Humax IRHD-5100C

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 33 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Humax IRHD-5100C op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

roeleveldr 08-04-2013
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Prima apparaat. Ook vwb opnemen met externe harde schijf. Interactief met dongle werkt met een etage tussen decoder en modem ook zonder problemen. Wil je echter regelmatig digitaal kijken en opnemen, koop deze dan niet. Dan maar gelijk de 5200C als je wilt opnemen EN interactieve TV wilt. Zonder interactieve TV voldoet de 5050C ook (heeft alleen een 320GB harde schijf - de 5200C heeft een 500GB harde schijf). Alle Humax decoders hebben wel een vrij lange opstarttijd.

Willem-A 12-04-2013

Dat heeft uiteraard wel wat effect, maar in de praktijk valt dit alleszins mee, omdat ook nu de decoder al regelmatig inschakelt. Doorgaans haalt men dan ook de decoder van de energiespaarstand af, omdat het gewoon beter werkt als de decoder in de "gewone" stand-by stand staat. Bij de specs is vaak wel te lezen wat het preciese verschil is.

HereIsTom 19-04-2013

@Willem-A, de decoder hoeft niet zo vaak te updaten en zodra ik 'm weer aanzet gaat hij vaak alweer updaten, geen probleem dus met het uitschakelen!

roeleveldr 11-04-2013

Heeft het uitschakelen van deze energiebesparingsoptie nog groot effect op het energieverbruik?

HereIsTom 12-04-2013

Geen idee wat hij in standby zonder bespaarmodus verbruikt, maar ik heb een stekkerdoos met schakelaar ertussen waarmee ik alle apparatuur uitschakel als deze niet in gebruik is, bespaart veel sluipstroom en geen kans op kortsluiting!

Willem-A 05-06-2013

Late reactie, maar de decoder verbruikt slechts 1 Watt in de energiespaarstand.

Willem-A 18-04-2013

@ Hereistom,

Maar dan kan de decoder dus ook niet de EPG bijwerken. Daarvoor dient de decoder n.l. wel in de stand-by stand te staan en dat lukt natuurlijk niet als je alles uitschakelt. De kans op kortsluiting is overigens maar klein, maar er kan uiteraard altijd wel wat mis gaan. Ik ben daar nooit zo bang voor en hier blijft het meeste dan ook aan of in de stand-by stand staan.

Willem-A 09-04-2013

Je kan de opstarttijd verkorten, door bij de optie "energiebeheer" de decoder van de energiespaarstand te halen. Updates voor de EPG verlopen dan tevens on-opbvallender en de tijd wordt weergegeven in het display.

Patrick67 25-01-2013
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Ik had veel over deze decoders gelezen. Uiteindelijk mijn keuze gemaakt door de goede beoordelingen op deze site. Maar wat een GROOTS apparaat voor een KLEINE prijs. Hier kun je werkelijk alles mee - en wat een geweldig beeld. Opnemen op een externe harddisk, live pauzeren, interactief (in mijn geval Ziggo) tv kijken -> ontzettend veel mogelijkheden, voor zo'n klein kastje met zo'n klein prijsje. Top Product!

Patrick67 15-02-2013

Hallo, nee, dat gaat inderdaad niet, want er zit maar één tuner in dit toestel. Dus alleen opnemen waar je naar kijkt - of uiteraard als je niet thuis bent, wat je geprogrammeerd hebt. Gr. Patrick

fkk1947 14-02-2013

Hallo Patrick,
kan jij mij even uitleggen hoe je naar Ned.1 kijkt en tegelijkertijd een programma op RTL7, een andere zender, opneemt? Volgens mij lukt dat niet!

DPC 22-08-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Toevallig las ik op de site van mijn kabelprovider (XMS net) dat abonnees met een analoog abonnement met behulp van een decoder toch de tv en radio zenders digitaal kunnen bekijken / beluisteren. Een smartcard is daar niet (meer) voor nodig. Het resultaat is verbluffend. Nederland 1, 2 en 3 worden in HD kwaliteit weergegeven. Ik denk dat nog weinig mensen met een dergelijk abonnement dit weten.
De installatie was geen probleem. Omdat ik een analoog abonnement heb, heb ik eerst de zenders via de scart kabel ingesteld. Daarna de HDMI kabel aangesloten. Ik had ergens gelezen dat dit voor een eerste keer beter werkt.
Het was een beetje zoeken om zowel het tv toestel als de digitale decoder met de ene afstandsbediening van Humax te bedienen, maar dat is uiteindelijk gelukt.
Inmiddels heb ik een externe harde schijf besteld en een wireless usb adapter (met Ralink RT 3070 chipset) om de decoder nog breder in te zetten.

