Humax IHD-R5400C

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Humax IHD-R5400C op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Falconer210 10-07-2018

Doet wat ie moet doen.

Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Deze Kabelrecorder doet wat ie moet doen. Dat is tegenwoordig al heel wat.
De opnames kun je inderdaad op een externe harde schijf zetten en zonodig op je computer zetten en converteren.
Dit is echter niet eenvoudig aangezien je voor grotere formaten naar het Linux ext3 filesysteem moet, wat standaard in windows niet wordt herkend. Hier zijn echter wel programmas voor te krijgen.
Verder is de User Interface niet voor de hand liggend, maar uiteindelijk zijn alle functies wel te vinden en te gebruiken.

Pluspunten

• Doet wat je mag verwachten
  • Opnames zijn te kopieren
  • Eenvoudige installatie van zenders

Minpunten

• Gebruikers Interface is niet intuitief.
  • opzetten van externe HD is onhandig

avandalen 23-06-2018

Afstandbediening traag, verhelpen: netstekker uit/in

Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Af en toe is de Humax 5400c de kluts kwijt en werkt de afstandbediening heel traag, namelijk 2 seconden. Typisch een probleem van de software. Dit is op te lossen door de netstekker uit te trekken en weer in te steken.

Minpunten

• Tergend trage bediening
  • Menustructuur kan veel beter

Paul van Adam 26-01-2018

Fijn apparaat - zeer goed!

Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Heel fijn apparaat, heb ook zijn kleine broertje, de IHDR-5200 met 500 GB HDD, waar deze 5400 zelfs een 1TB HDD heeft. Maar die zijn technisch verder hetzelfde. Je kunt binnen hetzelfde UTP netwerk ook opnames terugkijken op het andere apparaat, maar gek genoeg is de datum volgorde dan net andersom, beetje onhandig. Wissen kan alleen op het eigen apparaat.
(De WiFi dongle is Humax specifiek en werkt vrij goed, maar bekabeld is stukken stabieler, zeker als je 2 Humax apparaten wilt koppelen. Want dat laatste gaf bij mij problemen via de WiFi, geen geluid op 2e lokatie als beiden app. op zelfde wifi zaten. Min. 1 bekabeld aansluiten via UTP loste dat wel op, maar gaf soms ook weer kleine netwerk problemen, dus nu toch maar beiden bekabeld aangesloten en dat werkt perfect).

Waar ik ook zeer tevreden over ben is de signaal controle functie binnen het technische menu. Daar kun je goed uit afleiden hoe het gesteld is met je signaal van b.v. Ziggo en in je eigen huis. Zie ook het zeer goede forum "Ziggo Community". Waarbij je wel moet weten dat 80% signaal sterkte al super goed is binnen de Humax waarden. Dus ga zeker niet verder versterken, dat geeft juist weer problemen. De Humax heeft maar min. 20 - 30% signaalsterkte nodig om goed digitaal beeld te kunnen geven, zolang de kwaliteit maar 100% is waarbij de BER (Bit Error Rate) liefst 0 moet zijn. Als dat niet zo is moet je op zoek naar de oorzaak.

Ook fijn is dat je het volume van je TV ook kunt bedienen met de Remote van de Humax (is in te programmeren), maar ook te regelen op de Remote via de lijnuitgang v/d Humax. Dat werkt nog weer makkelijker, want dan hoef je de remote niet te switchen naar de TV stand, maar kun je natuurlijk alleen maar zachter zetten. Dus staat mijn TV standaard vrij hard. Wat opvalt als je switcht naar de TV zelf.

Het apparaat heeft ook 2 tuners, waardoor je altijd minimaal 2 zenders tegelijk kunt kijken/opnemen. Maar binnen dezelfde transportstroom van Ziggo vaak ook nog een paar meer.
Daarom voor mij geen behoefte a/d dure Ziggo Horizon/ Media Box XL die je tegenwoordig moet huren tegen hoge huurpijs (sinds de fusie met UPC). Ik heb genoeg aan deze 2 Humax apparaten. Daar heb je alleen een Ziggo smartcard (per apparaat) voor nodig en is daarmee veel goedkoper, (ook al moet je die tegenwoordig helaas ook huren per maand, waar die voor de fusie met UPC voor een klein bedrag gewoon te koop was). Want na 4 jaar huren v/e Ziggo media box heb je die al lang afbetaald, maar blijft de huur gewoon doorlopen. Tuurlijk, als je zelf technisch niet handig bent is dat wel een goede Ziggo optie. Maar ook ruim 2x zo duur! bij een technische levensduur van zeg ca. 8 - 10 jaar. Het is maar waar je voor kiest en geluk mee hebt. Waarbij de technische ontwikkelingen natuurlijk ook snel gaan. Dus maar de vraag of de econ. levensduur ook nog wel zo lang zal zijn? De tijd zal het leren, maar 4 jaar vind ik wel erg kort voor de Ziggo Media XL box. Die daarmee dus nog steeds erg duur is.

Pluspunten

• Fijn apparaat ook binnen computer netwerk
  • Goede kwaliteit en gebruiksvriendelijk
  • Goede ondersteuning Humax en Ziggo Community

Minpunten

• Volgorde opnames op 2e recorder achterstevoren
  • Timeshift buffer loopt alleen op kijkende zender

Theo B 20-01-2018

Prima apparaat voldoet precies aan mijn verwachtingen

Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

prima apparaat ,makkelijk en snel geinstalleerd, bediening en programma instellen en of opnemen , gaat erg gebruiksvriendelijk en super snel.

Pluspunten

• ziet er goed uit
  • duidelijk display
  • goede afstandsbedienning

Minpunten

• verwarring smardcard chip beneden voor of achter.
  • apparaat erg krasgevoelig

Dik 16-11-2017

Waarschuwing !

Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

PAS OP !! DIT APPARAAT WERKT ALLEEN ALS JE TELEVISIE VIA DE KABEL ONTVANGT !!! ONTVANG JE TV VIA EEN ETHERNETKABEL DAN WERKT DIT APPARAAT NIET.

habhan 29-08-2016

Een mooi vormgegeven dubbel ontvanger met 1 TB harde schijf

Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Erg mooi vormgegeven goed apparaat met twee ontvangers waardoor het opnemen van 2 programma's gelijktijdig mogelijk is en, afhankelijk van die programma's, zelfs naar een derde kan worden gekeken. Makkelijk te programmeren, o.a. uit programmagids en opgenomen programma's prettig gepresenteerd en kiesbaar. Vlotte bediening en goede beeld en geluid kwaliteit.

