Canon PowerShot G12 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot G12 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ray8868 10-05-2013
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Omdat ik niet de hele tijd als ik met het gezin op pad ben mijn spiegelreflex mee wil sjouwen ben ik op zoek gegaan naar een handzame camera. De keuze viel op een Powershot G serie. Al eerder had ik een G6 en deze is me altijd uitstekend bevallen. Deze camera heeft toen het veld moeten ruimen voor een spiegelreflex. Ik twijfelde tussen de nieuwe G15 en de G12. Elk model heeft zo zijn voors en tegens maar de keuze viel uiteindelijk op de G12. Waarom? Het fantastische kantel- en draaibare LCD schermpje die de G-serie lang kenmerkte en geliefd maakte ontbreekt bij de G15. Op zoek naar een G12. Een hele opgaaf omdat het model al een tijdje niet meer wordt gemaakt, maar via Marktplaats heb ik de hand weten te leggen op een gebruikte camera, met tas, extra accu's en garantie, slechts een slordig half jaartje jong.

Verbluffend wat dit kleine doosje allemaal kan. Natuurlijk kun je alles in de automatische stand fotograferen maar die fase ben ik allang voorbij. Als amateurfotograaf schiet ik graag in de Av of M stand en in RAW. En daarin is dit kleine dondertje super goed. Scherpe foto's, zelden een focus misser, uitstekende kleurweergave en detail. De ruis valt me tot ISO400 reuze mee. Dynamisch bereik is dik in orde, rekening houdend met het feit dat de sensor beduidend kleiner is dan in de spiegelreflex. In Lightroom lukt het prima om details in de schaduwen en hooglichten terug te krijgen als de foto onder- of overbelicht blijkt. Lichtmeting gaat in het algemeen prima, al heb ik standaard de compensatie op -1/3 gezet.

Met zijn instelwieltjes voor ISO, belichtingscompensatie is dit een genot om te gebruiken. De menus zijn overzichtelijk en de camera laat zich bedienen zonder ook maar een blik in de handleiding te hoeven werpen. Het kantelbare schermpje bewijst zijn diensten bij vreemde hoeken en onalledaagse composities, een gemis bij de G15, die met zijn lichtsterkere lens een waardiger opvolger van de G12 zou zijn geweest. De bouwkwaliteit is dik in orde, de degelijkheid straalt er af en de camera voelt als een massief geheel. Geen rammeltjes krakende delen of loszittende knopjes, de behuizing sluit overal netjes en de afwerking is erg fraai in matzwart.

Een nadeel is inderdaad zoals in een eerdere review opgemerkt de iets te korte draagriem. De originele Canon tas die ik er bij kocht sluit niet volledig af zodat stof en zand alsnog vrij spel hebben. Daar komt dus zeer binnenkort een opvolger voor. Ook is het even wennen dat je met de duim van de rechterhand even op moet passen. Voor je het weet heb je op het instelwieltje gedrukt waardoor je ongewild een instelling verandert. Kwestie van gewenning.

Uitstekende camera die hopelijk nog jaren naast mijn EOS 50D kan zorgen voor veel fotoplezier.

canonmen 12-09-2012

Super camera deze G12 .
Scherpe en mooie contrast rijke foto,s .
Mogelijkheden genoeg om creatief te fotograferen .
Groothoek en macro zijn supergoed .
Ik fotografeer mmestal met de Canon 40D maar deze G12 doet niets onder .
Kortom een echte aanrader .

W.Beer 15-09-2012

@canonmen. Ik ben op zoek naar de beste modus om met de G12 scherpe macro’s te maken
Opnamen van b.v. bloemen waarbij de meedraden en stamper scherp worden afgebeeld tegen een wazige achtergrond. Tot nu toe is het resultaat niet overtuigend.

Canongirl 16-09-2012

@W.Beer, zo groot mogelijk diafragma (2.8) en zo dichtbij als mogelijk. Op mijn flickr account staan veel macro foto's, gemaakt met de G12. Zie http://www.flickr.com/photos/xje4u/

Anoniem 21-08-2012
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Ik gebruik de camera ruim een halfjaar en durf te stellen dat de Canon Powershot G12 meer dan voldoet aan mijn fotografische eisen!

