Panasonic Lumix DMC-TZ20 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 34 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ20 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

pjhulst 14-09-2013

Deze camera gekocht in 2009 en was aanvankelijk erg enthousiast over de mogelijkheden en de kwaliteit van de foto's. Na twee jaar waren er ineens vlekken zichtbaar, dit bleken stofdeeltjes te zijn aan de binnenkant van de lens. Dit werd gratis gerepareerd, goede service dus. Precies weer twee jaar later herhaalde zich dit verschijnsel, maar dit keer waren de reparatiekosten 240 euro!. Dus niet geaccepteerd. Reden: technische levensduur overschreden. Conclusie: Binnen vier jaar afschrijven; voor sommigen misschien normaal, voor mij onacceptabel.

Alainh 30-05-2015

Heb net hetzelfde meegemaakt :-(

Globetrotter148 11-02-2018

Na een jaar had ik al een vuiltje op de lens! Gratis gerepareerd!
Zeven jaar later: twee vuiltjes op de lens!!! Kost me dit € 240,00, dan is het één keer Panasonic en nooit weer!
Dit heb ik bij de vele camera's, die ik gehad heb, nog nooit!!! gebeurd.
Geef me dan Canon!

Hank65 19-07-2012

Een half jaar in bezit. Zoals ik hier al meer lees: foto's binnenshuis zijn echt ondermaats. Panasonic toch, wat slecht zeg. Heb alle mogelijke handmatige instellingen uitgeprobeerd, de update versie 1.2 gedaan die o.a. voor mooiere foto's zou moeten zorgen, advies bij dealer gevraagd, helaas. Beeld blijft korrelig, rare vegen in beeld enz. Opnames bij daglicht zijn wel goed.

Het ding ziet er leuk uit, heeft veel mogelijkheden maar zoveel geld voor dit resultaat? Had net zo goed een 2e hands ding via internet kunnen kopen..

Agmeel 29-06-2012

Ik heb de TZ20 een maand in bezit gehad, ik heb al járen een TZ5. Deze camera heb ik puur voor op reis als ik niet wil sjouwen met mijn SLR, objectieven etc. Voor de echte fotografie gebruik ik de SLR. Maar ik ben ook een fanatiek gebruiker van mijn TZ5. Alleen die heb ik al jaren en wilde een nieuwere omdat de oude wat slechter wordt.

Maar wát een slechte binnenfoto's van de TZ20 zeg .. ongelofelijk, de pixels vloeien helemaal in elkaar over als je je afbeelding wat dichterbij haalt. Neuzen en oren lopen gewoon over in het gezicht. Zo ook met andere dingen. Echt slecht. De buitenfoto's waren perfect! Ook het filmen .. niets op aan te merken.

Camera terug gestuurd naar Panasonic met vergelijkende afdrukken van zowel de TZ5 en de TZ20 .. nooit meer wat gehoord, uiteindelijk m'n geld terug gekregen. Ik begreep wel bij de winkel dat er veel klachten zijn over deze camera!

Nu aan het twijfelen .. tussen TZ30 (durf het alleen bijna niet meer te proberen of de Samsung WB850F.

Jan Weimar 28-06-2012

Uitstekende camera, heb er bijna een jaar mee gewerkt. Ten opzichte van de TZ10 een grote verbetering wat betreft vooral tegenlichtopnamen en video. Raar is wel dat je in breedbeeld de grootte niet kunt instellen, dat is bij de TZ30 nog steeds niet verholpen. Bij de eenvoudiger Canon Ixus115 (die heb ik als camera erbij)kun je de grootte notabene wel instellen. Dat scheelt met het mailen van foto's.
Bij de Panasonic is er wel een risico van stof in de lens. Recentelijk heeft Panasonic dat gelukkig opgelost terwijl dit wel buiten de garantie valt.

Janssen12800 31-05-2012

Dit toestel gekocht omdat hij heel goed uit de testen kwam. Echter ik krijg het niet voor elkaar om scherpe foto's te maken als het schemerig wordt. Ook in met kunstlicht verlichte ruimtes laat deze camera het af weten. Foto's zijn dan zeer korrelig en vaak onscherp.
De gps op het toestel heeft lange tijd nodig om de juiste positie te bepalen.
Foto's gemaakt in daglicht zijn van een uitstekende kwaliteit.

