Humax IHDR-5050C HD PVR

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 204 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Humax IHDR-5050C HD PVR op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

k********@z******* 17-05-2021

Zeerzeker een aanrader

Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Bovengenoemd product al 6 jaar in gebruik tot volle tevredenheid.Wij hadden Wizard op display ,mail naar Humax gestuurd en telefonisch contact met een medewerker die heeft het probleem opgelost via de telefoon samen.
Fantastische service!

bert2004 17-05-2014
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Reuze betrouwbaar apparaat met wat het moet doen.
Sinds enkele maanden heb ik nog beter beeld, omdat de Humax bij eerste installatie op 780p had staan wat ik waarschijnlijk toen niet door had. vanwege de updat van de Humax reageerde de tv niet lekker meer en overwoog een herinstall van de Humax, wat uiteindelijk een goed gevolg bracht.
In het begin heb ik toen gelijk gekozen voor 1080i, wat een beeld, nog beter dan de ingebouwde decoder van de tv zelf.
Enige jammere is dat het apparaat, zelfs de nieuwste heeft het niet wat ik een hele kwalijke zaak vind en dat is het ontbreken van CEC ondersteuning ( onderlinge communicatie van apparatuur met elkaar). Nu moet ik ondanks één afstandsbediening eerst de Humax aanzetten, dan de knop tv indrukken en dan op tv aan drukken om vervolgens het kanaal van de Humax op te zoeken als hij daar niet op staat. Dit maakt een receiver met HDMI ook waardeloos.
Wat is nu mooier dan met CEC ondersteuning de Humax aan te zetten die vervolgens je receiver een signaal geeft om in te schakelen voor een beter geluid en vervolgens geeft de receiver het signaal door aan de tv om aan te gaan. Prachtige oplossing toch.
Of ze willen er niet aan of ze weten niet hoe dit erin te bouwen wat mij sterk lijkt.
Verder een goed apparaat met twee kanalen opnemen en één zender kijken.

Tiny 01 12-10-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Deze recorder gekocht ter vervanging van de videorecorder.
Problemen met de juiste code in te voeren voor de tv te bedienen, blijkt het een 4 cijferige code te moeten zijn i.p.v een 3 cijferige die op mijn meegeleverde cd staan!
Op vakantie gegaan voor 2 weken en de recorder ingesteld bij terugkomst niets op genomen! Foutje gemaakt misschien?
Vorige week weer een aantal dagen weg geweest en de recorder toch weer ingesteld. Van de soap (dagelijks) maar een keer opgenomen, terwijl dat er 3 hadden moeten zijn.
Van de andere programma's die ik ingesteld had niets opgenomen.
Was het zat en heb de videorecorder terug gezet en de humax in een andere ruimte gezet en een fabrieks reset gedaan.
Heb er nu weer de dagelijkse soap in staan en nog wat andere programma's en ga nu controleren of ie nu wel iets doet voor dat ik het ding weer in de huiskamer zet.
Sorry voor de negatieve tekst maar voor mij is het nog steeds een onbetrouwbaar ding terwijl bij mijn zus het ding al een paar jaar probleemloos staat te draaien. Het kan dus wel. Ik heb het gevoel dat ik een apparaat heb gekregen wat door een ander al is terug gebracht naar de winkel (de doos was niet origineel dicht geplakt). Is het niet opgelost dan gaat ie terug naar de winkel.

Tiny 01 17-10-2013

Wel, had de recorder een flink aantal opnames ingesteld en niet meer aan geraakt. Toch heeft hij niet alles op genomen. Een dagelijkse soap ontbreekt gewoon een dag waar die op de zelfde avond wat later wel een ander programma heeft opgenomen. Raar allemaal en zeker helemaal niet goed voor het vertrouwen in het ding. Heb nu de tip van "krijgnouwat" op gevolgd en als dat ook niet helpt dan kan ik hem nog van de energie spaarstand af halen, maar dat moet niet hoeven lijkt me. Als iemand nog een tip heeft die werkt graag anders als dit allemaal niet werkt gaat ie terug naar de winkel. PS ik heb nu wel de laatste update erop staan.

krijgnouwat 13-10-2013

Dat die code een 3-cijferig nummer moet zijn, ja dat is heel raar, dat had ik ook geloof ik.

Voor wat betreft het opnemen als je niet dagelijks een keer de recorder hebt aan gehad, moet je een kijkblokje instellen (is al eerder hier behandeld op het forum):

een vreemd verschijnsel, maar volgens mij moet het apparaat niet langer dan 24 uur achter elkaar ongebruikt zijn. Anders worden geprogrammeerde programma's weleens niet opgenomen.

Een tijdblokje stel je als volgt in:
menu - systeeminstellingen - standby timer:

hier kun je invullen:

ontvanger aan: bijv. 6:55 uur
ontvanger uit: bijv. 7:00 uur
opstartzender: bijv. Ned. 1

Het gaat er dus om, dat de decoder even aan geweest is (hij hoeft niet op te nemen) en wat instellingen heeft kunnen bijwerken.
Succes!

