Canon PowerShot SX1 IS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 28 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX1 IS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Piet DE 10-04-2013
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

De uitgebreide mogelijkheden zijn uitstekend.
Bedieningsgemak is uitstekend.
Prijs/prestatie uitstekend.
Enige nadeel is het energiegebruik.
Ligt erg stabiel en prettig in de hand.

Heb er nu ongeveer 2000 schitterend foto's mee gemaakt.
Zelfs voor portretfotografie leent deze camera zich uitstekend.

burgkop 11-04-2013

Ik ben er ook erg tevreden over.
Het energie verbruik kan inderdaad tegenvallen, maar dat is met alle verbruikers, er zitten nu eenmaal motortjes in en het Lcd gebeuren vreet ook veel stroom.
Ik gebruik ENELOOP batterijen, Sanyo, heb er meerdere sets van.
Houden zeer lang de spanning er in, ook na een half jaar niet gebruikt zijn ze nog vol.
Ideaal, misschien een optie?
Ik heb de zwarte uitvoering van 2400 mAh.
De witte uitvoering van 2000 mAh heb ik ook altijd gebruikt, werken ook perfect.
Ik heb het toestel vanaf eind 2008 en gebruik hem voor huis/tuin en keuken.
Nooit geen probleem mee gehad.
Enige nadeel is het meenemen, dat is niet handig, maar kan niet anders als je een toestel wilt hebben op batterijen en een stevige greep.

burgkop 15-04-2013

Laat eens horen hoe ze bevallen.

Vergeten te melden dat ik voor deze mooie batterijen 2 langzaamladers gebruik - SANYO Mono E4.
Ze laden wel 14 uur, gaan vanzelf uit.
Werden wel eens aangeboden met Eneloop batterijen.
Deze batterijen worden niet heet in deze laders.
Heb ook wel snelladers, vol in 1-3 uur, waar de batterijen bloedheet in worden, amper vast te houden.
Dat kan nooit goed zijn voor accu's.
En aangezien ik zuinig ben, voor deze slome laders gekozen.
Heb ik toevallig net alles leeg en snel wat batterijen nodig, gooi ik - andere dan Eneloop - ze even in de snellader.

Piet DE 15-04-2013

Bedankt "brugkop" voor de tip over de batterijen.
Alle testen zijn lovend en jou review was een aangename "kado".
Ga direct de batterijen bestellen.

Marcel Kraan 01-05-2012
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Maakt prachtige foto's vooral bij lagere iso en in de Raw stand. Groot zoombereik.
Voor alle digitale camera's duur of goedkoop geldt, overbelichting is funest en nabewerken moet bijna altijd om de maximale kwaliteit uit je foto's te halen.

Kijk hier voor een foto die er mee gemaakt is:

burgkop 03-05-2012

Leuk, aardige plaatjes.
Maar hoe zet je die sat. posities erbij?

bram678 21-12-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Na alle zeer goed beoordelingen hier een mindere!. Vorige3 camara was een canon Powershot G7. Na 2 jaar spaarzaam gebruik aan/uitknop defect. Reparatie plm 100,- euro. Nu, na 2,5 jaar gebruik Powershot SX1IS, is zowel de regelknop (o.a. om door gemaakte foto's te bladeren, als wel de kleine knop om foto's te wissen, kapot!. Reparatiekosten? Waarschijnlijk duurder dan de restwaarde van deze camera. Voor mij geen canon meer!!!

burgkop 22-12-2011

Dat zijn wel veel dingen die stuk zijn.
Ik zou toch nog eens proberen om het onder garantie gerepareerd te krijgen.
Zit er toevallig een reparatieboer in de buurt? (zie canon site)
Zou ik den even langs gaan, het zal veel uitmaken hoe het toestel eruit ziet, als hij als nieuw is zullen ze gauwer (gratis) helpen dan wanneer het een vies ding is.
Als het toestel normaal behandeld is, mag het natuurlijk niet stuk zijn na 2 jaar.
Als het niet lukt, dan proberen via de verkoper om eventueel een klein gedeelte mee te betalen.

Mijn toestel werkt overigens nog prima, ben er heel zuinig op en is nog als nieuw, is van februari 2009 als ik het goed heb.
Na gebruik altijd in de tas.

ssr 15-03-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Een fijne camera, gemakkelijk in de hand en simpel te bedienen. Goede foto's en perfecte kwaliteit video's
Een storing met de flitser gehad, na 20 maanden gratis gerepareerd. hulde

driessen76 15-02-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Dit is een camera om snel te vergeten, wat hebben de foto's ongeloofelijk veel ruis.