Pluspunten

• Twee ontvangers
  • Hoge beeld kwaliteit
  • Hoge geluid kwaliteit
  • Mooi vormgegeven

Minpunten

• Weinig edit mogelijkheden

Simkensfotografie.nl 14-08-2016

Uitstekende recorder

Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Het was een kwestie van uitpakken, aansluiten en aanzetten.
De Humax is zeer gebruiksvriendelijk en topkwaliteit.
Je hoeft nooit meer een programma te missen met twee programma's tegelijk opnemen en een derde rechtstreeks te kijken.

Pluspunten

• Bedieningsgemak
  • Kwaliteit

EuitG 09-04-2016

Handig apparaat met kanttekeningen

Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Apparaat gekocht omdat opnamen op een USB-stick in de TV beperkingen heeft.

Wat mij opvalt aan het apparaat;
- Snelle installatie
- Handige bediening
- Apparaat is 3mm hoger dan de opgegeven 5,5cm
- Als je Hirschmann afgeschermde antennepluggen gebruikt gaat dit niet gelijkertijd voor de antenne-in- en -uitgang. Deze zitten te dicht bij elkaar
- Apparaat uit verpakking kostte 20 min updaten op vaste LAN-verbinding
- Als ik op mijn apparaat de uitgang doorlus naar de TV of Homecenter wordt het ontvangen signaal op de Humax slecht: blokkerig en sommige zenders geen ontvangst. Kortom het doorlussen van het antennesignaal is technisch niet gescheiden. Uitgang dus niet benut (ging ook niet met de plug, zie eerder in de review)
- Wat wel tegen valt is dat het uitgangssignaal via HDMI in het wit vast loopt (clipt). Duidelijk verschil met als ik omschakel naar mijn tv-tuner. Hierdoor zien heldere en witte partijen er uit of er geen contrast in zit.

TelevisieFanaat 14-10-2017

Goedendag .

Bij mijn Humax 5200C heb ik met enige regelmaat dat het beeld plotseling op zwart springt en een paar seconde later weer op gewoon beeld .
Dit schijnt iets met de software te maken te hebben in de 5200C .

Heeft de 5400C ook dit verschijnsel of is dit inmiddels opgelost in dit nieuwe model ?

M.V.G. : wil peters .

Hansje 06-11-2017

zelfde probleem bij de 5400C helaas

AvdHF64 28-11-2015
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Gekocht ter vervanging van 5 jaar oude 5050c. (Tuner kreeg problemen.)
Instaleren nog geen 5 minuten inclusief stekkers aansluiten.
Favorieten indelen, fluitje van een cent.
Nu kunnen we de opnamens overal via tcp/ip kijken dankzij de dlna-server. (Bij meeste mensen zal dit niet verder gaan dan hun huis/tuin.)
De oude 5050c vond ik qua vormgeving mooier. Maar een grote ronde knop, die je nooit gebruikt, in het midden is 'moderner'. Ik heb liever geen, grote, knoppen en het display in het midden...
Als je van een ander merk overstapt zal alles wat langer duren omdat de humax erg logisch en simpel is. Na 1 week snap je niet meer waarom je vorige merk het zo ingewikkeld had gemaakt. ;-)

fjhhofstede 15-11-2015
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Prima apparaat, hiervoor een Samsung 7140B gehad, deze gaf veel problemen.
Pluspunten: goede beeldkwaliteit, makkelijk te bedienen.
Minpunt: Minder makkelijk als je door verschillende favorieten lijsten wilt bladeren.

Turfvaarder 26-09-2015
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

1 a 3 x per week moet ik de Humaz iHDR-5400C met de aan/uit schakelaar even uit en daarna weer aan zetten omdat het apparaat dan zoooo enorm traag wordt. Overschakeling naar een ander programma duurt enorm lang.Regelmatig reageert het apparaat niet op de bediening.Regelmatig start het apparaat niet op. Zodra je echter even een harde reset geeft (schakelaar weer uit en daarna aan) dan werkt het apparaat weer prima. Volgens de winkelier is dit bij alle apparaten zo. Zijn advies:Je moet het apparaat na gebruik UIT zetten en als je deze weer wilt gebruiken moet het apparaat uiteraard weer worden aangezet. Een lastig apparaat.
Volgens mij moet het apparaat toch kunnen werken zonder die gebruiksaanwijzing!!

AvdHF64 27-09-2015

Dit is zeker niet normaal. Heb je al geprobeerd het apparaat te updaten? (Opstart in eco stand duurt zo'n 20 seconden.)
Helpt dit niet neem dan even contact op met humax importeur. Hebben ons ook perfect geholpen zelfs toen het apparaat 2 jaar oud was.

Turfvaarder 07-10-2015

Hallo Willem-A
Bedankt voor uw tip. Ik heb een Humax dongle besteld en zal dan proberen hoe het opslaan van bestanden vanaf de Humax 5400 naar de PC gaat verlopen. Als dit niet zo soepel gaat probeer ik het met de UTP kabel en de FTP
Nogmaals bedankt
De Turfvaarder

Willem-A 27-09-2015

PS: overigens had je wellicht beter het issue kunnen aankaarten bij de vragen. Naar mijn idee is dit n.l. ook een vraag, ofwel het voorleggen van een probleem, en geen review.

Dat je een 1 geeft voor duurzaamheid is natuurlijk je eigen keuze, maar waarom niet eerst je probleem voorleggen aan mensen die je verder kunnen helpen? Als een winkelier je zo'n 'advies' geeft, ga je toch even elders kijken of iemand je probleem kan oplossen? En anders is er altijd nog Humax waar je terecht kan.

Mvg. Willem (zelf bijna Humax ;-)

Willem-A 01-10-2015

En wat zou het nu toch leuk zijn als de heer of mevr. Turfvaarder even reageert. Tenslotte maken we toch werk van onze reacties en als het alleen een melding betreft, kunnen veel mensen die deze decoder of de 5200 in huis hebben, dit verhaal al snel ontkrachten.