Willem-A 19-10-2013

Dag Tiny,

De 5050 is al wat langer op de markt, dus er staat inderdaad al zeer veel info op de site. Maar ook bij de 5200 is dat het geval. Men heeft toch vaak vragen, al komt het wel regelmatig voor dat eenzelfde vraag wordt gesteld.

Tiny 01 19-10-2013

Hallo Willem:
Bedankt voor je reactie, ik snap nu eigenlijk pas wat je bedoelt. Ik zit te kijken in de "reviews" maar daar zitten geen antwoorden meer bij, krijg nu pas in de gaten dat ik bij "vraag en antwoordt" moet kijken. Had inderdaad al eens mijn probleem voorbij zien komen bij andere mensen bij de reviews maar ik zag nooit geen antwoordt.Ik schrok wel van het aantal bladzijden 83 !! Daar ben ik wel even zoet mee.
Ik ga daar eens in zoeken. Het is overigens een fantastisch apparaat maar dan moet het wel doen waar het voor gemaakt is en dat is voor mij programma's opnemen en dat gebeurt tot nu toe zeker niet altijd.

Willem-A 22-10-2013

Dag Tiny,

Ja er was dus nog een rubriek, met vragen ;-) Daar is inderdaad veel te lezen, dus hopelijk kun je het probleem tackelen, maar ongetwijfeld zul je ook andere handige tips tegenkomen.

Willem-A 13-10-2013

Tiny,

Als de decoder inschakeld voor de updates, valt dit op. Haal bij energeibeheer de decoder eens van de energiespaarstand. De decoder verbruikt dan iets mee, maar updates voor de EPG verlopen dan onopvallend en je krijgt de tijd in het display te zien. Voorts is er doorgaans wat minder kans op software fouten. Daar er dan ook een deel van de elektronica ingeschakeld blijft, is de kans groots aanwezig dat de decoder dan wel alles zal opnemen. Maar lees ook eens wat info door bij d vragen. Het valt mij op dat men dat vaak nalaat en men dus ook handige tips niet heeft gelezen.

De 3 cijferige code kan kloppen. De latere series werken, net als de 5200 met 3 cijfers i.p.v. 4

Maar de 5050 is een zeer veel gebruikt apparaat dat absoluut goed kan werken. Veel mensen zijn er zeer tevreden over. Uiteraard zie je altijd minder tevreden mensen, maar ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van Humax. Gebruik nu zelf de 5400. Pracht apparaat.

Willem-A 18-10-2013

Tiny,

mijn tip was om wat vragen en reacties door te lezen, want er zijn al tal van goede antwoorden op problemen geplaatst. Het is een prima decoder die door veel mensen met plezier wordt gebruikt, al zijn er natuurlijk altijd minder goede ervaringen te lezen. Maar doorgaans wordt de Humax terecht gezien als een uitstekende decoder.

Tiny 01 19-10-2013

Willem:
Klopt er staan al heel veel vragen en antwoorden op.
Een heleboel heb ik er inmiddels al gezien en er komen eigenlijk maar 2 oplossingen uit inderdaad en dat zijn een kijkblokje instellen, dat heb ik nu gedaan en ga dat uitproberen en het apparaat uit de energie spaarstand halen.
Dat ga ik dan nog uit proberen als het kijkblokje niet werkt. Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Mvg Tiny.

Tiny 01 13-10-2013

@krijg nou wat:
Je zegt dat de recorder elke dag even aan moet zijn geweest.
De recorder gaat wel regelmatig aan voor een update,is dat niet genoeg?
Ik ga je raad in ieder geval wel opvolgen en de tip uit proberen.
Dank voor je reactie.
Het is verder een grandioos apparaat als het nu ook gaat doen wat ie moet doen dan is het helemaal geweldig.

AvdHF64 08-09-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

We hebben onze Humax iHRD-5050C vanochtend zijn software laten updaten direct daarna geeft hij op onze Samsung LED TV UE46ES6100 10 seconden beeld en dan een groen scherm zonder geluid.
Volgens Samsung zit er een fout in het HDMI signaal en helpt vervangen van de HDMI kabel niet.
Toch geprobeerd met nieuwe HDMI kabel. Samsung had gelijk het hielp niet.
We hebben nu de oude firmware nodig om het te herstellen. (Advies Samsung) Niet te krijgen via Humax.
Prima apparaat maar UPDATE de software NIET als hij het goed doet.

helmien17 05-08-2013

Update review:
Wij hebben de Humax 5050c vanaf de allereerste uitkomst enkele jaren geleden en nooit problemen mee gehad. ook dat mag wel eens vermeld worden.