Ooit gefotografeerd met een Nikon F5 (analoge spiegelreflex), maar de G12 doet er niet voor onder! De foto's zijn snel genomen toch haarscherp! De belichting oogt fantastisch en natuurlijk! De G12 ligt met zijn gewicht goed in de hand en de bediening is eenvoudig.

De mogenlijkheden van de G12 zijn legio, zowel automatisch als handmatig. Hij is razendsnel en doelmatig, ondanks zijn vele mogenlijkheden en gebruiksvriendelijke snufjes!

Ben je een beginnend fotograaf dan de handleiding doornemen, maar automatisch fotograferen geeft direct een uitstekend resultaat!
Door wat met de vele knopjes te experimenteren krijg je de G12 snel onder controle en wordt fotograferen met deze camera tot ware kunst verheven!

Ook de vorm en dus ook de uitstraling van de G12 ziet er gelikt uit!

Je weet dat je een camera met liefde moet behandelen. Zand, stof en water zijn, zijn grootste vijanden, dus wees er zuinig op!

Al met al een camera waar je mee voor de dag kunt komen en veel fotografeerplezier aan beleeft!

Anoniem 09-12-2012

We zijn alweer een aantal maanden verder en mijn mening over de G12 is nog altijd lovend! Ik heb nu een groot aantal plaatjes geschoten met wisselende omstandigheden, verschillende instellingen en standpunten, maar met de G12 slechte foto's te maken is op zich al een kunst, hahaha! De G12 blijft voor mij een toppertje!!!

w.pv. 08-08-2012

Beeldkwaliteit:
Camera maakt scherpe foto's. Ook in telestand.
Wel heel erg jammer dat er ton-vormige vertekening merkbaar is. Bv. rechte lijnen van muren, gebouwen aan rand van foto worden gebogen weergegeven. Dat is niet altijd mooi. Daarom een iets lagere score m.b.t. beeldkwaliteit.
Gebruiksgemak:
G12 heeft een prima auto-stand, maar heeft ook veel instelmogelijkheden. Het loont de moeite om die opties uit te proberen. Dat kost wel tijd, maar geeft je de kans om de vele mogelijkheden van de camera goed te benutten.
Vormgeving/degelijkheid:
Camera voelt degelijk aan en is goed vast te houden. Wel hinderlijk is dat de knop 'menu' (rechts onder aan de achterzijde) tijdens het fotograferen erg gemakkelijk per ongeluk ingedrukt kan worden. Vraagt dan weer een extra handeling om het menu te 'annuleren'. Dat is vooral lastig als je juist snel een foto wilt maken...

velo 06-08-2012
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Camera maakt zeer scherpe foto's, ook bij weinig licht. Zeer goede beeldsensor. Alle facetten voor beroepsfotografie zijn in de camera aanwezig.
Voorkeur instellingen zoals sluitertijd, diafragma zijn via de logische keuze knop rechtsboven op camera aanwezig. Via het draaiwieltje aan achterzijde kan de fijninstelling worden gekozen. Alles eenvoudig en zeer makkelijk te bedienen.
Mensen die verstand hebben van fotograferen komen met dit toestel volledig aan hun trekken. De belichting stops kunnen links boven op de camera snel worden ingesteld. Filmen in HD is zeer scherp. Je moet wel langzaam met de focus omgaan, maar dit moet ook bij filmen. Accu gaat zeer lang mee en LCD scherm is haarscherp. Ook bij zonlicht. Zet de camera in de automaat stand dan heb je geen omkijken. Maar daarvoor koop je deze camera niet. De prijs is mogelijk wat aan de hoge kant maar gezien de functionaliteit is dat het zeker waard! Tot slot, als je de camera in je hand hebt voel je een stuk degelijkheid (body). De meeste digicamera's en ook spiegelreflexcamera camera' zijn tegenwoordig van goedkoop plastic gemaakt.

toontje2011 12-02-2012
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Ik had besloten na de teleurstelende Nikon p7000 en P7001 (omslachtig menu en het wegschrijven v/d data)
om weer voor een Ganon te gaan en wel de G12 het werkpaard onder de compacts,deze beroemde serie van Canon bestaat al vele jaren en behoeft eingelijk geen uitleg meer.
Het is net zoiets als de vraag van is Ikea goed!?
Ikzelf ben een gemiddeldefotograaf die overwogen een compact gekocht heeft,en de Canon g12 is zo,n beetje het best wat je kan kopen.
Waarom?:hij is zeer robuust gebouwdt,heeft een pretig menu,het klapscherm beschermd mooi je lcd schermpje als je deze niet gebruikt.En het gemak hij past zo in je jaszak,en ook de fun menus maken deze camera ook nog leuk in het gebruik.
Voeg daarbij de waardevastheid van deze serie,want bij inruil krijg je er nog wat voor terug,en je heb echt een goed toestel.