henkie.penkie 25-11-2012

Je kunt me veel vertellen, maar wat ik weet is dat je wel degelijk een smardcard nodig hebt om digitale en HD televisie te kijken.Bij alle kabelmaatschappijen en ook bij draadloze televisie KPN digitenne en ook via schotelantennes heb je deze nodig, het zou mooi zijn dat je op deze manier HD televisie kunt kijken. Voor(HD)digitaal televisie kijken moet je op z'n minst een basis abonnement digitale televisie hebben. Zonder digitaal abonnement kijk je alleen maar analoog. De reden hiervoor is analoog wordt in golven verzonden en digitaal gecodeerd in nulletjes en eentjes,op een rechte lijn.En daarom heb je beslist een decoder of ci+ nodig, beide met smardcard om(HD) digitaal televisie te kijken.
Volgens dit te lezen kun jij geen verschil tussen Analoge signalen en gecodeerde signalen (digitaaL).En deze dienen toch omgezet te worden via ci+ of (HD)decoder.En elke kabelprovider
heeft zijn eigen smardcard.

Willem-A 11-03-2013

Inderdaad zijn er aanbieders die werken zonder smartcard. Ik heb in het verleden al vaker gezien dat men in bepaalde gebieden zonder smartcard kon werken. Doorgaans zal echter wel een smartcard nodig zijn, maar dus niet overal.

Klinkt vreemd, maar het klopt dus wel.

colmschate 27-07-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Uitstekend apparaat! Met ziggo heb je de mogelijkheid (beta) om interactieve televisie te kijken. Hiervoor heb je wel een LAN verbinding nodig. TIP: internetkastjes via je stroom net; zo hoef je geen internetkabel naar de HUMAX te trekken.

Lina3 24-11-2012

Wat bedoel je precies met ; internetkastje via je stroom net ? Ik wil graag tv kijken in de slaapkamer zonder kabels.

HereIsTom 25-11-2012

Waarschijnlijk bedoelt hij dez powerpluggen;

henkie.penkie 25-11-2012

Ik zou dit toch maar niet doen, ook niet via wifi maar als het mogelijk is om toch voor een vaste ethernetkabel te kiezen met je modem/router. Voordelen zijn geen last van stotterende en flikkerende beelden bij interactieve televisie de snelheid is veel en veel hoger als draadloos. Een vaste verbinding is op dit moment nog altijd het beste en het snelste. En geen problemen.

GRK 12-07-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Prima apparaat heb een netwerkkabel en externe HD aangesloten alles zonder problemen ben zeer tevreden. Kan opnemen via de externe HD en eventueel een tweede programma bekijken via de tuner van de TV maar dan analoog maar toch een goed beeld.
GRK

Anjohs 17-03-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Ik heb deze Humax gekocht als opvolger van de Humax 9200 waar ik erg tevreden over was.
Grootste probleem vond ik het feit dat ik in de slaapkamer een opgenomen film niet verder kon kijken.
Hiernaast had ik veel belangstelling voor de Video On Demand diensten. Gezien de problemen bij de bestaande interactieve recorders van Ziggo wilde ik in ieder geval een Humax.
De software update om dit laatste mogelijk te maken trok mij over de streep.
Ik heb de 5200 in de woonkamer staan en de 5100 in de slaapkamer. Ik kan nu in de woonkamer films opnemen die in in de slaapkamer kan terugkijken. Tot op heden geen problemen gehad met verkeerde opnames.
Door de Video on Demand kan ik een film huren via Ziggo. Ik vind de prijs hiervan wel stevig. Een dagfilm bij de videotheek kost 3,50 Een recente film via Ziggo 6,00 euro. Dat terwijl er geen winkel nodig is, geen voorraad bijgehouden moet worden. Via Apple TV is dezelfde film 5,00 euro.
Ook heb ik ontdekt dat de gehuurde film aan het nummer van de insteekkaart van Ziggo vastzit. Als ik de film dus halverwege in de slaapkamer verder wil kijken wissel ik de kaartjes tussen de 5200 en de 5100 en het werkt.
Bijkomend voordeel van de 5100 in de slaapkamer is dat ik hier ook alle On Demand diensten heb zoals uitzending gemist.
HD ontvangst ziet er goed uit, maar dat was voor mij geen aankoopreden omdat het beeld van de 9200 op een kleine TV (94 cm) goed was.

HereIsTom 19-03-2012

Inderdaad is het huren van films bij Ziggo belachelijk duur, daarom huur ik ze gewoon bij de videotheek en met een abonnement heb je ze nog veel goekoper bij de videotheek!

roland1968zwolle 23-02-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

wat een geweldig apparaat, externe hd aangesloten hd geformatteerd voor opname. geen centje pijn. ook streaken vanaf netwerk hd zonder problemen divx, mp4 het maakt niet uit. heel blij mee! ook het tv portaal van ziggo werkt prima alleen jammer dat rtl geld vraagt voor een gemiste opname, terwijl 13th street bijvoorbeeld daar geen probleem van maakt.

roland1968zwolle 23-02-2012

streaken: type fout ik bedoel dus streamen!