1e review, 1-2-2011:
Late reactie op kattekop.
Wij hebben de Humax 5050c direct gekocht toen hij op de markt kwam. Vanaf het begin een superding. Nooit geen problemen mee gehad. Bij timeropnames springt hij echt niet terug naar het standaardprogramma, maar kunnen we rustig verder kijken naar de zender die dan opstaat. Voor deze een Samsung gehad met enkel problemen en na 13 maanden stuk en niet meer te repareren. Gaat deze stuk staat dezelfde dag een zelfde apparaat in huis, dus alleen maar lof

Willem-A 12-08-2013

Dag Hans,

Dank voor je positieve bericht! Heb zelf ook de 5400 en dat is echt een prachtijg apparaat. Zeer snelle opstarttijd en veel opties. En natuurlijk een harde schijf van 1TB. Dus je zult niet snel last hebben van een volgelopen schijf. Weer heel wat anders dan de 5050 daar de 5400 ook interactief is. Veel kijkplezier dus!

MauHe 12-09-2013

Hallo Willem,

Toch wel. Opgenomen programma's voor of achteruit spoelen sneller dan 2x is haast niet mogelijk, je blijft dan je huidige scherm zien maar het springt alle kanten op en er wordt te ver doorgespoeld. Geldt alleen voor Fox HD. Toch nog een of ander bugje in de update blijkbaar.

Hans 11-08-2013

Ik ben ook al 4 jaar zo'n tevreden Humax iHDR-5400C gebruiker (heb destijds een review geplaatst) Het enige probleem waar ik af en toe tegen aan liep was een volledig groen TV scherm na opstart, maar dat kon ik altijd verhelpen met de aan/uit schakelaar aan de achterkant van het toestel wat ook door onze zeer gewaardeerde Willem-A als eerste oplossing wordt aangedragen. Ik lees trouwens altijd met veel plezier Willem's adviezen ,die ik automatisch via E-Mail ontvang, als hij weer eens "noodlijdende" Humax gebruikers te hulp schiet!

Omdat ik toch wel gebruik wil gaan maken van Interactieve Televisie van ZIGGO en de 4x grotere opslagruimte van 1 Terrabyte ben ik sinds een week de gelukkige bezitter van de nieuwe Humax iHDR-5400C en gezien mijn positieve ervaring met de 5050C heb ik deze ook al gereviewed.
Ben benieuwd wat de review historie van dit nieuwe apparaat gaat worden op Kieskeurig!

Nog veel plezier van uw 5050C en wie weet wordt de 5400C ook uw opvolger.
Hartelijke groet aan u en onze onvolprezen Willem,
Hans Tan

Willem-A 09-08-2013

Ik plaats al jaren bij veel decoders en ik zie ook vaak tevreden gezichten, maar het is ook wel een beetje afhankelijk van het feit wat je er allemaal mee doet. Ik zie berichten waarbij men enkel kijkt via de decoder en af en toe wat opneemt, terwijl anderen gebruik maken van echt alle functies (en dan doel ik dus op het Interactieve deel van de andere modellen) en het opnemen van de decoder in je computer netwerk, het delen van bestanden etc. En die mensen zullen wat eerder tegen bepaalde punten aan lopen. En wat ik vaak zie, ook bij andere audio/video, is dat bepaalde punten door de een als en issue, of zelfs groot probleem of tekortkoming worden gezien, terwijl de ander dat helemaal niet herkent. Ook valt me vaak op dat reviews nogal eens meteen na aankoop van een apparaat worden gedaan en deze óf heel positief zijn, óf juist heel negatief, omdat men dan al denkt dat een apparaat bepaalde opties niet aan boord heeft. En in beide gevallen kent men doorgaans het apparaat nog nauwelijks en weet dus helemaal nog niet wat de mogelijkheden allemaal zijn. Je ziet echter nooit een vraag van ze, maar leest wel veel commentaar en dat is jammer, want als je wat punten voorlegt, zie je dat er vaak een oplossing voor is, of dat iets simpelweg wel kan, maar men even dieper moet spitten. Ik denk dan ook wel eens dat bij veel mensen de handleiding na het uitpakken meteen in de prullemand verwijnt.

Ik heb gezegd. haha :-)

Anoniem 05-08-2013

Maar Hermien, natuurlijk mag je dat zeggen. Als je tevreden bent met iets moet je dat zeker laten weten maar ook mensen die minder of niet tevreden zijn moeten dat kunnen doen, toch?

veel plezier met de Humax.

Rob

Anoniem 06-07-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Ik heb deze 5050C al een aantal jaren en op zich bevalt het ding goed. Toch een paar opmerkingen. je zit naar een uitzending te kijken en ineens wil je even "terugspoelen" om te kijken/luisteren of je het wel goed gezien of gehoord hebt en dan blijkt het geluid ineens niet meer synchroon te lopen.

verder komt het wel vaker dan eens voor dat het beeld van de Humax opeens bevriest, zoals dat heet en dat het apparaat opnieuw opstart.