En als ik je nog vertel waar het uiteindelijk om gaat de Fotos zijn gewoon van zeer goede kwaliteit.
Daarom krijgt deze G12 hij voor mij de maximale score.
Mvg.toon

Zer07 13-02-2012

Hoi, heb je mijn review gelezen? "zie: "Zer07 06-08-2011

pagano57 11-01-2012
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Echt een geweldige camera, qua mogelijkheden en instellingen zit het heel dicht bij een spiegelreflex camera en doet er niet voor onder. Het is ook geen ingewikkelde camera met minimale kennis kan je ook op automatisch er geweldige foto's mee schieten. Ik gebruik het ook om HDR foto's mee te maken en die zijn altijd van prachtige kwaliteit. Je kunt ook in RAW en in JPG foto's opslaan in de camera.
Klein minpuntje is het gebruik van de accu's die zijn nl snel leeg. Dus als je de camera aanschaf bestel dan altijd minimaal 1 extra accu.
Voor de rest ben ik ontzettend enthouisiast en tevreden met deze aanschaf die ik nu een jaar in mijn bezit heb.

Joop Hilversum 13-01-2012

Hallo Pagano 57,

Bij mijn aanschaf van de G12 dacht ik, wat jammer geen losse batt. maar werd verrast door de bijzonder lange standtijd, dus als jouw batt.blok snel leeg is dan is er iets niet goed en zou ik toch maar even terug gaan naar de winkelier, jij bent ook de eerste met deze klacht in mijn beleving.
Vriendelijke groet, Joop hilversum.

Jetze 24-02-2012

Helemaal mee eens
reden van aanschaf : IK ben rolstoelgebonden,kantelbaar schermpje is daarom een must en verrekte handig en hij heeft een zoeker.Geen last meer van de zon op het schermpje.
Toch redelijk klein en compact.
Doe voorlopig nog alles op de automaat,maar in de toekomst
ga ik aan het uitproberen.
Het aller belangrijkste, "schitterende foto´s.
Jetze Vonck

Canongirl 13-01-2012

Huh?? De accu snel leeg?
Dan is er iets niet goed want ik maak dagelijks foto's en de accu gaat zeker een week mee!

emeiners 08-11-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Ik heb de G12 nu enkele maanden in bezit en vind het een geweldige camera. Had al een Nikon D70 met een batterij lenzen, een Panasonic TZ5 en een Panasonic FX38. Bij elkaar een aardige set, maar bleef op zoek naar één all-in-one niet te grote camera, die ook bij weinig licht nog mooie foto's kan maken. Op Engels- en Nedrerlandstalige websites veel reviews en tests van diverse camera's gelezen . Nog gedacht aan een systeemcemara van Samsung, Panasonic of Olympus, maar uiteindelijk toch de G12 gekocht.

Dat de meest gebruikte functies - zoals insteling van belichting en ISO-waarde - aparte draaiknoppen, hebben, is héél prettig, evenals het draaibare scherm aan de achterkacht. En natuurlijk de aanwezigheid van een optische viewfinder, die van pas komt bij het buiten fotograferen bij helder zonlicht.

Het bereik van de lens 28-140 mm is oké . Had 200 mm ook wel aardig gevonden en natuurlijk nog wat breder in de korte hoek, maar hiermee kom je toch een heel eind.
De foto's zijn prachtig belicht en scherp. Tot 800 ISO heel goed bruikbaar wat ruis betreft. De witbalans meestal echt fantastisch… bijvoorbeeld nog nooit zulke mooie zwembad foto's (zwemles, waterpolo) gemaakt mijn kinderen. Meestal zit er dan toch nog een groen of blauwzweem in, maar deze zijn kraakhelder.