Willem-A 24-02-2012

Tja, om RTL programma's terug te kijken op de PC moet tegenwoordig ook al worden betaald, en vaak lukt het dan niet eens de reclames over te slaan, zonder een foutmelding te krijgen. Die reclames zijn m.i. dan ook een ramp en we gaan al steeds meer de kant van Amerika op, waar het om de 5-6 minuten raak is. Er is ook geen apparaat op de markt waarmee reclames eenvoudig kunnen worden weggelaten, want dat is tegen de regels. Later overslaan kan men uiteraard niet voorkomen, maar ook dat is natuurlijk al niet echt geweldig.

PS: Tom, ben je inmiddels al wat wijzer geworden v.w.b. je eerdere probleem?

Harun 13-03-2012

Hi Roland,

in welk format heb jij je Harddisk geformatteerd? FAT32/NTFS? Ik heb een Western Digital HD in mijn netwerk en die wordt wel herkend door de Humax alleen kan ik niet opnemen.

Thx!
Harun

jeleus 10-09-2013

Hoi wat is het merk externe HD dat je hebt aangesloten? Ik kan een 5100 kopen voor 20 Euro maar wil er wel nog een externe HD bij kopen. Ik lees wel dat veel mensen er problemen mee hebben Graag je reaktie.
gr.
Marielle

Willem-A 14-03-2012

Hallo Harun,

Ik laat een verdere reactie uiteraard aan Roland over, maar misschien vindt je dit ook interessant:

Humax werkt met Linux.

HereIsTom 24-02-2012

Haha, wist niet dat je ook kon streaken met de decoder. ;-)
Ja belachelijk dat je moet betalen voor RTL gemist, en dan ook nog gewoon de reclame erin laten, dat ga ik dan ook niet doen!!! Neem het zelf wel op ;-)

Theodd123 11-02-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Prima apparaat! Naast je normale digitale TV heb je een VOD portal van Ziggo die heel mooi werkt. Ik heb da afstandsbediening op mijn Panasonic TV geprogrammeerd dit werkt ook goed!Incl Volume en het hele menu van Panasonic.
Ik heb als WLan stick de Logilink gebruikt van 7,79 deze wordt gelijk herkend en werkt snel en prima! Volgens mij is hij gelijk aan Humax..

Theodd123 26-01-2013

Helaas is het voormij alweer een tijdje terug dat ik de nummers heb ingevoerd. Nummers staan achterin je gebruiksaanwijzing. En is een kwestie van proberen. Je kan je panasonic tv wel altijd met je humax laten opstarten. Dat doe je door volume op- ingedrukt houden op het toestel, 3x op av van de afstandsbediening drukken en HDMI ingang selecteren!

Sukses! Tom

horio01 25-01-2013

Hallo theodd123,

Ik heb ook een panasonic tv. kan je aangeven hoe jij de humax op de tv afstandbediening kan installeren. Alvast bedankt

Ruud2012 21-01-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

In november 2011 de 5100C via Megapool gekocht. Prima beeld, geluid en opname-instellingen. De laatste tijd ervaar ik het volgende: beeld en geluid worden bij gewoon TV kijken een aantal seconden onderbroken. Deze hiaten zie/hoor ik inmiddels ook in opgenomen programma's. HDD recorder is een Sony HX680, TV is een Bravia KDL37 EX500AEP. Er worden kabels gebruikt van Hirschmann en Profigold. HDMI tussen de TV en de HDD recorder.
Heb even de oude analoge Samsung decoder ertussen gezet. Hiermee komen deze hiaten niet voor. Zijn er onder de lezers gebruikers die soortgelijke klachten ervaren hebben? Graag hoorde ik jullie adviezen.
Groeten, Ruud

Ruud2012 21-01-2012

Groeten, Ruud

henkie.penkie 25-11-2012

Ja Ruud, welke antenne materialen heb je gebruikt vanaf de hoofdaansluiting tot aan je decoder. Zijn deze ook wel allemaal
retour geschikt,is er wel het goede tv stopkontakt gebruikt, heb je wel een goeie signaal versterker,het beste is een actief-retour geschikte signaal versterker te gebruiken. Blijf ook verder van de reguliere bouwmarkt produkten af. Ze verkopen materialen en weten niet wat bepaalde benamingen inhoud en waarom deze gebruikt moeten worden, ook zijn deze meestal niet hoogfrequent afgeschermd. Dit is zeer belangrijk voor digitale televisie koppel nooit meerdere televisies achter elkaar, gebruik hiervoor een goeie multytap, gebruik géén rijgdozen deze zijn niet retour geschikt, maar gebruik eind dozen.
Ook kan de mogelijkheid zijn als je decoder via de wifi met h internet beb verbonden is dit laatste af te raden en een rechtstreekse ethernet verbinding te maken via een UTP Kabel met je modem/router of het thuisnetwerk.
Hiervoor staan goeie site's op internet om dit probleem op te lossen. Gebruik voor (HD)Digitale televisie de professionele
materialen, aan te bevelen o.a. Astro - Hirsmann of Tratec
omdat de meeste providers met deze materialen werken zowel in de buitenkabel installaties en hun verdeelkasten. Dan zijn al je produkten dan op elkaar afgestemd als je voor een bepaald merk kiest.Tip, stopt er eens een monteur van een of andere provider in de straat, vraag hem eens welke produkten die in jou omgeving gebruikt zijn.
Ik hoop dat je geholpen bent hiermee.