Ook kijk ik wel eens (heel vaak) naar een vooraf opgenomen uitzending en als ik dan om een of andere reden stop en later verder kijk en druk op "verder gaan met afspelen", dan begint de uitzending gewoon opnieuw. Raar maar waar!

daysie 21-04-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

prima app werkt zeer goed
een maar en dat is het opstarten dat duurt even en je ziet dan boot en op de tv humax voor de zender erop komt of is dat in te stellen
verder goed tevreden

Willem-A 22-04-2013

Lees voortaan eerst even de vragen/reacties door, daar dit al vaak is genoemd. Je kan bij de optie "energiebeheer" de decoder van de energiespaarstand halen en op de "gewone" stand-by stand zetten. De decoder start dan sneller op, geeft de tijd weer en updates voor de EPG verlopen on-opvallender.

krijgnouwat 23-04-2013

@ Willem
Dit langzame opstarten is inderdaad al vaker genoemd. Toch zie ik geen verschil in opstarttijd tussen de twee verschillende stand-by standen. Bij beide duurt het 28 seconden. Of ligt dat soms aan mijn apparaat?
Wel is het zo, dat het irritante 'updaten' dat om de haverklap gebeurt, niet meer opvalt in de niet-zuinige stand-by stand. k Weet niet of het veel meer stroom verbruikt?
Gr.
Marrie

Willem-A 09-08-2013

Dag marrie,

Sorry voor de late reactie. Ik krijg wel mail van nieuwe plaatsingen maar niet van reviews etc. terwijl ik dat wel heb aangevinkt. Zal ik dus nog eens doen. Ik heb nu de 5400 en die zie je niet eens opstarten. Als je die inschakelt vanuit stand-by met de energiebesparingsmodus op uit, duurt het een paar seconden en er is beeld. Het wil echter wel eens helpen als je de decoder terug stelt naar de fabriekstand, opnieuw installeert, en dan meteen de energiebesparings modus uit zet. De decoder verbruikt wel wat meer stroom als je dat doet, maar omdat er al een deel van de elektronica werkt, zie je dus het updaten niet meer en de decoder zou sneller moeten opstarten om diezelfde reden. Dat verbruikt dus wat meer, maar in vergelijking met de andere stand, waarbij de decoder steeds even inschakelt om de EPG bij te werken, valt dit alleszins mee.

De andere instelling zorgt dus voor minder verbruik, maar het is heel persoonlijk of je op die paar euro meer of minder let. We moeten nu allemaal stroom gaan besparen en het moet allemaal ook schoon worden opgewekt, hetgeen nu al totaal niet lukt, maar we moeten wel elektrisch gaan rijden, hetgeen straks bergen aan energie kost, dat echt niet allemaal schoon opgewekt gaat worden. En maar praten over het feit dat auto's straks geen uitstoot meer hebben. Nee de auto's niet, maar de centrales wel en dan kan onze decoder er nog wel bij... :-)

Bigmans 14-04-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Hoewel deze Humax een betrekkelijk eenvoudig apparaat is duurt het toch wel een tijdje voordat je alle ditjes en datjes onder de knie hebt.Dat heb ik nu en verder nooit geen problemen met de 5050.
Als ik lees hoeveel problemen er nog steeds zijn met b.v.de 5200 dan zeg ik maar zo,eenvoud is de kenmerk van het ware!
Bigmans

Isabel3 02-10-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Bij een product dat al zo lang op de markt is als deze Humax is het natuurlijk niet meer echt nodig om nog nieuwe reviews achter te laten. Maar misschien is het toch leuk om, misschien ten overvloede, nog te melden dat je met deze Humax ook radio-uitzendingen op kunt nemen.
Verder een heel gebruiksvriendelijk apparaat, je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig want de weg wijst zich vanzelf. Het geluid valt me een klein beetje tegen, maar dat kan ook aan de tv liggen.

Grooveman1 26-06-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Sinds een paar weken de Humax I-5050c in bezit. Tevens mijn eerste decoder.

Ik gebruik hem dagelijks (ook voor het opnemen van films e.d.) en ben tot nu toe weinig nadelen tegengekomen.

De bediening is eenvoudig, de layout is helder en duidelijk en alles werkt snel.

Alleen het opstarten had iets sneller gekund, maar die 20 seconden kun je wel missen op een dag.

Let op: als je interactief tv wilt kijken via Ziggo is het wellicht handiger om de 5100 of 5200 aan te schaffen, daar de 5050 dit niet ondersteund.

Als dat niet je voorkeur heeft, dan is de Humax 5050 een goede koop!

tyros50 26-06-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Zeer goede koop,ben van Samsung 7140 naar Humax overgestapt,en heb er geen spijt van.
Over het geluid kan ik niet oordelen,omdat ik via mijn geluids installatie luister,en dit is natuurlijk beter dan het tv geluid.Maar ik heb het wel even getest,en alles was oké.
Opname kwaliteit is een zeer goede HD kwaliteit,en door de 2 tuners,zijn er voldoende mogelijkheden.
Het is een aanrader,en de beste prijs was bij Wehkamp,
€ 229,-

Pauluzzz69nl 14-03-2013

Hoi Tyros,
Ik heb deze iHDR-5050c nu ook in bezit.
Ik wil hierop graag een geluidsinstalatie aansluiten zodat ik niet via de speakers van mijn tv hoef te luisteren zoals bij jou.
Maar nu vraag ik mij alleen af op welke aansluiting van de Humax kan ik deze instalatie aansluiten ?
En kan ik hierop een soundbar aansluiten ?
Kan ik dit doen met de Cinch-stekkers rood/wit ?
Ik ben zeer tevreden over deze iHDR-Humax qua beeld en gemaksbediening.
Alleen gaat het geluid lichtjes maar goed merkbaar naar de achtergrond na een applaus of reclame of omschakeling van presentator enzovoort.
De HDMI kabel die ik gebruik is echt wel van dure kwaliteit.