Zo af en te kon ik er een scherpe foto uit persen, de camera voelt wel lekker degelijk en heeft de potentie van een echte topper.

Filmen heb ik niet echt gedaan met deze camera dus kan ik daar geen oordeel over geven.

Ik heb de camera gelukkig weer kunnen vekopen want bij de winkel gaven ze geen thuis.

Al met al een veel te dure camera met zeer matige prestaties.

Francisca1953 21-03-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Heb deze camera sinds mei in gebruik maakt mooie scherpe foto's en de filmpjes zijn ook mooi en scherp. heel af en toe krijg ik een foto niet scherp dat pakt hij niet maar 90% van mijn foto's zijn scherp. Camera ligt lekker in de hand en als je aan het filmen bent dat je dan toch gewoon foto's kan blijven maken vind ik geweldig zo mis je niets. Gewoon een goede camera om te kopen.

ThikHai 12-02-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Sinds maart 2009 gebruik ik de Canon Powershot SX1 IS met veel plezier. Ik heb er een kleine 3000 foto's mee gemaakt waar ik in 80% van de gevallen tevreden over ben. Het enige waar ik mij groen en geel aan erger is het feit dat de knopjes erg gevoelig zijn. Zonder dat ik het merk heb ik zo maar een instelling gewijzigd. En achteraf is het niet leuk te moeten constateren een hele serie opnamen gemaakt te hebben met ISO 800 of met een onjuiste belichtingscompensatie. Als teergeboude vrouw heb ik absoluut geen kolenschoppen van handen.

Arie_Buurman 27-12-2009

Ïk heb een Canon SX1 IS gekocht,
resultaten vallen heel erg tegen.
Ik wilde een camera, die wat meer zoom heeft dan
mijn Powershot SX40 "waar ik heel tevreden over ben"

De eerste foto's binnen "zonder een goede aparte flitser"
lijken wel kranten foto's zoveel ruis.
Ondanks dat ik de hoogst mogelijke waarde voor de opslag van de
beelden gebruik met zo min mogelijk compressie.
Het maakt niet uit of ik de camera op automaat zet of zelf de
iso waarde verander.
Oke, ik had gelezen dat hij niet zo geschikt was voor binnen,
maar dit valt echt tegen.
Er zou net als bij vuurwerk, een sticker op de doos moeten zitten,
met de tekst "alleen buitenshuis gebroken"
Gelukkig had ik nog wat kerst foto's gemaakt met de SX40.

Nu even de gelegenheid gehad om buiten wat foto's te maken.
Maar ook die zijn van een beduidend mindere kwaliteit, dan van
de SX40.
Er staat in de manual:
Ruisreductie wordt automatisch ingesteld als u opnamen
maakt bij een hoge ISO-waarde"

Maar ook bij een iso waarde van 80 zit veel ruis

Ben bang dat het een miskoop is geweest.

J.L. Swarte 08-12-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Deze camera heb ik gekocht als vervanger van mijn SX5 iS. Ik werd aangetrokken door de uitgebreidere filmmogelijkheden van de SX1 iS in combinatie met CMOS sensor en de RAW mogelijkheid.

Tot zover ben ik tevreden met de camera. De beeldkwaliteit is niet veel beter dan die van mijn oude camera, maar er staat tegenover dat de filmkwaliteiten veel beter zijn, en er een aantal leuk gadgets bijzitten zoals de zelftimer die pas afgaat als het ontbrekende gezicht voor de lens verschijnt en de RAW functie die het mogelijk maakt de witbalans naderhand bij te stellen. Bovendien maakt de CMOS sensor het mogelijk meer beeldjes per seconde te schieten dan de oude CCD van mijn SX 5iS.

Vervelend is het dat in de vele omschrijvingen die ik in de diverse webwinkels heb gelezen eigenlijk nergens gerept wordt over de eisen die aan de PC worden gesteld om HD filmverwerking mogelijk te maken. Pas toen ik de eisen op de doos las realiseerde ik me dat mij Dell Studio XPS met Intel Core Duo processor van 2,3 Ghz aan de krappe kant is. Op de doos adviseert Canon een 3 Ghz processor. Kortom, houd er rekening mee dat je PC of laptop met deze kwaliteit filmbeelden overweg kan voordat je tot aanschaf overgaat.