Guus_s 17-01-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Ik heb alleen ervaring met de standaard Humax decoder van Ziggo. In vergelijking daarmee is dit een hele verbetering. HD geeft een prachtig beeld in vergelijking gewoon digitaal beeld. Na software update heb ik een externe HD aangesloten. Opnemen is een fluitje van een cent en de weergave is net zo mooi als het origineel. Via een airport express aangesloten op het netwerk. Dit werkt niet echt lekker, door een te trage verbinding wordt regelmatig het programma gestopt. Nu ik een kabel naar de router heb getrokken werkt alles prima. Wel heb ik een vast IP-nummer gegeven. Dat is prettig als je wilt FTP-en.
Het TV-portal biedt toegang tot uizending gemist, huren van films en veel meer. Ook kun je nu.nl en nog een paar websites bekijken.
Ik ben heel erg tevreden over dit apparaat. Een prima alternatief als je geen 300+ euro wilt uitgeven voor een decoder met ingebouwde harddisk. Je hebt geen tweede tuner, maar zelf mis ik die niet.

J-p-h 16-01-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Deze decoder is me erg meegevallen. Volkomen stabiel, goede gebruikersinterface, gemakkelijk opopname te programmeren etc. Dat laatste is wel afhankelijk van de externe harde schijf. En om ie op de juiste manier te formatteren is een hele klus (voor gevorderde computerhardware).Ook snelheid van zappen valt niet tegen. Sneller dan mijn Philips 8605 tv. Voor de prijs een aanrader. Als je vaak opneemt is misschien model met interne HD een betere keuze.

henkh47 15-01-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

wilde graag interactief en hd tv
humax 5100 kwam hier als beste uit de recencies
instalatie eenvoudig en maakt eenvoudig gebruik van je thuis net werk
maar dat je voor rtl gemist(ziggi) moet betalen vind wel een beetje overdreven

jaccowilms 12-01-2012

top product!

voordelen:

1> opnemen van programmas
2> pauzeren van je programma
3> tv on demand (bij ziggo) en nog meer mogelijkheden zoals buienradar/nu.nl/9292/tv gemist etc
4> voor de rest spreken de cijfers voor zich...

nadelen

1> je moet een exerne hdd hebben om te kunnen opnemen/pauzeren van programas
2> je moet eerst een update doen voordat je gebruik kan maken van tv portal
3> er zit maar 1 timer op, dus opnemen en tegelijkertijd een ander programma kijken is niet mogelijk.

ik ben zeer tevreden over dit product!!

Roland 1410 04-01-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Ik heb deze Humax omgeruild voor een Samsung 3104 interactieve decoder die niet werkte met Ziggo On Demand. Via een software update (via Ziggo netwerk) kan je een firmware update installeren om TV Portal van Ziggo te krijgen waarmee je ook films en TV uitzendingen On Demand kunt bekijken. Dit werkt prima. Verder kun je media op je aangesloten PC's of externe harddisk(s) via het netwerk afspelen. Je kan ook iedere film of programma opnemen via deze externe HDD. Echt een super apparaat voor deze prijs. Ben er zeer tevreden over. Heb er zelfs een voor de slaapkamer aangeschaft.

Roland 1410 07-01-2012

Beste Jeroen (@Vluggerd),

Ene Willem-A die zich blijkbaar geroepen voelt om overal antwoord en zijn mening op te geven heeft al een reactie geplaatst op je vraag. Wellicht niet verder nadenkend dat anderen niet "alla minute" kunnen reageren op een vraag van anderen. Ik heb mijn decoder via de router (die in de woonkamer staat) met een netwerkkabeltje op het internet aangesloten. Hiermee kan de de update installeren om interactieve diensten (TV Portal) te kunnen gebruiken. Boven gebruik is een Humax USB dongel om vandaaruit wireless verbinding te maken ipv overal kabels te trekken. Via https://www.ziggo.nl/humax kan je alles lezen hoe je diot moet doen. Hou er echter rekening mee dat je na de update van je decoder, deze eerst geheel moet loskoppelen en de stroom eraf moet halen en de fabriekinstellingen terug moet zetten. Daarna kan je gebruik maken van TV Portal. Doe je dit niet dan krijg je de foutmeldig "service ID error" en kan je nog geen films of uitzending gemist bekijken. Succes ermee. Als je nog vragen hebt stel ze gerust. Alleen geen garantie dat je ze meteen beantwoord krijgt. Maar daar hebben we de Willem-A dan wel voor!!! Prettieg dag verder.