Voor mij is de beleving van een camera zeer belangrijk. En daar scoort deze G12 ook heel hoog, bijna een 10. Het begon al meteen met het WOW-gevoel toen ik hem uit de doos haalde. En dat gevoel is gebleven en nog versterkt door het Canon SCDC65A tasje dat ik ervoor heb gekocht. Dat is zo'n retro-achtig tasje waar je de voorkant afkunt klikken wanneer je gaat fotograferen, maar de rest van de camera in een leren omhulsel blijft zitten. Dat maakt de camera (nog) mooier om te zien, verbeterd de grip en voelt ook nog eens heel fijn aan. De camera is ook gewoon 'lekker' zwaar, precies een goed gewicht om mee te fotograferen.

Kortom, ik ben zeer tevreden met deze G12, misschien nog wel meer dan ik vooraf gehoopt had.

Zer07 10-11-2011

Hoi, heb je mijn review gelezen? "zie: "Zer07 06-08-2011

wiltijs 10-12-2011

Kun je met deze camera ook mooie foto's maken in bv een sporthal wanneer je op een afstandje staat (tribune)? En zijn alle binnen gemaakte foto's mooi en scherp zonder dat je zelf al te veel aan de instellingen moet werken (auto-functie)?

technopicture 07-11-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Ik gebruik de G12 nu meer als een half jaar wekelijks voor mijn werk, voor met name macro fotografie met moeilijke belichtingen is deze camera perfect. ook de tracking functie is heel goed om datgene scherp te krijgen waar ook in je beeld.
Het enige nadeel vind ik het priegelige aan-uit knopje.
Zeer degeljke camera, ook nadat deze onlangs flink nat is geworden (zonder bescherming) geen enkel probleem.

Joop Hilversum 08-11-2011

Hallo Technopicture,
Zou je wat meer (liever alles)over de macro-opname's willen vertellen, hoe dat precies in zijn werk gaat ?
voor de rest ben ik DIK tevreden over deze camera.
Vriendelijke groet Joop-Hilversum.

Zer07 06-08-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Zoals vele reviewers hier ben ik tevreden over deze camera. Echter, de 28mm- 5x zoom is gewoon te weinig.
Een LA-DC58K adapter en TC-DC58D tele converter moet appart aangeschaft worden om de zoom enigzins met factor 1.4 te vergroten. En de oog-zoeker(view finder) is ook van minimale kwaliteit. HD 720p video is ook niet optimaal. Bij opname is in/uit zoomen niet volledig mogelijk, slechts vooraf ingesteld gedeeltelijke zoom mogelijk. Doe de test, stel de zoom volledig op tele(helemaal inzoomen dus) en neem een stukje video beeld op met de camera liefst op een statiefje. Het rsultaat is bedroevend wazig en heeft niets van HD kwaliteit. Geheel uitgezoomed dan spreken we over een goede HD opname. Maar mijn G12 is in reparatie. De reden is dat hij spontaan niet meer wil functioneren bij on/off. Ik zet hem aan en de lens blijft halverwege steken en het toestel gaat off. Onder garantie aangeboden bij een van de bekende internet shops. Conclusie: zandschade??? geen garantie en dus een schadepost van 381,- So much for internet shop after service, helemaal niks dus. Bijna het hele elektronische interieur moet vervangen worden en ik geloof er niks van. Wat te doen?

W. Beer 10-04-2012

Zero 07 : U hebt het over een LA-DC58K adapter in combinatie met de TC-DC58D teleconverter voor de Canon G12. Hebt u ( of wie ook)inmiddels ervaringen met deze Canon voorzetlenzen en met welk resultaat ?
Ben erg nieuwsgierig.

W.Beer 11-04-2012

Wie heeft er ervaring met het gebruik van de Canon voozetlenzen LA-DC58K adapter in combinatie met de TC-DC58D teleconverter en/of andere voorzetlenzen voor de Canon G12.
Ben benieuwd naar gebruikswaarde en effect van het gebruik.

huubverbeek 23-06-2012

Kun je nog melden waar je de camera hebt gekocht en heb je deze winkel ook beoordeeld op kieskeurig??