De voordelen van deze camera zijn:

+ Zeer compleet alles-in-één model.
+ Alle brandpunten in één niet verwisselbare lens
+ Full HD film mogelijkheid
+ Kantelbaar en draaibaar LCD scherm
+ Elektronisch oculair met dioptrie verstelling.
+ Flitsschoen voor externe flits
+ Beeldstabilisatie
+ Zeer goed, stereo, geluid

De nadelen van deze camera zijn:

+ Voor een compactcamera is hij behoorlijk zwaar en log.
+ Beeldkwaliteit bij langere sluitertijden is niet goed.
+ Kleinste diafragma is f8.
+ Langste sluitertijd is 15 seconden (in stand M zelfs maar 1 seconde).
+ Relatief veel ruis boven ISO 200.
+ Noodzaak van een stevige computer voor de verwerking van HD beelden.

De SX1 iS is en blijft een compact camera, vergelijken met een -instap- spiegelreflex is als het vergelijken van appels met peren. Maar als compactcamera vind ik het wel een verdraaid goede. Er zijn weinig compactcamera’s op de markt die de eigenschappen van de SX1 iS overtreffen.

Onder gewone omstandigheden zijn de foto’s die je met de SX1 iS maakt goed. Contrastrijk en met weinig ruis. Binnenshuis, bij gebruik zonder flits, komt er al gauw ruis om de hoek kijken. De I-contrast functie komt daarbij overigens goed van pas. Ik gebruik een Speedlite 270EX, een compacte flitser die goed bij de SX1 iS past. In combinatie daarmee zijn de resultaten prima.

Zodra de omstandigheden niet gemiddeld zijn laat de camera het afweten. Bij lange sluitertijden moet je gebruik maken van het ruisfilter, in de handbediening laat de camera een sluitertijd van langer dan één seconde niet toe. Dat ruisfilter maakt de camera traag en het beeld wat ‘vlak’; maar altijd nog veel beter dan een S5 zonder ruisfilter.

Ook de beeldkwaliteit van de filmfunctie loopt rap terug bij weinig (of minder) licht. Beelden worden schokkerig, en rijk aan ruis. Maar goed, ook hierbij geldt dat het geen professionele filmcamera is, de resultaten van andere compactcamera’s met Full HD filmfunctie zullen niet veel beter zijn.

De uitgebreide handleiding op CD-ROM is zeker de moeite waard om te lezen. Niet alleen leer je daardoor alle mogelijkheden van deze veelzijdige camera kennen, er staan ook veel handige en praktische tips voor filmen en fotograferen in. De handleiding wordt geleverd als PDF bestand, en je leest er gemakkelijk doorheen, niet in het minst door de zoekfunctie en de hyperlinks in de inhoudsopgave en overige tekst.

Kortom, ben je op zoek naar een veelzijdige alles-in-één compactcamera met Full HD filmmogelijkheid die zijn gelijke niet kent dan is dit een goede keuze. Wil je meer beeldkwaliteit en geef je niet zoveel om allerlei foefjes en de filmmogelijkheid dan kun je beter kiezen voor een spiegelreflex of bijvoorbeeld de Canon Powershot G11.

Flyer1000 16-11-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Gekocht deze camera vorige week, en was geschokt om zo'n slechte foto kwaliteit camera van Cannon.

De algemene bouwkwaliteit is goedkoop plastic, en maakt gebruik van AA-type batterij.

Ook blijkt dat er tal van focus problemen die zouden kunnen worden in verband met het nieuwe type CMOS-sensor.

Het LCD-scherm is klein met een slechte resolutie.

Het enige verkoop punt van deze camera is dat het biedt 1920x1080 HD video met stereo geluid.

Terugkerende deze camera terug voor een Sony DSC-HX1.

koffiedrinker2 04-08-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Ik heb de SX1 een paar maanden en heb er intussen ongeveer 1500 foto's mee gemaakt. De ruis waarover zoveel te doen is, is inderdaad zichtbaar, maar alleen als je er echt op let en als je de camera in de auto mode laat staan. De meeste foto's die ik maak zijn familiefoto's en die maak ik voornamelijk buiten. De camera staat bij mij standaard op iso 80 en ruis ontbreekt dan vrijwel helemaal. Zelfs als je met je neus op tegen het scherm gedrukt zit. Voor het maken van spontane foto's van mijn kids is de lange zoom ideaal. Ook voor andere dingen zoals het dichterbij halen van bv een vogel of details van gebouwen is de zoom perfect. Binnen voldoet iso 80 natuurlijk niet, maar daarvoor wil ik over een tijdje een losse flitser kopen zodat ik de flits via het plafond kan laten bouncen. Een directe flits geeft met vrijwel elke camera een minder resultaat. Overigens zijn de binnenfoto's prima, maar voor de pixelgluurders valt er dan dus inderdaad ruis te ontdekken. Als je echter gewoon foto's bekijkt op een beeldscherm of afgedrukt (zelfs op een groter formaat) valt de ruis niet op.