Hetty-L 13-06-2012

Ik weet zeker dat het niet aan de camera ligt, want ik heb er ook een en ben heel tevreden.
Probeer op P-stand de iso naar 800 te zetten en als dat nog niet voldoende is de belichting 1 of meer stops in de + te zetten. Witbalans op AWB. Succes. Hetty

Karin43j 17-04-2012

Na 25 jaar Canon-gebruiker te zijn geweest hebben de verkopers van Digitalstreet me weten te overhalen om op Panasonic over te stappen. Ik was een beetje sceptisch, maar ik moet nu eerlijk toegeven; het overtreft mijn verwachtingen!!Een prima camera met heel veel mogelijkheden. 16 keer zoom en je kunt ook goede filmpjes maken.
Het gros vana de mogelijkheden heb ik nog niet eens gebruikt, maar ze zijn talloos.
Een ander groot voordeel vind ik het formaat; een klein formaat camera waarmee je toch goed kunt inzoomen.
Kortom; een aanrader. Mijn spiegelreflex camera kan thuis blijven voortaan.

Frits van Velsen 12-03-2012

Vier jaar heb ik naar grote tevredenheid gefotografeerd met een TZ5. Die is van een meter hoogte op de vloer gevallen: scherm op storing. Ik heb vanwege de goede ervaring met de TZ5 blind een TZ20 gekocht. Kan niet slechter zijn toch? Niets is minder waar. De TZ20 is een grote teleurstelling geworden. Jammer. Aan de instellingen ligt het niet want die zal ik onderhand wel kennen. Ook vind ik dat de iA stand in alle omstandigheden het beste uit de camera moet halen. Dat was een sterk punt van de TZ5. De TZ20 slaat op dit punt een modderfiguur. Heel veel ruis! Ook is het touchscreen gewoon niet handig. De TZ5 was een groot succes, de TZ20 lijkt wel een marketingfeestje: veel blabla en weinig inhoud. Dit is een matigemcamera.

Mpheck 23-04-2012

Al gedacht hem te verkopen?

JimAward 24-01-2012

Ik gebruik als hobbyist al jaren twee toestellen: een oude prosumer digitale spiegelreflex (4 megapixels) tegenover een moderne smartphone met een (zeer) goede lens.
De mobiel maakt geweldige foto's, maar zonder optische zoom. En mijn spiegelreflex is - ondanks zijn goede lenzen - zwaar in gebruik en verouderd bovendien. Ik laat hem steeds vaker thuis.

Eigenlijk wil ik altijd een camera bij me hebben om zomaar een foto te kunnen maken, van een mooie wolkenlucht bijvoorbeeld. Maar aan mijn mobieltje is te weinig in te stellen.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een camera die zowel compact is, die een flink zoombereik heeft en die je gemakkelijk handmatig kan instellen. En ik wilde er niet het geld aan uitgeven waarmee je een moderne spiegelreflex kan kopen. Want voor speciale gelegenheden gebruik ik nog steeds die oude Canon.

Met de TZ20 heb ik denk ik een goede keus gemaakt. Hij is compact, heeft een fantastisch zoombereik en zit boordevol mogelijkheden, waaronder filmen in full HD. Voor mij geen voorwaarde maar wel erg leuk.

Net als bij andere compacte (travel-) camera's zitten er veel automatische programma's in dit toestel, die ervoor zorgen dat je in de meest uiteenlopende situaties bruikbare foto's kan maken. De TZ20 doet dat allemaal heel behoorlijk, vooral bij daglicht en buitenshuis.
Het wordt een stuk minder als je binnenshuis en bij matig licht fotografeert met zo'n point-and-shoot-instelling. Het ruisniveau neemt dan snel toe, vaak al vanaf ISO 400. Je kunt dan weliswaar nog scherpe foto's vanuit de hand schieten, maar deze zijn dan niet meer geschikt om op groot formaat af te drukken.

De werkelijke kracht van dit toestel zit 'm in het handmatige gebruik. Als je alleen een point-and-shooter wil, moet je dit toestel niet kopen. Er zijn toestellen die dat zeker beter kunnen.