PS: Roland,

Lees eens wat berichten door op dit onderwerp, dan zie je dat het 'overal op reageren' zeer gewaardeerd wordt. Ik ga me daar dan ook niet voor verontschuldigen. Maar ik had wellicht even moeten wachten met het antwoorden op de vraag van 'vluggerd'.

vluggerd 06-01-2012

beste Roland,
een vraagje : om van interactieve diensten van ziggo gebruik te kunnen maken heb je dan een humax dongel nodig?
of gaat dat ook via een (software)update !die je wel eens van de decoder krijgt.ik wil graag on demand e.d en als je dan de dongel nodig hebt van humax dan wil ik dat graag weten.
ik hoor het graag .mvg jeroen

Roland,

Ik reageer op veel rubrieken op vragen, omdat dit vaak niet wordt gedaan. Veel vragen blijven anders onbeantwoord. Bij de andere Humax decoders zijn er naast mij ook bepaalde mensen aanwezig die anderen op weg helpen. Ik doe dat al jaren. Lijkt mij een goede zaak en het wordt, in dit geval door Humax, maar ook door de gebruikers erg op prijs gesteld. Ik wilde jou echter niet passeren, maar zie zeer vaak, dat men na het plaatsen van een review niet meer reageert. Vandaar dus mijn reactie. Dat heeft dus niets te maken met het feit, dat niet iedereen meteen in staat is te reageren. Ik loop meestal meermalen per dag al de onderwerpen af waar ik plaats en reageer dus doorgaans ook meteen als een vraag is gesteld. Sorry als dat verkeerd is overgekomen.

@ vluggerd,

Mijn ervaring is dat reviewers zelden of niet reageren op vragen, vandaar mijn reactie.

Je dient de decoder aan te sluiten op het Internet. Op die manier worden opdrachten verzonden. De decoder is n.l. niet retourgeschikt en opdrachten kunnen dus niet via de kabel worden verstuurd. Je kan de decoder met een kabel op het Internet aansluiten, of draadloos. In het laatste geval is uiteraard een Dongel benodigd. Lees anders eens wat info door bij vragen/reacties en stel daar eventueel andere vragen. Daar wordt vaak meer gelezen en vragen/reacties blijven dan mooi bij elkaar.

travnat 03-01-2012
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

een hele verbetering qua beeld!
ook de interactieve mogelijkheden zijn leuk, moest er zelf wel achter komen dat er een update nodig was (kreeg ook de melding HD niet mogelijk op veel netten).
2 verbeterpunten.
1). het geluid is een drama. van de Humax de audio naar de Surround en moet dan 30% audio om 100% op de Humax, owee als je dan even terug gaat naar de radio...., wordt je de huiskamer uit geblast! Moet ik nog ff uitproberen maar ik denk terug te gaan naar de audio van de TV -> Surround.
2). Mijn Viera-link Panasonic TV heeft problemen met het vinden van het Humax signaal, soms moet de Humax aan en uit gezet worden, altijd moet ik op de TV het HDMI kanaal activeren na opstarten.

Willem-A 05-01-2012

Geluid: het volume van de decoder moet volledig open worden gezet. Pas dan stuurt de decoder het maximale signaal uit. Bij een aantal zenders kan wellicht het volume niet worden geregeld via de Humax. Dit is geen defect, maar een normaal verschijnsel.

HD: Lang niet alle zenders zenden uit in HD, maar ook niet alle programma's zijn in HD. Normaal verschijnsel dus, als dit wordt gemeld.

HDMI: Een TV moet doorgaans handmatig op de juiste ingang worden gezet als middels HDMI is aangesloten. Als de Humax wordt gebruikt is dit sowieso het geval. Daarom wijzigt men vaak een instelling in de Hotelmode van de TV, waardoor deze bij inschakelen meteen zal overschakelen naar de ingang die is gebruikt voor de decoder. Googel daarvoor even op 'Hotelmode Panasonic', maar wijzig verder niets! als je daarin niet thuis bent, daar je anders de TV onherstelbaar kan beschadigen!!

Willem-A 05-01-2012

PS: het geluid van de Humax is uitstekend, dus een 2 is niet terecht. Waarom niet eerst wat vragen, of dit 'probleem' voorleggen alvorens een review te plaatsen?

gerrit zijlstra 03-01-2012

Hoi,

Heb je humax wel optisch aangesloten?

renevanvlodrop 23-12-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

heb de humax 5100c en ben er zeer tevreden over. ik heb mijn externe harde schijf met usb aan gesloten er kwam toen een popup in beeld met de vraag of ik de harde schijf wilde formateren, heb hier ja op geantwoord en werkt perfect.
Gisteren heb ik de wifi dongle van humax binnen gekregen.
mijn draadloze verbinding stond in het rijtje.
eerst heb ik bij het invullen van mijn paswoord per ongeluk hoofletters gebruikt.werkte dus niet. ( naderhand logisch ) toen met kleine letters ingevuld en gelijk verbinding. film besteld en werkt allemaal uitstekend.