De Full HD video is echt fantastisch. Er is wel een redelijke computer nodig om die zonder schokken af te spelen. Op mijn computer (Intel Core 2 Duo E7400, Moederbord met nVidia GeForce 9400 chipset) krijg ik onder Windows XP met KMplayer de beste resultaten. Helemaal vloeiend met een CPU belasting van ongeveer 50-60%. Op dezelfde computer onder Windows 7 Ultimate 64 bits krijg ik met Windows Media player trouwens met slechts 1% CPU belasting hetzelfde perfecte resultaat. Blijkbaar maakt Windows 7 beter gebruik van de capaciteiten van mijn nVidia GeForce 9400 onboard video en doet Windows XP dat niet, zelfs als ik de meegeleverde drivers voor mijn moederbord installeer. Als ik de meegeleverde (Vista) drivers trouwens installeer op windows 7 is de CPU belasting hoger dan wanneer ik die drivers achterwege laat.

Mijn overwegingen om de SX1 te kopen waren de volgende:
- Full HD. (dus geen 720)
- Lange zoom
- Uitgebreide mogelijkheden
- Mogelijkheid om losse flitser te gebruiken
- Budget tot 500 euro
- Alles in 1 package.

Vooral dat laatste vind ik belangrijk. Het is mogelijk een combinatie van een andere camera met meerdere lenzen en een losse Full HD video camera nog perfectere resultaten te verkrijgen. Dit is echter niet alleen (veel) duurder, maar ook omslachtiger. In de praktijk mis je dan vaak het moment. De SX1 biedt mij de mogelijk om de foto's en video's te maken die ik wil maken wanneer de mogelijkheid zich voordoet. Ik mis het moment niet, omdat ik toevallig net met de videocamera in mijn handen sta als ik wil fotograferen of net de verkeerde lens op mijn camera heb terwijl ik ver wil inzoomen. Op het moment dat ik mijn SX1 kocht (en nu nog steeds geloof ik) was er geen enkele camera die al deze mogelijkheden in een enkele camera bood. Als ik de SX1 nog niet had, dan zou ik die zeker kopen. De Sx1 is geen poor mans dSLR, maar een compact met zeer uitgebreide mogelijkheden waarvan de enorme zoom en fantastische full HD de belangrijkste (maar zeker niet de enige) zijn.

NickSanne 23-06-2009

camera nu 2 weken in bezit, al enige tientallen
foto's geschoten , kwaliteit
goed tot zeer goed ,hd filmpjes perfect, ruis niet te ontdekken ,kortom uitstekende camera

schliek 17-06-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Ook mij is de ruis opgevallen, zoals eerder gemeld. heb het toestel ook snel na de aanschaf verkocht.
ga binnenkort wel op vakantie, moet fototoestel hebben. wordt de fz 28; hopelijk komt weldra de fz 38 op de markt

rollo 14-06-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Wat een perfecte camera is dit. Ik was het zat om de hele dag met mijn EOS350D rond te sjouwen (extra lens/battery grip etc etc) En ben opzoek gegaan naar een all in one. Lang getwijfeld tussen deze en de sx10 zonder full HD, maar toch maar gekozen voor dze omdat Full HD filmen toch de toekomst is. Camera opgehaald bij Cameranu.nl en gelijk Urk in gegaan om eens flink te expirimenteren. Mooie snelle camera met fantastische mogelijkheden. Ga begin juli op vakantie, zal daarna een vervolg review plaatsen, maar voorlopig mis ik mijn EOs350D niet....