Turfvaarder 02-10-2015

Hallo Willem-A
Nog bedankt voor uw uitgebreidereactie, heel fijn dat je de moeite hebt genomen om te reageren.
Ik heb het 'uitgebreid terugstellen' uitgevoerd en heb tot op dit moment nog geen problemen ondervonden. Hopelijk blijft dit zo en komt het probleem niet meer terug. Dat ik nog niet had gereageerd had te maken met het feit dat ik eerst uw oplossing wilde uitproberen en het resultaat wilde afwachten.
Nogmaals bedankt voor uw deskundige oplossing van het probleem

Willem-A 02-10-2015

Dag Turfvaarder,

het komt nogal eens voor dat men niets meer laat weten en daarom dus mijn eerdere vraag. Was dus absoluut niet verkeerd bedoeld.

Maar uiteraard ben ik blij dat het tot zover goed gaat. Hopelijk blijft dat ook zo, maar zou er echt iets mis zijn met het apparaat, kun je natuurlik altijd terug vallen op de garantie.

Maar zoals het nu gaat, lijkt dat niet het geval, wnt dan is het vaak niet door jezelf op te lossen.

Ik raad je echter aan de manier die ik heb genoemd even te kopieren of op te slaan, want het kan zomaar eens voorkomen dat je dat nog eens nodig hebt.

Terug stellen is sowieso iets dat soms gedaan moet worden om bepaalde issues (software) op te lossen.

Tevens is het raadzaam, opnames die je wilt bewaren z.s.m. veilig te stellen en op een ander medium te plaatsen. Dat kan door een exterene schijf aan te sluiten, maar beter, en veel vaker gebruikt is de decoder op te nemen in je netwerk. Je kan dan ook beperkt bestanden uitwisselen. Ik zeg met nadruk, beperkt, want de Humax is geen echte mediaspeler.

Veel kijkplezier gewenst! Is er iets, laat het dan even weten bij de vragen op dit onderwerp a.u.b.

Turfvaarder 03-10-2015

Hallo Willem-A
Nogmaals bedankt voor uw extra reactie.
Inderdaad, het probleem heeft zich nog steeds niet weer voorgedaan nadat ik uw oplossing heb uitgevoerd. Ik heb zeer zeker nog enkele bestanden die ik graag wilde bewaren, maar ik heb ook volgens uw oplossing de schijf geformatteerd. Ik zal proberen de Humax in het netwerk op te nemen, zodat ik toekomstige bestanden die ik bewaren wil, naar mijn PC te kopieren. Ik weet niet of mij dat lukt, maar dat zien we dan wel weer. Nogmaals bedankt voor uw reactie.
Mvg : Turfvaarder

Willem-A 27-09-2015

Dag,

In beginsel kan ik je zeggen, dat wat die winkelier zegt, echt flauwekul is. Hoe komt ie hierbij? Ik heb zelf de 5400 al 2 jaar en herken dit zeker niet. Bovendien zie ik er hier en elders, waar er toch veel is geplaatst, ook helemaal niets over.

Het is helemaal niet goed om de decoder na gebruik helemaal uit te schakelen en ook niet de bedoeling. Het kan vaak ook niet eens, daar deze dan ook geplande opnames niet zal opnemen. Ik begrijp ook niet dat iemand tegen je zegt dat het bij alle apparaten zo is, want de 5200 is technisch helemaal identiek, en ook daarbij gebeurt dit maar heel weinig. Ik zou ook kromme tenen krijgen als een winkelier zoiets tegen me zou zeggen. Dan ben je als verkoper slecht op de hoogte.

Het is zeker geen lastig apparaat, maar het kan natuurlijk altijd voorkomen dat iets niet werkt zoals het zou moeten. Ik kom ook best weleens wat tegen en zie natuurlijk ook issues langskomen, maar veelal zijn die prima op te lossen. Is dat het niet, dan ga je gewoon terug met het apparaat en Humax kennende, wordt daar absoluut niet moeilijk over gedaan. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar je wilt niet weten hoeveel Humax decoders er in gebruik zijn, en doorgaans zijn het uitstekende apparaten.

Overigens is het uitschakelen geen echte reset, want daarmee blijven eventuele software issues doorgaans gewoon aanwezig en is de 'oplossing' vaak tijdelijk. In bepaalde gevallen kan het helpen, maar bij problemen die zich herhalen is het veel raadzamer de decoder terug te stellen naar de fabriekstand en opnieuw te installeren. Dat verhelpt n.l. wel de software problemen en als je het vakje om te formatteren niet aanvinkt, blijven opnames daarbij bewaard.

Soms kan een fout wat hardnekkiger zijn en destijds heb ik daarom wat opties uitgeprobeerd en één daarvan is het 'uitgbreide terug stellen'.

Werkt het terug stellen naar de fabriekstand en het opnieuw installeren niet, doe het dan eens zo:

-Haal eerst de spanning geheel van het apparaat.
-Haal alle kabels los, behalve de optische.
-Sluit na zo'n 20 minuten de kabels weer aan.
-Schakel de spanning weer in, en en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld en deze is opgestart, terug naar de fabriekstand. De schijf dient hierbij eigenlijk ook geformatteerd te worden, dus het is raadzaam van
te voren even de opnames, welke je wilt bewaren, veilig te stellen. Bij het terug stellen kun je dan het vakje "formatteren" aanvinken. Alles gebeurt dan in een handeling. Wil,je dat niet, sla het formatteren dan over.
-Installeer de decoder opnieuw met de juiste gegevens en haal deze van de energiespaarstand (aanbevolen*). (*Humax denkt hier trouwens iets anders over dan ik ;-)
-Controleer of er een update mogelijk is (is de optie grijs en niet aanklikbaar, dan heb je de laatste versie, maar de 5400 zal eigenlijk zelf een melding achterlaten als er een nieuwe versie aanwezig is).
-Ga nu een zender bekijken en neem een andere zender op en lees dan de waarden uit van BEIDE tuners. Doe dit even bij wat verschillende zenders.
Het gaat om de sterkte, kwaliteit en BER. Plaats die waarden hier eens.