Willem-A 23-12-2011

Hallo Rene,

heb je ook de nieuwste updates al gedownload? De decoder is n.l. interactief geworden.

r.smits14 12-12-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

INTERACTIEF te maken door de nieuwste software update viade kabel (Ziggo)en software-update
Zie instel menu van de humax 5100:
MENU,Instellingen,Installatie,IRDETO software-opwaardering.
Mijn korte ervaring is dat het prima werkt, zoals bijv uitzending gemist en het kosteloos opvragen van bijv. een van de 10 door de kabelproducent aangeboden films. Geen happeringen in een prima beeldkwaliteit. Heb wel een asdl kabel van 20 meter aangesloten op de router. (Ik werk niet met de dongle van humax).
Vooralsnog in de korte tijd zeer tevreden !
Tip: Gebruik een Ziggo kaart in de televisie en een in de humax 5100 en je hebt genoeg aan die ene tuner in de humax. Voor wat betreft de aasluiting van de antenne kabel in de humax en vervolgens de antenne doorlus door de humax naar de televisie heb ik geen goede ervaring.Vermoedelijk komt dit door het versterken van het signaal van de humax wat blokjes in het beeld bracht. Dit is echter gemakkelijk te omzelen door gebruik te maken van een zogenaamd antenne splitter (paar euro), zodat je het probleen zeer gemakkelijk omzeild !

petersplace 16-12-2011

Doet het perfect heb ook de software update geinstaleerd,heb hem gewoon aangesloten op de router van ziggo

Willem-A 19-12-2011

@ R Smits,

Doorlussen via de 5100 zou geen problemen mogen opleveren. De decoder versterkt n.l. het signaal zo weinig, dat alleen het interne verlies wordt opgeheven. Een splitter zorgt doorgaans voor meer problemen. Ik zie bij de grotere broers vaak dat men de decoder doorlust naar de TV waarin een module is geplaatst. Vreemd dus dat er blokjes ontstonden en ik heb het idee dat er wellicht wat aan de kabels of stekkers schort. Het is raadzaam daarvoor goede kabel en metalen stekkers van Hirschmann te gebruiken van een niet te lange lengte (max 10 mtr.) De decoder moet vervolgens de volgende waarden aangeven: ontvangst: ong. 50%, kwaliteit 100%, BER (Bit Error Rate) 0.

henkie.penkie 26-11-2012

Als je de antenne kabel via de decoder laat lopen mag dit geen problemen geven. Het kan zijn dat de signalen van de televisie
niet retour gezonden kunnen worden. Trouwens als je iets wilt opnemen kan je niet digitaal televisie kijken en zul je over moeten schakelen naar analoog kijken.En dan heb je beslist nergens problemen mee. En loop nog eens alles na vanaf het hoofd aansluitpunt van je antenne tot aan de decoder een heel dun draadje van de afscherming kan al voor veel problemen zorgen. En zorg verder dat de afscherming ook voldoende kontakt maakt met alles. En gebruik Retourgeschikte materialen.

henkie.penkie 26-11-2012

Als je geen retourgeschikte antenne materialen hebt gebruikt krijg je altijd dit probleem terug.Meestal de goedkope bouwmarkt materialen geven deze problemen. Gebruik nooit geen splitters maar aftakelementen en multy-taps van een profesioneel merk. Hiervan zijn de aansluitingen afzonderlijk gescheiden en rerourgeschikt. Is de coax leiding langer dan 10 meter, gebruik dan een signaal versterker Actief retour geschikt.
Verder voor interactieve televisie is de beste optie voor een vaste ethernet kabelte gebruiken.Plaats altijd het door Ziggo geleverde tv stopkontakt en verwijder de oude doos. Werk verder met vaste verbindingen (connectors)en gebruik hoogfrequent afgeschermde materialen. Gebruik verder géén rijgdozen maar einddozen. Rijgdozen zijn niet retour geschikt en kun je daardoor ook Blokjes in je beeld krijgen dit noemen ze interferentie. Het komt omdat de televisie signalen terug stuurt via de kabel. Als deze niet retour gezonden kunnen worden krijg je deze zicht baar ondere in strepen blokken en lijnen horizontaal zoals verticaal stilstaande beelden enz .

Willem-A 19-12-2011

Oké, dus inmiddels is de update er ook voor de 5100 zie ik. Ik had bij de vragen laatst al een reactie geplaatst, dat deze decoder, net als de 5200 interactief zou worden. Alleen was het nog wat onduidelijk wanneer het precies ging plaatsvinden. Mar uiteraard is dit een welkome update voor de beide apparaten.