Ik hoop nog van je te kunnen horen... of van een andere oplettende lezer die hiervan weet heeft.

Dankje

henk trautmann 20-03-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Uitstekend apparaat, de beeld- en geluidskwaliteit is vele malen meter dan met de apparatuur die Ziggo standaard aflevert, de hd-recorders en decoders.

Echt een verademing en zeer gebruikersvriendelijk.

een aanrader.

roland1968zwolle 22-02-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Perfect apparaat! nooit problemen mee gehad. gebruik ook de ftp functie veel en die werkt perfect. zelf grotere hardeschrijf erin geplaatst (niet voor mensen zonder kennis van zaken)meer info op het ziggo forum.. nu weken opnemen zonder ergens op te lettten. zeker omdat veel in hd word uitgezonden en je vrije ruimte sneller op is. kende dit type ontvanger al van de tijd dat ik sat tv had. altijd goed gewerkt. humax maakt goeie producten is mijn ervaring.

vershar 11-02-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Mooie decoder. Makkelijk aan te sluiten. Beeld kwaliteit super. Gebruiksgemak is top.
Klein puntje: tijd is niet aan te passen, deze staat op zomertijd.

Willem-A 11-02-2012

V.w.b. de tijdsaanduiding: Deze wordt meegezonden en dus automatisch aangepast. Blader even naar pagina 5, Vraag: elly1950 30-10-2011 "hoe zet je de klok een uur terug i.v.m wintertijd".

Daarbij zijn diverse reacties te vinden.

HajoHajo 29-01-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Had een Humax ipvr 9200c, maar deze harde schijf is gecrasht. Nu dus deze gekocht. Enige rare is dat ik het volume maximaal moet zetten. Als ik dat met de tv afstandsbediening doe, dan knalt dat uit de speakers, als ik eerst de tv aanzet.
Weet iemand ook of het mogelijk is, om de tijd in je display te zien, als je naar een programma kijkt?
Verder is het volgens mij een handig apparaat.

Willem-A 29-01-2012

Stel vragen a.u.b. in de daarvoor bestemde rubriek. Daar is laatst ook de vraag over het geluid nog langs gekomen. Pas als het volume van de decoder voluit staat, stuurt deze ong. in gelijke sterkte uit als een andere bron, zoals b.v een CD speler. Soms kan het volume niet worden geregeld. Lees tevens wat info door bij vragen/antwoorden. Daar is zeer veel nuttige info te vinden.

jack43 23-01-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Dit is gewoon een goed apparaat. Doet waarvoor ie aangeschaft is. Opname instellen is kinderspel, beeldkwaliteit perfect. Het enigste nadeel is dat ie een stukkie trager reageert dan mn oude decoder maar daar kon ik dan ook niet mee opnemen;-)

fam. v G 13-01-2012
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Top apparaat. Enige nadeel is dat deze niet geschikt is voor iTV, maar met een Humax 5100 ernaast is dat opgelost.
Beeld is super, geluid na even opnieuw instellen vd vertraging (loopt via versterker) ook helemaal goed.
Een 8 voor gebruikersgemak en vormgeving, omdat het even puzzelen is voor je alle functies uitgevogeld hebt (vooral die functies die ik nooit ga gebruiken ;)) en omdat het idealer was geweest als het een iets kleiner kastje zou zijn.

Erik_ 24-12-2011
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Mijn oude Humax IRC en dvd-recorder vervangen voor deze 5050c. Vooral het opname gedeelte (kijken en een andere zender opnemen is kinderspel en werkt perfect.)

Had alleen toch iets meer verwacht van de beeldkwaliteit. Het standaard beeld (576)vond ik bij mijn oude Humax zelfs een fractie beter. Heb nu ook HD en had eigenlijk wel verwacht een explosie van beeldkwaliteit, maar dat valt toch wel beetje tegen. Sterker nog zie eigenlijk helemaal niet zoveel verschil tussen 576 en 720p of 1080i (of wordt er niet de hele dag HD uitgezonden of ligt het aan mijn oude smartcard (nog uit de Casema tijd) maar strak is het beeld wel.

Willem-A 26-01-2012

Erik,

Dank voor de melding. Fijn te zien dat alles nu naar tevredenheid werkt.

erik_ 21-01-2012

Inmiddels maand in bezit en de kwaliteit van het beeld (na eerder wat teleurstellende melding hierover) is echt geweldig. Vooral 's avonds is het beeld super. Maar vooral het opneem gedeelte is werkelijke fantastisch (zelfs voor mij vrouw kinderspel de bediening :) ) en het beeld verliest nauwelijks in kwaliteit.