Note:

-Plaats de decoder niet op of vlakbij een receiver of versterker of een ander apparaat met een forse voeding. Denk er ook aan dat de decoder niet te dicht bij een subwoofer o.i.d wordt geplaatst. Controleer ook of er nog
andere apparaten (draadloze apparatuur) zijn die de werking nadelig kunnen beinvloeden. Als je een dongel gebruikt, verwijder die dan eens even. Zorg tevens dat de dongel, indien in gebruik, niet tussen allerlei kanbels is geplaatst. Zet daar een stukje kabel aan als dit wel het geval is.

Werkt dit alles, na eventueel een keer herhalen niet, neem dan gewoon even contact op met Humax, want om nou maar uit te gaan van het feit dat elke decoder dit heeft is echt nonsens.

Willem-A 05-10-2015

Dag,

graag gedaan. Je zou eventueel bij de Humax 5200 kunnen kijken voor info over het opnemen van de decoder in je netwerk en het werken met Filezilla. De 5200 is n.l. technisch gelijk aan de 5400, maar heeft een kleinere harde schijf.

Vragen over de 5400 kunnen uiteraard het best gewoon in deze rubriek worden gesteld onder 'vragen' daar er anders verschillende onderwerpen door elkaar gaan lopen.

Maar daar is al vaak besproken hoe je de decoder kan opnemen in je netwerk en als het mogelijk is, wil ik je wel meegeven dat het liefst bekabeld te doen. Dat blijft de beste optie, maar een dongel (Humax) is evt. ook mogelijk.

0xyg3n 17-05-2015
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Na mijn verhuizing naar Ziggo gebied heb besloten om een Humax 5400 te kopen. Ik had op verschillende fora en hier bij kieskeurig gelezen dat het zeer goede recensies kreeg. Ik naar de winkel en werd daar goed geholpen door een verkoper die ook een vurig pleidooi hield over de werking en gebruik gemak. Hierdoor werd de lat wel erg hoog gelegd, maar nu na een paar mand ben ik het met iedereen eens en helemaal tevreden. Aansluiten was gemakkelijk en met de aanwezige handleiding makkelijk te doen. Ik heb toch al bedraad netwerk bij mijn TV liggen dus hem daar ook op aangesloten. Opnemen van TV programma's gaat vanuit de gids en hoefde geen uitleg. Ik had in de winkel al begrepen dat ik tegelijkertijd 2 programma’s kan opnemen (en ondertussen ook nog iets wat is opgenomen kan terugkijken. Ik heb er wel voor gekozen dat elk programma wat ik opneem 5 min eerder en 20 langer wordt opgenomen wat in dit land nog wel eens nodig is :) er zitten hele handige herhaal opties in het opname menu. De programma gids heeft voor de komende 2 dagen alle informatie beschikbaar daarna mis je op sommige kanalen dingen — na een gesprek met de helpdesk bleek dat aan aan de aanbieders te liggen. Het gebruik van de Humax spreekt voor zich, persoonlijk vind ik het intuïtief en duidelijk in gebruik. Ik kwam er achter dat het apparaat een hele handige functie had waar ik een beetje overheen had gelezen; het skippen in een opname... in het menu kun je instellen hoever je vooruit en achteruit wilt springen. Ik heb gekozen voor 1minuut vooruit en 15seconden terug (ideaal voor het skippen van reclame) Ik heb 2 weken geleden er een Humax 5300 bij gekocht (zonder ingebouwde HDD) en aangesloten in de slaapkamer en we kunnen nu ook de opnames bekijken van de Humax beneden (moeten dan wel het apparaat aan laten staan) kijken. In beide apparaten zit een portaal (rode knop) waar je films en series kan bestellen (zoals bij een Horizon Box).

Willem-A 18-05-2015

Hallo,

de programmagids gaat inderdaad maar enkele dagen vooruit, maar dat ligt inderdaad aan de zenders. Niet allemaal gaan ze trouwens maar 2 dagen vooruit, maar dat is iets wat je vanzelf opmerkt.

Wil je echter verder in de tijd opnemen, ga dan naar de Guide en druk op de gele toets. Je ziet dan een timer planning waarin je opnames kan plaatsen.

Overigens zijn er meer mnanieren om op te nemen. Dat kan b.v. ook via Guide en de groene toets. Als je dit uittest wijst ook dit zichzelf.

Wil je een programma opnemen dat al loopt, dan kun je de (direct) opname toets gebruiken. Keek je dat programma al en wil je het achteraf gezien nog helemaal opnemen: even terug gaan in time shift en op de opname toets drukken. Het programma gaat dan in real time verder, maar het eerste deel van het programma wordt dan van de time shift buffer op de harde schijf (deel bedoeld voor opnames) geplaatst.

Door de decoder op te nemen in je netwerk kun je opnames overzetten op de PC en bestanden uitwisselen en gebruik maken van ITV/VOD (niet alle diensten gratis).

Door veel experimenteren kom je er vast nog wel achter dat er veel meer mogelijk is.

Fam Flikweert 05-02-2014
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Wij zijn sinds een aantal weken overgestapt van analoge televisie naar digitale televisie. Hiervoor hebben wij de Humax IHDR-5400C aangeschaft met een smartcard van Delta.

Het is een enorm verschil, in alle opzichten, beeldkwaliteit, geluidskwaliteit en functies. De Humax is een zeer uitgebreid apparaat, wat naar onze mening makkelijk te bedienen is. Het opnemen, pauzeren, instellingen enz zijn gemakkelijk via de afstandsbediening te wijzigen. Voor ons een enorme vooruitgang.

Ik zou dit apparaat zeker aanbevelen, wij hebben voor dat wij de Humax hebben aangeschaft, veel op internet gezocht naar reviews waaruit deze Humax zeer goed uit de bus kwam.

maryijn27 14-02-2015

Bram,

Kun je hier ook die interactieve tv van delta ontvangen kanaal 12?
Of moet je dan die fox kopen?

Groeten martijn

Spider124 29-01-2014
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Inmiddels mijn tweede humax gehad van Ziggo. Blijf problemen houden met het beeld. Regelmatig kortdurend blokjes in beeld.
Ziggo monteurs inmiddels al een keer of 10 geweest Goede service dus van Ziggo.
Tijdelijk oude cisco gekregen deze gaf dit probleem niet. dit vind ik echter een oerlelijk apparaat.