Als je echter de tijd hebt om diafragma, sluitertijd en ISO handmatig in te stellen, dan kan je tot prachtige resultaten komen. Haarscherpe en kleurechte nachtfoto's, genomen met statief en bij een waarde van ISO 100, het is mogelijk. De automatische instelling bakt er weinig van. De beelden zwemmen dan in ruis.

Het kost je een paar uurtjes stoeien met de mogelijkheden. Maar als je het door hebt, biedt dit toestel fantastische mogelijkheden en haarscherpe foto's zonder ruis.
En dan blijkt het toestel zeer inzichtelijk en gebruiksvriendelijk te zijn.

En als je toch veel ruis wilt, dan is het programma 'Zandstraal' ideaal. Hiermee krijg je zwartwit-foto's met een ouderwetse grote korrel.

Kortom: de TZ20 is een betaalbare travelzoomer, die zijn ware gezicht laat zien als je hem handmatig instelt. Dan komt het Leica-objectief echt tot zijn recht.

Molenhuis 03-08-2012

Hallo Jim,

zou je de settings willen posten zodat ik deze kan overnemen?

Muerders 13-12-2011

Een aantal uren mee gestoeid om precies te weten wat de beste instellingen zijn voor dit type toetel. Reseltaat is zeer goed.

Mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, Bijgeleverde DVD geinstalleerd op computer om een gebruiksaanwijzing uit te printen, ( 75 pagina,s ) om nog meer mogelijkheden uit deze camera te halen.

Gebruiksgemak. met elke instelling wordt onder in de camera aangegeven wat het resultaat zal zijn.

Vormgeving. Degelijkheid : Camera ziet er smaakvol uit
Makkelijk om zo in je jaszak te stoppen. Soms denk je wel eens als je aan het wandelen bent had ik nu maar een camera bij me. Deze camera is daarvoor de ideale partner.

mic1975 06-12-2011

Na een aantal weken in bezit van deze Lumix TZ20. De foto's zijn gewoon perfect. Veel mensen klagen over binnenhuisfoto's, maar met de juiste instellingen zijn ze echt perfect. Ga gewoon een middagje uitproberen, ga gewoon foto's schieten gebruik dan alle instellingen en vergelijk ze daarna op je pc. Je komt er zo achter welke instelling het beste zijn in welke omstandigheid je verkeerd. Ik heb er ook geen kaas van gegeten, maar met deze camera is alles een eitje.

Harry44 27-11-2011

Mooie camera die bijna teveel kan, waar ik aan moet wennen. Slechte foto's heb ik ook met flits geen last van. De juiste keuzes maken bij het instellen is niet erg logisch. Vandaar dat sommigen slechte resultaten hebben.

rufage 06-12-2011

Ik heb ook moeite om de juiste instelling te vinden voor foto’s bij minder licht. Wat is de beste instelling hiervoor?
Ik heb o.a. night scenery en high sensitive geprobeerd, maar dat is het ook niet.

kem1954 09-01-2012

hallo,

Ik heb zaterdag deze camera gekregen maar ik krijg soms witte stippen op de gemaakte foto,s en mijn schoondochter heef dat ook ze zeggen stofdeeltjes maar dat mag toch niet weet U daar iets op of hebt u dat ook.

MVG Mirjam.

kc53 24-11-2011

Erg mooie compacte reisgenoot. GPS is erg handig om de locatie van de foto terug te vinden. Foto's en video's zijn van een perfecte kwaliteit. De camera biedt zoveel mogelijkheden dat er niets te wensen overblijft. De batterij gaat lang genoeg mee, maar het is wel handig om meteen een 2e batterij mee te bestellen.