KingOtto 09-06-2009

@All,

Camera nu een paar dagen in bezit. Ben eindeloos in dubio geweest tussen de SX1, SX10 en de Pana DMC-FZ28.
Uiteindelijk, ondanks de wisselende berichten over purple fringing en de wat mindere kwaliteit (???) van de CMOS, toch voor deze camera gekozen.
Sorry heren critici, maar ik heb zeer veel moeite ook maar enige purple fringing te ontdekken. Zeer contrastrijke foto's gemaakt, maar kom het niet tegen, zelfs niet extreem uitvergroot. Een héél klein randje, heeeeel soms, maar mag absoluut geen naam hebben. De P90 van Nikon, die heeft pas last van dit probleem.
Verder ben ik zwaar onder de indruk van deze camera, zijn prestaties en mogelijkheden. Wat mij in eerste instantie weerhield was het ontbreken van RAW ondersteuning. Maar ook dat is inmiddels opgelost met de laatste firmware upgrade.
Video is indrukwekkend. Wat een beeld. Moet nu alleen een nieuwe computer kopen, want die kan het niet aan. Ben wat aan het experimenteren geweest met SUPER (even googelen, gratis video-conversie) en behaalde daar (terug naar een wat lagere resolutie van 720P) hele mooie resultaten mee. 720P is nl. net wat er aan deze camera nog ontbreekt, maar kun je op een andere manier dus wel weer bereiken :-) Hoop (CANON !!!) dat er nog een firmware upgrade komt die 720P gaat ondersteunen (wanneer kwaliteit net ietsje minder belangrijk is). Nu verval je in 640x480, net een beetje jammer.
Zeer belangrijk is de handleiding (overigens alleen op CD-rom geleverd) goed door te nenmen. De fijne kneepjes van de camera leiden absoluut tot beter resultaat dan de volledige Auto-instelling. ISO-bereik is indrukwekkend, maar probeer tot max. 400 ISO het werk te doen!!
Het zoombereik is waanzinnig. Zelfs met volledige 80x zoom (optisch + digitale zoom) is nog een verbluffend scherp resultaat te halen. Dat is vergelijkbaar met meer dan een 2200 mm lens.... !!!
Voor mij is dit dé compact camera op dit moment. Omdat spiegelreflex in de hogere ISO waarden wat minder ruis toont, krijgt beeldkwaliteit van mij een 9. Binnen haar eigen segment had ik er een 10 van gemaakt.

Andree voordelen:
Mijn inmiddels 10 jaar oude SpeedLite flash werkt perfect op deze camera.

Stitch hulp in de camera is erg nuttig voor het prepareren van panorama's

Draai- en kantelbare LCD is zeer handig. Vooral als je bijvoorbeeld over de mensen heen toch je favoriete film- of popster op beeld wilt vastleggen.

Talloze opties/mogelijkheden die ik nog steeds moet ontdekken. Er kan echt HEEL veel met dit apparaat.

Nadelen?
Batterijen vindt deze camera wel lekker. Koop dus twee goed oplaadbare sets 2700 MAh NiMh batterijen. Inmiddels overigens al ruim 300 foto's geschoten met één set en best wel wat video materiaal. Uiteraard vergezeld van het nodige in- en uitzoomen. Set nog niet leeg. De meegeleverde batterijen waren bij mij daarentegen al binnen een half uurtje leeg.

Knoppen aan de achterkant raak je soms wel eens per ongeluk aan (met name de grote draaischijf), hetgeen soms tot wat onverwacht resultaat leidt.

Geen 720P video ondersteuning

Viewer had van mij wat hogere kwaliteit / hoeveelheid pixels mogen zijn. De LCD maakt echter weer een hoop goed.

CONCLUSIE:
Beste compact superzoom van dit moment. De investering waard door de snelheid die de CMOS biedt (4 fps), nu WEL RAW ondersteuning en de mogelijkheid Full HD video op te nemen, wat indrukwekkend beeld geeft.

Camera komt zeer degelijk over. Het enige wat dan een beetje eng is is het LCD scharnier. Voorzichtig mee omgaan, en anders gewoon zo snel mogelijk acter op de camera vastklikken voor opnames. Vandaar de 9 voor dit punt.

rburgers 12-05-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Mijn aankoop van de SX1 was gebaseerd op: point en shoot, zoom, batterij, HD-video. Inmiddels is mijn eega teruggekeerd uit Zambia, de reden waarvoor de camera aangeschaft is. Gisteren de camera aangesloten op de HD-TV middels een gekochte HDMI-kabel (wordt niet meegeleverd, dus apart aanschaffen !!) Met de afstandsbediening is de camera dan te bedienen vanaf een rustige (bank)positie. Totaal 36 Gb geschoten/gefilmd in 2 weken. Ik kan zeggen dat de foto's geweldig zijn op een grote HD-TV. (opnames in de grootst mogelijke kwaliteit gemaakt) Geen last van de hieronder genoemde zaken. Die lijken voornamelijk genoemd te worden doordat een aantal experts dit noemen en dat dan in de hoofden van mensen blijft zitten. Ik kan het niet zien, ook niet op een grootbeeld-TV !!! De HD-video-opnamen zijn ook zeer goed. Minpunt is, dat de motor (zoom) en klikgeluiden(bediening camera) goed te horen zijn.(niet irritant, maar hoorbaar) Aan de andere kant: opnames zijn gemaakt in een zeer stil gebied, geen ander geluid. Wel wat moeite met zebra's: de strepen veroorzaken op video trillingen in het beeld (net zo bij een professionele TV-camera bij een gestreept overhemd). De hierbij gemaakte foto's zijn zonder trilling of overlap/zweem dus uitstekend. Ik heb geen spijt van mijn aankoop. Goede camera met uitstekende resultaten en goed bedieningsgemak.

