dichtst bij de waarheid omdat de wet hierover geen harde uitspraken doet. Het hangt dus sterk af van de voorwaarden die de winkel hierbij stelt.

Risico’s van verzending: 47% weet dat winkel verantwoordelijk is
De ideeën over het dragen van de risico’s van verzending variëren eveneens. 47 procent weet dat de winkel verantwoordelijk blijft voor de zending. 41 procent, denkt dat het afhangt van afspraken tussen koper en verkoper, terwijl 8 procent denkt dat de consument verantwoordelijk is.

Retour: 54% kent termijn 7 werkdagen
Wanneer een product na levering niet bevalt mogen Consumenten dit binnen 7 werkdagen terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten hoeven te betalen. 76 procent van de ondervraagden verwacht probleemloos te kunnen retourneren en 54 procent, weet dat dit dan binnen een week na ontvangst moet gebeuren. 27 procent trekt hier langer voor uit en rekent op een retourperiode van twee weken.

78% weet niet dat verkoper verplicht is tot terugbetaling hele factuurbedrag
Wanneer een consument in de afkoelingsperiode besluit het product niet te houden weet 26 procent niet dat hij zelf de kosten voor de retourzending moet betalen. Ook weet 78 procent niet dat de verkoper wettelijk verplicht is om het gehele factuurbedrag terug te betalen. En ruim de helft van de respondenten leeft in de veronderstelling dat het terugbetalen dan binnen tien dagen na retourzending moet gebeuren. De andere helft geeft de verkoper meer tijd en denkt dat het bedrag binnen dertig dagen moet zijn terugbetaald. Deze dertig dagen gelden overigens als wettelijke termijn, maar in de praktijk zullen klanten ontevreden zijn als het geld niet sneller is teruggestort.

“De wet is niet altijd even uitgesproken over rechten en plichten bij online-aankopen. De beste manier om onduidelijkheid te voorkomen is communicatie”, vertelt Janet Sellis, oprichter van Kieskeurig. “Verkopers moeten duidelijke instructies geven over retouradressen, verpakking van retourzending en betalingstermijnen. Aan consumenten kan ik alleen maar aanraden om van tevoren goed de voorwaarden van de webwinkel te lezen. Op de site van Kieskeurig bieden we overigens wel een overzicht van de belangrijkste wettelijke regels ten aanzien van online verkoop.”




GfK-Kieskeurig Webtracking voorspelt aankoopgedrag consumenten

Culemborg, 6 december 2006 – Prijs- en vergelijkingssite Kieskeurig en GfK Benelux Marketing Services (GfK MS) starten een bijzonder samenwerkingsverband. Op basis van de gezamenlijke gegevens kunnen de twee organisaties verwachtingen afgeven over het koopgedrag van consumenten. Kieskeurig biedt specifieke informatie met betrekking tot het zoeken van producten en GfK MS registreert de daadwerkelijke verkopen. Uit een gedetailleerde vergelijking van de gegevens van beide bedrijven blijkt het zoekgedrag van consumenten een goede voorspeller te zijn van het daadwerkelijke aankoopgedrag. De nieuwe dienst is vanaf 1 december beschikbaar onder de naam GfK-Kieskeurig Webtracking.

GfK MS levert op maandelijkse of wekelijkse basis gedetailleerde overzichten van verkoopcijfers en marktaandelen binnen de meeste non-food categorieën, waaronder consumentenelectronica, telecom en IT. Kieskeurig beschikt over nauwkeurige gegevens over het zoek- en vergelijkgedrag van consumenten. Door deze beide gegevens te combineren ontstaat voor leveranciers een goed beeld van wat de consument bezighoudt, hoe zijn selectiegedrag is en welk deel van de interesse ook resulteert in het daadwerkelijk aankopen van producten. Dit levert nuttige informatie op voor marketeers van fabrikanten, importeurs en retailers. Niet alleen omdat zij inzicht krijgen in eventuele assortimentsgaten maar vooral ook omdat het zoekgedrag een duidelijke relatie heeft met het aankoopgedrag. Marketeers kunnen hiermee betere beslissingen nemen over hun promotie, distributie, assortiment en productie.