bschuit 14-11-2011

Mijn derde digitale camera alweer.(gsm niet mee gerekend) Wat mij erg opvalt is zo ongelofelijk veel verschillende meningen over dit toestel. Niet alleen op dit forum,maar ook in diverse tijdschriften... Zo zou hij traag opstarten,bij mij absoluut niet het geval,ik heb zelf "geklokt," binnen de drie seconden een foto gemaakt . Ook een veelgehoorde klacht dat hij slechte foto's maakt bij weinig licht vind ik niet erg overtuigend ,tja waarschijnlijk toch een kwestie van beter (handmatig) instellen. De AF is ook lekker snel. Wel vind ik de algehele foto kwaliteit niet bovengemiddeld maar wel gewoon goed. Ik denk dat je deze camera vooral moet kopen als reis/vakantie camera. GPS en werkelijk zeer goede zoom voor zo,n compacte camera, die je lekker in je jaszak of zelfs in je binnenzak stopt... En vooral alle mogelijkheden is lekker gaan uitproberen want een feit is wel dat je snel niet de optimale instellingen gebruikt en dat geeft weer, overbodige, mindere foto,s ... oh ja , camera voelt lekker degelijk en zeker niet fragile ... (Leuk?? om te weten,deze camera wordt ook verkocht als de Leica V-LUX 30 voor ongeveer 800 !!!! euro........

800 16-11-2011

Hallo
Weet je ook hoe dat met de gps werkt . hoe kan je zien waar je de foto's gemaakt hebt ,dat je dat op de pc kan zien?

frits778 03-11-2011

2jaar lang heb ik genoten van een fantasctische dmc-tz7 todat het scherm het liet afweten. je ziet dus niet meer wat je doet!heel jammer want de foto's waren voor mij perfect en de hdfilm opname's waren verbijsterend goed. Na wat wikken en wegen toch besloten om een logische opvolger de dmc-tz20 aan te schaffen.
wat een teleurstelling, wat je al vaker leest de foto's die binnen worden gemaakt zijn echt veeeeeeel slechter dan de tmc-7 zelfs buiten met prachtig weer vind ik duidelijk de tmc-7 beter. De full hd filmfunctie is zeer zeker niet beter dan de hd van de dmc-tz7. ik heb de nieuwste firmware erin gezet maar geen verschil. Als dit mijn eerste lumix was geweest had ik nooit meer een panasonic gekocht maar ik vond de tz-7 echt beter dan deze, erg jammer je kan hem moelijk weer terugbrengen naar de mediamarkt.
ik moet het er maar mee doen.

H.Rinkens 13-01-2012

Alllereerst bedankt voor deze beoordeling.
Ik bezit ook al jaren een TZ-7 en heb mij door de GPS functie en de vele mogelijkheden van de fuji F550exr laten verleiden deze camera te kopen.
Wat een teleurstelling... De GPS functie is zo traag dat deze geen enkele meerwaarde heeft, zelfs niet als deze continu aanstaat. En dan de videofunctie. Met de TX-7 was deze geweldig, vooral bij pop concerten met weinig licht. Met de F550exr krijgt men alleen zeer donkere video opnames, en dat voor een camera die een jaar later op de markt gekomen is.
Overigens is de raw-functie bij deze cameratypes onzin.
De beeldkwaliteit van de sensor is dermate slecht, dat deze allen na oppoetsen met de beeldprocessor mooie beelden opleverd
Ik was van plan een TZ-20 te kopen en dan vooral om de GPS en de video functies, maar nu wacht blijf ik toch nog even verder fotograferen met de TZ-7.

Henkjan Heinze 11-10-2011

ik was al een tijdje op zoek om naast mijn nikon D700 een makkelijk snap shot camera om zo mee te nemen.
gezien de ervaring die ik vroeger had met de TZ8 ben ik op de TZ20 uitgekomen.
aller eerst een touch screen waar je totaal niets aan hebt.
verder de gps die veel wat stroom lust!
en als laatste de kwaliteit van de foto.
dat is ondanks of juist daar door de leica lens ver beneden peil.
buiten foto's maken gaat prima,maar zodra het schemer begint te worden.
vanaf iso 200 al erg veel ruis.
hoger is absoluut niet aan te raden.
en ik weet door mijn beroep hoe ik een camera moet instellen!
de IA stand is dan ook absoluut niet aan te raden.
camera voelt verder degelijk aan,dat wel.
maar de foto's die hij maakt.
een drama.
camera is dan ook gauw retour gegaan naar mijn dealer.
na overleg over mijn ondervindingen en ervaringen ben ik gegaan voor de sony HX7.
deze heeft ondanks 16Mpixel een zeer scherpe foto kwaliteit,ruis is goed acceptabel.
sluiter tijd is werkelijk super snel.
wel weinig instellingen,maar daar is de D700 juist voor.
voor snap shots is dit een super camera.
de TZ8 was net zo'n camera.
zo zie maar weer dat een nieuw type niet per definitie beter is!

tvanoost 10-10-2011

Camera maakt overdag geweldige foto's zonder beeldruis en is extreem goed wat betreft kleur en scherpte. De beeldstabilisatie in combinatie met de 15 maal zoomlens staan hierbij borg voor een prachtig scherp beeld, ook bij relatief lange belichtingstijden. Volledig scherp met belichtingstijden van 1/5 seconde waren mogelijk (als onderwerp maar niet beweegt).