Joop120 25-12-2011

Gebruik je wel een HDMI kabel?
Anders zie je zo wie zo geen verschil.

Echt HD zie je allleen als de uitzending ook echt HD is. Dan heb je een super mooi beeld.

Niet alles is echt HD, meeste is upscaled SD en dan is het verschil nihil.

Kijk eens bij een echte HD uitzending.
RTL en SBS zenden beide veel HD uit.
EO ook.
Voetbal is ook in HD.

Willem-A 19-01-2012

Het beeld zou gewoon in orde moeten zijn, maar zoals Joop al aangeeft, moet er wel gebruik gemaakt worden van HDMI. Inderdaad zijn niet alle uitzendingen in HD en de standaard resolutie, die overigens 480 is (SD-resolutie is 720x480) kan door de TV of de decoder worden ge-upscaled. Het is echter raadzaam dit aan de decoder over te laten. Als echter het verschil tussen SD en HD niet al te groot is, geeft dat aan dat de scaler in decoder of TV een hoogwaardige chip is. Maar hoe dan ook zal een echte HD uitzending er beter uitzien.

pell 26 23-12-2011
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Ja heb ik weer, na 2 maanden geeft hij twee beelden door elkaar. Dit blijkt dus vaker voor te komen!!
Ga je naar het hd kaneel national geograhic dan staat het beeld weer goed. De dubbele beelden krijg je als je opstart.
Het opstarten duurt dus erg lang.
Hij moet dus ter reparatie, maar ik wil natuurlijk een nieuwe!!

Willem-A 23-12-2011

Maar waarom dan meteen een 5 voor duurzaamheid?? Je hebt de vraag voorgelegd en wellicht is het met de gegeven tips wel gewoon verholpen. Was het niet raadzaam geweest dat eerst even te proberen, alvorens meteen in een review te schrijven dat het apparaat niet deugd? Niet verkeerd bedoelt, maar hieruit blijkt wel een beetje wat ik eerder schreef, n.l. dat ik nogal eens de indruk heb dat reviews vaak uit een soort frustratie worden geplaatst. Desondanks hoop ik uiteraard dat het goed gaat komen.

Gr. Willem.

exis 01-02-2012

Geachte, dit had ik dus ook!! samen met groen beeld en blokjes bij zogenaamd warm weer???!!
Heb een nwe geeist maar dit ging dus 3x !!!ter reparatie op een nwe produkt!! Belachelijk dat dit in Ned. zo moet....zucht nu een nwe. en voor als nog geen manko`s....

gr. Alex

Daanman 08-12-2011
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Wil hem gebruiken als alleen HDD recorder niet als decoder. Dit werkt prima zeker omdat er 2 ontvangers in zitten kan je 2 programma's tegelijk opnemen. Groot nadeel is het belachelijk felle scherm dat je dus niet uit kan zetten of dimmen. Dit kan alleen in de spaarmodus, maar dan kan ik geen tv meer kijken omdat hij dan geen signaal meer afgeeft naar de tv. Aangezien mijn tv een DVB-C decoder heeft kijk ik gewoon rechtstreeks en niet via het kastje. Hij staat in de slaapkamer en in de nacht is het zo irritant het lijkt wel of er constant een lamp brandt. Uit pure noodzaak maar zwart isolatietape aan het binnenkant van de klep geplakt. Als ik het display wil zien moet ik het klepje maar opendoen. Snap niet dat ze bij het ontwikkelen van het apparaat daar niet over nagedacht hebben. Dit moet toch op te lossen zijn met een software-update?

Joop120 09-12-2011

Vele willen dit scherm juist hebben.

Vandaar dat het niet bij een update wordt opgenomen.

Bij de meeste mensen staat hij in de woonkamer en daar is het niet hindelijk.

Ik heb hem gehad en kan alleen zeggen dat het een prima apparaat is, wat zijn werk goed doet.

Waar hij voor gemaakt is doet hij goed.

Jammer van jouw erg lage cijfers voor dit mooie product.

Waarom heb je de Humax5200C niet gekocht?
Grotere harde shijf.
Kan wel gedimd worden en de 5200C geeft dan het signaal nog steeds op de coax uitgang door.

Daanman 11-12-2011

Hoi Willem, bedankt voor je reactie. Goed idee van je, zal even een Hirschmann splitter kopen, zo weet ik zeker dat ik dan bijna geen signaalverlies heb. Toch blijft het raar dat dit nodig is, had toch wel verwacht dat ze bij Humax meer zouden nadenken voordat ze dit product op de markt zouden zetten.

Willem-A 11-12-2011

Hallo Daanman,

In de energiespaarstand, ook wel diepe slaap genoemd, is het de bedoeling dat de decoder zo weinig mogelijk stroom verbruikt en dus wordt een groot deel van de elektronica uitgeschakeld. Deze geeft dan dus ook het antennesignaal niet meer door, omdat hier ook energie voor nodig is. Persoonlijk vindt ik het dus wel logisch dat het op deze manier werkt. Een fel display kan een nadeel zijn, maar bij gebruik overdag is het een uitkomst, want ik heb hier apparaten waarven je de display overdag eigenlijk nauwelijks kan lezen, maar een display dimmer is natuurlijk wel een mooie optie. Maar inderdaad is dat later pas toegepast, en ook daarvoor is wel wat te zeggen. Als men weet dat gebruikers het 'felle' display als nadeel zien, gaat men in de volgende serie verbeteringen toepassen en dat is ook nu gebeurd, ook op andere gebieden. Maar dat is niet alleen het geval bij dit apparaat, maar ik zie dat bij veel elektronica.