Toine Bax, Commercieel Directeur bij Kieskeurig: “Binnen onze site kunnen we gedetailleerd zien hoe consumenten zoeken, op welke producten, vanuit welke prijs en op basis van welke criteria. We kunnen zien hoe vaak er vervolgens wordt doorgeklikt naar winkels. Wat wij niet kunnen zien is hoeveel er daarna daadwerkelijk wordt omgezet in aankopen en dat is waar GfK MS in beeld komt.
GfK MS weet precies wat er waar verkocht wordt in de retail. Door die gegevens met die van ons te combineren kunnen we van elk product zien hoe het zoekgedrag zich uiteindelijk vertaalt in aankoopgedrag. Daarbij zien we grote verschillen tussen individuele producten maar ook tussen verschillende merken. Zo zijn er bepaalde producten die wel veel gezocht worden maar toch weinig verkocht worden. Dit is natuurlijk zeer nuttige informatie voor zowel marketing als verkoop.”



Figuur 2 geeft van een bepaald product de verhouding weer tussen het zoekgedrag (gele lijn) en het daadwerkelijke koopgedrag (rode lijn). Dit artikel wordt in eerste instantie al goed gezocht maar nog nauwelijks verkocht. Dit zou kunnen duiden op een beperkte leverbaarheid in de markt. Na een kleine dip in het zoekgedrag (misschien wel omdat het product zo beperkt leverbaar is) komt er een stijging in zowel zoek- als koopactiviteit.

Rein Wiendels, General Manager bij GfK Benelux Marketing Services: “Het is voor het eerst dat we onze marktgegevens nu kunnen verrijken met internetzoekgedrag. Zo kunnen we onze klanten nog beter inzicht geven in de manier waarop ze kunnen inspelen op het aankoopgedrag van de consument. Zo wordt er op internet veel gezocht naar dure LCD-tv’s. Krijgen die veelgezochte modellen wel voldoende aandacht in de traditionele retail? Door de verkregen informatie goed te vertalen naar de dagelijkse praktijk kan daadwerkelijk meer omzet gehaald worden, zowel door fabrikanten als retailers. Daarnaast leveren we ook prijsinformatie: tegen welke prijs wordt een model gemiddeld op internet aangeboden, en wat is de gemiddelde prijs van dat model in de reguliere retail? Geen wildwest-verhalen meer maar op feiten gebaseerde informatie”.

De nieuwe dienst, die de naam GfK-Kieskeurig Webtracking meekrijgt, is vanaf 1 december beschikbaar en kan zowel bij Kieskeurig als bij GfK MS worden afgenomen.

Digitale decoders te vergelijken op Kieskeurig

Analoge etheruitzendingen beëindigd, digitale TV groeiend populair

Culemborg, 6 december 2006 – Vergelijkingssite Kieskeurig heeft digitale decoders toegevoegd aan het assortiment producten dat via de site vergeleken en gevonden kan worden. Digitale televisie is bezig aan een opmars in Nederland en de vraag naar goede decoders neemt daarmee eveneens toe. De ontwikkeling wordt nog versneld door het feit dat de analoge etheruitzendingen per 11 december volledig gestaakt worden. Vanaf dat moment zijn er alleen nog digitale ethersignalen beschikbaar.

Minouk Fieggen-Verkerke, hoofd marketing van Kieskeurig.nl: “Bezoekers van Kieskeurig weten dat ze bij ons vrijwel alle consumentenelektronica kunnen vinden en vergelijken. Met de enorme groei in de populariteit van platte beeldschermen en de komst van HD-TV neemt de behoefte toe aan goede digitale signalen. De decoder is een logische aanvulling op dit assortiment. Wij starten nu met 25 verschillende decoders.”

Digitale televisie wordt steeds populairder in Nederland. De hogere beeld- en geluidskwaliteit en het grote aantal zenders maken digitale televisie tot een goed alternatief voor het analoge televisiekijken. In Nederland kan het digitale signaal op verschillende manieren de woning binnen komen. Via een schotelantenne, via de kabel, via de ether en via de telefoon. In alle gevallen moet de consument over een digitale decoder beschikken. De digitale decoder zet het ontvangen digitale signaal om in signalen die de televisie kan weergeven. Belangrijk is het verschil tussen de verschillende bronnen van het signaal. Voor digitale televisie via de kabel is een andere decoder nodig dan voor digitale televisie via de schotel.


Bezoekers Kieskeurig ‘kiezen’ links kabinet

SP wordt grootste partij, Balkenende opnieuw minister-president

Culemborg, 20 november 2006 – Bezoekers van prijs- en vergelijkingssite Kieskeurig hebben een sterke voorkeur voor een links kabinet, zo blijkt uit de verkiezingspoll die het bedrijf de afgelopen week uitvoerde op de eigen website. Ruim 4000 Kieskeurig-bezoekers spraken zich uit over hun favoriete partij, gewenste regeringscoalitie en de gewenste minister-president. Ruim 96% van de bezoekers gaf daarbij aan woensdag ook daadwerkelijk te gaan stemmen. De stemwijzer blijkt voor ruim 29% van de Kieskeurig-bezoekers de belangrijkste bron van informatie om hun uiteindelijke keuze op te baseren.