FerryZ 30-11-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Beeld is uitstekend, in 1:1 pixel modus, missen er wel een paar pixels langs de rand. Hij kan ook het originele formaat per uitzending meegeven, maar dat zapt veel langzamer, omdat er dan bij het switchen eerst weer een HDMI handshake gedaan moet worden.

Qua geluid kan ik er niets over zeggen aangezien hij via HDMI het geluid 1 op 1 foutloos naar de receiver stuurt.

Alle digitale ontvangers zappen langzaam, deze ook.

Sindskort werkt de interactieve tv bij Ziggo ook via de netwerkaansluiting.

Interface is gebruiksvriendelijke en ziet er goed uit.

Zenders kun je nog op volgorde zetten zoals jij het wil, kan bij veel andere ontvangers niet.

Mediabestanden afspelen heb ik eigenlijk niet geprobeerd.

Er zit een USB-aansluiting op waar je een externe schijf op aan zou kunnen sluiten om daar mee op te nemen. Ik heb een USBstick aangesloten en als EXT-3 geformateerd, desondanks dat kon ik niet opnemen.

Nomar 16-11-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Top apparaat! Dat is aan mijn beoordeling wel te zien.
even overwogen welke decoder ik zou nemen. Mede dankzij de reviews op Kieskeurig deze gekocht en absoluut geen spijt van!!
Installatie in no-time gebeurd. Haarscherp beeld (ziggo, tegenwordig HD uizendingen). Duidelijk en helder menu.

Via een ethernetkabel aan mijn router gekoppeld
(voor evt. nieuwe software updates).
Ik heb zelf ook een DLNA NAS harde schijf in mijn netwerk staan. De Humax vindt deze zonder problemen! Dus muziek, foto's e.d. afspelen via dit apparaat is geen probleem.
Er is ook een mogelijkheid om een harde schijf rechtstreeks op deze Humax aan te sluiten. Op deze manier is het mogelijk uitzendingen op te nemen en tijdens het kijken te pauzeren, om deze vervolgens op een later tijdstip verder te kijken.

Al met al een top apparaat met veel mogelijkheden, maar het belangrijkste: Haarscherp beeld!!

Nomar 02-12-2011

Hallo Ajaxsoap,

Het is raar dat Ned 1 en 2 een blokkerig beeld weergeven. Ik begrijp dat je bij alle andere zenders wel prachtig beeld hebt.
Wat ik nu zeg klint misschien raar, maar probeer eerst eens een andere t.v. kabel (die de Humax aan het muurkastje verbindt de Signaalkabel). Ik had dit probleem namelijk boven ook maar met meerdere zenders. Ik had notabene nog een nieuwe t.v kabel gekocht, maar daar bleek na lang zoeken een breuk in te zitten.

Werkt dit niet dan zou het te maken kunnen hebben met het signaal ontvangst dat de decoder omzet, echter zeker durf ik dat ook niet te zeggen. Ik zou anders contact opnemen met Ziggo en/of Humax en hen dit probleem benoemen.

De update van de decoder gebeurt via de ethernet-kabel. Deze moet rechtstreeks verbonden zijn aan je router. Heel toevallig heb ik vanmorgen een update gedaan. Deze was (zoals eerder aangeven bij Humax in aankomst)vandaag bij mij beschikbaar. Via internet update hij de humax 5100c binnen 10 min.

Ook ik heb televisie van Ziggo. Na deze update krijg je in het "menu" een extra optie namelijk tv-portal. Deze tv-portal maakt het mogelijk om rechtstreeks via dit menu o.a. video on-demand te kijken en films te bestellen. Ook NU.nl, Buienradar, Cinenews en reisinfo 9292 worden meegeleverd in deze nieuwe update.
Let wel, de decoder moet aangesloten zijn via het internet.

Ik hoop je vraag een kein beetje beantwoord te hebben..

M.vr.gr,
Nomar.

Ajaxsoap 27-11-2011

Hallo Nomar,

idd een goede en gebruiksvriendelijke HD decoder, maar heb tot nu toe 1 probleem: Nederland 1 en 2 geeft hij op kanaal 1 en 2 niet goed in HD weer (vrijwel niets, alleen blokkerig beeld). Weet u misschien waar dit aan ligt? En software updates worden toch via de kabelaanbieder (antennekabel) doorgegeven en NIET via een aangesloten ethernetkabel? (In mijn geval Ziggo).