Maar hopelijk gaat het lukken met een splitter, of op een van de andere manieren.

Succes in ieder geval.

Gr. Willem.

Daanman 11-12-2011

Hallo Joop, bedankt voor je reactie. Ik vind zelf de cijfers prima bij het apparaat passen. Over het display, deze is echt te fel vooral als je in de avond tv kijkt. Dan zeg je dan moet je 5200C nemen die heeft wel een dimbaar scherm en geeft wel het signaal door. Dus ze weten bij Humax wel hoe het moet maar passen dit maar niet toe op de 5050C. Lijkt mij bijna het zelfde ontwerp alleen met een grotere harddisk. En daarbij is de 5200C nogal een stuk duurder dan de 5050C niet iedereen kan zich dit veroorloven. Als ik zo je reactie lees lijkt het wel of je bij Humax werkt?? Groet Daanman

AlWil 13-12-2011

Ik heb ook nog een high end oplossing voor het te felle display (ook wij hebben er een in de slaapkamer staan). Ik heb enkele rechthoekjes van dat metaalgecoate folie (wordt oa. gebruikt voor het verpakken van printplaten) geknipt en die aan de binnenkant van de klep voor het display gezet. Afhankelijk van de gewenste lichtopbrengst moet je rechthoekjes erbij doen. Je hebt zodoende toch een display dat je 's-avonds kan aflezen, maar waarvan je 's-nachts niet wakker wordt als de 5050 aan het updaten is.

Willem-A 10-12-2011

Je probleem is zo op te lossen. Sluit de decoder/PVR en de TV apart aan. Dat kan d.m.v. een goede metalen splitter met voldoende bereik, maar ook met een signaalversterker. Ook kun je beiden apart op een aansluitdoos aansluiten. De decoder kan dan wel in de energiespaarstand worden gezet.

Willem.

PS: Joop, maak je niet te druk om de cijfers, want we hebben daar toch geen vat op en iedereen mag nu eenmaal plaatsen wat hem/haar goeddunkt, al ben ik het ook niet altijd eens met de beoordelingen, maar dat was je al bekend.

vrijn78 27-11-2011
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Sinds iets langer dan twee jaar in ons bezit. Veel plezier aan beleefd, al begonnen we na een jaar af en toe problemen te krijgen als vastlopen, opnames niet kunnen oproepen. Na opnieuw opstarten waren de problemen altijd voor een poosje weer weg. Firmware update (laatste van juni 2010)maakte geen verschil. Inmiddels wil de pvr niet meer opstarten (voor je een menu krijgt komt er telkens een reboot).
Prettig apparaat, maar niet erg stabiel en te snel defect.

wendypd 13-02-2012

Hier inmiddels hetzelfde probleem. Al ong. 3 jaar in ons bezit, af en toe een mankementje maar goed te verhelpen. Maar vandaag was het gebeurd, wat we ook doen, hij start niet meer op....Ben benieuwd of er een oplossing is (behalve opsturen voor reparatie)
Wendy

wge 07-02-2012

Beste vrijn78,
De klachten die je hierboven hebt omschreven kan ik volledig met je delen. Wat heb je er aangedaan om hier van af te komen? Of heb je de Humax IHDR-5050c naar het afvalstation gebracht? wge

Franny1966 14-11-2011
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Na lang wikken en wegen, reviews lezen enz heb ik uiteindelijk voor de Humax iHDR-5050 gekozen en was vanaf het begin erg tevreden over het apparaat. De kwaliteit en de mogelijkheden zijn indrukwekkend! Tot drie weken later ik ineens een beeld kreeg wat halverwege het scherm horizontaal gesplitst werd en bij zappen stilstaande beelden en bewegende beelden van verschillende zenders door elkaar
gooide met als finishing touch een wazige weergave. Soms helemaal geen beeld, alleen geluid. Het lijkt alsof de finetuning van de tuner kapot is oid. Alles geprobeerd; stekker eruit en er weer in, kaart eruit en er weer in, zenders opnieuw opgezocht, apparaat uit- en weer aangeschakeld, andere HDMI-kabel geprobeerd maar niets helpt. Eerste keer deed hij het ineens weer goed na een paar keer zappen. Een dag later begon het gedonder opnieuw. Wat een teleurstelling! Omdat ik louter positieve verhalen hoor en lees over dit apparaat ga ik ervan uit dat het een maandagchtend exemplaar betreft. Ik hoop dat Mediamarkt bereid is me een andere te geven, want dit exemplaar heeft mijn vertrouwen niet langer.