SP de grootste partij…
Bij de keuze voor partijen blijkt de SP het erg goed te doen onder de bezoekers van Kieskeurig.nl. Met 21% van de stemmen is de partij de grootste, net voor de VVD (19%), CDA (17%) en PVDA (16%).

…in een linkse coalitie…
Met 29% van de stemmen blijkt een coalitie van PVDA, Groen Links en SP de meeste steun te krijgen. Een coalitie van CDA, VVD en Christenunie komt met 22% op een tweede plaats. De vorige coalitie van CDA, VVD en D’66 kan nog maar 10% van de kiezers bekoren.

…onder leiding van Balkenende
Ofschoon een links kabinet en de SP bovenaan eindigen, zullen zij het – volgens de bezoekers van Kieskeurig.nl – wel moeten doen met de huidige minister-president. Met 32% van de stemmen bleef Jan Peter Balkenende zijn rivalen Wouter Bos (22%) en Jan Marijnissen (16%) ruimschoots voor. Mark Rutte blijkt slechts van 6% van de kiezers het vertrouwen te krijgen.

Janet Sellis, oprichter van Kieskeurig.nl: “Als er één ding is wat de bezoekers van Kieskeurig.nl typeert, dan is het weloverwogen kiezen. Met ruim vierduizend online ingevulde vragenlijsten, laat de consument ook op dit onderdeel van onze site duidelijk zijn mening gelden. De overgrote meerderheid van de respondenten is overigens mannelijk en daarmee is de steekproef niet geheel representatief. Toch vinden we het opvallend dat de SP en een links kabinet het zo goed doen onder onze bezoekers.”



Kieskeurig start categorie luisterboeken

Populariteit ‘voorgelezen boek’ stijgt explosief

Culemborg, 1 november 2006 – Vergelijkingssite Kieskeurig geeft vanaf vandaag ook vergelijkingsinformatie over luisterboeken. De introductie van deze nieuwe categorie valt samen met de Week van het Luisterboek, die dit jaar – van 1 t/m 12 november - voor de tweede keer wordt georganiseerd.

Het starten van deze nieuwe vergelijkingscategorie door Kieskeurig speelt in op de toenemende populariteit van deze vorm van 'lezen.' Volgens schattingen stijgt het aantal verkochte luisterboeken jaarlijks met ruim 20 procent en de veronderstelling dat luisterboeken alleen voor blinden of mensen met een leeshandicap zijn, is inmiddels achterhaald. Ook mensen zonder handicap ondervinden steeds meer het gemak van luisterboeken (in de auto of trein, op de fiets etc.).
Janet Sellis, oprichter van Kieskeurig.nl: “Wij bieden al langer de mogelijkheid om boeken, cd’s en dvd’s te vergelijken en via webwinkels te vinden, maar het luisterboek is voor ons een nieuwe categorie. Wij hebben een goed en regelmatig contact met de bezoekers van onze site en zij zijn het die ons vragen nieuwe categorieën toe te voegen. Voor het luisterboek kwamen de afgelopen maanden steeds meer verzoeken binnen, en de Week van het Luisterboek leek ons een mooie gelegenheid om deze nieuwe categorie te introduceren.”

De Week van het Luisterboek is een initiatief van Uitgeverij Rubinstein, Uitgeverij Cossee, Home Academy, Karakter Uitgevers in samenwerking met de boekhandelketens Libris, Blz., Selexyz en Plantage Boekhandels en met medewerking van Bol.com, ECI, NBD/Biblion en Dedicon. Ook de FNB (Federatie Nederlandse Blindenbibliotheken) is een enthousiaste promotor van het luisterboek en brengt jaarlijks 1800 nieuwe luistertitels uit voor mensen met een visuele handicap, maar ook voor mensen met reuma, dyslexie of afasie.