Willem-A 01-02-2014

Dag,

De ene decoder is gevoeliger dan de ander, maar heb je al eens hier, of vooral bij de 5050, die technisch gelijk is aan de 5400 gekeken voor een eventueel oplossing van het probleem? Vaak is het n.l. zeer goed door jezelf op te lossen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dat een monteur 10 keer langskomt voor een dergelijk probleem, maar zo wel, had het m.i. wel opgelost moeten zijn. Ik vind het jammer dat men vaak niet eerst even de problemen voorlegt op de site, want vaak kunnen mensen heel goed worden geholpen met de aangedragen opties.

Hammie1950 27-09-2013
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Nog even een reactie op mijn vorige review.De klacht over het trage bedienen van TV-Gids etc is nu goed,heb een ander apparaat gehad.dus dit is gewoon goed.Verders blijf ik bij mijn standpunten.Het media-overzicht is zeer verwarrend,gooit alles door elkaar,geen overzicht meer in wat je allemaal hebt opgenomen,5 titels max,dit is 8 bij 5050 en netjes op datum zodat je met een paar pijltjes naar rechts alles hebt doorgelopen.Waarom niet in 't menu de optie voor classic menu zoals nog steeds bij windows 't geval is ivm configuratie-scherm.Verders vind ik de optie om time-shift uit te kunnen zetten ook een groot pluspunt,stond maar op te nemen,maar gebruikte het NOOIT,op de record duwen is voor mij meer dan genoeg.Voor diegene die wel time-shift gebruiken is er nu de mogelijkheid 't programma wat je met time-shift bekijkt alsnog op te nemen,dit kon niet bij de 5050.Al me al toch een heel goed apparaat,en helemaal als ooit 't vertrouwde media-menu terug komt.
Gebr.Aanw. 5400c: https://static.ziggo.nl/images/Gebruiksaanwijzing%20HUMAX%20IHDR5400c_tcm14-35468.pdf
en enige uitleg van 5200C, broertje van de 5400C met dezelfde menus.als de 5400C.

Degelijkheid ook nav de 5050.

Hammie1950 10-09-2013
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Nu een paar weken in bezit en de kans gehad om deze te vergelijken met de 5050 waar ik altijd zeer tevreden over ben geweest en 6x een 10 zou geven.Wat de 5400 betreft ben ik nogal teleurgesteld.De layout,software,menu enz zijn zeer traag en verwarrend,hij geeft aan een bestand te wissen maar dan staat hij nog in de hoofdmap,dus moet je hem nogmaals wissen.Vraagt ook veel te vaak om een bevestiging bijv.in guide op de record knop drukken is toch duidelijk dat je dit wilt opnemen,maar toch wil hij een bevestiging.Je moet ook eerst op stop drukken voor je een bestand kan verwijderen.Dit alles is veel simpeler en vriendelijker bij de 5050,ook vind ik overzicht van media te bekrompen was ook beter bij 5050 en krijg in eerste instantie ook geen afbeelding in de bladwijzer pas na 1x afspelen,zie ook niet gelijk welke herinnering erbij hoort in timer,moet dan eerst weer op ok drukken voor aanpas-scherm.Vooruit springen in guide duurt ook veel te lang,ook met > en >>,onthoud ook niet bij schakelen tussen timer en tabel waar je gebleven was in tabel,schiet weer terug naar nu en moet je weer opnieuw beginnen met dat trage zoeken,de 5050 onthoud dit.Het is wel duidelijk dat ik lang niet zo tevreden ben met de 5400,enigste pluspunt is voor mij de 1TB schijf,maar had in feite beter 2 5050=ers kunnen kopen ondanks de kleinere schijven ,dat had mij een hoop ergernis gescheeld.Ik weet wel dat dit allemaal niet zo erg is maar 't was veel beter,waarom niet gewoon zo laten?Ideaal dus een 5400 met de software van de 5050.Had iets meer verwacht van deze Humax ondanks dat 't verder natuurlijk een zeer goed app. is.
Misschien komt er nog wel een update.Iemand nog 'n idee hoor ik 't graag.

Willem-A 13-10-2013

PS: Net ontdekt dat je een dag vooruit kan springen in de EPG door op de pijltoets vooruit te drukken (toets boven de blauwe knop).

Mvg. Willem

jafrako 29-09-2013

Timeshift neemt een zender op vanaf het moment van inschakelen van die zender maar die opname wordt niet bewaard. Is weg als je naar een andere zender gaat. Echter ga je met timeshift terug naar het begin dan kan je hem alsnog definitief vastleggen. Ik noem het gewoon opnemen met terugwerkende kracht. Dat de 5050 dat niet zou kunnen is onjuist. Aanvankelijk niet maar wel na een substantiële update ca een halfjaar na introductie van het apparaat. Ik maak er dan ook al jaren intensief gebruik van.

Willem-A 30-09-2013

Inderdaad beschikt de 5050 ook over timeshift, al is deze wel wat later actief geworden op de decoder. Je moet dat simpelweg zien als een buffer voor de zender die op dat moment wordt bekeken. Wordt er overgeschakeld, is de buffer bij voorgaande zender weg en start deze bij de ingeschakelde zender. Zoedoende kun je dus eventueel terug naar het begin van een al bekeken programma, of dat alsnog vanaf het begin opnemen. Je kan echter niet meer dan Max. 2 uur terug. Volgens mij kan de timeshift functie overigens niet worden uitgezet, maar goed, in principoe draait een schijf altijd mee, anders zou je geen gebruik kunnen maken van live pauzeren etc. Dat is helaas ook de reden van het feit dat harde schijven in de apparaten niet zo heel erg lang meegaan en het doorgaans na 3 jaar voor gezien houden.

Willem-A 03-10-2013

PS: ik maak overigens wel vaak gebruik van de time-shift functie, die ik absoluut zou missen als ik die uit zet. Zo zie je maar weer: zoveel mensen, zoveel meningen.

Hammie1950 27-10-2013

Volgende probleem dient zich aan,wintertijd automatisch ingesteld,maar nu staan er 32 timer planningen een uur te vroeg.
Stond studio sport vorige week nog op 19.00-20.00 nu dus op
18.00-19.00 uur,en zo alle timers moet ze dus allemaal 1 uur
vooruit zetten,nee ben dus nog steeds niet zo HAPPY met dit apparaat.