huubverbeek 23-06-2012

adapters moet je sowieso niet gebruiken op dit soort camera's Ten eerste loopt de kwaliteit van de foto vrij sterk terug en ten tweede ook de lichtgevoeligheid en deze is al niet al te hoog.
Het zoombereik van deze camera is voor de meeste mensen in 90% meer dan voldoende dus waarom met adapters gaan klooien??
Ikzelf heb zo'n adapter wel eens gehad op mijn panasonic lumix fz50 > ik heb hem 1 keer gebruikt en daarna echt nooit meer > je hebt wel meer telebereik maar dit gaat zo ten koste van de beeldkwaliteit dat aanschaf onzinnig is.
Ik ben ooit begonnen met de G3 waarmee ik mijn mooiste foto's heb gemaakt en denk nu over de aanschaf van de g12 > meer heb je echt niet nodig!!

fotofan1234 01-08-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

al heel wat foto's én filmpjes mee gemaakt. Super scherpe foto's en vooral blij met dat de camera snel reageert. Zo hebben we heel wat leuke foto's van onze veelal bewegende kinderen. De 'trace'functie is erg behulpvol.
Ik mis nog een beetje mijn oude telelens bij mijn (analoge) spiegelreflex, maar die zet je er toch niet even snel op. Zoiets is later leuk voor bijzondere reizen, maar nu met jonge kinderen is dit echt een super toestel. Alle verwachtingen (mede dankzij kieskeurig) zijn waargemaakt.

Rene Ruessink 30-06-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Geweldige camera met vele mogelijkheden.
De 5x optische zoom is verbluffend goed en blijft scherp.
Hiervoor een Spiegel reflex gehad van Nikon de D80, maar deze Canon G12 doet daar niet voor onder. (net zoveel instellingen of mischien meer).
Ik was het gesleep met de lensen zat ook het gewicht van mijn oude Nikon zat niet mee.
Maar deze Canon G12 gaat overall mee naar toe, een heerlijke compact toestel wat super scherpe foto’s maakt.
Wat ook heerlijk is dat de lens licht sterk is, dus foto’s maken in de huiskamer of op de mannege van de kinderen gaat ontzettend goed

Ook voor de niet geoefende fotograaf een uitstekende keuze.zet hem gewoon op auto.

hendrik45 15-05-2011

Super camera!

Aantal (200) testfoto's in en onder diverse omstandigheden genomen en kan niet anders zeggen: wat een super camera is dit toch.

De kleuren zijn erg mooi en natuurlijk.
Het contrast en scherpte zijn erg goed door de topkwaliteit lens die er op zit.
Of ik nu foto's neem op 28 of 140 mm, ze zijn altijd scherp. Ik heb nog geen zwakke plek in de lens kunnen ontdekken. Ook de chromatische aboratie is bij deze camera geen probleem.
Het draaibare scherm vind ik een uitkomst, geen gedoe meer bij foto's c.q filmen laag bij de grond.
Gewoon op je hurken zitten en het schermpje draaien en klaar.

Samengevat een fantastische camera met een vrij hoog prijskaartje, maar je krijgt er wel wat voor terug!

Aanrader dus.

schre585 04-05-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Wat een fantastische camera! Ik ben al veel gewend, heb o.a. een spiegelreflexcamera (Olympus 510)en een Panasonic Z45, maar de Canon G12 overtreft mijn verwachtingen.
Wat een hoop gezeur dan ook over beeldkwaliteit, lensbescherming, enz.
Wil je een topcamera als vervanger van een spiegelreflex waarbij je kunt kiezen uit alles automatisch of zelf instelbaar, dan zul je van deze G12 geen spijt krijgen.
Ook opnames met 1600 ISO voldoen aan mijn verwachtingen en scherpstellen van Video-opnames is geen probleem.
Wat mij betreft een aanrader, ik hoef niets anders meer!

fotofan1234 11-04-2011

Mooie mix:
Snel mooie plaatjes schieten: bewegende kinderen altijd scherp, mooie kleuren, 'caught in the act'

Zelf kunnen experimenteren met allerhande instellingen om het 'perfecte' plaatje te schieten.

En heel weinig ruis, ook bij schemer en binnen. Dat was een voorname reden voor dit toestel, onze relatief nieuwe panasonic lumix fx35 stelde op dit punt helaas teleur. Nu weer een digitale camera die écht beter is dan mijn oude olympus mju410.