toon tops 01-04-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Om deze camera te kopen moet je een goede reden hebben. Volgens mij koop je dit toestel omdat je er ook mee wil filmen. Is dat niet nodig, bekijk dan volgende opties: de SX-10 heeft identieke, blijkbaar zelfs ietsje betere fotokwaliteit, biedt ook 20x zoom en kost maar twee derde van de prijs. Een G10 is voor dezelfde prijs veel compacter, zoomt ook 5x en geeft toch wel betere beeldkwaliteit. Zelf heb ik vaak een G7 gebruikt, toch wel écht een fijn toestel. Ga je voor de beste beeldkwaliteit, kies dan voor de 1000D, een basis spiegelreflex die met stip mooiere foto's geeft. Let op, het is niet mijn bedoeling te negatief te zijn maar de kwaliteit van de foto's viel me wat tegen. Met name de foto's die je binnen neemt wanneer de verlichting aan is. Met iso op auto wordt bijna per definitie iso 250 gekozen en dan gaat de kwaliteit al redelijk achteruit. Zelf heb ik hem vast op 80 gezet en dan is de kwaliteit beter. Toch lijken de foto's van mijn oude A95 mooier. Voor zover ik op internet lees wordt er nogal stevige jpg-compressie toegepast. Ondertussen heb ik de firmware geüpdatet zodat RAW foto's nu ook ondersteund worden. Bij zo’n raw foto zie je snel het probleem: er zit behoorlijk wat ruis op het plaatje. Die krijg je alleen weg door stevige ruisonderdrukking en dat geeft wat fletse beelden. Dit schijnt een probleem te zijn van alle recente compact camera's.
Hoog tijd voor het goede nieuws. Het toestel blijft in mijn bezit. De reden is de volgens mij behoorlijk goede videokwaliteit. Een fototoestel met videocamera in één, daar ben ik al lang naar op zoek. De beeldscherpte is duidelijk beter dan die van mijn standaard DV-camera. Het filmen gaat ook erg makkelijk: een klik op het speciaal daarvoor geplaatste knopje en je bent aan het filmen. De selector in movie zetten is niet nodig. Filmen stoppen en onmiddellijk terug foto's nemen. Fantastisch. Tijdens het filmen kan je optisch inzoomen en werkt de autofocus vrij goed. Deze twee laatste ontbreken bijna altijd wanneer je wenst te filmen met een fototoestel. Je dient er alleen op te letten niet te snel te zoomen om je beeld scherp te houden. Eerlijk gezegd kan ik wel niet vergelijken met een echte HD-camcorder. De filmbestanden zijn wel behoorlijk groot. Op 8GB past zo’n 25 minuten film. Op de laptop draaien de bestanden vierkant op mijn nochtans erg recente p9500 processor met 4gb ram. Met 4 media HD converter omgezet worden de bestanden prima afgespeeld met VLC. Zoals al gezegd is de filmmodus volgens mij de reden om dit toestel te kopen. Er zijn nog andere interessante zaken. Zelf houd ik van gewone batterijen, met 4 er in kan je redelijk wat shots nemen. Verder was ik van plan alle foto's vanaf nu in 16:9 te nemen. Je gebruikt dan wel maar 8megapix, maar daar is weinig aan te doen. Het is de toekomst. Het draaiende breedbeeldscherm is echter in dit geval een zaligheid. Alles past er netje op en het is groot genoeg. Een waar plezier. Bij echt diep inzoomen gebruik ik de viewfinder omdat je dan de camera beter stabiel kan houden. Via een knop switch je tussen LCD en viewfinder, je hoeft het scherm dus niet in te klappen. De camera is ook voorzien van uitgebreide manuele instelmogelijkheden, ben ik ook fan van. En last but not least werkt de beeldstabilisatie erg goed, zelfs wanneer je 20x ingezoomd filmt.
Samengevat kom ik terug uit bij mijn eerste regels: als je een combinatie zoekt van een fototoestel met een videocamera: zeker uit proberen. Zoek je enkel een goed fototoestel, dan zijn er prijs/kwaliteit zeker betere keuzes te maken.
Met dank aan iedereen die voor alle vorige reviews gezorgd hebben.