Hammie

Willem-A 03-10-2013

"Verders vind ik 't ook een nadeel dat de 5400 timer-planning en herinnering nu door elkaar zet,dit was ook in een apart window bij de 5050.Vind ook 't display te zwak en de info-screens sluiten niet goed op elkaar aan,krijg steeds weer een heel stuk van de vorige pagina te lezen,terwijl 't waarschuwing windowtje veel te kort in beeld is(dit bv bij 2 aaneengesloten opnames 1 a 2 sec)".

Hier kan ik me wel in vinden. Dat is mij ook opgevallen en ook ik vind dit een nadeel, dat ik dan ook wil gaan bespreken met Humax. Inderdaad, tegen de 5050 afgezet, zijn sommige opties iets minder gebruiksvriendelijk, maar dat is naar mijn idee ook wel een kwestie van gewenning, al is het inderdaad erg lastig dat de info screens niet op elkaar volgen. Dat was n.l. bij de Fox al wel zo. Ik ken veel van de decoders, en zie dus ook de verschillen en sommige zijn dan inderdaad ook voor verbetering vatbaar, maar goed, daar kan de importeur, buiten het uitgeven van nieuwe updates, ook weinig mee, daar het uiteindelijk de fabrikant is die de veranderingen doorvoert. Persoonlijk vind ik het b.v. ook jammer dat de tekst die bovenaan de EPG pagina is geplaatst, wordt gedimd. Dit mag van mij wat net zo helder zijn als de andere teksten.

Ik ga nog wat punten na en zal dan eens gaan overleggen, al zal niet alles te veranderen zijn. Persoonlijk ben ik verder zeer tevreden. Geniet elke dag van het apparaat.

Hammie1950 03-10-2013

De Time-Shift- Rec.is wel degelijk uit te zetten.
Menu>inst.>voork>opname>Time S Rec.>aan/uit.Dan hoeft de schijf tenminste niet meer constant mee te draaien zo gauw als je het apparaat aan zet,wat in mijn ogen toch ook extra energie moet kosten,en zal hij zeer zeker langer meegaan dan 3 jaar.Snap ook niet goed wanneer ik dat zou moeten gebruiken terwijl ik heel goed weet wat het doet en kan.Als ik bezoek krijg of een telefoontje kan ik ook op record duwen is in principe 't zelfde,kan dan na erna ook weer verder met kijken.In principe is eerst op record duwen voor je naar iets wil kijken,'t zelde als Time-Shift,kan dan ook tussendoor ook gerust even een andere zender bekijken,zoniet bij time-shift.Bij mij staat hij uit en blijft hij uit.Verders vind ik 't ook een nadeel dat de 5400 timer-planning en herinnering nu door elkaar zet,dit was ook in een apart window bij de 5050.Vind ook 't display te zwak en de info-screens sluiten niet goed op elkaar aan,krijg steeds weer een heel stuk van de vorige pagina te lezen,terwijl 't waarschuwing windowtje veel te kort in beeld is(dit bv bij 2 aaneengesloten opnames 1 a 2 sec)Mocht ik nog plusjes of minnetjes vinden zal ik hierover zeker nog berichten.Wil hiermee helemaal niet beweren dat dit een slecht apparaat is integendeel zelfs,maar tegenover de 5050 vind ik 't een tegenvaller,ook al omdat ik ook de 5050 in gebruik heb en zo heel goed een vergelijking kan maken en dit is maar een mening.Het zou beter moeten worden,toch?

Willem-A 04-11-2013

Hammie,

Dat is inderdaad een issue dat moet worden aangepakt. Eenmalige planningen lopen doorgaans wel mee, en dus kloppen de tijden daarvan wel bij de overgang van zomer naar wintertijd of andersom, maar planningen voor langere tijd, ofwel herhalingen, bij b.v. het opnemen van en serie geven inderdaad nog wel eens wat problemen. Dat is al genoemd bij de 5200. Zal eens vragen of men daarvoor een software update kan uitrollen. Ik ondervind er zelf weinig hinder van, maar plan sowieso niet zoveel vooruit en series worden per week geprogrammeerd via meestal de EPG/Guide. Maar als ik je berichten zo lees, zou ik je bijna aanraden het apparaat terug te brengen naar de dealer, want je bent er duidelijk niet echt gelukkig mee. Ik denk daar dan weer heel anders over en geniet elke dag van het apparaat, maar er zijn inderdaad wat punten die aandacht behoeven. Desondanks ben ik zeer tevreden.

Willem-A 11-09-2013

Ik kan me niet helemaal vinden in je review, maar goed, meningen zijn persoonlijk. Hier loopt alles n.l. zeer vlot, al heb ik ook wel een keer gehad dat de decoder een bestand kennelijk niet had gewist. De bevestigingen vind ik geen probleem en eigenlijk ook wel prettig, daar je niet meteen iets kwijt bent wat je wellicht niet kwijt wilde. Ook voor het opnemen van een programma, vind ik het niet erg als nogmaals om een bevestiging wordt gevraagd. Voorts merk ik weinig tot niets van veel punten die je noemt. Het gaat juist allemaal erg snel en persoonlijk vind ik nagenoeg alles erg overzichtelijk. Maar naast de 5050 is het uiteraard wel weer even wennen. Ik heb de 5200 hier ook gehad en die was eigenlijk gelijk aan deze, dus ik wist wat ik kon verwachten en wellicht ligt het dan iets anders als bij jou. Ik ben er in ieder geval zeer content mee.

mvg. Willem.

Hans 09-08-2013
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Ik ben al ruim 4 jaar een heel tevreden gebruiker van de Humax iHDR-5050C en afgezien van een enkel probleempje dat maar een paar keer is voorgekomen en dat ik altijd kon oplossen door het toestel uit en weer aan te schakelen met de On/Off switch aan de achterzijde (volledig groen beeld na toestel aanzetten) heb ik nu toch maar de Humax iHDR-5400 aangeschaft vanwege een vier maal grotere Harddisk (1 Terra byte I.p.v. 250 Giga byte op de 5050C) en de mogelijkheid van interactieve TV (TV Portal van ZIGGO).

Het aansluiten en de installatie is heel eenvoudig met het bijgeleverde ZIGGO startpakket voor de Humax ontvanger en de 78 bladzijden Gebruikershandleiding.