Kortom een aanrader voor wie van mooie foto's houdt.

olieboll78 03-02-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Wat een geweldige camera, een 'schaap in wolfskleren'!
De kwaliteit van de fotos is goed, de lens is bijna vergelijkbaar met een spiegelreflex, en de lichtgevoeligheid gaat heel ver..
Voor mij (hobbyfotograaf) geen volle tas mewt fotospullen meer, maar enkel de G12 op zak is voldoende.
De veelbelovende fish-eye-functie valt me wel tegen. Het heeft helemaal niks met de echte fish-eye lens te maken, het lijkt er in de verste verte niet op, maar toch is het een geinige stand.

Rob van Zeist 22-01-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Als compact naast diverse SLR's gebruikte ik de Powershot A95, geweldige camera maar door het vele gebruik helemaal op.
Daarom een Powershot A2100is aangeschaft, helaas, dat is het niet geworden, te weinig mogelijkheden voor mijn gebruik met als grootste tekortkoming het niet kunnen instellen van de sluitertijd, maar daarnaast ook geen sportstand.Resultaat, veel bewegingsonscherpte.Ook is er er geen kantelscherm op gemonteerd.
Daarom maar gaan zoeken in een beter segment, uitgekomen op de G12, wat een verademing, deze camera overtreft mijn verwachtingen van een "pocket-camera".
Maar duidelijk geen allemansvriendje, om er uit te halen wat er in zit is het beter om fotografisch een beetje onderlegd te zijn, voor de afdeling "Jan kiekt Mien" zijn vele andere compacts op de markt.
Op deze link wat reultaten in de sneeuw;

jfevanolffen 08-01-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Hierbij mijn beoordeling over deze camera:
Na een aantal jaren in bezit te zijn van een nikon D70 (een van de 1e modellen, helaas defect!) nu gekozen voor de G12, mede om zijn compactheid en veelzijdigheid.

Nu 2 weken in bezit en sta versteld van de mogelijk heden van deze camera, ziet er mooi en deugelijk uit.
In het begin is het even stoeien met de menu's maar "spelenderwijs" kom je een heel end.
van de gezicht detectie sta ik echt van versteld, dat een foto toestel automatisch een foto maakt als iemand lacht, dit is uiteraard niet nieuw maar wel leuk.
- accu gaat lang mee;
- een scala aan opname modus;
- HD filmen (je kunt ook zoomen, incl. automatische scherpstelling);

Minpunten (ook belangrijk om te vermelden)
- ligt niet echt confortabel in de hand, zeker niet als je grote handen hebt.
- ik heb deze camera nu 2 weken in bezit, helaas kwam ik er gisteren achter dat de lens kap niet meer helemaal sluit en open gaat! dit tot mijn grote frustatie!!##

Vandaag terug naar Media Markt, ik ben benieuwd of ze de camera gaan op sturen naar een reparatie centrum of ruilen voor een nieuwe, maar ik den dat ik hem een tijdje kwijt ben.

Jammer

Hans vd Heijkant 02-01-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Kort voor onze kerstvakantie naar de Zuid-Duitse sneeuw heb ik de Powershot G12 gekocht als 2e camera naast mijn Nikon D300 met uitsluitend prime objectieven.

Belangrijkste reden was de hanteerbaarheid (lees: makkelijk mee te nemen op de piste) en de waarderingen in verschillende reviews op het gebied van beeldkwaliteit, want dat laatste is voor mij echt heel erg belangrijk.

Ik moet zeggen: ondanks dat ik een echte Nikon-fan ben, is me deze Canon op geen enkel punt tegengevallen ! Natuurlijk mag je er niet de snelheid van een DSLR van verwachten, maar verder is het een prima (2e) reisgenoot.

Voordeel van dit handzame cameraatje, is dat je hem ook daadwerkelijk bij je hebt wanneer er wat te registreren valt...... de G12 zal zeker een vast onderdeel van mijn vakantiejas(sen) worden !!!

Bargron61 19-12-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

De G12 is een grote compact-camera; te groot voor in je borstzak maar klein genoeg voor in je jaszak. Ergonomisch is de G12 niet perfect, ik mis een beetje grip. Maar de voordelen zijn aanzienlijk:
- alles is instelbaar, aparte bediening voor diafragma en sluitertijd
- duidelijke menus
- vaste knoppen voor ISO en sensitivity +/-
- oplaadbare accu wil gewoon niet leeg, echt ongelofelijk
- swivel/tilt display stelt mij in staat om fotos te maken vanuit perspectieven die normaal niet konden
- dubbel image stabilisatie
- voor een compact-camera is hij behoorlijk lichtsterk de ruis is niet of nauwelijks chromatisch, ISO1600 gaat redelijk goed
- heeft een viewfinder zodat ik tenminste nog kan richten als de zon in m'n rug staat (display is dan bij bijna alle camera's niet meer te lezen)

Ik gebruik 'm voornamelijk voor theaterfotos, daar wil ik geen lawaaierige spiegelreflexen, maar ik wil wel snel alles kunnen instellen en weinig ruis bij ISO1600.