SX1User 12-03-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Ik ben overgeschakeld van de Powershot G2 naar de SX1. De kwaliteit is natuurlijk een stuk beter. Wat me echter direct tegenvalt is het feit dat er gewoon batterijen in moeten, dat ik de camera niet kan laden, zoals de G2.
Een hele dag fotograferen, zonder naar voeding te hoeven kijken, zoals met de G2 zit er niet in. Het ding vreet batterijen!!!! Echt jammer. Maar ik heb hem gekocht voor de kwaliteit versus all-in-one principe, en op dat punt vind ik het nog steeds de beste camera. Ook het draaibaar lcd-scherm: dé reden om voor canon te kiezen!
Wat opvalt tijdens het bedienen is dat je nét te gemakkelijk de knoppen aan de zijkant raakt, waardoor er allerlei dingen in je display verschijnen die je niet wilt.
In het vuur van het spel is dat wel eens lastig.

SX1 gebruiker 07-03-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Na de geweldige reviews van WillC en SX1 tester, welke overigens wat mij betreft direct door de redactie verwijderd mogen worden zal ik zelf proberen een review plaatsen die wel aannemelijk is.
Ook de review van P.Huysen lijkt me wat overtrokken, hoewel ik wel begrijp dat uit enthousiasme 5 tienen worden gegeven. Het is natuurlijk een mooi vormgegeven apparaat met vele mogelijkheden.

Mijn cijfers zijn gebaseerd op wat ik vind ten opzichte van wat ik reeds aan andere digitale compactcanon's in bezit heb gehad.

Ik vind het een degelijk toestel, wat in normale omstandigheden op de auto stand prima foto's maakt. Let er door de vele instellingen op dat je deze ook hebt staan zoals je ze wilt hebben staan. Alleen al het kwaliteitsniveua wat in te stellen is in de auto stand kan je vakantiefoto's verzieken. Zorg dus dat je weet wat je doet met deze camera en koop anders een ixus, en laat hem altijd in de autostand staan. Overigens kun je met een ixus ook fouten maken.

Ik vind de sx1 een paar tekortkomingen hebben:
-langere sluitertijd dan 1 sec is niet mogelijk, met behoud van iso instellingen.
-De lensdop ben je binnen een paar dagen kwijt als je er zelf geen andere oplossing op verzint dan wat canon heeft verzonnen.
-ik mis de voorflits welke het beeld schrpstelt in donkere omstandigheden. De groene lamp voldoet niet echt. (dit hoort misschien alleen thuis bij dig spiegelreflexcamera's, maar lijkt me technisch gezien geen hoogstandje om dat in te bouwen in een sx1.

Ik ben heel erg onder de indruk van de HD filmkwaliteit van de sx1, welke inderdaad vaak geconverteerd moet worden om het fatsoelijk op de pc af te spelen. Als de data direct op een dvd wordt gebrand (als vob)is het prima af te spelen op iedere dvd speler. Voor gebruik op de pc zijn er talloze programmaatjes die snel en probleemloos de data kunnen converteren. En behoud van HD op de pc vind ik onzin. Dat zie je pas terug op een goede TV. Dus gebrui je de films alleen op de pc, film dan in 640/480. En daar zit het probleem voor veel bezitters van een sx1, ze willen graag meerdere modi kiezen voor het filmen, en dat zie ik ook. Waarom kunnen we niet meerdere beeldformaten kiezen? Dat zou voor veel mensen al de oplossing zijn. Anders wordt het al vrij snel te technisch met conversies enzo. Mijn ervaring is dat ik alles in HD film en vervolgens converteer naar waar ik het voor nodig heb, en bevalt prima.
Verder vind ik het zoombereik fantastisch, het idee dat ik met 1 lens van (redelijke) groothoek naar 500mm kan is heel confortabel. Door de kleinere lensopening is de zoom beperkt in een wat donkere omgeving, maar dat vind ik geen probleem.

Ga dus voortdurend aan de slag met instellingen om te oefenen en gebruik alleen de instellingen die je al kent op het moment dat DE foto moet worden geschoten. ZO heb ik in het begin een twintigtal foto's verziekt door tijdens het schatsen de sneeuwstand te gebruiken. Alle foto's bewogen. Balen natuurlijk, maar nooit eerder mee gexperimenteerd... mijn eigen schuld dus, niet van de camera.