Daarnaast blijkt het luisterboek ook gewoon zeer populair voor in de auto. Tijdens het file-rijden, maar ook op vakantie. Met name kinderboeken blijken dan heel populair.
Het afgelopen jaar was in Nederland de oogst aan luisterboeken rijker dan ooit. Zo heeft Hanneke Groenteman het boek ‘Het zwijgen van Maria Zachea’ voorgelezen. Remco Campert las zijn ‘Het satijnen hart’. Beatrice van de Poel las Nicci French’s ‘De bewoonde wereld’ en Anne-Wil Blankers en Bram van der Vlugt hebben beroemde verhalen van Agatha Christie ingesproken. Met het verschijnen van het alom bejubelde jongste boek van Maarten ’t Hart ’t Psalmenoproer’ is vrijwel meteen het gelijknamige luisterboek uitgekomen, gelezen door acteur Jeroen Willems. Daarnaast was Harry Potter en de Halfbloedprins (op 16 CD’s) een groot succes.



Kieskeurig ‘Best Reviewed’ producten consistent

Meest gewaardeerde producten geen eendagsvliegen

Culemborg, 2 oktober 2006 – Bezoekers van prijs- en vergelijkingssite Kieskeurig.nl zijn opvallend consistent in hun beoordelingen van verschillende producten op de website. Acht maanden na introductie van het keurmerk ‘Best Reviewed’ blijkt dat consumenten in de meeste productcategorieën duidelijk te kennen geven bij welk product hun voorkeur ligt.

Hoewel er in geen van de beoordeelde categorieën een product is dat alle acht maanden als ‘Best Reviewed’ uit de bus kwam, zijn er toch een paar producten die minimaal zes van de acht maanden de ranglijst in hun productgroep aanvoerden. Dit geldt voor de LG 32LP1R bij de LCD-televisies, het Garmin nuvi 360 navigatiesysteem en het EAM 3500 espressoapparaat van DeLonghi. De Hitachi 42PD7200 plasmatelevisie ontvangt al vier maanden achtereen het predikaat.

‘Best Reviewed’ is een eretitel voor een product dat door consumenten op de Kieskeurig website het beste wordt beoordeeld. Elke maand bekijkt Kieskeurig opnieuw welke producten het predikaat ‘Best Reviewed’ krijgen. Om voor dit predikaat in aanmerking te komen, moet het product minimaal tien productreviews van maximaal negen maanden oud hebben en moet het product nog door minimaal vijf winkels op Kieskeurig.nl worden verkocht. Het product moet een minimale gemiddelde beoordeling hebben van een 8 en er moeten binnen de productgroep minimaal vijf producten (nominaties) zijn die aan bovenstaande criteria voldoen, als dat niet het geval is, is er die maand geen ‘Best Reviewed’ binnen die betreffende productgroep. Binnen een productgroep krijgt vervolgens de nominatie met de hoogste gemiddelde beoordeling het predikaat ‘Best Reviewed’.

Kieskeurig biedt vanaf het begin van zijn bestaan, naast productspecificaties en prijsvergelijking, de mogelijkheid om gebruikerservaringen van producten op de site achter te laten. Momenteel heeft het bedrijf een enorm bestand met meningen en ervaringen van consumenten met betrekking tot zeer uiteenlopende producten. Dagelijks komen daar vele honderden reviews bij.

Janet Sellis, oprichter van Kieskeurig.nl: “De Best Reviewed-categorie geeft consumenten extra houvast bij hun keuze, omdat de beoordelingen consistent zijn en niet elke maand door uiteenlopende waarderingen een ander beeld geven. Hoewel een vergelijking met de Consumentenbond snel gemaakt is, blijkt dat er een wezenlijk verschil zit in een beoordeling vanuit technische tests, zoals bij de bond, en een waardeoordeel van de gebruikers zelf. Gebruikers blijken ook door de maanden heen consistent dezelfde producten hoog te waarderen, wat de betrouwbaarheid van onze informatie onderstreept.”

Kijk voor meer informatie over de Best Reviewed producten van oktober 2006 op: www.kieskeurig.nl/bestreviewed



Kieskeurig-bezoekers in de ban van de hitte

Aantal zoekopdrachten naar airco’s stijgt met 400 procent

Culemborg, 26 juli 2006 – Uit metingen van de prijs- en productvergelijksite Kieskeurig.nl blijkt dat het aantal clicks op airconditioning in de periode van 1 tot en met 15 juli met 400 procent is gestegen in vergelijking met dezelfde periode in de maand mei. Nederland heeft duidelijk last van de hitte. Ook het aantal bezoekers op zoek naar productinformatie over ventilatoren nam de afgelopen warme dagen explosief toe. De vergelijkgroep ventilatoren maakte in dezelfde periode een stijging door van bijna 450 procent.