Van avond en nachtfoto's moet men met standaardinstellingen weinig verwachten. Flitsfoto's in een kleine ruimte gaan goed. Echter met de speciale instellingen gaat ook voor andere lichtarme omgevingen een wereld open, die vermoedelijk niet door andere recensenten is opgemerkt. Met de eerder genoemde stabilisatie instelling kan men stilstaande voorwerpen zelfs uit de hand scherp fotograferen met belichtingstijden die naar de seconde toegaan en dan ook zonder beeldruis.

Daarnaast is de camera een zeer goede videocamera. Ook nu is de beeldstabilisatie dusdanig goed dat de camera beter voldoet dan de dedicated Panasonic HD videocamera van 3 jaar geleden, die hiervoor in mijn bezit was.

De macro-instelling kan ook bijzonder goed genoemd worden. Echter de gezichtherkenning schiet nogal eens te kort.

De speciale panorama-opnamemogelijkheid is een lachertje. Men kan het panorama slechts met behulp van de PC en de meegeleverde programmatuur zichtbaar maken.

De 3D-foto faciltiet heb ik niet kunnen testen (3D-TV ontbreekt).

De kleuren van foto en film zijn in de automatische stand al bijzonder goed. Aanpassing met handmatig ingestelde kleurtemperatuur maakt de foto nog natuurgetrouwer.

Vergeleken met de Panansonic TZ-7, die door dit apparaat vervangen is, zijn de foto's overdag stukken beter (kleur, scherpte, pixels). Ook 's avonds zijn er meer mogelijkheden. Echter feit blijft dat er vergelijkbare camera's zijn, die het 's avonds beter doen.

Wat betreft de meegeleverde software kan men zeer kort zijn. Deze is wel erg minimaal wat functionaliteit betreft. Een beetje open source programma (gratis) overtreft de meegeleverde software al snel.

In combinatie met een Panasonic-Viera TV, die gekoppeld is met een speciale HDMI-kabel (niet meegeleverd) blijkt dat men de camera als een goed afspeelapparaat kan gebruiken, waarbij de camera met de tv-afstandsbediening bedient. Een leuke extra-faciliteit. Alleen niet iedereen heeft een Panasonic TV

Kortom een camera die voor een iets betere hobbyist zonder meer is aan te raden. Echter de kant- en klaar fotograaf zonder enige intensie tot andere instellingen dan de automatische, kan beter iets anders kopen. Immers overdag fotografeert elke (veel goedkopere) camera vandaag de dag goed. 's Avonds moet men vaak nadenken, voordat men goede foto's krijgt, maar het kan wel degelijk. Wil men niet tegelijkertijd een filmcamera en een fototoestel meenemen dan is dit de te kiezen camera.

pappa44 24-09-2011

Camera een dag in bezit gehad en weer terug gestuurd.
foto's die in het donker gemaakt waren vond ik al twijfelachtig, best wel wat instellingen geprobeerd. Maar toen ik overdag een foto in de ia stand maakte en een en al ruis zag, was het einde tz 20. Een toestel die in z'n voledig automatische stand geen goeie foto's maakt is voor mij zeer onbetrouwbaar en gaat retour naar de afzender.
Ik heb nu een olympus xz-1 een dag en een nacht verschil.