LeesKoen 16-12-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Wow! Wat een mogelijkheden op deze camera en wat een schitterende foto's! Altijd een Nikon reflex gehad, maar wilde iets kleiners voor op reis. Gezien de reviews op de P7000 een uitstapje gemaakt naar Canon. Een grappige feature... je kunt 'm instellen een foto te laten nemen door naar de camera te knipogen! Is dat niet briljant? Het is wel even zoeken door de verschillende menu's, maar eenmaal gevonden... keer op keer goed resultaat. Het draaibare scherm blijft een goede uitvinding (goed dat het terug is Canon!!)! In elk geval ga ik hier heel veel mooie plaatjes mee maken!

Tom773 15-12-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Na lang wikken en wegen heb ik mijn oude G7 vervangen door de G12. Met de G7 was eigenlijk niet meer te werken vanwege meer en meer stof op de sensor. Dit volgend op een verbouwing. De reden voor mijn twijfel was dat de G7 een bereik had van 35-210 mm en de G12 van 28-140 mm.

Toch de stap genomen, en sindsdien weer uitermate tevreden waarbij het inleveren van bereik aan de telezijde niet echt een probleem bleek te zijn. De kwaliteit van de G12 haalt het natuurlijk in de verste verte niet bij mijn twee andere bodies (5DII en 7D). De G12 is voor mij dan ook nooit bedoeld als concurrent maar als aanvulling, voor die momenten dat ik niet voortdurend alles wil meezeulen.

De G12 zal in het algemeen niet in een broekzak passen, maar wel altijd in een jaszak. Je kunt dus altijd een camera bij je hebben.

Gezien de relatief hoge kwaliteit van de opnames en de afwerking van de camera, zal deze camera voornamelijk aangeschaft worden door gevorderde amateurs en professionals als aanvulling op hun reeds bestaande arsenaal.

De G12 is in mijn optiek, vanwege het grote aantal mogelijkheden, niet geschikt voor de beginnend fotograaf, tenzij een absolute afficionado.

eric_st 07-11-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

Na zeer lang zoeken en overwegen toch weer voor een Canon Powershot gekozen. Mijn oude 4G was "op". Getwijfeld ivm een wat negatieve beoordeling. Echter de camera voldoed bijzonder goed. Bijzonder veel mogelijkheden. Je kan zelf zeer (eenvoudig) instellen maar ook de "auto" functie doet het bijzonder goed. Fraaie HDR foto's en ook een grappige time laps voor miniatuur weergave. Ik ga een externe timer remote aanschaffen voor "echte" time laps (HDR) foto's. Al met al ben ik zeer gelukkig met mijn keuze.

uswhite 15-10-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

De kwaliteit van de foto voor een compactcamera is prima. Mogelijkheden zijn talrijk vooral als je zelf nog een beetje creatief wilt zijn en wilt stoeien met scherptediepte e.d. Het gebruiksgemak kan in het begin weleens opspelen als je er nog niet aan gewend bent dat de knoppen wat dicht op elkaar zitten. De vormgeving vind ik prima. Wat de degelijkheid aangaat kan ik alleen maar afgaan op mijn ervaring met de G10 en G11 en de reviews op de verschillende forums. Nog niks negatiefs hierover tegengekomen. Het is net als met beton, ziet er hard en stevig uit maar wil je het testen zul je een drukproef moeten doen. Al met al goed tevreden en weloverwogen gekocht.

havana 12-10-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot G12 zwart

De overstap van de powershot G6 naar de powershot G12 is mij vies tegengevallen. Ik mocht deze G12 uitgebreid testen gedurende 3 dagen, maar heb hem teruggebracht omdat hij met veel ruis en te onscherp fotografeert. Ik heb nu op marktplaats maar een gebruikte G6 gekocht en ben weer zo blij als een kind. Die G6 is vele malen beter dan de G12 qua fotokwaliteit.