Kieskeurig heeft dit jaar voor het eerst een speciale zomercategorie samengesteld op de homepage. Op die manier zijn de aan de zomer gerelateerde producten nog makkelijker vindbaar voor consumenten. De interesse voor verkoelende producten is tijdens de hittegolf van de afgelopen weken enorm toegenomen. Niet alleen ventilatoren en airco’s moeten de Nederlandse consument verkoeling bieden, maar ook de productcategorieën zwembaden en koelboxen deden het goed in de eerste twee weken van juli.

Voor barbecueën is het duidelijk te warm. Het aantal zoekopdrachten naar barbecues steeg in de eerste weken van juli slechts met 55 procent ten opzichte van dezelfde weken in mei. Wel maken de Kieskeurig-bezoekers duidelijk meer foto’s tijdens het mooie weer. Er waren veel zoekopdrachten naar de nieuwe productgroep geheugen-  en opslagkaarten voor foto- en videocamera’s.

Het bezoekersaantal van Kieskeurig heeft niet te lijden onder de hitte. Traditioneel bezoeken mensen de eerste twee à drie dagen van een periode met mooi weer minder websites, maar dat wordt snel meer naarmate het mooie weer langer aanblijft. Blijkbaar zoeken Nederlandse consumenten binnenshuis verkoeling. De keuze tussen in de hitte in de stad winkelen en thuis online shoppen is dan snel gemaakt.


ilse media neemt Kieskeurig.nl over

vergelijkingssite vervult gidsfunctie voor producten

Amsterdam, 6 juli 2006
ilse media - bekend van o.a. de websites NU.nl, ilse.nl en Startpagina.nl - heeft Kieskeurig.nl overgenomen. Kieskeurig is de grootste ‘vergelijkingsite’ die productoverzichten combineert met ervaringen van consumenten over die producten. De site vervult een belangrijke rol bij het gidsen van de consument naar het beste product en de meest voordelige plek om een product te kopen.

Kieskeurig is zo’n zeven jaar geleden opgericht door het echtpaar Janet Sellis en Henri Hoetink. De twee zijn thuis begonnen in hun zolderkamer met een idee en een webdomein: www.Kieskeurig.nl. Na 7 Jaar heeft het bedrijf uit Culemborg 25 personeelsleden en een gezonde bedrijfsvoering met een omzet in 2005 van Euro 2.253.000. Sellis en Hoetink zullen ook na de overname verbonden blijven aan Kieskeurig. Namens ilse media zal Bert Wiggers nu verantwoordelijk voor Startpagina.nl en NU.nl de directie voeren.

De overname van Kieskeurig past perfect in de strategie van ilse media, licht Paul Molenaar, Directeur van ilse media, toe. Wij willen op zoveel mogelijk manieren een leidende rol spelen in het gidsen van de consument naar de meest relevante websites - zoals we dat met Startpagina.nl doen. Daar voegen we het gidsen naar de beste producten, plus de ervaringen van consumenten met die producten, aan toe. Kieskeurig doet dat uitstekend.

ilse media doet al geruime tijd onderzoek naar de invloed van internetsites op het koopgedrag van de consument. Daaruit blijkt niet alleen dat de consument steeds vaker online koopt, maar dat hij zich ook voorafgaand aan de ‘traditionele winkelaankopen’ vaak uitgebreid op het Internet oriënteert. In de toekomst zal deze trend nog verder toenemen, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek.

De site van Kieskeurig onderscheidt zich van haar concurrenten door een sterke betrokkenheid van haar bezoekers. De mening en ervaring van de consument zijn zeer bepalend voor het maken van een keuze voor een bepaald product. Daarnaast spelen complete productoverzichten een significante rol op Kieskeurig.nl.

ilse media betaalt een marktconform bedrag voor de overname, waarover geen verdere mededelingen worden gedaan. Kieskeurig.nl trekt dagelijks 120.000 unieke bezoekers en heeft 75.000 producten in haar database staan.

Over ilse media
ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van websites, waaronder ilse.nl, Startpagina.nl, NU.nl en Web-log.nl bereikt ilse media meer dan 60 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, Shopgirl.nl, Cu2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de mannen- en entertainment titels van Sanoma Men's Magazines (SMM) en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Samen genereren ilse media, newrulez, TVGids.nl en de SMM-titels per maand meer dan een half miljard pageviews op het internet. ilse media is een onderdeel Sanoma Magazines, de tijdschriftendivisie van SanomaWSOY. Voor meer informatie over de ilse media groep kunt u terecht op www.ilsemedia.nl

Voor meer informatie:
Paul Molenaar, Algemeen Directeur
T: 0627 550295
E: pers@ilsemedia.nl