HereIsTom 22-09-2011

Waarschijnlijk kunnen de meeste mensen geen foto's maken, want hier krijg ik prima foto's met de TZ20, als je maar de juiste instellingen gebruikt.
De TZ20 is een perfect cameraatje met veel mogelijkheden, ook de GPS is erg handig zodat je later altijd kan zien waar je de foto's hebt gemaakt en de panorama functie is ook erg leuk en natuurlijk de 21x zoom.
Filmen in HD is helemaal een genot om later terug te kijken op mijn HD TV.
Kortom een prima toestel met veel mogelijkheden en toch lekker compact om altijd bij je te hebben.

arthurHX7V 21-09-2011

ook ik was overtuigt door de goede kwaliteiten van de TZ18 en de TZ20.
maar helaas,de foto's die binnen of met matig licht zijn genomen zijn van zeer slechte kwaliteit.
allebeide vanaf iso 200 veel ruis.
ik snap ook niet dat de TZ20 beste koop is volgens consumentenbond.
buiten zijn de foto's wel goed van kleur en balans,maar dat kan bijna elke camera.
ik heb de TZ18 en TZ20 allebeide een ruime tijd getest en was erg teleur gesteld.
beide zijn ze retour gegaan naar de winkel.
na lang zoeken en veel reviews gelezen te hebben kwam ik uiteindelijk bij de sony dsc-hx7v uit.
mede door digitalversus.com!
wat een verschil.
vooral merkbaar in huis en met matig/kaars licht.
de gps vreet wel stroom,maar die kan gelukkig uit.
en geen touch screen,dat scheelt een hoop.
zal deze camera dan ook iedereen aanbevelen en afzien van de TZ18 of TZ20.

Puzano 04-09-2011

Een ramp met weinig licht.. de TZ7 was de laatste fatsoenlijke TZ-camera van panasonic. Buitenfoto's zijn mooi, maar in principe kan elke camera dat..

GeertvS 04-09-2011

Als je van veel toeters en bellen houdt, dan is dit een prima toestel. Wil je een fototoestel dat goede foto's maakt, dan is dit een waardeloos toestel. Hiervoor had ik een DMC-TZ6 en deze maakte 10x betere foto's. De foto's van de DMC-TZ20 zijn erg korrelig. Ook zijn de foto's niet erg sprankelend en erg donker. Vergroot je de foto dan kun je niks met de plaatjes die dit toestel maakt.
Kortom, dit fototoestel doet alles prima behalve foto's maken!

bobby 00 30-08-2011

Ik heb deze camera een maand geleden gekocht, eerst dacht ik ' gebruik ik al die functies'die mogelijk zijn ?
Maar nu na een maand...wat een camera geweldig !
alles aan het uit proberen, de foto's met weinig licht zijn zeer goed !

Maar wel een extra batterij kopen, want met GPS en full HD filmen is hij snel leeg, maar is ook uit te schakelen.
Hij is iets zwaarder dan mijn vorige camera [ Sony Cybershot] maar al met al een zeer goede aankoop.

Egerbrass 11-07-2011

Pracht van een camera, zeker als je mensen ziet lopen met een spiegelreflex en een grote lens ervoor.
vergelijk geeft aan dat deze handelbare camera er in vele gevallen niet voor onder doet. Compact, handig, groot zoombereik van groothoek tot tele.

Mr Evert4 06-07-2011

Ik was in het bezit van een TZ7. Omdat de TZ20 o.a. full HD had ben ik overgestapt naar deze camera. De TZ7 maakte al prachtige foto's en films maar de kwaliteit van de film bij de TZ20 is nu extreem goed.
De foto's zijn scherp. Het is wel even uitzoeken op welke stand je de beste foto's maakt en met de flits aan of uit. (Overdag is meestal beter om de flits uit te doen).
Ik heb er een Case Logic compact Camera Case (DCB 302) en 2 x Kingston SDHC 32GB snelheidsklase 10 kaartjes erbij gekocht evenals een extra batterij.
Extra batterij is nodig als je veel filmt/foto's maakt. Met GPS aan so wie so een extra batterij aanschaffen.
Dit is een niet originele premium batterij. Werkt uitstekend.
Kortom ik kan weer even verder en foto's maken in India en Nepal.

ilona5050 20-10-2011

Op deze website lees ik veel kritiek op het verschil tussen de tz 7 en de tz20. De tz 20 zou slechte binnenfoto's maken, slechter dan de tz7. Ervaar jij dat ook zo?

BobQ 21-06-2011

Fantastisch toestel. Met heel veel mogelijkheden. Zowel voor portretfoto's, natuurfoto's of zelfs panoramische foto's heel geschikt. Maar ook voor landschappen is dit toestel fantastisch. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
MVG BQ