Na selectie op mijn Loewe Connect ID 40DR Televisie had ik meteen weer de oude vertrouwde prima beeld en geluid (die ik ook kan laten klinken via mijn Yamaha Receiver RX-V573) kwaliteit terug die ik gewend ben.

Ook het opnemen en afspelen van Televisies is als vanouds heel makkelijk en comfortabel, waarbij opvalt dat alles aan dit toestel wat moderner en gelikter oogt (Menu en scherm layouts).

Tot slot vind ik de buitenkant er ook op vooruit gegaan (modernere vormgeving)en de verlichte standby toets (zeer smalle verlichte rode cirkel in standby en blauw in aan stand) spreekt me ook aan.

Heb het toestel pas een paar dagen in mijn bezit maar durf er best vanuit te gaan, gezien de ervaringen met de 5050C, dat ik weer vele jaren plezier aan dit toestel kan gaan beleven!

Willem-A 13-08-2013

Dag Hans,

je schrijft: "Wat ik wel jammer vind t.o.v. De 5050C is dat als een geplande Timeropname start deze meteen uit de Timer-planning verdwijnt zodat je de gestarte opname niet meer kunt verlengen als je in de gaten krijgt dat het programma erg gaat uitlopen".

Dat kun je deels ondervangen door b.v. op te nemen via Guide en dan het opeenvolgende programma ook op te nemen. Athans, zo doe ik dat in zeldzame gevallen, zeker op bepaalde zenders die het niet zo nauw nemen met de tijden... Ook kun je uiteraard de eindtijd extra verlengen, maar dat dient dan wel van te voren te geschieden.

Volgens mij is een timer opname wel te stoppen, maar dan met de stop toets. Probeer dat eens uit.

Ik weet niet wat je verder wilde vragen, maar plaats nooit je email adres op een site. Je kan dan beter even contact zoeken met Kieskeurig en daar aangeven dat je met iemand in contact wil komen. Ik heb het mail adres nu, en raad je aan even te vragen of men dit van de site haalt.

Willem-A 20-08-2013

Dag Hans,

Graag gedaan. Ik probeer graag dingen uit en dan kom je soms leuke opties tegen. Soms komt er wat rook uit, maar dan had het maar geen decoder moeten worden. ;-)

Maar ik kreeg het op een gegeven moment ook voor elkaar om het in het media menu zelf klaar te spelen, en op e.o.a. manier wilde dat later niet meer lukken. Maar goed, ik vind dit eigenlijk net zo gemakkelijk, want je doet dit heel snel.

Hans 14-08-2013

Hallo Willem,
Opnieuw bedankt voor je aanvullende tips en je hebt gelijk, ik heb Kieskeurig gebeld en ze verwijderen mijn adres.
Wat de vraag betreft, ik heb 3 oudere Sony en 2 Philips apparaten staan die niet meer gebruikt worden en ik dacht dat jij als techneut daar misschien nog wat aan hebt (onderdelen!) of anders iemand die je kent,die ze dan gratis bij mij thuis kan komen ophalen.Mocht je geinteresseerd zijn, je hebt mijn adres!

Willem-A 13-08-2013

PS: als het trouwens een vraag betreft over een ander apparaat mag dat er wel even tussendoor, of je plaatst het even in de juiste rubriek. Als je dan aangeeft war het staat kan ik daar altijd even kijen.

Willem-A 12-08-2013

Beste Hans,

Even een paar tips:

Haal bij "energiebeheer" de decoder eens van de enrgiespaarstand. Updates voor de EPG verlopen dan onzichtbaar, de decoder start sneller op en de tijd wordt aangegeven in de stand-by stand. Bovendien is de gids sneller en ontstaat er wat minder kans op issues.

De 5400 heeft tevens een nieuwe optie t.o.v. de 5050: de decoder zal n.l. als er 3 uur geen handeling is verricht met de afst.bed. uitschakelen. Ook dit kun je bij energiebeheer uitschakelen.

Hans 13-08-2013

Bedankt voor je tips.
Wat ik wel jammer vind t.o.v. De 5050C is dat als een geplande Timeropname start deze meteen uit de Timer-planning verdwijnt zodat je de gestarte opname niet meer kunt verlengen als je in de gaten krijgt dat het programma erg gaat uitlopen en wat ik ook jammer vind is dat een Timeropname die bezig is niet gestopt kan worden in het Media - Video Menu,wat bij de 5050C wel mogelijk is.Dit kan namelijk wel eens een uitkomst zijn als er 2 programma's op hetzelfde tijdstip worden opgenomen en je er achter komt dat je een derde programma , dat op hetzelfde tijdstip draait als de andere twee, toch belangrijker vind al een van die twee.Dat hadden ze gewoon zo moeten laten als bij de 5050C.
Maar verder ben ik zoals ik in mijn review al aangaf heel tevreden met deze nieuwste aanwinst.

Verder wilde ik je nog wat vragen wat niet in deze rubriek thuis hoort.
Als je een E-mail adres hebt en dat wel wil kunnen we misschien langs deze weg informatie uitwisselen.

Willem-A 19-08-2013

Dag HansPeter,

Nog even een reactie die voor anderen ook van nut kan zijn. Je schreef eerder: "wat ik ook jammer vind is dat een Timeropname die bezig is niet gestopt kan worden in het Media - Video Menu".

Nu ben ik eens wat aan het uitproberen geweest, maar dit kan wel en nog simpel ook. Ga als volgt te werk als je een opname vervroegd wilt stoppen:

-Druk op de media toets.
-Ga met de pijtoetsen naar het programma waarvan je de opname wilt stoppen.
-Druk op de stop toets op de aftandsbediening en de lopende opname wordt gestopt.
-Je kan daarna de opname wissen etc.