De ruis op de foto's valt mee, zie je helemaal niet zolang je goed licht hebt. In minder goede omstandigheden experimenteren met de M stand en je ISO zo lang mogelijk laag houden. Als je onderwerp beweegt dan is het vaak niet anders.... maar... koop een goede flitser en je lost eigenlijk alle binnenproblemen op. Ga voor een speedlite 430ex2 en richt je flitser op het plafond.
Je kunt van een compact nou eenmaal niet alles verwachten, hoewel canon met dit toestel mijn verwachtingen in ieder geval heeft overschreden.

willC 04-03-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Na enkele dagen gepruts is het nog steeds niet mogelijk de HD filmpjes deftig af te spelen. Met WMP geen geluid en met Quicktime schokt het beeld door +-25 frames te draaien. Al degene die hier zeggen dat hun beeld fantastisch is (vloeiend) gaan toch eens goed moeten kijken. Quick ondersteund geen HD films met 30 frames!!!

Steeds hetzelfde hoor ik, uw systeem is te traag wat zever is tenzij je een systeem uit 1950 hebt. Ik heb een pentium Quad pros. 2.66 mhz 2 gig ram en een ati 4870

Oja je kan natuurlijk ook converteren. Dus enkele minuten filmen hmmm, wat is die 16 giga kaart toch snel vol. Times fly when you are having fun. Dus uw 12 minuten film worden uren wachten tot het geconverteerd is want je wil natuurlijk zoveel mogelijk kwaliteit behouden. Times fly but not so much fun now.

M.a.w Met de Canon sx1 HD heb je een camera die totaal nog niet geschikt is voor je pc.

P.Huysen 28-02-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Heb de camera nu een paar dagen in bezit en hellemaal geweldig. Wat een mogelijkheden en wat een scherpe foto's. De filmpjes zijn super scherp en het inzoomen tijdens het filmen gaat ook prima. Wat betreft sx1 tester volgens mij is er inderdaad wat aan de hand met je camera.

sx1 tester 22-02-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Deze camera is de grootste teleurstelling ooit, na het verslijten van een powershot s1 Is, de ixus 90 IS in de handtas, en de eos 400d , had ik verwacht dat deze camera minstens evengoed als zijn voorgangers eruit zou springen,maar fotos zijn niet scherp te krijgen, gezichten hebben allemaal een waas en staar in de ogen,snapshotje maken niet meer mogelijk doordat de flitser eerst handmatig uitgeklapt moet worden ( het fotomoment is dan al weer weg)en er eerst heel lang gefocused word voor het onderweg scherp gesteld word. Met filmen hetzelfde, het duur veel te lang voor een onderwerp scherp gesteld word met inzoomen. De demo filmpjes op youtube ten spijt, ik kan met pijn en moeite de overkant van mn straat inzoomen met 80x zoom, laat staan dat ik aan de andere kant van de stad een raam kan inzoomen of mensen kan herkennen op het topje van een berg kilometers verder weg. De fotos van mijn ixus 90 zijn vele vele malen beter kwaliteit, zelfs die van de verouderde powershot S1 en van de ixus 500 !!!

Lub 09-02-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Een paar weken in bezit en helemaal in m,n sas wat betreft wat allemaal kan en mogelijk is met deze camera.
Dit in mijn 3e Powershot omdat de ervaringen met de vorige camera,s postief waren tenopzichte waar ik de camera voor gebruik, n.l.
vacantie, portretten en leuke kiekjes waar dan ook.
Conclusie: prima toestel, maakt fantastische foto,s in verschillende omstandigheden.

klavertje 02-02-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Weer een grote verbetering na mijn s5 is.Maar na dagen zoeken naar de batterijindicatie uiteindelijk canon gebeld.Hier werd mij verteld dat er op dit toestel geen indicatie zit en dat er alleen bij veel klachten misschien geupdate werd.Voor een duur toestel is dit toch wel een groot gebrek.

delida 01-02-2009
Geschreven voor: Canon PowerShot SX1 IS zwart

Heb deze camera nu een paar dagen in mijn bezit.
besluit tot aanschaf van de SX1IS was voor mij de uitstekende stabilisatie bij maximaal inzoomen,en gewicht van de camera,(is iets zwaarder dan de meeste vergelijkbare camera's en ligt hierdoor naar mijn smaak iets stabieler in de hand),Heb al veel foto's gemaakt om hem uit te proberen,en ben tot dusver zeer tevreden over het resultaat(heb allerlei instellingen uitgeprobeerd,zowel binnen als buiten).Flitsbereik is ook voldoende voor binnenshuis tot op afstand van ongeveer 5-6meter,voor meer heb je en externe flitser nodig.Wat betreft het filmen ,dat is ook uitstekend,maar daar heb ik hem niet voor gekocht want dan had ik wel een filmcamera aangeschaft waar je ook foto,s mee kan schieten