Momenteel heeft mijn decoder:
-Firmware versie: MVFSIR 1.02.00
-Loaderversie: 3.1

Is dit de laatste nieuwe? Bij voorbaat dank voor een reactie/oplossing!

basiliek 27-08-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

De installatie van de Humax 5100c is in no-time gebeurd. Het verder afstellen van persoonlijke voorkeuren m.b.t. diverse instellingen kan bijna zonder gebruik te maken van de handleiding.
(mocht je de handleiding wel willen gebruiken dan zul je de computer nodig hebben, daar deze handleiding alleen op de bijgeleverde cd staat. Een andere optie is hem uit te printen. Anders wordt het op en neer wandelen tussen de ene en andere kamer)

Ook het aansluiten van een usb-apparaat is zo gebeurd.
Echter, de wijze van installeren van een usb (zonder eigen voeding) verloopt niet zoals in de handleiding staat beschreven. Men dient naar Installatie te gaan en het apparaat daar te formateren. Vervolgens wordt het herkend.

Ik heb aangesloten een WD 750 en werkt werkelijk perfect.
Ook het gebruik van usb-sticks, met daarop muziek/foto's vanaf de computer geplaatst, werken uitstekend. Ook de informatie over een bepaald bestand verschijnt keurig in beeld.

Kortom, een uitstekend apparaat.

Beeld- en geluidkwaliteit

Andries V. 08-06-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

De Humax enkele maanden terug gekocht samen met een externe harde schijf van Samsung.
Allereerst de menustructuur ziet er goed uit. Ook de beeld en geluidskwaliteit kan er mee door. De functie om van USB films e.d. af te spelen is zeer beperkt, maar werkt overigens wel goed.
De vormgeving vind ik tevens een pluspunt. Ook de timeshift-functie werkt bij mij goed.

Een grote ergernis is dat de software vaak vastloopt of dat de Humax zeer regelmatig opeens opnieuw opstart. Dat opstarten duurt tevens bijzonder lang waardoor de ergernis alleen maar toeneemt. Bovenstaande zie ik trouwens in veel reacties van andere beoordelaars, waaruit blijkt dat Humax wel eens een nieuwe firmware uit mag geven.

Ondanks enkele pluspunten van de Humax zou ik niet weer voor dit toestel gaan gezien het feit dat de speler té vaak opnieuw opstart of gewoonweg z'n eigen leven gaat lijden.

Steward 11-04-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Het geleverde beeld is OK.
Erg irritant is de software. Voorbeeld:
ik heb enkele uren radio geluisterd, daarna meer dan een half uur RTL 4 gekeken, dan overschakelen naar Ned 1.
De Humax schakelt volledig uit om dan te herstarten.
Dit alles neemt de nodige tijd en is erg irritant.
Dit zijn geen toevalstreffers, maar gebeurt elke keer.
Er is duidelijk iets aan de hand met de besturing software maar er is tot nu toe geen firmware update beschikbaar.
Erg jammer, want het beeld van deze decoder op de TV is prima.

Nomar 02-12-2011

Beste Steward,

Lees zojuist je revieuw en herken je "probleem".
Nou ja, eigenlijk is het geen probleem omdat de decoder bij jou ingesteld is op "automatisch uitschakelen--> "AAN".
D.w.z. als de decoder langer dan 3 uur niet wordt gebruikt (hiermee wordt bijv. zappen bedoeld) dan gaat de decoder in standby-modus. 3 uur radio/tv luisteren/kijken zonder te zappen bijv.

Deze optie is in het menu uit te schakelen namelijk:
menu->instellingen->energiebeheer->automatisch uitschakelen->aan/uit.

Probleem opgelost...

Succes ermee!

M.vr.gr,
Nomar.

Francois77 28-12-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

Na veel research te hebben gedaan (ook hier op kieskeurig) eindelijk de keuze laten vallen op de Humax 5100c.
Ben de hele middag bezig geweest om hem te installeren.
Vier uur om alle kabels opnieuw netjes weg te werken en een half uurje om het apparaat daadwerkelijk aan te sluiten en te installeren. Wat ging dat snel en goed.
Daarnaast heb ik ook mijn Panasonic DMR EH49 HDD recorder aangesloten en het praat gewoon met elkaar.
Ja, ik weet dat ik nu geen HD kwaliteit opneem, maar dat is een keuze.
Opnemen en afspelen, het werkt gewoon.

Ook de responstijd na het zappen is zeer goed. Ja natuurlijk langzamer dan analoog, maar ook dat moet nu toch wel duidelijk zijn na alle informatie op het www.

Mijn maagdelijke ervaringen zijn dus tot nu toe zeer goed.

Ben er nog niet achter hoe de zenders te sorteren, maar daar ga ik achter komen in alle reviews.

Top apparaat!

@ Willem,

Ook jij bedankt voor je eindeloze geduld en duidelijke informatie. Veel gezondheid en kijkplezier in 2011 gewenst!

hubair 21-12-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5100C

De ervaring van Henkav60 deel ik absoluut niet. Deze Humax kan ook SD en HD programma's ontvangen en weergeven. Ik denk dat Henkav60 in het menu van de Humax eea moet instellen. Ik ben uiterst tevreden over de Humax en doet wat hij moet doen, een perfekt beeld doorgeven aan mijn samsung en dat doet hij. Dus gewoon kopen die humax.