Hans 20-08-2013

Hallo Willem,
Heel fijn dat je dit hebt uitgezocht en dat het toch mogelijk is het nog lopende Timer-Planning programma te stoppen, bedankt!
Had mooi geweest als dit in de Humax Gebruikershandleiding had gestaan op blz. 40

DYNAMIC FOX 06-06-2013

Prima apparaat!
Vergeleken met de Humax iPVR-9200C, ontbreekt er toch een mogelijkheid, n.l. om tijdens het opnemen van een programma, de eindtijd te verlengen! Je kunt namelijk tijdens het opnemen de betreffende eindtijd van het programma niet meer veranderen (je ziet het op te nemen programma niet meer in de programmeermodus tijdens het opnemen).
Indien je in de gaten hebt dat een programma (film of i.d.) flink uitloopt, meer dan waar je rekening mee hebt gehouden tijdens het inbrengen van begin- en eindtijd, dan is dat toch wel een ernstig nadeel als je de eindtijd niet meer kunt aanpassen.
Hopelijk wordt hier rekening mee gehouden en kan dit met een firmware update worden verholpen.
Dynamic Fox

Joop120 29-06-2013

Hij is gelijk aan de 5200 heb ik begrepen.
Dus kan je de eindtijd en begintijd handmatig aanpassen.
Zie ook digitale gebruiksaanwijzing.

Klik op timer planning.
Ik dacht dat je dat bij GUIDE of MEDIA ziet staan.
Daar kan je ook handmatig programmeren.

Willem-A 06-06-2013

Je kan bij deze decoder, net als bij de 5200 de begin en eindtijd al standaard verlengen. En dat is iets dat men dan ook vaak doet.

DYNAMIC FOX 04-07-2013

Uiteraard kun je van tevoren begin en eindtijd aanpassen!
Dat is niets nieuws en het programma doet dit al standaard
met een verlenging vooraf van 3 minuten en de eindtijd standaard met 10 minuten. Maar zoals zovele commerciële zenders (vooral SBS 6), eindigt een film soms wel 20-25 later dan van tevoren aangekondigd.... Probeer dan maar eens tijdens de film de eindtijd te verlengen. Je ziet deze niet eens meer in de programmeermodus! Natuurlijk kun je ook nog een extra opname in programmeren, zodat het laatste stuk van de film nog te zien is. Maar dat is niet altijd mogelijk, zeker niet indien al 2 films of programma's vooraf zijn geprogrammeerd.
Ik blijf erbij, dit zou via een firmware toch wel verholpen kunnen worden? Het apparaat zou toch minstens evenveel moeten kunnen als een van de voorgangers.

MR-JOHN 24-08-2014

Beste Fox,

DYNAMIC FOX 27-08-2014

In antwoord op Mr. John's reactie:
"Als je naar de timer list gaat na dat je een opname hebt gestart, dan kan je de begin en eindtijd aanpassen.
Dit kan in ieder geval wel op mijn 5200 en aangezien de 5400 afgeleid is van de 5200 lijkt mij dit niet uitgesloten."

Wil ik het volgende opmerken.
1) nadat je de opname hebt gestart, kun je vanzelfsprekend de begintijd niet meer aanpassen...
2) een eenmaal gestarte opname is niet meer benaderbaar! Je vindt die opname uiteraard wel terug in de lijst met opnames,
maar daar kun je geen eindtijd meer aanpassen.
Het enige wat men nog zou kunnen doen is om een nieuwe opname te programmeren op dezelfde zender, aansluitend op de eindtijd van de reeds eerder geprogrammeerde opname die reeds loopt. Nogal omslachtig.
3) misschien dat een firmware upgrade de oplossing zou kunnen brengen, maar daar komt het volgende probleem om de hoek kijken: NIET IEDERE KABELPROVIDER GEEFT DE UPDATES DOOR !!
De Rekam in Gouda weigert pertinent de reeds uitgebrachte firmware updates voor zowel de 9200C als de 9400C uit te brengen. Dit nadat de importeur zo vriendelijk was mij die firmware updates aan te kondigen. De reden dat Rekam de firmware updates weigert door te geven is nogal wazig. Zij schermen met: een deel van de update is alleen voor een andere provider bedoeld, maar dit is onjuist. Er zijn wel degelijk firmware updates geweest die betrekking hadden op beide apparaten. Maar het zal ze teveel werk zijn....
DE VRAAG IS: MAG EEN PROVIDER EEN FIRMWARE WEIGEREN DOOR TE GEVEN? Via de kabel is dit toch de enige manier, dus Rekam voorkomt dat een noodzakelijke verbetering aan die apparaten wordt doorgegeven. Terwijl zij notabene de Humax promoten...

MR-JOHN 28-08-2014

EPG is een vloek en een zegen.
Het was met een video recorder al problematisch maar met EPG in het digitale domein is gelukkig wel beter geworden.
Zeker nu je meerdere opnames kan programmeren van het zelfde programma's zonder iets te missen.
Een laatste tip die ik hier wilde achter laten is dat daar de mogelijkheid is om via FTP de recorder te zien in het netwerk en daardoor de opnames te bekijken via VLC player op welke computer,laptop of pad dan ook achter af te bekijken.
Met een FTP manager kan je ze ook downloaden.

John

Willem-A 03-07-2013

Wellicht kun je het niet meer tijdens een opname verlengen zoals bij de 9200, maar dus wel vooraf.

@ Joop,

De 5400 heeft weer een papieren handleiding. Bij mij zat er dan ook geen CD meer bij.

Willem-A 05-07-2013

@ DYNAMIC FOX,

Ik begrijp wat je bedoelt en inderdaad is sit iets dat aandacht behoeft. Daar moet op e.o.a. manier wel wat op te vinden zijn. Er zijn b.v. mediaspelers die op naam werken en hoe groot de uitloop dan ook is, het programma wordt in zijn geheel opgenomen. Nu moet ik bekennen, dat ik persoonlijk vind dat de commerciële zenders er vaak wel een bende van maken qua tijden. Gisteren was er b.v. op RTL7 een film te zien (Tremors 4) die een half uur later begon dan werd aangegeven, en bepaalde programma's lopen al standaard uit en dus zou men die tijden ook gemakkelijk kunnen aanpassen. Want als er zo'n grote uitloop is, loopt het volgende programma ook uit, en als je daarna dan een programma van een andere zender wilde opnemen, mis je daarvan vaak weer een deel. En dat voorkom je dan eigenlijk weer niet...

Eric Fartree 31-05-2013
Geschreven voor: Humax IHD-R5400C

Dit apparaat is een openbaring. Perfect beeld en geluid dit in combinatie met 1 TB harde schijf maakt on demand bijna zinloos!