Joop120 16-11-2011

Je hebt zo wie zo garantie.
Normaal is het een heel erg goed en degelijk apparaat.
Dus omruilen lijkt mij de beste optie.

Simone42 01-02-2012

Dit probleem haddden wij ook, bleek dat ik het apparaat had uitgezet op een HD zender, en ik moet hem uitzetten op een niet HD zender. Ik schakel hem voortaan uit op het Ziggo kanaal, (geen HD uitzending), en als ik het dan weer aanzet is er niets meer aan de hand. Ik weet niet of je dit nog leest Franny, maar dit loste bij ons het hele probleem op. Wel vreemd dat het zo moet, moet eigenlijk niet nodig zijn, maar dit lost het wel op.

Willem-A 02-03-2012

Simone42

Dat hoeft niet. Kijk eens bij de vragen/reacties, waar je sowieso beter dergelijke problemen kan voorleggen, want dar is al een paar keer door mij, en volgens mij ook anderen een oplossing geplaatst. Anders instellen en vóila. Ik verwijs je expres daar naartoe omdat daar tevens veel info te vinden is.

Hensepens 16-11-2011

Gewoon teruggaan naar mediamarkt. Dit mag inderdaad niet voorkomen. Zeker niet na 3 weken.

MM tot nu toe kennende zullen ze hier net moeilijk over doen.

pell 26 23-12-2011

Ja hoor dat heb ik nu ook met dezelfde recorder.
Lekker weer.

Johanb 13-11-2011
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Mis de PIP die we bij de iPVR9200C wel hadden(deze had vaste schijf fout). Verder is de bediening weer anders daardoor moeilijker bedienen.

Joop120 14-11-2011

Elk apparaat is anders.
Het bedienen is wennen.
Als je eraan gewend bent, is hij heel erg makkelijk te bedienen.
PIP is inderdaad leuk, maar zit er inderdaad niet op.
Verder is het echt een heel erg mooi apparaat.

The beast 13-11-2011
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Ik ben op zich tevreden over het gebruiksgemak, maar het beeld was ik niet over te spreken. Ik had voorheen een Samsung DCB360 en deze gaf een beter beeld, deze was uiteindelijk kapot. Na het lezen van reviews dacht ik dat deze een waardige opvolger zou zijn, maar helaas. Ik heb hem dan ook weer snel verkocht en me een Samsung 380 gekocht zonder harde schijf. En beeld is toch echt beter dan de Humax.
Kies je voor gebruiksgemak dan is deze Humax top, maar ben je kritisch betreffende het beeld, dan zou ik toch voor een Samsung gaan.

Joop120 13-11-2011

Waarom niet voor de Humax 5200C gekozen?

En het beeld van de Samsung is mooier, maar een 7 is wel erg karig.
Geluid is zo wie zo goed bij de Humax.

Begrijp je waardering dus niet helemaal.

Simon D 26-10-2011
Geschreven voor: Humax IHDR-5050C HD PVR

Uitstekende keus. Prima HD beeld via HDMI, makkelijke bediening. Ik zie geen verschil in kwaliteit tussen live beeld en opname.
Twee zenders tegelijk opnemen en een derde bekijken (niet alle zenders zijn te bekijken als je er al twee opneemt).
Opnames zijn te maken door uitzendingen via de programmagids te selecteren. Het opnameschema is evt. aan te passen qua start en stop tijd. In het menu kun je een vaste verruiming van de opname tijd instellen.
Het live beeld is te pauzeren. Geen last gehad van vastlopers of ander ongemak.
Met de afstandbediening zijn ook andere apparaten te bedienen (niet alle mogelijkheden maar de belangrijkste functies werken).
Via de netwerkaansluiting en FTP kun je opnames kopiëren naar je laptop of PC. Dit zijn .ts bestanden.
Ook zijn foto's en muziek (mp3) via USB te importeren. Je vakantiefoto's zijn dat via een diashow met een muziekje te bekijken (tijd instelbaar).

Joop120 29-10-2011

LET OP:
Een derde kijken kan alleen als deze zender in de stream zit van de 2 zenders die wordt opgenomen.
Hij heeft maar 2 tuners en kan dus alleen de streams die in de tuner zit verwerken.
Zie http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/casema_multikabel.shtml
Hier kan je zien weke zenders samen in dezelfde stream zitten.

Bobbie-S 17-11-2011

Ik zie geen verschil in kwaliteit tussen live beeld en opname....

Nee, dat zal wel niet, want ook het 'live' beeld loopt via de harddisk, als tijdelijke opname dus.
Anders zou je het nooit kunnen pauzeren enz.!!

Willem-A 29-10-2011

Hallo Joop,

Dat gaf Simon eigenlijk zelf al een beetje aan in deze vorm: "(niet alle zenders zijn te bekijken als je er al twee opneemt)".

Maar het is een goede zaak dat je het even vermeldt, want ik zie toch nog regelmatig dat men denkt dat er altijd 2 zenders kunnen worden opgenomen en andere kan worden bekeken.

Goed weekeinde. Gr. Willem.